Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3
Berurusan Dengan Orang Yang Berlainan Aliran:
S 149 / Saya bertanya mengenai bolehkah menggambarkan
julukan yang dengannya Allah menamakan para penentang (yang berlainan aliran)
dalam Al-Qur'an yang mulia., dan hadits-hadits Muhammad dan keluarga Muhammad (as).
﴿وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ
كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ
قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا
وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ
كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ
هُمُ الْغَافِلُونَ ﴾
Dan sesungguhnya Kami isi neraka Jahannam
kebanyakannya dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya
untuk memahami dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk
melihat, dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk
mendengar. Mereka itu bagaikan binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi.
Mereka itulah orang-orang yang lalai. [Al-A3raf 7:179]
Contohnya: seseorang yang mendakwa berilmu
pengetahuan dan bahkan tidak dapat membezakan antara naqah (unta betina) dan jamal
(unta) dan berhujah, dan ketika dia tidak dapat meneruskan dialog, dia ingin
melepaskan diri dari tajuk tersebut untuk membentuk tajuk lain, di sini diterangkan
dan didedahkannya kepada kita kejahilannya, tetapi adakah dibenarkan untuk
mengatakan kepadanya: Anda binatang ternak atau lebih sesat daripada binatang ternak?
Adakah dibenarkan menyifatkan secara zahir pada
musuh-musuh dan Nawasib (para nasibi) dengan julukan anak-anak pelacur, atau mereka
adalah najis dari anjing yang paling kotor?
Adakah dibenarkan untuk menggambarkan para
ahli hukum yang sesat yang dipikulkan kepadanya Taurat, kemudian mereka tiada
memikulnya adalah seperti keledai dan anjing?
Ada orang yang sederhana kejahilannya yang
mendengarkan dan mereka sendiri tidak boleh membezakan antara kebenaran dari
kebatilan dan tidak mengetahui sebab yang kita katakan ini. Mereka hanya
memahami dan mendengar julukan dengan sifat-sifat mereka, lalu mereka datang
dan mengatakan bahawa anda tidak berakhlak dan hina, contohnya: Adakah ini akhlak ansar dan, dan,.... dan. Dan
musuh-musuh juga memanfaatkannya dan mendendangkannya di hadapan
pengikut-pengikut mereka dan orang-orang jahil di antara mereka dan mengangkat mushaf
Al-Quran, dan ini biasanya merupakan batu sandungan sebagai cara sebahagian manusia
yang dipengaruhi oleh seorang lelaki dan mereka tidak mengambil kebenaran dari
tempatnya.
Apa yang betul?
Apakah ketentuan-ketentuan untuk menangani para
nasibi, atau orang-orang jahil, atau orang-orang yang sesat ini, di hadapan orang-orang
yang sederhana?
J / Yang dibenarkan untuk menggambarkan orang
yang benar-benar anda kenal pasti kerana mereka yang digambarkan oleh Allah
sebagai keldai dan sejenisnya, maka itu memang dibenarkan, tetapi lebih baik dan
memadai dengan penerapan undang-undang (peraturan), semoga Allah memberi taufiq
kepada anda dan membimbing langkah anda.
S 150 / Kami adalah keluarga yang terdiri dari
enam orang dan tidak berdikari secara kewangan, dan kami tidak menghadiri sholat
Jumaat, atau sholat Eid Al-Fitri, dan kami tidak membayar zakat fitrah kerana
ketua keluarga (rab al-3ailah) itu tidak beriman dan dia adalah orang yang
membayar untuk kami, dan soalannya:
Adakah kami wajib bersholat Jumaat dan sholat Eid?
Bagaimana kami membayar zakat harta? Adakah masing-masing
dari kami akan membersihkan diri sendiri? Sekiranya tidak mempunyai wang,
bolehkah meminjam dan kemudian membayarnya kembali? Bagaimana dengan
tahun-tahun yang telah berlalu ketika kami beriman dan kami tidak menunaikannya?
Adakah kami boleh keluar tanpa izinnya untuk
perkara yang berkaitan dengan dakwah?
Kadang-kadang kedua-dua anak lelaki saya
diminta untuk pergi bersamanya ke masjid untuk menghadiri sholat Jumaat, atau sholat
Eid Al-Fitri atau beberapa kesempatan di
sisi orang yang berlainan aliran. maka, apakah itu tindakan yang betul? Perlu pergi
atau tidak?
J / Orang yang beriman tidak dibenarkan bersholat
di belakang orang yang tidak beriman, zakat dan hak-hak syari’ah adalah wajib
bagi mereka yang mempunyai wang untuk menunaikannya, tetapi bagi mereka yang
tidak mempunyai wang, tidak wajib baginya, seperti halnya suami atau ayah yang
tidak beriman, anda boleh mentaati Allah tanpa memaklumkan kepadanya atau
meminta izinnya, dan secara umumnya tidak
ada kepatuhan kepada makhluk dalam bermaksiat kepada Pencipta.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan