Mengenai Sa’ei
Dan pengenalannya
sepuluh perkara semuanya disunatkan: suci, beristilam Al-Hajar Aswad, minum di Telaga
Zamzam, menjirus air dari baldi pada badan yang bertentangan dengan Al-Hajar
Aswad, dan keluar dari pintu yang bersebelahan dengan Al-Hajar Aswad, dan menaiki
Bukit Safa, dan menghadap Rukun Iraq (yang terdapat Al-Hajar Aswad), bertahmid
dan memuji Allah dan memperpanjang berdiri di atas Bukit Safa, dan bertakbir kepada
Allah tujuh kali dan bertahlil (La Iilaha Illa Allah) tujuh kali,
dan mengucapkan:
(لا
إله إلا الله، وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، يحيي ويميت وهو حي لا يموت،
بيده الخير، وهو على كل شئ قدير)
La Iilaha
Illa Allah, Wahdahu La Syarika Lah, Lahu Al-Mulku Walahu Al-Hamdu, Yuhyi
Wayumit Wahuwa Haytun La Yamuat, Biadihi Al-Khair, Wahu7wa 3ala Kulli Syain
Qadir) - tiga kali
Wajib atasnya
empat perkara: Niat, dan mulailah dari Bukit Safa, dan mengakhiri di Bukit Marwah,
dan hendaklah berSa’ei (berjalan cepat) tujuh kiraan pergi dan balik.
Mustahab pula
empat perkara: berjalan cepat, dibenarkan diusung (berkenderaan), berjalan di
atas lorongnya (iaitu lorong Sa’ei), dan belari-lari anak (berjalan cepat) di
laluan antara Al-Manarah dan Zuqaq Al-‘Aththarin (terdapat tanda membezakan dua
tempat itu sekarang) berjalan atau diusung (berkenderaan), walaupun terlupa belari
anak, undur ke belakang dari tempat belari anak dan berdoalah dalam Sa’einya berjalan
dan belari anak. Dan tidak mengapa untuk duduk semasa Sa’ei untuk berehat.
Masalah Yang
Timbul Dalam Bahagian ini:
Yang pertama: Sesiapa
yang meninggalkan Sa’ei rukun dengan sengaja adalah batal hajinya, dan jika terlupa
dia harus mendatanginya semula, jika dia keluar kembali mendatanginya, jika dia
uzur dia hendaklah melantik seseorang sebagai wakil untuknya.
Kedua: Tidak
dibenarkan menambah lebih dari tujuh, jika ditambah dengan sengaja batal, dan
tidak batal jika tertambah secara tidak sengaja. Sesiapa yang yakin mengenai
bilangan ulang-alik sa’ei dan ragu-ragu di mana dia bermula, ia adalah dalam gandaan
di Safa, sah sa’einya kerana dia mulakan sa’einya di sana, jika dia bermula di Marwah
ulang semula, dan penentuannya terbalik kerana dikenakan secara terbalik .
Ketiga: Sesiapa
yang tidak mendapatkan bilangan sa’einya hendaklah mengulanginya, dan sesiapa
yang yakin kurang hendaklah menghabiskannya. Jika dia melaksanakan Umrah Tamattuk
dan menyangka bahawa dia telah menyelesaikan maka dia pergi dan besekedudukan
dengan wanita, dan kemudian ingat apa kekurangannya, dia akan dikenakan dam
seekor lembu dan menyempurnakan kekurangannya. Dan tidak ada kafarah jika memotong
kukunya, atau menggunting rambutnya, hanya menyempurnakan kekurangannya.
Keempat: Jika
masuk waktu sholat fardhu dan dia sedang berSa’ei hendaklah berhenti dan bersholat
dan kemudian menyempurnakannya, dan begitu juga jika terhenti atas keperluannya
atau yang selainnya.
Kelima: Tidak dibenarkan mendahulukan Sa’ei
sebelum Tawaf, begitu juga tidak dibenarkan mendahulukan Tawaf Al-Nisa’ sebelum
Sa’ei, dan jika dia mendahulukan Tawaf (Al-Nisa’) kembalilah kepada Sa’ei. Jika
dia ingat dalam berSa’ei masih kurang bilangan tawafnya, berhenti berSa’ei dan selesaikan
tawaf, kemudian selesaikan Sa’ei.
Mengenai: Hukum berkaitan
Mina selepas kembali
Dan apabila
menyelesaikan Manasik Haji di Makkah dengan: Tawaf Ziarah, Sa’ei dan Tawaf
Al-Nisa’, maka wajib untuk kembali ke Mina untuk mabit (bermalam) di sana.
Kemudian dia wajib untuk menghabiskan malam-malam yang kesebelas dan kedua
belas, jika ia adalah selain darinya, maka akan dikenakan seekor domba
(kambing) bagi setiap malam, melainkan untuk bermalam di Mekah pada urusan
ibadah, atau keluar dari Mina selepas tengah malam, dengan syarat bahawa tidak
masuk Mekah melainkan selepas terbit fajar. Jika telah menjadi tiga malam tidak
berada di Mina dikenakan tiga ekor domba (kambing), sekiranya matahari terbenam pada malam ketiga,
ia berada di Mina, atau sesiapa yang tidak takut berburu dan bersama wanita
kerana mereka wajib bermalam di Mina pada malam kesebelas, kedua belas dan
ketiga belas.
Wajib melontar setiap
hari pada hari-hari Tasyriq di tiga Jamrah, setiap Jamrah dengan tujuh ketul batu,
dan Wajib di sini - tambahan kepada syarat-syarat melontar – Tertib: bermula dengan
Jamrah Al-Ula (pertama), kemudian Jamrah Al-Wustha (tengah), kemudian Jamrah
Al-Aqabah, sekiranya lontaran terbalik kembali ke Jamrah Al-Wustha, kemudian
Jamrah Al-Aqabah.
Dan masa melontar
antara matahari terbit dan matahari terbenam, dan tidak boleh melontar pada
waktu malam kecuali atas alasan seperti takut, sakit, pengembala dan hamba-hamba.
Dan sesiapa yang berhasil
melontar empat ketul batu, dan kemudian melontar di Jamrah yang lain supaya
kembali ke tertib kepada yang dahulu didahulukan dan selesaikan melontar tiga yang
belum dilontar dan lontarannya sah. Jika dia terlupa untuk melontar pada harinya
akan melontar esoknya secara tertib hingga selesai, dan berakhir. Mustahab untuk
melontarnya untuk hari semalam (kelmarin) pada awal pagi, dan melontarnya untuk
harinya ketika zawal (tengahari).
Sekiranya dia
terlupa untuk melontar Jamrah-jamrah sehingga dia masuk ke Mekah, hendaklah kembali
dan melontarnya. Jika dia meninggalkan Mekah, dia tidak akan mempunyai apa-apa
jika masa melontarnya telah berlalu. Jika dia kembali dan mampu melontar, dan
jika dia melantik seseorang sebagai wakil padanya dibenarkan. Mereka yang
sengaja meninggalkan melontar Jamrah-jamrah wajib atasnya mengqadha’kannya. Dan
dibenarkan melontar orang yang uzur kerana sakit.
Adalah mustahab
bagi seseorang untuk tinggal di Mina pada hari-hari Tasyriq, dan melontar di
Jamrah Al-Ula (pertama) dari sebelah kanannya, dan berdiri dan berdoa, begitu juga
di Jamrah kedua. dan melontar di Jamrah ketiga memuliakan qiblah yang bertentangan
dengannya dan tidak berdiri di sana
,
Bertakbir di Mina
adalah mustahab, dan bentuknya:
الله
أكبر الله أكبر، لا إله إلا الله والله أكبر، الله أكبر على ما هدانا، والحمد لله
على ما أولانا ورزقنا من بهيمة الأنعام.
Allahu Akbar
Allahu Akbar, La Ilaha Illa Allahu Wa Allahu Akbar, Allahu Akbar 3alaa Ma
Hadana, Wa-Alhamdu Lillah 3alaa Ma Awlana Warazaqna Min Bahimati Al-An3am.
Allah Maha Besar,
Allah Maha Besar tidak ada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Besar, atas apa
yang telah diberi petunjuk kepada kami dan bagi Allah
segala pujian, dan kepadaNya kesyukuran kerana mendahulukan kami,
dan berikan kepada
kami binatang ternak.
Ia dibenarkan membuat
Nafar Awal (lebih awal meninggalkan Mina kembali ke Mekah): pada hari kedua
belas Zhu'l-Hijjah bagi mereka yang menahan diri dari wanita dan memburu dalam
ihramnya, dan Nafar Tsani/Akhir (bermalam di Mina tiga malam dan
meninggalkan Mina) adalah pada hari ketiga belas. Sesiapa yang membuat Nafar
Awal tidak dibenarkan (tahlul) kecuali selepas tengahari, dan pada Nafar Tsani dibenarkan
kembali kepada kedudukan biasa.
Adalah mustahab
bagi imam berkhutbah dan mengajar orang ramai mengenainya. Dan sesiapa yang
menghabiskan Manasiknya di Makkah akan dapat pergi ke tempat yang dia inginkan,
dan sesiapa yang meninggalkan sesuatu dari Manasik wajib kembali
menyelesaikannya.
Masalah:
Pertama: Berhubung dengan apa yang diwajibkan secara terhad atau hukuman ta’zir atau
hukum qishash dan pergi ke (Masjid) Al-Haram yang terhad atasnya tempat makan dan
minum sehingga ia keluar, walaupun berhubung dengan
(Masjid) Al-Haram dibandingkan dengan
jenayah yang dikehendakinya.
Kedua: Makruh
untuk menghalang salah seorang yang tinggal di sekitar Mekah.
Ketiga: Makruh untuk menaikkan sesatu
bangunan lebih tinggi dari Ka’bah.
Keempat: Haram
baginya mengambil sedikit atau banyak dari (Masjid) Al-Haram, Dan diketahui peraturannya,
dan kemudian akan menyedekahkannya tidak termasuk atasnya, dan jika dia ingin
membuatnya di tangannya ada amanah.
Kelima: Jika
orang meninggalkan ziarah Nabi (S), mereka dipaksa berbuat demikian, terhadap apa yang termasuk untuk mengelakkan yang dihormati.
Adalah mustahab: kembali ke Mekah bagi
mereka yang telah menghabiskan Manasiknya untuk mengucapkan selamat tinggal kepada
Al-Bait, dan sebelumnya mustahab sholat enam rakaat dalam masjid Khaif (masjid
yang berada di daerah Mina), dan dengan mustahab yang kuat berada di menara di
tengah-tengahnya, di atasnya ke arah qiblat yang kira-kira tiga puluh hasta,
dan dari sebelah kanan dan kirinya juga. dan mustahab untuk turun ke Masjid Al-Hashba’
bagi mereka yang meninggal Mina pada Nafar Akhir, dan berbaring/bersandar di
dalamnya.
Apabila dia kembali ke Mekah, ia adalah sunnah:
hendaklah memasuki Ka’bah dan memastikan haknya sangat diperlukan, dan mandi
dan berdoa ketika dia masuk, dan bersholat dua rakaat di antara dua kedudukan (ianya
menghadap pintu Kaabah) di lantai marmar merah: membaca pada rakaat pertama
"Al-Hamd dan Ha Mim Sajdah" dan dalam rakaat kedua, "beberapa
bilangan ayat" , Dan bersholat di penjuru Al-Bait, dan kemudian berdoa
dengan doa-doa Al-Marsum. Beristilam pada penjuru-penjuru (rukun-rukun), dan
memastikan berada di Rukun Yamani. Kemudian tawaf Al-Bait tujuh pusingan,
kemudian beristilam pada rukun-rukun dan Mustajar (di belakang pintu Baitullah),
dan memilih doa-doa yang disukainya, lemudian pergi ke Telaga Zamzam dan minum
airnya, dan kemudian keluar dan berdoa. Ia mustahab keluar dari pintu Al-Hannatain
(dan tiada kesannya sekarang maka keluar dari pintu yang boleh melihat penjuru
yang ada Al-Hajar Aswad), dan terus sujud, dan menghadap qiblat dan berdoa, dan
membeli dengan Dirham (2.5 gram perak) kurma dan disedekahkan, berhati-hati
dengan larangannya
Makruh bagi jemaah Haji makan daging unta Jalaalah
(Pemakan Kotoran), dan adalah mustahab bagi jemaah haji berazam untuk kembali, dan tawaf lebih baik untuk jiran daripada
sholat, dan bagi penduduk (yang bermukim) adalah sebaliknya. Dan adalah makruh untuk
jiran di Makkah, adalah mustahab untuk turun di Tempat-tempat jalan raya
Madinah, dan sholat dua rakaat.
Tiga Masalah:
Yang pertama: untuk Madinah yang suci, dan
hanya memeriksa ke kawasan tandus. tidak memanjat pokok, dan tidak salah berburu kecuali ia berburu di antara dua ketamakan, dan ini adalah makruh yang sangat kuat.
Kedua: Mustahab menziarah
Nabi (S) Mustahab (sunat) muakkad.
Ketiga: Adalah mustahab
untuk menziarahi Fathimah (as) dan Imam-imam (as) di Baqi'.
Kesimpulan:
Mustahab bila
mendekatinya, mandi ketika memasukinya, Adalah mustahab untuk bersholat di
antara kubur dan mimbar, ia adalah Al-Raudhah. Seseorang hendaklah
berpuasa di Madinah
selama tiga hari atas keperluan. Dan bersholat pada malam Rabu di Tiang Abu
Lababah, dan pada malam Khamis di Tiang yang diikuti Maqam Suci Rasulullah (S),
dan hendaklah pergi ke masjid-masjid Madinah seperti Masjid Al-Ahzab, Masjid Al-Fatah,
Masjid Al-Fadhikh, dan makam para syuhada’ (di Uhud) terutama kubur Hamzah (as).
Ia adalah makruh tidur di masjid dan sangat makruh tidur di Masjid Nabi (S).
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan