Rabu, 2 Jun 2021

Berkaitan Dengan Bersuci (Thaharah): S 1-16

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3

 

Berkaitan Dengan Bersuci (Thaharah):

 

S 1 / Adakah (gel) yang disapukan pada rambut kepala menyekat air apabila menyapu kepala ketika berwuduk?

J / Setiap bahan mempunyai objek yang dapat dilihat setelah menerapkannya, iaitu benda itu tetap terlihat ketika menutupi tempat di badan, seperti lilin, kerana dianggap sebagai penghalang yang mencegah air sampai ke tubuh atau rambut jika diletakkan di atasnya, tetapi biasanya rambut jika sesuatu diletakkan di atasnya tidak menyerapnya, dan ia tetap berada di kulit kepala yang tidak bertutup. Air dapat diserapkan kepadanya, dan ini cukup untuk berwuduk ketika menyapu kepala. Bagi bahan yang anda tanyakan khususnya (gel), anda mengenal pasti bahan yang anda gunakan jika ia objek atau jika badan menyerapnya sehingga tidak menghalang sesuatu yang menutupi rambut dan kulit kepala, dan jika ia menyerap ia tidak dianggap sebagai penghalang. Dan jika ia tetap seperti lapisan yang menutupi rambut dan kulit, maka jika beberapa kawasan rambut dan kulit tetap tidak tertutup, maka cukuplah air sampai padanya ketika menyapu dalam berwuduk. Tetapi jika ia menghalang dan menutupi semua rambut dan kulit kepala, maka mesti dihilangkan penghalang sehingga sapuan sampai padanya.

 

S 2 / Adakah buku lali kaki (mata kaki) bahagian yang paling tinggi di kaki, atau buku lali di sisi (sebelah) kaki?

J / Kedua buku lali kaki (mata kaki) yang tertinggi pada kaki.

 

S 3 / Saya mengalami keadaan kesihatan, iaitu luka di saluran air mani akibat menjalani pembedahan, dan ketika saya mengalami hal seksual, saya tidak mengalami ejakulasi (pancutan air mani zakar), tetapi hanya ejakulasi testis (buah zakar) yang berlaku, jadi apa hukumnya pada mandi wajib, iaitu semasa persetubuhan atau mimpi basah?

J / Anda harus melakukan ghusl (mandi wajib) dalam kedua-dua keadaan, tetapi sekiranya selain daripada melakukan persetubuhan, pasti ada sikap peduli dan keinginan (syahwat) sehingga anda mesti melakukan ghusl.

 

S 4 / Apa hukum wanita jika dia bermimpi basah dan kemudian dia melihat sesuatu di pakaiannya, tetapi dia tidak tahu bahawa itu adalah rembesan atau cecair dari mimpi basah, adalah diketahui bahawa bila dia buang air kecil dan tidak ada sesuatu yang keluar.

J: Ejakulasi air mani wanita yang mewajibkan ghusl diterangkan bagaimana ia dapat disahkan, ia cukup untuk menunjukkan tanda bahawa cecair telah turun ke dalam faraj. Dan jika dia menjumpai sesuatu di pakaiannya walaupun dia bermimpi basah, maka kemungkinan besar ia adalah cairan yang keluar sebagai akibat dari mimpi basah itu, dan oleh itu dia harus melakukan ghusl kecuali dia tahu atau menduga bahawa bukan begitu.

Ini adalah jawapan sebelumnya yang menunjukkan bila ghusl diwajibkan dan bagaimana mengenal pasti keadaannya:

[S 18 / Berkenaan dengan seorang lelaki, air wazi, wadi dan mazi tidak membatalkan wudhuknya, tetapi apa yang keluar dari wanita tersebut ketika ia bersenda gurau adakah ia membatalkan wuduk atau adakah ia diwajibkan ghusl dengan keluarnya ia?

J: Sekiranya seorang wanita ejakulasi air mani, dia harus ghusl. Adapun apa yang keluar dari dirinya ketika bersenda gurau dengan suaminya, ia tidak membatalkan wuduk dan tidak mengharuskannya untuk berwuduk kecuali jika disertai dengan getaran atau keinginan (syahwat) yang sangat ghairah.

S 20 / Ejakulasi air mani lelaki diketahui, jadi apakah ejakulasi air mani wanita?

J / Ejakulasi air mani pada wanita dicapai oleh dua perkara: nafsu syahwat yang sangat ghairah atau getaran, dan turunnya cecair ke faraj] Kitab Soal-Jawab Fiqh  - Thaharah.

 

S 5 / Seorang wanita ada kebiasaan terganggu, setiap bulan dia melihat darah selama lebih dari dua puluh hari, pada hari-hari pertama hanya titisan darah dan ia berlangsung lebih dari sepuluh hari dan setelah itu darahnya kuat, dan juga terus berlanjutan untuk lebih banyak daripada sepuluh hari dan mungkin mencecah sebulan, apakah kebiasaan itu dianggap hari-hari pertama atau terakhir, dan apa yang perlu dilakukan dalam situasi seperti ini?

J / Permulaan hari-hari haidnya dipertimbangkan ketika pendarahan bermula dengan kuat, dan jumlah hari haidnya dihitung dengan jumlah hari wanitanya (saudara-maranya) jika mereka sama dan tujuh hari jika mereka tidak sama, dan selebihnya hari-hari di mana darah keluar, sama ada sebelum atau sesudah hari-hari haid, ia dianggap sebagai istihaadhah, dan hukumnya telah dijelaskan secara terperinci, jadi boleh dirujuk megenainya dalam Al-Syarai3.

              

S 6 / Kerana keadaan perubatan tertentu pada wanita hamil, cairan air mengalir keluar dari rahim, kemungkinan besar cairan yang mengelilingi janin berada di dalam rahim, dan waktu pembuangannya sekali di akhir pada bulan ketujuh kehamilan, dan sekali lagi pada pertengahan bulan kelapan. Persoalannya ialah: Apakah hukum cairan ini dari segi najis atau kesuciannya?

J / Suci.

 

S 7 / Adakah kebiasaan berpeluk-peluk (العادة السريّة) haram tanpa memasukkan objek padat, maksud saya hanya secara dangkal, dan bagaimana jika niatnya adalah untuk tidak masuk ke dalam perkara haram? Adakah wajib ghusl selepasnya?

J: Kebiasaan berpeluk-peluk haram menurut Syariah, tetapi jika anda ingin membandingkannya dengan melakukan percabulan zina, Semoga dilindung Allah (wal-3iyazha billah), maka perzinaan sangat dilarang (haram). Kerana ia adalah dosa besar, dan tidak dibenarkan kebiasaan berpeluk-peluk jika seseorang melakukannya dan dia berpendapat bahawa dengan ini dia ingin menghindari zina. Dan wajib mandi junub (ghusl) pada orang yang Ejakulasi air mani (air mani keluar darinya dengan aliran dan bernafsu (syahwat)), dan wanita itu juga wajib ghusl jika dia Ejakulasi air mani, seperti yang saya sebutkan dalam (Kitab) Al-Syarai3.

 

S 8 / Apakah hukum bagi seseorang yang agamanya tidak kita ketahui, atau kita tidak tahu apakah dia beragama atau tidak, dari segi najis dan suci? Adalah diketahui bahawa, saya tinggal di sebuah negara di mana majoritinya tidak beragama atau beragama Buddha, dan ada orang Kristian di sana, tetapi hanya sebilangan kecil yang beragama.

J / Sekiranya majoriti adalah keadaan mereka, maka siapa pun yang tidak mengetahui keadaannya dianggap salah satu majoriti sehingga dia mengetahui keadaannya, ini adalah dari segi najis dan suci terutama dengan makanan, sholat dan sebagainya, tetapi anda memperlakukan orang dengan kebaikan, maka akhlaq yang baik adalah duta besar anda kepada manusia untuk memperkenalkan mereka kepada kebenaran.

 

S 9 / Kami tinggal di negara asing, dan ada orang kafir dan lain-lain, dan kami tinggal di rumah-rumah di negara ini dan kami berpindah setiap masa dari satu rumah ke rumah yang lain, jadi adakah patut kami membersihkan rumah-rumah ini atau tidak, dari segi penggunaan beberapa waktu di dalamnya atau menyentuh pintu dan sebagainya?

J: Ya, rumah-rumah dianggap suci, kecuali tempat sentuhan dengan kelembapan, seperti bilik mandi, kerana jika tidak terkena padanya kesan najis, rumah itu dianggap tidak bersih. Sebagai peringatan, sesuatu yang najis tidak membuat yang lain menjadi najis kalaupun dia menyentuhnya dengan kelembapan.

 

S 10 / Saya mengetahui bahawa beberapa negara Eropah mengembalikan air sisa (kumbahan) ke air yang boleh diminum, jadi adakah dibenarkan untuk meminumnya dan menggunakannya? Adalah diketahui bahawa sebilangan ansar tinggal di negara-negara tersebut.

J / Dibolehkan mengubah suai air berat agar menjadi bersih untuk diminum, dan tidak ada masalah dalam menggunakan air setelah mengubahnya.

 

S 11 / Apakah peraturan mengenai salji yang (didatangi) anjing, apakah kita menganggapnya najis atau suci, dan jika najis, apakah cara menyucikan?

J / Sekiranya anda bermaksud bahawa anjing menjilat salji, maka salji dapat disucikan dengan mencucinya dengan air, dan cukup untuk membersihkannya dengan mengetahui bahawa sisa-sisa jilatan anjing dicuci dari salji, iaitu, pencucian penyingkiran dan dua cucian selepasnya.

 

Q12 / (Makruh mencuci dengan air yang dipanaskan oleh matahari di dalam bekas). Ini adalah ungkapan yang disebutkan dalam Al-Syarai3. Apakah ini dimaksudkan untuk memanaskan air dengan sengaja oleh matahari, atau apakah hukum tersebut termasuk semua air yang ada di bawah sinar matahari, seperti sebagai bekas simpanan air di atas rumah?

J / [Makruh mencuci dengan air yang dipanaskan oleh matahari di dalam bekas]: Yang dimaksud adalah apa yang dipanaskan oleh matahari secara terbuka. Jika ditutup, ia tidak makruh walaupun dipanaskan dengan sengaja oleh matahari.

 

S13 / Adakah mungkin untuk dihantar kertas yang mempunyai ayat-ayat Al-Quran atau salah satu nama auliak yang haram dikenakan najis ke tempat-tempat di mana kertas dikitar semula dan bukannya dibuang ke sungai?

J: Surat ini boleh dihantar jika anda mengetahui bahawa tulisannya tidak akan terkena najis ketika ianya sedang diproses.

 

S 14 / Adakah boleh dibakar kertas-kertas yang ada kalimah Basmalah atau yang tertulis ayat Al-Quran, untuk melindunginya dari terkena najis?

J / Tidak boleh dibakar kertas tertulis ayat Al-Quran atau Basmalah, dan boleh dibuang ke dalam air bersih.

 

S15 / Adakah boleh dibakar Al-Quran Al-Kairm atau kitab-kitab lain yang mengandungi nama-nama Allah Jalla Jalalah, atau nama-nama Nabi dan Ahli Baitnya yang mulia (as) dengan alasan bahawa kitab itu rosak dan kertasnya sudah usang? Atau adakah cara lain selain dibakar, untuk menghormati nama-nama Allah dan nama-nama Aali Muhammad yang disucikan (as)?

A / Tidak dibenarkan membakar dan hendaklah membuangnya ke dalam air suci seperti sungai dan tasik.

 

S 16 / Soalan saya adalah mengenai bintang berbucu enam: adakah dibenarkan memasukkannya ke dalam bilik mandi atau tandas?

J: Ia dibenarkan.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: