Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5
Yang Berkaitan Dengan Nikah Dan Kehidupan Berkahwin:
S 69 / Seorang beriman ingin berkahwin dengan
wanita yang beriman dan kedua mereka rela (suka) antara satu sama yang lain,
tetapi istikhaarahnya buruk, sehingga mereka meninggalkan perkara itu.
Sebenarnya, keadaan itu membuat saya banyak tertanya-tanya, dan selalu
dikatakan bahawa pilihan itu membingungkan. Adakah mereka berdua di sini salah?
Maksud saya, tidak menjadikan istikhaarah itu pada bentuk yang betul atau ianya
betul, dan menerima istikhaarah itu walaupun dalam keadaan seperti itu?
J / Pilihan ini dibuat dengan cara bercanggah dan
keliru serta tiada pengetahuan tentang cara yang paling tepat atau betul. Bagi
orang yang suka berkahwin dengan wanita atau wanita yang suka mengahwini
lelaki, tidak ada gunanya membuat pilihan di sini, kerana perkara itu
bergantung pada mengkaji perkara itu dan sama ada keduanya sesuai dan betul.
S 70 / Imam (as) menyebutkan dalam Syarai3 Al-Islam
bahawa perwalian adalah pada bapa dan datuk dengan syarat mereka beriman dan adil.
Adakah ini bermaksud gugur perwalian pada anak lelaki?
J / Tidak ada perwalian untuk orang yang tidak
beriman ke atas orang yang beriman.
S 71 / Perkara ini sering berlaku di kalangan sebahagian
orang kerana tidak mengetahuinya, iaitu: Sekiranya seorang ibu menyusui anaknya
atau anak perempuannya dengan neneknya (ibu kepada emak) menyusu sepenuhnya hingga kenyang, apakah ini
menyebarkan keselamatan (perlindungan) antara bapa susuan dan ibunya?
J / Tidak terbit dalam keadaan yang disebutkan
di atas, tetapi yang lebih utama meninggalkan perkara sedemikian.
S 72 / Adakah seorang ansar berhak mencaci,
memaki dan memukul isterinya? Dan setiap kesalahan yang berlaku di rumah dia
menyalahkan isterinya? Contohnya: ketika dia memberikan sesuatu kepada isterinya
dan setelah beberapa lama dia menginginkannya semula dan isterinya berkata,
"Kau telah lupa," katanya, "Tentu saja engkau lupa kerana engkau
tidak pedulikan ku, dan hanya Allah sahaja yang tahu betapa aku mencintainya
dan mengambil berat tentang perkara yang paling mudah?"
J / Sudah tentu, mencaci dan memaki tidak
dibenarkan dan ini tidak dipertikaikan lagi. Hubungan antara pasangan suami
isteri seharusnya menjadi hubungan kasih dan sayang, bukan menghina, dan
kedua-dua pihak diminta untuk mengatasinya.
S 73 / Ada wanita yang mengambil wang dari
suami tanpa memberi tahu akannya, dan mengatakan suami saya tidak memberi saya
wang dan saya terpaksa mengambil sejumlah wang tanpa pengetahuannya. Adakah
perbuatan ini halal atau haram?
J / Hubungan antara suami dan isteri
seharusnya lebih besar daripada wang, dan mereka seharusnya mempunyai kasih
sayang, belas kasihan dan hubungan baik yang menguasai persefahaman. Tetapi
secara umum, isteri tidak boleh mengambil wang tanpa izin suaminya, selagi dia hanya
membelanjakannya untuk memenuhi keperluannya dan keperluan anak-anaknya.
S 74 / Apakah hukum isteri yang suaminya tidak
dapat bersatu dalam perkahwinannya kerana keadaan psikologinya?
J / Jika dia sakit mental, seperti yang tersirat
dalam pertanyaan, dia mesti dirawat hingga pulih dari penyakitnya.
S 75 / Jika dia berada di rumah keluarganya
dan dia marah kepada suaminya, apakah diperbolehkan baginya keluar dari rumah keluarganya
untuk memenuhi keperluannya atau mengunjungi saudara maranya tanpa meminta izin
dari suaminya?
J / Dia tidak boleh keluar tanpa izin
suaminya, kecuali untuk melakukan kewajipan atau keperluan.
S 76 / Bolehkah dia (isteri) keluar bersama
saudara perempuannya yang sudah berkahwin dan suami mereka bersama mereka,
dengan wanita yang memakai jilbab, dengan bercampur, bercakap, ketawa, pergi ke
laut dengan jilbab, dan seumpamanya?
J / Telah dijelaskan dari jawaban untuk
pertanyaan sebelumnya bahawa wanita yang sudah berkahwin tidak dibenarkan
keluar tanpa izin suaminya.
S 77 / Seorang ansariah telah lama menikah
dengan orang yang bukan ansar, dan setelah suatu masa yang lama terdapat
perselisihan yang teruk antara mereka dan mereka mempunyai anak. Dia mengadu
tentangnya di mahkamah, dan masalahnya sampai pada qadhi menghukumkannya bercerai
dari suaminya. Sekarang qadhi telah menceraikannya dari suaminya oleh
undang-undang mereka, adalah diketahui bahawa suaminya itu tidak
menceraikannya.
Apa hukumnya? Adakah dia sah bercerai secara
syarak dan adakah dia berhak untuk berkahwin dengan orang lain setelah habis tempoh
iddah, atau dia tidak bercerai sehingga suaminya menceraikannya? Dan jika dia
tidak diceraikan secara syarak hingga suaminya menceraikannya dan dia berdegil
dengan (isterinya) dan mencederakannya, lalu bagaimana kaedahnya dia diceraikan
secara syarak?
Adalah diketahui bahawa dia berdegil dan tidak
menginginkan perceraian, dan dia bukan orang yang beriman, dan wanita yang
beriman itu menginginkan perceraian dan meminta jalan keluar.
J / Dia mengajukan permintaan ke mahkamah Syariah,
menuntut perceraian syar’ei dan menjelaskan keadaannya dan bahawa telah berlaku
penceraiannya dalam surat rasmi pemerintah.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan