Rukun ketiga: pada akhiran
Mengenai tujuan:
Yang pertama: Pada
pengasingan dan halangan
Menghalangi musuh,
dan pengasingan penyakit saja. Maka yang menghalang apabila memakai pakaian kemudian
menghalangnya bertahlul dari semua yang diharamkan darinya Jika dia tidak
mempunyai jalan selain melakukan halangan itu..Atau jika dia mempunyai laluan dan
kekurangan perbelanjaannya, Dan berterusan jika dia mempunyai jalanse selainnya,
walau ia lebih lama dengan lemudahan perbelanjaannya. Jika dia takut berlalu tidak
akan bertahlul dan bersabar sehingga tercapai (hajinya). dan kemudian bertahlul
pada umrah, kemudian melaksanakan tanggung
jawab wajib jika ia haji wajib dan bukannya sunat, tidak dibenarkan (belum halal) melainkan
selepas menyembelih binatang (hadyu) dan berniat untuk bertahlul. Begitu juga melakukan
Umrah apabila terhalang untuk sampai ke Makkah. Sekiranya dia seorang
penggiring memadailah apa yang digiringnya. Dan jika tidak boleh menggantikan sembelihan
binatang (hadyu) untuk bertahlul, maka jika dia tidak mampu berbuat demikian,
dan untuk nilai itu, dia akan tetap berada pada ihramnya. Jika bertahlul dia masih
tidak bebas
Dan dihalang
sampai dengan halangan di kedua-dua hentian, Begitu juga dihalang sampai ke
Mekah. Seseorang yang tidak sampai kerana terhalang daripada kembali ke Mina
untuk melontar di tiga Jamrah itu dan bermalam di sana. Sebaliknya, hukum Hajinya
sah, dan dia mewakilkan seseorang untuk melontar
Furu’ - cabang:
1 - Jika dia tertahan kerana hutang, walaupun dia mampu
melakukannya, dia masih tidak bertahlul, dan jika dia tidak dapat bertahlul,
dan jika ditahan secara zalim.
2 - Jika dia bersabar lalu luput hajinya,
tidak dibenarkan baginya bertahlul dengan menyembelih binatang, dan bertahlul pada
'Umrah, dan tidak dikenakan dam. Dan hendaklah ia mengqadha’kannya, sekiranya
ia haji wajib.
3 - Jika ia mengatasi
sangkaannya bahawa musuh akan diketahui sebelum tamat tempoh; dia boleh bertahlul,
tetapi lebih baik untuk tetap dengan ihramnya. Jika diketahui hendaklah melaksanaannya,
Sekiranya sesuai dengan tamat tempoh, maka adalah dibenarkan untuk melakukan
'Umrah.
4 - Jika rosak
hajinya lalu terhalang, dikenakan seekor unta, dan dam untuk bertahlul, dan
haji diterima. Sekiranya musuh diketahui pada masa yang panjang ia harus
melantik wakil untuk melaksanakan kewajipannya. haji itu diselesaikan untuk
tahun itu. Berdasarkan apa yang kita katakan, hukuman haji kekal, walaupun ia
tidak bertahlul, ia telah rosak dan mengqadha’kannya adalah suatu tanggung
jawabnya
5 - Jika musuh tidak akan muncul secara
mendadak melainkan pada peperangan, perlu dijangka ia masih selamat, bahkan jika
dia dituntut wang (harta), dia tidak boleh tunduk kecuali secara yang tidak
wajar.
Pengasingan: Yang
menghalangnya daripada sampai Mekah atau dari dua hentian adalah penyakit. Ini alan
menghantar apa yang dibawanya, walaupun dia tidak membawa hantaran hadyu (binatang
sembelihan) atau nilainya, Tidak dibenarkan sehingga binatang sembelihan itu
sampai tempat penyembelihannya, iaitu, Mina, jika dia mengerjakan haji atau
Mekah jika dia mengerjakan umrah. Jika dia sampai terkurang dan dia telah bertahlul
kecuali pada wanita khususnya sehingga Hajinya diterima jika haji wajib, atau
dia harus bertawaf dengan Tawaf Al-Nisa’ secara sukarela.
Walaupun hadyunya
(sembelihannya) tidak disembelih tidak
membatalkan tahlulnya, dan dia harus menyembelih hadyunya (binatang sembelihan)
untuk diterima. Sekiranya dia menghantar hadyunya dan kemudian hilang secara
tiba-tiba; atas jagaan para sahabatnya, Maka jika dia menyedari pada salah satu
daripada dua hentian itu pada waktunya, maka dia telah menghampiri hajinya, jika tidak ia akan bertahlul pada
'Umrah. Baginya diterima perlaksanaan yang wajib dan mustahab untuk melakukan yang
sunat.
Umrah: Jika ia bertahlul,
dia harus melaksanakan Umrahnya apabila hilang keuzuran.
Qiran: Dan jika ada mengasingkannya lalu bertahlul dia tidak melakukan Haji yang
diterima melainkan haji Qiran jika ia wajib. dan jika dia haji sunat. mengikut
apa yang dia kehendaki dari semua jenisnya, Tetapi jika dia datang dengan
sesuatu yang sama tidak keluar darinya, lebih baik.
Dan pemberian hadyunya (sembelihannya) secara sukarela
mengaturkan pertemuan dengan sahabat-sahabatnys pada waktu untuk disembelih
atau dikorbannya, dan kemudian menghindari dari semua yang dihindari muhrim
(yang berihram), Maka jika ia adalah waktu pertemuan yang dihalalkan, tetapi
ini tidak sesuai. Jika dia datang kepada apa yang diharamkan untuk muhrim (yang
berihram), itu adalah mustahab diingkari.
Tujuan Kedua: Hukum Berburu
Memburu: Ia adalah
haiwan yang dicegah, dan tidak disyaratkan halal, dan dipertimbangkan menurut fasal-fasal:
Fasal Satu: Memburu ada dua
bahagian
Yang pertama darinya: Apa yang tidak
berkaitan dengan kafarah, seperti menangkap hidupan laut, yang bertelur dan
menetas di dalam air, dan yang seperti ayam Habsyah, Begitu juga binatang
ternak, walaupun yang berkeliaran.
Tidak ada kafarah
bagi yang membunuh lembu atau burung-burung, kecuali singa, jika membunuhnya
dikenakan seekor kibasy (domba) jika tidak dikembalikannya. Dan menyebabkan di
antara mengganas kepada manusia, atau apa yang dihalalkan bagi muhrim (yang
berihram) dan apa yang diharamkan harus diperhatikan panggilannya.
Tidak salah
membunuh ular, kalajengking, tikus, cicak, dan melempar burung layang-layang, dan gagak. Tidak ada yang salah dengan
membunuh serangga bersayap kecil yang makan darah manusia.
Ia tidak
dibenarkan membunuh lebah, dan tiada kafarah kerana membunuhnya atas kesilapan,
jika membunuhnya dengan sengaja hendaklah bersedekah, walaupun dengan sendok
makanan. Adalah dibenarkan untuk membeli burung merbuk dan Al-Dabasi, dan membawanya keluar dari Makkah. dan tidak
dibenarkan untuk membunuhnya atau memakannya.
Kedua: Apa
yang berkaitan dengan kafarah, ada dua:
Yang pertama: Apa
kafarah yang menggantikannya secara khusus, semuanya adalah seperti binatang ternak, dan terbahagi kepada lima
bahagian:
1 - Burung unta,
dan pada membunuhnya dikenakan Unta Badanah, dan bila tidak mampu ditaksir dan membelanjakan harganya atas kebaikan,
dan memberi sedekah kepada setiap orang miskin atas kesalahannya, dan tidak perlu
lebih dari enam puluh orang. Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa atas
kesalahannya mengikut bilangan hari, jika tidak mampu berpuasalah selama lapan
belas hari. Dan bagi anak burung unta dikenakan unta muda..
2 - Lembu dan
keldai liar, dan membunuhnya masing-masing dikenakan seekor lembu tempatan, dan
bila tidak mampu dikenakan
dengan ditaksir seekor lembu tempatan dan membelanjakan harganya atas kebaikan ,
dan ini disedekahkan kepada setiap orang miskin atas kesalahannya. Ia tidak
perlu melebihi tiga puluh orang, Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa atas
kesalahannya mengikut bilangan hari, jika tidak mampu berpuasalah selama sembilan
hari.
3 - Pada membunuh
rusa dikenakan seekor kambing (biri-biri), dan bila tidak mampu dikenakan dengan ditaksir seekor kambing (biri-biri)
mengikut kemampuan dan membelanjakan harganya atas kebaikan dan ini
disedekahkan kepada setiap orang miskin atas kesalahannya. Ia tidak perlu
melebihi sepuluh orang, Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa atas kesalahannya
mengikut bilangan hari, jika tidak mampu berpuasalah selama tiga hari
Dan pada rubah,
dan arnab dikenakan seekor kambing (biri-biri), dan bila tidak mampu dikenakan dengan ditaksir seekor kambing (biri-biri)
mengikut kemampuan dan membelanjakan harganya atas kebaikan dan ini
disedekahkan kepada setiap orang miskin atas kesalahannya. Ia tidak perlu
melebihi sepuluh orang, Jika dia tidak mampu hendaklah berpuasa atas
kesalahannya mengikut bilangan hari, jika mampu berpuasalah selama tiga hari.
4 – Bagi yang
memecahkan telur burung unta jika bergerak anak burung di dalamnya dikenakan seekor unta dara untuk masing-masing seekor atas
sebutir telur, sebelum bergerak dihantar unta jantan ke unta betina, ia
mengikut bilangan telur, diikuti dengan hadyu (menyembelihnya), dan jika dia tidak
mampu hendaklah untuk setiap butir telur seekor kambing (biri-biri), dan jika
dia tidak mampu hendaklah memberi makan kepada sepuluh orang miskin, jika tidak
mampu berpuasalah selama tiga hari.
5 - Dalam
memecahkan telur burung dan burung puyuh, jika anaknya
bergerak dikenakan seekor domba muda, dan sebelum bergerak, sebelum bergerak
dihantar domba jantan ke domba betina, ia mengikut bilangan telur. dan jika dia
tidak mampu dikenakan seperti memecahkan telur burung unta
Kedua: Apa yang
tidak menggantikannya secara khusus, iaitu lima bahagian:
1: Burung merpati, yang merupakan nama setiap burung yang menyia-nyia
dan sukakan air, dan membunuhnya dikenakan seekor domba atas muhrim (yang
berihram), dan di tempat penyembelihan di Al-Haram adalah dengan dirham (2.5
gram perak tulen). Dan pada anaknya bagi dibawa oleh muhrim (yang berihram),
dan bagi tempat penyembelihan di Al-Haram setengah dirham (1.25 gram perak).
Sekiranya haram di Masjid Al-Haram,
kedua-dua perkara itu dipersetujui, dan pada telurnya jika anak burung bergerak
dibawanya, dan sebelum berpindah ke muhrim (yang berihram) dikenakan satu dirham,
dan di tempat penyembelihan itu dikenakan seperempat dirham. Jika dia telah diharamlan
di Al-Haram, dia akan dikenakan seperempat dirham. Tidak kira sama ada burung tempatan
dan burung merpati di Al-Haram pada nilainya jika dibunuh di Al-Haram, tetapi nilainya
dibeli di Al-Haram untuk diberi makan burung-burung merpati di sana.
2: Pada setiap
ekor burung (Al-Qathan), burung puyuh (Al-Hajal) dan burung Al-Daraj, dikenakan
seekor anak domba yang telah bercerai susu dan merumput.
3: Pada membunuh
setiap ekor landak, dhab, dan tikus padang pasir dikenakan seekor kambing muda.
4: Pada setiap
ekor burung Al-‘Ushfur (burung pipit) dan burung Al-Qubar dan Al-Sha'uwah
(burung kecil) dikenakan satu Mud makanan.
5: Pada membunuh belalang
dikenakan segenggam makanan, begitu juga dengan kutu yang ditemui di tubuhnya. Lebih
banyak membunuh belalang dikenakan seekor biri-biri. Jika dia tidak dapat menjaga
diri daripada membunuh sedangkan dia dalam perjalanannya, tidak berdosa atau dikenakan
kafarah. Semua yang tidak ada ukuran untuk fidyahnya adalah menurut nilai
apa yang dibunuhnya, begitu juga pada qaul (hukum) telur-telurnya.
Lima Furu’ - cabang:
Pertama: Jika dia membunuh binatang buruan yang
mencacatkan, seperti patah dan buta, tebusannya dengan yang betul (sepadan). Jika
dia menebusnya dengan yang seumpamanya dibenarkan, tebusan yang jantan dengan
yang seumpamanya dan dengan yang betina, begitu juga dengan yang betina, dan yang
serupa adalah lebih baik.
Kedua:
Pertimbangan dengan kalendar waktu pembayaran balik dikeluarkan, sementara
tidak menganggarkan untuk penebusannya adalah pada waktu kerosakan;.
Ketiga: Jika
membunuh yang dikembiri penyelesaiannya yang serupa dengan mengeluarkan yang
dikembiri, walaupun kamu tidak dapat membayar balik dengan yang dikembiri.
Keempat: Jika
memukul binatang buruan yang bunting membawa janin hidup maka ia mati keguguran
hendaklah ditebus dengan ibu yang serupa dan yang kecil (anak) dengan yang kecil,
sekiranya ia hidup tiada fidyah dikenakan jika ia tidak cacat dipukul; sekiranya
cacat termasuk dikenakan fidyah, Jika mati salah satu daripadanya ditebus tanpa
yang lain. Sekiranya janinnya gugur dan mati fidyah dikenakan, Ia adalah di
antara nilai kandungan dan keguguran.
Kelima: Sekiranya
muhrim (yang berihram), membunuh haiwan dan disyaki menjadi buruan, ia tidak dikenakan
ganti rugi.
Fasal Dua: Apa Yang Termasuk
Diwajibkan
Ianya tiga
perkara: kerosakan langsung, yang ditangani, dan sebab-sebab.
Secara
langsung:
Kami katakan: membunuh binatang buruan
wajib dikenakan fidyah, maka jika dimakan perlukan penebusan lain, maka akan
ditebus apa yang dibunuhnya dan termasuk nilai dari apa yang dia makan. Jika
dia merejam (cara memburu) binatang buruan terpukul olehnya tetapi tidak
menjejaskannya, tidak dikenakan fidyah, Jika ia cedera dan kemudian melihat
kecederaannya sama keadaannya termasuk yang dikenakan fidyah. Jika dia tidak
tahu keadaannya, dia perlu membayar tebusan. Dan begitu juga jika dia tidak
tahu kesannya atau tidak.
Jika menyertai satu kumpulan membunuh
buruan oleh setiap orang dari mereka dikenakan tebusan menyeluruh, Dan sesiapa yang
memukul burung di tanah dia dikenakan dam mengikut nilai di Al-Haram, dan yang
lain untuk memperkecilkannya. Dan sesiapa yang minum susu rusa di tanah
haram dikenakan dam dan nilai susu. Jika dia merejam (cara memburu) binatang
buruan dan ia adalah tempat penyembelihannya dengan memukulnya dan dia seorang
muhrim (yang berihram) tidak termasuk di dalamnya dan begitu juga jika melakukan
sesuatu di kepalanya yang membunuh kutu-kutu, dan dia dihalalkan dan
kemudian diharamkan membunuhnya.
Yang Kedua:
Tangan
Dan sesiapa yang ada
bersamanya binatang buruan maka dia diharamkan dari terus memilikinya, dan dia wajib
menghantarnya. Sekiranya dia mati sebelum dia menghantarnya, dia perlu
menjaminnya, walaupun binatang buruan itu jauh darinya, dia tetap tidak menjadi
pemiliknya. Jika muhrim (yang berihram) memegang binatang buruan, maka muhrim yang
menyembelihnya keduanya termasuk dikenakan tebusan. Jika mereka berada di Al-Haram
dikenakan tebusan dua kali ganda kecuali unta, Jika ianya dua tempat di Al-Haram
tidak digandakan, walaupun salah seorang dari keduanya muhrim (yang berihram) dikenakan
dua kali ganda dalam hak tebusan. Sekiranya muhrim (yang berihram) memegang binatang
buruan, untuk menghalalkan maka penyembelih yang menyembelihnya termasuk muhrim
yang diutamakan. Jika telur dikeluarkan dari kedudukan maka rosaklah
kandungannya, dan jika diinkubasi, anak burubn yang dikeluarkan dengan selamat tidak termasuk (dikenakan). Jika muhrim
menyembelih binatang buruan sedangkan ia telah mati tidak demikian jika binatang
buruan itu disembelih di tempat penyembelihannya.
Faktor ketiga:
Sebab, yang merangkumi masalah-masalah:
Pertama: sesiapa yang menyekat burung
merpati dari burung merpati di Al-Haram yang mempunyai anak burung dan telur termasuk
dalam sekatan-sekatan, Maka jika kekal sebabnya dan penghantarannya menyelamatkan
gugur jaminan ganti rugi. Jika binasa ganti rugi burung-burung merpati dengan seekor
biri-biri, anak burung akan dibawa, dan telur-telur jika dilarang satu dirham, jika
ia dikenakan pada burung-burung merpati jika disembelih satu dirham satu dirham
pada anak burung setengah, dan satu perempat pada telur.
Kedua: Jika burung merpati ditinggalkan di Al-Haram,
tidak dikenakan apa-apa padanya. Dan lebih baik supaya bersedekah
Ketiga: Jika direjam (cara memburu) dua
ekor salah seekor darinya mengena dan yang satu lagi tidak mengena, maka yang memukulnya
hendaklah membayar tebusan atas kesalahannya, dan begitu juga yang bersalah
kerana membantunya.
Keempat: Sekiranya jamaah menyalakan api lalu
berburu di sana, masing-masing dari mereka harus membayar tebusan jika mereka
bermaksud untuk berburu, jika tidak, satu tebusan sahaja.
Kelima: Jika dia merejam (cara memburu)
binatang buruan lalu mengganggu dan membunuh anak burung atau binatang buruan
lain adalah dikenakan tebusan kesemuanya, karena ia menyebabkan kerosakan.
Keenam: Pemandu (pengiring) termasuk binatang tunggangan
yang dia perolehi (atau kereta dan kemudahan pengangkutan), dan begitu juga penumpang
jika dia menghentikannya, dan jika ia bekerja termasuk dalam apa yang diperoleh
dengan tangannya.
Ketujuh: Jika
seorang anak memegang binatang buruan, dia lalu mencederakan apa yang dipegangnya
itu termasuk dikenakan, dan begitu juga jika anak itu memegangnya di tempat
penyembelih di Al-Haram.
Kelapan: Jika anjing
muhrim (yang berihram) menimbulkan sesuatu yang membunuh binatang buruan termasuk dikenakan, samaada yang halal atau yang
haram, tetapi ia dikenakan dua kali lipat jika adalah yang diharamkan di Al-Haram.
Kesembilan: Jika ditinggalkan binatang
buruan, ia binasa (terbunuh) dengan perlanggaran sesuatu, atau diambil oleh
penjarah, termasuk yang dikenakan..
Kesepuluh: Jika penangkapan melakukan
buruan dalam jaring kerana ingin diselamatkan, tetapi terbunuh atau cedera,
termasuk yang dikenakan.
Kesebelas: Sesiapa yang menunjuk-nunjuk pemburuannya
tetapi terbunuh. termasuk yang dikenakan.
Fasal Tiga: Buruan Haram
Diharamkan sesiapa
yang berburu di tempat penyembelihan di Al-Haram apa yang diharamkan kepada
muhrim (yang berihram) untuk menyembelih, sesiapa yang membunuh binatang buruan
di Al-Haram ia dikenakan tebusannya, Jika satu kumpulan menyertai untuk membunuh
buruan, setiap orang dari mereka dikenakan tebusan. diharamkan dia kembali ke
Al-Haram jika dia mencederakannya dan dia memasuki Al-Haram, lalu mati, dia termasuk
yang dikenakan.
Adalah makruh
untuk memburu antara pengkalan (22 kilometer) dan ke Al-Haram. Jika binatang
buruan tercedera matanya pecah, atau patah tanduknya adalah mustahab bersedekah.
Sekiranya Binatang buruan telah diikat untuk disembelih, lalu memasuki Al-Haram
tidak dibenarkan mengeluarkannya.
Dan jika dia tidak
dalam ihram dan merejam (cara memburu) binatang buruan di Al-Haram yang membunuhnya
dikenakan tebusan, dan begitu juga jika dia berada di Al-Haram dan merejam
binatang buruan dalam tanah halal yang membunuhnya dikenakan tebusan. Jika sebahagian
buruan di Al-Haram dia memukul apa yang ada di tempat halal atau di Al-Haram yang
membunuhnya dikenakan tebusan. Jika buruan di dahan pokok dan dia tempat halal lalu
membunuhnya maka dikenakan tebusan jika asalnya di Al-Haram.
Sesiapa yang
memasuki Al-Haram berburu harus menghantar (fidyah)nya, dan jika dia melakukan
kerosakan dia harus membayar tebusan, sama ada kerosakan itu disebabkan olehnya
atau tidak. Sekiranya seekor burung terjatuh, ia mesti memeliharanya sehingga
ia tumbuh sempurna bulu-bulunya, kemudian menghantarnya.
Tidak dibenarkan
memburu burung merpati di Al-Haram walau pun
tidak dalam ihram. Dan sesiapa yang mencabut bulu burung merpati di Al-Haram dia harus bersedekah, dan dia mesti menyerahkannya
dengan tangan yang mencabutnya. Sesiapa yang membawa keluar binatang buruan dari
Al-Haram wajib mengembalikannya, jika ia rosak sebelum itu, dua dikenakan
tebusan. Jika dia memanah di tanah halal lalu dia memasuki Al-Haram dan
kemudian keluar ke tanah halal lalu membunuh binatang buruan tidak wajib membayar
tebusan.
Jika menyembelih
binatang buruan di tempat penyembelihan di Al-Haram ia adalah bangkai, walaupun
disembelih dan dia tidak dalam ihram dan memasukkannya ke dalam Al-Haram ia tidak
diharamkan di tempat penyembelihan, dan diharamkan ke atas muhrim (yang
berihram). Dan tiada apa-apa dalam miliknya dari binatang buruan.
Fasal IV: Yang Mengikutinya
Semua yang diperlukan
muhrim (yang berihram) di tempat halal oleh kafarah buruan, atau di tempat
penyembelihan di Al-Haram akan dikumpulkan pada muhrim di Al-Haram sehingga ia
berakhir dengan unta dan tidak digandakan. Dan setiap kali akan mengulangi
berburu oleh muhrim kerana terlupa wajib ke atasnya dikenakan tebusan. Jika berburu
secara sengaja wajib kafarah didahulukan, maka jangan ulangi, dan dia adalah
orang yang akan dibalas oleh Allah..
Dan akan dikenakan
tebusan bagi yang berburu secara sengaja atau terlupa. Maka jika dia merejam
binatang buruan lalu panah menembusi dan membunuh maka akan dikenakan dua
tebusan, dan begitu juga jika dia merejam sasaran, dia yang akan mencederakan binatang
buruan juga dikenakan tebusan. Jika dia membeli telur burung unta di kedai bagi
muhrim (yang berihram) dan memakannya, maka pada muhrim (yang berihram) untuk
setiap butir telur seekor biri-biri, dan bagi pekedai untuk setiap butir telur
dikenakan satu dirham. Dan jangan masukkan yang diburu dalam pemilikan muhrim (yang
berihram) dengan berburu dan jangan membelinya, jangan dihadiahkan, atau diwariskan,
ini jika ia ada disisinya, jika ia ada di negaranya sendiri, dia memilikinya.
Sekiranya muhrim
(yang berihram) dipaksa makan binatang buruan maka apa yang dimakannya
dikenakan tebusan. Jika dia mempunyai binatang buruan yang mati, jika dia boleh
memakannya dikenakan tebusan, jika tidak, dia akan makan benda mati. Sekiranya binatang
buruan dimilikinya dikenakan tebusan kepada pemilikinya, jika ia tidak dimilikinya,
maka hendaklah disedekahkannya.
Apa yang
diperlukan oleh muhrim (yang berihram) adalah tebusan yang disembelih atau korbannya
di Makkah jika dia mengerjakan umrah, dan di Mina jika dia mengerjakan haji. Setiap
satu darinya wajib atas seekpr kambing (domba) dikenakan kepada kafarah berburu
dan bagi yang tidak mampu hendaklah memberi makan kepada sepuluh orang miskin, jika
tidak hendaklah berpuasa selama tiga hari semasa hajinya itu.
Tujuan ketiga: Mengenai Larangan-larangan
Lain
Keaemua ada tujuh:
1: Bersenang-senang
sengan wanita. Jika seorang bersetubuh dengan isterinya pada qubul (faraj)
atau dubur, dia lakukannya dengan sengaja dan mengetahui akan haramnya maka
rosaklah hajinya. dia harus melengkapkannya, dan dia dikenakan tebusan seekor
unta dan Haji adalah tanggung jawabnya.
Sama ada hajinya yang rosak itu fardhu atau nafil (sunat). Begitu juga jika dia
bersetubuh dengan kaumnya sedangkan dia seorang muhrim (yang berihram).
Sekiranya
isterinya seorang muhrimah (yang berihram) mudah dipengaruhi dan lazimnya seperti
demikian, dan mereka berdua terpaksa berjarak apabila mereka sampai ke tempat
itu, sehingga mereka boleh menghabiskan manasik tersebut jika haji mereka mengikut
jalan itu. Maksud berjarak itu supaya tidak bebas
melainkan bersamanya ada yang ketiga. Walaupun dia membencinya, hajinya akan
berlalu, dan kafarahnya adalah untuk dua orang, dan dia tidak boleh menanggung sesuatu
selain daripada kafarah.
Sekiranya mereka
bersama selepas wuquf di Masy’ari Al-Haram walaupun sebelum bertawaf Tawaf
Al-Nisa’, atau bertawaf tiga pusingan atau kurang, atau mereka bersama pada selain
faraj sebelum wuquf, hajinya sah. Dia dikenakan tebusan seekor unta tiada yang
lain.
Furu’: Sekiranya dia melakukan Haji yang membenarkan;sebab-sebab kerosakan,
maka merosakan keperluanya apa yang diperlukan terlebih dahulu. Pada melancap
dikenakan seekor unta, ia tidak merosakkan Hajinya, dan tidak wajib qadha’.
Jika dia bersetubuh
dengan kaumnya yang dihalalkan sedangkan dia seorang muhrim (yang berihram) dan
dengan izinnya, dia akan bertanggungjawab untuk membayar kafarah seekor unta atau
lembu atau domba, Jika dia tidak dapat membayarnya maka memadai dengan seekor
domba atau berpuasa selama tiga hari.
Sekiranya dia bersetubuh
dengan seorang muhrim (yang berihram) sebelum Tawaaf Ziarah, dikenakan kafarah
seekor unta. Jika dia tidak mampu dikenakan seekor lembu atau domba. Sekiranya seorang
muhrim (yang berihram) bertawaf dengan Tawaf Al-Nisa’ sebanyak lima pusingan, kemudian
berlaku, dia tidak dikenakan kafarah, dan hendaklah menyempurnakan tawafnya.
Sekiranya seorang
muhrim (yang berihram) beniat (akad) berihram untuk isterinya dan bersetubuh dengannya
ketika berihram, maka kedua-duanya dikenakan kafarah, dan begitu juga jika akad
itu ditempat halal.
Dan sesiapa yang bersetubuh
dalam ihram 'Umrah sebelum Sa’ei rosaklah 'Umrahnya. Dan dia dikenakan seekor
unta serta mengqadha’kannya. Lebih afdhal dilakukan dalam bulan persetubuhan.
Sekiranya dia
memandang orang bukan keluarganya, dia dikenakan seekor unta sekiranya dia
seorang yang mampu, sekiranya dia seorang pertengahan dikenakan seekor lembu, jika
dia seorang mempunyai masalah dikenakan seekor domba.
Jika dia memandang isterinya, dia tiada
apa-apa dengannya, jika dia menyentuhnya dengan syahwat dikenakan seekor domba,
walaupun dia tidak merasa nikmat. jika dia mencium isterinya dikenakan seekor
domba, jika dengan syahwat dia hendaklah menyembelih unta, dan begitu juga jika
mengeluarkan air mani kerana bergurau. Dan jika dia mendengar seseorang yang bersetubuh
lalu mengeluarkan air mani tanpa memandangnya tidak dikenakan apa-apa.
Furu’: Sekiranya haji itu sukarela, maka dia akan merosakkannya dan kemudian
dia terkepung ia dikenakan seekor unta kerana merosakkannya halangan dan dam
kerana terkepung Dan mencukupkannya dengan mengqadha’kannya adalah suatu tanggung jawabnya
.
2. Minyak
Wangi. Sesiapa yang memakai minyak wangi dikenakan dam
seekor domba, sama ada ia menggunakan pewarna (celupan) atau cecair, sementara
atau tahan lama, atau asap kemenyan (dupa), atau dalam makanan. Tidak ada yang
salah dengan menyantuni Ka’bah walaupun ia adalah Za'faran (yang berwarna
kuning).. begitu juga buah-buahan seperti limau besar dan epal, dan bau-bauan
seperti mawar.
3. Memotong
kuku, dan pada setiap jari kuku dikenakan satu Mud makanan, dan pada kuku
tangan dan kakinya dalam majlis dikenakan satu dam, Jika seorang dari keduanya
berada di dalam majlis dikenakan dua dam. Sekiranya dia berfatwa memotong kukunya
maka dikenakan damnya seekor kambing biri-biri.
4. Pakaian
Berjahit: haram kepada muhrim (yang berihram) bagi lelaki. Jika dia memakainya
dikenakan dam, bahkan jika terpaksa memakai pakaian untuk mtlindungi panas atau
dingin, akan dikenakan seekor domba.
5. Bercukur
Rambut, Ia dikenakan seekor
kambing, atau memberi makan sepuluh orang miskin setiap mereka satu Mud, atau
berpuasa tiga hari. Jika dia menyentuh janggut atau kepalanya, maka nyatalah dari
keduanya sesuatu untuk dimakan dengan (memberi) makanan. Jika dia melakukannya untuk
wudhuk sholat tidak dikenakan sesuatu. Jika mencabut sebelah bulu ketiaknya,
dia dikenakan memberi makan tiga orang miskin. Jika mencabut kedua-dua belahnya
dikenakan seekor domba, - dan pada berteduh ketika berjalan kaki dikenakan seekor
domba; dan begitu juga jika dia menutup kepalanya dengan pakaian, atau lumpur sehingga
dia dapat berlindung, atau menyelam di dalam air, atau membawa apa yang melindunginya.
6 – Berjidal
(berdebat) pada kedustaan berlaku sekali dikenakan seekor domba, dua kali seekor
lembu, dan tiga kali seekor unta, pada kebenaran, tiga kali dikenakan seekor biri-biri,
dan tidak ada kafarah kesalahan di bawahnya.
7: Mencabut Pokok di Al-Haram: pada pokok yang besar dikenakan seekor lembu, walaupun di tanah halal,
dan pada pokok yang kecil dikenakan seekor kambing biri-biri, dan pada
sebahagiannya mengikut nilai. Jika pokok dicabut darinya dikembalikan. Jika
mengering dikenakan tebusan. Tidak ada kafarah pada mencabut rumput , orang yang melakukannya adalah berdosa.
Sesiapa yang menggunakan lumuran minyak
wangi dalam ihraamnya dikenakan seekor domba, dan dalam hal darurat tidak ada masalah
padanya. Dan bagi sesiapa yang mencabut gigi geraham tidak dikenakan kafarah. Dan dibenarkan untuk makan apa yang tiada wangian yang dilumurkan
seperti minyak sapi dan minyak bijan, dan tidak dibenarkan menggunakan minyak
wangi.
Kesimpulan:
Termasuk Masalah:
Pertama: Jika bertemu sebab-sebab yang
berbeza, seperti memakai pakaian berjahit, memotong kuku dan mengenakan minyak
wangi untuk setiap satu dikenakan kafarah, sama ada dilakukan pada satu atau
dua waktu, menghapuskan yang pertama atau tidak menghapuskannya.
Kedua: Jika dia mengulanginya yang paling
kuat dia wajib dikenakan kafarah setiap kali, walaupun dia mengulangi bercukur
(gunting rambut), jika pada masa yang sama, tidak diulangi dikenakan kafarah,
walaupun ia diulang dua kali. Jika diulangi memakai pakaian berjahit dan mengenakan
minyak wangi, Jika menggabungkan majlis tidak mengulanginya, walaupun tersalah
diulangi.
Ketiga: Setiap muhrim
(yang berihram) makan atau memakai apa yang tidak dibenarkan makan atau pakai ia
tidak dikenakan dam seekor domba.
Keempat: Digugurkan
kafarah kerana jahil, terlupa dan gila kecuali dalam perburuan, tetapi dikenakan
kafarah walaupun ia tidak disengajakan (lupa).
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan