Kitab Jihad
Pertimbangkan empat rukun:
Pertama: Siapa yang diwajibkan?
Dan ia difardhukan kepada: setiap yang mukallaf, merdeka,
lelaki, tidak terganggu. Tidak wajib bagi anak lelaki, atau orang gila, wanita,
atau lelaki tua yang bermasalah, atau orang yang dimiliki (hamba).
Dan kefardhuannya cukup dengan syarat
kehadiran imam, atau dari lantikannya untuk berjihad. Tidak boleh yang
menentukannya melainkan lantikannya oleh imam untuk keperluan kepentingan (maslahat),
atau kerana kekurangan mereka yang bertanggungjawab untuk mempersiapkannya,
kecuali dengan kesepakatan, atau melantik dirinya oleh nazar dan seumpamanya.
Gugur kewajipan jihad atas empat alasan: buta, kedudukan seperti
lumpuh, penyakit yang menghalang dari menunggang dan berperang, dan kemiskinan
yang tidak dapat berbelanja, untuk perjalanannya, keluarganya, dan harga
senjatanya, dan ia berbeza mengikut keadaan.
Tiga masalah furu’:
Pertama: Sekiranya dia
berhutang yang tertangguh, pemiliknya tidak berhak untuk menghalangnya, dan
jika dia berada dalam keadaan tidak mampu bayar, maka pemiliknya tidak berhak
untuk menghalangnya.
Kedua: Ibu bapa yang beriman
boleh menghalangnya dari berperang kecuali dia ditugaskan.
Ketiga: Sekiranya dia memperbaharui
keuzurannya selepas perang, tidak gugur kewajipannya, kecuali dia tidak mampu melaksanakannya.
Sekiranya orang yang dalam kesulitan itu diberikan apa
yang dia perlukan, ia wajib baginya, dan sekiranya ia adalah dari sewaan (upah),
ia tidak wajib baginya. Sesiapa yang tidak dapat melakukannya sendiri dan dia
senang, wajib orang lain melaksanakannya, dan jika dia dapat mengadakan orang
lain, akan gugurlah darinya melainkan dia ditugaskan.
Dilarang menyerang pada bulan-bulan haram melainkan musuh
yang mulakan serangan, atau mereka adalah di antara oran-orang yang tidak
melihat bulan-bulan haram. Dibolehkan bertempur di tempat Al-Haram (suci), dan
itu adalah haram, sehingga ia dibatalkan.
Ia mesti berpindah dari negara musyrik bagi sesiapa
yang lemah dari menzahirkan syiar Islam selagi boleh, dan penghijrahan tetap
ada selagi kafir berterusan, dan orang-orang kafir itu tempat tinggal mereka di
neraka:
﴿ثُمَّ
أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا تَتْرَا كُلَّ مَا جَاءَ أُمَّةً رَسُولُهَا كَذَّبُوهُ
فَأَتْبَعْنَا بَعْضَهُمْ بَعْضاً وَجَعَلْنَاهُمْ أَحَادِيثَ فَبُعْداً لِقَوْمٍ
لا يُؤْمِنُونَ﴾
Kemudian Kami utus rasul-rasul Kami
berturut-turut. Tiap-tiap seorang rasul datang kepada umatnya, umat itu
mendustakannya, maka Kami perikutkan sebahagian mereka dengan sebahagian yang
lain. Dan Kami jadikan mereka buah tutur (bahan perbicaraan manusia), maka
kebinasaanlah bagi orang-orang yang tidak beriman. [Al-Mukminun:44], dan sama
ada mereka adalah orang-orang yang tidak beriman kepada semua nabi-nabi, atau
sebahagian dari mereka, seperti mereka yang beriman kepada Musa (as) dan tidak beriman
kepada Isa (as), atau beriman keduanya dan tidak beriman kepada Muhammad (S),
atau mereka yang tidak beriman kepada Imam-imam (as), atau mereka yang tidak beriman
kepada Mahdi-mahdi yang diwasiatkan oleh Rasulullah untuk mengikutinya.
Ini adalah akhiran bagi rukun Waspada (Al-Murabathah): Ia
adalah pengamatan untuk menjaga pelabuhan (pengkalan), dan sangat diharapkan walaupun
ketiadaan imam, kerana ia tidak termasuk peperangan, tetapi lebih untuk menjaga
dan memberi maklumat. Dan barang siapa yang tidak dapat melakukannya sendiri,
adalah mustahab untuk mengikat kudanya (kenderaannya) di sana.
Dan jika dia bernazar berwaspada (Al-Murabathah),
ia wajib melakukannya samada wujud atau ketiadaan imam, dan begitu juga jika
dia bernazar untuk menggantikan sesuatu di Al-Murabathah, itu adalah wajib. Walaupun
dia mengupah dirinya sendiri, dia wajib berada di sana.
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan