Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3
Berkaitan Dengan Bersuci (Thaharah):
S 1 / Adakah (gel) yang disapukan pada rambut
kepala menyekat air apabila menyapu kepala ketika berwuduk?
J / Setiap bahan mempunyai objek yang dapat
dilihat setelah menerapkannya, iaitu benda itu tetap terlihat ketika menutupi
tempat di badan, seperti lilin, kerana dianggap sebagai penghalang yang
mencegah air sampai ke tubuh atau rambut jika diletakkan di atasnya, tetapi
biasanya rambut jika sesuatu diletakkan di atasnya tidak menyerapnya, dan ia
tetap berada di kulit kepala yang tidak bertutup. Air dapat diserapkan
kepadanya, dan ini cukup untuk berwuduk ketika menyapu kepala. Bagi bahan yang
anda tanyakan khususnya (gel), anda mengenal pasti bahan yang anda gunakan jika
ia objek atau jika badan menyerapnya sehingga tidak menghalang sesuatu yang
menutupi rambut dan kulit kepala, dan jika ia menyerap ia tidak dianggap
sebagai penghalang. Dan jika ia tetap seperti lapisan yang menutupi rambut dan
kulit, maka jika beberapa kawasan rambut dan kulit tetap tidak tertutup, maka
cukuplah air sampai padanya ketika menyapu dalam berwuduk. Tetapi jika ia
menghalang dan menutupi semua rambut dan kulit kepala, maka mesti dihilangkan
penghalang sehingga sapuan sampai padanya.
S 2 / Adakah buku lali kaki (mata kaki) bahagian
yang paling tinggi di kaki, atau buku lali di sisi (sebelah) kaki?
J / Kedua buku lali kaki (mata kaki) yang
tertinggi pada kaki.
S 3 / Saya mengalami keadaan kesihatan, iaitu
luka di saluran air mani akibat menjalani pembedahan, dan ketika saya mengalami
hal seksual, saya tidak mengalami ejakulasi (pancutan air mani zakar), tetapi
hanya ejakulasi testis (buah zakar) yang berlaku, jadi apa hukumnya pada mandi
wajib, iaitu semasa persetubuhan atau mimpi basah?
J / Anda harus melakukan ghusl (mandi wajib) dalam
kedua-dua keadaan, tetapi sekiranya selain daripada melakukan persetubuhan,
pasti ada sikap peduli dan keinginan (syahwat) sehingga anda mesti melakukan
ghusl.
S 4 / Apa hukum wanita jika dia bermimpi basah
dan kemudian dia melihat sesuatu di pakaiannya, tetapi dia tidak tahu bahawa
itu adalah rembesan atau cecair dari mimpi basah, adalah diketahui bahawa bila dia
buang air kecil dan tidak ada sesuatu yang keluar.
J: Ejakulasi air mani wanita yang mewajibkan ghusl
diterangkan bagaimana ia dapat disahkan, ia cukup untuk menunjukkan tanda
bahawa cecair telah turun ke dalam faraj. Dan jika dia menjumpai sesuatu di
pakaiannya walaupun dia bermimpi basah, maka kemungkinan besar ia adalah cairan
yang keluar sebagai akibat dari mimpi basah itu, dan oleh itu dia harus
melakukan ghusl kecuali dia tahu atau menduga bahawa bukan begitu.
Ini adalah jawapan sebelumnya yang menunjukkan
bila ghusl diwajibkan dan bagaimana mengenal pasti keadaannya:
[S 18 / Berkenaan dengan seorang lelaki, air
wazi, wadi dan mazi tidak membatalkan wudhuknya, tetapi apa yang keluar dari
wanita tersebut ketika ia bersenda gurau adakah ia membatalkan wuduk atau
adakah ia diwajibkan ghusl dengan keluarnya ia?
J: Sekiranya seorang wanita ejakulasi air
mani, dia harus ghusl. Adapun apa yang keluar dari dirinya ketika bersenda
gurau dengan suaminya, ia tidak membatalkan wuduk dan tidak mengharuskannya
untuk berwuduk kecuali jika disertai dengan getaran atau keinginan (syahwat) yang
sangat ghairah.
S 20 / Ejakulasi air mani lelaki diketahui,
jadi apakah ejakulasi air mani wanita?
J / Ejakulasi air mani pada wanita dicapai
oleh dua perkara: nafsu syahwat yang sangat ghairah atau getaran, dan turunnya
cecair ke faraj] Kitab Soal-Jawab Fiqh - Thaharah.
S 5 / Seorang wanita ada kebiasaan terganggu,
setiap bulan dia melihat darah selama lebih dari dua puluh hari, pada hari-hari
pertama hanya titisan darah dan ia berlangsung lebih dari sepuluh hari dan setelah
itu darahnya kuat, dan juga terus berlanjutan untuk lebih banyak daripada
sepuluh hari dan mungkin mencecah sebulan, apakah kebiasaan itu dianggap hari-hari
pertama atau terakhir, dan apa yang perlu dilakukan dalam situasi seperti ini?
J / Permulaan hari-hari haidnya
dipertimbangkan ketika pendarahan bermula dengan kuat, dan jumlah hari haidnya
dihitung dengan jumlah hari wanitanya (saudara-maranya) jika mereka sama dan
tujuh hari jika mereka tidak sama, dan selebihnya hari-hari di mana darah
keluar, sama ada sebelum atau sesudah hari-hari haid, ia dianggap sebagai
istihaadhah, dan hukumnya telah dijelaskan secara terperinci, jadi boleh dirujuk
megenainya dalam Al-Syarai3.
S 6 / Kerana keadaan perubatan tertentu pada
wanita hamil, cairan air mengalir keluar dari rahim, kemungkinan besar cairan
yang mengelilingi janin berada di dalam rahim, dan waktu pembuangannya sekali
di akhir pada bulan ketujuh kehamilan, dan sekali lagi pada pertengahan bulan
kelapan. Persoalannya ialah: Apakah hukum cairan ini dari segi najis atau
kesuciannya?
J / Suci.
S 7 / Adakah kebiasaan berpeluk-peluk (العادة السريّة) haram tanpa
memasukkan objek padat, maksud saya hanya secara dangkal, dan bagaimana jika
niatnya adalah untuk tidak masuk ke dalam perkara haram? Adakah wajib ghusl selepasnya?
J: Kebiasaan berpeluk-peluk haram menurut
Syariah, tetapi jika anda ingin membandingkannya dengan melakukan percabulan
zina, Semoga dilindung Allah (wal-3iyazha billah), maka perzinaan sangat dilarang
(haram). Kerana ia adalah dosa besar, dan tidak dibenarkan kebiasaan berpeluk-peluk
jika seseorang melakukannya dan dia berpendapat bahawa dengan ini dia ingin
menghindari zina. Dan wajib mandi junub (ghusl) pada orang yang Ejakulasi air
mani (air mani keluar darinya dengan aliran dan bernafsu (syahwat)), dan wanita
itu juga wajib ghusl jika dia Ejakulasi air mani, seperti yang saya sebutkan
dalam (Kitab) Al-Syarai3.
S 8 / Apakah hukum bagi seseorang yang
agamanya tidak kita ketahui, atau kita tidak tahu apakah dia beragama atau
tidak, dari segi najis dan suci? Adalah diketahui bahawa, saya tinggal di
sebuah negara di mana majoritinya tidak beragama atau beragama Buddha, dan ada
orang Kristian di sana, tetapi hanya sebilangan kecil yang beragama.
J / Sekiranya majoriti adalah keadaan mereka, maka
siapa pun yang tidak mengetahui keadaannya dianggap salah satu majoriti
sehingga dia mengetahui keadaannya, ini adalah dari segi najis dan suci terutama
dengan makanan, sholat dan sebagainya, tetapi anda memperlakukan orang dengan kebaikan,
maka akhlaq yang baik adalah duta besar anda kepada manusia untuk
memperkenalkan mereka kepada kebenaran.
S 9 / Kami tinggal di negara asing, dan ada
orang kafir dan lain-lain, dan kami tinggal di rumah-rumah di negara ini dan
kami berpindah setiap masa dari satu rumah ke rumah yang lain, jadi adakah patut
kami membersihkan rumah-rumah ini atau tidak, dari segi penggunaan beberapa
waktu di dalamnya atau menyentuh pintu dan sebagainya?
J: Ya, rumah-rumah dianggap suci, kecuali
tempat sentuhan dengan kelembapan, seperti bilik mandi, kerana jika tidak
terkena padanya kesan najis, rumah itu dianggap tidak bersih. Sebagai
peringatan, sesuatu yang najis tidak membuat yang lain menjadi najis kalaupun
dia menyentuhnya dengan kelembapan.
S 10 / Saya mengetahui bahawa beberapa negara
Eropah mengembalikan air sisa (kumbahan) ke air yang boleh diminum, jadi adakah
dibenarkan untuk meminumnya dan menggunakannya? Adalah diketahui bahawa
sebilangan ansar tinggal di negara-negara tersebut.
J / Dibolehkan mengubah suai air berat agar menjadi
bersih untuk diminum, dan tidak ada masalah dalam menggunakan air setelah
mengubahnya.
S 11 / Apakah peraturan mengenai salji yang (didatangi)
anjing, apakah kita menganggapnya najis atau suci, dan jika najis, apakah cara menyucikan?
J / Sekiranya anda bermaksud bahawa anjing
menjilat salji, maka salji dapat disucikan dengan mencucinya dengan air, dan
cukup untuk membersihkannya dengan mengetahui bahawa sisa-sisa jilatan anjing dicuci
dari salji, iaitu, pencucian penyingkiran dan dua cucian selepasnya.
Q12 / (Makruh mencuci dengan air yang dipanaskan
oleh matahari di dalam bekas). Ini adalah ungkapan yang disebutkan dalam Al-Syarai3.
Apakah ini dimaksudkan untuk memanaskan air dengan sengaja oleh matahari, atau
apakah hukum tersebut termasuk semua air yang ada di bawah sinar matahari,
seperti sebagai bekas simpanan air di atas rumah?
J / [Makruh mencuci dengan air yang dipanaskan
oleh matahari di dalam bekas]: Yang dimaksud adalah apa yang dipanaskan oleh
matahari secara terbuka. Jika ditutup, ia tidak makruh walaupun dipanaskan
dengan sengaja oleh matahari.
S13 / Adakah mungkin untuk dihantar kertas
yang mempunyai ayat-ayat Al-Quran atau salah satu nama auliak yang haram dikenakan
najis ke tempat-tempat di mana kertas dikitar semula dan bukannya dibuang ke
sungai?
J: Surat ini boleh dihantar jika anda
mengetahui bahawa tulisannya tidak akan terkena najis ketika ianya sedang
diproses.
S 14 / Adakah boleh dibakar kertas-kertas yang
ada kalimah Basmalah atau yang tertulis ayat Al-Quran, untuk melindunginya dari
terkena najis?
J / Tidak boleh dibakar kertas tertulis ayat Al-Quran
atau Basmalah, dan boleh dibuang ke dalam air bersih.
S15 / Adakah boleh dibakar Al-Quran Al-Kairm atau
kitab-kitab lain yang mengandungi nama-nama Allah Jalla Jalalah, atau nama-nama
Nabi dan Ahli Baitnya yang mulia (as) dengan alasan bahawa kitab itu rosak dan kertasnya
sudah usang? Atau adakah cara lain selain dibakar, untuk menghormati nama-nama Allah
dan nama-nama Aali Muhammad yang disucikan (as)?
A / Tidak dibenarkan membakar dan hendaklah membuangnya
ke dalam air suci seperti sungai dan tasik.
S 16 / Soalan saya adalah mengenai bintang berbucu
enam: adakah dibenarkan memasukkannya ke dalam bilik mandi atau tandas?
J: Ia dibenarkan.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan