Mengenai Tawaf
Ia mempunyai tiga
tujuan:
I: Pengenalan.
Terdiri dari wajib
dan sunat: Yang wajib: suci, menghilangkan najis dari pakaian dan tubuh, dan dalam
keadaan berkhatan, tidak dipertimbangkan pada wanita.
Yang sunat lapan
perkara: ghusl (mandi) untuk memasuki Mekah, jika didapati uzur hendaklah mandi
selepas memasukinya, dan lebih baik untuk mandi dari sumur Mamun (Bi’r Mamun),
atau dari air saringan, Jika tidak di rumahnya. Mengunyah tumbuhan izhkhir dan hendaklah
masuk Mekah dari bahagian atas, dan hendaklah berkaki ayam, dengan ketenangan dan
kewibawaan, dan ghusl (mandi) untuk memasuki Masjidil Haram, dan masuk melalui
pintu Bani Syaibah untuk menginjak Hubal, yang kini tidak ada kerana orang-orang
Wahabi menghapuskan kesan tinggalannya itu, dan kemudian berdiri dan mengucapkan
salam kepada Nabi (S) dan berdoa dengan doa Al-Ma’tsur.
II: Cara-cata Tawaf.
Ia Terdiri dari
wajib dan sunat.
Yang wajib ada
tujuh: Niat, dan bermula dan diakhiri di Al-Hajar Aswad, dan bertawaf dengan mengirikannya,
dan hendaklah menemui Al-Hajar Aswad dalam bertawaf, dan yang melengkapi tujuh
pusingan, dan hendaklah di antara Baitullah dan Maqam Ibrahim, Jika berjalan di
atas asas Baitullah atau dinding Al-Hajar Aswad tidak dibenarkan.
Dan salah satu dari
sifatnya adalah sholat Tawaf dua rakaat, sholat dua rakaat itu wajib selepas Tawaf,
jika terlupa dia wajib mengulanginya, jika sukar mengqadhakannya dibuat bila
mengingatinya, jika mati diqadhakan oleh warisnya.
Enam Masalah:
Yang pertama
adalah menambah dari tujuh pusingan dalam tawaf adalah dilarang, dan pada tawaf
nafilah adalah makurh.
Kedua: Suci adalah
syarat yang wajib bukannya sunat, walaupun dibenarkan untuk memulai yang sunat
kerana tidak suci, jika dalam keadaan suci adalah lebih baik.
Ketiga: Diwajibkan
sholat Tawaf dua rakaat dari tawaf itu harus dilakukan di Maqam Ibrahim di mana
ia berada sekarang, dan tidak diizinkan di tempat lain. Jika terhalang kerana
kesesakan bersholatlah di belakangnya, atau ke satu tempat yang berdekatan
dengannya.
Keempat: Sesiapa
yang bertawaf dalam pakaian bernajis dan dia mengetahuinya, tidak sah Tawafnya,
Jika dia tidak tahu dan kemudian dia mengetahuinya semasa bertawaf hendaklah menghilangkannya
dan kemudian menyelesaikannya, jika dia tidak tahu sehingga selesai,Tawaafnya
telah berlalu..
Kelima: Adalah
dibenarkan untuk sholat Tawaf dua rakaat Tawaf Fardhu pada bila-bila masa.
Keenam: Sesiapa
yang kurang bilangan tawafnya, maka jika kurangnya lebih dari separuh, maka ia hendaklah
kembali bertawaf dan menyempurnakannya. Sekiranya dia kembali ke keluarganya
dan mengarahkan
bertawaf untuknya. Jika tidak, dia akan memperbaharuinya semula. Begitu juga
sesiapa yang bertawaf fardhu untuk memasuki Baitullah atau bersa’ei demi
keperluannya. serta jika dia sakit semasa tawaf, sekiranya penyakitnya
berterusan, kerana dia tidak boleh bertawaf ditawafkan untuknya. Dan begitu
juga jika dia bercakap-cakap dalam Tawaf Fardhu. Sekiranya dia memasuki sa’ei, kemudian
teringat tidak sempurnakan tawaf itu maka kembali menyempurnakan tawafnya jika kurangnya
lebih dari separuh, kemudian hendaklah menyempurnakan sa’einya.
Lima belas perkara
yang disunatkan: Berdiri di Al-Hajar Aswad, bertahmid kepada Allah dan memujinya,
berselawat ke atas Nabi dan keluarga baginda (as), dan mengangkat tangan untuk
berdoa dan beristilam Al-Hajar Aswad dan menciumnya, maka jika tidak sampai
dengan tangannya, jika terhad Istilam dari tempatnya. Jika tidak sampai
tangan memadai dengan isyarat, , dan hendaklah mengucapkan doa:
(اللَّهُمَّ أَمَانَتِي أَدَّيْتُهَا
وَمِيثَاقِي تَعَاهَدْتُهُ لِتَشْهَدَ لِي بِالْمُوَافَاةِ اللَّهُمَّ تَصْدِيقاً
بِكِتَابِكَ وَعَلَى سُنَّةِ نَبِيِّكَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ وأن علياً
والأئمة من ولده حجج الله وأن المهدي والمهديين من ولده حجج الله - وتعدهم الى حجة
الله في زمانك - آمَنْتُ بِاللَّهِ وَكَفَرْتُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ
وَبِاللَّاتِ وَالْعُزَّى وَعِبَادَةِ الشَّيْطَانِ وَعِبَادَةِ كُلِّ نِدٍّ
يُدْعَى مِنْ دُونِ اللَّهِ)
(Ya
Allah, telah kutunaikan amanatku dan kupenuhi janji persetiaanku agar Kau
saksikan aku sebagai orang yang memenuhi janji. Ya Allah! Benarlah KitabMu, dan
atas sunnah NabiMu. Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah dan
KeesaanNya, Tiada sekutu bagiNya, dan bahawa Muhammad adalah
hamba-Nya dan Rasul-Nya, dan bahawa Ali dan para Imam dari anak-anaknya adalah
Hujjaj Allah dan bahawa Al-Mahdi dan Mahdi-mahdi dari anak-anaknya adalah
Hujjaj (bukti-bukti) Allah - dan Engkau menyediakan mereka pada Hujjaj Allah
dalam waktu Engkau - aku telah beriman kepada Allah, dan aku telah kafir yang
mengelilingku dan Taghut (penindas) dan Al-Lata dan Al-“Uzza dan mengabdi
kepada Syaitan dan mengabdi kepada yang menyeru selain dari Allah ).
Dan semasa dalam
tawaf berdoa menengingati Allah SWT pada ketenangan dan kewibawaan sebagai
tujuan berjalan, dan hendaklah berkata:
"اللهُمَّ
إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي يُمْشَى بِهِ عَلَى ظُلَلِ الْمَاءِ، كَمَا
يُمْشَى بِهِ عَلَى جُدَدِ الأَرْضِ، وَأَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي يَهْتَزُّ
لَهُ عَرْشُكَ، وَأَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي تَهْتَزُّ لَهُ أَقْدَامُ
مَلاَئِكَتِكَ، وَأَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي دَعَاكَ بِهِ مُوسَى عَلَيْهِ
السَّلاَم مِنْ جَانِبِ الطُّورِ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ، وَأَلْقَيْتَ عَلَيْهِ مَحَبَّةً
مِنْكَ، وَأَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي غَفَرْتَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَآلِهِ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ، وَأَتْمَمْتَ
عَلَيْهِ نِعْمَتَكَ أَنْ تَرْزُقَنِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ"
Dan hendaklah memohon
perlindungan dalam pusingan ketujuh, dan melapangkan tangannya ke dinding, dan melekapkan perutnya dan pipinya, dan berdoa
dengan doa Al-Ma’tsur., jika boleh tidak kembali memohon perlindungan di rukun
Yamani, dan hendaklah memegang semua rukun (penjuru), dan mengakhirinya di
Al-Hajar Aswad dan di rukun Yamani.
Dan adalah mustahab
untuk tawaf tiga ratus enam puluh tawaf, jika dia tidak dapat mencapai tiga
ratus enam puluh pusingan, dan mengakhirinya dengan tawaf tambahan yang terakhir,
dan gugur makruhnya di sini dengan pertimbangan ini. Dan hendaklah membaca
dalam sholat Tawaf pada rakaat pertama dengan "Al-Hamd" dan "Qul
Huwa Allahu Ahad," dan pada rakaat kedua dengan "Qul Ya Aiyuha Al-Kafirun"
Dan sesiapa yang menambah lebih dari tujuh pusingan secara tidak sengaja (kerana
lupa), hendaklah menyelesaikan Tawaf tujuh kali pusingan kedua itu dan bersholat
fardhu terlebih dahulu, dan bersholat dua rakaat Nafilah setelah selesai bersa’ei,
dan semasa berhampiran dengan Al-Bait. adalah makruh bercakap dalam bertawaf selain
dari berdoa dan membaca.
III: Hukum Tawaf, terdapat dua belas masalah:
Pertama: Sesiapa
yang meninggalkan Tawaf Rukun dengan sengaja batal hajinya, dan sesiapa yang meninggalkannya
kerana lupa hendaklah mengqadha’kannya walaupun selepas manasik haji, walaupun
ia uzur hendaklah menghantar seseorang sebagai wakil. dan sesiapa yang ragu-ragu
bilangan pusingannya selepas pemergiannya tidak perlu berpatah balik, walaupun ketika
melakukannya dia ragu-ragu ada terlebih pusingan, hendaklah berhenti dan tiada apa-apa
atasnya, dan jika terkurang pusingan hendaklah memperbaharuinya semula pada Tawaf
fardhu, dan dibina sekurang-kurangnya pada tawaf nafilah.
Kedua: sesiapa
yang terlebih dari tujuh pusingan kerana lupa, dan mengingatinya sebelum sampai
ke rukun Yamani hendaklah berhenti dan tiada apa-apa atasnya.
Ketiga: Sesiapa
yang bertawaf dan teringat bahawa dia tidak bersuci dia harus mengulanginya pada
Tawaf fardhu bukan untuk tawaf nafilah, dan kembali bersholat tawaf wajib. diwajibkan
dan untuk tawaf sunat, disunatkan
Keempat: Siapa yang
terlupa untuk melakukan Tawaf Ziarah sehingga dia kembali kepada keluarganya dan
kenyataannya tidak dikenakan kafarah atasnya, tetapi jika berlaku selepas diberi
peringatan dikenakan seekor unta jantan dan kembali ke Mekah untuk bertawaf.
Jika dia lupa Tawaf Al-Nisa’, dia dibenarkan untuk melantik wakil, Jika dia mati,
diwajibkan ke atas warisnya.
Kelima: Sesiapa
yang bertawaf mempunyai pilihan untuk melambatkan sa’einya pada esok harinya,
dan kemudian tidak diizinkan untuk menangguhkannya mengikut kemampuan.
Keenam: diwajibkan
ke atas yang melakukan Tamattuk untuk menangguhkan tawaf dan sa’einya sehingga berwukuf
bersama dengan orang yang wukuf, dan melakukan kerjanya itu pada Hari Raya
Korban, tidak harus dipercepatkan kecuali orang yang sakit dan wanita itu takut
datangnya haid, orang tua yang tidak berdaya, dan boleh didahulukan bagi yang melakukan
Qiran dan Ifrad tetapi makruh.
Ketujuh: Tidak
dibenarkan mendahulukan Tawaf Al-Nisa’ bagi yang bersa’ei untuk orang yang melakukan
Tamattuk dan tiada pilihan yang lain, dan dibenarkan kerana darurat dan takutkan
kedatangan haid.
Kelapan: Sesiapa
yang mendahulukan Tawaf Al-Nisa’ bagi yang bersa’ei kerana lupa sebahagian
daripadanya, sekiranya sengaja tidak diperbolehkan.
Kesembilan: Tidak
dibenarkan bagi orang yang melakukan tawaf (lelaki) menutup kepalanya, sama ada
dalam tawaf 'Umrah atau Haji.
Kesepuluh: Sesiapa
yang bernazar untuk bertawaf empat kali jika ia seorang lelaki bertawaflah empat
kali. Sekiranya seorang wanita wajib atasnya bertawaf dua kali atas kakinya,
bukan empat kali.
Kesebelas: Tidaklah
mengapa bagi seorang lelaki bergantung pada orang lain dalam mengira bilangan
tawafnya, walaupun dia ragu-ragu pada semuanya dengan bergantung pada ketetapan-ketetapan
terdahulu.
Kedua belas: Tawaf
Al-Nisa’wajib di dalam ibadah haji dan umrah Ifrad, bukan ke atas yang
melakukan Tamattuk. Adalah wajib bagi orang-orang lelaki, perempuan, kanak-kanak
dan khunsa.
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan