Ahad, 6 Jun 2021

Perniagaan dan Pekerjaan: S 72 - 80

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3

 

Perniagaan dan Pekerjaan: S 72 - 80

 

S 72 / Kami adalah ansar yang bekerja dalam perniagaan perhiasan emas, dan kami ingin memastikan sifat kerja kami dalam beberapa perkara:

1. Adakah kami dibenarkan untuk membuat kenaikan pada jumlah yang telah kami persetujui sebelumnya setelah berurusan dengan harga yang wajar iaitu kenaikannya tidak berlaku, tetapi kami meletakkannya dengan maksud mata wang dan bantahan pembeli, dan oleh itu saya memindahkan nilai tersebut kepada pembeli dan saya adalah orang yang mempunyai keutamaan, dan saya sebenarnya tidak mempunyai keutamaan kerana saya tidak menghantar apa-apa dari harga yang kami hadapi.

2. Adakah saya boleh menjual emas yang saya beli daripada pelanggan yang tidak mempunyai bayaran dan ia baru dan belum digunakan dengan emas yang saya bayar harganya dari peniaga dengan harga yang sama?

3. Adakah dibenarkan menjual emas terpakai dengan harga emas baru, iaitu harga yang sama, tetapi untuk jangka waktu yang dipersetujui antara kedua pihak dan tanpa kenaikan harga?

J 1 / Dibolehkan.

J 2 / Dibolehkan.

J 3 / Dibolehkan.

 

S 73 / Ketika pasukan Amerika hadir di Iraq, dan sebelum saya beriman dengan dakwah yang diberkati, saya pernah bekerja dengan pasukan Amerika dalam beberapa pekerjaan, misalnya: menyediakan mereka dengan kelengkapan perabot, peralatan elektrik, atau pemeliharaan kontrak untuk penjanaan pangkalan mereka .... dan lain-lain, dan saya memperoleh sejumlah wang semasa saya mengurusnya. Sekarang, apakah hukum mengenai kerja ini dan wang ini?

J / Bekerjasama dengan mereka dan menolong mereka sekiranya mereka menduduki Iraq, saya telah menjelaskan hukumnya sebelum ini dan ia tidak dibenarkan. Adapun pertanyaan anda mengenai wang yang anda telah raih (dapat), tidak ada masalah dengannya, dan anda boleh membelanjakannya sesuka hati dan di mana sahaja yang anda mahukan dalam apa yang dihalalkan oleh Allah.

 

S 74 / Adakah dibenarkan mengambil bayaran untuk mengajar Al-Qur'an Al-Karim?

J / Dibolehkan mengambil bayaran untuk mengajar Al-Quran, dan saya mohon kepada Allah agar memberkati anda dan membimbing anda untuk kebaikan akhirat dan dunia.

 

S 75 / Sebilangan ansar bekerja di beberapa jabatan pemerintah atau beberapa pejabat Marajik atau bekerja di tempat-tempat suci, tetapi keperluan dan bahaya yang mereka hadapi menghalangi mereka untuk menyatakan iman mereka, sehingga mereka adalah orang-orang yang beriman secara rahsia. Apakah mereka boleh meneruskan pekerjaan mereka atau tidak?

J / Hal ini dibolehkan, dan tidak ada masalah dalam menyembunyikannya jika mereka berada di bawah paksaan, atau mereka mengharapkan sesuatu dari penyembunyian mereka, seperti membimbing sebahagian orang atau berdakwah kepada mereka kepada kebenaran.

 

S 76 / Adakah dibenarkan untuk memberi jaminan kepada seseorang yang mengambil pinjaman berdasarkan faedah (riba) atau tidak, dan adakah dibenarkan untuk membeli jumlah pinjaman berdasarkan faedah?

J / Jika ia pinjaman yang berasaskan riba, maka hindarkanlah, kerana di sisi Allah ada keluasan.

 

S 77 / Adakah dibenarkan untuk membeli logam berharga dengan mengirimkan pesanan dengan bayaran pendahuluan dan kemudian menerima barang setelah (30-50) hari pembayaran, adalah diketahui bahawa logam berharga di sini biasanya emas dan perak.

J / Dibenarkan, saya mohon kepada Allah agar memberkati anda dan memberikan yang terbaik untuk akhirat dan dunia anda.

 

S 78 / Saya bekerja sebagai doktor di negara Eropah, dan menjadi kebiasaan di sini bahawa ketika pesakit dibawa untuk pemeriksaan oleh doktor, doktor itu menghulurkan tangannya untuk berjabat tangan, dan jika dia tidak melakukannya, mungkin tidak wajar atau salah faham sebagai seorang Muslim, atau boleh dianggap sebagai penghinaan, dan ini bergantung kepada keperibadian pesakit itu sendiri, bagaimana halnya sekiranya pesakit itu seorang wanita? Saya juga ingin bertanya mengenai keadaan yang serupa, tetapi dalam hal ini doktor adalah wanita Islam. Adakah dia boleh berjabat tangan dengan lelaki, kerana dia bekerja dalam keadaan yang sama.

J / Jika tidak berjabat tangan menyebabkan rasa malu, anda boleh menghulurkan tangan untuk berjabat tangan dengan wanita bukan Islam jika dia dahulu yang menghulurkan tangannya kepada anda, dan bukan anda yang mula menghulurkan tangan untuk berjabat tangan dengannya. Bagi seorang doktor Muslimah, tidak dibenarkan baginya untuk berjabat tangan dengan lelaki Muslim atau yang bukan Islam, dan jika perkara itu menyebabkan dia merasa malu, maka dia dapat memakai sarung tangan dan berjabat tangan dengannya.

 

S 79 / Adakah saya boleh menyertai, melatih atau menonton sukan gusti seperti tinju, pelbagai seni mempertahankan diri, dan karate ... dan lain-lain, dan apakah hukum sukan yang melibatkan memukul lawan dengan tangan dan kaki?

J / Ia dibenarkan jika disertakan memakai pakaian pelindung dari bahaya atau bahaya serius.

 

S 80 / Saya seorang guru di sebuah sekolah, dan pihak pentadbiran menawarkan kepada kami urusan pekerjaan di Suruhanjaya Pilihan Raya Tinggi. Adakah saya dibenarkan untuk berdiri sebagai pekerja di di peti undi yang disediakan semasa pilihan raya?

J: Sebaiknya anda mengelakkan kerja ini.

 

✡✡✡✡✡✡

                                  

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

                            

Tiada ulasan: