Mengenai: Pergi ke Mina dan Manasiknya
(Kerja-kerja Haji)
Jika berada di Mina
mustahab baginya untuk berdoa dengan doa-doa Al-Marsum, dan Manasiknya pada
Hari Raya Korban tiga perkara: Melontar di Jamrah Al-Aqabah, kemudian menyembelih
korban dan kemudian bercukur.
Yang pertama:
Diwajibksn: niat, dan bilangan lontarannya
adalah tujuh, dan membalingnya yang disebut dengan melontar, dan sasarannya adalah
Al-Jamrah dengan apa yang dilakukan padanya. Jika ia jatuh pada sesuatu dan
turun ke Jamara, ia dibenarkan, Jika ia terkurang, dan ia akan diselesaikan
oleh pergerakan haiwan atau orang lain itu tidak dibenarkan. Dan begitu juga jika
ragu-ragu, dia tidak tahu samada sampai ke Jamrah atau tidak. Walaupun ia terletak
di atas Jamrah tanpa melontarnya tidak dibenarkan.
Dan mustahab padanya
enam perkara: suci, dan berdoa apabila hendak melontar, dan dia berada di antaranya
dan Jamrah sejauh sepuluh hingga lima belas hasta,
dan hendaklah melontarnya secara melemparkan, dan berdoa dengan setiap kerikil
(batu), dan hendaklah berjalan, sekiranya melontar sambil berkenderaan dibenarkan.
Di Jamrah Al-Aqabah ia hendaklah berpaling menghadap qiblat, dan pada yang lain
dia menghadapnya dan menghadap qiblat.
Yang kedua: Penyembelihan, Pihak Yang Terlibat:
I: Al-Hadyu (bayar dam) – Menyembelih binatang.
Adalah wajib bagi
yang mengerjakan haji Tamattuk, dan tidak wajib ke atas yang lain, sama ada menunaikan
yang wajib atau yang sunnah. Jika yang mengerjakan haji Tamattuk orang Makkah wajib
baginya menyembelih binatang, Sekiranya yang mengerjakan haji Tamattuk (hamba) yang
dimiliki dengan izin tuannya, tuannya boleh membuat pilihan di antara menyembelih
binatang, atau memerintahkannya supaya berpuasa. Jika (hamba) yang dimiliki menyedari
salah satu daripada kedua-dua wuquf itu, dia akan diwajibkan untuk menyembelih
binatang itu dengan kemampuan, oleh kerana berpuasa - adalah sukar.
Dan niat adalah syarat dalam penyembelihan,
dan penyembelih boleh diambil alih dengan syarat dia adalah orang yang beriman,
dan harus disembelih di Mina. Tidak ada seorang pun boleh menebus pada satu
kewajipan kecuali untuk seorang, dan lembu-lembu itu akan menebus mewakili tujuh
bahagian tebusan. Tidak diwajibkan menjual pakaian mengumpul bayaran binatang sembelihan
(hadyu), tetapi terhad kepada berpuasa. Sekiranya binatang sembelihan itu hilang,
maka sembelihannya tanpa pemiliknya tidak dibenarkan berbuat demikian, Ia tidak
dibenarkan untuk mengeluarkan sesuatu daripada apa yang disembelihnya dari Mina,
tetapi dikeluarkan ke banknya.
Ia mesti
disembelih pada Hari Raya Korban terlebih dahulu dari bercukur, maka jika bila
ia menangguhkannya dia melakukan dosa dan berlimpah. Dan begitu juga jika dia
menyembelihnya dalam bulanZhu Al-Hijjah itu, ia dibenarkan,
II: Mengenai sifatnya. Wajib padanya tiga perkara:
Pertama: Jenis, Wajib
terdiri dari binatang ternak: unta, lembu, dan domba (kambing).
Kedua:
Umur, Tiada gantian selain unta berusia lima tahun, yang masuk tahun keenam,
dan lembu dan kambing yang berumur setahun masuk tahun kedua, dan boleh diganti
dengan kambing biri-biri muda (anak domba) berumur setahun.
Ketiga:
yang sempurna, tidak boleh diganti dengan yang buta, dan tidak pula yang lumpuh
yang jelas lumpuhnya, yang tidak rosak tanduknya, tidak kodong (terpotong) telinganya,
lembu jantan yang tidak dikasi (kembiri), yang tidak kurus, yang tidak ada lemak
(gemuk) pada seluruh badannya
Jika
dia membelinya dalam keadaan kurus, maka dia juga terkeluar, jadi dia tidak boleh
diganti, walaupun sebahagiannya gemuk, dan begitu juga jika membelinya dalam
keadaan gemuk kemudiannya kurus, walaupun dibeli dalam keadaan sempurna dan
ditangan kamu menjadi sebaliknya, ia tidak sah.
Mustahab
ia seekor ternakan gemuk, yang barkah dan yang berjalan dengan cara yang sama dengan
yang sejenis dengannya, dan berkeadaan seperti apa yang diketahui. Dan binatang
sembelihan (hadyu) terbaik adalah unta-unta (Al-Budnu), lembu-lembu betina, dan
domba (biri-biri) dan kambing jantan. Dan unta hendaklah disembelih dengan
diikat antara lutut dan tapak kakinya, dan disembelih (ditikam) dari sebelah
kanan, dan hendaklah menyeru (berdoa) kepada Allah ketika menyembelih, meletakkan
tangannya pada tangan penyembelih, lebih baik untuk menangani sembelihannya sendiri jika ia lebih baik (boleh melakukannya).
Adalah
mustahab untuk membahagikannya kepada tiga bahagian, untuk dimakan satu
pertiga, dan disedekahkan satu pertiga, dan dihadiahkan sepertiga. Dia mesti
memakannya, walaupun sedikit. Adalah makruh: mengorbankan kerbau, lembu muda,
dan yang berpenyakit sampingan.
III: Mengenai Penggantian.
Sesiapa yang
kehilangan binatang sembelihanya dan mendapati nilainya dipindahkan ke fardhu
puasa, dan jika kedua-duanya tidak boleh, berpuasalah sepuluh hari, tiga hari
berturut-turut semasa haji. Sehari sebelum hari Tarwiyah, pada hari Tarwiyah dan
pada hari Arafah. Jika tidak sesuai dan suntuk pada Tarwiyah dan 'Arafah, maka
dia berpuasa pada hari ketiga selepas Nafar (meninggalkan (Mina)). Jika selepas
hari Tarwiyah ia mengakhirkannya selepas Nafar, dan boleh mendahulukannya pada
awal Zhul-Hijjah selepas mengenakan ihram Tamattuk. Ia dibenarkan berpuasa di sepanjang
bulan Zhul-Hijjah, walaupun dia berpuasa dua hari dan kemudian berbuka.
Puasa yang ketiga
tidak dibenarkan disambung semula, kecuali bahawa ia adalah hari raya dan dilakukan
pada hari yang ketiga selepas Nafar (meninggalkan (Mina)).
Tidak sah
berpuasa untuk ketiga-tiganya kecuali dalam bulan Zhu'l-Hijjah selepas mengenakan
ihram Tamattuk. Sekiranya keluar dari bulan Zhu Al-Hijjah dan dia tidak
berpuasa, dia harus menyembelih binatang atas kemampuan. Jika dia berpuasa dan
kemudian dapat menyembelih binatang (hadyu) sebelum mencampur adukkan dengan
(puasa) yang tujuh lagi, tidak diwajibkan padanya menyembelih binatang dan baginaya
terpaksa meneruskan berpuasa, jika kembali kepada menyembelih binatang itu
lebih baik.
Berpuasa tujuh hari lagi selepas dia sampai
kepada keluarganya,tidak disyaratkan padanya diteruskan; Jika dia tinggal di
Makkah, dia akan menunggu selama dia sampai kepada keluarganya, yang tidak
melebihi satu bulan, Sekiranya dia mati dengan puasa yang diwajibkan atasnya
dan dia tidak lagi berpuasa, wajib kepada
ahli warisnya berpuasa untuknya tiga atau tujuh hari itu.
Dan wajiblah atasnya unta-unta pada nazar
atau kafarah (denda), dan jika dia tidak mendapatkannya, atasnya tujuh ekor kambing
(biri-biri). Sekiranya ditentukan menyembelih binatang lalu dia mati wajiblah atasnya
diambil dari harta peninggalannya.
IV: Mengenai Al-Hadyu Al-Qiran (Menyembelih binatang untuk Haji Qiran)
Tidak dikeluarkan binatang sembelihan
(hadyu) untuk Haji Qiran dari milik pemandunya (penggiring), dan dia boleh
menggantikannya dan melupuskannya jika dia berhati-hati;atau menyadarinya, Tetapi
apabila yang menggiringnya mesti berkorban untuknya di Mina jika ia untuk ihram
haji. Jika ia adalah untuk Umrah, maka berada di halaman Ka’bah dengan berhati-hati.
Jika dia mati, dia tidak perlu menggantinya,
kerana dia tidak termasuk. Jika dia termasuk seperti kafarah-kafarah (denda),
dia mesti menggantikannya. Sekiranya menyembelih binatang (hadyu) sampingan gagal
dicapai, ia dibenarkan untuk berkorban atau menyembelih, dia mengetahui apa
yang menunjukkan ia adalah menyembelih binatang (hadyu). Walaupun ia memperoleh
bilangan pecahan, dibenarkan untuk menjualnya, dan lebih baik bersedekah pada harganya
atau atau nilai gantiannya. Tidak perlu ditentukan menyembelih binatang
(hadyu) sampingan untuk disedekahkan melainkan ia dinazarkan.
Walaupun jika dicuri dari kecuaian tidak akan
didenda. Jika hilang, maka orang yang menyembelih untuk pemiliknya akan membahagi-bahagikannya.
Jika hilang, maka dia mengadakan penggantinya dan kemudian yang pertama
disembelih, dan yang terakhir tidak wajib disembelih. Jika yang terakhir
disembelih, sembelihan yang pertama disunatkan. melainkan ia dinazarkan. Adalah
dibenarkan untuk menunggang binatang sembelihan (hadyu) itu kecuali ia memudaratkannya,
dan minum susunya melainkan jika memudaratkan anaknya.
Semua binatang sembelihan (hadyu) diwajibkan
seperti kafarah-kafarah (denda), tidak dibenarkan untuk diberi kepada penyembelih
daging sedikit pun, tidak noleh mengambil apa-apa dari kulitnya, dan tidak
makan dagingnya sedikit pun, Jika dimakan sedekahkan menurut harga yang dimakan
itu. Dan sesiapa yang bernazar untuk berkorban unta, maka dia harus meletakkan
tempatnya, walaupun dia melakukan penyembelihannya di Makkah.
Dan adalah mustahab untuk makan dari sembelihan
(hadyu) sampingan, dan untuk menghadiahkan sepertiga, dan bersedekah sepertiga
seperti sembelihan (hadyu), Tamattuk,
Menyembelih Korban.
V: Menyembelih Korban.
Dan waktunya di
Mina selama empat hari, yang pertama hari Korban, dan pada tiga hari yang
berikutnya. Adalah mustahab untuk makan dari sembelihan Korban, dan tidak ada
yang salah dengan menyimpan dagingnya, dan makruh untuk membawanya keluar dari
Mina. Tidak ada yang salah dengan membawa keluar sembelihan Korban yang lain.
Sembelihan (hadyu) wajib sama balasan dengan
sembelihan Korban, dan menghimpunkan keduanya adalah lebih baik. Dan sesiapa
yang tidak dapat menyembelih korban hendaklah bersedekah pada harganya, jika
harganya berbeza jumlahkan dari yang tertinggi, pertengahan dan terendah, dan sedekahkan
satu pertiga daripada jumlah itu.
Adalah mustahab membeli
sembelihan Korban, adalah makruh apa yang ditanamnya. dan adalah makruh untuk
mengambil sesuatu dari kulit sembelihan korban dan memberikannya kepada tukang sembelih,
dan yang terbaik adalah disedekahkan.
Ketiga: Bercukur
dan Memendekkan Rambut
Apabila telah selesai penyembelihan maka
boleh memilih samada akan memendekkan rambut atau bercukur, dan bercukur adalah
lebih baik, dan memastikan keperluan yang betul, dan bagi yang lebat rambutnya,
dan orang perenpuan tidak perlu bercukur. Dan mereka mempunyai hak untuk memendekkan
rambut, dan sebagai menggantikannya kepada
mereka, digunting walaupun sependek hujung jari.
Adalah wajib untuk memendekkan rambut
terlebih dahulu ketika Ziarah Baitullah untuk Tawaf Haji dan Sa’ei, sekiranya memendekkan
rambut dibuat dengan sengaja hendaklah ditebusnya dengan seekor kambing
(biri-biri), sekiranya ia lupa tiada mengapa dengannya, dan hendaklah kembali
bertawaf.
Dan diwajibkan bercukur di Mina, jika pergi
darinya hendaklah kembali dan bercukur di sana, jika dia tidak boleh bercukur atau
memendekkan rambut di tempatnya, dan hendaklah dihantar rambutnya untuk ditanam
di sana. Jika dia tidak dapat melakukannya tiada mengapa dengannya, dan siapa
yang tidak mempunyai rambut di kepalanya, hendaklah melalukan pisau cukur di
atasnya.
Manasik
(kerja-kerja) ini adalah wajib mengikut tertib pada hari Korban: melontar,
kemudian menyembelih, dan kemudian bercukur, jika ada yang didahulukan satu di
antara yang lain telah melakukan dosa dan
tidak dapat diulang kembali.
Tiga Masalah:
Pertama: Mengenai Tahlul:
Yang pertama
ialah: Selepas bercukur atau memendekkan rambut adalah dibolehkan (Tahlul) segala-galanya
kecuali wangi-wangian, perempuan dan berburu.
Yang kedua: Selepas
bertawaf Tawaf Ziarah, dibolehkan memakai wangi-wangian.
Yang Ketiga: Selepas
bertawaf Tawaf Al-Nisa’, dibolehkan bersama perempuan.
Dan dibolehkan
selepas menyembelih, bercukur atau memendekkan rambut bagi yang selainnya, Dan
makruh memakai pakaian berjahit sehingga menyelesaikan Tawaf Ziarah, serta makruh
memakai wangi-wangian sehingga menyelesaikan Tawaf Al-Nisa’
Kedua: Jika dia menghabiskan Manasiknya (kerja-kerja) pada hari Korban, maka
sebaiknya berjalan ke Mekah untuk bertawaf dan Sa’ei pada hari itu, maka jika menangguhkannya
- iaitu bertawaf selepasnya bila hendak meninggalkan Mekah - pada keesokan
harinya. Bagi mengesahkan hak haji Tamattuk, maka jika ia menangguhkannya dia
melakukan dosa, dan diberi ganjaran untuk Tawaf dan Sa’einya. Adalah dibenarkan
untuk haji Qiran dan Ifrad menangguhkannya di sepanjang bulan Zhu'l-Hijjah
dan dianggap makruh.
Ketiga: Lebih baik (afdhal) bagi mereka yang telah pergi ke Mekah untuk
melakukan tawaf, Sa’ei, ghusl (mandi), dan memotong kuku, mengambil minuman,
dan berdoa sambil berdiri di pintu masjid.
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan