Jumaat, 15 Februari 2019

Ahmad Al-Yamani: Lelaki Dari Keturunan Imam Mahdi dan Al-Hussain yang Menyeru Pada Bapanya




Ahmad Al-Yamani: Lelaki Dari Keturunan Imam Mahdi dan Al-Hussain yang Menyeru Pada Bapanya




بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

اللهم صل على محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليما كثيراً

Sebelum kami mulakan, perlu diingatkan bahawa sebelum kemunculan Imam Mahdi (a), ada lima tanda besar yang pasti terjadi.

وبهذا الاسناد، عنابن فضال، عن حماد، عن إبراهيم بن عمر، عن عمر بن حنظلة ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خمس قبل قيام القائم من العلامات: الصيحة والسفياني، والخسف بالبيداء، وخروج اليماني، وقتل النفس الزكية.

Dari ibn Faddal dari Hammad dari Ibrahim b. `Umar dari `Umar b. Hanthala dari Abu `Abdillah عليه السلام.

[Beliau bersabda: “Lima tanda akan datang sebelum Al Qaim, Saihah(jeritan), Sufyani, Penenggelaman di Al Baida’, kebangkitan Al Yamani dan pembunuhan Nasf al Zakiyyah.] (Kitab Ghaibat at-Tusi)

Maka, kemunculan Sufyani dan Yamani adalah antara tanda besar kemunculan Imam Mahdi (a) yang pasti terjadi. Di dalam riwayat lain, turut disebutkan bahawa sebelum muncul Imam Mahdi, ada seorang lelaki dari timur yang menggandar pedang selama 8 bulan (atau sembilan bulan mengikut riwayat lain) yang berperang dan membunuh. Lelaki ini adalah dari keluarga Imam Mahdi (a). Berikut adalah riwayatnya:

وأخرج نعيم بن حماد، عن علي بن أبي طالب قال: يخرج رجل قبل المهدي من أهل بيته بالمشرق، يحمل السيف على عاتقه ثمانية عشر شهرا، يقتل ويمثل ويتوجه إلى بيت المقدس فلا يبلغه حتى يموت.

[Amir Al-Mukminin dalam ucapannya: “Akan muncul seorang lelaki dari timur sebelum Al-Mahdi dari keluarganya. Ia membawa pedang di atas pundaknya selama lapan bulan, membunuh dan membunuh dan bergerak menuju Baitul Maqdis.] (Al-Mumhidun/Al-Kurani, halaman 110)

Umum mengetahui, Sufyani akan keluar sebelum zuhur Imam Mahdi, dan beliau melakukan kerosakan besar. Jadi berapa lamakah tempoh pemerintahan Sufyani, yang mana dalam tempoh itu, peperangan antara beliau dan lawannya akan terjadi?

وعنه، عن ابن أبي عمير، عن عمر بن أذينة، عن محمد بن مسلم قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: إن السفياني يملك بعد ظهوره على الكور الخمس حمل امرأة. ثم قال: أستغفر الله حمل جمل، وهو من الامر المحتوم الذي لابد منه.

[Dari Abu Abdullah (a) bersabda: Setelah kemunculannya, Sufyani akan memerintah lima kawasan selama tempoh kehamilan seorang wanita. Aku memohon keampunan kepada Allah, kehamilan seekor unta. Ini adalah perkara yang dijamin akan berlaku.] (Ghaibah Al-Tusi)

Maka di sini dapat kita saksikan, bahawa tempoh revolusi/pemberontakan yang akan dilakukan Sufyani adalah lebih kurang 9 bulan, hampir sama dengan tempoh lelaki dari keluarga Imam Mahdi AS mengangkat senjata. Secara tidak langsung kita mengetahui, bahawa lelaki dari keluarga Imam Mahdi ini keluar mengangkat senjata dalam tempoh masa yang sama dengan Sufyani.

Perlu diingat, apabila Sufyani keluar berperang, terdapat keserentakan dengan dua panji lain.

وعنه ، عن سيف بن عميرة، عن بكر بن محمد الازدي ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خروج الثلاثة: الخراساني والسفياني واليماني في سنة واحدة في شهر واحد في يوم واحد، وليس فيها راية بأهدى من راية اليماني يهدي إلى الحق.

[Dan dari Sayf b. `Umayra dari Bakr b. Muhammad al-Azdi dari Abu `Abdillah عليه السلام. Beliau bersabda: Khurujnya yang tiga: Khurasani dan Sufyani dan Yamani adalah di dalam tahun, bulan dan hari yang sama, dan tiada panji di dalamnya yang lebih mendapat petunjuk dari panji Al Yamani, menunjuk ke arah kebenaran.] (Ghaibah Al-Tusi)

Maka jelas, lelaki dari Imam Mahdi (a) ini akan keluar dalam tempoh yang sama dengan 3 panji ini, atau sebenarnya, mengenangkan dalam matan hadis di atas menyebutkan peranan lelaki ini yang berperang mengangkat senjata, maka sudah pasti beliau sendiri merupakan salah satu dari panji ini, yakni panji Yamani (a).

Panji Yamani adalah panji terbaik, panji kebenaran, dan panji kejayaan. Lelaki dari Imam Mahdi ini tidak cocok dengan figur Al-Khurasani, yang bukan dari keturunan Imam Mahdi, malah dari beberapa riwayat, ia dari keturunan Imam Hassan (a). Perlu juga diingatkan, tentera yang keluar dari Khurasan dipimpin oleh Ahmad.

وعن الباقر (عليه السلام) – بالطريق المذكور يرفعه إلى جابر – قال: إن لله تعالى (2) كنزا بالطالقان ليس بذهب ولا فضة، اثنا عشر ألفا بخراسان شعارهم: ” أحمد أحمد ” يقودهم شاب من بني هاشم على بغلة شهباء (3)، عليه عصابة حمراء، كأني أنظر إليه عابر الفرات. فإذا سمعتم بذلك فسارعوا إليه ولو حبوا (4) على الثلج

Imam Baqir (a) bersabda: [Allah swt mempunyai perbendaharaan di Thaliqan yang bukan emas dan bukan juga perak, ianya adalah 12,000 orang dari Khurasan, bendera mereka adalah “Ahmad, Ahmad. Mereka dipimpin oleh seorang pemuda dari Bani Hashem yang menunggang keldai kelabu, memakai bandana merah, seolah-olah aku melihatnya di seberang Sungai Furat. Jika kamu mendengar tentangnya, maka bergegaslah kepadanya, walaupun merangkak di atas salju] [Mutakhab Al-Anwar Al-Mudhi’ah, Halaman 343]

Baik, cukup di situ dulu. Kesimpulan setakat ini adalah:
Lelaki ini dari keturunan Imam Mahdi
Lelaki dari keturunan Imam Mahdi ini keluar mengangkat senjata dalam tempoh yang sama dengan Sufyani.
Al-Khurasani, Sufyani dan Yamani keluar berperang dalam tempoh yang sama.
12,000 tentera dari Khurasan adalah milik Ahmad
Apakah yang disuruh oleh Aimmah (a) sejurus selepas Sufyani muncul berperang? Beliau mengarahkan supaya datang kepada “mereka”, yakni Ahl Al-Bayt (a)

عن أبي عبد الله عليه السلام أنه قال:السفياني  لابد منه ، ولا يخرج إلا في رجب ، فقال له رجل: يا أبا عبد الله إذا خرج فما حالنا ؟قال: إذا كان ذلك فإلينا

[Daripada Khilad Al-Saig dari Abu Abdullah (as): “Al Sufyani adalah tidak dapat dielakkan, dan dia tidak akan muncul kecuali dalam bulan Rajab.” Seorang lelaki bertanya kepadanya: Ya Aba Abdillah, jika beliau muncul, bagaimana keadaan kami?” Dia menjawab: “Datanglah kepada kami.] Bihar al Anwar, Jilid 52, halaman 135

Jelas, ketika Sufyani muncul, sudah ada seorang lelaki dari Ahl Al-Bait (a). Kita diarahkan untuk pergi kepadanya apabila Sufyani muncul. Sebelum Sufyani muncul, diketahui Yamani juga sudah muncul.

[Imam Sadiq (a) telah berkata: “Sebelum muncul Sufyani adalah orang-orang Mesir dan Al Yamani.] Bihar Al-Anwar Jilid 52 Halaman 210

Jadi, adakah “kami” yang disuruh pergi kepadanya ini adalah Khurasani? Mustahil demikian, kerana beliau bukan panji yang terbaik dan bukan panji yang WAJIB DIDUKUNG! Panji yang wajib didukung hanya satu, ia adalah panji terbaik, seperti yang kami telah sebutkan di atas iaitu panji Yamani.

في الرواية عن الباقر(ع) ( وليس في الرايات راية أهدى من راية اليماني ، هي راية هدى ، لأنه يدعو إلى صاحبكم ، فإذا خرج اليماني حرم بيع السلاح على الناس وكل مسلم ، وإذا خرج اليماني فانهض إليه فإن رايته راية هدى ، ولا يحل لمسلم أن يلتوي عليه ، فمن فعل ذلك فهو من أهل النار ، لأنه يدعو إلى الحق وإلى طريق مستقيم ) الغيبة – محمد بن ابراهيم النعماني ص 264.

Imam Baqir (a) bersabda : [Tiada panji yang lebih mendapat petunjuk selain daripada panji Al-Yamani, panjinya adalah panji petunjuk, kerana dia mengajak kepada tuan punya kamu (Imam Al Mahdi a.s). apabila keluar Yamani, maka diharamkan penjualan senjata ke atas orang ramai dan setiap muslim. Dan apabila keluar Yamani, maka pergilah kepadanya kerana panjinya adalah panji petunjuk. Dan diharamkan bagi muslim untuk berpaling daripadanya, dan barangsiapa yang berbuat demikian adalah dari kalangan ahli neraka kerana dia mengajak kepada kebenaran dan jalan yang lurus.] [Al Ghaybah Al-Numani, halaman 264.]

Kesimpulan Kedua: Secara automatik di sini kita mengetahui bahawa lelaki dari Ahl Al-Bait yang disuruh kita pergi kepadanya apabila Sufyani muncul, adalah Yamani (a).

DIULANGI SEKALI LAGI, 12,000 TENTERA DARI KHURASAN MOTONYA ADALAH AHMAD.

Baik, kita teruskan, bagi menguatkan lagi apa yang sudah jelas seperti sinaran matahari. Siapakah yang akan didekati oleh tentera Sham, yakni Sufyani?

عن أبي الحسن عليه السلام قال كأني برايات من مصر مقبلات خضر مصبغات حتى تأتي الشامات فتهدى إلى ابن صاحب الوصيات

كشف الغمة – ابن أبي الفتح الإربلي – ج ٣ – الصفحة ٢٥٩

الإرشاد – الشيخ المفيد – ج ٢ – الصفحة ٣٧٦

[Al-Fadhil bin Shat’an, daripada Mumar bin Khalad, daripada Abi Al-Hasan (a.s) telah berkata: “Seolah-olah aku sedang melihat panji-panji berwarna hijau yang datang dari Mesir, sehinggalah kemudiannya akan keluar lelaki dari Shams, yang semakin mendekati anak si Pemilik wasiat.] [Irshad, Jilid 2, halaman 376]

Ya, Sufyani menghantar tenteranya, mendekati anak si pemilik wasiat. Siapakah pemilik wasiat di zaman ini? Sudah tentu kita tahu, pemilik wasiat di zaman ini adalah Imam Muhammad Al-Mahdi (a). Kami kongsikan sebutan dari wasiat Nabi Al-Akram (s)

[…Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad yang terpelihara daripada keluarga Muhammad alaihissalam..]

MAKA ANAK PEMILIK WASIAT ADALAH ANAKNYA IMAM MAHDI AS.

[..Maka itulah dua belas imam, dan akan datang selepasnya dua belas Mahdi. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya iaitu Muqarrab yang pertama (sesetengah sumber menyebutkan Mahdi yang pertama). Baginya tiga nama : nama seperti namaku dan nama bapaku, iaitu Abdullah (hamba Allah) dan Ahmad. Dan namanya yang ketiga adalah Al Mahdi, dia adalah yang pertama beriman (dengan zuhur Imam Mahdi a.s)..]

Anak si pemilik wasiat, anak Imam Mahdi (a), bernama Ahmad. Beliaulah maula yang akan mewarisi, yang mengetahui urusan Imam Mahdi (a).

سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول:

إن لصاحب هذا الامر غيبتين إحداهما تطول حتى يقول بعضهم: مات، ويقول بعضهم: قتل، ويقول بعضهم: ذهب، حتى لا يبقى على أمره من أصحابه إلا نفر يسير لا يطلع على موضعه أحد من ولده ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره

ومما صح لي روايته عن الشيخ السعيد أبي عبد الله محمد المفيد (رحمه الله)، يرفعه إلى المفضل بن عمر (1) قال: سمعت أبا عبد الله (عليه السلام) يقول: إن لصاحب هذا الأمر غيبتين، تطول إحداهما حتى يقول بعضهم مات، (2) وبعضهم ذهب، حتى لا يبقي امرؤ من أصحابه إلا نفر يسير. لا يطلع على موضعه أحد من ولده (3) ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره

[Daripada Mufadhal bin Umar, daripada Abi Abdillah (a.s): Sohibul Amr akan mempunyai dua keghaiban, salah satunya akan panjang (lama), sehingga sebahagian mereka akan mengatakan dia telah mati, sebahagian pula akan berkata dia telah dibunuh, dan sebahagian pula akan mengatakan dia telah pergi. Sehingga tiada satu pun yang tinggal daripada sahabat-sahabatnya melainkan beberapa orang. Dan tiada seorang pun yg mengetahui urusannya hatta anak-anak dari keturunannya atau orang lain, melainkan maula yang akan menggantikannya.] [Ghaibah At-Tusi halaman 161]

 عن أبي جعفر محمد بن علي (عليهما السلام) أنه قال: ” يكون لصاحب هذا الأمر غيبة في بعض هذه الشعاب – وأومى بيده إلى ناحية ذي طوى ((2)) – حتى إذا كان قبل خروجه أتى المولى الذي كان معه حتى يلقى بعض أصحابه، فيقول: كم أنتم هاهنا؟ فيقولون: نحو من أربعين رجلا. فيقول: كيف أنتم لو رأيتم صاحبكم؟ فيقولون: والله لو ناوي بنا الجبال لناويناها معه، ثم يأتيهم من القابلة ويقول:  أشيروا إلى رؤسائكم أو خياركم عشرة، فيشيرون له إليهم فينطلق بهم حتى يلقوا صاحبهم ويعدهم الليلة التي تليها

[Dari Al-Baqir (a): “Akan ada untuk Sahibul Amr sebuah keghaiban di beberapa daerah ini dan kemudian beliau menudingkan jarinya ke  Zu Tiwa, sehingga sebelum kemunculannya, maula yang bersama beliau akan sampai dan beliau akan bertemu dengan beberapa orang sahabat.] (Ghaibah Al-Numani)

Jelas tanpa perlu apa-apa penakwilan. Kita tahu juga, betapa Yamani dan Sufyani adalah pesaing antara mereka. Yakni mereka, saling berperang.

[Diriwayatkan daripada Ali bin Ahmad, dia berkata ianya telah dikatakan oleh Ubaydullah bin Musa, daripada Ibrahim bin Hashim, daripada Muhammad bin Abi Amir, daripada Hisham bin Salim, daripada Abi Abdillah, telah berkata: “Al Yamani dan Al Sufyani akan menjadi seperti dua kuda yang saling berlumba.] [Ghaybat Al-Nu’mani, halaman 305]

Maka ini menguatkan lagi, bahawa yang diperangi oleh Sufyani adalah Yamani, yang merupakan anak pemilik wasiat, anak Imam Mahdi (a), dan lelaki dari Ahlulbait (a) yang disuruh pergi kepadanya apabila Sufyani muncul.

InsyaAllah, masih ada puluhan lagi hadis yang kami boleh kaitkan untuk pembuktian ini. namun cukup dalil terakhir berikut:

حدثنا سعيد أبو عثمان عن جابر عن أبي جعفر قال إذا اختلفت كلمتهم وطلع القرن ذو الشفاء لم يلبثوا إلا يسيرا حتى يظهر الأبقع بمصر يقتلون الناس حتى يبلغوا إرم ثم يثور المشوه عليه فتكون بينهما ملحمة عظيمة ثم يظهر السفياني الملعون فيظفر بهما جميعا ويرفع قبل ذلك ثنتي عشرة راية بالكوفة معروفة ويقبل بالكوفة رجل من ولد الحسين يدعو إلى أبيه ثم يبث السفياني جيوشه.

[Apabila urusan mereka berbeza dan “Qarn Dzu Shafa” muncul, tidak akan tinggal sedikit masa pun sehinggalah Abqa akan muncul di Mesir, membunuh manusia sehingga mereka sampai ke Aram. Kemudian sang berparut akan memberontak dan akan ada pertempuran besar antara mereka. Kemudian akan muncul Sufyani yang terlaknat yang muncul dari kalangan mereka. Kemudian 12 panji akan diangkat di Kufah yang terkenal dan seorang lelaki dari anak Al-Hussain AS akan datang dan menyeru kepada bapanya dan kemudian Sufyani akan menghantar tenteranya.] Mujam Ahadeeth Imam Al-Mahdi (a) Jilid 3 halaman 276

Jelas sekali lelaki yang akan datang dari anak al Hussain AS, adalah Yamani yang bernama Ahmad, yang menyeru kepada Imam Mahdi (a), yakni bapanya, si permilik wasiat, dan seperti yang disebutkan sebelumnya, akan didekati oleh lelaki dari Sham, yakni tentera Sufyani akan diutuskan kepadanya,

Jelas dari semua hadis ini, yang mana kami sebutkan tanpa sebarang penakwilan, terus dari hadis dan riwayat, bahawasanya:
Lelaki dari keluarga Imam Mahdi ini adalah Yamani (a).
Beliau adalah lelaki dari Ahl Al-Bait (a) yang diperintahkan kita pergi kepadanya apabila Sufyani muncul
Beliau adalah anak Sang Pemilik Wasiat
Beliaulah anak Al-Hussain yang menyeru kepada bapanya.
Yamani (a) bernama Ahmad


Tiada ulasan: