Sabtu, 16 Februari 2019

Langkah-langkah yang diambil untuk cuba mengislah Hauzah Ilmu



Sirah (Riwayat hidup) Imam Ahmad Al-Hasan Al-Yamani (as) dan sejarah dakwahnya secara ringkas

Langkah-langkah yang diambil untuk cuba mengislah Hauzah Ilmu

Percubaan untuk melakukan reformasi di Hauzah Ilmu telah dilakukan di permulaan dakwah sebelum ia menjadi terbuka, ianya tertumpu kepada tiga perkara:


1.    Pengislahan Ilmu:


Dengan menggunakan dua kaedah utama:


Pertama: Dengan menulis buku yang bertajuk “Jalan Menuju Allah” (Al-Thariq Ila Allah). Buku ini telah member impak yang amat baik sekali sehingga menyebabkan Sheikh Muhammad Al-Ya’qubi berasa teruja dengannya dan ingin mengulang cetaknya semula, sepertimana yang diceritakan oleh sebahagian syeikh dan pemuka-pemuka di kalangan pengikutnya kepada Imam Ahmad Al-Hasan (as).


Kedua: Ucapan dan perbincangan dengan penuntut-penuntut Hawzah dan ulama-ulama berkenaan kecacatan ilmiah yang wujud di hawzah. Ini menyebabkan sebahagian mereka telah beriman dengannya dan sebahagian yang lain pula telah terkesan dengan kata-katanya kerana apa yang dikatakannya adalah kebenaran.


2. Pengislahan Amalan:


Ianya berkaitan dengan perintah bagi berbuat kebaikan dan pencegahan kemungkaran, sebagai contoh ketikamana penindas Saddam (la) mencemarkan kesucian Al Quran dengan perlakuannya menulis Al Quran menggunakan darahnya yang najis, sedangkan muslimin telah sepakat bahawa darah adalah najis dan diharamkan daripada dinajiskan Al Quran.  Imam Ahmad Al-Hasan(as)  telah menuntut para ulama ketika itu untuk mengambil pendirian paling minima iaitu mengeluarkan kenyataan (fatwa), tetapi mereka beralasankan “Taqiyyah”, seolah-olah diri mereka lebih mulia di sisi mereka berbanding Al Quran. Jika mereka beriman dengan kalimah “tiada kekuatan melainkan Allah” sudah tentu mereka menetapkan pendirian mereka dan berkeyakinan penuh bahawa Allah akan melindungi mereka. Hanya beliau(as)  satu-satunya peribadi yang meletakkan pendirian dan mengingkari perbuatan keji penindas Saddam (la). Malahan beliau (as) berkali-kali menyatakan di dalam khutbahnya di majlis-majlis bahawa Saddam (la) telah menuliskan kematiannya dengan tangannya ketikamana menulis Al Quran dengan darahnya yang najis. Sebaliknya mereka bertindak menjauhkan diri daripada beliau (as) dan menolaknya dengan secara terhormat kerana mereka lebih takutkan siksaan Saddam (la) yang bakal melibatkan mereka, sekiranya mengetahui mereka bersama-sama dengan beliau (as). Dalam hal ini (pembaharuan Amali) tidak didapati sebarang jawapan balas dari mereka.


3. Pengislahan Kewangan:

Ianya berkaitan dengan pembahagian wang pemberian sedekah ke atas faqir miskin. Ini adalah peringkat terakhir sebelum dakwah secara terang-terangan dan terdapat banyak sekali penuntut-penuntut Hauzah Ilmiah yang turut membantunya disebabkan kemiskinan mereka dan majoriti besarnya mengalami sendiri diskriminasi pemberian kewangan yang dipraktikkan di Hauzah Ilmiah. Banyak kemajuan yang diperolehi dalam hal ini setelah Imam Ahmad (as) dan sebahagian penuntut hawzah berkali-berkali bersemuka dan berunding dengan maraji’ agama di Najaf. Di antara mereka adalah Syed Sistani, Syed Muhammad Sa’ed Al Hakim dan Sheikh Muhammad Ishak Al Fayyad. Kebanyakan mereka bersetuju secara lisan dan ini dibenarkan oleh Sheikh Al-Ya’kubi tanpa sebarang bantahan malahan mengakui apa yang berlaku adalah salah dan amat memerlukan kepada pembaharuan kewangan bilamana salah seorang yang mempercayai Imam Ahmad (as) mengingatkannya bagaimana Amirul Mukminin Ali (as) menguruskan polisi kewangan. Hal ini berjaya dipermudahkan dan memperolehi natijah segera, namun sebilangan mereka tidak mahu mengambil langkah seterusnya sepertimana yang dikehendaki oleh Imam Mahdi (as).

Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas


Tiada ulasan: