Sirah (Riwayat hidup) Imam Ahmad Al-Hasan Al-Yamani (as) dan sejarah
dakwahnya secara ringkas
Hubungan Imam Ahmad
Al-Hasan (as) dengan kerajaan Iraq, Majlis Tertinggi dan komunikasi
massa Ahli-ahli Agama dalam memburuk-burukkan peribadi dan dakwahnya (as).
Pertama sekali, para pendukung (ansar) Imam
Mahdi (a.s) tidak terlibat dengan sebarang bentuk proses pilihanraya dan
kerajaan kerana Imam Ahmad Al-Hasan (a.s) tidak mengimani hak perlantikan oleh
manusia. Beliau sebaliknya mengimani bahawa hanya Allah SWT yang berhak
melantik para Nabi dan pewaris-pewaris (wasi) alaihim salam, walaupun dibenci
oleh manusia. Kerap kali kerajaan Iraq membinasakan tempat-tempat ibadah
terutamanya yang melibatkan Pendukung Imam Mahdi (a.s) dan menangkap sebilangan
mereka. Malahan menutup pejabat rasmi pendukung Imam Mahdi (a.s) di Najaf dan
menangkap puluhan pendukung di sana sebelum peristiwa Al-Zarkah.
Sebahagian pendukung tersohor yang ditangkap adalah Syed Hassan Al-Hamami, yang
juga merupakan ulama besar di Najaf dan anak kepada marja’ agama yang telah
meninggal dunia iaitu Syed Muhammad Ali Al-Hamami.
Mereka juga telah melarang media massa
daripada mengambil gambar dan melaporkan peristiwa tersebut tatkala mereka
membinasakan tempat-tempat ibadah khusus bagi pendukung-pendukung di Karbala
dan Najaf serta menutup pejabat rasmi di Najaf. Beberapa ketika sebelum
berlakunya peristiwa fitnah di Al-Zarkah beberapa media massa telah melaporkan
peristiwa-peristiwa tersebut sebagai menutup jenayah mereka dengan meletakkan kesalahan
ke atas pendukung-pendukung Imam Mahdi (a.s) dan menuduh mereka sebagai
bertanggungjawab atas apa yang telah terjadi. Segala puji bagi Allah yang telah
menyingkapkan hakikat sebenar dan mendedahkan jenayah mereka. Namun begitu
penangkapan ke atas sebahagian pendukung-pendukung masih berterusan.
Pada bulan Zulhijjah tahun 1428, Majlis
Tertinggi dan juga cabang-cabangnya telah mengeluarkan resolusi semasa
konvensyen di Najaf, yang menuntut sebahagian wakil Maraji’ agama yang hadir
untuk memerangi dakwah Imam Ahmad Al-Hasan (a.s). Resolusi ini telah disiarkan
di dalam siaran-siaran tv satelit dan selang beberapa hari selepas itu
berlakulah peristiwa penyerangan dan penangkapan ke atas para pendukung serta
penutupan pejabat mereka oleh pihak berkuasa.
Di pihak yang lain pula, ahli-ahli agama
mula melakukan penerangan secara besar-besaran bagi memberikan gambaran yang
salah terhadap dakwah Imam Ahmad Al-Hasan (a.s). Sebagai contoh gambaran salah
dan pembohongan tersebut adalah sepertimana disiarkan di dalam tv satelit
Al-Kausar yang berpusat di Iran. Apabila mereka menjemput Ali Al-Kurani sebagai
tetamu khas dan keseluruhan rancangan didedikasikan bagi membicarakan mengenai
Imam Ahmad Al-Hasan (a.s) serta memberikan gambaran yang salah terhadap
mesej dakwahnya. Antara yang diperkatakan Ali Al Kurani adalah pertuduhan
bahawa “Imam Ahmad Al-Hasan mengatakan dirinya telah mengahwinkan kakaknya
kepada Imam Mahdi”. Padahal dia mengetahui dengan yakin bahawa Imam Ahmad
Al-Hasan (a.s) tidak pernah mengatakan hal yang sedemikian dan menyedari bahawa
dirinya telah berbohong, namun tidak segan melakukan pembohongan dan perbuatan
keji tersebut tanpa memperdulikan umurnya yang telah tua dan serban yang
melilit di kepalanya.
Begitu juga tv satelit Iraq (yang dibiayai
oleh kerajaan Iraq bagi menyiarkan pendirian kerajaan dan mempertahankannya) di
dalam program beritanya (beberapa hari selepas berlakunya peristiwa Al Zarkah
yang menafikan adanya kaitan dengan Imam Ahmad Al-Hasan a.s) telah
menghubungi individu tertentu melalui telefon dan individu tersebut
secara terang-terangan telah memfatwakan kewajipan membunuh Imam Ahmad
Al-Hasan (a.s). Perkara ini tidak pernah dinafikan penerbit rancangan atau
stesen tv kerajaan tersebut, sekaligus menunjukkan kebersetujuan mereka dan
menjelaskan niat mereka ketika itu, yang diikuti dengan perlaksanaannya tidak
lama selepas itu.
Walaupun diperlakukan sedemikian, para
pendukung Imam Mahdi (as) tidak pernah mengangkat senjata melawan kerajaan yang
telah mengarahkan angkatan bersenjatanya meroboh dan membinasakan tempat-tempat
ibadat mereka di Najaf dan Karbala, menutup pejabat mereka di Najaf, menangkap
dan masih berterusan menahan sebilangan mereka sehingga kini. Ini disusuli pula
dengan peristiwa pada bulan Muharram 1429 hijrah yang menyaksikan ramai
pendukung yang telah syahid dan ditahan.
Telah berkata Imam Ahmad Al-Hasan (a.s)
ketika menjawab soalan seorang penanya: “Telah dilaknat Haidar Musyattat maka
lihatlah apa yang telah terjadi kepadanya, kami telah dizalimi oleh Abdul Aziz
Al-Hakim dan anaknya maka lihatlah apa yang telah terjadi kepada mereka, kami
telah dizalimi oleh tentera marja’ agama dan juga tentera Muqtada Sadr maka
lihatlah apa yang terjadi kepada mereka dan tidak lama selepas itu, bahkan
Allah tidak pernah melengahkan balasanNYA kepada semua mereka walau seharipun.
Haidar Musyattat berkelakuan seperti orang gila, yang kemudiannya dipenjarakan
di Iran kerana berkelakuan tidak senonoh dan diikuti dengan kematiannya di Iraq
setelah melakukan sumpah laknat di dalam akhbar rasminya mengatakan aku (Imam
Ahmad a.s) telah berdusta. Manakala Abdul Aziz Al-Hakim dan anaknya telah
bertindak melampaui batas ke atas pejabat pendukung Imam Mahdi (a.s) dua tahun
sebelumnya dan tidak berapa lama selepas itu mereka dihinakan oleh Amerika
apabila tertangkapnya ejen mereka yang bernama Ammar bin Abdul Aziz serta
dimasukkan ke dalam penjara. Sekiranya mereka menentang Amerika sudah tentu
ianya suatu kebanggaan bila diperlakukan sedemikian, tetapi sebaliknya tunduk
kepada mereka dan berbaik-baik pula bersama mereka. Malahan Abdul Aziz Al-Hakim
telah menziarahi Rumah Hitam (kediaman rasmi pemerintah Iraq) selepas itu dan
bersalaman dengan musuh Allah, George Bush dengan penuh kemesraan. Perlakuan
ini menunjukkan ketidakwarasan dan aib di dunia ini. Setahun sebelumnya iaitu
sebelum berlakunya peristiwa Muharram di mana keseluruhan kami telah berkumpul,
Abdul Aziz dan anaknya telah bertindak menutup pejabat kami setelah beberapa
hari kami membukanya dan menahan secara zalim dan kasar sebilangan besar
pendukung yang memuji kami berdekatan dengan makam Amirul Mukminin Ali (a.s).
Setelah itu disempurnakan pula oleh tentera Marja’ agama yang didorong oleh
Syaitan dan tentera Muqtadha yang berdosa melakukan pembunuhan dan pembinasaan
tempat-tempat ibadat kami di seluruh pelusuk Iraq, maka apakah balasan mereka
beberapa hari selepas itu? Abdul Aziz Al-Hakim menderita penyakit kanser dan
ini adalah azab dan keaiban di dunia lagi sebelum akhirat. Manakala tentera
Marja’ agama dan tentera Muqtada berbunuhan sesama mereka tidak berapa lama
selepas itu sehingga tiada pihak yang menang atau mengalahkan yang lainnya.
Bahkan tentera Muqtada telah melakukan pembunuhan sebilangan besar tentera
Marja’ agama dan terjadi sebaliknya selepas itu bilamana tentera marja’ agama
berjaya mengalahkan tentera Muqtada, bukankah semua ini adalah tanda-tanda?
Atau apakah yang perlu Allah lakukan agar manusia beriman? Atau perlu diutuskan
kepada setiap mereka Malaikat yang memukul kepala mereka dan bila ditanyakannya
kenapa kamu memukul aku, Malaikat itu akan menjawab kerana kamu tidak beriman
dengan Ahmad Al-Hasan. Adakah ini yang mereka inginkan? Tiada daya dan kekuatan
melainkan dengan Allah yang Tinggi lagi Maha Agung.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan