Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4
Yang Berkaitan Dengan Puasa:
S 32 / Apakah hukum bagi pelajar peringkat akhir, yang keenam
adalah penulisan dan ilmiah yang sedang berpuasa kerana puasa menyebabkan
mereka berputar dan kadang-kadang kehilangan kesadaran, dan yang lain berkata:
Kami tidak dapat menjawab soalan dengan baik kerana dahaga dan keletihan,
terutama kerana peperiksaan di dewan di mana tidak ada cara untuk menyejukkan
badan?
J / Pelajar dibenarkan berbuka puasa.
S 33 / Saya dihentikan oleh ungkapan ini dari Kitab Al-Syarai3:
(Sesuatu yang sampai ke perut membatalkan puasa kecuali suntikan pada otot dan
urat.) Syarai3 Al-Islam, J 1, hlm. 83. Jarum suntikan dengan cecair adalah
salah satu perkara yang membatalkan puasa, jadi mengapa ia dikecualikan dalam ungkapan
ini?
J / Yang dimaksudkan di sini adalah suntikan
ke otot atau urat. Suntikan dengan cecair membatalkan puasa adalah Suppositori
cecair melalui dubur, dan di sini pada pertanyaan ini apa yang dimaksudkan
adalah suntikan jarum ke dalam vena atau otot; Kerana itu juga mungkin sampai
ke perut .
S 34 / Sekiranya seorang wanita tidak mengetahui bahawa
istihaadah membatalkan puasa, dan dia berpuasa selama bertahun-tahun, adakah
puasa itu tidak sah dan dia harus mengqadhakannya?
J / Qadhakan puasanya.
S 35 / Sekiranya matahari terbit dan seorang wanita mula istihaadah
pada waktu pagi (dhuha) atau tengah hari dan tidak melakukan ghusl, adakah
puasanya batal?
J / Jika dia melanggar ghusl (mandi) wajib, puasanya
tidak sah, dan inilah yang saya sebutkan dalam "Al-Syarai3". Dan jika
tidak melanggar ghusl (mandi) wajib, maka puasanya sah, dan ghusl (mandi) wajib
untuk suci dari istihaadah diperincikan dalam "Al-Syarai3".
S 36 / Adakah dibenarkan mengambil wang untuk mengqadhakan
puasa bagi pihak yang mati?
J / Ibadah jika diganti dengan wang tidak sah, dan ini
adalah sesuatu yang telah saya jawab sebelumnya. Hanya dibenarkan mengambil
wang untuk haji yang diwakili (upah haji); Kerana wang yang diambil untuk
perjalanan dan bekalan, dan bukan untuk melaksanakan ibadah itu sendiri.
Berikut adalah jawapan sebelumnya:
Soalan 211: Seorang mukmin memberikan saya
sebanyak 10 ribu (nilai mata wang) sahaja, sebagai ganti upah sholat untuk
ayahnya yang telah mati. Apakah hukum amanah ini?
Habib Khuraibath Ali - Najaf Al-Asyraf
Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah
lagi Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Mengambil bayaran sebagai pertukaran untuk sholat
atau puasa bagi pihak si mati adalah batil, di mana tidak terdapat niat
menghampiri Allah SWT (Qurbatan Ila Allah) dalam sholat atau puasa itu, ia
bukan untuk bayaran (upah) kepada sholat atau puasa bagi pihak si mati, maka sholat
atau puasanya itu lebih hampir kepada wang, bukan kepada Allah SWT, dan jika
tidak ada anak sulung yang wajib atasnya mengqadha’kan pada melindungi dua ibu
bapanya, atau telah tidak mampu untuk mengqadha’kan pada keduanya dan tidak ada
penyumbang (sukarela) untuk melaksanakan perlindungan pada si mati dari sholat
dan puasa, bersedekalah bagi si mati bagi setiap hari puasa satu mud daripada
makanan, dan untuk sholat siang dan malam satu mud (0.75 kg) daripada makanan,
jumlah ini hendaklah mengikut keterangan perincian di atas, dan Al-hamdu
Lillah.
Soalan 121: Bolehkah seseorang itu mengambil
bayaran sebagai pertukaran untuk Haji bagi pihak orang yang telah mati, atau
adakah ia seperti berpuasa dan sholat tidak dibenarkan?
Dihantar oleh: Hussein Al-Hilali
Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah,
lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan
sekalian alam.
Ia dibolehkan.
S 37 / Kami telah membaca pertanyaan yang
disebutkan dalam Kitab (Soal-Jawab Fiqh Puasa), sebagai berikut: - (S 42 / Adakah
disyaratkan untuk melihat anak bulan sabit dengan mata kasar (tanpa bantuan),
atau cukup dengan penglihatan walaupun menggunakan peralatan moden seperti
teleskop dan sebagainya?
Jawapan / Dibolehkan mengambil manfaat
daripada peralatan untuk menentukan daerah, ketinggian, dan arahnya, tetapi
tidak mengesahkan (tidak tsabit) melainkan melihat anak bulan sabit dengan mata
kasar].
Bagaimanapun, dengan pembangunan sains dan
rumah pemantau bulan sabit, dengan ketepatan ahli astronomi, rumah pengambilan
gambar akhir bulan dan dari permulaan kepada pengurangan dan penggenapan anak
bulan untuk sesuatu bulan pada masa ini dan kedua tambahan pada riwayat-riwayat
yang menekankan ilmu dan hisab (pengiraan) yang muktamad, disokong oleh
Al-Quran Al-Karim dalam pengertian penglihatan (rukyah) yang tidak terhad
kepada melihat dengan penglihatan hati (kalbu).
Selain syak wasangka, yang ditetapkan pada
melihat bukan muktamad ilmu. Dan mungkin dengan pembangunan saintifik dalam
bidang astronomi (falak) ini suatu dakwah rabbaniyah untuk menyatukan umat pada
masa-masa puasa dan perayaan orang-orang Islam, apakah matlamat tuan untuk
menentukan permulaan bulan antara rukyah dengan pengelihatan ilmu-ilmu yang
muktamad (qath’ei)?
J / Anak bulan ditetapkan dengan perintah
Khalifah Allah, dan selagi boleh mencapai kepada pemerintahannya, ia adalah
keputusan perinciannya, dan Khalifah Allah tidak memerlukan penglihatan rukyah
untuk mengesahkan permulaan bulan.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan