Isnin, 5 Julai 2021

Berkaitan Dengan Wanita: S 95 – 116

 Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4

 

Berkaitan Dengan Wanita: 

 

S 95 / Apakah Imam (as) menganjurkan penampilan wanita di saluran (TV), atau lebih baik kita menghindarinya, dan apa yang dinasihatkan kepada wanita yang muncul di saluran dalam sesuatu program, dan apa arahannya kepadanya?

J / Seorang wanita, seperti seorang lelaki, dapat bekerja dan muncul di media selama dia memakai hijab (tudung) yang diwajibkan.

 

S 96 / Apa peranan wanita beriman dalam Dakwah Al-Yamaniyah yang diberkati pada saat kebangkitan Al-Qa'im (as)?

Dan mula berperang melawan musuh-musuh keluarga Muhammad (as)? Adakah mereka boleh berada di medan perang? Dan bagaimana mereka dapat menjadi tentera Imam Mahdi (as) yang sebenarnya pada tahap itu?

J / Seorang wanita boleh berperanan di banyak tempat dalam Daulah Ilahiyah, jika Allah kehendaki, dan dia ditemukan pada masa tertentu. Sebilangan wanita melakukannya jauh lebih baik daripada orang lelaki. Islam tidak meletakkan sekatan kepada wanita malah menganggap kedudukan di mana mereka memimpin masyarakat ketika mereka memenuhi syarat untuk itu dan melakukan pekerjaan dengan sempurna dan betul.

 

S 97 / Ada beberapa ketetapan hukum syariah khusus untuk wanita yang tidak mereka patuhi, seperti pemakaian hijab, wangi-wangian, memakai kasut tumit tinggi, berpakaian ketat, dan hal-hal perhiasan lainnya. Dalam semua jalan menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dapat digunakan, dan kadang-kadang masalah ini membawa kepada masalah besar sehingga mencapai akibat yang tidak dapat dibayangkan, yang boleh menyebabkan perceraian. Apakah jalan penyelesaiannya, terhadap seorang wanita ansar?

J / Mengenai hijab adalah wajib syar’ei, dan wanita itu harus mematuhi batas-batas hijab syar’ei yang saya jelaskan sebelumnya, dan jika dia tidak mematuhinya, maka dia melakukan perbuatan haram, dan oleh itu akan ada kesan ukhrawi dan duniawi yang disebabkan oleh pelanggaran batas-batas Allah SWT ini, dan wajib bagi suami menyuruh dan membimbing isterinya untuk mematuhi pemakaian hijab dan batas-batas syariah. tetapi dia tidak wajib menceraikan isterinya jika dia tidak mematuhi pemakaian hijab syar’ei. Wanita juga tidak boleh memakai minyak wangi jika ada kemungkinan dia akan hadir atau melewati tempat di mana ada lelaki bukan muhrim. Bahkan, sebilangan minyak wangi mengandungi bahan-bahan yang mendatangkan kesan gairah seksual secara khusus. untuk wanita yang terhormat tidak meletakkannya di luar bilik tidurnya atau di luar rumah suaminya; kerana ia kesan gairah pada suami secara khusus. Bagi kasut tumit tinggi atau warna tertentu, tidak ada masalah untuk memakainya, dan ini adalah perkara yang dibenarkan dan tidak ada masalah dengannya. Mengenai pakaian ketat, pakaian ini tidak boleh digunakan kerana ia mempamerkan bentuk tubuh wanita itu.

 

S 98 / Adakah seorang wanita boleh menjalani pembedahan plastik di wajahnya untuk memperbaiki dan mencantikkan wajahnya demi suaminya, jika ia sedia ada dengan teknologi moden yang ada sekarang?

J / Boleh.

 

S 99 / Sejak kebelakangan ini, fenomena terapi kerohanian untuk merawat kesan jin dan sejenisnya telah meningkat, terutama pada wanita, dan ada sebilangan ahli terapi yang merawat wanita di bilik tertutup atau dikunci untuk menghalang orang masuk bersamanya walaupun dia bukan muhrim wanita tersebut. Mereka mendakwa bahawa rawatan itu bergantung pada bersendirian dengan pesakit.

Soalan:

1. Apakah hukum syar’ei untuk pengasingan ini dengan wanita, dan apakah ada perbezaan antara yang boleh dipercayai dan orang lain?

J 1 / Ini adalah pengasingan yang tidak dibenarkan dan dilarang, dan tidak ada perbezaan antara yang boleh dipercayai dan yang lain.

2. Adakah mengamalkan rawatan rohani yang bergantung pada bersendirian (pengasingan) dengan pesakit?

J 2 / Tidak perlu bersendirian dengan pesakit.

3. Adakah dibenarkan seorang lelaki (ahli terapi) untuk menyentuh badan wanita bukan muhrim tanpa penghalang atau dengan penghadang (beralas) dengan alasan rawatan?

J 3 / Tidak dibenarkan, dan ini adalah perbuatan yang haram.

Terakhir, adakah nasihat yang akan tuan berikan kepada orang-orang beriman untuk menyekat jalan Iblis yang terkutuk?

Nasihat saya, bahawa orang-orang beriman hendaklah menghindari pengasingan (khalwat) yang haram; kerana itu adalah salah satu pintu syaitan, jadi jangan mengetuknya, semoga Allah mengasihani kamu.

 

S 100 / Apa hukum meletakkan cincin di hidung (tindik hidung), yang disebut dalam bahasa Inggeris Nose Piercing.

C: Tidak ada masalah dengannya.

 

S 101 / Adakah dibenarkan meletakkan (cincin di hidung) di hadapan orang asing (ajnabi)?

J / Tidak dibenarkan jika untuk tujuan hiasan.

 

S 102 / Bolehkah, untuk mempersembahkan karya ke Saluran Penyelamat Dunia yang diberkati, bagi seorang lelaki untuk memotret wanita dalam program kewanitaan, atau bagi seorang lelaki untuk memasukkan sekumpulan wanita ke dalam kursus latihan "memotret, menyunting" yang bukan muhrim?

Juga, adakah lelaki yang bukan muhrim boleh membawa wanita dengan kereta sendiri untuk mejalankan dakwah yang diberkati?

J / Dia bekerja di bawah arahan Syeikh Nadzim dan kembali ke pejabat untuk mengambil nasihatnya, terutamanya kerana mungkin ada perbuatan jenayah dikhuatiri terjadi.

 

S 103 / Mungkinkah seorang wanita belajar bertarung (judo, jiu-jitsu) di gimnasium, kerana semuanya adalah khusus untuk lelaki, terutama ketika berlaku sentuhan, yang merupakan perkara biasa dalam sukan seperti itu?

J / Tidak dibenarkan.

 

S 104 / Apakah hukum untuk menyiarkan gambar saudara-saudara ansariah di laman media sosial seperti Facebook dan lain-lain, sama ada gambar yang menunjukkan wajah dan air mukanya  atau dari belakang sahaja, dan bagaimana jika gambar itu bukan gambar ansariah itu sendiri tetapi diterbitkan di Internet sebelumnya dan dipilih oleh ansariah itu sebagai gambar peribadi? Apakah nasihat anda kepada ansariah itu mengenai perkara ini?

J / Tidak ada masalah dalam menerbitkan foto-foto tersebut jika berada dalam batasan syariah dan jika tidak ada bahaya lain.

 

S 105 / Apa hukum memakai kacamata hitam bagi wanita?

J / Dibolehkan dan tidak ada masalah memakainya untuk lelaki dan wanita.

 

S 106 / Apakah hukum lensa kontak (kanta lekap) berwarna jika dipakai di hadapan bukan muhrim karena kurang penglihatan dan bukan untuk tujuan perhiasan?

J / Dibolehkan.

 

S 107 / Adakah dibenarkan memakai kanta lekap jika hanya untuk tujuan hiasan?

J / Mengubah warna mata, sama ada dengan lensa (kanta) atau kaedah tetap atau sementara yang lain, tidak ada masalah padanya.

 

S 108 / Saya mempunyai banyak soalan yang mengganggu pekerjaan saya sebagai seorang guru dan saya harap mendapat jawapan mengenainya daripada tuan:

1. Kadang-kadang pelajar perempuan melanggar peraturan dengan memakai pakaian yang tidak mematuhi undang-undang, dan setelah diberi amaran berulang kali, kami menarik balik (mengambil) pakaian ini dan yang lain seperti sepit rambut dan gelang. Adakah dibenarkan memusnahkannya atau mesti dikembalikan kepada pelajar atau diserahkan kepada penjaga? Dan sekiranya keperluan itu kekal lama dan pelajar telah keluar, bagaimana kita menangani keperluan tersebut? dan apakah tindakan yang harus diambil sekarang sebelum ianya musnah. Perlukah kami menghubungi pelajar-pelajar ini agar kami dapat membebaskan diri?

2. Adakah memakai sepit rambut yang besar di bawah hijab (tudung), yang menjadikan kepala besar seolah-olah ia dua kepala, yang mana hadits-hadits mengatakan mirip bagai bonggol unta, dibolehkan atau makruh, atau adakah ia haram?

J / Oleh kerana ia adalah hak milik peribadi pelajar, maka perlulah ia dikembalikan kepadanya. Kerana ia sudah berlalu, dan ia adalah perkara sederhana, tidak perlu mempertimbangkan apa yang telah berlalu, dan adalah lebih baik sedekahkannya dan mengikut nilai harganya.

Dan memakai sesuatu di rambut, walaupun menonjolkan hijab (tudung) dibolehkan dan tidak haram.

Secara umum, agama menggesa wanita untuk menjaga perhiasannya di rumah mereka dan untuk suami mereka; Kerana ini adalah alasan yang sangat penting untuk perpaduan keluarga dan menghalang suami daripada memikirkan orang lain selain isterinya, semoga dilindungi Allah.

 

S 109 / Beberapa waktu yang lalu saya melakukan ujian darah dan yang mengambil darah dari tangan saya oleh seorang lelaki kerana tidak ada kakitangan wanita, dan ini memerlukan membuka tangan saya (sebaliknya), apakah ada dosa dalam hal itu?

J: Dengan keperluan, tidak ada masalah.

 

S 110 / Bolehkah seorang wanita meletakkan inai di tangannya dan membawanya keluar dari rumah (ertinya dilihat oleh bukan muhrim), apakah itu diperbolehkan atau dianggap sebagai perhiasan semasa dia menikah?

J / Sekarang ada banyak cara bagi seorang wanita berhias untuk suaminya, dan ia bersifat sementara dan dapat dikeluarkan ketika meninggalkan rumah (majlis) perkahwinan.

 

S 111 / Apa hukum memotong rambut wanita dengan cara yang menyerupai lelaki (potongan lelaki), adalah diketahui bahawa dia tidak bermaksud meniru lelaki?

J: Tidak ada masalah dengannya.

 

S 112 / Saya mempunyai pertanyaan tentang mengenakan kain pakaian sholat dalam bentuk abaya (pakaian luar) ketika mengunjungi tempat-tempat suci sahaja. Adakah boleh memakainya, kerana ketika memasuki pemeriksaan, mereka dilarang memakainya, walaupun penutup seperti abaya hanya warnanya berbeza dan warnanya gelap?

J / Tidak wajib memakai abaya atau sarung atau apa-apa yang lebih dari sekadar hijab syar’ei biasa, dan pengenaan memakai abaya ketika mengunjungi tempat-tempat suci adalah tingkah laku yang salah dan kadang-kadang boleh melakukan lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

Saya tidak mempunyai apa-apa untuk mengubah apa yang dikenakan oleh penguasa tempat-tempat suci ini. Mereka mengenakan undang-undang menurut pendapat mereka, walaupun sangat terbatas dan sempit.

 

S 113 / Adakah seorang wanita di bidang perubatan boleh menyentuh seorang lelaki untuk tujuan pemeriksaan, walaupun ada doktor lelaki di sana, tetapi dengan cara ini kita tidak akan belajar, dan kadang-kadang mereka memaksa kita untuk memeriksa lelaki dengan alasan bahawa kita bekerja di bidang perubatan secara umum dan bukan hanya untuk wanita, jadi apakah hukumnya tuan?

J / Dibolehkan dengan memakai sarung tangan, dan juga dibenarkan dengan keperluan, seolah-olah ini adalah satu-satunya cara untuk merawat.

 

S 114 / Saya mempunyai dua soalan:

Soalan pertama: Saya belajar pergigian di Eropah, dalam kerja dan kajian itu saya harus menunjukkan seluruh tangan saya dan ianya terikat kepada (curang - Al-3akas), ini tidak dibenarkan menurut hijab syar’ei yang telah diterangkan oleh tuan, saidi wa maulai.Soalan kedua: Di tempat kerja saya bertemu lelaki dan wanita dan kepalanya mesti dekat dengan perut saya supaya saya dapat bekerja dengan lebih baik. Apa hukum mengenai hal itu dengan memperlakukan lelaki dengan cara ini?

J / Hukum hijab syar’ei wajib dipatuhi, dan tidak dibolehkan mengambil bidang ini jika mengarah pada pelanggaran hijab syar’ei. Berkenaan dengan membuka lengan, tidak dibenarkan, dan kaedah penutup yang dapat diterima harus dicari, dan tidak ada masalah dalam merawat lelaki.

 

S 115 / Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan mengenai pengajian saya di Norway, adakah saya harus melanjutkan pelajaran dalam bidang pergigian atau menukar pengajian saya, tuan?

J / Selesaikan pengajian anda, tetapi jaga hijab syar’ei anda, masalah membuka lengan tidak diperlukan oleh kolej pergigian di universiti yang berada di kedudukan teratas senarai universiti terbaik di dunia, dan saya sendiri yang memeriksanya, ianya tidak dianggap sebagai syarat yang sah atau mempunyai nilai yang besar, dan saya fikir anda boleh memintasnya atau berbincang dengan profesor atau kolej atau pihak pentadbiran universiti mengenai perkara ini atau mengatur perlindungan tangan yang boleh diterima oleh mereka.

 

S 116 / Apakah hukum wanita yang menaiki kenderaan dengan pemandu sahaja?

J / Di jalan awam dan di kalangan orang ramai tidak ada masalah.

 

✡✡✡✡✡✡

 

Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya

 

 

Tiada ulasan: