Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5
Mengenai Hukum Perdagangan Dan Perniagaan:
S 134 / Apa hukum Al-Najasy, iaitu: bagi
seorang lelaki yang menaikkan harga komoditi sementara dia tidak mahu
membelinya, tetapi kerana orang lain mendengarnya dan menaikkannya untuk
menambahkannya?
J / Tidak dibenarkan.
S 135 / Apa hukum Al-Mahaqalah (penjualan
bijirin), penjualan lonjakan iaitu penjualan gandum dengan gandum, baik dengan
kenaikan timbangan atau tanpa kenaikan?
J / Dibenarkan.
S 136 / Apa hukum mengambil bayaran dari berbekam?
J / Dibenarkan
S 137 / Adakah boleh menjual darah, atau
dilarang, seperti menjual organ?
J / Dibenarkan menjual darah.
S 138 / Bank Al-Rafidain melancarkan pinjaman
sebanyak 3 juta dinar untuk pesara, di mana mereka menerima faedah sebanyak 7%.
Apa hukumnya, apakah sah syari’ah atau riba? Semoga Allah memberi anda seribu
kebaikan.
J / Boleh diambil
S 139 / Apakah hukum terhadap keuntungan bank
pemerintah dan swasta di Iraq dan luar negeri untuk wang yang disimpan dalam
akaun simpanan, walaupun tujuannya adalah untuk menyimpan dan bukan untuk mengaut
keuntungan?
J / Dibolehkan untuk menyimpan wang dan
mengambil faedahnya.
S 140 / Apa yang diketahui mengenai proses
mengurus wang adalah atas nama Mudharabah (perkongsian untung), iaitu kadar
peratusannya berdasarkan keuntungan sahaja dan bukan pada modal. Sebagai
contoh, sejuta dinar, jika perjanjiannya adalah bahawa keuntungannya separuh,
sama ada keuntungannya kurang atau lebih, adakah ia dibenarkan? Tetapi jika
perjanjian itu adalah untuk saya dapatkan keuntungan bulanan sejuta dinar ini
adalah 50 ribu atau seratus ribu dinar. Adakah ia dibenarkan?
J / Mudharabah (perkongsian untung) atau
mengambil peratusan keuntungan tidak ada masalah.
S 141 / Pertanyaan tentang menjana wang: Jika
seseorang memberikan wang kepada peniaga, tetapi dia mengambil keuntungan yang
terhad, dan kerugian berlaku pada kedua-duanya, peniaga dan pemilik wang.
Adakah perkara ini masuk di bawah hukum riba?
J / Tidak ada masalah dan ia tidak dianggap
riba.
S 142 / Seseorang bekerja di suatu tempat dan
mengetahui bahawa wang pemilik perniagaan adalah haram (amalan riba) dan dia
memberikan upah untuk bekerja dari wang ini. Adakah dibenarkan bekerja
dengannya dan mengambil upah darinya?
J / Dibolehkan bekerja dengannya di bidang
selain riba, dan tidak ada masalah dengan imbuhan (upah).
S 143 / Khusus mengenai sebahagian bank yang
identitinya (identitasnya) belum ditentukan, apakah ianya bank pemerintah atau
tidak – Adalah diketahui bahawa kebanyakan darinya terlibat dengan pemerintah -
apakah hukum mengenai faedah yang mereka berikan? Maksud saya faedah wang yang
disimpan di dalamnya oleh warganegara.
J / Dia dibenarkan mengambil faedah.
S 144 / Seseorang mempunyai komoditi yang
ingin dia jual, jadi dia meminta orang lain untuk menjadi orang tengah dalam
menjualnya dengan jumlah 2 (dinar), misalnya, broker (wakil) mendapati
seseorang membelinya dengan harga 5 (dinar), misalnya, adakah dibenarkan untuk
orang tengah mengambil 1 atau 2 (dinar) daripada jumlah tersebut dengan diperkenankan
pemiliknya?
J / Dibenarkan.
S 145 / Apakah hukum riba antara ayah dan
anaknya dan antara suami dan isteri dan sebaliknya dalam muamalat kewangan?
J / Tidak ada riba di antara mereka.
S 146 / Seseorang menjual rumahnya dan
meminjam wang dari orang lain, dan pemilik jumlah (wang) itu berkata kepadanya,
"Saya ingin anda mengganti jumlahnya." Sebuah rumah berada di tempat
di mana rumah biasanya mahal, tetapi rumah dengan ciri-ciri ini hanya lebih bernilai
dan berharga. Adakah ini amalan riba, kerana apa yang diterima oleh pemilik
wang lebih daripada apa yang diberikannya kepada peminjam?
J / Ia tidak dianggap riba.
S 147 / Sekumpulan orang melanggan pinjaman (pendahuluan)
dan nama saya diterima. Adakah saya boleh memberikannya kepada orang lain dan mengambil
sejumlah wang untuk itu semasa saya mengambil namanya?
J / Tidak dibenarkan.
S 148 / Apa masalah pinjaman pekerja yang
ditawarkan oleh beberapa bank di Iraq, yang berjumlah sepuluh juta dinar dengan
faedah 9%, apakah boleh mengambilnya?
Adakah hukum ini umum untuk semua negara yang
disebut negara Islam? Atau adakah kita bertindak mengikut hukum sebelumnya
untuk kepentingan pinjaman ini? Adakah pengecualian, misalnya, bagi beberapa
kerajaan yang dibenarkan untuk mengambilnya?
J / Dibenarkan.
S 149 /
Saya dan saudara saya menganggur. Mereka memanggil kami untuk bekerja, dan
kerja ini di stesen minyak swasta tanpa gaji, adalah diketahui bahawa satu
liter petrol (450 dinar) dan semua stesen menjual satu liter (500 dinar), dan
pemilik stesen itu mengatakan: anda mendapat 50 dinar seliter, yang bermaksud
setiap 10 liter 500 dinar. Apakah hukum mengenai pekerjaan tersebut?
J: Tidak ada masalah dengan kerja yang
disebutkan di atas.
S 150 / Pada masa pemerintahan Saddam, ada
banyak kebun yang disapu bersih dan kemudian diagihkan dalam bentuk tanah
kediaman untuk beberapa orang, iaitu, mereka diambil dari pemiliknya dan diagihkan
dan dijual kepada beberapa orang, tetapi setelah kejatuhan Saddam pemilik kebun
yang kita lihat mereka diam dan mereka mungkin berpuas hati dengannya, kerana
mereka tidak menuntut tanah mereka dan sudah menjadi pengetahuan umum bagi
orang ramai membeli dan menjual tanah tersebut. Adakah dibenarkan untuk
membeli, menjual dan tinggal dalam hal ini?
J / Dibenarkan.
S 151 / Muamalat yang wujud di antara orang
ramai, seperti menjual kereta, rumah dan haiwan, perbezaan mungkin berlaku
antara penjual dan pembeli kerana melanggar sesuatu perkara. Oleh itu, dapatkah
kita merujuknya kembali kepada adat (keiasaan) yang berlaku atau pakar dalam muamalat
tersebut untuk menyelesaikan masalah di antara mereka?
J / Tidak ada masalah untuk merujuk pada adat
yang berlaku, pakar atau yang sehubungan dengannya, selama mereka mencapai
persetujuan bersama antara kedua belah pihak.
S 152 / Apakah hukum seseorang yang menyewa
kedai dan setelah beberapa lama, barulah mengetahui bahawa kedai yang disewanya
itu telah dirampas dari pemiliknya oleh pemilik semasa? Adakah rampasan tersebut
mempengaruhi halal jual belinya (perniagaannya), dan adakah dia harus segera
meninggalkannya?
J / Pemberi sewa yang tidak mengetahui keadaan
premis (kedai) itu, tidak ada masalah dalam urusan (muamalat) sebelumnya dengan
pengetahuannya mengenai keadaan tempat atau kedai tersebut, tetapi setelah diketahuinya,
dia mesti mengambil langkah untuk meninggalkan premis tersebut tanpa mengalami
kerosakan yang besar padanya. Sebagai contoh, jika ada tempoh yang tersisa dari
kontrak sewa yang dia selesaikan dan jangan memperbaharui kontrak dengan
peminjam. Dia juga mesti mendedahkan kepada awam nama perampas dan menjelaskan
keadaan kedai kepada orang ramai agar tidak menyewanya, dan semua orang mesti
memperlakukan si perampas sebagai pencuri dan perampas sehingga dalam urusan
mereka dengannya ada halangan untuknya dan orang lain, serta disebarkan jalan
yang sesuai dan baik di kalangan orang ramai. Ini semua, tentu saja, dengan
pasti bahawa kedai itu dirampas, jika tidak, itu mungkin tuduhan jahat untuk memfitnah
pemiliknya dan menunjukkan kepadanya sebagai perampas.
S 153 / Salah seorang ansar membeli sebuah
ladang yang ditanam dengan anggur yang digunakan untuk membuat anggur (wain),
dan bertanya tentang hukum menjual buah itu ke kilang yang menggunakannya untuk
membuat anggur?
J / Tidak dibenarkan menjual anggur ke kilang
anggur selagi anda tahu bahawa dia menggunakannya dalam pengeluaran minuman
keras (arak).
S 154 / Saya bekerja sebagai pekerja di sebuah
syarikat di Iran dan pekerjaan saya adalah penterjemah untuk pedagang Iraq.
Salah seorang peniaga mahukan bahan yang tidak kami miliki. Dia berkata,
"Carilkanlah untuk saya syarikat lain. Sekiranya saya berjaya
mendapatkannya, saya akan memberi anda bayaran kerana mencarinya. Dan saya
menjumpainya di syarikat lain dengan harga tertentu. Adakah dibenarkan bagi
saya untuk menambah pada harga syarikat dan saya mendapat keuntungan dari
jumlah tambahan? Ramai penterjemah yang bekerja di bidang ini melakukannya atas
nama dalal.
J / Tidak ada masalah dengannya selagi
keuntungannya terhad dan boleh diterima di pasaran.
S 155 / Sebelum saya beriman dengan dakwah
yang diberkati ini, saya memiliki sebahagian tanah dan menghadiahkannya dengan
pahala Imam Al-Hussein (as), dan sekarang selepas saya beriman, adakah saya
berhak untuk menjual bahagian itu dan menggunakan wangnya untuk membina
Hussainiyah untuk dakwah yang diberkati ini?
J / Dibolehkan.
S 156 / Saya mempunyai Husainiyah di Wilayah Missan.
Adakah saya boleh menjualnya dan membeli Husainiyah di Karbala dengan nilai harganya?
J / Dibolehkan.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikut
Tiada ulasan:
Catat Ulasan