Ahad, 4 Mac 2018

Pergi ke Mina dan Manasiknya


Mengenai: Pergi ke Mina dan Manasiknya (Kerja-kerja Haji)


Jika berada di Mina mustahab baginya untuk berdoa dengan doa-doa Al-Marsum, dan Manasiknya pada Hari Raya Korban tiga perkara: Melontar di Jamrah Al-Aqabah, kemudian menyembelih korban dan kemudian bercukur.


Yang pertama:


Diwajibksn: niat, dan bilangan lontarannya adalah tujuh, dan membalingnya yang disebut dengan melontar, dan sasarannya adalah Al-Jamrah dengan apa yang dilakukan padanya. Jika ia jatuh pada sesuatu dan turun ke Jamara, ia dibenarkan, Jika ia terkurang, dan ia akan diselesaikan oleh pergerakan haiwan atau orang lain itu tidak dibenarkan. Dan begitu juga jika ragu-ragu, dia tidak tahu samada sampai ke Jamrah atau tidak. Walaupun ia terletak di atas Jamrah tanpa melontarnya tidak dibenarkan.

Dan mustahab padanya enam perkara: suci, dan berdoa apabila hendak melontar, dan dia berada di antaranya dan Jamrah sejauh sepuluh hingga lima belas hasta, dan hendaklah melontarnya secara melemparkan, dan berdoa dengan setiap kerikil (batu), dan hendaklah berjalan, sekiranya melontar sambil berkenderaan dibenarkan. Di Jamrah Al-Aqabah ia hendaklah berpaling menghadap qiblat, dan pada yang lain dia menghadapnya dan menghadap qiblat.


Yang kedua: Penyembelihan, Pihak Yang Terlibat:

I: Al-Hadyu (bayar dam) – Menyembelih binatang.

Adalah wajib bagi yang mengerjakan haji Tamattuk, dan tidak wajib ke atas yang lain, sama ada menunaikan yang wajib atau yang sunnah. Jika yang mengerjakan haji Tamattuk orang Makkah wajib baginya menyembelih binatang, Sekiranya yang mengerjakan haji Tamattuk (hamba) yang dimiliki dengan izin tuannya, tuannya boleh membuat pilihan di antara menyembelih binatang, atau memerintahkannya supaya berpuasa. Jika (hamba) yang dimiliki menyedari salah satu daripada kedua-dua wuquf itu, dia akan diwajibkan untuk menyembelih binatang itu dengan kemampuan, oleh kerana berpuasa - adalah sukar.

Dan niat adalah syarat dalam penyembelihan, dan penyembelih boleh diambil alih dengan syarat dia adalah orang yang beriman, dan harus disembelih di Mina. Tidak ada seorang pun boleh menebus pada satu kewajipan kecuali untuk seorang, dan lembu-lembu itu akan menebus mewakili tujuh bahagian tebusan. Tidak diwajibkan menjual pakaian mengumpul bayaran binatang sembelihan (hadyu), tetapi terhad kepada berpuasa. Sekiranya binatang sembelihan itu hilang, maka sembelihannya tanpa pemiliknya tidak dibenarkan berbuat demikian, Ia tidak dibenarkan untuk mengeluarkan sesuatu daripada apa yang disembelihnya dari Mina, tetapi dikeluarkan ke banknya.

Ia mesti disembelih pada Hari Raya Korban terlebih dahulu dari bercukur, maka jika bila ia menangguhkannya dia melakukan dosa dan berlimpah. Dan begitu juga jika dia menyembelihnya dalam bulanZhu Al-Hijjah itu, ia dibenarkan,
                  

II: Mengenai sifatnya. Wajib padanya tiga perkara:


Pertama: Jenis, Wajib terdiri dari binatang ternak: unta, lembu, dan domba (kambing).

Kedua: Umur, Tiada gantian selain unta berusia lima tahun, yang masuk tahun keenam, dan lembu dan kambing yang berumur setahun masuk tahun kedua, dan boleh diganti dengan kambing biri-biri muda (anak domba) berumur setahun.

Ketiga: yang sempurna, tidak boleh diganti dengan yang buta, dan tidak pula yang lumpuh yang jelas lumpuhnya, yang tidak rosak tanduknya, tidak kodong (terpotong) telinganya, lembu jantan yang tidak dikasi (kembiri), yang tidak kurus, yang tidak ada lemak (gemuk) pada seluruh badannya

Jika dia membelinya dalam keadaan kurus, maka dia juga terkeluar, jadi dia tidak boleh diganti, walaupun sebahagiannya gemuk, dan begitu juga jika membelinya dalam keadaan gemuk kemudiannya kurus, walaupun dibeli dalam keadaan sempurna dan ditangan kamu menjadi sebaliknya, ia tidak sah.

Mustahab ia seekor ternakan gemuk, yang barkah dan yang berjalan dengan cara yang sama dengan yang sejenis dengannya, dan berkeadaan seperti apa yang diketahui. Dan binatang sembelihan (hadyu) terbaik adalah unta-unta (Al-Budnu), lembu-lembu betina, dan domba (biri-biri) dan kambing jantan. Dan unta hendaklah disembelih dengan diikat antara lutut dan tapak kakinya, dan disembelih (ditikam) dari sebelah kanan, dan hendaklah menyeru (berdoa) kepada Allah ketika menyembelih, meletakkan tangannya pada tangan penyembelih, lebih baik untuk menangani sembelihannya sendiri jika ia lebih baik (boleh melakukannya).


Adalah mustahab untuk membahagikannya kepada tiga bahagian, untuk dimakan satu pertiga, dan disedekahkan satu pertiga, dan dihadiahkan sepertiga. Dia mesti memakannya, walaupun sedikit. Adalah makruh: mengorbankan kerbau, lembu muda, dan yang berpenyakit sampingan.


III: Mengenai Penggantian.

Sesiapa yang kehilangan binatang sembelihanya dan mendapati nilainya dipindahkan ke fardhu puasa, dan jika kedua-duanya tidak boleh, berpuasalah sepuluh hari, tiga hari berturut-turut semasa haji. Sehari sebelum hari Tarwiyah, pada hari Tarwiyah dan pada hari Arafah. Jika tidak sesuai dan suntuk pada Tarwiyah dan 'Arafah, maka dia berpuasa pada hari ketiga selepas Nafar (meninggalkan (Mina)). Jika selepas hari Tarwiyah ia mengakhirkannya selepas Nafar, dan boleh mendahulukannya pada awal Zhul-Hijjah selepas mengenakan ihram Tamattuk. Ia dibenarkan berpuasa di sepanjang bulan Zhul-Hijjah, walaupun dia berpuasa dua hari dan kemudian berbuka.

Puasa yang ketiga tidak dibenarkan disambung semula, kecuali bahawa ia adalah hari raya dan dilakukan pada hari yang ketiga selepas Nafar (meninggalkan (Mina)).

Tidak sah berpuasa untuk ketiga-tiganya kecuali dalam bulan Zhu'l-Hijjah selepas mengenakan ihram Tamattuk. Sekiranya keluar dari bulan Zhu Al-Hijjah dan dia tidak berpuasa, dia harus menyembelih binatang atas kemampuan. Jika dia berpuasa dan kemudian dapat menyembelih binatang (hadyu) sebelum mencampur adukkan dengan (puasa) yang tujuh lagi, tidak diwajibkan padanya menyembelih binatang dan baginaya terpaksa meneruskan berpuasa, jika kembali kepada menyembelih binatang itu lebih baik.

Berpuasa tujuh hari lagi selepas dia sampai kepada keluarganya,tidak disyaratkan padanya diteruskan; Jika dia tinggal di Makkah, dia akan menunggu selama dia sampai kepada keluarganya, yang tidak melebihi satu bulan, Sekiranya dia mati dengan puasa yang diwajibkan atasnya dan dia tidak lagi berpuasa, wajib kepada ahli warisnya berpuasa untuknya tiga atau tujuh hari itu.

Dan wajiblah atasnya unta-unta pada nazar atau kafarah (denda), dan jika dia tidak mendapatkannya, atasnya tujuh ekor kambing (biri-biri). Sekiranya ditentukan menyembelih binatang lalu dia mati wajiblah atasnya diambil dari harta peninggalannya.


IV: Mengenai Al-Hadyu Al-Qiran (Menyembelih binatang untuk Haji Qiran)

Tidak dikeluarkan binatang sembelihan (hadyu) untuk Haji Qiran dari milik pemandunya (penggiring), dan dia boleh menggantikannya dan melupuskannya jika dia berhati-hati;atau menyadarinya, Tetapi apabila yang menggiringnya mesti berkorban untuknya di Mina jika ia untuk ihram haji. Jika ia adalah untuk Umrah, maka berada di halaman Ka’bah dengan berhati-hati.

Jika dia mati, dia tidak perlu menggantinya, kerana dia tidak termasuk. Jika dia termasuk seperti kafarah-kafarah (denda), dia mesti menggantikannya. Sekiranya menyembelih binatang (hadyu) sampingan gagal dicapai, ia dibenarkan untuk berkorban atau menyembelih, dia mengetahui apa yang menunjukkan ia adalah menyembelih binatang (hadyu). Walaupun ia memperoleh bilangan pecahan, dibenarkan untuk menjualnya, dan lebih baik bersedekah pada harganya atau atau nilai gantiannya. Tidak perlu ditentukan menyembelih binatang (hadyu) sampingan untuk disedekahkan melainkan ia dinazarkan.

Walaupun jika dicuri dari kecuaian tidak akan didenda. Jika hilang, maka orang yang menyembelih untuk pemiliknya akan membahagi-bahagikannya. Jika hilang, maka dia mengadakan penggantinya dan kemudian yang pertama disembelih, dan yang terakhir tidak wajib disembelih. Jika yang terakhir disembelih, sembelihan yang pertama disunatkan. melainkan ia dinazarkan. Adalah dibenarkan untuk menunggang binatang sembelihan (hadyu) itu kecuali ia memudaratkannya, dan minum susunya melainkan jika memudaratkan anaknya.

Semua binatang sembelihan (hadyu) diwajibkan seperti kafarah-kafarah (denda), tidak dibenarkan untuk diberi kepada penyembelih daging sedikit pun, tidak noleh mengambil apa-apa dari kulitnya, dan tidak makan dagingnya sedikit pun, Jika dimakan sedekahkan menurut harga yang dimakan itu. Dan sesiapa yang bernazar untuk berkorban unta, maka dia harus meletakkan tempatnya, walaupun dia melakukan penyembelihannya di Makkah.

Dan adalah mustahab untuk makan dari sembelihan (hadyu) sampingan, dan untuk menghadiahkan sepertiga, dan bersedekah sepertiga seperti sembelihan (hadyu), Tamattuk,



Menyembelih Korban.


V: Menyembelih Korban.


Dan waktunya di Mina selama empat hari, yang pertama hari Korban, dan pada tiga hari yang berikutnya. Adalah mustahab untuk makan dari sembelihan Korban, dan tidak ada yang salah dengan menyimpan dagingnya, dan makruh untuk membawanya keluar dari Mina. Tidak ada yang salah dengan membawa keluar sembelihan Korban yang lain.

Sembelihan (hadyu) wajib sama balasan dengan sembelihan Korban, dan menghimpunkan keduanya adalah lebih baik. Dan sesiapa yang tidak dapat menyembelih korban hendaklah bersedekah pada harganya, jika harganya berbeza jumlahkan dari yang tertinggi, pertengahan dan terendah, dan sedekahkan satu pertiga daripada jumlah itu.

Adalah mustahab membeli sembelihan Korban, adalah makruh apa yang ditanamnya. dan adalah makruh untuk mengambil sesuatu dari kulit sembelihan korban dan memberikannya kepada tukang sembelih, dan yang terbaik adalah disedekahkan.


Ketiga: Bercukur dan Memendekkan Rambut

Apabila telah selesai penyembelihan maka boleh memilih samada akan memendekkan rambut atau bercukur, dan bercukur adalah lebih baik, dan memastikan keperluan yang betul, dan bagi yang lebat rambutnya, dan orang perenpuan tidak perlu bercukur. Dan mereka mempunyai hak untuk memendekkan rambut, dan sebagai menggantikannya kepada mereka, digunting walaupun sependek hujung jari.

Adalah wajib untuk memendekkan rambut terlebih dahulu ketika Ziarah Baitullah untuk Tawaf Haji dan Sa’ei, sekiranya memendekkan rambut dibuat dengan sengaja hendaklah ditebusnya dengan seekor kambing (biri-biri), sekiranya ia lupa tiada mengapa dengannya, dan hendaklah kembali bertawaf.

Dan diwajibkan bercukur di Mina, jika pergi darinya hendaklah kembali dan bercukur di sana, jika dia tidak boleh bercukur atau memendekkan rambut di tempatnya, dan hendaklah dihantar rambutnya untuk ditanam di sana. Jika dia tidak dapat melakukannya tiada mengapa dengannya, dan siapa yang tidak mempunyai rambut di kepalanya, hendaklah melalukan pisau cukur di atasnya.

Manasik (kerja-kerja) ini adalah wajib mengikut tertib pada hari Korban: melontar, kemudian menyembelih, dan kemudian bercukur, jika ada yang didahulukan satu di antara yang lain telah melakukan dosa dan tidak dapat diulang kembali.


Tiga Masalah:


Pertama: Mengenai Tahlul:

Yang pertama ialah: Selepas bercukur atau memendekkan rambut adalah dibolehkan (Tahlul) segala-galanya kecuali wangi-wangian, perempuan dan berburu.

Yang kedua: Selepas bertawaf Tawaf Ziarah, dibolehkan memakai wangi-wangian.

Yang Ketiga: Selepas bertawaf Tawaf Al-Nisa’, dibolehkan bersama perempuan.

Dan dibolehkan selepas menyembelih, bercukur atau memendekkan rambut bagi yang selainnya, Dan makruh memakai pakaian berjahit sehingga menyelesaikan Tawaf Ziarah, serta makruh memakai wangi-wangian sehingga menyelesaikan Tawaf Al-Nisa’

Kedua: Jika dia menghabiskan Manasiknya (kerja-kerja) pada hari Korban, maka sebaiknya berjalan ke Mekah untuk bertawaf dan Sa’ei pada hari itu, maka jika menangguhkannya - iaitu bertawaf selepasnya bila hendak meninggalkan Mekah - pada keesokan harinya. Bagi mengesahkan hak haji Tamattuk, maka jika ia menangguhkannya dia melakukan dosa, dan diberi ganjaran untuk Tawaf dan Sa’einya. Adalah dibenarkan untuk haji Qiran dan Ifrad menangguhkannya di sepanjang bulan Zhu'l-Hijjah dan dianggap makruh.

Ketiga: Lebih baik (afdhal) bagi mereka yang telah pergi ke Mekah untuk melakukan tawaf, Sa’ei, ghusl (mandi), dan memotong kuku, mengambil minuman, dan berdoa sambil berdiri di pintu masjid.


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 



Tiada ulasan: