Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5
Yang Berkaitan Khumus dan Zakat:
S 34 / Jika seorang mukallaf memiliki wang berjumlah
5 juta, maka dia membayar khumusnya satu juta dan meninggalkan bakinya 4 juta setelah
dibayar khumus, dan selama tahun itu jumlah yang tersisa (4 juta), Lalu dia
membelanjakannya dan menambahnya, sehingga pada awal lima tahun khumusnya dia
mempunyai 4 juta, apakah dia wajib membayar khumusnya?
Maksudnya, memandangkan jumlah baki (setelah
dibayar khumus) adakah dianggap sama dengan jumlah atau nilainya?
J / Tidak wajib membayar khumus.
S 35 / Adakah harta pusaka diwajibkan khumus,
sama ada pada waktu atau selepas selesai tahun khumusnya? Adakah terdapat
perbezaan antara warisan yang dikira dan warisan yang tidak dikira, seperti
yang diketahui?
J / Sekiranya harta pusaka itu telah dibayar khumus,
maka tidak perlu membayar khumus sekali lagi. Tetapi jika si mati tidak membayar
khumus hartanya maka hendaklah dibayar khumus ketika menerimanya.
S 36 / Apakah hukum seseorang yang lupa masa tahun
khumusnya untuk wang perdagangan yang dengannya dia bekerja?
J / Sekiranya ada kemungkinan menentukan waktunya,
maka ia harus digunakan, jika tidak, waktu baru akan ditentukan.
S 37 / Seseorang membayar khumus wang atas
harta benda yang dimilikinya, tetapi dia tidak membayar khumus rumah keduanya –
rumah kosong - yang diwajibkan khumus, dan setelah dia melalui keadaan
tertentu, dia terpaksa duduk di rumah ini di mana dia tidak mempunyai yang
lain. Apa hukumnya, dibayar khumus atau tidak?
J / Jika itu adalah satu-satunya rumah yang
dimilikinya sekarang, maka tidak perlu membayar khumus.
S 38 / Di negara kita ada peraturan bagi
mereka yang membeli untuk anak mereka sebelum kelahirannya dan juga sebelum dia
mencapai usia baligh, perabot, mainan dan pakaian. Benda-benda ini khusus untuk
anak yang belum lagi dilahirkan atau belum mencapai usia baligh, sehingga dia boleh
menggunakannya. Adakah wajib bagi mereka membayar khumus?
C: Tidak wajib.
S 39 / Seseorang memiliki tiga buah rumah,
sebuah rumah tempat dia tinggal, sebuah rumah di mana saudara-saudaranya
tinggal, dan yang ketiga di mana saudara-saudaranya tinggal bersama ibunya (ibu
pemilik), jadi yang mana dari rumah itu yang diwajibkan khumus?
J / Tidak perlu bayar khumus untuk rumah di
mana dia tinggal, dan untuk rumah di mana saudara-saudaranya tinggal, dikenakan
khumus, dan untuk yang ketiga di mana saudara-saudaranya dan ibunya tinggal, dikenakan
khumus, dan tetapi si ibu wajib diberikan nafkah, maka jumlah nilai sewa selama
setahun untuk ibunya dikecualikan dari khumus. Khumus boleh dibayar secara
ansuran.
S 40 / Sebilangan saudara ansar (semoga Allah
memberi mereka kejayaan) bertanya tentang syariat untuk menerima hak-hak syarak
seperti khumus dan zakat fitrah dari orang-orang yang tidak beriman dengan
dakwah kebenaran (dan yang bukan Nawasib)?
J / Dibolehkan dengan pengetahuan pemberi
bahawa beriman dengan para khalifah Allah adalah syarat untuk diterima amal
ibadah.
S 41 / Telah disebutkan di dalam Al-Syarai3 Al-Islam:
(Dalam keterangan tentang orang yang berhak menerima zakat fitrah, Keterangan
Pertama: Iman. Tidak dibenarkan memberikan kepada orang kafir, atau tidak
mempercayai kebenaran yang lain melainkan apa-apa yang disebutkan keadaan
mereka untuk mempersiapkan jihad. Dan kerana tiada orang-orang mukmin
dibenarkan untuk menukarkan asas utama kepada orang-orang yang lemah, dan
diberikan zakat.
Anak-anak orang-orang mukmin bukan anak-anak
orang lain. Jika dia diberikan zakat kepada mukhalif (yang berselisih) kepada
ahli agamanya, nanti dia akan mengembalikannya.
Dan di sini apa yang dimaksudkan dengan (mengembalikan)
apakah dia harus dikembalikan zakatnya yang dia bayar kepada mukhalifin (orang-orang
yang berselisih)? Atau adakah dia harus membayarnya kembali kepada orang-orang
yang beriman yang layak mendapatkannya?
J / Dia membayarnya kembali kepada orang yang
berhak mendapatkannya, jika masih ada masa.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan