Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3
Berkaitan Perceraian:
S 142 / Apa yang menjadi kebiasaan
dalam ikatan (akad) perkahwinan yang harus ada pendahuluan dan pengakhiran bagi
wanita, dan pertanyaannya: Jika pengakhiran salah seorang wanita adalah (1.000
dinar Iraq), misalnya, dan hampir tiga puluh tahun telah berlalu sejak ikatan
ini dan dia ingin minta cerai dari suaminya, adakah nilai pengakhirannya sama
dengan seribu dinar pada masa ini atau adakah ia dikira dengan cara lain?
Juga: Bolehkah seorang wanita menuntut
bahagian pengakhirannya dari suaminya setelah beberapa waktu setelah berkahwin
ketika dia masih bersamanya?
J / Sekiranya perceraian itu dilakukan
dengan persetujuan antara mereka, atau jika suami menceraikan isterinya tanpa
dia menuntut perkara ini, maka suami hendaklah memberikan hak sepenuhnya kepada
isterinya, dan jika sebahagian mahar (mas kahwin) yang tertunggak dan dia tidak
menyerahkannya kepada isterinya, dia mesti memberikannya dan nilainya nilai semasa
pembayaran, jika nilai mata wang berubah sebanyak sepuluh persen atau lebih berbanding
dengan nilai emas atau mata wang antarabangsa dan stabil yang lain, dan orang
yang membayar wang boleh menggunakan kaedah apa pun yang sesuai untuk dia
mengira perubahan tersebut.
Dan jika wanita itu menuntut cerai
tanpa alasan syar’ei yang sah, suami boleh menolak untuk menceraikannya, dan
dia (isteri) boleh menuntut khulu' (tebus talak), menyerahkan beberapa hak
kewangannya, misalnya, atau membayarnya pampasan, dan perincian khulu' (tebus
talak), terdapat dalam Kitab Al-Syarai3.
Mengenai tuntutan wanita untuk bahagian
yang tertunggak atau bahagian yang dia belum terima dari mas kahwinnya, ia
dibenarkan dan itu adalah haknya dan dia boleh menuntutnya pada bila-bila masa
yang dia mahukan.
Secara umum, semoga Allah memberi taufiq
kepada anda dan membimbing langkah anda. Perceraian adalah perbuatan merobohkan
keluarga dalam masyarakat. Oleh itu, perceraian adalah penghancuran masyarakat
secara keseluruhan. Elakkan seberapa yang boleh, dan beri peluang kepada diri
sendiri dan fikirkan berulang kali sebelum mengemukakannya. Berkenaan dengan
wanita itu, saya menasihatinya agar tidak membiarkan keluarganya tempat atau
jalan keluar yang ada campur tangan antara dia dan suaminya, begitu juga dengan
suami. Sayangnya, banyak kes perceraian disebabkan oleh ibu. Kerana ada di
antara mereka yang bertindak mementingkan diri sendiri terhadap anak-anak lelaki
dan perempuan mereka, dan ini adalah kesalahan besar, dan tidak kurang pula dari
kesalahan anak perempuan atau anak lelaki yang tidak taat kepada ibunya.
Seorang ibu ada haknya, oleh anak-anak lelaki dan perempuan agar berbakti
kepadanya dan mereka berkomunikasi dengannya terus-menerus walaupun mereka
berdikari dalam kehidupan mereka. Pada masa yang sama, ibu atau ayah mesti
bertindak dengan bijak dan tidak mengganggu kehidupan anak-anak mereka sehingga
boleh memusnahkan rumah anak-anak mereka dan menyebabkan perceraian dan
perpisahan akhirnya. Juga, seorang wanita mesti menghormati rumah tangga dan
suaminya dan menjaga kesuciannya. Seorang wanita yang tiada berbudi pekerti,
tidak akan berlebih-lebih jika saya mengatakan bahawa kebanyakan orang
memandangnya sebagai karung kotoran, dan suami juga harus menghormati
isterinya, dan masing-masing mereka mesti memahami bahawa mereka adalah rakan
kongsi yang dibesarkan dalam dua persekitaran yang berbeza, dan mereka adalah dua
orang dan bukannya satu orang, dan itulah sebabnya masing-masing mempunyai
kekhususan yang mesti dipertimbangkan oleh pihak lain. mesti ada hak atau
keizinan dari kedua belah pihak agar keluarga dapat berjalan dengan baik dan
menghasilkan keturunan yang baik dan produktif, dan wanita itu mesti menjaga
suaminya dan tidak berdebat dengannya, kerana biasanya lelaki itu mengalami
tekanan sosial yang lebih tinggi daripada wanita, dan untuk ini isteri mesti
memerhatikannya dan menanggungnya.
S 143 / Seorang perempuan menginginkan
perceraian dari suaminya, yang telah dijatuhkan hukuman seumur hidup, dan hukumnya
dipersetujui oleh Mahkamah Diskriminasi, dan dia menolak untuk bercerai, dan
anak-anaknya membantahnya, diketahui bahawa dia (isteri) enggan rujuk padanya
walaupun dia dibebaskan dari penjara, jadi bagaimana dia harus melakukannya?
J / Jika yang dimaksudkan dengan
pertanyaan adalah apakah suami wajib menceraikannya, maka jawabannya adalah dia
tidak wajib atasnya, dan jika pertanyaannya mengenai keadaannya dan apa yang
dia lakukan, maka lebih baik baginya untuk menunggu dan pertimbangkan perkara
itu dengan lebih berhati-hati, dan dalam keadaan apa pun jika dia berkeras
untuk bercerai dan suaminya menolak, maka dia harus menyerahkan kesnya kepada
hakim Syariah untuk memeriksanya, dan ada Mahkamah Syariah untuk para ansar
Imam Mahdi di Najaf, dan dia (isteri) dapat mengemukakan kesnya kepada mereka
dan itu akan menjadi lebih baik, insya Allah.
S. 144 / Talak raj’ei telah berlaku,
dan sepanjang iddah mereka harus bertemu, di mana mereka berciuman dan bersentuhan
dengan nafsu, dan mereka tidak berniat untuk rujuk, kerana mereka berada di
bawah sangkaan bahawa hal itu akan terjadi oleh kesungguhan (hubungan seksual),
dan setelah tiga bulan berlalu, pengetahuan diperoleh dari Kitab (Syarai3 Al-Islam)
bahawa rujuk semula berlaku dengan berciuman atau bersentuhan dengan nafsu, (..
dan jika dia bercium atau bersentuhan dengan nafsu, itu adalah perbuatan rujuk semula,
dan keizinannya tidak perlu dikemukakan untuk rujuk semula), jadi bolehkah
wanita itu sekarang menikahi orang lain, atau apakah dia masih dalam jagaan
suami pertamanya?
J / Semoga Allah memberi taufiq kepada anda
dan membimbing langkah anda, makna ungkapan ini: [Dan jika dia bercium atau bersentuhan
dengan nafsu, itu adalah perbuatan rujuk semula, dan keizinannya tidak perlu dikemukakan
untuk rujuk semula] bahawa jika perkara ini terjadi di antara mereka, maka rujuk
semula itu diselesaikan dengan melakukan hal ini (bercium atau bersentuhan
dengan nafsu) sama ada rujuk semula itu adalah dengan niat mereka atau tidak,
dan apa yang dimaksudkan dengan ungkapan ini: (dan keizinannya tidak perlu dikemukakan
untuk rujuk semula) iaitu dengan bercium atau bersentuhan dengan nafsu yang
terjadi di antara mereka diperbolehkan dan tidak perlu dilakukan sebelum itu
dengan cara lain, iaitu, dengan dia berkata kepadanya: "Aku rujuk semula
padamu, di hadapannya; kerana ciuman dan sentuhan yang sama dengan nafsu adalah
rujuk semula. ”Dalam kes di mana wanita ini digambarkan, dia dianggap masih
berkahwin dan tidak berhak untuk berkahwin lagi sehingga suaminya
menceraikannya dan dia mempunyai iddah yang baru (mengambil masa menunggu lagi),
atau dia kembali kepada suaminya, yang masih peduli padanya.
S 145 / Isteri saya beriman dengan
Al-Haq, dan dia meminta saya menceraikannya kerana tiada zuriat, dan yang menghalang
saya dari berjumpa doktor kerana saya telah menjalani tiga kali Persenyawaan di
makmal (IVF). Soalan: Apakah hak-hak yang harus saya berikan kepadanya
ketika dia meminta cerai?
J / Terdapat
peruntukan untuk perceraian dan khulu' (tebus talak), dan anda dapat merujuknya
dalam (Kitab Al-Syarai3), dan hak-haknya telah dijelaskan secara terperinci,
dan jika ada sesuatu yang tidak jelas, anda boleh bertanya mengenainya, tetapi semoga
Allah memberi taufiq kepada anda dan membimbing langkah anda selagi kamu
beriman, maka cubalah sama-sama damaikan antara kamu, dan selagi ada jalan
untuk zuriat, kamu dapat mencubanya dan rezeki ada di tangan Allah Yang Maha Suci.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan