Rabu, 30 Jun 2021

Makanan dan Minuman: S 47 – 74

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Makanan dan Minuman:

 

S  47 / Adakah dibenarkan makan rumpai laut untuk rawatan?

J / Boleh dimakan, sama ada untuk makanan atau untuk rawatan.

 

S  48 / Adakah Al-Kafiyir, iaitu telur ikan betina, halal dimakan?

J / Telur ikan halal dimakan dan tidak ada masalah dengannya.

 

S  49 / Dinyatakan dari Imam Ahmad Al-Hassan (as) bahawa makan tulang dan tulang rawan haram dan tidak dibenarkan. Adakah ini termasuk semua jenis daging dan ikan juga?

J / Ini termasuk semua yang disembelih dan juga ikan, kecuali tulang ikan yang tidak dapat dikeluarkan, jadi tidak ada masalah dalam memakannya.

 

S  50 / Tuan telah katakan di dalam jawapan tuan sebelumnya (dalam Kitab Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 1, hlm. 19) tentang ikan dan hukumnya dan kesuciannya: (Jawapan: Jika kamu tahu padanya ada sisik dan kamu yakin pada kesuciannya (berdasarkan kaedah Syariah) maka boleh dimanfaatkan untuk dimakan, kerana ikan bersih diambil hidup-hidup dari air atau ditangkap dengan alat menangkap ikan sama ada ditangkap oleh nelayan Muslim atau bukan Islam, dan ikan-ikan yang diimport ini ditangkap dengan pukat dan peralatan menangkap ikan dan dikeluarkan dari air dan dibiarkan mati luar dari air biasanya ia suci walaupun nelayannya bukan Islam.

Soalan saya: Adakah mungkin untuk mendapatkan jaminan berdasarkan pernyataan penjual (Kristian atau kafir) bahawa ikan yang mereka jual di pasaran negara-negara Barat ditangkap dengan cara yang tuan sebutkan. Tuan, dalam jawapan disebutkan, dan bagaimana jika kami bertanya kepada penjual itu dan dia menjawab bahawa dia tidak tahu dan tidak tahu cara ikan itu ditangkap? Adakah kemudian dibenarkan membeli dan memakan ikan yang dijualnya?

J / Adalah dibenarkan untuk bergantung pada pernyataan penjual jika anda yakin bahawa dia benar dengan apa yang dia katakan, tetapi jika penjual tidak mengetahui, anda harus mencari cara lain untuk mengetahui keadaan ikan yang dia tawarkan, jika anda boleh mencapai kepastian bahawa ia dibersihkan bahawa anda boleh memakannya.

 

S  51 / Imam (as) sebelumnya pernah ditanya mengenai masalah ikan, khususnya tuna, dan ikan tuna nampaknya tidak mempunyai sisik, tetapi halal dimakan, dan ada beberapa jenis ikan, terutama laut, dan ia seperti ikan tuna juga dari luar, halus, seperti: Raja Ikan (Al-Kana3id), atau Al-Khubaat (ikan kekemasan) atau ikan Kebab (Al-Kabab) atau ikan Tuna Sirip Kuning (Al-Shaafi) atau Ikan Haruan Tasek (Al-Sikl) dan ikan-ikan lain, dan kebanyakan ikan ini besar dan memakan ikan kecil kecuali (Al-Shaafi), yang memakan tumbuhan dan saiznya kecil, seperti Al-Zubaidi. Adakah jenis ini halal dan kita memperlakukannya seperti tuna, yang popular di pasaran negara-negara Teluk dan dimakan oleh semua orang? Adakah jenis ini halal dan kita memperlakukannya seperti tuna, yang popular di pasaran negara-negara Teluk dan dimakan oleh semua orang?

J / Al-Kana3id - Scomberomorus cavalla - Raja Ikan spesies ikan tenggiri: Boleh dimakan.

Al-Khubaath - Scomberomorus maculatus: Makarel Sepanyol Atlantik spesies ikan tenggiri: Boleh dimakan.

Al-Kabab atau Al-Qabab (Thunnus albacares) ikan Tuna Sirip Kuning: Boleh dimakan.

Al-Shaafi - Ikan Dengkis Jawa (Siganus Javus) atau Ikan baronang (Siganus canaliculatus) atau Ikan Arnab (Siganus luridus): Kesemuanya boleh dimakan.

Al-Sikl - Ikan Haruan Tasek (Rachycentron Canadum): Dibolehkan memakannya.

 

S  52 / Apa hukum zat benih ada di dalam telur, jika haram, bagaimana boleh dikeluarkan?

J / Jika anda maksudkan telur yang dimakan tetapi disenyawakan dengan sperma seperti telur ayam yang disenyawakan, maka tidak ada masalah dengannya, dan ia tidak dianggap najis, dan tidak wajib dikeluarkan daripadanya.

 

S  53 / Adakah dibenarkan makan apa yang disebut garam ayam yang dijual di pasar, iaitu Chicken Salt?

J / Berperisa atau tidak bergantung pada isinya dan bukan pada label, dan saya rasa garam jenis ini biasa hanya garam dan sebahagian rempah dan bahan-bahan yang halal untuk dimakan, jadi tidak ada masalah dalam memakannya, tetapi anda hendaklah selalu baca kandungan bahan yang anda beli sehingga anda yakin bahawa ia tidak mengandungi apa-apa yang haram untuk dimakan atau mengandungi najis.

 

S  54 / Saya membaca syarat-syarat untuk menyembelih atau menyembelih ayam secara khusus, iaitu bahawa ia wajib menghadap ke arah kiblat, tetapi pertanyaan saya adalah: apakah wajib juga (haiwan) yang disembelih menghadap kiblat, atau ia bukanlah sebahagian dari syarat?

C: Tidak disyaratkan.

 

S  55 / Semasa saya memasak ayam, darah merah cair terus keluar daripadanya selama beberapa waktu. Setiap kali saya membersihkannya, darah terus keluar. Adakah ini sesuatu yang normal, dan apa hukum darah ini, dan adakah dibenarkan memakan daging ini?

J / Tidak ada masalah dengannya dan boleh memakannya, dan darah yang tersisa pada isi (daging) setelah disembelih adalah suci.

 

S 56 / Lembu yang disuntik dengan "anti-biotik" sebelum penyembelihannya, dan kemudian disembelih setelah itu, apakah hukum membeli daging ini? Memandangkan doktor mengatakan bahaya perbuatan ini, (bahaya kepada orang yang memakan daging ini)?

J: Tidak ada masalah syar’ei dengannya.

 

S  57 / Di Barat, bahan dan makanan tambahan yang berasal dari haiwan digunakan, terdapat dalam pastri, ais krim, roti, gula-gula dan banyak lagi.

Mereka berada pada nombor yang dikenali sebagai E-numbers.

Sebagai contoh dari apa yang saya katakan dalam artikel ini:

E471 Mono - and diglycerides

Asal: Lemak sintetik (tiruan), dihasilkan dari gliserol dan asid lemak semula jadi, terutamanya dari tumbuhan, tetapi juga lemak asal haiwan

Dan yang berikut ini:

Polifosfat E452

Fosfat di Eropah juga diperoleh dari tulang haiwan

Dan puluhan bahan dan komponen amino lain yang berasal dari haiwan, jadi adakah ia diharamkan?

J / Apa-apa bahan yang merupakan produk rawatan kimia dan tidak ada masalah dalam penggunaannya dari segi najis, kerana ia dianggap suci, bahkan walaupun asalnya sebelum rawatan adalah najis (babi, bangkai, arak, yang memabukkan ... dan lain-lain).

 

S  58 / Pewarna merah (Pewarna serangga - insect carmen) yang digunakan dalam beberapa produk makanan, yang memberi warna merah atau merah jambu dan warna lain yang berdekatan dengannya, dan ia terdapat dalam ramuan gula-gula kanak-kanak, jus, kek, dan sebahagian daging yang diawetkan seperti mortadella dan lain-lain..

 

Ia biasanya ditulis dalam kandungan atau bahan dalam produk, yang ditunjukkan bahawa ia mengandungi bahan ini (serangga): E120, RED40, Cochineal, atau carmine (Pewarna dari serangga). Dan kadang-kadang ayat ini ditulis pada produk sebagai pengganti nama di atas, iaitu (pewarna merah bahan semula jadi), dan pemahaman saya adalah bahawa yang dimaksudkan adalah bahan yang sama, tetapi mereka tidak mahu menyebut namanya, kerana ada yang mengelakkan nama di atas dan tidak membeli produk tersebut, dan perkataan "bahan semula jadi" mungkin menarik perhatian orang. Baru-baru ini beberapa produk tidak lagi menyebutnya dalam ramuan, atau mereka menukar nama menjadi ayat yang disebutkan, dan sebahagian mereka tidak lagi menambahkannya ke produk setelah video ini tersebar. Adalah diketahui bahawa bahan ini tidak ada kaitan dengan rasa, dan hanya untuk warna merah dan skalanya. Rasanya tetap sama walaupun warnanya dikeluarkan.

.

Saya juga berpendapat bahawa ia tidak dirawat secara kimia, Wa Allahu A3lam. Hanya kisar dan tambahkan air ke dalamnya untuk mendapatkan warna dan video telah menunjukkannya. Oleh kerana sebilangan produk mempunyai titik hitam yang kelihatan dari bahagian serangga yang hancur itu, untuk membuat orang berfikir bahawa ia adalah bijiran hitam (Habbatu s-Sauda’) yang berada di luar buah strawberi, dan warnanya disebabkan oleh buah strawberi.

Tolonglah berikan jawapan kepada kami apakah boleh dimakan atau diminum produk ini atau menggunakan produk ini, misalnya, di permukaan atau luaran (contohnya, ia terdapat dalam gincu bibir merah yang digunakan untuk melembapkan bibir atau kosmetik, seperti pemerah pipi wanita), kerana kadang-kadang tertelan sedikit darinya.

J / Tidak ada masalah dengan pewarna yang diekstrak dari serangga.

 

S  59 / Mengikut kepada jawapan di atas: Tuan, walaupun serangga itu benar-benar hancur dan dimasukkan ke dalam gula-gula, misalnya?

J / Jika anda bermaksud meletakkan serangga, maka serangga tidak boleh dimakan, tetapi pewarna biasanya diambil dari serangga, seperti yang disebutkan dalam pautan Ensiklopedia Britannica.

https://www.britannica.com/technology/carmine

 

S  60 / Apakah hukum menggunakan makanan tambahan seperti protein dalam bentuk serbuk atau suntikan hormon dan perangsang hormon, sama ada pil atau suntikan, kerana banyak ahli sukan menggunakannya dan menasihati saya untuk menggunakannya?

J / Boleh Digunakan.

 

S  61 / Saya bekerja di sebuah kedai menjual pizza di Australia (rakan kongsi perniagaan). kedai ini menjual jenis pizza yang mengandungi daging babi dan juga menjual daging babi yang direbus dan dididihkan di atas api, dan selepas selesai dimasak diletakkan daging babi yang telah masak itu di dalam peti sejuk dan apabila menjualnya ia dikeluarkan dari peti sejuk dan akan dipanggang di dalam ketuhar khas dan memanggang pizza dalam ketuhar ini adalah cara membolehkan kita memakan daging rusuknya dan mengeluarkan tulang rusuk dari bahagian yang boleh dimakan, ia diletakkan dua kali untuk memastikan ia betul-betul masak.

Apakah hukumnya di sisi syara’ dari segi kerja dan wang yang diperolehi (rakan kongsi dalam perniagaan sahaja) dan (bekerjasama dengan wang dan kerja), perlu diambil perhatian bahawa daging babi dibeli oleh orang lain (rakan kongsi),

Dan apakah hukumnya makanan halal yang tidak mengandungi daging babi jika dipanggang pada ketuhar yang sama dengan daging babi atau pizza yang mengandungi daging babi?

Dan apakah hukumnya jika dipanggang berasingan atau jika dipanggang selepas memanggang daging babi atau pizza (iaitu apabila memanggang pizza yang mengandungi daging babi dan memanggang daging babi apakah hukumnya mengenai wap yang berasal dari semuanya itu)?

 

J / Tidak ada masalah dengan pekerjaan atau dengan wang yang diperoleh selagi daging babi atau makanan yang haram dimakan dan dijual kepada mereka yang dibolehkan, dan selebihnya makanan halal yang dimasak dalam ketuhar yang sama tidak bermasalah dalam penggunaannya, dan wap asal dari daging babi tidak dianggap najis.

 

S  62 / Di kantin dan restoran di Najaf dan di tempat lain, pekerja di dalamnya meletakkan ayam yang tidak disembelih dekat dengan makanan yang lain seperti lada, terung dan kentang, dan ketika dia membuat sandwic tentulah dengan tangannya, bermaksud dengan tangannya sendiri dia memegang ayam dengan lemak tangannya dari ayam ini, adakah sandwic yang diperbuat daripada sayur-sayuran yang mempunyai sesuatu di dalamnya dari lemak ayam yang tidak dimasak, halal untuk dimakan, atau tidak?

Dan juga: pada pemanggang ayam yang sama mereka meletakkan daging yang tidak dimasak di atas dan daging salai di bahagian bawah, sehingga lemak akan menetes pada ayam panggang.

J / Tidak dibenarkan memakan bahagian daging yang tidak disembelih, walaupun sangat kecil, kerana ia dianggap najis. Tetapi hanya jika anda menghukumkan ayam di Najaf bahawa ia tidak disembelih, anda mesti memeriksanya dan bertanya kepada penjual mengenai ayam dan sumbernya, dan bertanya tentang cara menyembelihnya, kemudian menghukumkan apakah ia disembelih secara Syariah yang sahih atau tidak.

 

S  63 / Apa hukum masuk ke restoran Islam atau Barat yang menjual arak, dan adakah dibenarkan makan di sana?

J / Jika makanan yang disajikan adalah perniagaan utama restoran-restoran ini dan arak adalah sebahagian dari apa yang mereka tawarkan, maka tidak ada masalah untuk masuk dan makan di dalamnya, tetapi jika perniagaan utama mereka adalah menjual arak dan menyajikan makanan pilihan lain (kedua) kepada mereka, maka tidak dibenarkan masuk dan makan makanan di dalamnya kecuali jika terpaksa.

 

S  64 / Pada sebahagian penerbangan, ketika mereka menyajikan makanan, ada arak di atas meja di samping makanan yang lain, sehingga penumpang dapat memilih apa yang dia inginkan darinya. Adakah sajian ini dianggap sebagai sajian arak sehingga tidak dibenarkan makan dan minum darinya?

J / Makan dan minum dibenarkan dari sajian yang disediakan dalam kapal terbang.

 

S  65 / Adakah dibenarkan makan kebab dan hamburger segera (makanan segera) yang dijual di pasaran, dan apakah boleh dimakan daging cencang (kebab) yang dijual di pasaran, adalah diketahui bila penjual ditanya, dia mengatakan daging lembu Iraq, tetapi kami tidak yakin kerana kebanyakan penjual menipu mengikut pemahaman kami; Kerana kami fikir mereka mengimport daging dan tidak tahu sumbernya?

J / Jawapan penjual Muslim adalah mencukupi, dan tidak dibenarkan menganggapnya berbohong dalam memberitahu tentang jenis daging kecuali ada bukti untuk itu. Berkenaan dengan daging merah yang diimport, tidak ada masalah dengannya jika ada keyakinan bahawa daging itu telah disembelih secara syariah, bahkan jika ia diimport dari negara-negara di mana majoriti penduduknya bukan Islam. Saya secara peribadi menonton video penyembelihan halal di beberapa negara, seperti Perancis dan Australia, dan saya perhatikan bahawa penyembelihannya secara syar’ri dan sahih dan tidak ada masalah dengannya, oleh itu jika daging ini diimport, ia halal dan tidak ada masalah memakannya.

 

S  66 / Saidi wa Maulai, tuan telah menyebutkan dalam jawapan sebelumnya bahawa tuan telah melihat daging yang disembelih di Australia. Adakah mungkin memakan daging yang dijual di kedai-kedai Australia seperti: (McDonalds KFC), atau semestinya kita bertanya mengenai daging yang mereka jual dari mana mereka mendapatkannya?

J / Saya menyatakan bahawa saya telah melihat video sembelihan skala besar di Perancis, Australia dan beberapa negara lain juga untuk penyembelihan halal. Mengenai makan daging di negara-negara ini, tentu tidak dibenarkan kecuali jika anda yakin bahawa daging itu dihasilkan secara syar’ri dan sahih, iaitu disembelih di rumah penyembelihan halal. Berkenaan dengan restoran-restoran yang anda sebutkan, jika mereka menggunakan daging halal, sudah tentu boleh dimakan daging di sana, tetapi jika tidak halal, tidak boleh memakannya.

 

S  67 / Tuan telah menjawab dalam jawapan sebelumnya kepada soalan salah seorang saudara tentang daging tin di Australia, dan saya memberitahunya jika tertulis di atasnya halal ia boleh bergantung padanya, maka adakah hukum ini berlaku untuk negara lain seperti Iraq misalnya?

J / Saudara yang dikasihi, ini adalah masalah kepastian mengenai sumber yang menghasilkan daging merah. Sekiranya anda tahu bahawa negara penghasil daging itu mematuhi undang-undang yang ketat mengenai daging ini dan tindakan lanjut pengeluarannya, anda boleh bergantung pada apa yang ditulis berdasarkan pemantauan pihak berkuasa yang sama di negara di mana daging itu dihasilkan. Bagi Iraq atau mana-mana negara Islam, perkara tersebut, selain perkara di atas, boleh bergantung pada tindakan lanjutnya dan kawalan mereka. Sekiranya negara Islam berminat untuk mengikuti kaedah penyembelihan di negara penghasil dan pengeksport daging, anda boleh bergantung pada tindakan lanjutnya walaupun negara pengeluar tidak mematuhi undang-undang yang ketat dalam mengawal pengeluaran daging.

 

S  68 / Saya meminta maaf kepada tuan. Soalan ini adalah kerana jawapan tuan telah ada untuk soalan ini, tetapi sayangnya masalah ini dan diperiksa kebenarannya adalah alasan untuk perbincangan dan perbezaan pendapat di antara sebilangan orang-orang mukmin, dan ini adalah persoalan mengenai dibolehkan atau diharamkan makan ayam di Iran. Kami yakin bahawa ayam tidak disembelih dengan mesin, dan pada umumnya rumah sembelihan mengambil kira semua syarat, seperti menghadap kiblat, menyebut nama Allah dan memotong (memutuskan) empat urat, tetapi di beberapa rumah sembelihan, air berarus elektrik (digunakan di rumah sembelihan untuk melemahkan ayam) lebih daripada had dibolehkan, yang menyebabkan kematian ayam. Dan setelah melihat perkara ini, ramai orang-orang mukmin mengelak dari makan ayam dan sebahagian yang lain tidak mengelakkannya (dan ini adalah topik perbincangan dan khilafiah), adakah wajib bagi kita untuk hadiri dan lihat semua penyembelihan untuk mengetahui cara menyembelih atau tidak, adakah dibenarkan makan ayam di pasaran Iran, atau tidak?

J / Masalah penggunaan renjatan elektrik atau sesuatu yang lain untuk melemahkan haiwan atau mengurangkan penderitaannya semasa penyembelihan tidak ada masalah, dan tidak menjadikan sembelihannya haram atas sebab ini, dan anda, sebagai individu, tidak perlu mengikuti setiap penyembelihan di bandar jika anda tahu bahawa sembelihan skala besar di bandar tersebut mengenakan syarat-syarat syar’ei untuk penyembelihan, seperti menerima cara sembelihan dan memotong (memutuskan) keempat-empat uratnya adalah dengan tangan seorang Muslim dan dengan menyebut nama Allah, dan dibenarkan anda makan dari semua rumah sembelihan sekiranya perkara itu berlaku.

 

S  69 / Adakah arang yang terbentuk pada makanan akibat dimasak atau dipanggang dibenarkan untuk dimakan seperti arang yang menempel di bahagian belakang roti, dan arang yang terbentuk pada daging panggang, iaitu bahan dari makanan dalam kacang, daging atau biji-bijian jika ia terbakar (hangus) sebahagian?

A / Arang tidak boleh dimakan, tetapi tidak ada masalah untuk makan bahagian hangus kecil pada roti, daging panggang dan makanan lain.

 

S  70 / Ulat dan kutu yang terdapat di dalam buah-buahan, sayur-sayuran, nasi (beras) atau kurma, bolehkah dimakan dengan sengaja atau tidak sengaja, dan apakah dia harus mencarinya di dalam buah-buahan tersebut jika ada di dalamnya sebelum makan, dan jika ulat itu keluar dari buah itu tetapi sisa-sisanya tetap ada, adakah dibenarkan makan buah itu?

J / Tidak dibenarkan memakan serangga, dan tidak perlu mencari pada setiap buah sebelum memakannya.

 

S  71 / Apa yang diketahui di sisi Al-Sunnah: bahawa orang yang melewati kebun mengandungi buah-buahan atau sayur-sayuran, seperti timun, misalnya. Ia dibenarkan baginya untuk memakannya sebanyak yang dia perlukan tanpa izin dari pemilik kebun, dan mungkin ini juga berlaku pada pengikut Marajik, apakah hukum syar’ei menurut Imam (as)?

J / Dibolehkan makan bagi orang yang melaluinya selagi ladang atau kebun itu tidak berpagar.

 

S  72 / Apa hukum menanam dan makan (mengunyah dan membiarkannya di mulut selama beberapa jam) dan diniagakan pokok Qat (pokok yang menghasilkan bahan pembius) yang dijumpai di Yaman dan beberapa negara Afrika seperti Habsyah?

J / Qat bukan bahan yang memabukkan dan tidak diharamkan menggunakannya, tetapi lebih baik meninggalkannya dan memakan bahan yang bermanfaat untuk kesihatan seperti kopi dan teh.

 

S  73 / Saya menyertai gim untuk menguatkan badan. Terdapat protein, suplemen pemakanan (makanan tambahan), hormon, dan lain-lain, adakah itu halal atau haram?

J / Tidak ada masalah dalam mengambil protein yang diekstrak dan juga hormon, tetapi mesti berhati-hati terhadap penggunaan hormon dan ianya mesti berada dalam had nasihat perubatan yang diluluskan.

 

S  74 / Saya sangat menyukai tudung (hijab), kerana wajah saya kecil, bahkan sebahagian orang mengejek saya ketika memakainya dengan cara yang betul. Adakah saya boleh minum tablet (pil) yang disebut (Makhmar Ab-Jo) yang bermaksud (penapaian air barli), dan tablet ini digunakan untuk tujuan pembesaran wajah.

J / Mengenai barli, jika sudah ditapaikan (proses mengubah menjadi alkohol), tidak boleh memakannya, tetapi jika hanya proses merendamnya dan mengeluarkan zat darinya, tidak ada masalah dalam memakannya atau meminum airnya.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

Tiada ulasan: