Isnin, 28 Jun 2021

Yang Bekaitan dengan Khumus: S 38 - 41

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Yang Bekaitan dengan Khumus: 

 

S 38 / Saya adalah penduduk Negara Kuwait sebelum peristiwa tahun 1990 M, dan ketika tentera Iraq memasuki Negara Kuwait, kebanyakan orang meninggalkan kediaman mereka dan pergi ke negara jiran, dan kebanyakan rumah ini dicuri oleh mereka yang masih tinggal di Kuwait atau dari tentera Iraq. Di kawasan tempat saya tinggal ada sebuah rumah yang pemiliknya telah berpergian dan meninggalkannya, dan salah seorang saudara mereka yang tinggal dan tidak pergi, sering mengunjungi rumah ini, kerana dia datang untuk tujuan memeriksa barang-barang rumah ini dan menentukan bahawa ia tidak dirompak.

Kebetulan orang ini bertemu dengan salah seorang saudara saya yang merupakan seorang tentera dari tentera Iraq, jadi saudara kepada pemilik rumah tersebut bersetuju dengan saudara saya untuk menjual barang-barang rumah ini kepadanya, lalu saudara saya membeli barang-barang ini dengan tujuan untuk membawanya ke Iraq, dan dia telah membayarnya jumlah yang dipersetujui, dan saya tidak tahu sama ada penjualan itu adalah dengan izin pemilik rumah atau tanpa kebenaran mereka.

Saudara saya itu memberi saya sebahagian dari barang-barang ini yang masih saya miliki hingga sekarang dan saya telah menggunakannya dan sebahagiannya telah rosak. Sekarang saya mahu membayar khumus tetapi saya tidak tahu bagaimana cara membayar khumus untuk barang itu. Adakah harta benda yang diberikan oleh saudara saya kepada saya dianggap haram, dan perabot rumah saya telah bercampur dengannya, maka perabot rumah saya adakah dianggap halal bercampur dengan haram, atau adakah ia dianggap halal, dan bagaimana cara saya boleh membayar khumus dalam kedua keadaan tersebut sementara mungkin dapat mengenal pasti dan tidak dapat mengenal pastinya?

J / Menurut keadaan yang dijelaskan di atas, tidak dihukum bahawa barang-barang ini dicuri.

 

S  39 / Ada penjual bergerak berbangsa Arab dan bermastautin di Kuwait yang menjual perabot rumah tangga secara ansuran, dan kami membeli perabot rumah tangga daripadanya dan membayar sebahagian daripada ansuran ini, dan setelah tentera Iraq memasuki Kuwait, penjual itu tidak datang lagi selepas itu untuk mengambil ansuran selebihnya, dan kami tidak dapat mengetahui di mana dia tinggal selepas itu. Di mana kami telah berpindah ke Iraq. Adalah diketahui bahawa saya menganggarkan baki jumlahnya kepada penjual dan membayarnya dengan tujuan untuk membayar balik tunggakan tersebut. Adakah tindakan ini mencukupi untuk menjadikan ia halal, dan adakah saya harus membayar khumus jika ia digunakan?

J: Anda tidak perlu melakukan apa-apa.

 

S  40 / Saya telah membeli perabot dari barang yang dipamerkan di pasaran atau dari orang-orang selama tempoh tentera Iraq memasuki Kuwait, dan sekarang saya menggunakannya di rumah saya. Adakah ia dianggap halal atau haram, Adakah saya harus membayar khumus dengan pengetahuan saya bahawa ia dicuri atau atas kejahilan saya?

J / Jika anda mengetahui bahawa barang itu dicuri, anda mesti mengembalikannya atau bayar harganya kepada pemiliknya jika anda mengenali mereka, dan jika anda tidak mengenal mereka, anda mesti memberi sedekah pada nilai harganya. Dan jika anda tidak mengetahui bahawa ia dicuri, anda tidak perlu melakukan apa-apa walaupun sebenarnya dicuri.

 

S 41 / Saya mempunyai penghawa dingin yang saya curi dari salah sebuah rumah yang ditinggal pergi pemiliknya, dan saya tidak dapat menghubungi pemiliknya untuk membersihkan tanggungjawab saya, untuk pengetahuan saya telah menganggarkan jumlahnya dan dengan tujuan untuk membayarnya semula demi mengelak kezaliman, maka adakah tindakan ini cukup untuk membersihkan kewajiban saya, dan adakah saya harus membayar khumus dan untuk pengetahuan bahawa ia sedang digunakan?.

J / Apabila anda tidak dapat menghubungi pemiliknya, cukup untuk anda bersedekah yang anda sebutkan dengan beristighfar.

.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: