Sabtu, 5 Jun 2021

Yang Berkaitan Dengan Haji: S 56 - 61

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 3

Yang Berkaitan Dengan Haji:

S 56 / Apakah hukumnya seseorang yang tidak dapat wukuf di Arafah pada waktu syar’ei yang ditentukan oleh Imam Maksum, yang bermaksud bahawa hari Arafah di sisi Imam yang haq sehari

selepas mereka dengan hari para ansar tidak dapat pergi ke Arafah setelah (Jamaah batil) wukuf di Arafah sebelum waktu syar’ei?

J / Wajib melakukan ibadah fardhu pada waktunya seberapa boleh, dan barangsiapa yang tidak dapat wukuf di Arafah pada hari Arafah, walaupun pada waktu malam, cukup baginya untuk berhenti di Mash'ar setelah Fajar (subuh). Dan jika dia tidak dapat wukuf di Arafah dan di Mash'ar bersama-sama kerana halangan penzalim, maka dia telah disekat dan beramal (membalas) sebagai orang yang disekat, dan perkara ini telah dijelaskan secara terperinci dalam Al-Syari3, anda boleh menyemaknya dan beramal sesuai dengannya, Semoga Allah menjayakan anda, dan jika ada perkara lain yang tidak jelas bagi anda, anda boleh bertanya mengenainya.

 

S 57 / Ketika saya pergi menunaikan haji, saya cuba pergi pada waktu mengerjakannya terutama tawaf, tetapi hadir lelaki asing mengerumuni saya, saya kehilangan rasa hormat, jadi bagaimana seorang wanita boleh melakukannya? Saya merasakan bahawa haji saya tidak lengkap dan hati saya sakit kerananya.

J / Saya mohon kepada Allah agar menerima amalan dan haji anda, Dialah pelindungku dan Dia melindungi orang-orang yang saleh. dan berkenaan dengan haji wanita ketika ada ramai lelaki, hindarkan dari berkerumun dengan lelaki lebih baik daripada haji dengan sendirinya, jadi lakukan sedapat mungkin tanpa harus berebut dengan lelaki, bahkan jika dia terpaksa memendekkan dalam pekerjaan haji untuk menjaga kesucian dan penghindarannya dari pengaruh lelaki, insya Allah, ibadatnya sah, dan itu adalah cukup baginya wukuf di Arafah dan apa yang dia dapat lakukan dari amalan Haji tanpa berebut dengan lelaki itu. jadi biarkan dia bekerja mungkin tanpa harus berebut dengan lelaki.

                                         

S 58 / Semasa tawaf keenam atau ketujuh, kerana kesesakan dan orang ramai yang berpusu-pusu, bahu saya terpusing dari arah Ka'bah yang mulia, hampir pada dinding penjuru, dan dengan susah payah saya dapat meluruskan kedudukan saya dan menyelesaikan tawaf. Adakah saya perlu melakukan apa-apa?

J: Anda tidak perlu melakukan apa-apa.

 

S 59 / Saya telah tawaf lapan kali, apa yang perlu saya lakukan?

J / Saya telah menjelaskan hal ini dalam Al-Syarai3: [Dan sesiapa yang menambah lebih dari tujuh pusingan secara tidak sengaja (kerana lupa), hendaklah menyelesaikan Tawaf tujuh kali pusingan kedua pula dan bersholat fardhu terlebih dahulu, dan bersholat dua rakaat Nafilah setelah selesai bersa’ei]. Tetapi jika anda tidak mengetahui hukumnya sehingga anda meninggalkan ibadat Haji atau Umrah, maka jika anda dapat kembali, anda akan menyelesaikan tujuh kali pusingan kedua itu, jika tidak, anda tidak perlu melakukan apa-apa.

                                           

S 60 / Wahabi telah mengubah tempat rejam (Jamarat) menjadi tembok, jadi bagaimana cara melakukan lontaran dalam hal ini?

J / Rejam - lontar dinding (tembok) ini.

 

S 61 / Seorang wanita yang menunaikan umrah dan sebelum dia bertahlul dia lupa memendekkan rambutnya kerana mentah (keanak-anakan), yang tidak mengetahui akan hukumNYA. Adakah sesuatu yang perlu dia lakukan?

J / Bertahlul baginya setelah memotong rambut (bercukur) atau memendekkan rambutnya dan selainnya, seperti yang dinyatakan dalam Al-Syarai3.

 

✡✡✡✡✡✡


Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan: