Isnin, 28 Jun 2021

Yang Berkaitan Dengan Puasa: S 32 - 37

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Yang Berkaitan Dengan Puasa: 

 

S 32 / Apakah hukum bagi pelajar peringkat akhir, yang keenam adalah penulisan dan ilmiah yang sedang berpuasa kerana puasa menyebabkan mereka berputar dan kadang-kadang kehilangan kesadaran, dan yang lain berkata: Kami tidak dapat menjawab soalan dengan baik kerana dahaga dan keletihan, terutama kerana peperiksaan di dewan di mana tidak ada cara untuk menyejukkan badan?

J / Pelajar dibenarkan berbuka puasa.

 

S 33 / Saya dihentikan oleh ungkapan ini dari Kitab Al-Syarai3: (Sesuatu yang sampai ke perut membatalkan puasa kecuali suntikan pada otot dan urat.) Syarai3 Al-Islam, J 1, hlm. 83. Jarum suntikan dengan cecair adalah salah satu perkara yang membatalkan puasa, jadi mengapa ia dikecualikan dalam ungkapan ini?

J / Yang dimaksudkan di sini adalah suntikan ke otot atau urat. Suntikan dengan cecair membatalkan puasa adalah Suppositori cecair melalui dubur, dan di sini pada pertanyaan ini apa yang dimaksudkan adalah suntikan jarum ke dalam vena atau otot; Kerana itu juga mungkin sampai ke perut .

S 34 / Sekiranya seorang wanita tidak mengetahui bahawa istihaadah membatalkan puasa, dan dia berpuasa selama bertahun-tahun, adakah puasa itu tidak sah dan dia harus mengqadhakannya?

J / Qadhakan puasanya.

 

S 35 / Sekiranya matahari terbit dan seorang wanita mula istihaadah pada waktu pagi (dhuha) atau tengah hari dan tidak melakukan ghusl, adakah puasanya batal?

J / Jika dia melanggar ghusl (mandi) wajib, puasanya tidak sah, dan inilah yang saya sebutkan dalam "Al-Syarai3". Dan jika tidak melanggar ghusl (mandi) wajib, maka puasanya sah, dan ghusl (mandi) wajib untuk suci dari istihaadah diperincikan dalam "Al-Syarai3".

 

S 36 / Adakah dibenarkan mengambil wang untuk mengqadhakan puasa bagi pihak yang mati?

J / Ibadah jika diganti dengan wang tidak sah, dan ini adalah sesuatu yang telah saya jawab sebelumnya. Hanya dibenarkan mengambil wang untuk haji yang diwakili (upah haji); Kerana wang yang diambil untuk perjalanan dan bekalan, dan bukan untuk melaksanakan ibadah itu sendiri.

Berikut adalah jawapan sebelumnya:

Soalan 211: Seorang mukmin memberikan saya sebanyak 10 ribu (nilai mata wang) sahaja, sebagai ganti upah sholat untuk ayahnya yang telah mati. Apakah hukum amanah ini?

 

Habib Khuraibath Ali - Najaf Al-Asyraf

 

Jawapan: Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

 

Mengambil bayaran sebagai pertukaran untuk sholat atau puasa bagi pihak si mati adalah batil, di mana tidak terdapat niat menghampiri Allah SWT (Qurbatan Ila Allah) dalam sholat atau puasa itu, ia bukan untuk bayaran (upah) kepada sholat atau puasa bagi pihak si mati, maka sholat atau puasanya itu lebih hampir kepada wang, bukan kepada Allah SWT, dan jika tidak ada anak sulung yang wajib atasnya mengqadha’kan pada melindungi dua ibu bapanya, atau telah tidak mampu untuk mengqadha’kan pada keduanya dan tidak ada penyumbang (sukarela) untuk melaksanakan perlindungan pada si mati dari sholat dan puasa, bersedekalah bagi si mati bagi setiap hari puasa satu mud daripada makanan, dan untuk sholat siang dan malam satu mud (0.75 kg) daripada makanan, jumlah ini hendaklah mengikut keterangan perincian di atas, dan Al-hamdu Lillah.

 

Soalan 121: Bolehkah seseorang itu mengambil bayaran sebagai pertukaran untuk Haji bagi pihak orang yang telah mati, atau adakah ia seperti berpuasa dan sholat tidak dibenarkan?

 

Dihantar oleh: Hussein Al-Hilali

 

Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Ia dibolehkan.

 

S 37 / Kami telah membaca pertanyaan yang disebutkan dalam Kitab (Soal-Jawab Fiqh Puasa), sebagai berikut: - (S 42 / Adakah disyaratkan untuk melihat anak bulan sabit dengan mata kasar (tanpa bantuan), atau cukup dengan penglihatan walaupun menggunakan peralatan moden seperti teleskop dan sebagainya?

Jawapan / Dibolehkan mengambil manfaat daripada peralatan untuk menentukan daerah, ketinggian, dan arahnya, tetapi tidak mengesahkan (tidak tsabit) melainkan melihat anak bulan sabit dengan mata kasar].

 

Bagaimanapun, dengan pembangunan sains dan rumah pemantau bulan sabit, dengan ketepatan ahli astronomi, rumah pengambilan gambar akhir bulan dan dari permulaan kepada pengurangan dan penggenapan anak bulan untuk sesuatu bulan pada masa ini dan kedua tambahan pada riwayat-riwayat yang menekankan ilmu dan hisab (pengiraan) yang muktamad, disokong oleh Al-Quran Al-Karim dalam pengertian penglihatan (rukyah) yang tidak terhad kepada melihat dengan penglihatan hati (kalbu). 

Selain syak wasangka, yang ditetapkan pada melihat bukan muktamad ilmu. Dan mungkin dengan pembangunan saintifik dalam bidang astronomi (falak) ini suatu dakwah rabbaniyah untuk menyatukan umat pada masa-masa puasa dan perayaan orang-orang Islam, apakah matlamat tuan untuk menentukan permulaan bulan antara rukyah dengan pengelihatan ilmu-ilmu yang muktamad (qath’ei)?

J / Anak bulan ditetapkan dengan perintah Khalifah Allah, dan selagi boleh mencapai kepada pemerintahannya, ia adalah keputusan perinciannya, dan Khalifah Allah tidak memerlukan penglihatan rukyah untuk mengesahkan permulaan bulan.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: