Sabtu, 5 Jun 2021

Mengenai Nazar Dan Janji: S 62 - 64

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3

 

Mengenai Nazar Dan Janji: 

S 62 / Saya bernazar apabila dapat membeli sebidang tanah pertama dalam hidup saya, saya akan memberikannya kepada Saidi dan Maulai Imam Hussein (as), dan iaitu (100) meter, dan kemudian Allah Yang Maha Suci mengizinkan saya untuk membeli keseluruhannya, dan ia adalah (600) meter oleh rahmat-Nya SWT. Ada saudara-saudara ansar yang ingin membeli sebidang tanah untuk membina Husseiniyah, jadi saya menilai tanah (100) meter dan memberi mereka sejumlah wang sebagai ganti untuk membeli atau membina Husseiniyah, jadi adakah saya memenuhi nazar itu? Juga, sekarang saya berniat untuk menjual seluruh tanah, bolehkah saya melakukannya?

J / Insya Allah, anda telah memenuhi nazar anda, dan anda boleh menjual tanah anda atau melakukan apa sahaja yang anda suka, dan saya mohon kepada

Allah agar memberkati anda dan memberikan yang terbaik untuk akhirat dan dunia.

 

S 63 / Seorang wanita bernazar untuk mencuci mata anaknya (berusia 11 tahun) dengan air Zamzam di Kaabah yang mulia, dan suaminya yang menceraikannya (bapa kepada anak) tidak menerima untuk dia membawa anaknya mengerjakan Umrah untuk menunaikan nazar, jadi apa yang mesti dia buat?

J: Dia tidak perlu melakukan apa-apa.

 

S 64 / Apakah kafarah kerana melanggar (mungkir) janji?

J / Kafarah kerana melanggar (mungkir) janji memiliki pilihan antara membebaskan hamba, atau berpuasa selama dua bulan berturut-turut, atau memberi makan enam puluh orang miskin.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: