Ahad, 18 Mac 2018

Kitab Umrah





Kitab Umrah

Bentuknya: Berihram di miqat yang membolehkan ia berihram daripadanya, dan masuk ke Makkah lalu bertawaf dan sholat dua rakaat, kemudian bersa’ei di antara Shafa dan Marwah, dan memendekkan (bergunting) rambut.

Syarat-syarat wajibnya adalah syarat-syarat wajib haji, dengan syarat-syarat yang merupakan kewajipan sekali selama hayat, dan wajib bila bernazar dan yang sama makna dengannya, Ada akad mengerjakannya, perkara yang merosakannya, yang menamatkannya dan masuk ke Mekah dengan tanpa keuzuran, dan tidak diulangi kewajipannya. Da ia hanya wajib diulang mengikut sebab.

Kerja-kerjanya ada lapan: niat, berihram, tawaf, sholat dua rakaat, Sa’ei, memendekkan (bergunting) rambut, Tawaf Al-Nisa’ dan sholat dua rakaat.


Ia dibahagikan kepada: Tamattuk, dan Ifrad.
              

Yang pertama - Umrah Tamattuk: Ia adalah wajib bagi orang yang bukan salah seorang yang berada di Masjidil Haram, dan ianya tidak sah kecuali dalam bulan-bulan haji. Dan gugurlah Umrah Al-Mufradah (Umrah yang tidak berkaitan dengan haji). Hanya perlu memendekkan (bergunting) rambut,  Ia tidak dibenarkan bercukur kepalanya, jika dia bercukur kepalanya akan dikenakan dam, dan tidak wajib baginya untuk melakukan Tawaf Al-Nisa’.

Umrah Al-Mufradah – Tersendiri: (Umrah yang tidak berkaitan dengan haji) yang perlu berada di Masjidil Haram, adalah sah dalam semua hari sepanjang tahun, dan yang terbaik adalah dilakukan dalam bulan Rajab. Sesiapa yang berihram Umrah Al-Mufradah boleh berniat dengan Umrah Tamattuk yang dikenakan dam, walaupun bukan pada bulan-bulan haji. Sekiranya dia masuk ke Makkah secara Tamattuk dia tidak dibenarkan keluar sehingga datang musim haji, kerana dia dihubungkan dengannya. Ya, jika dia keluar, dia tidak perlu meneruskan Ihram, dibenarkan, dan jika dia keluar, dia meneruskan Umrah Tamattuk pada akhirnya.

Mustahab mengerjakan Umrah Al-Mufradah pada setiap bulan, dan sekurang-kurangnya sepuluh hari. Makruh untuk mengerjakan antara dua Umrah kurang dari sepuluh hari.
Bertahlul dari mengerjakan Umrah Al-Mufradah dengan memendekkan (bergunting) rambut, dan bercukur kepalanya lebih baik.

Jika telah memendekkan (bergunting) rambut, atau bercukur kepalanya halal pada segala-galanya kecuali wanita, jika telah melakukan Tawaf Al-Nisa’ halal baginya wanita, ia adalah wajib bagi Umrah Al-Mufradah selepas Sa’ei kepada setiap yang mengerjakan Umrah pada wanita dan orang yang dikasi dan kanak-kanak. Umrah wajib dilakukan dengan segera.


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 



Tiada ulasan: