Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4
Makanan dan Minuman:
S 47 /
Adakah dibenarkan makan rumpai laut untuk rawatan?
J / Boleh dimakan, sama ada untuk makanan atau
untuk rawatan.
S 48 /
Adakah Al-Kafiyir, iaitu telur ikan betina, halal dimakan?
J / Telur ikan halal dimakan dan tidak ada
masalah dengannya.
S 49 / Dinyatakan
dari Imam Ahmad Al-Hassan (as) bahawa makan tulang dan tulang rawan haram dan
tidak dibenarkan. Adakah ini termasuk semua jenis daging dan ikan juga?
J / Ini termasuk semua yang disembelih dan juga
ikan, kecuali tulang ikan yang tidak dapat dikeluarkan, jadi tidak ada masalah
dalam memakannya.
S 50 / Tuan
telah katakan di dalam jawapan tuan sebelumnya (dalam Kitab Kitab Soal-Jawab
Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 1, hlm. 19) tentang ikan dan hukumnya dan kesuciannya:
(Jawapan: Jika kamu tahu padanya ada sisik dan kamu yakin pada kesuciannya
(berdasarkan kaedah Syariah) maka boleh dimanfaatkan untuk dimakan, kerana ikan
bersih diambil hidup-hidup dari air atau ditangkap dengan alat menangkap ikan
sama ada ditangkap oleh nelayan Muslim atau bukan Islam, dan ikan-ikan yang
diimport ini ditangkap dengan pukat dan peralatan menangkap ikan dan
dikeluarkan dari air dan dibiarkan mati luar dari air biasanya ia suci walaupun
nelayannya bukan Islam.
Soalan saya: Adakah mungkin untuk mendapatkan
jaminan berdasarkan pernyataan penjual (Kristian atau kafir) bahawa ikan yang
mereka jual di pasaran negara-negara Barat ditangkap dengan cara yang tuan sebutkan.
Tuan, dalam jawapan disebutkan, dan bagaimana jika kami bertanya kepada penjual
itu dan dia menjawab bahawa dia tidak tahu dan tidak tahu cara ikan itu
ditangkap? Adakah kemudian dibenarkan membeli dan memakan ikan yang dijualnya?
J / Adalah dibenarkan untuk bergantung pada
pernyataan penjual jika anda yakin bahawa dia benar dengan apa yang dia
katakan, tetapi jika penjual tidak mengetahui, anda harus mencari cara lain
untuk mengetahui keadaan ikan yang dia tawarkan, jika anda boleh mencapai
kepastian bahawa ia dibersihkan bahawa anda boleh memakannya.
S 51 /
Imam (as) sebelumnya pernah ditanya mengenai masalah ikan, khususnya tuna, dan
ikan tuna nampaknya tidak mempunyai sisik, tetapi halal dimakan, dan ada
beberapa jenis ikan, terutama laut, dan ia seperti ikan tuna juga dari luar,
halus, seperti: Raja Ikan (Al-Kana3id), atau Al-Khubaat (ikan kekemasan) atau ikan
Kebab (Al-Kabab) atau ikan Tuna Sirip Kuning (Al-Shaafi) atau Ikan Haruan Tasek
(Al-Sikl) dan ikan-ikan lain, dan kebanyakan ikan ini besar dan memakan ikan
kecil kecuali (Al-Shaafi), yang memakan tumbuhan dan saiznya kecil, seperti Al-Zubaidi.
Adakah jenis ini halal dan kita memperlakukannya seperti tuna, yang popular di
pasaran negara-negara Teluk dan dimakan oleh semua orang? Adakah jenis ini
halal dan kita memperlakukannya seperti tuna, yang popular di pasaran
negara-negara Teluk dan dimakan oleh semua orang?
J / Al-Kana3id - Scomberomorus cavalla
- Raja Ikan spesies ikan tenggiri: Boleh dimakan.
Al-Khubaath - Scomberomorus maculatus: Makarel
Sepanyol Atlantik spesies ikan tenggiri: Boleh dimakan.
Al-Kabab atau Al-Qabab (Thunnus albacares)
ikan Tuna Sirip Kuning: Boleh dimakan.
Al-Shaafi - Ikan Dengkis Jawa (Siganus Javus)
atau Ikan baronang (Siganus canaliculatus) atau Ikan Arnab (Siganus
luridus): Kesemuanya boleh dimakan.
Al-Sikl - Ikan Haruan Tasek (Rachycentron
Canadum): Dibolehkan memakannya.
S 52 /
Apa hukum zat benih ada di dalam telur, jika haram, bagaimana boleh dikeluarkan?
J / Jika anda maksudkan telur yang dimakan
tetapi disenyawakan dengan sperma seperti telur ayam yang disenyawakan, maka
tidak ada masalah dengannya, dan ia tidak dianggap najis, dan tidak wajib dikeluarkan
daripadanya.
S 53 /
Adakah dibenarkan makan apa yang disebut garam ayam yang dijual di pasar, iaitu
Chicken Salt?
J / Berperisa atau tidak bergantung pada isinya
dan bukan pada label, dan saya rasa garam jenis ini biasa hanya garam dan sebahagian
rempah dan bahan-bahan yang halal untuk dimakan, jadi tidak ada masalah dalam
memakannya, tetapi anda hendaklah selalu baca kandungan bahan yang anda beli
sehingga anda yakin bahawa ia tidak mengandungi apa-apa yang haram untuk
dimakan atau mengandungi najis.
S 54 /
Saya membaca syarat-syarat untuk menyembelih atau menyembelih ayam secara
khusus, iaitu bahawa ia wajib menghadap ke arah kiblat, tetapi pertanyaan saya
adalah: apakah wajib juga (haiwan) yang disembelih menghadap kiblat, atau ia
bukanlah sebahagian dari syarat?
C: Tidak disyaratkan.
S 55 /
Semasa saya memasak ayam, darah merah cair terus keluar daripadanya selama
beberapa waktu. Setiap kali saya membersihkannya, darah terus keluar. Adakah
ini sesuatu yang normal, dan apa hukum darah ini, dan adakah dibenarkan memakan
daging ini?
J / Tidak ada masalah dengannya dan boleh
memakannya, dan darah yang tersisa pada isi (daging) setelah disembelih adalah
suci.
S 56 / Lembu yang disuntik dengan
"anti-biotik" sebelum penyembelihannya, dan kemudian disembelih
setelah itu, apakah hukum membeli daging ini? Memandangkan doktor mengatakan
bahaya perbuatan ini, (bahaya kepada orang yang memakan daging ini)?
J: Tidak ada masalah syar’ei dengannya.
S 57 /
Di Barat, bahan dan makanan tambahan yang berasal dari haiwan digunakan,
terdapat dalam pastri, ais krim, roti, gula-gula dan banyak lagi.
Mereka berada pada nombor yang dikenali
sebagai E-numbers.
Sebagai contoh dari apa yang saya katakan
dalam artikel ini:
E471 Mono - and diglycerides
Asal: Lemak sintetik (tiruan), dihasilkan dari
gliserol dan asid lemak semula jadi, terutamanya dari tumbuhan, tetapi juga
lemak asal haiwan
Dan yang berikut ini:
Polifosfat E452
Fosfat di Eropah juga diperoleh dari tulang
haiwan
Dan puluhan bahan dan komponen amino lain yang
berasal dari haiwan, jadi adakah ia diharamkan?
J / Apa-apa bahan yang merupakan produk
rawatan kimia dan tidak ada masalah dalam penggunaannya dari segi najis, kerana
ia dianggap suci, bahkan walaupun asalnya sebelum rawatan adalah najis (babi, bangkai,
arak, yang memabukkan ... dan lain-lain).
S 58 /
Pewarna merah (Pewarna serangga - insect carmen) yang digunakan dalam beberapa
produk makanan, yang memberi warna merah atau merah jambu dan warna lain yang
berdekatan dengannya, dan ia terdapat dalam ramuan gula-gula kanak-kanak, jus,
kek, dan sebahagian daging yang diawetkan seperti mortadella dan lain-lain..
Ia biasanya ditulis dalam kandungan atau bahan
dalam produk, yang ditunjukkan bahawa ia mengandungi bahan ini (serangga):
E120, RED40, Cochineal, atau carmine (Pewarna dari serangga). Dan kadang-kadang
ayat ini ditulis pada produk sebagai pengganti nama di atas, iaitu (pewarna
merah bahan semula jadi), dan pemahaman saya adalah bahawa yang dimaksudkan
adalah bahan yang sama, tetapi mereka tidak mahu menyebut namanya, kerana ada
yang mengelakkan nama di atas dan tidak membeli produk tersebut, dan perkataan
"bahan semula jadi" mungkin menarik perhatian orang. Baru-baru ini
beberapa produk tidak lagi menyebutnya dalam ramuan, atau mereka menukar nama
menjadi ayat yang disebutkan, dan sebahagian mereka tidak lagi menambahkannya
ke produk setelah video ini tersebar. Adalah diketahui bahawa bahan ini tidak
ada kaitan dengan rasa, dan hanya untuk warna merah dan skalanya. Rasanya tetap
sama walaupun warnanya dikeluarkan.
.
Saya juga berpendapat bahawa ia tidak dirawat
secara kimia, Wa Allahu A3lam. Hanya kisar dan tambahkan air ke dalamnya untuk
mendapatkan warna dan video telah menunjukkannya. Oleh kerana sebilangan produk
mempunyai titik hitam yang kelihatan dari bahagian serangga yang hancur itu,
untuk membuat orang berfikir bahawa ia adalah bijiran hitam (Habbatu s-Sauda’) yang
berada di luar buah strawberi, dan warnanya disebabkan oleh buah strawberi.
Tolonglah berikan jawapan kepada kami apakah boleh
dimakan atau diminum produk ini atau menggunakan produk ini, misalnya, di
permukaan atau luaran (contohnya, ia terdapat dalam gincu bibir merah yang
digunakan untuk melembapkan bibir atau kosmetik, seperti pemerah pipi wanita),
kerana kadang-kadang tertelan sedikit darinya.
J / Tidak ada masalah dengan pewarna yang
diekstrak dari serangga.
S 59 / Mengikut
kepada jawapan di atas: Tuan, walaupun serangga itu benar-benar hancur dan
dimasukkan ke dalam gula-gula, misalnya?
J / Jika anda bermaksud meletakkan serangga, maka
serangga tidak boleh dimakan, tetapi pewarna biasanya diambil dari serangga,
seperti yang disebutkan dalam pautan Ensiklopedia Britannica.
https://www.britannica.com/technology/carmine
S 60 /
Apakah hukum menggunakan makanan tambahan seperti protein dalam bentuk serbuk
atau suntikan hormon dan perangsang hormon, sama ada pil atau suntikan, kerana
banyak ahli sukan menggunakannya dan menasihati saya untuk menggunakannya?
J / Boleh Digunakan.
S 61 / Saya
bekerja di sebuah kedai menjual pizza di Australia (rakan kongsi perniagaan).
kedai ini menjual jenis pizza yang mengandungi daging babi dan juga menjual
daging babi yang direbus dan dididihkan di atas api, dan selepas selesai
dimasak diletakkan daging babi yang telah masak itu di dalam peti sejuk dan apabila
menjualnya ia dikeluarkan dari peti sejuk dan akan dipanggang di dalam ketuhar
khas dan memanggang pizza dalam ketuhar ini adalah cara membolehkan kita
memakan daging rusuknya dan mengeluarkan tulang rusuk dari bahagian yang boleh
dimakan, ia diletakkan dua kali untuk memastikan ia betul-betul masak.
Apakah hukumnya di sisi syara’ dari segi kerja
dan wang yang diperolehi (rakan kongsi dalam perniagaan sahaja) dan
(bekerjasama dengan wang dan kerja), perlu diambil perhatian bahawa daging babi
dibeli oleh orang lain (rakan kongsi),
Dan apakah hukumnya makanan halal yang tidak
mengandungi daging babi jika dipanggang pada ketuhar yang sama dengan daging
babi atau pizza yang mengandungi daging babi?
Dan apakah hukumnya jika dipanggang berasingan
atau jika dipanggang selepas memanggang daging babi atau pizza (iaitu apabila
memanggang pizza yang mengandungi daging babi dan memanggang daging babi apakah
hukumnya mengenai wap yang berasal dari semuanya itu)?
J / Tidak ada masalah dengan pekerjaan atau
dengan wang yang diperoleh selagi daging babi atau makanan yang haram dimakan dan
dijual kepada mereka yang dibolehkan, dan selebihnya makanan halal yang dimasak
dalam ketuhar yang sama tidak bermasalah dalam penggunaannya, dan wap asal dari
daging babi tidak dianggap najis.
S 62 /
Di kantin dan restoran di Najaf dan di tempat lain, pekerja di dalamnya
meletakkan ayam yang tidak disembelih dekat dengan makanan yang lain seperti lada,
terung dan kentang, dan ketika dia membuat sandwic tentulah dengan tangannya, bermaksud
dengan tangannya sendiri dia memegang ayam dengan lemak tangannya dari ayam
ini, adakah sandwic yang diperbuat daripada sayur-sayuran yang mempunyai
sesuatu di dalamnya dari lemak ayam yang tidak dimasak, halal untuk dimakan,
atau tidak?
Dan juga: pada pemanggang ayam yang sama
mereka meletakkan daging yang tidak dimasak di atas dan daging salai di
bahagian bawah, sehingga lemak akan menetes pada ayam panggang.
J / Tidak dibenarkan memakan bahagian daging yang
tidak disembelih, walaupun sangat kecil, kerana ia dianggap najis. Tetapi hanya
jika anda menghukumkan ayam di Najaf bahawa ia tidak disembelih, anda mesti
memeriksanya dan bertanya kepada penjual mengenai ayam dan sumbernya, dan
bertanya tentang cara menyembelihnya, kemudian menghukumkan apakah ia disembelih
secara Syariah yang sahih atau tidak.
S 63 /
Apa hukum masuk ke restoran Islam atau Barat yang menjual arak, dan adakah
dibenarkan makan di sana?
J / Jika makanan yang disajikan adalah perniagaan
utama restoran-restoran ini dan arak adalah sebahagian dari apa yang mereka
tawarkan, maka tidak ada masalah untuk masuk dan makan di dalamnya, tetapi jika
perniagaan utama mereka adalah menjual arak dan menyajikan makanan pilihan lain
(kedua) kepada mereka, maka tidak dibenarkan masuk dan makan makanan di
dalamnya kecuali jika terpaksa.
S 64 /
Pada sebahagian penerbangan, ketika mereka menyajikan makanan, ada arak di atas
meja di samping makanan yang lain, sehingga penumpang dapat memilih apa yang
dia inginkan darinya. Adakah sajian ini dianggap sebagai sajian arak sehingga
tidak dibenarkan makan dan minum darinya?
J / Makan dan minum dibenarkan dari sajian yang
disediakan dalam kapal terbang.
S 65 /
Adakah dibenarkan makan kebab dan hamburger segera (makanan segera) yang dijual
di pasaran, dan apakah boleh dimakan daging cencang (kebab) yang dijual di
pasaran, adalah diketahui bila penjual ditanya, dia mengatakan daging lembu
Iraq, tetapi kami tidak yakin kerana kebanyakan penjual menipu mengikut
pemahaman kami; Kerana kami fikir mereka mengimport daging dan tidak tahu
sumbernya?
J / Jawapan penjual Muslim adalah mencukupi,
dan tidak dibenarkan menganggapnya berbohong dalam memberitahu tentang jenis
daging kecuali ada bukti untuk itu. Berkenaan dengan daging merah yang
diimport, tidak ada masalah dengannya jika ada keyakinan bahawa daging itu
telah disembelih secara syariah, bahkan jika ia diimport dari negara-negara di
mana majoriti penduduknya bukan Islam. Saya secara peribadi menonton video
penyembelihan halal di beberapa negara, seperti Perancis dan Australia, dan
saya perhatikan bahawa penyembelihannya secara syar’ri dan sahih dan tidak ada
masalah dengannya, oleh itu jika daging ini diimport, ia halal dan tidak ada
masalah memakannya.
S 66 / Saidi
wa Maulai, tuan telah menyebutkan dalam jawapan sebelumnya bahawa tuan telah
melihat daging yang disembelih di Australia. Adakah mungkin memakan daging yang
dijual di kedai-kedai Australia seperti: (McDonalds KFC), atau semestinya kita
bertanya mengenai daging yang mereka jual dari mana mereka mendapatkannya?
J / Saya menyatakan bahawa saya telah melihat
video sembelihan skala besar di Perancis, Australia dan beberapa negara lain
juga untuk penyembelihan halal. Mengenai makan daging di negara-negara ini,
tentu tidak dibenarkan kecuali jika anda yakin bahawa daging itu dihasilkan secara
syar’ri dan sahih, iaitu disembelih di rumah penyembelihan halal. Berkenaan
dengan restoran-restoran yang anda sebutkan, jika mereka menggunakan daging
halal, sudah tentu boleh dimakan daging di sana, tetapi jika tidak halal, tidak
boleh memakannya.
S 67 /
Tuan telah menjawab dalam jawapan sebelumnya kepada soalan salah seorang
saudara tentang daging tin di Australia, dan saya memberitahunya jika tertulis
di atasnya halal ia boleh bergantung padanya, maka adakah hukum ini berlaku
untuk negara lain seperti Iraq misalnya?
J / Saudara yang dikasihi, ini adalah masalah
kepastian mengenai sumber yang menghasilkan daging merah. Sekiranya anda tahu
bahawa negara penghasil daging itu mematuhi undang-undang yang ketat mengenai
daging ini dan tindakan lanjut pengeluarannya, anda boleh bergantung pada apa
yang ditulis berdasarkan pemantauan pihak berkuasa yang sama di negara di mana
daging itu dihasilkan. Bagi Iraq atau mana-mana negara Islam, perkara tersebut,
selain perkara di atas, boleh bergantung pada tindakan lanjutnya dan kawalan
mereka. Sekiranya negara Islam berminat untuk mengikuti kaedah penyembelihan di
negara penghasil dan pengeksport daging, anda boleh bergantung pada tindakan
lanjutnya walaupun negara pengeluar tidak mematuhi undang-undang yang ketat
dalam mengawal pengeluaran daging.
S 68 /
Saya meminta maaf kepada tuan. Soalan ini adalah kerana jawapan tuan telah ada
untuk soalan ini, tetapi sayangnya masalah ini dan diperiksa kebenarannya
adalah alasan untuk perbincangan dan perbezaan pendapat di antara sebilangan orang-orang
mukmin, dan ini adalah persoalan mengenai dibolehkan atau diharamkan makan ayam
di Iran. Kami yakin bahawa ayam tidak disembelih dengan mesin, dan pada umumnya
rumah sembelihan mengambil kira semua syarat, seperti menghadap kiblat, menyebut
nama Allah dan memotong (memutuskan) empat urat, tetapi di beberapa rumah
sembelihan, air berarus elektrik (digunakan di rumah sembelihan untuk
melemahkan ayam) lebih daripada had dibolehkan, yang menyebabkan kematian ayam.
Dan setelah melihat perkara ini, ramai orang-orang mukmin mengelak dari makan
ayam dan sebahagian yang lain tidak mengelakkannya (dan ini adalah topik
perbincangan dan khilafiah), adakah wajib bagi kita untuk hadiri dan lihat
semua penyembelihan untuk mengetahui cara menyembelih atau tidak, adakah
dibenarkan makan ayam di pasaran Iran, atau tidak?
J / Masalah penggunaan renjatan elektrik atau
sesuatu yang lain untuk melemahkan haiwan atau mengurangkan penderitaannya
semasa penyembelihan tidak ada masalah, dan tidak menjadikan sembelihannya haram
atas sebab ini, dan anda, sebagai individu, tidak perlu mengikuti setiap
penyembelihan di bandar jika anda tahu bahawa sembelihan skala besar di bandar
tersebut mengenakan syarat-syarat syar’ei untuk penyembelihan, seperti menerima
cara sembelihan dan memotong (memutuskan) keempat-empat uratnya adalah dengan
tangan seorang Muslim dan dengan menyebut nama Allah, dan dibenarkan anda makan
dari semua rumah sembelihan sekiranya perkara itu berlaku.
S 69 /
Adakah arang yang terbentuk pada makanan akibat dimasak atau dipanggang
dibenarkan untuk dimakan seperti arang yang menempel di bahagian belakang roti,
dan arang yang terbentuk pada daging panggang, iaitu bahan dari makanan dalam
kacang, daging atau biji-bijian jika ia terbakar (hangus) sebahagian?
A / Arang tidak boleh dimakan, tetapi tidak
ada masalah untuk makan bahagian hangus kecil pada roti, daging panggang dan
makanan lain.
S 70 / Ulat dan kutu yang terdapat di dalam buah-buahan, sayur-sayuran, nasi (beras)
atau kurma, bolehkah dimakan dengan sengaja atau tidak sengaja, dan apakah dia
harus mencarinya di dalam buah-buahan tersebut jika ada di dalamnya sebelum makan,
dan jika ulat itu keluar dari buah itu tetapi sisa-sisanya tetap ada, adakah
dibenarkan makan buah itu?
J / Tidak dibenarkan memakan serangga, dan
tidak perlu mencari pada setiap buah sebelum memakannya.
S 71 / Apa yang diketahui di sisi Al-Sunnah: bahawa orang yang melewati kebun mengandungi buah-buahan atau sayur-sayuran, seperti timun, misalnya. Ia dibenarkan baginya untuk memakannya sebanyak yang dia perlukan tanpa izin dari pemilik kebun, dan mungkin ini juga berlaku pada pengikut Marajik, apakah hukum syar’ei menurut Imam (as)?
J / Dibolehkan makan bagi orang yang melaluinya
selagi ladang atau kebun itu tidak berpagar.
S 72 /
Apa hukum menanam dan makan (mengunyah dan membiarkannya di mulut selama
beberapa jam) dan diniagakan pokok Qat (pokok yang menghasilkan bahan
pembius) yang dijumpai di Yaman dan beberapa negara Afrika seperti Habsyah?
J / Qat bukan bahan yang memabukkan dan tidak
diharamkan menggunakannya, tetapi lebih baik meninggalkannya dan memakan bahan
yang bermanfaat untuk kesihatan seperti kopi dan teh.
S 73 /
Saya menyertai gim untuk menguatkan badan. Terdapat protein, suplemen pemakanan
(makanan tambahan), hormon, dan lain-lain, adakah itu halal atau haram?
J / Tidak ada masalah dalam mengambil protein
yang diekstrak dan juga hormon, tetapi mesti berhati-hati terhadap penggunaan
hormon dan ianya mesti berada dalam had nasihat perubatan yang diluluskan.
S 74 /
Saya sangat menyukai tudung (hijab), kerana wajah saya kecil, bahkan sebahagian
orang mengejek saya ketika memakainya dengan cara yang betul. Adakah saya boleh
minum tablet (pil) yang disebut (Makhmar Ab-Jo) yang bermaksud (penapaian air
barli), dan tablet ini digunakan untuk tujuan pembesaran wajah.
J / Mengenai barli, jika sudah ditapaikan (proses
mengubah menjadi alkohol), tidak boleh memakannya, tetapi jika hanya proses
merendamnya dan mengeluarkan zat darinya, tidak ada masalah dalam memakannya
atau meminum airnya.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan