Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4
Berkaitan Dengan Bersuci (Thaharah):
S 1 / Seseorang yang melakukan wuduk dan dia tidak
menyedari ada yang menghalang wuduknya pada anggota badannya, dan setelah dia sholat,
dia menyedari halangan tersebut, apa hukum sholatnya, patutkah dia
mengulanginya atau tidak ?
J / Hendaklah mengulanginya.
S 2 / Sekiranya saya mengetahui di bahagian dalam kuku
terdapat titik pewarna kuku ada di kuku saya, dua minggu yang lalu, adakah saya
harus mengulangi sholat dan ghusl (mandi), dan hari itu saya berpuasa, adakah
puasa saya diterima atau tidak ?
J / Tidak perlu mengulang-ulang wuduk dan ghusl, dan sholat
dan puasa anda sah, dan secara umum tidak perlu menyampaikan air ke bahagian
dalam kuku.
S 3 / Terdapat inai yang dilukiskan pada tubuh, tetapi
mengandungi peratusan pewarna. Adakah boleh berwuduk dengannya atau dianggap
sebagai penghalang?
J / Ia tidak dianggap sebagai penghalang selagi ia mewarnai
kulit itu sendiri.
S 4 / Saya seorang tentera yang sudah bersara, dan saya
mengalami kecederaan dimana kaki kanan dipotong tanpa sendi pergelangan kaki, yang
menyebabkan saya berjalan pada sendi kaki, tetapi doktor yang merawat saya merawatnya
semula supaya saya boleh berjalan pada sendi yang tidak akan menyakitkan saya,
mengubah tulang pergelangan kaki ketika berada dalam kedudukan menegak dan
membuatnya mendatar sehingga saya dapat berjalan pada sendi. Apabila saya
membaca dalam Kitab "Sharai3 Al-Islam" dalam bab berwuduk bahawa
menyapu kaki bagi seseorang yang mempunyai kaki yang dipotong tidak akan menyapu
kaki ini jika tidak ada buku lali (mata kaki) padanya, dan saya melakukan
seperti yang saya baca, tetapi sejak hari itu saya bingung adakah saya menyempurnakan
perkara itu mengikut hukum syar’ei, atau tidak?
J / Bila melakukan sesuai dengan apa yang disebutkan
dalam "Sharai3 Al-Islam" dan tidak ada alasan untuk meragukannya:
(Dan jika terputus (kudung) bahagian tempat
(anggota) sapuan kaki, sapulah bahagian kaki yang tertinggal (masih ada), jika
terputus dari buku lali kaki gugurlah menyapu ke atas kaki.
S 5 / Saya membersihkan luka, dan setelah itu saya dapati
darah masih keluar dari situ, dan kemudian pendarahan berhenti dan saya lupa
membersihkannya lagi, jadi saya berwuduk dan sholat, apakah hukum wuduk saya
dan sholat saya?
A / Menurut pertanyaan, terdapat darah pada salah satu
bahagian badan semasa berwuduk, seperti tangan atau muka, dan kemudian wuduk
berlaku pada darah ini tanpa membersihkan darah, dan menurut anggapan ini,
anggota tersebut najis dan tidak suci, dan dengan itu wuduk tidak sah, maka ulanglah
sholatnya.
S 6 / Seorang gadis yang (kembali) suci pada waktu malam dalam
bulan Ramadan, tetapi dia tidak dapat melakukan ghusl kerana malu pada ayahnya
atau saudara-saudaranya, adakah dia harus melakukan ghusl, atau adakah dia
boleh berbuka puasa? Hal yang sama berlaku untuk hukum-hukum istihaadah, jika
seorang gadis tidak dapat ghusl pada waktu fajar dengan alasan yang sama,
apakah penyelesaiannya?
J / Malu bukanlah alasan untuk tidak melakukan ghusl,
tetapi secara umumnya jika seseorang tidak dapat membersihkan dirinya dengan
air, dia tukar (gantikan) kepada tanah (debu), iaitu tayammum.
S 7 / Sekiranya seseorang itu wajib ghusl, tetapi dia
tidak mengetahui hukumnya dan tidak tahu bahawa ghusl itu wajib, dan tidak
melakukan ghusl, dan dia sholat dan berpuasa, maka apakah hukum sholat dan
puasanya, adakah dia harus mengqadhakannya? Dan jika dia wajib mengqadhakannya tetapi
dia tidak tahu berapa hari dia patut berpuasa atau sholat yang perlu dia
lakukan, apa yang harus dia lakukan?
J / Setiap kali dia dihalangi dari bersuci, batallah
sholatnya, dan begitu juga dengan puasa disyaratkan dia dalam keadaan suci, dan
dengan tidak mengetahui jumlah harinya, dia mesti mengqadhakannya sehingga dia
puas (tenang) dengan qadhanya itu.
S 8 / Adakah darah yang turun pada wanita
hamil akibat kecacatan pada uri atau tembuni dianggap darah istihaadah?
J / Menurut keadaan yang disebutkan di atas, ia dianggap
darah istihaadah.
S 9 / Adakah dibenarkan bersalaman dengan Sabian (beragama
lain), menciumnya dan memakan makanannya?
J / Dibenarkan.
S 10 / Kadang-kadang kami berurusan dengan Hindu atau Majusi,
yang berjabat tangan dengan kami atau menawarkan teh dan makanan di mana-mana tempat
(restoran, syarikat, ...) dan apabila dia mencuci bekas atau menyentuh kami dengan
tangannya yang basah, atau misalnya dia adalah tukang kayu atau tukang cat atau
yang lain dan memasuki rumah kita, Dia menyentuh di sana sini. Apakah batas-batas
berurusan dengan mereka dari segi najis, adakah kita perlu melakukan ghusl,
berwuduk, atau membersihkan tempat-tempat dan benda-benda. Dan bagaimana dengan
makan dan minum, samada yang menyediakan makanan atau hanya pembawa makanan?
J / Orang Hindu dan Majusi, selama mereka
percaya akan kewujudan Allah Yang Maha Suci, mereka tidak dihukum sebagai
najis. Oleh itu, tidak ada masalah jika dia menyentuh anda, atau menyentuh makanan
atau peralatan dalam keadaan basah dan berair.
S 11 / Adakah wajib bagi kita ghusl bila menyentuh orang
mati ketika menyentuh pesakit semasa dia mati secara klinikal dan sebelum
doktor mengumumkan kematiannya?
J / Tidak wajib ghusl kerana menyentuh orang mati melainkan
setelah tubuh mayat itu menjadi sejuk dengan kematian yang benar-benar diyakini
bahawa dia sudah mati, dan ini disebutkan dalam Al-Syarai3: (Wajib ghusl pada
orang yang menyentuh orang mati sebelum dimandikan dan selepas ia sejuk oleh
kematiannya).
S 12 / Tilam tebal yang ukuran tebalnya lebih
dari 25 cm terkena najis air kencing kanak-kanak dan tidak dapat dicuci dengan
air. Kerana air tetap di dalamnya dan tidak keluar dari dalamnya, tetapi ada
syarikat yang mencuci tilam seperti itu dengan alat khas, dan cara mencuci dan membersihkan
tilam adalah dengan menekan wap air panas di atasnya sahaja dan bukan dengan
air. Adakah ini cara yang patut digunakan untuk mencuci tilam tebal, atau
tidak?
J / Untuk membersihkannya, boleh disampaikan (dikenakan)
air terus kepadanya (seperti mengalirkan air paip di rumah), dan boleh juga dibersihkan
tempat yang kena najis itu dengan wap, tetapi kotoran itu sendiri tidak dibersihkan
dengan mengenakan wap air sahaja, sebaliknya, ia mesti dibuang atau dihilangkan
dengan air yang banyak seperti air paip, atau agar wap air dikenakan (disembur)
untuk jangka waktu yang agak lama, agar cukup untuk wap itu untuk menghilangkan
sumber kotoran (najis) dan membersihkan tempat atau kawasan tersebut.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan