Sabtu, 17 Mac 2018

Rukun ketiga: pada akhiran


Rukun ketiga: pada akhiran

Mengenai tujuan:

Yang pertama: Pada pengasingan dan halangan


Menghalangi musuh, dan pengasingan penyakit saja. Maka yang menghalang apabila memakai pakaian kemudian menghalangnya bertahlul dari semua yang diharamkan darinya Jika dia tidak mempunyai jalan selain melakukan halangan itu..Atau jika dia mempunyai laluan dan kekurangan perbelanjaannya, Dan berterusan jika dia mempunyai jalanse selainnya, walau ia lebih lama dengan lemudahan perbelanjaannya. Jika dia takut berlalu tidak akan bertahlul dan bersabar sehingga tercapai (hajinya). dan kemudian bertahlul pada umrah, kemudian melaksanakan tanggung jawab wajib jika ia haji wajib dan bukannya sunat, tidak dibenarkan (belum halal) melainkan selepas menyembelih binatang (hadyu) dan berniat untuk bertahlul. Begitu juga melakukan Umrah apabila terhalang untuk sampai ke Makkah. Sekiranya dia seorang penggiring memadailah apa yang digiringnya. Dan jika tidak boleh menggantikan sembelihan binatang (hadyu) untuk bertahlul, maka jika dia tidak mampu berbuat demikian, dan untuk nilai itu, dia akan tetap berada pada ihramnya. Jika bertahlul dia masih tidak bebas

Dan dihalang sampai dengan halangan di kedua-dua hentian, Begitu juga dihalang sampai ke Mekah. Seseorang yang tidak sampai kerana terhalang daripada kembali ke Mina untuk melontar di tiga Jamrah itu dan bermalam di sana. Sebaliknya, hukum Hajinya sah, dan dia mewakilkan seseorang untuk melontar

Furu’ - cabang:

1 - Jika dia tertahan kerana hutang, walaupun dia mampu melakukannya, dia masih tidak bertahlul, dan jika dia tidak dapat bertahlul, dan jika ditahan secara zalim.

2 - Jika dia bersabar lalu luput hajinya, tidak dibenarkan baginya bertahlul dengan menyembelih binatang, dan bertahlul pada 'Umrah, dan tidak dikenakan dam. Dan hendaklah ia mengqadha’kannya, sekiranya ia haji wajib.

3 - Jika ia mengatasi sangkaannya bahawa musuh akan diketahui sebelum tamat tempoh; dia boleh bertahlul, tetapi lebih baik untuk tetap dengan ihramnya. Jika diketahui hendaklah melaksanaannya, Sekiranya sesuai dengan tamat tempoh, maka adalah dibenarkan untuk melakukan 'Umrah.


4 - Jika rosak hajinya lalu terhalang, dikenakan seekor unta, dan dam untuk bertahlul, dan haji diterima. Sekiranya musuh diketahui pada masa yang panjang ia harus melantik wakil untuk melaksanakan kewajipannya. haji itu diselesaikan untuk tahun itu. Berdasarkan apa yang kita katakan, hukuman haji kekal, walaupun ia tidak bertahlul, ia telah rosak dan mengqadha’kannya adalah suatu tanggung jawabnya
5 - Jika musuh tidak akan muncul secara mendadak melainkan pada peperangan, perlu dijangka ia masih selamat, bahkan jika dia dituntut wang (harta), dia tidak boleh tunduk kecuali secara yang tidak wajar.

Pengasingan: Yang menghalangnya daripada sampai Mekah atau dari dua hentian adalah penyakit. Ini alan menghantar apa yang dibawanya, walaupun dia tidak membawa hantaran hadyu (binatang sembelihan) atau nilainya, Tidak dibenarkan sehingga binatang sembelihan itu sampai tempat penyembelihannya, iaitu, Mina, jika dia mengerjakan haji atau Mekah jika dia mengerjakan umrah. Jika dia sampai terkurang dan dia telah bertahlul kecuali pada wanita khususnya sehingga Hajinya diterima jika haji wajib, atau dia harus bertawaf dengan Tawaf Al-Nisa’ secara sukarela.

Walaupun hadyunya (sembelihannya)  tidak disembelih tidak membatalkan tahlulnya, dan dia harus menyembelih hadyunya (binatang sembelihan) untuk diterima. Sekiranya dia menghantar hadyunya dan kemudian hilang secara tiba-tiba; atas jagaan para sahabatnya, Maka jika dia menyedari pada salah satu daripada dua hentian itu pada waktunya, maka dia telah menghampiri hajinya, jika tidak ia akan bertahlul pada 'Umrah. Baginya diterima perlaksanaan yang wajib dan mustahab untuk melakukan yang sunat.
Umrah: Jika ia bertahlul, dia harus melaksanakan Umrahnya apabila hilang keuzuran.

Qiran: Dan jika ada mengasingkannya lalu bertahlul dia tidak melakukan Haji yang diterima melainkan haji Qiran jika ia wajib. dan jika dia haji sunat. mengikut apa yang dia kehendaki dari semua jenisnya, Tetapi jika dia datang dengan sesuatu yang sama tidak keluar darinya, lebih baik.


Dan pemberian hadyunya (sembelihannya) secara sukarela mengaturkan pertemuan dengan sahabat-sahabatnys pada waktu untuk disembelih atau dikorbannya, dan kemudian menghindari dari semua yang dihindari muhrim (yang berihram), Maka jika ia adalah waktu pertemuan yang dihalalkan, tetapi ini tidak sesuai. Jika dia datang kepada apa yang diharamkan untuk muhrim (yang berihram), itu adalah mustahab diingkari.


Tujuan Kedua: Hukum Berburu


Memburu: Ia adalah haiwan yang dicegah, dan tidak disyaratkan halal, dan dipertimbangkan menurut fasal-fasal:


Fasal Satu: Memburu ada dua bahagian

Yang pertama darinya: Apa yang tidak berkaitan dengan kafarah, seperti menangkap hidupan laut, yang bertelur dan menetas di dalam air, dan yang seperti ayam Habsyah, Begitu juga binatang ternak, walaupun yang berkeliaran.

Tidak ada kafarah bagi yang membunuh lembu atau burung-burung, kecuali singa, jika membunuhnya dikenakan seekor kibasy (domba) jika tidak dikembalikannya. Dan menyebabkan di antara mengganas kepada manusia, atau apa yang dihalalkan bagi muhrim (yang berihram) dan apa yang diharamkan harus diperhatikan panggilannya.

Tidak salah membunuh ular, kalajengking, tikus, cicak, dan melempar burung layang-layang, dan gagak. Tidak ada yang salah dengan membunuh serangga bersayap kecil yang makan darah manusia.

Ia tidak dibenarkan membunuh lebah, dan tiada kafarah kerana membunuhnya atas kesilapan, jika membunuhnya dengan sengaja hendaklah bersedekah, walaupun dengan sendok makanan. Adalah dibenarkan untuk membeli burung merbuk dan Al-Dabasi, dan membawanya keluar dari Makkah. dan tidak dibenarkan untuk membunuhnya atau memakannya.

Kedua: Apa yang berkaitan dengan kafarah, ada dua:

Yang pertama: Apa kafarah yang menggantikannya secara khusus, semuanya adalah seperti binatang ternak, dan terbahagi kepada lima bahagian:

1 - Burung unta, dan pada membunuhnya dikenakan Unta Badanah, dan bila tidak mampu ditaksir dan membelanjakan harganya atas kebaikan, dan memberi sedekah kepada setiap orang miskin atas kesalahannya, dan tidak perlu lebih dari enam puluh orang. Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa atas kesalahannya mengikut bilangan hari, jika tidak mampu berpuasalah selama lapan belas hari. Dan bagi anak burung unta dikenakan unta muda..

2 - Lembu dan keldai liar, dan membunuhnya masing-masing dikenakan seekor lembu tempatan, dan bila tidak mampu dikenakan dengan ditaksir seekor lembu tempatan dan membelanjakan harganya atas kebaikan , dan ini disedekahkan kepada setiap orang miskin atas kesalahannya. Ia tidak perlu melebihi tiga puluh orang, Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa atas kesalahannya mengikut bilangan hari, jika tidak mampu berpuasalah selama sembilan
hari.      

3 - Pada membunuh rusa dikenakan seekor kambing (biri-biri), dan bila tidak mampu dikenakan dengan ditaksir seekor kambing (biri-biri) mengikut kemampuan dan membelanjakan harganya atas kebaikan dan ini disedekahkan kepada setiap orang miskin atas kesalahannya. Ia tidak perlu melebihi sepuluh orang, Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa atas kesalahannya mengikut bilangan hari, jika tidak mampu berpuasalah selama tiga hari 

Dan pada rubah, dan arnab dikenakan seekor kambing (biri-biri), dan bila tidak mampu dikenakan dengan ditaksir seekor kambing (biri-biri) mengikut kemampuan dan membelanjakan harganya atas kebaikan dan ini disedekahkan kepada setiap orang miskin atas kesalahannya. Ia tidak perlu melebihi sepuluh orang, Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa atas kesalahannya mengikut bilangan hari, jika mampu berpuasalah selama tiga hari.

4 – Bagi yang memecahkan telur burung unta jika bergerak anak burung di dalamnya dikenakan seekor unta dara untuk masing-masing seekor atas sebutir telur, sebelum bergerak dihantar unta jantan ke unta betina, ia mengikut bilangan telur, diikuti dengan hadyu (menyembelihnya), dan jika dia tidak mampu hendaklah untuk setiap butir telur seekor kambing (biri-biri), dan jika dia tidak mampu hendaklah memberi makan kepada sepuluh orang miskin, jika tidak mampu berpuasalah selama tiga hari.


5 - Dalam memecahkan telur burung dan burung puyuh, jika anaknya bergerak dikenakan seekor domba muda, dan sebelum bergerak, sebelum bergerak dihantar domba jantan ke domba betina, ia mengikut bilangan telur. dan jika dia tidak mampu dikenakan seperti memecahkan telur burung unta

Kedua: Apa yang tidak menggantikannya secara khusus, iaitu lima bahagian:

1: Burung merpati, yang merupakan nama setiap burung yang menyia-nyia dan sukakan air, dan membunuhnya dikenakan seekor domba atas muhrim (yang berihram), dan di tempat penyembelihan di Al-Haram adalah dengan dirham (2.5 gram perak tulen). Dan pada anaknya bagi dibawa oleh muhrim (yang berihram), dan bagi tempat penyembelihan di Al-Haram setengah dirham (1.25 gram perak).


Sekiranya haram di Masjid Al-Haram, kedua-dua perkara itu dipersetujui, dan pada telurnya jika anak burung bergerak dibawanya, dan sebelum berpindah ke muhrim (yang berihram) dikenakan satu dirham, dan di tempat penyembelihan itu dikenakan seperempat dirham. Jika dia telah diharamlan di Al-Haram, dia akan dikenakan seperempat dirham. Tidak kira sama ada burung tempatan dan burung merpati di Al-Haram pada nilainya jika dibunuh di Al-Haram, tetapi nilainya dibeli di Al-Haram untuk diberi makan burung-burung merpati di sana.

2: Pada setiap ekor burung (Al-Qathan), burung puyuh (Al-Hajal) dan burung Al-Daraj, dikenakan seekor anak domba yang telah bercerai susu dan merumput.


3: Pada membunuh setiap ekor landak, dhab, dan tikus padang pasir dikenakan seekor kambing muda.

4: Pada setiap ekor burung Al-‘Ushfur (burung pipit) dan burung Al-Qubar dan Al-Sha'uwah (burung kecil) dikenakan satu Mud makanan.

5: Pada membunuh belalang dikenakan segenggam makanan, begitu juga dengan kutu yang ditemui di tubuhnya. Lebih banyak membunuh belalang dikenakan seekor biri-biri. Jika dia tidak dapat menjaga diri daripada membunuh sedangkan dia dalam perjalanannya, tidak berdosa atau dikenakan kafarah. Semua yang tidak ada ukuran untuk fidyahnya adalah menurut nilai apa yang dibunuhnya, begitu juga pada qaul (hukum) telur-telurnya.


Lima Furu’ - cabang:

Pertama: Jika dia membunuh binatang buruan yang mencacatkan, seperti patah dan buta, tebusannya dengan yang betul (sepadan). Jika dia menebusnya dengan yang seumpamanya dibenarkan, tebusan yang jantan dengan yang seumpamanya dan dengan yang betina, begitu juga dengan yang betina, dan yang serupa adalah lebih baik.

Kedua: Pertimbangan dengan kalendar waktu pembayaran balik dikeluarkan, sementara tidak menganggarkan untuk penebusannya adalah pada waktu kerosakan;.

Ketiga: Jika membunuh yang dikembiri penyelesaiannya yang serupa dengan mengeluarkan yang dikembiri, walaupun kamu tidak dapat membayar balik dengan yang dikembiri.

Keempat: Jika memukul binatang buruan yang bunting membawa janin hidup maka ia mati keguguran hendaklah ditebus dengan ibu yang serupa dan yang kecil (anak) dengan yang kecil, sekiranya ia hidup tiada fidyah dikenakan jika ia tidak cacat dipukul; sekiranya cacat termasuk dikenakan fidyah, Jika mati salah satu daripadanya ditebus tanpa yang lain. Sekiranya janinnya gugur dan mati fidyah dikenakan, Ia adalah di antara nilai kandungan dan keguguran.

Kelima: Sekiranya muhrim (yang berihram), membunuh haiwan dan disyaki menjadi buruan, ia tidak dikenakan ganti rugi.


Fasal Dua: Apa Yang Termasuk Diwajibkan

Ianya tiga perkara: kerosakan langsung, yang ditangani, dan sebab-sebab.


Secara langsung:


Kami katakan: membunuh binatang buruan wajib dikenakan fidyah, maka jika dimakan perlukan penebusan lain, maka akan ditebus apa yang dibunuhnya dan termasuk nilai dari apa yang dia makan. Jika dia merejam (cara memburu) binatang buruan terpukul olehnya tetapi tidak menjejaskannya, tidak dikenakan fidyah, Jika ia cedera dan kemudian melihat kecederaannya sama keadaannya termasuk yang dikenakan fidyah. Jika dia tidak tahu keadaannya, dia perlu membayar tebusan. Dan begitu juga jika dia tidak tahu kesannya atau tidak.

Jika menyertai satu kumpulan membunuh buruan oleh setiap orang dari mereka dikenakan tebusan menyeluruh, Dan sesiapa yang memukul burung di tanah dia dikenakan dam mengikut nilai di Al-Haram, dan yang lain untuk memperkecilkannya. Dan sesiapa yang minum susu rusa  di tanah haram dikenakan dam dan nilai susu. Jika dia merejam (cara memburu) binatang buruan dan ia adalah tempat penyembelihannya dengan memukulnya dan dia seorang muhrim (yang berihram) tidak termasuk di dalamnya dan begitu juga jika melakukan sesuatu di kepalanya yang membunuh kutu-kutu, dan dia dihalalkan dan kemudian diharamkan membunuhnya.


Yang Kedua: Tangan

Dan sesiapa yang ada bersamanya binatang buruan maka dia diharamkan dari terus memilikinya, dan dia wajib menghantarnya. Sekiranya dia mati sebelum dia menghantarnya, dia perlu menjaminnya, walaupun binatang buruan itu jauh darinya, dia tetap tidak menjadi pemiliknya. Jika muhrim (yang berihram) memegang binatang buruan, maka muhrim yang menyembelihnya keduanya termasuk dikenakan tebusan. Jika mereka berada di Al-Haram dikenakan tebusan dua kali ganda kecuali unta, Jika ianya dua tempat di Al-Haram tidak digandakan, walaupun salah seorang dari keduanya muhrim (yang berihram) dikenakan dua kali ganda dalam hak tebusan. Sekiranya muhrim (yang berihram) memegang binatang buruan, untuk menghalalkan maka penyembelih yang menyembelihnya termasuk muhrim yang diutamakan. Jika telur dikeluarkan dari kedudukan maka rosaklah kandungannya, dan jika diinkubasi, anak burubn yang dikeluarkan dengan selamat tidak termasuk (dikenakan). Jika muhrim menyembelih binatang buruan sedangkan ia telah mati tidak demikian jika binatang buruan itu disembelih di tempat penyembelihannya.


Faktor ketiga: Sebab, yang merangkumi masalah-masalah:


Pertama: sesiapa yang menyekat burung merpati dari burung merpati di Al-Haram yang mempunyai anak burung dan telur termasuk dalam sekatan-sekatan, Maka jika kekal sebabnya dan penghantarannya menyelamatkan gugur jaminan ganti rugi. Jika binasa ganti rugi burung-burung merpati dengan seekor biri-biri, anak burung akan dibawa, dan telur-telur jika dilarang satu dirham, jika ia dikenakan pada burung-burung merpati jika disembelih satu dirham satu dirham pada anak burung setengah, dan satu perempat pada telur.
         
Kedua: Jika burung merpati ditinggalkan di Al-Haram, tidak dikenakan apa-apa padanya. Dan lebih baik supaya bersedekah


Ketiga: Jika direjam (cara memburu) dua ekor salah seekor darinya mengena dan yang satu lagi tidak mengena, maka yang memukulnya hendaklah membayar tebusan atas kesalahannya, dan begitu juga yang bersalah kerana membantunya.

Keempat: Sekiranya jamaah menyalakan api lalu berburu di sana, masing-masing dari mereka harus membayar tebusan jika mereka bermaksud untuk berburu, jika tidak, satu tebusan sahaja.

Kelima: Jika dia merejam (cara memburu) binatang buruan lalu mengganggu dan membunuh anak burung atau binatang buruan lain adalah dikenakan tebusan kesemuanya, karena ia menyebabkan kerosakan.

Keenam: Pemandu (pengiring) termasuk binatang tunggangan yang dia perolehi (atau kereta dan kemudahan pengangkutan), dan begitu juga penumpang jika dia menghentikannya, dan jika ia bekerja termasuk dalam apa yang diperoleh dengan tangannya.

Ketujuh: Jika seorang anak memegang binatang buruan, dia lalu mencederakan apa yang dipegangnya itu termasuk dikenakan, dan begitu juga jika anak itu memegangnya di tempat penyembelih di Al-Haram.

Kelapan: Jika anjing muhrim (yang berihram) menimbulkan sesuatu yang membunuh binatang buruan termasuk dikenakan, samaada yang halal atau yang haram, tetapi ia dikenakan dua kali lipat jika adalah yang diharamkan di Al-Haram.

Kesembilan: Jika ditinggalkan binatang buruan, ia binasa (terbunuh) dengan perlanggaran sesuatu, atau diambil oleh penjarah, termasuk yang dikenakan..

Kesepuluh: Jika penangkapan melakukan buruan dalam jaring kerana ingin diselamatkan, tetapi terbunuh atau cedera, termasuk yang dikenakan.


Kesebelas: Sesiapa yang menunjuk-nunjuk pemburuannya tetapi terbunuh. termasuk yang dikenakan.



Fasal Tiga: Buruan Haram

Diharamkan sesiapa yang berburu di tempat penyembelihan di Al-Haram apa yang diharamkan kepada muhrim (yang berihram) untuk menyembelih, sesiapa yang membunuh binatang buruan di Al-Haram ia dikenakan tebusannya, Jika satu kumpulan menyertai untuk membunuh buruan, setiap orang dari mereka dikenakan tebusan. diharamkan dia kembali ke Al-Haram jika dia mencederakannya dan dia memasuki Al-Haram, lalu mati, dia termasuk yang dikenakan.

Adalah makruh untuk memburu antara pengkalan (22 kilometer) dan ke Al-Haram. Jika binatang buruan tercedera matanya pecah, atau patah tanduknya adalah mustahab bersedekah. Sekiranya Binatang buruan telah diikat untuk disembelih, lalu memasuki Al-Haram tidak dibenarkan mengeluarkannya.

Dan jika dia tidak dalam ihram dan merejam (cara memburu) binatang buruan di Al-Haram yang membunuhnya dikenakan tebusan, dan begitu juga jika dia berada di Al-Haram dan merejam binatang buruan dalam tanah halal yang membunuhnya dikenakan tebusan. Jika sebahagian buruan di Al-Haram dia memukul apa yang ada di tempat halal atau di Al-Haram yang membunuhnya dikenakan tebusan. Jika buruan di dahan pokok dan dia tempat halal lalu membunuhnya maka dikenakan tebusan jika asalnya di Al-Haram.

Sesiapa yang memasuki Al-Haram berburu harus menghantar (fidyah)nya, dan jika dia melakukan kerosakan dia harus membayar tebusan, sama ada kerosakan itu disebabkan olehnya atau tidak. Sekiranya seekor burung terjatuh, ia mesti memeliharanya sehingga ia tumbuh sempurna bulu-bulunya, kemudian menghantarnya.

Tidak dibenarkan memburu burung merpati di Al-Haram walau pun tidak dalam ihram. Dan sesiapa yang mencabut bulu burung merpati di Al-Haram dia harus bersedekah, dan dia mesti menyerahkannya dengan tangan yang mencabutnya. Sesiapa yang membawa keluar binatang buruan dari Al-Haram wajib mengembalikannya, jika ia rosak sebelum itu, dua dikenakan tebusan. Jika dia memanah di tanah halal lalu dia memasuki Al-Haram dan kemudian keluar ke tanah halal lalu membunuh binatang buruan tidak wajib membayar tebusan.

Jika menyembelih binatang buruan di tempat penyembelihan di Al-Haram ia adalah bangkai, walaupun disembelih dan dia tidak dalam ihram dan memasukkannya ke dalam Al-Haram ia tidak diharamkan di tempat penyembelihan, dan diharamkan ke atas muhrim (yang berihram). Dan tiada apa-apa dalam miliknya dari binatang buruan.


Fasal IV: Yang Mengikutinya

Semua yang diperlukan muhrim (yang berihram) di tempat halal oleh kafarah buruan, atau di tempat penyembelihan di Al-Haram akan dikumpulkan pada muhrim di Al-Haram sehingga ia berakhir dengan unta dan tidak digandakan. Dan setiap kali akan mengulangi berburu oleh muhrim kerana terlupa wajib ke atasnya dikenakan tebusan. Jika berburu secara sengaja wajib kafarah didahulukan, maka jangan ulangi, dan dia adalah orang yang akan dibalas oleh Allah..


Dan akan dikenakan tebusan bagi yang berburu secara sengaja atau terlupa. Maka jika dia merejam binatang buruan lalu panah menembusi dan membunuh maka akan dikenakan dua tebusan, dan begitu juga jika dia merejam sasaran, dia yang akan mencederakan binatang buruan juga dikenakan tebusan. Jika dia membeli telur burung unta di kedai bagi muhrim (yang berihram) dan memakannya, maka pada muhrim (yang berihram) untuk setiap butir telur seekor biri-biri, dan bagi pekedai untuk setiap butir telur dikenakan satu dirham. Dan jangan masukkan yang diburu dalam pemilikan muhrim (yang berihram) dengan berburu dan jangan membelinya, jangan dihadiahkan, atau diwariskan, ini jika ia ada disisinya, jika ia ada di negaranya sendiri, dia memilikinya.

Sekiranya muhrim (yang berihram) dipaksa makan binatang buruan maka apa yang dimakannya dikenakan tebusan. Jika dia mempunyai binatang buruan yang mati, jika dia boleh memakannya dikenakan tebusan, jika tidak, dia akan makan benda mati. Sekiranya binatang buruan dimilikinya dikenakan tebusan kepada pemilikinya, jika ia tidak dimilikinya, maka hendaklah disedekahkannya.

Apa yang diperlukan oleh muhrim (yang berihram) adalah tebusan yang disembelih atau korbannya di Makkah jika dia mengerjakan umrah, dan di Mina jika dia mengerjakan haji. Setiap satu darinya wajib atas seekpr kambing (domba) dikenakan kepada kafarah berburu dan bagi yang tidak mampu hendaklah memberi makan kepada sepuluh orang miskin, jika tidak hendaklah berpuasa selama tiga hari semasa hajinya itu.


Tujuan ketiga: Mengenai Larangan-larangan Lain


Keaemua ada tujuh:


1: Bersenang-senang sengan wanita. Jika seorang bersetubuh dengan isterinya pada qubul (faraj) atau dubur, dia lakukannya dengan sengaja dan mengetahui akan haramnya maka rosaklah hajinya. dia harus melengkapkannya, dan dia dikenakan tebusan seekor unta dan Haji adalah tanggung jawabnya. Sama ada hajinya yang rosak itu fardhu atau nafil (sunat). Begitu juga jika dia bersetubuh dengan kaumnya sedangkan dia seorang muhrim (yang berihram).

Sekiranya isterinya seorang muhrimah (yang berihram) mudah dipengaruhi dan lazimnya seperti demikian, dan mereka berdua terpaksa berjarak apabila mereka sampai ke tempat itu, sehingga mereka boleh menghabiskan manasik tersebut jika haji mereka mengikut jalan itu. Maksud berjarak itu supaya tidak bebas melainkan bersamanya ada yang ketiga. Walaupun dia membencinya, hajinya akan berlalu, dan kafarahnya adalah untuk dua orang, dan dia tidak boleh menanggung sesuatu selain daripada kafarah.

Sekiranya mereka bersama selepas wuquf di Masy’ari Al-Haram walaupun sebelum bertawaf Tawaf Al-Nisa’, atau bertawaf tiga pusingan atau kurang, atau mereka bersama pada selain faraj sebelum wuquf, hajinya sah. Dia dikenakan tebusan seekor unta tiada yang lain.

Furu’: Sekiranya dia melakukan Haji yang membenarkan;sebab-sebab kerosakan, maka merosakan keperluanya apa yang diperlukan terlebih dahulu. Pada melancap dikenakan seekor unta, ia tidak merosakkan Hajinya, dan tidak wajib qadha’.

Jika dia bersetubuh dengan kaumnya yang dihalalkan sedangkan dia seorang muhrim (yang berihram) dan dengan izinnya, dia akan bertanggungjawab untuk membayar kafarah seekor unta atau lembu atau domba, Jika dia tidak dapat membayarnya maka memadai dengan seekor domba atau berpuasa selama tiga hari.

Sekiranya dia bersetubuh dengan seorang muhrim (yang berihram) sebelum Tawaaf Ziarah, dikenakan kafarah seekor unta. Jika dia tidak mampu dikenakan seekor lembu atau domba. Sekiranya seorang muhrim (yang berihram) bertawaf dengan Tawaf Al-Nisa’ sebanyak lima pusingan, kemudian berlaku, dia tidak dikenakan kafarah, dan hendaklah menyempurnakan tawafnya.

Sekiranya seorang muhrim (yang berihram) beniat (akad) berihram untuk isterinya dan bersetubuh dengannya ketika berihram, maka kedua-duanya dikenakan kafarah, dan begitu juga jika akad itu ditempat halal.

Dan sesiapa yang bersetubuh dalam ihram 'Umrah sebelum Sa’ei rosaklah 'Umrahnya. Dan dia dikenakan seekor unta serta mengqadha’kannya. Lebih afdhal dilakukan dalam bulan persetubuhan.

Sekiranya dia memandang orang bukan keluarganya, dia dikenakan seekor unta sekiranya dia seorang yang mampu, sekiranya dia seorang pertengahan dikenakan seekor lembu, jika dia seorang mempunyai masalah dikenakan seekor domba.

Jika dia memandang isterinya, dia tiada apa-apa dengannya, jika dia menyentuhnya dengan syahwat dikenakan seekor domba, walaupun dia tidak merasa nikmat. jika dia mencium isterinya dikenakan seekor domba, jika dengan syahwat dia hendaklah menyembelih unta, dan begitu juga jika mengeluarkan air mani kerana bergurau. Dan jika dia mendengar seseorang yang bersetubuh lalu mengeluarkan air mani tanpa memandangnya tidak dikenakan apa-apa.


Furu’: Sekiranya haji itu sukarela, maka dia akan merosakkannya dan kemudian dia terkepung ia dikenakan seekor unta kerana merosakkannya halangan dan dam kerana terkepung  Dan mencukupkannya dengan mengqadha’kannya adalah suatu tanggung jawabnya
.


2. Minyak Wangi. Sesiapa yang memakai minyak wangi dikenakan dam seekor domba, sama ada ia menggunakan pewarna (celupan) atau cecair, sementara atau tahan lama, atau asap kemenyan (dupa), atau dalam makanan. Tidak ada yang salah dengan menyantuni Ka’bah walaupun ia adalah Za'faran (yang berwarna kuning).. begitu juga buah-buahan seperti limau besar dan epal, dan bau-bauan seperti mawar.

3. Memotong kuku, dan pada setiap jari kuku dikenakan satu Mud makanan, dan pada kuku tangan dan kakinya dalam majlis dikenakan satu dam, Jika seorang dari keduanya berada di dalam majlis dikenakan dua dam. Sekiranya dia berfatwa memotong kukunya maka dikenakan damnya seekor kambing biri-biri.


4. Pakaian Berjahit: haram kepada muhrim (yang berihram) bagi lelaki. Jika dia memakainya dikenakan dam, bahkan jika terpaksa memakai pakaian untuk mtlindungi panas atau dingin, akan dikenakan seekor domba.

5. Bercukur RambutIa dikenakan seekor kambing, atau memberi makan sepuluh orang miskin setiap mereka satu Mud, atau berpuasa tiga hari. Jika dia menyentuh janggut atau kepalanya, maka nyatalah dari keduanya sesuatu untuk dimakan dengan (memberi) makanan. Jika dia melakukannya untuk wudhuk sholat tidak dikenakan sesuatu. Jika mencabut sebelah bulu ketiaknya, dia dikenakan memberi makan tiga orang miskin. Jika mencabut kedua-dua belahnya dikenakan seekor domba, - dan pada berteduh ketika berjalan kaki dikenakan seekor domba; dan begitu juga jika dia menutup kepalanya dengan pakaian, atau lumpur sehingga dia dapat berlindung, atau menyelam di dalam air, atau membawa apa yang melindunginya.

6 – Berjidal (berdebat) pada kedustaan berlaku sekali dikenakan seekor domba, dua kali seekor lembu, dan tiga kali seekor unta, pada kebenaran, tiga kali dikenakan seekor biri-biri, dan tidak ada kafarah kesalahan di bawahnya.

7: Mencabut Pokok di Al-Haram: pada pokok yang besar dikenakan seekor lembu, walaupun di tanah halal, dan pada pokok yang kecil dikenakan seekor kambing biri-biri, dan pada sebahagiannya mengikut nilai. Jika pokok dicabut darinya dikembalikan. Jika mengering dikenakan tebusan. Tidak ada kafarah pada mencabut rumput , orang yang melakukannya adalah berdosa.

Sesiapa yang menggunakan lumuran minyak wangi dalam ihraamnya dikenakan seekor domba, dan dalam hal darurat tidak ada masalah padanya. Dan bagi sesiapa yang mencabut gigi geraham tidak dikenakan kafarah. Dan dibenarkan untuk makan apa yang tiada wangian yang dilumurkan seperti minyak sapi dan minyak bijan, dan tidak dibenarkan menggunakan minyak wangi.


Kesimpulan:

Termasuk Masalah:


Pertama: Jika bertemu sebab-sebab yang berbeza, seperti memakai pakaian berjahit, memotong kuku dan mengenakan minyak wangi untuk setiap satu dikenakan kafarah, sama ada dilakukan pada satu atau dua waktu, menghapuskan yang pertama atau tidak menghapuskannya.

Kedua: Jika dia mengulanginya yang paling kuat dia wajib dikenakan kafarah setiap kali, walaupun dia mengulangi bercukur (gunting rambut), jika pada masa yang sama, tidak diulangi dikenakan kafarah, walaupun ia diulang dua kali. Jika diulangi memakai pakaian berjahit dan mengenakan minyak wangi, Jika menggabungkan majlis tidak mengulanginya, walaupun tersalah diulangi.

Ketiga: Setiap muhrim (yang berihram) makan atau memakai apa yang tidak dibenarkan makan atau pakai ia tidak dikenakan dam seekor domba.

Keempat: Digugurkan kafarah kerana jahil, terlupa dan gila kecuali dalam perburuan, tetapi dikenakan kafarah walaupun ia tidak disengajakan (lupa).



✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 


Tiada ulasan: