Ahad, 20 Jun 2021

Yang Berkaitan Dengan Sholat: S 12 - 31

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Yang Berkaitan Dengan Sholat: 

 

S 13 / Kadang kala saya menunaikan sholat seolah-olah saya merasakan ianya seperti gerakan-gerakan kosong tanpa khusyu’ (tidak memberi tumpuan). Pembacaan surah saya menjadi seperti seolah-olah hanya kata-kata yang saya ucapkan (Astaghfiru Allah - saya mohon pengampunan dari Allah) dan saya tidak menyedarinya atau merenungkannya. Pemikiran dan memikirkan tugas membuat saya terlepas dari khusyu’, dan bahkan saya ragu dengan bilangan rakaatnya. Adakah cara, wahai tuan, untuk membimbing saya mengatasi perkara di atas?

J / Banyakkan mengingati Allah (zikru Allah) dalam semua keadaan anda dan tidak hanya dalam sholat.

 

S 14 / Salah seorang saudara (perempuan) mengalami pemikiran buruk semasa sholat, terutama ketika membaca Al-Quran, dan bahkan lebih-lebih lagi khususnya Surah Yasin. Dia mengatakan sehingga dia takut membaca Al-Quran agar dia tidak didatangi perkara tersebut, misalnya, berfikir bertentangan dengan ayat tersebut. Adakah cara untuk menyingkirkan perkara ini?

J / Banyakkan mengingati Allah (zikru Allah) dan mengisi masa lapang dengan zikir, mahu pun waktu bekerja, dia boleh menyebut pada ketika itu dengan zikir-zikir kepada Allah seperti Istighfar, tahmid, syukur dan tasbih.

 

S 15 / Tuan, adakah dibolehkan membaca Al-Quran atau doa dan sholat dan memberikannya kepada orang yang masih hidup?

J / Boleh.

 

S 16 / Ketika saya tidak dalam keadaan suci, saya berdiri sebagai mengerjakan sholat di hadapan anak perempuan saya kerana dia (selalu) bersholat bersama saya, tetapi saya tidak mengulangi bacaan-bacaan dalam sholat, saya hanya berselawat ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad semasa semua perbuatan sholat dilakukan, adakah ini dibenarkan?

J / Ia dibenarkan.

 

S 17 / Adakah terdapat perbezaan antara membaca Al-Qur'an dari Mushaf dan membacanya dari alat elektronik seperti telefon dan yang lain dari segi kelebihan atau darjah mustahabnya? Terutama kerana peranti ini membantu mengatur bacaan dan mengatur jumlah halaman setiap hari dan boleh dibawa ke mana-mana sahaja.

C: Tidak ada perbezaan.

 

S 18 / Saya mempunyai pertanyaan mengenai waktu-waktu syar’ei di kawasan berhampiran Kutub Utara:

Sebelumnya, saya telah menghantar dua pertanyaan mengenai sholat dan hukumnya di daerah-daerah berdekatan Kutub Utara, dan saya mendapat jawapan daripada tuan dengan sangat baik kepada saya dan saudara-saudara mukmin yang tinggal di negara-negara di sekitar Kutub Utara, dan tuan telah menyelamatkan kami dari rasa malu yang kami semua alami sebelum kami memasuki dakwah oleh keberkatan, Wal-Hamdu Lillahi Rabbi Al-3alamin.

Pada musim panas, waktu fajar menghilang dari kami pada tarikh yang berbeza dan bahkan jamnya berbeza-beza mengikut jarak kota dengan kutub atau seterusnya, dan untuk ini saya akan menghadkan diri ke bandar Stockholm / Sweden sebagai contoh. Di sini, di Stockholm, ketika fajar tidak kelihatan, kami biasa menggunakan satu setengah jam sebelum matahari terbit pada bulan Ramadhan, dan kami biasa mengerjakan sholat subuh selama tempoh ini di mana tuan tentukan hukum mengenai sholat di kawasan berhampiran kutub.

Tetapi fajar muncul kembali pada kami sekali lagi ketika kedudukan matahari turun sedikit beberapa bahagian, iaitu sepersepuluh darjah di bawah 19 darjah, dan tidak lama kemudian ia kembali berada di bawah 18 darjah dan di atas 19 darjah.

Tempoh masa gelap yang berlaku juga sangat pendek, dan mungkin satu minit, dan minit-minit masa gelap meningkat pada hari-hari yang mengikuti kejadian pertama fajar sebenar (shiddiq) pada kami.

Pada Tarikh 24 Ogos setiap tahun, waktu fajar kembali kali kedua, dan waktu berbalik itu berlaku pada (tempoh satu jam 26 minit) pada waktu pagi dan matahari terbit pada kami pada tarikh yang sama pada (tempoh 5 jam 25 minit), dan maklumat tepat ini diperoleh dari program elektronik melalui Internet yang menunjukkan kepada kita perjalanan matahari dan kedudukan sebenarnya di bawah ufuk (kaki langit) serta di atas ufuk dengan petunjuk jam dan darjah.

Waktu antara matahari terbit adalah kira-kira (empat jam), dan jangka waktu ini agak lama jika dibandingkan dengan jangka waktu antara matahari terbit di Timur Tengah, misalnya, di mana ia berlaku sekitar (satu seperempat jam dan satu setengah jam).

Tempoh antara matahari terbit ini mula berkurang hari demi hari, tetapi pengurangannya tidak cepat. Contohnya, pada hari di mana saya menulis surat saya, iaitu pada 9/9/2015, waktu subuh kami adalah pada (jam tiga 9 minit (3:09)) dan matahari keluar pada (jam enam satu minit (6:01)).

Selang waktu setelah semua tempoh ini masih besar iaitu (dua jam 52 minit), dan jangka masa ini masih besar dibandingkan dengan jangka waktu matahari terbit di Timur Tengah.

Pertanyaan saya dan pertanyaan sebilangan saudara Ansar Allah yang menulis surat dan menyokong saya dan yang disampaikan kepada tuan agar dia dapat hukum (ketetapan) kepada kami, adalah:

Adakah kenyataan bahawa matahari turun di bawah 19 darjah cukup untuk masuk waktu fajar (subuh), walaupun tempoh waktu antara matahari terbit nisbahnya agak besar?

Adakah kita boleh menunaikan sholat Fajar pada awal tempoh itu, dan mula berpuasa (Imsak) bagi mereka yang ingin berpuasa pada hari itu? Adakah jangka masa yang agak panjang antara keduanya meningkat sebagai tempoh syar’ei, walaupun lama jika dibandingkan dengan yang berlaku di Timur Tengah, misalnya?

J / Apabila sabit (kelihatan-terbit) fajar syar’ei ditentukan oleh cahaya melintang di ufuk (kaki langit), ia tidak menjejaskan kesahannya (sahih), kerana matahari akan terbit tiga jam selepasnya atau lebih atau kurang. Apabila terbit fajar masuklah waktu sholat subuh (fajar), begitu juga boleh mula berpuasa (Imsak) bagi mereka yang ingin berpuasa. Adapun bagi menyebut sudut 19 darjah untuk menentukan waktu fajar, itu adalah penyelesaian bagi mereka yang sama sekali tidak dapat menjangka waktu fajar shiddiq (hakiki). Walaupun untuk jangka waktu tertentu dalam tahun itu untuk menentukan sudut dengan mana ketika itu terbit fajar shiddiq (hakiki), tetapi dengan kemungkinan jangkaan dan menentukan sudut fajar walaupun untuk jangka waktu tertentu - walaupun untuk bandar yang lain - itu bergantung pada sudut yang diperoleh dari jangkaan.

 

S 19 / Setelah membaca soalan No. 345 dari Al-Jaawab Al-Munir, Juzuk keempat, menerangkan azan fajar umumnya berlaku 90 minit sebelum matahari terbit, dan itu adalah fajar shiddiq (hakiki-sebenar) bagi Yamani Aali Muhammad (as). Apa hukum syar’ei pada orang yang makan setelah azan yang umumnya dianggap bahawa fajar shiddiq (hakiki-sebenar) adalah 20 minit setelah azan, dan kemudian ternyata bahawa mereka makan setelah fajar shiddiq, telah menjelaskan kejahilannya atau mempercayai kebodohan?

J / Soalan ini mengandungi pernyataan yang tidak tepat yang dikaitkan dengan saya, Tolong baca jawapan saya dalam Al-Jawab Al-Munir dengan teliti, saya telah menyusun perkara itu dalam jawapan saya: [Untuk waktu Fajar, ia boleh dengan memerhatikannya dan mengenalinya dari tanda-tanda yang diterangkan dalam Al-Syarai3, dan ia hanya apabila matahari berada 19 darjah di bawah kaki langit (ufuk), Jika tidak, boleh ditentukan satu setengah jam atau 90 minit sebelum terbit matahari.] Secara umum, masalah menyusun waktu Fajar berdasarkan sudut matahari dapat dicapai dengan mudah. Terdapat program di Internet yang mudah dan senang untuk mengetahui waktu subuh di tempat anda berada, ini adalah jika anda tidak dapat menentukan waktu berdasarkan jangkaan seperti yang saya jelaskan dalam jawapan di atas, dan masalah (90 minit) adalah hukum umum yang memberi manafaat kepada mereka yang terpaksa, seperti yang saya jelaskan dalam hukum mengenai sholat dan puasa di kutub dan sekitarnya

Adapun pertanyaan tentang siapa yang menyelidiki waktu Fajar dengan tekun dan bersungguh-sungguh, dan dia tidak meremehkan hukum syar’ei, tetapi sebagai hasilnya, dia mencapai masa agakan, yang kemudian ternyata ia salah. Tidak ada masalah dengan sholat dan puasanya selagi ianya telah lama berlalu dan masa untuk menunaikannya telah berlalu.

 

S 20 / Tuan, para fuqahak sesat mengubah arah kiblat untuk orang ramai dan mereka membingungkan kami! Ketika kami pergi ke maqam para imam yang suci, kami terkejut dengan perubahan arah kiblat ke kanan pada sudut sekitar 30 darjah! Dan ketika kami bertanya kepada mereka, mereka berkata: Kiblat lama itu tidak betul, dan Marajik mendapati bahawa ianya salah! Apa harus kita lakukan, ke arah mana kita sholat?

J / Saya mengarahkan "Jawatankuasa Syariah" untuk memeriksa kiblat di maqam para imam dan tempat-tempat suci, dan Insya Allah, Allah akan mempermudah urusan mereka untuk memeriksanya dan mengumumkan sebarang kesalahan, jika ada.

 

S 21 / Adakah boleh dan memadai dengan azan-azan yang dikumandangkan di televisyen jika bertepatan dengan waktu tempatan sesebuah bandar, atau satu menit lebih awal, atau sedikit kemudian darinya?

J / Dibolehkan untuk menerima azan-azan tersebut jika ianya pada waktu sholat, tetapi lebih baik (afdhal) bagi anda untuk mengucapkan azan sendiri.

 

S 22 / Saya menderita penyakit asma, kadang-kadang semasa sholat saya mengalami serangan asma yang teruk sehingga sukar bagi saya untuk menunaikan sholat dalam bentuk biasa kecuali dengan penderitaan yang teruk. Adakah saya boleh menggunakan (inhaler asma) semasa sholat?

J / Boleh.

 

[س 23 / ما حكم الصلاة تحت السقف الذي استعمل تحته حشيش مخدر؟]

S 23 / Apa hukum sholat di bawah bumbung  di bawah pengaruh`dadah ganja?

J / Boleh.

 

S 24 / Seorang wanita bersholat dan semasa sholat didapati bahawa bahagian dari tubuhnya telah terbuka, adakah sholatnya sah atau batal?

J / Tutup dan sambung, sholatnya sah.

 

S 25 / Adakah sah saya mengqadhakan sholat harian, misalnya, bagi pihak beberapa orang yang telah meninggal dunia, dengan berniat untuk menunaikan sholat subuh, dzohor-‘ashar serta ‘isyak-maghrib untuk mengqadhakan sholat ibu bapa dan saudara saya yang telah mati dengan satu niat?

J / Satu sholat tidak sah diwakilkan bagi pihak lebih dari seorang si mati. Ya, boleh jika anda ingin menghadiahkan pahalanya, anda dapat menghadiahkan pahalanya dengan satu sholat kepada lebih dari seorang orang yang telah meninggal dunia.

 

S 26 / Adakah boleh sholat di atas kereta api semasa ia bergerak secara berterusan?

J / Ya, boleh sholat di atas kereta api, kapal terbang, atau alat pengangkutan apa pun.

 

S 27 / Beberapa saudara Kakitangan Saluran Penyelamat Antarabangsa bertanya tentang hukum berbicara semasa khutbah Jumaat, mengingat beberapa arahan dari pengawal atau antara fotografer tidak dapat disampaikan dengan isyarat, sehingga mereka terpaksa untuk bercakap antara mereka?

J / Dibolehkan untuk bercakap kerana perlu, tetapi sesedikit mungkin dan dengan berhati-hati dalam mempengaruhi orang lain.

 

S 28 / Seseorang akan melakukan perjalanan pada hari Jumaat 18/9/2015 jam 8.00 malam dan kembali pada jam 6:50 petang pada hari Ahad 27/9/2015, haruskah dia mengqasharkan sholatnya atau tidak? Oleh kerana jumlah keseluruhan adalah 10 hari, tetapi jumlah keseluruhan dalam jam adalah 8 hari 23 jam, jadi apakah pengiraan berdasarkan jumlah jam seperti biasa untuk wanita, atau menurut jumlah hari secara menyeluruh? Dan sekiranya dia ingin melintasi jarak hanya untuk tujuan memendekkan (atau menggabungkan niat ini amalan lain), apakah hukumnya, apakah dia sengaja atau tidak mengetahui asal hukumnya?

J / Jika seorang musafir pergi ke suatu tempat selama sepuluh hari atau lebih, dia sempurnakan sholat (penuh) dan berpuasa, dan hari pertama dikira sebagai hari dia menetap jika dia tiba di negara itu dengan niat untuk tinggal sebelum matahari rembang (zawal). Dan tidak dikira jika dia sampai selepas zawal. Dia harus berniat untuk tinggal tetap selepas zawal pada hari kesepuluh paling tidak, jika tidak, dia tidak dirinya dikira bermukim di negara itu untuk maksud harus sempurnakan sholat (penuh) dan berpuasa.

 

S 29 / Saya bekerja di tempat di mana saya menempuh jarak syar’ei lima hari seminggu masuk ke sebuah negara, di mana saya sempurnakan sholat (penuh) dan berpuasa. Sekarang saya bercuti dan saya ingin melancong ke luar negara, jadi apakah hukum (banyak perjalanan) berlaku untuk saya selama satu minggu saya tinggal di luar negara?

J / Tetaplah sempurnakan (sholat penuh dan berpuasa) dalam semua hal anda selagi anda tidak sampai kepada keadaan anda sebelumnya, dan masalah ini boleh ditemui jawapannya dan perinciannya dalam Soal-Jawab Fiqh yang saya jawab sebelumnya.

 

S 30 / Berkenaan dengan batas keizinan, ada kawasan pinggir yang terdapat rumah terpisah, pekerja salji, gudang, atau sejenisnya, dan memanjang untuk jarak yang cukup jauh. Adakah bangunan-bangunan ini dianggap termasuk dalam sebuah bandar?

J / Ini dianggap sebagai peluasan bandar jika tidak terputus antara ia dan bandar.

 

S 31 / Adakah dibenarkan ketika saya menunaikan sholat fardhu yang harus saya kongsikan pahala untuk saya dan hadiah pahala kepada orang yang mati? Sebagai contoh, adakah saya berniat untuk menunaikan dzohor bagi saya dan bapa saya yang meninggal dunia pada waktu yang sama, dan begitu juga untuk sholat nawafil? Dan jika tidak dibenarkan dalam sholat fardhu, dan saya telah melakukannya dalam sholat fardhu sebelumnya, adakah wajib saya mengulanginya?

J / Dibolehkan memberi hadiah pahala dari sholat fardhu yang anda sholatkan untuk si mati, tetapi tidak dibenarkan menghadiahkan sholat fardhu dan berkongsi dengannya.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: