Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4
Berkait Pemburuan dan Mengurus haiwan:
S 75 / Adakah
diperbolehkan menangkap ikan dan burung dengan cara meracunnya, dan cara ini
membunuh setiap makhluk hidup, dan bagi burung, ianya tidak akan terkesan kecuali
dengan memakan racun. Adalah diketahui bahawa tidak semuanya mati dengan cepat
dan ketika diambil ianya masih hidup, tetapi ketika ditinggalkan tempat itu,
burung yang memakan racun akan mati jika tidak ada yang mengambilnya semasa ia
masih hidup pada awal memakan racun?
J / Tidak
dibenarkan.
S 76 / Sebahagian
nelayan memasang jaring mereka pada waktu petang dan pergi ke sana keesokan
harinya dan mendapati beberapa ekor ikan mati di dalamnya, dan dalam jawapan tuan,
bahawa ia boleh mengambilnya kecuali jika disengajakan. Apakah yang dimaksudkan
dengan disengajakan? Dan jika nelayan itu terlambat dan tidak pergi lagi ke
jaringnya pada keesokan paginya dengan sengaja, tetapi tidak pada jangka waktu sebelum ikan itu mati di jaring, dan sekali lagi kerana keadaan yang membuatnya
terlambat?
J / Sekiranya
jaring atau alat penangkap ikan dipasang dan ikan dikeluarkan darinya, maka ia suci
(halal) sama ada ia keluar hidup-hidup atau mati. Perkara yang disengajakan adalah
dia sengaja membiarkan ikan yang ditangkapnya tersangkut pada alat penangkap
ikan sehingga ia mati di dalam air, yang bermaksud bahawa dia sengaja membuat
ikan mati di dalam air. Tetapi jika dia terlambat menarik alat penangkap ikan
dan mengeluarkan ikan yang mati, tidak ada masalah pada sucinya (halalnya) kerana
tersangkut pada alat penangkap ikan, walaupaun jika sudah mati di dalam air.
S 77 / Adakah
dibenarkan menangkap ikan selama masa pembiakannya, dan apakah dibenarkan
menangkapnya dengan membuang racun atau dengan kaedah renjatan elektrik, yang
menghubungkan wayar elektrik ke bateri kereta dan membuang wayar ke dalam air,
yang membuatkan semua haiwan akuatik (hidupan air) mati oleh arus elektrik yang
sampai padanya?
J / Tidak
dibenarkan menangkap ikan semasa pembiakannya. Kerana ini mendatangkan mudarat
umum, dan kaedah penangkapan ikan yang menyebabkan kematian sewenang-wenangnya kepada
makhluk hidup seperti renjatan elektrik, racun dan yang sejenisnya tidak
dibenarkan menggunakannya.
S 78 /
Sebilangan orang mencegah nelayan memancing di beberapa kawasan dengan alasan
tanah itu milik mereka dan pemerintah telah mengambilnya dan membina sebuah
sungai yang besar di dalamnya, untuk umum. Adakah orang-orang ini berhak menghalang
dan adakah nelayan berhak untuk memancing?
J / Nelayan berhak
untuk memancing dan tidak dibenarkan menghalang mereka, dan siapa pun yang
dirugikan kerana pelebaran sungai ini berhak untuk menuntut ganti rugi atas
kerugian yang dialami oleh mereka, iaitu pemerintah sebagaimana semestinya, dan
sama ada dia diberi pampasan atau tidak, dia tidak berhak memudaratkan orang
lain dan menghalang mereka memancing di sungai. Penindasan pemerintah yang
tidak adil terhadapnya tidak membenarkan dia memudaratkan orang awam.
S 79 / Kami
mempunyai kucing di rumah dan mereka mengatakan bahawa bulu kucing makruh dan
menyebabkan penyakit, dan yang lain jijik dengannya, dan ada banyak gosip, jadi
apa pendapat tuan tentang perkara ini??
J / Dibenarkan
memelihara kucing.
S 80 / Apakah hukum
seseorang yang membunuh anjing yang menganggapnya berbahaya?
J / Mohonlah ampunan
Allah SWT.
S 81 / Adakah
dibenarkan mengembiri (kasi) atau membuang ovari haiwan peliharaan, seperti
kucing atau anjing, dalam bidang perubatan?
J: Ia
dibenarkan untuk keperluan, tetapi ia makruh.
S 82 / Adakah
boleh dikahwinkan antara dua saudara (adik beradik) anjing Husky yang lahir
dari satu ibu?
J / Hal ini
dibenarkan, tetapi lebih baik untuk menghindari perkahwinan
sesama saudara terdekat; (sampai tahap yang dikenal sebagai muhrim)
dalam pembiakan haiwan apabila mungkin dan dengan adanya alternatif (pilihan
lain).
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan