Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3
Mengenai Perkahwinan Kekal Dan Sementara;
S 115 / Adakah sah menjalankan akad nikah – kekal
(Al-Daim) atau sementara (Al-Munqata’) - melalui telefon atau program sembang
terkenal di Internet seperti Paltalk dan seumpamanya, dan saksi-saksi dan
pasangan bakal suami isteri hadir di bilik peribadi dan akad dilaksanakan?
J / Dibolehkan jika
ada pengenalan lengkap sebelumnya dari suami dan isteri pasangannya, baik dalam
rupa atau nama, atau dengan cara untuk mengenal pasti yang membezakan seseorang
dari orang lain dari jantina, dan saksi juga diperlukan untuk mempunyai bukti pengenalan
setiap pasangan, sama ada kemampuan mereka untuk pengenalan atau maklumat pengenalan
yang berguna seperti nama dan rupanya, begitulah halnya pada isytihar (mengumumkkan).
Perkara-perkara ini
biasanya terdapat dalam akad (perjanjian) antara dua pasangan yang saling
bertemu dan dalam masyarakat tempat mereka tinggal; kerana orang yang menjadi saksi
atau orang-orang yang mengisytihar mengetahui pasangan dan mengenalinya, tetapi
jika akad itu dilakukan melalui komunikasi jarak jauh seperti telefon dan
Internet, ia mesti diperhatikan dan memastikan bahawa setiap orang mempunyai
maklumat yang cukup untuk dikenalpasti.
Ada perkara yang
harus diperhatikan, iaitu mendokumentasikan akad (perjajian) perkahwinan secara
bertulis lebih baik daripada hanya secara lisan. Apa yang dituntut adalah
memelihara keturunan (nasab) dan hak-hak, dan ini dicapai dengan menulis adalah
cara yang lebih baik daripada jika akad dan pengesahan (kesaksian) hanya dengan
lisan.
S 116 / Saya tidak
tahu pendapat yang betul dalam fatwa ahli fiqah suuk bahawa dibenarkan untuk
bernikah (akad) dengan seorang gadis muda dengan dalih memasuki rumah ibunya
untuk melihat ibunya dan seumpamanya. Adakah ini dibenarkan?
J / Akad (nikah) terhadap
seorang wanita itu untuk berkahwin dan bukan untuk saja-saja, (Saya tidak tahu
pendapat yang betul dalam fatwa ahli fiqah suuk bahawa dibenarkan untuk bernikah
(akad) dengan seorang gadis muda dengan dalih memasuki rumah ibunya untuk
melihat ibunya dan seumpamanya), ini main-main
dan saja-saja yang tidak ada kaitan dengan agama atau akhlak.
Ketika Islam mensyariatkan
pernikahan seorang wanita muda dalam erti orang yang dekat dengan akil baligh
dan bukan bayi atau kanak-kanak, dan bahkan perkahwinan dengan seorang gadis
muda atau orang dewasa yang muda pada umurnya, Ia disyariatkan untuk keperluan
yang mungkin atau menghindari manusia dari seperti berkekalan mempunyai bilangan
ahli (anggota keluarga) yang kecil dan takut kepupusan manusia atau orang-orang
yang beriman, maka perkahwinan dilakukan pada usia muda untuk melahirkan seboleh
mungkin bilangan yang besar untuk melindungi umat manusia atau orang-orang yang
beriman, dan ia bukanlah syariat yang saja-saja, semoga Allah memberi taufiq kepada
anda. Maka m engahwini gadis muda bukanlah bermakna ia adalah syariat untuk keperluan
dan bukanlah untuk main-main dan saja-saja.
S 117 / Seorang
lelaki yang telah menikah selama kira-kira dua minggu, menginginkan keturunan
yang saleh untuk menyokong Al-Qaim dan Mahdi-mahdi (as), adakah adab sebelum
melakukan persetubuhan, doa-doa atau sholat khas untuknya?
J / Saya telah
menerangkannya dalam Al-Syarai3, dan saya akan memetik teksnya kepada anda:
[Adalah mustahab bagi orang yang ingin bersetubuh
agar sholat dua rakaat dan berdoa selepasnya, dan jika dia menyuruh wanita itu
untuk datang kepadanya, suruhlah juga dia bersholat dua rakaat dan berdoa, dan
agar mereka dalam keadaan suci, dan bahawa dia meletakkan tangannya di
ubun-ubun isterinya ketika dia menggaulinya, dan berkata:
"اللهم على كتابك تزوجتها، وفي أمانتك أخذتها، وبكلماتك استحللت فرجها، فإن قضيت لي في رحمها شيئا فاجعله مسلما سويا ، ولا تجعله شرك شيطان"،
"Ya Allah, menurut kitab-Mu, aku
menikahinya, dan dalam amanah-Mu, aku mengambilnya, Dan dengan KalimatMu, dihalalkan
farajnya, dan engkau tetapkanlah sesuatu untukku di rahimnya, maka jadikan ia
seorang Muslim yang sempurna, dan jangan jadikan dia sekutu syaitan." Dan bersetubuhlah
pada waktu malam, dan berdoalah semasa bersetubuh, dan minta kepada Allah Taala
agar dikurniakan anak lelaki yang sempurna [Syarai3 Al-Islam: Jz 3.
S 118 / Jika dia
berzina dengan wanita yang sudah berkahwin bertahun-tahun yang lalu dan mereka
berpisah dan bertaubat kepada Allah dan setelah beberapa lama mereka bertemu
secara kebetulan dan dia tahu bahawa suaminya telah meninggal beberapa tahun
yang lalu, apakah sah berkahwin dengannya?
J / Sesiapa yang berzina dengan wanita tertentu
tidak dilarang menikahinya. Dan jika dia berzina dengan pasangan yang sama
(iaitu wanita yang sudah berkahwin), atau dalam masa iddah
(talak raj’eiy), haram baginya selama-lamanya.
S 119 / Seorang
pemuda berzina dengan seorang wanita yang sudah menikah dan dia menyesalinya,
dan setelah beberapa tahun berlalu, adakah dia boleh mengusulkan perkahwinan
dengan salah seorang saudaranya?
J / Boleh.
S 120 / Dia
mempunyai (kekasih) yang dengannya dia bersenang-senang tanpa akad nikah, kemudian
dia akad nikah dengannya (perkahwinan sementara), kemudian dia menikahinya
sebagai perkahwinan tetap, apa hukumnya?
J / Sekiranya dia
melakukan hubungan seks dengannya dengan cara zina (iaitu sebelum akad nikah)
dan dia mempunyai suami (berkahwin) atau dalam iddah, maka haram atas
penzina setelah perceraiannya atau berakhirnya tempoh iddahnya. Tetapi jika dia
tidak mempunyai suami (tidak berkahwin) atau tidak dalam iddah, maka dia
boleh menikahinya.
S 121 / Adakah seorang
wanita ansar boleh mengahwini lelaki yang tidak beriman dengan dakwah Al-Haq
dan Shohibnya (as)?
J / Dibolehkan jika
dia beragama Islam dan bukan Nasibi, tetapi ia makruh.
S 122 / Orang yang
belum berkahwin akan menikahi wanita biasa (Sunni), atau haruskah dia menunggu
kelepangan?
J / Menikahi wanita
Muslim yang tidak terus menerus bermusuhan (Nasibi), tidak ada masalah padanya,
Dan jika anda menginginkan yang terbaik, maka bertindaklah sesuai dengan sabda
Rasulullah, Muhammad (S): (Dapatkan (pilihlah) orang yang sama agamanya, nescaya
kamu akan beruntung) [Al-Kafi: Bahagian 5.] ms 332
S 123 / Adakah sah
menikahi lebih dari satu wanita tanpa lelaki itu mendapat persetujuan isterinya
dalam hal ini, dan adakah isteri mempunyai pendapat dalam hal ini, atau adakah
sah lelaki untuk menikah tanpa merujuk kepada isterinya?
J / Dia boleh
berkahwin tanpa isteri pertamanya mengetahui tentang perkahwinan keduanya.
S 124 / Adakah
wanita Alawiyah (bangsawan) boleh berkahwin dengan lelaki yang nasab keturunannya
tidak kembali kepada Rasulullah (shalawatu Allah 3alaih wa Aalih)?
J / Boleh.
S 125 / Apakah hukum
seseorang yang berkahwin tanpa persetujuan ibu bapanya?
J / Seorang lelaki
boleh berkahwin dengan sesiapa sahaja yang dia mahukan, walaupun ibu bapanya
tidak bersetuju.
S 126 / Adakah ‘azal (mengeluarkan air
mani di luar rahim) dibenarkan?
J / ‘Azal dari bebas
dilakukan jika tidak disyaratkan dalam akad dan dia tidak mendapat keizinan
isteri.
S 127 / Jika salah seorang dari mereka telah disetubuhi dengan yang lain, apakah diperbolehkan baginya untuk menikah dengan salah seorang yang dilarang berkahwin (muhrim) pasangan yang melakukannya?
J / Dilarang menikah dengan ibu orang yang disetubuhinya, adik perempuannya dan anak perempuannya, dan dia tidak haram untuk salah seorang daripada mereka sekiranya akad (ikatan perkahwinan) berlaku sebelumnya.Soalan 128: Seorang
wanita yang suaminya sakit gila secara berkala dan mengambil ubat untuk tetap
normal, tetapi dalam hal mendekati dan berhubungan seks dengan isterinya,
keadaan gila itu kembali kepadanya. Apakah hukum penolakan isteri untuk
melakukan persetubuhan?
J / Dia tidak boleh
menjauhkan diri dari suaminya kecuali untuk jangka waktu tertentu, misalnya,
dengan harapan dia akan sembuh.
S 129 / Sekiranya
perkahwinan kekal berlangsung secara syari’ah, dan disiarkan secaara rasmi
dalam surat kabar negeri bagi wanita itu mendapatkan tempat tinggal atau bagi
lelaki untuk mendapatkan tempat tinggal di negeri itu, apakah seorang lelaki
boleh kehilangan haknya atas wanita dari pengukuhan dan lain-lain, dan adakah
dibenarkan bagi seorang wanita untuk melepaskan haknya kepada seorang lelaki
dari nafqah dan yang lain dan perkahwinan itu tetap berlaku di antara mereka dalam
bentuk ini?
J / boleh.
S 130 / Adakah
mungkin untuk menetapkan akad nikah sementara (mut’ah) untuk tempoh enam bulan
dengan penetapan mahar dan kesaksianan saksi, dan syarat menunggu, semua bicara
dan melakukan perjalanan tanpa persetubuhan dan sentuhan?
J / Boleh.
S 131 / Tuan,
keselamatan demi keselamatan dari tindakan saya yang luar biasa dan perbuatan
saya yang jelek, taubat demi taubat dari apa yang telah saya lakukan. Saya
baru-baru ini mengahwini perkahwinan sementara (mut’ah) dan bersama (bersetubuh)
dengan isteri saya (tanpa saksi atau isytihar), dan kemudian ketika saya merujuk
masalah dalam Kitab Soal-Jawab Fiqh saya dapati kesilapan saya,
tetapi pada masa itu saya jahil dengan hukum syar’ei, jadi apa yang harus
dilakukan sekarang? Apa yang harus saya lakukan setelah mengetahui apa yang
saya buat, dan apakah saya dianggap apa yang dilakukan itu sebagai perzinahan?
Saya bersaksi pada
Allah Ta’ala dan malaikat-malaikatNya bahawa saya tidak sengaja meninggalkan
kesaksian atau isytihar, melainkan itu adalah kejahilan saya tentang hukum dan
kewajibannya, dan jika bukan kerana itu, saya tidak akan meninggalkannya sama
sekali.
Tuan, penyesalan dan
kesedihan menimpa saya, dan taubat adalah tujuan saya, lepaskanlah saya dari azab
yang membebani saya, dan dari kejahilan yang menyebabkan saya meninggalkan
yang wajib dan melakukan perbuatan haram?
J / Tidak ada
apa-apa pada anda, insya Allah, selama anda tidak mengetahui tentang hukum syar’ei,
semoga Allah memberi taufiq pada anda dan membimbing langkah anda, dan saya mohon
kepada Allah agar menjaga anda dengan rahmatnya dan memberi anda pahala yang
besar kerana ketakutan anda melampaui batas-batasNya, Dialah penjaga saya dan Dialah
yang menjaga orang-orang soleh.
S 132 / Seorang
lelaki melakukan nikah sementara dengan seorang wanita selama dua tahun, dan
tidak ada pihak ketiga dengan mereka berdua kerana keadaan khusus bagi wanita
itu kerana takut akan keluarganya dan anak-anaknya khususnya, dan lelaki itu
juga ingin melindungi keluarganya daripada berpisah dengan mereka, apakah hukumnya?
J / Dalam keadaan
yang anda sebutkan ini, mungkin sukar untuk diisytihar (diumumkan), tetapi
tidak sukar untuk memberi kesaksian, jadi pernikahan dengannya akan dilanjutkan
dengan kesaksian dan dikenakan dua saksi untuk menyembunyikan masalah tersebut melainkan
bila perlu atau untuk menetapkan hak-hak.
S 133 / Dia
mengahwini seorang wanita secara nikah sementara tanpa bersetubuh, dan sepanjang
tempoh tersebut, dia menikahinya dengan perkahwinan tetap, apakah hukum dalam
syari’at?
J / Dibolehkan dan
perkahwinan tetapnya sah.
S 134 / Apakah hukum
mengenai pernikahan sementara, dan apakah diizinkan untuk mengucapkannya dengan
muhrim untuk dianalisis (dihurai) ucapannya sahaja, iaitu tidak benar-benar
menikah jika ada hal peribadi pada orang ini dan tidak mungkin menikah, dan
tujuannya adakah tidak jatuh ke dalam yang terlarang?
J / Perkahwinan sementara
dibenarkan.
1- Perkahwinan
sementara dan kekal memerlukan kesaksian (dua saksi yang adil) atau isytihar,
dan mencukupi salah satu darinya.
2- Tempoh minimum
untuk ikatan (akad) perkahwinan sementara adalah enam bulan.
Percakapan wanita dengan
lelaki tidak dilarang dan perkahwinan itu tidak memerlukan ucapannya untuk
dianalisis (dihurai).
S 135 / Adakah
kerahsiaan perkahwinan sementara (mut’ah) menjadikannya tidak sah? Adakah perlu
mempunyai saksi perkahwinan, atau hanya sempurnakan antara kedua-dua pihak
dalam akad?
A / Syarat akad (ikatan)
perkahwinan itu memerlukan kehadiran dua saksi atau isytihar (diumumkan).
Sekiranya dua saksi hadir, adalah mustahab untuk mengisytiharkannya, dan jika
dua saksi tidak hadir, perlu mengumumkannya (isytihar) sebelum bersama
(bersetubuh). Dengan ketiadaan saksi akad
nikah bergantung pada isytihar, dan mereka melakukan perbuatan haram jika dia bersetubuh
tanpanya, dan dosa itu diulang dengan pengulangan persetubuhan sehingga
disempurnakan isytihar. Adapun anak yang dihasilkannya, adalah dalam syubhah.
Kesaksian diberikan
oleh dua saksi, dan isytihar dan pengumuman dilakukan setelah akad nikah dan
sebelum bersama (bersetubuh), dan dicapai dengan apa yang dikenali sebagai isytihar
dan pengumuman, seperti undangan ke kenduri kahwin (Walimah Al-3urus) atau memberitahu
kepada orang ramai dengan cara yang ada.
S 136 / Apa hak-hak
(wanita) dalam perkahwinan sementara, dan apa kewajipannya?
A / Dalam
perkahwinan ini tidak ada pewarisan antara pasangan, walaupun kedua-dua disyaratkan
mewarisinya atau disyaratkan salah satu daripadanya diperlukan mengikut syarat
tersebut. Dibolehkan memberi syarat untuk datang pada waktu malam atau siang
sahaja. Dibolehkan suami ‘azal (mengeluarkan air mani di luar rahim) dan tidak
berpegang pada izin isteri. Tidak ada perceraian dan ia jelas dengan
berakhirnya tempoh akad, boleh dilakukan li'an, dan berlaku zihar dan ila’
[**], dan dilarang meninggalkan hubungan dengannya lebih dari empat
bulan, seperti nikah tetap. Dia juga mendapat nafqah.
_______________
[**] li'an Beberapa perkataan tertentu yang
digunakan sebagai hujah oleh orang yang terpaksa menuduh orang yang mencemarkan
tempat tidurnya dan memberi malu kepadanya sebagai berzina.
Zihar: Seorang suami menyamakan isterinya
dengan salah seorang mahramnya seperti ibu atau adik beradik perempuannya
daripada sudut haram mengahwininya
Ila’ Suami yang berhak mentalakkan
isterinya bersumpah tidak akan bersetubuh dengan isterinya lebih daripada empat
bulan atau secara mutlak (tanpa disebut tempoh masanya)
S 137 / Adakah dia mempunyai
tempoh menunggu (iddah) setelah tamat tempoh (akad) atau sekiranya berlaku
kematian orang yang dia nikahi selama tempoh dalam perkahwinan sementara?
J / Iddahnya adalah
dua kitaran haid, atau dia dianggap iddah setelah mati, walaupun dia tidak bersama
(bersetubuh) selama empat bulan sepuluh hari, sekiranya ia menjadi halangan,
dan melampaui dua syarat sekiranya dia hamil.
S 138 / Adakah seorang
ansar yang beriman boleh berkahwin secara perkahwinan sementara dengan salah
seorang wanita yang berlainan mazhab atau Ahli Kitab, dan adakah sah perkahwinan
kekal dengan wanita Ahli Kitab itu atau tidak?
J / Dibolehkan bagi
orang beriman untuk menikahi wanita yang berlainan mazhab atau Ahli Kitab,
tetapi tidak dibenarkan menikahi wanita Nasibi.
Q. 139 / Adakah wali
muda dianggap sebagai wali untuk dirinya dalam perkahwinan sementara jika dia
adalah pencari nafkah untuk dirinya sendiri, dia berumur (35) tahun, ayahnya
sudah mati, dan tidak ada saudara lelaki yang tua darinya?
J / Seorang perempuan
dewasa (baligh) yang rasional (dan dia adalah orang yang telah mencapai usia 18
tahun, bukan hanya yang sampai usia taklif (mukallaf yang diberati syarak)
boleh menikahkan dirinya sendiri, dan tidak ada perbezaan antara nikah tetap
dan sementara, dan walinya tidak boleh membantah, sama ada dia masih dara atau janda.
S 140 / Saya ingin
mengahwini seorang gadis yang ayahnya adalah Sunni dan ibunya adalah Syiah,
yang telah meninggal dunia, dia tinggal bersama neneknya, dan telah dibesarkan
dengan mencintai Ahl Al-Bait (as), dan dia sekarang adalah seorang Syiah
Jaafari, tetapi ayahnya menentang perkahwinan itu, jadi adakah jalan keluar
untuk perkara ini? Adalah diketahui bahawa gadis itu berumur 21 tahun dan dia
bersetuju dengan perkahwinan itu.
J / Jika usianya 21 tahun,
dia tidak wajib mendapatkan persetujuan bapa atau datuk untuk perkahwinannya,
dan dia boleh menikahkan dirinya sendiri walaupun ayahnya menolak. Penjagaan
ayah dan datuknya ditetapkan (dengan syarat beriman dan adil) ke atas cukup umur
(baligh) di bawah usia (18) tahun, sama ada dia janda atau anak dara. Penjagaan
mereka tidak ditetapkan atas anak gadis yang rasional (yang telah mencapai usia
18 tahun), dan perwalian ditetapkan untuk dirinya sendiri untuk nikah kekal dan
sementara.
Sekiranya salah
seorang daripada mereka (wali) mengahwinkannya, akadnya tidak akan berlaku
tanpa izinnya. Tetapi makruh untuk menikahkan dirinya sendiri tanpa izin wali.
Dan jika wanita dewasa itu dicegah oleh wali, yakni dia tidak menikahkannya
dengan seseorang yang sesuai dengan keinginan gadis itu, maka dibenarkan
baginya untuk menikahkan dirinya sendiri, walaupun ia makruh.
S 141 / Soalan saya:
Mana yang lebih baik untuk seorang gadis, perkahwinan atau pelajaran? Dan jika
salah seorang ansar melamarnya, adakah lebih baik menikah dan meninggalkan
pengajiannya, atau haruskah dia menyelesaikan pengajiannya? Dan jika dia enggan
menikah, apakah dia berdosa kerana penolakannya, adalah diketahui bahawa
alasannya penolakannya adalah untuk menyelesaikan pengajiannya, dan adakah dia
boleh menikahi orang lain selain saudara ansar? Adakah lelaki boleh berkahwin
dengan seseorang yang bukan ansar?
J / Jika ada konflik
antara pernikahan dan pelajaran, maka pernikahan lebih baik bagi seorang
wanita, tetapi diperbolehkan baginya untuk meninggalkan perkahwinan dan
melanjutkan pelajarannya jika dia lebih sukakan pelajaran, atau berkahwin dan
menyelesaikan pelajarannya jika tidak ada halangan antara keduanya.
Dibolehkan bagi
seorang wanita yang beriman dengan Al-Haq untuk menikahi lelaki yang beriman
kepada para Imam dan Mahdi-mahdi dari orang-orang yang benar, atau berkahwin
dengan seorang Muslim yang berlainan aliran yang tidak bersangatan (nasibi) memusuhi
para imam atau Mahdi-mahdi.
Perkahwinan dengan
orang yang tidak beriman makruh bagi wanita yang beriman, jadi lebih baik
baginya untuk tidak bergaul dengan orang yang tidak beriman.
Adapun lelaki yang
beriman, diperbolehkan baginya untuk menikahi wanita yang beriman atau wanita
Muslim yang berlainan aliran yang tidak bersangatan (nasibi) memusuhi para imam
atau Mahdi-mahdi, dan juga dia boleh mengahwini wanita Ahli Kitab samada Kristian
atau Yahudi.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan