Sabtu, 10 Mac 2018

Mengenai Sa’ei



Mengenai Sa’ei


Dan pengenalannya sepuluh perkara semuanya disunatkan: suci, beristilam Al-Hajar Aswad, minum di Telaga Zamzam, menjirus air dari baldi pada badan yang bertentangan dengan Al-Hajar Aswad, dan keluar dari pintu yang bersebelahan dengan Al-Hajar Aswad, dan menaiki Bukit Safa, dan menghadap Rukun Iraq (yang terdapat Al-Hajar Aswad), bertahmid dan memuji Allah dan memperpanjang berdiri di atas Bukit Safa, dan bertakbir kepada Allah tujuh kali dan bertahlil (La Iilaha Illa Allah) tujuh kali, dan mengucapkan:
                              
(لا إله إلا الله، وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد، يحيي ويميت وهو حي لا يموت، بيده الخير، وهو على كل شئ قدير)

La Iilaha Illa Allah, Wahdahu La Syarika Lah, Lahu Al-Mulku Walahu Al-Hamdu, Yuhyi Wayumit Wahuwa Haytun La Yamuat, Biadihi Al-Khair, Wahu7wa 3ala Kulli Syain Qadir) - tiga kali


Wajib atasnya empat perkara: Niat, dan mulailah dari Bukit Safa, dan mengakhiri di Bukit Marwah, dan hendaklah berSa’ei (berjalan cepat) tujuh kiraan pergi dan balik.

Mustahab pula empat perkara: berjalan cepat, dibenarkan diusung (berkenderaan), berjalan di atas lorongnya (iaitu lorong Sa’ei), dan belari-lari anak (berjalan cepat) di laluan antara Al-Manarah dan Zuqaq Al-‘Aththarin (terdapat tanda membezakan dua tempat itu sekarang) berjalan atau diusung (berkenderaan), walaupun terlupa belari anak, undur ke belakang dari tempat belari anak dan berdoalah dalam Sa’einya berjalan dan belari anak. Dan tidak mengapa untuk duduk semasa Sa’ei untuk berehat.

Masalah Yang Timbul Dalam Bahagian ini:


Yang pertama: Sesiapa yang meninggalkan Sa’ei rukun dengan sengaja adalah batal hajinya, dan jika terlupa dia harus mendatanginya semula, jika dia keluar kembali mendatanginya, jika dia uzur dia hendaklah melantik seseorang sebagai wakil untuknya.

Kedua: Tidak dibenarkan menambah lebih dari tujuh, jika ditambah dengan sengaja batal, dan tidak batal jika tertambah secara tidak sengaja. Sesiapa yang yakin mengenai bilangan ulang-alik sa’ei dan ragu-ragu di mana dia bermula, ia adalah dalam gandaan di Safa, sah sa’einya kerana dia mulakan sa’einya di sana, jika dia bermula di Marwah ulang semula, dan penentuannya terbalik kerana dikenakan secara terbalik .

Ketiga: Sesiapa yang tidak mendapatkan bilangan sa’einya hendaklah mengulanginya, dan sesiapa yang yakin kurang hendaklah menghabiskannya. Jika dia melaksanakan Umrah Tamattuk dan menyangka bahawa dia telah menyelesaikan maka dia pergi dan besekedudukan dengan wanita, dan kemudian ingat apa kekurangannya, dia akan dikenakan dam seekor lembu dan menyempurnakan kekurangannya. Dan tidak ada kafarah jika memotong kukunya, atau menggunting rambutnya, hanya menyempurnakan kekurangannya.

Keempat: Jika masuk waktu sholat fardhu dan dia sedang berSa’ei hendaklah berhenti dan bersholat dan kemudian menyempurnakannya, dan begitu juga jika terhenti atas keperluannya atau yang selainnya.

Kelima: Tidak dibenarkan mendahulukan Sa’ei sebelum Tawaf, begitu juga tidak dibenarkan mendahulukan Tawaf Al-Nisa’ sebelum Sa’ei, dan jika dia mendahulukan Tawaf (Al-Nisa’) kembalilah kepada Sa’ei. Jika dia ingat dalam berSa’ei masih kurang bilangan tawafnya, berhenti berSa’ei dan selesaikan tawaf, kemudian selesaikan Sa’ei.


Mengenai: Hukum berkaitan Mina selepas kembali

Dan apabila menyelesaikan Manasik Haji di Makkah dengan: Tawaf Ziarah, Sa’ei dan Tawaf Al-Nisa’, maka wajib untuk kembali ke Mina untuk mabit (bermalam) di sana. Kemudian dia wajib untuk menghabiskan malam-malam yang kesebelas dan kedua belas, jika ia adalah selain darinya, maka akan dikenakan seekor domba (kambing) bagi setiap malam, melainkan untuk bermalam di Mekah pada urusan ibadah, atau keluar dari Mina selepas tengah malam, dengan syarat bahawa tidak masuk Mekah melainkan selepas terbit fajar. Jika telah menjadi tiga malam tidak berada di Mina dikenakan tiga ekor domba (kambing),  sekiranya matahari terbenam pada malam ketiga, ia berada di Mina, atau sesiapa yang tidak takut berburu dan bersama wanita kerana mereka wajib bermalam di Mina pada malam kesebelas, kedua belas dan ketiga belas.

Wajib melontar setiap hari pada hari-hari Tasyriq di tiga Jamrah, setiap Jamrah dengan tujuh ketul batu, dan Wajib di sini - tambahan kepada syarat-syarat melontar – Tertib: bermula dengan Jamrah Al-Ula (pertama), kemudian Jamrah Al-Wustha (tengah), kemudian Jamrah Al-Aqabah, sekiranya lontaran terbalik kembali ke Jamrah Al-Wustha, kemudian Jamrah Al-Aqabah.

Dan masa melontar antara matahari terbit dan matahari terbenam, dan tidak boleh melontar pada waktu malam kecuali atas alasan seperti takut, sakit, pengembala dan hamba-hamba.

Dan sesiapa yang berhasil melontar empat ketul batu, dan kemudian melontar di Jamrah yang lain supaya kembali ke tertib kepada yang dahulu didahulukan dan selesaikan melontar tiga yang belum dilontar dan lontarannya sah. Jika dia terlupa untuk melontar pada harinya akan melontar esoknya secara tertib hingga selesai, dan berakhir. Mustahab untuk melontarnya untuk hari semalam (kelmarin) pada awal pagi, dan melontarnya untuk harinya ketika zawal (tengahari).

Sekiranya dia terlupa untuk melontar Jamrah-jamrah sehingga dia masuk ke Mekah, hendaklah kembali dan melontarnya. Jika dia meninggalkan Mekah, dia tidak akan mempunyai apa-apa jika masa melontarnya telah berlalu. Jika dia kembali dan mampu melontar, dan jika dia melantik seseorang sebagai wakil padanya dibenarkan. Mereka yang sengaja meninggalkan melontar Jamrah-jamrah wajib atasnya mengqadha’kannya. Dan dibenarkan melontar orang yang uzur kerana sakit.


Adalah mustahab bagi seseorang untuk tinggal di Mina pada hari-hari Tasyriq, dan melontar di Jamrah Al-Ula (pertama) dari sebelah kanannya, dan berdiri dan berdoa, begitu juga di Jamrah kedua. dan melontar di Jamrah ketiga memuliakan qiblah yang bertentangan dengannya dan tidak berdiri di sana
,
Bertakbir di Mina adalah mustahab, dan bentuknya:

الله أكبر الله أكبر، لا إله إلا الله والله أكبر، الله أكبر على ما هدانا، والحمد لله على ما أولانا ورزقنا من بهيمة الأنعام.
Allahu Akbar Allahu Akbar, La Ilaha Illa Allahu Wa Allahu Akbar, Allahu Akbar 3alaa Ma Hadana, Wa-Alhamdu Lillah 3alaa Ma Awlana Warazaqna Min Bahimati Al-An3am.

Allah Maha Besar, Allah Maha Besar tidak ada Tuhan selain Allah, dan Allah Maha Besar, atas apa yang telah diberi petunjuk kepada kami dan bagi Allah segala pujian, dan kepadaNya kesyukuran kerana mendahulukan kami,
dan berikan kepada kami binatang ternak.


Ia dibenarkan membuat Nafar Awal (lebih awal meninggalkan Mina kembali ke Mekah): pada hari kedua belas Zhu'l-Hijjah bagi mereka yang menahan diri dari wanita dan memburu dalam ihramnya, dan Nafar Tsani/Akhir (bermalam di Mina tiga malam dan meninggalkan Mina) adalah pada hari ketiga belas. Sesiapa yang membuat Nafar Awal tidak dibenarkan (tahlul) kecuali selepas tengahari, dan pada Nafar Tsani dibenarkan kembali kepada kedudukan biasa.

Adalah mustahab bagi imam berkhutbah dan mengajar orang ramai mengenainya. Dan sesiapa yang menghabiskan Manasiknya di Makkah akan dapat pergi ke tempat yang dia inginkan, dan sesiapa yang meninggalkan sesuatu dari Manasik wajib kembali menyelesaikannya.


Masalah:


Pertama: Berhubung dengan apa yang  diwajibkan secara terhad atau hukuman ta’zir atau hukum qishash dan pergi ke (Masjid) Al-Haram yang terhad atasnya tempat makan dan minum sehingga ia keluar, walaupun berhubung dengan
(Masjid) Al-Haram dibandingkan dengan jenayah yang dikehendakinya.

Kedua: Makruh untuk menghalang salah seorang yang tinggal di sekitar Mekah.

Ketiga: Makruh untuk menaikkan sesatu bangunan lebih tinggi dari Ka’bah.

Keempat: Haram baginya mengambil sedikit atau banyak dari (Masjid) Al-Haram, Dan diketahui peraturannya, dan kemudian akan menyedekahkannya tidak termasuk atasnya, dan jika dia ingin membuatnya di tangannya ada amanah.

Kelima: Jika orang meninggalkan ziarah Nabi (S), mereka dipaksa berbuat demikian, terhadap apa yang termasuk untuk mengelakkan yang dihormati.

Adalah mustahab: kembali ke Mekah bagi mereka yang telah menghabiskan Manasiknya untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Al-Bait, dan sebelumnya mustahab sholat enam rakaat dalam masjid Khaif (masjid yang berada di daerah Mina), dan dengan mustahab yang kuat berada di menara di tengah-tengahnya, di atasnya ke arah qiblat yang kira-kira tiga puluh hasta, dan dari sebelah kanan dan kirinya juga. dan mustahab untuk turun ke Masjid Al-Hashba’ bagi mereka yang meninggal Mina pada Nafar Akhir, dan berbaring/bersandar di dalamnya.

Apabila dia kembali ke Mekah, ia adalah sunnah: hendaklah memasuki Ka’bah dan memastikan haknya sangat diperlukan, dan mandi dan berdoa ketika dia masuk, dan bersholat dua rakaat di antara dua kedudukan (ianya menghadap pintu Kaabah) di lantai marmar merah: membaca pada rakaat pertama "Al-Hamd dan Ha Mim Sajdah" dan dalam rakaat kedua, "beberapa bilangan ayat" , Dan bersholat di penjuru Al-Bait, dan kemudian berdoa dengan doa-doa Al-Marsum. Beristilam pada penjuru-penjuru (rukun-rukun), dan memastikan berada di Rukun Yamani. Kemudian tawaf Al-Bait tujuh pusingan, kemudian beristilam pada rukun-rukun dan Mustajar (di belakang pintu Baitullah), dan memilih doa-doa yang disukainya, lemudian pergi ke Telaga Zamzam dan minum airnya, dan kemudian keluar dan berdoa. Ia mustahab keluar dari pintu Al-Hannatain (dan tiada kesannya sekarang maka keluar dari pintu yang boleh melihat penjuru yang ada Al-Hajar Aswad), dan terus sujud, dan menghadap qiblat dan berdoa, dan membeli dengan Dirham (2.5 gram perak) kurma dan disedekahkan, berhati-hati dengan larangannya


Makruh bagi jemaah Haji makan daging unta Jalaalah (Pemakan Kotoran), dan adalah mustahab bagi jemaah haji berazam untuk kembali, dan tawaf lebih baik untuk jiran daripada sholat, dan bagi penduduk (yang bermukim) adalah sebaliknya. Dan adalah makruh untuk jiran di Makkah, adalah mustahab untuk turun di Tempat-tempat jalan raya Madinah, dan sholat dua rakaat.


Tiga Masalah:


Yang pertama: untuk Madinah yang suci, dan hanya memeriksa ke kawasan tandus. tidak memanjat pokok, dan tidak salah berburu kecuali ia berburu di antara dua ketamakan, dan ini adalah makruh yang sangat kuat.


Kedua: Mustahab menziarah Nabi (S) Mustahab (sunat) muakkad.

Ketiga: Adalah mustahab untuk menziarahi Fathimah (as) dan Imam-imam (as) di Baqi'.


Kesimpulan:

Mustahab bila mendekatinya, mandi ketika memasukinya, Adalah mustahab untuk bersholat di antara kubur dan mimbar, ia adalah Al-Raudhah. Seseorang hendaklah
berpuasa di Madinah selama tiga hari atas keperluan. Dan bersholat pada malam Rabu di Tiang Abu Lababah, dan pada malam Khamis di Tiang yang diikuti Maqam Suci Rasulullah (S), dan hendaklah pergi ke masjid-masjid Madinah seperti Masjid Al-Ahzab, Masjid Al-Fatah, Masjid Al-Fadhikh, dan makam para syuhada’ (di Uhud) terutama kubur Hamzah (as). Ia adalah makruh tidur di masjid dan sangat makruh tidur di Masjid Nabi (S).



✡✡✡✡✡

 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 



Tiada ulasan: