Sirah (Riwayat hidup) Imam Ahmad Al-Hasan Al-Yamani (as) dan sejarah
dakwahnya secara ringkas
Kisah pertemuan Imam Ahmad Al-Hassan
(as) dengan Imam Mahdi, Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari (as):
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam salah
satu ucapannya, beliau berkata:
Di makam kedua-dua Imam, Al-Hadi dan
Al-'Askari (as), adalah merupakan pertemuan pertama saya dengan Imam Al-Mahdi
(as) di Dunia Nyata ini. Dan dalam pertemuan ini, saya mengenali Imam Al-Mahdi
(as) dan pertemuan ini terjadi beberapa tahun yang lalu. Selepas pertemuan ini,
saya mempunyai banyak pertemuan lagi dengannya (as), dan dia telah memberitahu
dan menjelaskan kepada saya banyak perkara.
Tetapi dia tidak memerintahkan supaya
menyampaikan sebarang risalah (dakwah) kepada sesiapa pun ketika itu, tetapi
beliau mengarahkan saya supaya saya berakhlak dan taat dan supaya saya mencapai
makam Akhlak Ilahiyah. Dan dia memberkati saya pengetahuan-pengetahuan dan
memberitahu saya mengenai kesilapan dan kesalahan yang serius di Hauzah Najaf
pada masa itu, sama ada kesilapan-kesilapan pengetahuan, kesilapan amalan,
social, politik atau ekonomi. Atau sama ada ia adalah kemerosotan beberapa
simbol-simbol Hauzah ini dan proses ini adalah sangat menyakitkan saya.
Kerana ia mewakili keruntuhan tembok
terakhir yang saya fikir mewakili kebenaran di dunia ini. Bagi saya ia mewakili
kerosakan Garam, kerana semua yang rosak boleh diperbaiki dengan Garam
tetapi bagaimana pula jika Garam pula yang rosak? Ia adalah satu proses yang
menyakitkan, menyedihkan dan menakutkan, dan itu semua berlaku dalam masa yang
sama, Imam membuat saya melihat Penindasan, Kezaliman dan Kerosakan.
Dan dia meninggalkan saya untuk berhadapan
dengan semua ini tanpa mengetahui apa yang perlu dilakukan. Patutkah saya
kembali ke tempat dari mana saya datang?
Satu soalan yang setiap kali saya tanyakan
kepada diri sendiri, jawapannya adalah bahawa saya kini telah menjadi orang
asing di tengah-tengah Hauzah Najaf. Dengan apa yang saya tahu mengenai kebenaran,
bagaimana boleh saya tidak melakukannya walaupun menjadi orang asing kepada
manusia di dunia ini?
Masa telah berlalu, begitulah hari-hari dan
bulan-bulan sehingga Allah menghendaki saya bertemu dengan Imam lagi dan kali
ini dia menghantar saya ke Hauzah Ilmiah di Najaf, supaya saya boleh
mencadangkan apa yang Imam beritahu kepada saya untuk sekumpulan kecil Pelajar
Hauzah. Jadi saya melihat ia penting untuk pergi ke pertemuan ini walaupun ia
singkat kerana pertemuan ini mewakili detik bersejarah dalam hidup saya kerana
ia adalah kali pertama Imam Mahdi (as), mengarahkan saya bekerja untuknya
secara umum di Hauzah Ilmiah Najaf.
Kepada orang-orang yang memuliakannya
beribu-ribu ucapan dan salam.
Dan kisah pertemuan ini adalah, bahawa pada
suatu hari saya sedang tidur dan dalam tidur saya, saya melihat satu rukya
(mimpi). Bahawa Imam Mahdi berdiri berhampiran Makam Al-Syed Muhammad, saudara
(abang/adik) Imam Ali 'Askari (as). Dan dia mengarahkan saya supaya bertemu
dengannya dan selepas itu saya bangun, ia adalah pukul 2 pagi, dan saya solat 4
Rakaat Solat Malam, kemudian saya masuk tidur dan melihat satu lagi rukya
(mimpi) yang juga terdapat Imam Mahdi di dalamnya meminta untuk berjumpa dengan
saya. Dan saya bangun dan waktu itu adalah pukul 4 pagi lalu saya selesaikan
Solat Malam saya dan kemudian solat Fajr (Subuh).
Kemudian selepas dua hari dari rukya
(mimpi) itu, saya pergi ke Samara di mana saya bertemu (ziarah) kedua-dua Imam
Al-Hadi dan Al-Askari (as). Kemudian saya kembali ke tempat di mana saya
bertemu (ziarah) Al-Syed Muhammad (as) dan kemudian saya pergi ke Baghdad di
mana saya bertemu (ziarah) Imam Kazim dan Al-Jawad (as), kemudian saya pergi
ke Karbala di mana saya bertemu (ziarah) Imam Al-Hussein dan para
syuhada (as). Dan saya bertemu dengan Imam Mahdi pada waktu malam di Makam
Imam Al-Hussein (as). Kemudian saya bertemu lagi dengan Imam Mahdi pada waktu
pagi di Maqam Imam Mahdi, yang terdapat di Karbala di hujung Jalan Khidra.
Oleh itu, kami berdua duduk di Maqam, yang
hampir tiada orang, kecuali khadam (penjaga makam) yang berdiri di kawasan
solat perempuan jauh dari kami.
Peristiwa ini, adalah pada hari ke-30 Bulan
Sya3ban, tahun 1420 Hijrah (7, Disember, 1999), dan saya kembali selepas
pertemuan ini, kemudian berpuasa pada bulan Ramadan dengan limpah kurnia dari
Allah. Kemudian pada akhir bulan Ramadan saya menuju ke Najaf supaya saya boleh
mencadangkan apa yang saya telah ketahui, maka perbualan menjadi hangat antara
saya dan beberapa orang pelajar. Dan akibatnya telah memutuskan hubungan dengan
sebahagian daripada mereka dan sejumlah dari mereka yang berbeza pendapat
dengan orang lain daripada mereka pula. Dan beberapa orang yang bersetuju
dengan saya tidak membantu saya sehingga berlalu hari-hari dan bulan-bulan dan
hampir 3 tahun berlalu tanpa sebarang penyokong pada saya dari pelajar Hauzah.
Dan memang terdapat beberapa orang yang bersetuju dengan saya mengenai masalah
kewangan dalam Hauzah dan dari sini gerakan untuk membetulkan masalah kewangan
ini bermula.
Tetapi ia tidak menyebabkan
Pemulihan-pemulihan sebenar, beberapa dasar dari beberapa Marja3 berkaitan
dengan wang telah diubah tetapi ia hanyalah perubahan kecil yang hampir tidak
ada perkata yang sesuai untuk menyebutnya. Dan banyak para ulamak kekal sama
keadaannya dan hasilnya masyarakat penuh dengan orang yang mengalami penyakit
yang lapar jasmani dan rohnya. Dan tidak ada orang yang berusaha untuk mengubah
keadaan tersebut sehinggalah beberapa bulan kemudian hubungan saya dengan Imam
Mahdi (as) mula ditunjukkan. Iaitu bahawa saya seorang Rasul (utusan) yang
diutus olehnya dan proses ini tidak melalui pengumuman hanya pada saya sahaja.
Sebaliknya satu kumpulan pelajar Hauzah mendengar dan melihat (rukya) di
Kerajaan-kerajaan Langit (Malakut) yang mengesahkan perkara ini kepada mereka.
Sebahagian mereka mengenali saya dan ada yang tidak mempunyai hubungan dengan
saya tetapi mereka masih tetap berbai3ah kepada saya. Dan saya memberi amaran
kepada mereka tentang betapa sukarnya perkara ini dan memberitahu mereka bahawa
mereka akan berpaling dari saya dan meninggalkan saya sebagaimana penduduk
Kufah meninggalkan Muslim bin Aqil, tetapi mereka tetap berbai3ah (berjanji
setia) untuk berkhidmat kepada saya dengan diri, wang dan anak-anak mereka
kerana mereka sendirilah yang mengakuinya walaupun saya tidak meminta sesuatu
daripada mereka.
Itu adalah pada Bulan Jamadi Tahun 1423
Hijriah (Ogos 2002), dan selepas itu ramai pelajar Hauzah berbai3ah kepada
saya, namun kemudian datang kepada mereka sesuatu yang menakutan kerana
kuasa-kuasa (tekanan) Saddam mula datang ke atas saya lalu mereka berundur dari
ikrar dan sumpah mereka. Kemudian setiap individu dan kumpulan mencari alasan
untuk berundur dari ikrar mereka dan suatu dakwaan dibuat untuk menuduh saya.
Tetapi akhirnya mereka bersetuju atas dua perkara. Pertama menuduh saya sebagai
ahli sihir besar, dan tuduhan kedua ialah saya mengawal jin dan menggunakan
mereka dan memberi mereka bekalan untuk mengawal mereka. Oleh itu, saya kembali
ke rumah selepas kumpulan itu berpecah dan tiada yang kekal dengan saya kecuali
beberapa orang pelajar Hauzah dan beberapa orang yang beriman.
Dan pada tahun 1424 H dan pada bulan Jamadi
Al-Awwal, datang kepada saya sekumpulan orang yang beriman dan mereka
memperbaharui bai3ah mereka kepada saya, dan mereka membawa saya keluar dari
rumah saya dan Dakwah telah dimulakan semula. Dan pada dua hari terakhir bulan
Ramadan pada tahun 1424 tahun Hijrah ini (pada bulan November 2004) Imam Mahdi
(as), mengarahkan saya untuk menyeru penduduk Bumi keseluruhannya dan setiap
satu yang berkaitan dengan arahan-arahan kepada mereka yang datang dari Imam
Mahdi.
Dan pada hari yang ketiga bulan Syawal Imam
Mahdi (as), memerintahkan saya untuk mengumumkan Revolusi (Islah) terhadap
penindas (penzalim) dan untuk mengorak langkah dan supaya dengan secepat
mungkin saya menyeru (berdakwah) orang ramai untuk menyokong kepada Kebenaran
dan orang beriman dan untuk melaksanakan Kebenaran demi meninggikan kalimah
"La Ilaha Illa Allah - Tidak ada Tuhan melainkan Allah" kerana
sesungguhnya kalimah Allah adalah yang tertinggi! Sesungguhnya kalimah Allah
adalah yang tertinggi! Sesungguhnya kalimah Allah adalah yang tertinggi dan
perkataan orang-orang kafir adalah Terendah! Jadi tolonglah Allah dan Dia akan
menolong kamu dan meneguh (menetapkan) pendirian kamu.
Tidak adakah penolong pada agama Allah?
Tidak adakah pendokong pada Al-Qur'an?
Tidak adakah penolong pada Khalifah Allah?
Tidak adakah penolong Allah?
وَعَدَ اللَّـهُ
الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي
الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ
دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ
أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي
لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَن
كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
Allah menjanjikan
kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh bahawa Dia akan menjadikan
mereka mewarisi bumi sebagaimana Dia dijanjikan kepada orang-orang yang
sebelumnya, dan memberi mereka memahami agama yang Dia buktikan kepada mereka
dan untuk menjual (menukarkan) ketakutan mereka dengan keamanan dan
keselamatan. Untuk menyembah-Ku (Allah) itu dan tidak menyekutukan Aku dengan
sesuatu dan sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, sesungguhnya mereka adalah
orang yang melampaui batas. [Al-Nuur 24:55]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan