Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5
S 14 / Salah seorang penentang mengajukan
pertanyaan ini kepada saya, dan dia berada dalam kedudukan keliru, atas ilmu Syed
Ahmad Al-Hassan (as):
Imam anda mengatakan dalam Kitab Al-Syarai3 Al-Islam
hal 10 Adapun Air perigi: Bahawa yang menjadikan ia najis apabila ia bercampur...
dan cara ia dibersihkan: Dikeringkan (dibuang) airnya, sesuai dengan apa
yang berlaku di dalamnya.... dan kala jengking, ular dan cicak mesti
dikeringkan, di antara (30 liter -70 liter) mengikut saiz haiwan dan
keadaannya. Ini bermaksud bahawa cicak itu najis. Kemudian dia mengatakan di
tempat lain dalam Kitab Al-Syarai3 Al-Islam hal. 34 ketika menyebut kotoran
najis (dan cicak adalah bersih, tetapi jangan pada penggunaan air yang sedikit
yang dimasuki cencorot atau tikus atau cicak (biawak) untuk minuman atau
pembersihan, dan begitu juga air yang sedikit yang mati di dalamnya cicak (biawak)
atau kala jengking atau ular.)
Kalajengking, ular, dan cicak (biawak) tidak mempunyai darah mengalir, dan ini
sudah diketahui. dan jika ia mati di dalam sumur (perigi), ia tidak
menjadikannya najis kerana ianya tidak najis, jadi bagaimana hukum bahawa sumur
itu mesti dikeringkan jika dia mati di dalamnya walaupun ianya suci? Ini adalah
percanggahan yang jelas.
Tuan, tolong jawab untuk mengatasi masalah
ini.
J / Pengeringan bagi kalajengking, cicak (biawak)
dan ular bukan kerana mereka tidak najis, kerana saya tidak mengatakan bahawa ianya
tidak najis, oleh sebab itu ianya dikeringkan. Namun, saya menjelaskan bahawa ianya
tidak dihukum bahawa ia najis ketika saya menyebutkan najis-najis dan juga menjelaskan
bahawa air haiwan yang mati di dalamnya tidak sah untuk digunakan untuk minum
atau menyucikan yang lain. Itulah sebabnya saya mengatakan bahawa ia mesti
dikeringkan terlebih dahulu. Dan tidak ada salahnya meletakkan hukum mengeringkannya
dengan hukum mengeringkan kotoran najis, seperti halnya tidak ada salahnya menangani
Iblis, walaupun dia berasal dari jin, dengan alamat umum (para malaikat), yang
merangkumi sebahagian besar mereka yang hadir, dan mereka adalah malaikat:
"وَإِذْ
قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ " ......
"Dan ketika kami berkata kepada para
malaikat, sujudlah kepada Adam, maka mereka sujud, melainkan Iblis, ia
enggan ..." begitu juga sekiranya kamu melihat masalah itu betul dengan
apa yang ditulis dalam Kitab Al-Syarai3 ini dengan cara yang naif dan bodoh,
kekeliruan terhadap Al-Quran lebih mustahak ... dan saya tidak mengatakan
apa-apa selain bagi pemikiran yang bengkok pada keburukan Allah bagi mereka
yang hampir tidak memahami satu perkataan pun.
S 15 / Adakah orang yang dalam keadaan junub dan wanita yang sedang haid boleh memasuki Al-Husseiniyat dan makam suci para imam?
J / Berkenaan dengan Al-Husseiniyat, jika ia
didirikan untuk sholat, maka hukumnya mengikut hukum masjid. Tidak betul bagi
seseorang yang berada dalam keadaan junub atau wanita yang sedang haid atau
seumpamanya duduk di dalamnya, kecuali untuk mendengar musibah Al-Hussein (as)
atau untuk mendengar majlis berkabung Al-Maksumin. Sekiranya majlis berakhir,
dia terus pergi.
Dibolehkan bagi orang yang dalam keadaan junub,
wanita yang sedang haid dan seumpamanya untuk duduk atau tinggal di masjid jika
ingin mendengar musibah Al-Hussein (as) atau untuk mendengar majlis berkabung Al-Maksumin,
tetapi dia terus pergi setelah berakhirnya majlis perkabungan.
Mengenai makam para imam (as), kawasan yang
dikelilingi oleh bangunan utama di sekitar makam hukumnya mengikut hukum
masjid. dengan syarat tidak melebihi jarak (25 meter) di sekitar makam.
Mana-mana majlis untuk memperingati Al-Maksumin
(as), dapat dihadiri oleh yang dalam keadaan junub, wanita yang sedang haid,
dan seumpamanya, sama ada di masjid, Husseiniyah, atau makam Al-Maksum (as), maksudnya,
ia merangkumi sambutan maulud dan seumpamanya, bukan hanya majlis memperingati kematian.
Sekiranya tujuan pembinaan Al-Husseiniyah adalah
untuk menyediakan makanan dan mengadakan acara memperingati kematian, zikir,
tidur dan seumpamanya, dan solat berjemaah tidak diadakan di dalamnya secara
teratur atau banyak kali, maka hukumnya mengikut hukum rumah dan tidak
dijalankan hukum-hukum masjid padanya.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan