Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4
Berkaitan Dengan
Wanita:
S 95 / Apakah Imam
(as) menganjurkan penampilan wanita di saluran (TV), atau lebih
baik kita menghindarinya, dan apa yang dinasihatkan kepada wanita yang muncul
di saluran dalam sesuatu program, dan apa arahannya kepadanya?
J / Seorang
wanita, seperti seorang lelaki, dapat bekerja dan muncul di media selama dia memakai
hijab (tudung) yang diwajibkan.
S 96 / Apa
peranan wanita beriman dalam Dakwah Al-Yamaniyah yang diberkati pada saat
kebangkitan Al-Qa'im (as)?
Dan mula berperang
melawan musuh-musuh keluarga Muhammad (as)? Adakah mereka boleh berada di medan
perang? Dan bagaimana mereka dapat menjadi tentera Imam Mahdi (as) yang
sebenarnya pada tahap itu?
J / Seorang
wanita boleh berperanan di banyak tempat dalam Daulah Ilahiyah, jika Allah kehendaki,
dan dia ditemukan pada masa tertentu. Sebilangan wanita melakukannya jauh lebih
baik daripada orang lelaki. Islam tidak meletakkan sekatan kepada wanita malah
menganggap kedudukan di mana mereka memimpin masyarakat ketika mereka memenuhi
syarat untuk itu dan melakukan pekerjaan dengan sempurna dan betul.
S 97 / Ada
beberapa ketetapan hukum syariah khusus untuk wanita yang tidak mereka patuhi,
seperti pemakaian hijab, wangi-wangian, memakai kasut tumit tinggi, berpakaian
ketat, dan hal-hal perhiasan lainnya. Dalam semua jalan menyeru kepada kebaikan
dan mencegah kemungkaran dapat digunakan, dan kadang-kadang masalah ini membawa
kepada masalah besar sehingga mencapai akibat yang tidak dapat dibayangkan,
yang boleh menyebabkan perceraian. Apakah jalan penyelesaiannya, terhadap seorang
wanita ansar?
J / Mengenai hijab
adalah wajib syar’ei, dan wanita itu harus mematuhi batas-batas hijab syar’ei yang
saya jelaskan sebelumnya, dan jika dia tidak mematuhinya, maka dia melakukan
perbuatan haram, dan oleh itu akan ada kesan ukhrawi dan duniawi yang
disebabkan oleh pelanggaran batas-batas Allah SWT ini, dan wajib bagi suami menyuruh
dan membimbing isterinya untuk mematuhi pemakaian hijab dan batas-batas syariah.
tetapi dia tidak wajib menceraikan isterinya jika dia tidak mematuhi pemakaian
hijab syar’ei. Wanita juga tidak boleh memakai minyak wangi jika ada
kemungkinan dia akan hadir atau melewati tempat di mana ada lelaki bukan muhrim.
Bahkan, sebilangan minyak wangi mengandungi bahan-bahan yang mendatangkan kesan
gairah seksual secara khusus. untuk wanita yang terhormat tidak meletakkannya
di luar bilik tidurnya atau di luar rumah suaminya; kerana ia kesan gairah pada
suami secara khusus. Bagi kasut tumit tinggi atau warna tertentu, tidak ada
masalah untuk memakainya, dan ini adalah perkara yang dibenarkan dan tidak ada
masalah dengannya. Mengenai pakaian ketat, pakaian ini tidak boleh digunakan kerana
ia mempamerkan bentuk tubuh wanita itu.
S 98 / Adakah
seorang wanita boleh menjalani pembedahan plastik di wajahnya untuk memperbaiki
dan mencantikkan wajahnya demi suaminya, jika ia sedia ada dengan teknologi
moden yang ada sekarang?
J / Boleh.
S 99 / Sejak
kebelakangan ini, fenomena terapi kerohanian untuk merawat kesan jin dan
sejenisnya telah meningkat, terutama pada wanita, dan ada sebilangan ahli
terapi yang merawat wanita di bilik tertutup atau dikunci untuk menghalang
orang masuk bersamanya walaupun dia bukan muhrim wanita tersebut. Mereka mendakwa
bahawa rawatan itu bergantung pada bersendirian dengan pesakit.
Soalan:
1. Apakah
hukum syar’ei untuk pengasingan ini dengan wanita, dan apakah ada perbezaan
antara yang boleh dipercayai dan orang lain?
J 1 / Ini
adalah pengasingan yang tidak dibenarkan dan dilarang, dan tidak ada perbezaan
antara yang boleh dipercayai dan yang lain.
2. Adakah mengamalkan
rawatan rohani yang bergantung pada bersendirian (pengasingan) dengan pesakit?
J 2 / Tidak
perlu bersendirian dengan pesakit.
3. Adakah
dibenarkan seorang lelaki (ahli terapi) untuk menyentuh badan wanita bukan muhrim
tanpa penghalang atau dengan penghadang (beralas) dengan alasan rawatan?
J 3 / Tidak
dibenarkan, dan ini adalah perbuatan yang haram.
Terakhir,
adakah nasihat yang akan tuan berikan kepada orang-orang beriman untuk menyekat
jalan Iblis yang terkutuk?
Nasihat saya, bahawa
orang-orang beriman hendaklah menghindari pengasingan (khalwat) yang haram; kerana
itu adalah salah satu pintu syaitan, jadi jangan mengetuknya, semoga Allah
mengasihani kamu.
S 100 / Apa
hukum meletakkan cincin di hidung (tindik hidung), yang disebut dalam bahasa
Inggeris Nose Piercing.
C: Tidak ada
masalah dengannya.
S 101 / Adakah
dibenarkan meletakkan (cincin di hidung) di hadapan orang asing (ajnabi)?
J / Tidak
dibenarkan jika untuk tujuan hiasan.
S 102 /
Bolehkah, untuk mempersembahkan karya ke Saluran Penyelamat Dunia yang
diberkati, bagi seorang lelaki untuk memotret wanita dalam program kewanitaan, atau
bagi seorang lelaki untuk memasukkan sekumpulan wanita ke dalam kursus latihan
"memotret, menyunting" yang bukan muhrim?
Juga, adakah
lelaki yang bukan muhrim boleh membawa wanita dengan kereta sendiri untuk mejalankan
dakwah yang diberkati?
J / Dia bekerja di bawah arahan Syeikh Nadzim
dan kembali ke pejabat untuk mengambil nasihatnya, terutamanya kerana mungkin ada
perbuatan jenayah dikhuatiri terjadi.
S 103 /
Mungkinkah seorang wanita belajar bertarung (judo, jiu-jitsu) di gimnasium,
kerana semuanya adalah khusus untuk lelaki, terutama ketika berlaku sentuhan,
yang merupakan perkara biasa dalam sukan seperti itu?
J / Tidak
dibenarkan.
S 104 / Apakah
hukum untuk menyiarkan gambar saudara-saudara ansariah di laman media sosial
seperti Facebook dan lain-lain, sama ada gambar yang menunjukkan wajah dan air
mukanya atau dari belakang sahaja, dan
bagaimana jika gambar itu bukan gambar ansariah itu sendiri tetapi diterbitkan
di Internet sebelumnya dan dipilih oleh ansariah itu sebagai gambar peribadi?
Apakah nasihat anda kepada ansariah itu mengenai perkara ini?
J / Tidak ada
masalah dalam menerbitkan foto-foto tersebut jika berada dalam batasan syariah
dan jika tidak ada bahaya lain.
S 105 / Apa
hukum memakai kacamata hitam bagi wanita?
J / Dibolehkan
dan tidak ada masalah memakainya untuk lelaki dan wanita.
S 106 / Apakah
hukum lensa kontak (kanta lekap) berwarna jika dipakai di hadapan bukan muhrim karena
kurang penglihatan dan bukan untuk tujuan perhiasan?
J / Dibolehkan.
S 107 / Adakah
dibenarkan memakai kanta lekap jika hanya untuk tujuan hiasan?
J / Mengubah
warna mata, sama ada dengan lensa (kanta) atau kaedah tetap atau sementara yang
lain, tidak ada masalah padanya.
S 108 / Saya
mempunyai banyak soalan yang mengganggu pekerjaan saya sebagai seorang guru dan
saya harap mendapat jawapan mengenainya daripada tuan:
1.
Kadang-kadang pelajar perempuan melanggar peraturan dengan memakai pakaian yang
tidak mematuhi undang-undang, dan setelah diberi amaran berulang kali, kami
menarik balik (mengambil) pakaian ini dan yang lain seperti sepit rambut dan
gelang. Adakah dibenarkan memusnahkannya atau mesti dikembalikan kepada pelajar
atau diserahkan kepada penjaga? Dan sekiranya keperluan itu kekal lama dan
pelajar telah keluar, bagaimana kita menangani keperluan tersebut? dan apakah
tindakan yang harus diambil sekarang sebelum ianya musnah. Perlukah kami
menghubungi pelajar-pelajar ini agar kami dapat membebaskan diri?
2. Adakah
memakai sepit rambut yang besar di bawah hijab (tudung), yang menjadikan kepala
besar seolah-olah ia dua kepala, yang mana hadits-hadits mengatakan mirip bagai
bonggol unta, dibolehkan atau makruh, atau adakah ia haram?
J / Oleh
kerana ia adalah hak milik peribadi pelajar, maka perlulah ia dikembalikan
kepadanya. Kerana ia sudah berlalu, dan ia adalah perkara sederhana, tidak
perlu mempertimbangkan apa yang telah berlalu, dan adalah lebih baik sedekahkannya dan mengikut
nilai harganya.
Dan memakai
sesuatu di rambut, walaupun menonjolkan hijab (tudung) dibolehkan dan tidak haram.
Secara umum,
agama menggesa wanita untuk menjaga perhiasannya di rumah mereka dan untuk
suami mereka; Kerana ini adalah alasan yang sangat penting untuk perpaduan
keluarga dan menghalang suami daripada memikirkan orang lain selain isterinya, semoga
dilindungi Allah.
S 109 /
Beberapa waktu yang lalu saya melakukan ujian darah dan yang mengambil darah dari
tangan saya oleh seorang lelaki kerana tidak ada kakitangan wanita, dan ini
memerlukan membuka tangan saya (sebaliknya), apakah ada dosa dalam hal itu?
J: Dengan
keperluan, tidak ada masalah.
S 110 /
Bolehkah seorang wanita meletakkan inai di tangannya dan membawanya keluar dari
rumah (ertinya dilihat oleh bukan muhrim), apakah itu diperbolehkan atau
dianggap sebagai perhiasan semasa dia menikah?
J / Sekarang
ada banyak cara bagi seorang wanita berhias untuk suaminya, dan ia bersifat
sementara dan dapat dikeluarkan ketika meninggalkan rumah (majlis) perkahwinan.
S 111 / Apa
hukum memotong rambut wanita dengan cara yang menyerupai lelaki (potongan
lelaki), adalah diketahui bahawa dia tidak bermaksud meniru lelaki?
J: Tidak ada
masalah dengannya.
S 112 / Saya
mempunyai pertanyaan tentang mengenakan kain pakaian sholat dalam bentuk abaya (pakaian
luar) ketika mengunjungi tempat-tempat suci sahaja. Adakah boleh memakainya,
kerana ketika memasuki pemeriksaan, mereka dilarang memakainya, walaupun
penutup seperti abaya hanya warnanya berbeza dan warnanya gelap?
J / Tidak
wajib memakai abaya atau sarung atau apa-apa yang lebih
dari sekadar hijab syar’ei biasa, dan pengenaan memakai abaya ketika mengunjungi tempat-tempat suci
adalah tingkah laku yang salah dan kadang-kadang boleh melakukan lebih banyak
keburukan daripada kebaikan.
Saya tidak
mempunyai apa-apa untuk mengubah apa yang dikenakan oleh penguasa tempat-tempat
suci ini. Mereka mengenakan undang-undang menurut pendapat mereka, walaupun sangat
terbatas dan sempit.
S 113 / Adakah
seorang wanita di bidang perubatan boleh menyentuh seorang lelaki untuk tujuan
pemeriksaan, walaupun ada doktor lelaki di sana, tetapi dengan cara ini kita
tidak akan belajar, dan kadang-kadang mereka memaksa kita untuk memeriksa
lelaki dengan alasan bahawa kita bekerja di bidang perubatan secara umum dan
bukan hanya untuk wanita, jadi apakah hukumnya tuan?
J / Dibolehkan
dengan memakai sarung tangan, dan juga dibenarkan dengan keperluan, seolah-olah
ini adalah satu-satunya cara untuk merawat.
S 114 / Saya
mempunyai dua soalan:
Soalan pertama: Saya belajar pergigian di Eropah, dalam kerja dan kajian itu saya harus menunjukkan seluruh tangan saya dan ianya terikat kepada (curang - Al-3akas), ini tidak dibenarkan menurut hijab syar’ei yang telah diterangkan oleh tuan, saidi wa maulai.Soalan kedua: Di tempat kerja saya bertemu lelaki dan wanita dan kepalanya mesti dekat dengan perut saya supaya saya dapat bekerja dengan lebih baik. Apa hukum mengenai hal itu dengan memperlakukan lelaki dengan cara ini?
J / Hukum hijab
syar’ei wajib dipatuhi, dan tidak dibolehkan mengambil bidang ini jika mengarah
pada pelanggaran hijab syar’ei. Berkenaan dengan membuka lengan, tidak
dibenarkan, dan kaedah penutup yang dapat diterima harus dicari, dan tidak ada
masalah dalam merawat lelaki.
S 115 / Saya
tidak tahu apa yang perlu dilakukan mengenai pengajian saya di Norway, adakah
saya harus melanjutkan pelajaran dalam bidang pergigian atau menukar pengajian
saya, tuan?
J / Selesaikan
pengajian anda, tetapi jaga hijab syar’ei anda, masalah membuka lengan tidak
diperlukan oleh kolej pergigian di universiti yang berada di kedudukan teratas
senarai universiti terbaik di dunia, dan saya sendiri yang memeriksanya, ianya tidak
dianggap sebagai syarat yang sah atau mempunyai nilai yang besar, dan saya fikir
anda boleh memintasnya atau berbincang dengan profesor atau kolej atau pihak
pentadbiran universiti mengenai perkara ini atau mengatur perlindungan tangan yang
boleh diterima oleh mereka.
S 116 / Apakah
hukum wanita yang menaiki kenderaan dengan pemandu sahaja?
J / Di jalan
awam dan di kalangan orang ramai tidak ada masalah.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan