Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3
Mengenai Bait Al-Mal dan Kewangan:
S 81 / Salah seorang saudara ansar
menyumbangkan sejumlah wang untuk memberikannya kepada sesiapa yang layak
mendapatkannya, dan oleh kerana saya menganggur dan begitu juga saudara saya,
dan tidak ada yang memenuhi keperluan kami malah kadang-kadang kami memerlukan
pertolongan, tetapi sukar bagi kami untuk mengatakan bahawa kami amat memerlukan,
jadi bolehkah saya mengambil sejumlah wang dan selebihnya meinfaqkannya di
jalan Allah seperti membantu salah seorang saudara ansar, sebagaimana yang
diikrarkan oleh pemilik wang?
J / Sekiranya penderma memberi anda wang untuk
meinfaqkannya untuk tujuan tertentu, maka anda berkewajiban membelanjakannya untuk
tujuan yang ditentukan oleh penderma itu. Sekiranya dia ingin menyerahkannya ke
Bait Al-Mal, anda mestilah menyerahkannya, dan jika dia menghendaki anda
mengedarkannya kepada anak yatim, maka anda mesti melakukannya, dan jika dia menghendaki
anda mengedarkannya juga kepada orang-orang miskin. Sebarkanlah kepada orang
miskin, dan jika anda miskin dan memerlukan wang, maka anda boleh mengambil
bahagian seperti orang lain yang mengagihkan wang itu.
S 82 / Saya mempunyai soalan berikut mengenai Bait
Al-Mal:
1. Saya masih mempunyai pertanyaan tentang
bagaimana Bait Al-Mal berfungsi. Bagaimana kita menerapkannya dalam masyarakat,
siapa yang menjadi penerima manfaatnya? Adakah Bait Al-Mal dianggap sebagai
pusat mengumpulkan semua jenis zakat kecuali khumus, dan juga infaq oleh
penderma?
2. Bolehkah anda memberi saya contoh bagaimana
ia berfungsi pada masa lalu?
J / Dana (wang), sama ada wajib seperti zakat
dan khumus, atau derma, dikumpulkan dalam Bait Al-Mal, dan membelanjakannya
dengan cara yang telah saya jelaskan kepada anda, iaitu, untuk dakwah kepada kebenaran,
menolong orang-orang yang beriman yang memerlukan, dan membantu anak-anak yatim
yang beriman. Bagi masyarakat, selagi anda mempunyai cukup wang, anda boleh,
misalnya, membantu anak yatim walaupun keluarga mereka tidak beriman, atau anda
boleh membuka badan (pertubuhan) untuk membantu anak yatim, dan saya mohon
kepada Allah agar memberkati anda dan memberkati usaha anda dan jadikan cara
untuk memberitahu manusia tentang kebenaran, terutama di wilayah mereka yang
memahami bahasa anda atau di mana-mana tempat yang dapat anda sampaikan
kebenaran kepada mereka, seperti Malaysia, Brunei, Singapura, Thailand selatan,
Indonesia dan lain-lain, semoga Allah memberi ganjaran kepada anda dengan
ganjaran yang terbaik untuk orang-orang yang membuat kebajikan, dan Insya
Allah, semoga Allah menolong anda untuk menyampaikan kebenaran kepada mereka
dan kepada mereka yang mengharap anda dapat membimbing mereka.
S 83 / Sesuai dengan saranan Imam Ahmad
al-Hassan (as), kami telah mendirikan Bait Al-Mal di kawasan kami dan
bertanggungjawab untuk melayani ansar dan ansariah yang beriman dengan dakwah Al-Yamaniyah
yang haq dan menolong mereka dari segi kewangan. Soalan saya ialah: Apakah kita
berhak untuk membelanjakan khumus dan hak-hak syari’ah yang kita kumpulkan untuk
mewujudkan markaz dan Husseiniyah untuk ansar di wilayah ini, dan juga dalam
membantu keluarga yang memerlukan kewangan?
Adalah diketahui bahawa kita sangat memerlukan
markaz seperti ini yang mengumpulkan semua ansar dan di mana pertemuan, sholat
dan pelajaran agama dapat diadakan, dan bahawa kemampuan kewangan para ansar
untuk menyediakan jumlah yang diperlukan untuk membeli tanah dan membina markaz
dan Husseiniyah pada masa ini terhad dan tidak mencukupi.
J / Ia diizinkan, dan saya mohon kepada Allah
agar memberkati anda dan mempermudah urusan anda kepada apa yang diredhaiNya.
S 84 / Pada saya ada wang (Silah imam), maka
bolehkah saya memberikannya kepada yang memerlukan di kalangan ansar? Terutama
sejak penyerahan wang kepada ansar yang bertanggungjawab pada Bait Al-Mal menjadi
sukar.
C / Dibolehkan.
S 85 / Saya sangat risau; Kerana saya
mempunyai sejumlah wang di leher saya (tanggungjawab saya), milik Imam Al-Mahdi
(as), dan saya tidak mempunyai wang untuk saya membayar hutang ini, jadi saya
selalu keliru dan saya memikirkannya dan saya tidak tahu apa yang perlu saya
lakukan?
J / Tidak ada masalah selagi anda tidak
mempunyai wang ini, semoga Allah menjayakan anda dan membimbing langkah anda,
dan saya mohon kepada Allah agar melapangkan anda dengan kurnia-Nya.
S 86 / Adakah dibenarkan menolong orang yang
tidak sholat atau puasa dan yang tidak beriman dengan dakwah yang diberkati,
tetapi dia miskin, dan adakah menolongnya secara kewangan (untuk peribadinya
atau demi anak-anaknya) diberikan ganjaran dan pahala, dan adakah perbezaan
antara hubungan silaturrahim dan yang lain?
J / Orang yang tidak beriman dapat dibantu
secara kewangan, dan adakah diberikan ganjaran dan pahala, ya, setiap hati akan
diberikan ganjaran, iaitu, jika dia memerlukan makanan, misalnya, dan
anak-anaknya juga dapat dibantu, dan hubungan silaturrahim tidak mungkin diganggu,
dan lebih baik menolong mereka walaupun mereka tidak beriman, dan sekiranya
anda harus memilih antara menolong orang yang tidak beriman dan yang beriman,
maka memilih untuk menolong orang yang beriman adalah lebih baik.
T 87 / Seorang yang beriman dengan kebenaran
memintanya agar ayahnya menderma (1,000 euro) untuk membangun sebuah masjid di
Amsterdam, dan dia tidak tahu apa yang harus dilakukan, kerana pemilik masjid
itu adalah pengikut Marajik, dan ketika membuka pada mereka perkara dakwah Imam
Ahmad Al-Hassan dan agar dibolehkan berdakwah kepada manusia kepada kebenaran dalam
masjid itu, lalu mereka menolaknya, apa yang harus lakukan?
J / Tidak dibenarkan bagi orang beriman untuk berderma
kepada mereka yang sesat ini, kerana mereka telah ditawarkan kebenaran dan
mereka menolaknya, kerana ini adalah pedagang duniawi, dan ini bukan masjid di
sisi Allah, melainkan sebuah kedai perdagangan dan mengumpulkan wang dari manusia
untuk kesenangan salah seorang wakil Marajik dan mungkin rombongan penipu kecil
yang mengelilinginya di Eropah yang tidak bekerja, dan mereka menghantar
sebahagiannya untuk Marajik mereka. Mereka adalah orang-orang yang mengumpulkan
wang anda dan mereka memberikannya kepada Marajik mereka yang mereka kembalikan
sepertiga atau separuh dari wang yang mereka kumpulkan, dan itulah sebabnya
anda merasa mereka terdesak untuk dunia kotor mereka, yang mereka dapat dengan
kaedah yang paling kotor, iaitu memperdaya dan menipu manusia atas nama agama,
dan sesiapa yang ingin memastikannya pergilah ke Najaf untuk mengetahui sendiri
masalah ini. Semua Marajik masing-masing memberikan separuh atau sepertiga wang
itu kepada wakil yang mengumpulkannya, dan anda dapat mengesahkannya dengan
mudah dengan pergi ke Najaf dan meminta syeikh-syeikh yang berserban dari
kalangan pengikut Marajik, jadi jika sebilangan mereka berani membohongi anda
dan menafikannya, pasti ada seseorang di hauzah yang mengatakan yang sebenarnya
dan sesiapa yang tidak berpuas hati tindakan Marajik dan wakil mereka terhadap
wang, dan saya secara peribadi dalam isu keadilan kewangan yang saya bangkitkan
di hauzah, kami menjadikan sebilangan besar orang-orang yang berserban pada
masa itu, banyak pelajar hauzah tahu mengenai penyelewengan kewangan Marajik ini
dan anak-anak mereka dan wakil-wakil mereka, tetapi para pelajar hauzah tidak
dapat mencari jalan keluar dari penyelewengan kewangan, atau bahkan mereka
meletakkan diri mereka dalam keadaan lemah ketika mengikuti Marajik ini.
Secara peribadi, situasi berikut terjadi pada
saya: Dalam jangka masa yang singkat, seseorang mengumpulkan dana untuk
beberapa Marajik di negara selain Iraq. Allah menghendaki orang ini mengumumkan
kepada sebahagian orang yang beriman bahawa dia percaya kepada kebenaran dakwah
Al-Mahdawiyah yang diberkati. Saya mohon kepada Allah agar memberinya taufiq
dan menangkisnya. Dia mengajukan soalan kepada saya melalui sekumpulan orang
yang beriman dengan dakwah, dan soalannya adalah mengenai wang di bawah
tangannya untuk sebahagian Marajik, dan nilai yang ditanyakannya adalah setara dengan
beberapa juta dolar, dan dia ingin menyerahkan wang itu kepada Bait al-Mal yang
diuruskan oleh ansar, dan dia juga bertanya tentang jumlah yang dia dan
beberapa orang dibenarkan untuk mengambilnya, orang yang membantunya
mengumpulkan wang itu dengan anggapan bahawa perkara ini adalah yang wajar pada
Marajik tersebut, dan dia semoga Allah memberi taufiq kepadanya tidak meminta untuk
mengambil sepertiga atau separuh, tetapi hanya pertanyaannya adalah mengenai kebenaran
untuk mengambil sebahagian wang sebelum menyerahkannya kepada Bait al-Mal ansar,
dan saya memberitahunya untuk meninggalkan perkara ini, dan mengembalikan wang
itu kepada pemiliknya dan menyampaikan kepada mereka tentang dakwah ini, jika
mereka menerimanya kami terima wang tersebut, dan jika mereka menolaknya, kami
tidak memerlukan wang mereka. Dia akan mengembalikannya kepada mereka, dan
mereka akan membuang wang mereka sesuka mereka. Ini adalah saksi yang berlaku
kepada saya tidak lama dulu, yang menunjukkan bahawa Marajik ini telah membuat peraturan
untuk wakil-wakil mereka dengan mengambil sepertiga atau separuh daripada dana syar’eiyah
(khumus) sehingga orang ramai menganggapnya sebagai perkara syarak yang tidak
ada kaitan dengannya. Walaupun tidak ada bukti bahawa seseorang yang
mengumpulkan khumus boleh mengambil sepertiga dari wang khumus yang
dikumpulkannya.
Saya membangkitkan isu Marajik yang memberikan
sepertiga atau separuh wang khumus kepada wakil-wakil mereka yang
mengumpulkannya. Sebaliknya, wakil-wakil itu mengasingkan bahagian mereka
sebelum mereka menyerahkannya kepada Marajik. Saya mengarahkan sebilangan
pelajar hauzah pada masa itu untuk pergi berjumpa mereka dan bertanya kepada
mereka mengenai dalil syar’ei mereka atas pemberian sepertiga wang khumus
kepada wakil-wakil yang mengumpulkannya. tetapi mereka tidak dapat menjawabnya,
dan ada di antara mereka memetik ayat zakat sementara mereka tidak tahu bahawa
itu adalah khusus untuk zakat, dan yang lain berkata: Yang kemudian (Al-Khalaf)
mengikuti pendahulunya (Al-Salaf), dan ini adalah pernyataan jawapan saya yang
paling sedikit yang dapat menggambarkan sebagai sesuatu yang jahil.
Secara umum, semoga Allah menjayakan anda, seorang
ansar yang berada di Belanda, semoga Allah melindunginya, sekiranya dia ingin
menderma, biarkan dia menderma kepada Husseiniyah dan masjid Al-Mahdawiyah di
Eropah atau di negara-negara lain di dunia yang diikuti oleh ansar Imam
Al-Mahdi, atau menderma untuk membantu anak yatim, atau menderma untuk membuka
saluran satelit Ansar Al-Imam Al-Mahdi, dan tidak dibenarkan baginya untuk
menderma bagi memperkuat kekuasaan orang-orang yang sesat yang menghina salah seorang
Hujjjah dari Hujaju Allah yang wajib dipatuhi oleh manusia, mereka menghina siang
dan malam di saluran-saluran satelit, dan melarikan diri dari perdebatan dengan
ansar di saluran-saluran satelit mereka; Takut bahawa kekosongan dan
kebankrapan aqidah mereka akan tersingkap dari dalil agama acuan mereka yang
menyimpang dari agama Muhammad dan keluarga Muhammad (as), dan untuk ini anda
dapati mereka puas dengan penghinaan, kutukan, pembohongan dan fitnah atas dakwah
sementara orang-orang yang beriman berada dalam dakwah, dan mereka cuba menipu manusia
dengan kedustaan.
S / Adakah mengambil, menerima atau menyerahkan
jumlah (khumus atau bahagian imam) yang kami terima dari Marajik sebagai gaji
bulanan dari hauzah dibenarkan?
J / Mereka yang dipanggil Marajik tidak
dibenarkan menerima khumus dan mereka tidak mempunyai dalil atas apa yang
mereka lakukan, tetapi jika mereka memberikan kehendak mereka sendiri sejumlah
wang ini kerana anda seorang pelajar di hauzah, maka ambillah dari mereka, jika
anda menerima wang ini lebih baik untuk mereka, mudah-mudahan Allah membimbing
mereka kepada kebenaran dan meninggalkan kepalsuan yang mereka hadapi.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan