Tiga belas / Bunuh Al-Ana: - Sambungan
4. Membunuh Kepercayaan Yang Rusak
Soalan: Telah diriwayatkan dari sebuah hadits
dari Ahlulbayt (as) bahawa sesiapa yang membunuh seorang dari musuh-musuh
mereka di tengah-tengah (dalam peperangan) Imam Mahdi (as) maka adalah baginya
pahala dua puluh orang yang mati syahid, dan ganjaran ini tidak termasuk bagi
sesiapa yang terbunuh (mati syahid) di tengah-tengah (dalam peperangan) di
bawah kuasanya (as).
Jawapan Imam Ahmad Al Hassan (as):
Dengan jelas ia adalah lebih baik daripada
mati syahid; kerana sesiapa yang membunuh musuh Imam Mahdi (as) maka dia telah
meletakkan batu asas Daulah Al-Adl Wal-Haq Al-Ilahi (Negara Keadilan Dan
Kebenaran Ilahi).
Marilah kita di sini mengingati (dan mengambil
pelajaran) bahawa Hamzah (as ) dan Ali (as) kedua-dua mereka terbunuh dan
bahawa Ali adalah lebih baik daripada Hamzah; kerana Ali (as) berjuang dengan
berhati-hati manakala Hamzah (as) berjuang dengan keinginan (untuk mati syahid),
Diwajibkan kepada para pejuang (Mujahidin) untuk berusaha menghapuskan
(membunuh) musuh kafir harbi (yang berperang) dan bukan hanya meminta untuk
mati syahid walaupun ia (iaitu mati syahid) adalah yang terbaik (balasan) dalam
kehidupan dunia dan akhirat.
Al-Ana
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...103
Bagi makna yang tersembunyi (batin), bagi
pengertian Hadits ialah: Bahawa sesiapa yang membunuh musuh untuk kita dengan
itu dia telah membunuh kepercayaan yang rusak dan memimpinnya kepada kebenaran
dan kepada mengikut Al-Qa'im Keluarga Muhammad (as).
Rasulullah (S) bersabda yang bermaksud : ("Hai
Ali kerana jika engkau membimbing seorang lelaki kepada Allah adalah lebih baik
bagi kamu daripada unta merah (dalam hadith yang lain: lebih baik bagi kamu
daripada dunia ini dan segala isinya) . ")
Dan juga mengikut makna yang tersembunyi:
Sesiapa yang membunuh musuh dirinya untuk Imam Mahdi (as), bermakna membunuh Al-Ana.
[1]
5. Ganjaran Berpuasa Yang Tidak Berbau Al-Ana
Soalan: Apa yang dimaksudkan dengan apa
yang dinyatakan dalam doa dengan sifat Allah SWT Al-Jawad, Al-Wasi3 (dengan
Pemurah dan Maha Luas Pemberian-Nya)? Adakah benar, menurut sebahagian ulamak
mengatakan bahawa keluasan PemurahNya adalah kerana dalam khazanahNya tidak
akan habis dan khazanah ciptaan-Nya akan habis!?
Jawapan Imam Ahmad Al Hassan (as):
[Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi
Maha Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan
sekelian alam, dan selawat ke atas Muhammad dan Aali Muhammad, para Imam dan
Mahdi-mahdi
KhazanahNya (PerbendaharaanNya) SWT tidak akan
habis, tetapi dari Dia Yang Maha Agung, Maha Luas Pemberian-Nya dan Maha
Pemurah yang di sisiNya jika ada satu dinar sehingga dia bebas menggunakannya,
atau yang mempunyai kekayaan yang tidak terhitung maka diinfakkan
(dibelanjakan) dengannya, apa sahaja yang diinfakkan (digunakan) darinya tidak
akan habis?!
Yang pasti, yang ada padanya satu dinar dia
adalah yang lebih luas kemurahannya, kerana dia menghabiskan semua apa yang ada
di sisinya, dan yang lain pula yang membelanjakan daripada tabungan tidak
dihabiskan, tidak kira bagaimana membelanjakannya tetapi dia tidak menghabiskan
kesemua yang ada padanya, tidaklah dikira pemurah dan luas pemberiannya, jika
hanya diberikan dalam peti besi yang tidak dihabiskan, maka dia hanya
memberikan kepada dirinya sendiri, iaitu ia bermurah hati kepada dirinya
sendiri, dan murah hati kepada sendiri adalah murah hati terhad, dan ini
dijelaskan oleh satu hadits: (الصوم لي وأنا أُجزى به -
Puasa adalah untuk Ku (Allah) dan Aku adalah ganjaran untuknya), iaitu, bahawa
ganjaran berpuasa yang tidak berbau keakuan (Al-Ana) - yang meninggalkan
keakuan – kepada hanya Dia Allah SWT, dan ini bermakna menjadi hamba yang
lisannya Lisan Allah tangannya Tangan Allah. . . . . , iaitu, akan sempurna
sepuluh darjat iman hamba itu, maka jadilah dari kalangan kami Ahl Al-Bayt
(as), Dia Yang Maha Tinggi berfirman:
:
﴿فَصِيَامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ
وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ
أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ﴾
--------------------------------------
1- Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad
Al-Hasan (as) Jilid 3 - Soalan No. 110
Al-Ana
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...104
Maka wajib
berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari (lagi) apabila kamu telah
pulang kembali. Itulah sepuluh (hari) yang sempurna. Demikian itu bagi
orang-orang yang keluarganya tidak berada Masjidil Haram [Al-Baqarah
2:196],
Iaitu bagi orang-orang yang keluarganya
berada di Masjidil Haram, iaitu Ahl Al-Bayt Muhammad (S), Salman Al-Farisi (as).
Maka Pemurah dan Maha Luas
Pemberian-Nya (Al-Jawad, Al-Wasi3) adalah yang memberi dengan dirinya
sendiri, Maka Allah SWT memberi ganjaran kepada hambaNya yang ikhlas yang
berpaling dari Al-Ana selepas berpaling dari dunia dan perhiasannya, dan
selepas ketaatan mereka kepada Dia SWT pada (perintah) yang kecil dan yang
besar, yang menjadikan mereka sepertiNya di BumiNya, maka perkataan
mereka perkataanNya, dan perbuatan mereka perbuatanNya, dan ini adalah apa yang
diriwayatkan dari mereka (as) bahawa hati kami adalah bekas untuk kehendak
Allah, Apabila Allah berkehendak, maka kami berkehendak. Sesungguhnya Ruh Waliy
Allah diangkat kepada Allah, bertutur dengan Allah maka Dia berfirman
kepadanya: Aku Hidup dan Tidak Mati, dan Aku telah menjadikan kamu hidup, tidak
mati]. .......] [1]
6. Jasad Keranda Untuk Roh Dengan
Mengikuti Hawa Nafsu, Dan Menyembah Al-Ana:
Soalan Apakah makna ayat-ayat ini:
إِنَّ الَّذِينَ
تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنتُمْ ۖ قَالُوا كُنَّا
مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ قَالُوا
أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّـهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا ۚ فَأُولَـٰئِكَ
مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ
مَصِيرًا * إِلَّا
الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا
يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا *
فَأُولَـٰئِكَ عَسَى اللَّـهُ أَن يَعْفُوَ
عَنْهُمْ ۚ وَكَانَ
اللَّـهُ عَفُوًّا غَفُورًا ﴾
Sesungguhnya
orang-orang yang diwafatkan malaikat yang menzalimi diri mereka, ditanya kepada
mereka: "Bagaimana kamu ini?". Mereka menjawab: "Adalah kami
orang-orang yang tertindas di bumi". Dikatakan kepada mereka:
"Bukankah bumi Allah itu luas, maka berhijrahlah di dalamnya?" mereka
itu tempatnya neraka Jahannam, dan ia seburuk-buruk tempat kembali, kecuali
orang-orang yang tertindas baik laki-laki atau wanita ataupun anak-anak yang
tidak mampu berdaya upaya dan tidak mengetahui jalan (untuk hijrah), Bagi
mereka itu mudah-mudahan Allah memaafkannya. Dan adalah Allah Maha Pemaaf lagi
Maha Pengampun.
Jawapan Imam Ahmad Al Hassan (as):
Dengan nama Allah, Yang Maha Pengasih dan
Maha Penyayang,
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian
alam, dan Ya Allah selawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam
dan Mahdi-mahdi.
............Pada kematian ada dua
jenis :
--------------------------------
1- Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad
Al-Hasan (as) Jilid 3 - Soalan No. 110
2- Al-Nisa' 4:
97-99
Al-Ana
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...105
1 - (Jenis yang dibenci) dan dia
menjadikan jasad keranda untuk roh dengan mengikuti hawa nafsu, dan menyembah
Al-Ana dan cinta kepada dunia, dan menyokong musuh-musuh Allah, dan
mengadakan permusuhan terhadap Wali Allah, dan menganggap kedudukannya, seperti
yang dilakukan para ulama tidak beramal. Amir Al Mukminin Ali bin Abi Talib
(as) berkata: “Manakala (jenis) manusia lain adalah orang yang menyeru dirinya
belajar tetapi dia tidak begitu. Dia telah mengambil kejahilan daripada yang
jahil dan kesesatan dari yang sesat. Dia telah menetapkan untuk manusia
perangkap daripada tali penipuan dan ucapan tidak benar. Dia mengambil Al-Kitab
mengikut pandangannya sendiri dan berbuat baik kepada kebenaran atas
keinginannya, beriman pada perkara-perkara yang bodoh, dan meremehkan jenayah
yang ketara. Dia kata, dia sedang menunggu (penjelasan) keraguan tetapi dia
masih terjerumus ke dalamnya, dan bahawa dia menjauhi bid’ah tetapi sebenarnya
dia tenggelam dalamnya. Bentuk rupanya manusia, tetapi hatinya hati binatang.
Dia tidak kenal; pintu petunjuk untuk diikuti dan tidak juga pintu kesesatan
untuk menjauhkan diri daripadanya. Ini adalah mayat hidup."
Jadi ke mana kamu akan pergi dan
mengapa kamu masih berpaling? Panji-panji (petunjuk) berkibar, dan
tanda-tandanya jelas, dan menara (cahaya) telah ditetapkan. Ke mana kamu sedang
tersesat dan bagaimana kamu teraba-raba pada hal di antara kamu ada keturunan
Nabi? Mereka tampuk Kebenaran, Panji-panji Iman dan sunnah yang sebenar. Rumah
mereka tempat terbaik diturunkan al-Quran, dan datang kepada mereka (untuk
menghilangkan dahaga) sebagai unta haus mendekati mata air.........
2 - (Jenis yang terpuji) dan ia
adalah peningkatan Roh dari Jasad, Rasulullah (S) bersabda: “ Sesiapa yang ingin
melihat yang mati berjalan di atas muka bumi, maka hendaklah dia melihat Ali
bin Abi Talib (as).” Dan Ali bin Abi Talib (as) berkata: ”Sesungguhnya aku
hanya jiran, badanku telah berjiran kepadamu untuk hari-hari, yang bererti
bahawa rohnya naik ke martabat yang lebih tinggi, bahkan sesiapa yang mati
dengan kematian terpuji ini masih hidup walaupun badannya mati. Dan ia
digambarkan dalam ucapan Amir Al-Mukminin (as) bahawa Rasulullah (S) bersabda:
“Wahai manusia ambillah kata-kata ini dari penutup segala Nabi-nabi (sawas)
bahawasanya barang siapa yang mati dia yang mati dari kalangan kita, tidak
mati, dia yang hilang dari kalangan kita, tidak hilang di fikiran. Jangan
mengatakan sesuatu yang kamu tidak tahu, kerana kebanyakan Kebenaran adalah
sesuatu yang kamu nafikan. Terimalah dari sesuatu yang kamu tidak mempunyai
hujah terhadapnya.”'
ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ
[kemudian kematian menimpanya]: maknanya,
rohnya telah berhijrah kepada Allah dan meninggalkan tubuhnya, berhijrah di
bumi luas Allah dan berhijrah di jalan Allah, atau disebut berhijrah pada Wali
Allah kepada Allah.
فَقَدْ
وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ
maka sungguh telah ditetapkan pahalanya di
sisi Allah.}, kerana dia berhijrah kepada Allah, maka pahala-Nya kepada
orang-orang yang berhijrah kepada-Nya.] [1]
--------------------------------
1- Kitab Mutasyabihaat: oleh Imam Ahmad
Al-Hasan (as) Jilid 4 - Soalan No. 149
Al-Ana
– Al-Ana Dan Pembukaan Yang Nyata...106
7. Mengikut Kadar
Al-Ana Yang Wujud Pada Diri Manusia Yang Akan Melambatkan:
﴿شَرَعَ
لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ
وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ
وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ ۚكَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ
إِلَيْهِ ۚ اللَّـهُ
يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَن يُنِيبُ﴾
[Dia telah
mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada
Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan
kepada Ibrahim, Musa dan Isa yaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu
berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu
seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang
dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali
(kepada-Nya). [Al-Syura 42:13]
Allah memilih rasul-rasul (as), dan
membimbing rasul-rasul (as) yang kembali dan melawan Al-Ana, dan membunuh
dirinya untuk mendekatkan diri kepada Allah Yang Maha Suci, mengikut kadar Al-Ana
yang wujud pada diri manusia yang akan melambatkan manusia mendapatkan hidayah
kepada kebenaran dan mengenal rasul-rasul.
Dalam doa dari Imam Mahdi (as):
اللهم عرفني نفسك، فإنّك
إن لم تعرفني
"
Ya Allah kenalkanlah aku diriMu, kerana jika aku tidak kenal diriMu aku tidak
kenal rasulMu,).
Dan bagaimana mengenal Allah sesiapa yang
tidak membunuh dirinya?!! Dan bagaimanakah mengenal Allah sesiapa yang dirinya dijangkiti
penyakit Iblis (laknahu Allah)
﴿قَالَ
مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ
أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ﴾
Allah berfirman:
"Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada Adam) di waktu Aku
menyuruhmu?" Menjawab iblis "Aku lebih baik daripadanya: Engkau
ciptakan aku dari api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah". [Al-A3raf 7:12]
[1] [2]
-----------------------------
1. Jalan yang menghubungkan kepada kebenaran tidak akan berlaku
melainkan dengan asas yang dikemukakan oleh Al-Syed (as) ini: Ia adalah memerangi
[Keakuan ~ Al-Ana], Ia adalah salah satu cara yang penting, bahkan tidak
ada cara untuk mencapai makrifat Al-Haq melainkan dimulakan dengan asas ini,
dan semua yang ingin mencapai makrifat Al-Haq mestilah berniat untuk mencapai
kebebasan daripada kekangan [Keakuan ~ Al-Ana] dan melihat pada diri,
Karena terjangkitnya penyakit musuh-musuh kamu pada diri kamu yang tidak jauh
berada di antara kamu,
Al-Syed (as): menjelaskan di dalam kitab Al-Mutasyabihaat contoh asas
mengenal kenyataan ini, yang dengan bijak membuat perbandingan pada manusia
dalam jawapannya kepada sebuah hadith Qudsi:
(الصوم لي وانا اجزي به)
(Puasa adalah untuk Ku (Allah) dan Aku adalah ganjaran untuknya), di
mana beliau berkata mengenainya:
Bacaan yang betul ialah:
{أجزى به : Ujza
bihi}
bermaksud "Aku adalah ganjaran untuknya", dengan membaris
hadapankan huruf hamzah (ء) dan menukar kepada Alif Maqshurah ((ى. Puasa
yang dimaksudkan adalah puasa Mariam (as) dan lebih dari itu:
إِنِّى نَذَرۡتُ
لِلرَّحۡمَـٰنِ صَوۡمً۬ا فَلَنۡ أُڪَلِّمَ ٱلۡيَوۡمَ أنسيا ۬
Sesungguhnya aku bernazar untuk berpuasa kerana (Allah) Ar-Rahman; maka
aku tidak akan berkata-kata kepada sesiapapun dari kalangan manusia pada hari
ini. (Surah Maryam: 26)
Bermakna seseorang itu menjadi terasing daripada makhluk dan menikmati kebersamaan Allah SWT. Bahkan ini adalah permulaan dan pengakhiran yang hasilnya ialah Allah sebagai ganjaran bagi puasa itu iaitu puasa dari Al-Ana. Apabila seorang hamba itu berjalan di atas jalan yang lurus, mengetahui, meyakini serta menyaksikan bahawa kewujudannya adalah pinjaman dan keberadaannya yang disangkakan adalah disebabkan oleh ketiadaan dan kegelapan yang bercampur dengan cahaya. Ini adalah dosa yang tidak pernah lekang dari seorang hamba.
Bermakna seseorang itu menjadi terasing daripada makhluk dan menikmati kebersamaan Allah SWT. Bahkan ini adalah permulaan dan pengakhiran yang hasilnya ialah Allah sebagai ganjaran bagi puasa itu iaitu puasa dari Al-Ana. Apabila seorang hamba itu berjalan di atas jalan yang lurus, mengetahui, meyakini serta menyaksikan bahawa kewujudannya adalah pinjaman dan keberadaannya yang disangkakan adalah disebabkan oleh ketiadaan dan kegelapan yang bercampur dengan cahaya. Ini adalah dosa yang tidak pernah lekang dari seorang hamba.
Kitab Al-Mutasyabihaat: Jilid 1 Jawab Soalan No. (13).
Makrifah adalah mengikut kadar tersingkirnya kegelapan, kegelapan
Al-Ana (Keakuan) pada halaman kewujudan manusia, untuk untuk dijadikan (ukuran)
pembalasan dari Allah SWT, dan yang mewakili Allah adalah hujjahNya ke
atas penciptaan (makhluk), maka kata-kata Allah: Aku adalah ganjaran
untuknya, bermakna memberi petunjuk kepada HujjahNya dan KhalifahNya di bumi
pada martabat makrifah pertama padaNya SWT dalam alam penciptaan, jadi pada
Maryam (as) apabila dia terasing dari penciptaan dan diambil tanpa mereka
dihijab, dan beramal untuk melawan Al-Ana, dan juga membunuh Al-Ana sehingga
Allah menjadi penjaga ke atasnya dengan dianugerahkan padanya – bukan makrifah
- Hujjah Allah dan Qaim Aali Yakub, tetapi untuk menjadi bekas yang akan
mengandungkan bagi melahirkan (anak) di dunia ini, iaitu Isa (as), Maka sesiapa
yang ingin mencapai makrifah sepatutnya daripada Al-Hujjah dan Al-Imam,
hendaklah mengikuti apa yang telah dilakukan Maryam (as) itu, bahkan tidak ada
pilihan atau jalan lain untuk mencapai makrifah.
2 Kitab Washi dan utusan Imam Mahdi di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran
dengan ulasan - oleh Imam Ahmad Al-Hasan (as) hal 9.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan