Khamis, 1 Mac 2018

Wuquf di Arafah



Mengenai: Wuquf di Arafah


Mempertimbangkan: Pengenalannya, Cara-caranya, dan Akhirannya.


Pengenalan:

Adalah mustahab bagi yang mengerjakan Haji Tamattuk supaya keluar ke Arafah pada Hari Tarwiyah (8 Zhu Al-Hijjah) selepas kedua-dua sholat Dzohor-‘Ashar, melainkan terpaksa seperti orang tua yang bimbang (kesakitan) dan sesiapa yang takut kepada orang banyak (bersesak-sesak), dan hendaklah pergi ke Mina dan bermalam di sana sehingga terbit fajar pada hari Arafah, tetapi tidak dibenarkan ke Wadi Mahsar melainkan selepas terbit matahari.


Adalah makruh untuk keluar sebelum fajar kecuali darurat, seperti orang yang sakit dan orang yang takut. Seorang imam (ketua) adalah mustahab baginya untuk tinggal di sana sehingga matahari terbit, dan mustahab untuk berdoa dengan doa-doa Al-Marsum apabila keluar dan hendaklah mandi untuk Wuquf.


Cara-caranya:


Ia termasuk yang wajib dan yang sunat:

Diwajibkan: Berniat dan boleh dilakukan sehingga matahari terbenam. Maka sekiranya dia wuquf di Namirah, ‘Urnah, Tsawiyah, atau Zhi Al-Majaz, atau di bawah penglihatan, tidak dibenarkan padanya.


Sekiranya dia bertolak sebelum matahari terbenam, kerana dia tidak tahu atau terlupa, tidak ada yang salah dengannya. Sekiranya dia sengaja hendaklah ditebusnya dengan unta Badanah, Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa selama lapan belas hari. Jika dia kembali semula sebelum matahari terbenam, dia tidak perlukan apa-apa..


Mengenai Hukumnya, Ada lima perkara


Pertama: Wuquf di Arafah adalah rukun, sesiapa yang meninggalkannya dengan sengaja tiada haji padanya, dan sesiapa yang meninggalkannya dengan tidak sengaja boleh diperbaiki selagi waktu masih ada, jika dia terlepas Wuquf di Arafah dengan menyertai Wuquf di Masy’ari Al-Haram.

Kedua: Waktu pilihan untuk Arafah dari matahari rembang (tengahari) hingga ke terbenam matahari, sesiapa yang meninggalkannya dengan sengaja rosaklah hajinya, dan waktu terpaksa (kecemasan) sehingga fajar Hari Raya Korban.


Ketiga: Sesiapa yang terlupa Wuquf di Arafah kembali berwuquf di sana walaupun sehingga terbit fajar jika dia tahu dia sedar di Masy’ari Al-Haram sebelum matahari terbit, jika kemungkinan besar melampaui akan berakhir ia terhad kepada kesedaran di Masy’ari Al-Haram sebelum matahari terbit dan telah sempurnalah Hajinya. Begitu juga jika dia terlupa Wuquf di Arafah dan tidak mengingatnya melainkan selepas Wuquf (berada) di Masy’ari Al-Haram sebelum matahari terbit.

Keempat: Jika dia Wuquf di Arafah sebelum matahari terbenam, dan dia tidak datang ke Masy’ari Al-Haram sebelum tengahari sah hajinya.


Kelima: Jika dia tidak datang untuk berwuquf di Arafah pada siang hari dan dia wuquf pada waktu malam, kemudian dia tidak datang ke Masy’ari Al-Haram sebelum tengahari sah hajinya.

Yang disunatkan: Wuquf di lapangan kaki-kaki gunung, dan berdoa dari yang diterima dari Ahl Al-Bayt (as) atau doa-doa yang lain, dan hendaklah berdoa untuk dirinya sendiri, ibu bapa dan orang-orang mukmin, dan membuat khemahnya di Namirah, dan berwuquf di dataran, dan di sepanjang perjalanannya ia menutup gangguan-gangguan oleh dirinya sendiri, dan hendaklah berdoa.secara berdiri

Makruh: Wuquf di puncak gunung, dalam menunggang, dan sambil duduk .


Mengenai: Wuquf (berada) di Masy’ari Al-Haram

Mempertimbangkan: Pengenalannya dan Cara-caranya,.

Pengenalan:


Mustahab berekonomi dalam perjalanan ke Masy’ari Al-Haram, dan hendaklah jika sampai di Al-Katsib Al-Ahmar di kanan jalan mengucapkan:

(اللهم ارحم موقفي، وزد في عملي، وسلم لي ديني، وتقبل مناسكي)

(Ya Allah, rahmatiilah wuqufku, dan tambahkan amalanku, dan selamatkan bagiku agamaku dan terimalah kerja-kerja hajiku),

dan hendaklah menta’khir sholat Maghrib dan ‘Isya’ hingga ke Muzdalifah, sehingga menjadi satu perempat malam. Sekiranya terhalang dari bersholat bolehlah didirikan dalam perjalanan, dan menjamakkan antara Maghribi dan ‘Isya’ dengan satu azan dan dua iqamah tanpa sholat nawafil antara keduanya dan menta’khir nawafil Maghribi kepada selepas sholat ‘Isya’.

Cara-caranya:

Yang diwajibkan: Niat dan Wuquf (berada) di Masy’ari Al-Haram, satu-satunya sahaja: di antara Al-Ma’zimain ke Al-Hiadh ke Wadi Mahsar. Dan jangan Wuquf selain di Masy’ari Al-Haram, dan dibolehkan bersama ramai orang (bersesak-sesak) naik ke gunung. Jika dia berniat untuk Wuquf kemudian dia tidur atau hilang akal atau dia tidak sedarkan diri, adalah sah Wuqufnya.

Dan hendaklah berwuquf selepas terbit fajar, jika telah bertolak sebelumnya dengan sengaja selepas dia berada di waktu malam - walaupun sekejap - tidak membatalkan hajinya, jika dia telah Wuquf di Arafah, dan hendaklah ditebusnya dengan seekor kambing (biri-biri). Adalah dibenarkan untuk bertolak sebelum Fajar bagi wanita, dan sesiapa yang takut kepada dirinya sendiri tanpa tebusan. Sekiranya dia bertolak dengan tidak sengaja (lups) tidak ada apa-apa masalah padanya.

Adalah mustahab untuk wuquf selepas sholat Fajar, dan hendaklah berdoa dengan doa-doa Al-Marsum, atau apa yang termasuk Al-Hamdu Lillah (pujian kepada Allah), dan untuk memujiNya serta untuk berselawat kepada Nabi dan keluarganya (as), Dan berjalan berhati-hati di Masy’ari Al-Haram dengan berkaki ayam.dan mustahab untuk meningkatkan kata-kata hiasan dalam mengingati Allah ke atasnya..




Lima Masalah:

Yang pertama ialah masa untuk wuquf di Masy’ari Al-Haram di antara terbit Fajar dengan terbit matahari, dan bagi orang dalam kesulitan hingga ke tengahari.


Kedua: Mereka yang tidak wuquf di Masy’ari Al-Haram pada waktu malam, atau selepas Fajar dengan sengaja batallah hajinya, dan jika dia meninggalkannya kerana terlupa tidak membatalkan hajinya jika dia wuquf di Arafah. Jika dia meninggalkan kedua-duanya batallah hajinya samada dengan sengaja atau lupa.


Ketiga: Mereka yang tidak wuquf di Arafah dan menyadarinya di Masy’ari Al-Haram sebelum matahari terbit sah hajinya, jika melepasinya batallah hajinya. Jika dia wuquf di Arafah, dia boleh berada di Masy’ari Al-Haram sebelum tengahari.


Keempat: Sesiapa yang melepasi Hajinya bertahlul dengan umrah ifrad, kemudian melaksanakannya jika ia secara wajib pada sifat yang diwajibkan, samada dengan haji Tamattuk, Qiran atau Ifrad.

Kelima: Sesiapa yang melepasi Hajinya, gugurlah perbuatan-perbuatan darinya, dan ia adalah mustahab baginya tinggal di Mina hingga tamat hari-hari Tasyriq, dan kemudian dia akan melakukan kerja-kerja 'Umrah, yang dia akan bertahlul dengannya.


Kesimpulan:



Jika dia sampai di Masy’ari Al-Haram, adalah mustahab untuk mengambil batu kerikil, iaitu tujuh puluh ketul batu, adalah dibenarkan walaupun jika ia diambil dari orang lain, tetapi ia adalah dari tanah Haram selain daripada masjid. Ia wajib pada tiga syarat: terdiri dari yang dipanggil batu, dan dari tanah Haram, dan yang suci. Dan adalah mustahab untuk dibersihkan (dijirus), lembut, sebesar hujung jari, bahagian sangat hitam, mudah dipegang,. Makruh untuk menjadi pepejal (keras), atau mudah pecah.

Adalah mustahab bagi seseorang selain daripada imam untuk bertolak beberapa ketika sebelum terbit matahari, tetapi tidak dibenarkan untuk ke Wadi Mahsar ditinggalkan kecuali setelah ia terbit. Dan imam menundanya sehingga ia terbit, dan berlari anak (sa’ei) di Wadi Mahsar sambil mengucapkan:

اللهم سلم عهدي، واقبل توبتي، واجب دعوتي، واخلفني فيمن تركت بعدي

(Ya Allah, selamatkanlah perjanjian ku, dan terimalah taubatku, jawablah doaku, dan gantikanlah aku pada orang yang kutinggalkan selepasku).

Dan jika meninggalkan berlari anak (sa’ei) tersebut dia hendaklah kembali mengulangi sa’ei itu dan ianya adalah mustahab.


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 



Tiada ulasan: