Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah - Juz 4
Berkaitan Dengan Perkahwinan:
S 117 / Ada
hadits yang mengatakan: Perkahwinan adalah menyempurnakan separuh dari agama,
tetapi bagaimana jika tidak ada peluang untuk berkahwin, apa yang terjadi
dengan separuh dari agama saya?
J / Selagi
anda beriman, agama anda akan kekal untuk anda, insya Allah.
S 118 / Adakah
saya boleh menjawab secara terperinci, negatif atau positif, ketika seseorang
bertanya kepada saya mengenai wanita yang ingin dikahwininya, dan juga mengenai
lelaki ketika dia melamar wanita, dan apakah had yang dibenarkan dalam
menjelaskan keadaan orang yang bertanggungjawab kepadanya?
J / Adalah
dibenarkan untuk menjawab secara negatif dan positif mengenai keterangan dan
tingkah laku orang yang bertanggungjawab terhadapnya, tetapi tidak dibenarkan
untuk membicarakan seseorang tentang sesuatu kecuali anda mengetahui sepenuhnya
perkara yang anda nyatakan.
S 119 / Siapa
yang memiliki isteri Hasyimiyah (keturunan Bani Hasyim), apakah diperbolehkan
baginya untuk menikahi Hasyimiyah lain atau orang biasa, dalam perkahwinan sementara
atau kekal?
J / Dibolehkan.
S 120 / Saya
berhasrat untuk melamar dan berkahwin dan saya ingin bertanya mengenai nilai
mas kahwin pada masa ini, kerana jumlah mas kahwin permulaan dan mas kahwin akhir
mesti dibuktikan dalam ikatan (akad) rasmi di mahkamah rasmi negeri. Perlukah
mahar itu sama dengan kadar mas kahwin Al-Zahraa’ (as) atau mungkinkah lebih
lagi?
J / Saya telah menerangkan dalam jawapan
sebelum ini apakah mas kahwin (mahar) Al-Zahra’ pada masa ini dan pada
bila-bila masa. Ia adalah nilai perabot rumah untuk dua orang, dan
itu adalah standard, yang bermaksud bahawa mas kahwin (mahar) adalah nilai
kelengkapan rumah di mana kedua pasangan hidup.
Jika anda mahu menetapkan jumlah tertentu atau
nilai maksimumnya adalah lebih baik untuk tidak melebihi jumlah mahar bernilai
empat puluh mistqal emas lapan belas karat atau bersamaan dalam mana-mana nilai
mata wang, dan jika saya mahu membahagikan mas kahwin yang dibayar kepada
jumlah cadangan mas kahwin terendah dan nilai akhiran (tertinggi) mas kahwin
maka dibahagikan nilai yang dinyatakan antara keduanya.
Yang afdhalnya - secara umum – elakkan
sebarang mas kahwin yang tinggi walaupun bakal suami mampu dan kerana ia adalah
sunnah (kebiasaan) yang buruk dalam masyarakat orang mukmin, Maka keberkatan
seorang wanita adalah menerima mas kahwin (mahar) yang kecil dan adalah amat
malang bagi yang meninggikan mas kahwin dan untuk tujuan bermegah-megah.
S 121 /
Seorang ansariah bercerai kerana dia berimam Imam (as) dan suaminya peminum arak,
mereka mengambil anak-anaknya darinya, dan ketika dia pergi ke mahkamah rasmi,
hal itu disepakati antara peguamnya dan pengacara talaq rasminya bahawa dia
hidup bercerai dan berpisah dengan anak-anaknya. Suaminya memberi perbelanjaan
untuk dia dan anak-anak, dan menyediakan rumah untuknya dan anak-anaknya,
dengan syarat dia tidak berkahwin.
Sekiranya dia
berkahwin, dia akan mengambil anak-anak, rumah, dan perbelanjaan.
Adakah dia
terikat secara syar’ei oleh persetujuan ini dan tidak berkahwin tanpa pengetahuannya,
dan adakah dia berhak berkahwin tanpa pengetahuan yang menceraikannya, dan
tinggal bersama anak-anaknya, menyediakan rumah dan perbelanjaan untuk dia dan
anak-anaknya. Dan ia dibenarkan mengikat perkahwinan dengan seorang ansar secara
syar’ei?
J / Masalah
perkahwinannya masih ada di tangannya, dan tidak ada yang boleh menghalangnya
untuk berkahwin, dan masalah anak-anak disebabkan oleh usia dan keadaan
anak-anak. Secara amnya, jika ayah tidak beriman, maka menurut Syariah
anak-anak berhak mendapat ibu yang beriman.
S 122 / Salah
seorang ansariah di Iran menetapkan dalam ikatan perkahwinannya bahawa dia akan
mengambil maharnya bila saja dia menuntutnya, dan sekarang, setelah beberapa
tahun perkahwinannya, karena beberapa masalah, dia menuntut maharnya dari
suaminya, dan kerana suaminya tidak mampu membayar maharnya secara tunai, dan
menurut undang-undang Iran, pengadilan memutuskan untuk merampas wangnya. Dan
jika suami tidak mempunyai wang atau harta, hanya bahagiannya dari warisan,
maka pengadilan Iran memerintahkan untuk menyita dan menghentikan bahagiannya
dari warisan dan menjualnya walaupun dengan tiada persetujuan waris yang lain,
misalnya ibu dan saudara lelaki yang mempunyai bahagian dalam warisan yang akan
dijual dan lelaki itu mempunyai bahagian darinya, dan sekiranya waris yang lain
membantah dan tidak bersetuju untuk menjual warisan, mahkamah Iran memaksa
mereka membayar bahagian lelaki itu dan memberikan mahar kepada isterinya.
Sekarang persoalannya adalah: Adakah perkara ini dibenarkan secara syar’ei,
yang bermaksud bahawa dengan wujudnya semua syarat ini yang membawa kepada waris
yang lain tidak berpuas hati dan mengganggu mereka, mahkamah memberikan mahar
wanita itu dengan cara ini?
J / Hal itu
dibenarkan, tetapi yang lebih urtama adalah berbaik-baik antara kedua pasangan,
dan isterinya bersabar dengannya - jika dia dalam kesusahan - sehingga Allah memberi
rezeki kepadanya.
S 123 / Adalah tertulis di dalam Kitab
Al-Syarai3 dalam bab nikah bahawa seorang wanita dilarang bersama sebelum dia
mencapai usia sembilan tahun. Dari kenyataan ini saya faham bahawa dibenarkan
bersama seorang gadis, bermula dari 9 tahun.
Melalui pekerjaan dan persekitaran saya, saya
menghadapi banyak kes di mana seorang gadis mengalami kecederaan fizikal yang
serius kerana tubuhnya belum bertolak ansur dengan hubungan seksual dengan
suaminya. Juga, dalam masyarakat kita hari ini, seorang gadis dengan usia seperti
itu masih dianggap sebagai anak, dan dia tidak mempunyai kematangan mental dan
fizikal yang cukup untuk memikul tugas dan tanggungjawab yang sedemikian
pentingnya. Jadi mengapa Allah SWT mengizinkannya untuk berkahwin dengan gadis
di usia awal ini? Adakah benar bahawa boleh mengahwini seorang gadis sejak
lahir?
J / Berkenaan dengan kebenaran perkahwinan
untuk seorang gadis pada usia sembilan tahun dalam Islam, ini adalah pernyataan
mengenai had kedudukan syar’eiyah, dan bukan undang-undang yang boleh digunakan
oleh pemerintah ilahiyah. Sekiranya khalifah Allah dapat memerintah dan
menetapkan undang-undang keadaan kedudukan peribadi.
Oleh itu, Sekiranya perkara itu dibentangkan
kepada khalifah Allah, dia boleh menetapkan larangan yang menghalang
perkahwinan seorang gadis di bawah usia di mana dia biasanya menjamin
selesainya perkembangan alat kelamin orang perempuan, seperti menetapkan
keperluan untuk perkahwinan ini dan bahawa keadaan fizikal gadis itu menurut
pemeriksaan perubatan rasmi sesuai untuk berkahwin ... dll. Secara umumnya,
disyari’atkan perhiasan untuk perkahwinan jenis ini dalam syari’at Islam tidak
bermaksud bahawa ia adalah keadaan semula jadi yang diterangkan, tetapi ia
hanyalah had maksimum di mana seorang gadis boleh berkahwin apabila perlu, misalnya
jika kita membayangkan bahawa bencana telah berlaku di bumi dan tinggal hanya
beberapa individu umat manusia atau dari orang-orang yang beriman, maka masalah
perkahwinan awal dan kelahiran anak awal – adalah mengambil langkah
keselamatan berjaga-jaga - suatu keperluan untuk memelihara umat manusia atau
untuk memelihara orang-orang yang beriman. Jika tidak, umat manusia akan
cenderung pupus, dan sesiapa yang memahami teori evolusi dan bagaimana sistem
genetik berfungsi dalam memahami apa yang saya katakan. tidak ada kepentingan
untuk perkahwinan awal - atau untuk menyampaikan kesediaan seorang wanita untuk
hamil pada usia muda dalam pemeliharaan umat manusia pada satu masa - lebih
awal dalam evolusi Homo, ketika tubuh wanita berkembang dengan cara ini sehingga
bersedia untuk persenyawaan pada usia muda.
Adapun mengenai masalah sebilangan umat Islam
sendiri yang menerapkan undang-undang ini tanpa sekatan dan menyebabkan bahaya
fizikal terhadap anak-anak perempuan, ini adalah kesalahan mereka dan bukan kesalahan
Syariah, sehingga mereka atau fiqih mereka tidak memenuhi syarat untuk
menerapkan Syariah. Tidak ada pengetahuan tentang hadnya sepenuhnya, dan itulah
sebabnya mengapa Allah menjadikan pelaksanaan khalifah Allah itu penting di
bumiNya.
124 / Adakah berubah sebahagian hukum-hukum
Syariah yang berkaitan dengan keadaan peribadi dalam beberapa kes sesuai dengan
perubahan keadaan sosial dan ekonomi dari masa ke masa?
Saya faham bahawa seorang lelaki mempunyai
lebih banyak hak daripada seorang wanita kerana tanggungjawab dan tugasnya
lebih daripada seorang wanita, tetapi bagaimana jika seorang lelaki melanggar
tanggungjawab ini dan tidak menunaikannya, maka adakah hak-hak ini berlanjutan
atau gugur? Sebagai contoh, seorang suami yang tidak memberi nafkah pada
keluarganya dan tidak menjaga anak-anaknya dan tidak mengasuh atau menyediakan
keperluan dalam hidup mereka, maka jatuh ketergantungan tanggungjawab dan
pendidikan seluruhnya pada wanita, maka adakah suami masih mempunyai hak
seperti ketaatan, memimpin dll?
Malangnya, dalam masyarakat Arab dan Islam,
terdapat fenomena keluarga yang diketuai oleh wanita, hanya kerana keseorangan
atau ketiadaan suami, atau kehilangan atau bersama dengan suami disebabkan
keadaan ekonomi meruncing dan penguasaan yang menindas. apa kesannya pada
keadilan yang disebutkan di atas (suami mempunyai lebih banyak hak kerana
dialah yang bertanggungjawab)?
J / Perubahan hukum-hukum adalah milik khalifah Allah setiap masa, kerana
hukum-hukum dapat diubah dan dibatalkan, dan ini adalah sesuatu yang saya
sebutkan sebelumnya .
S 125 / Dia SWT berfirman:
﴿وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا
أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا
صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ ۚ وَإِن تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا
تَعْمَلُونَ خَبِيرًا﴾
Dan jika seorang wanita khawatir akan nusyuz
atau sikap tidak acuh dari suaminya, maka tidak mengapa bagi keduanya
mengadakan perdamaian yang sebenar-benarnya, dan perdamaian itu lebih baik
(bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir. Dan jika kamu
bergaul dengan isterimu secara baik dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan
sikap tak acuh), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui apa yang kamu
kerjakan. [Al-Nisa’:128]
Apakah had-had nusyuz seorang suami? Adakah
hukuman di dalam Syariah bagi suami yang nusyuz? Apakah hukum bagi suami yang
mengabaikan rumahnya, isteri dan anak-anaknya?
J /
Masalah tentang nusyuz suami, seperti yang saya sebutkan dalam
"Al-Syarai3", iaitu dia menafikan hak (perempuan)nya atau sebahagian
haknya dan baginya (perempuan) itu boleh menuntutnya.
S 126 / Ketika kita berbicara tentang
pemukulan isteri yang nusyuz dalam konteks agama, semua orang bersetuju bahawa
itu adalah penderaan yang tidak adil, tetapi ketika kita sampai pada kenyataan
hidup, situasinya sangat berbeza, dan pemukulan yang teruk dan penderaan
fizikal terhadap isteri meningkat. Apakah batasan memukul isteri, khususnya,
dan apakah hukuman bagi suami yang melanggar batasan ini? Dan tidakkah
membetulkan dan memperbaiki diri menjadi lebih berkesan dan lebih baik dengan
sabar dan perlakuan yang baik dan bukannya menyakitkan badan yang menimbulkan
perasaan terhina, terutama jika ia terhadap orang yang lebih lemah dan dalam
perlindungan dan penjagaannya?
J / Memukul isteri bukanlah keadaan semula
jadi atau keadaan di mana sah diamalkan pada kebiasaannya, Sebaliknya, dalam
Daulah Al-Ilahiyah, jika isteri mengajukan tuntutan saman terhadap suami yang
mendera, dia akan diperiksa, dan jika suami didapati bersalah, dia akan dihukum.
S 127 / Saya
seorang wanita yang telah berkahwin selama 8 tahun dan suami saya bekerja, Al-Hamdu
Lillah, tetapi hingga hari ini kami tidak mempunyai rumah, kereta, atau
apa-apa, dan ketika salah seorang anak saya jatuh sakit atau saya mahukan
sesuatu, saya tidak mempunyai wang, ketika dia menerima gaji setiap bulan dia
hanya memberi kami sedikit untuk makanan, dan selebihnya dia menderma atau
memberi, kadang-kadang dia memberikannya kepada orang yang tidak memerlukan
atau mereka meminta wang untuk perkara yang tidak perlu, dan saya dan anak-anak
tetap memerlukannya. Apa pendapat tuan atau penilaian (hukum) terhadap suami
saya? Apabila saya mempunyai wang, saya akan berkongsi dengannya tetapi dia
berkongsi wangnya dengan orang lain, Dan ketika saya memberitahunya bahawa saya
tidak berpuas hati dengan perkara ini, dia memberitahu bahawa kepuasan kamu
tidak penting bagi saya. adakah apa yang dikatakannya benar?
J / Yang wajib
bagi suami adalah untuk memberikan nafqah (perbelanjaan) yang diperlukan untuk
keluarganya, dan dia berhak membelanjakan lebihan wangnya sesuka hatinya, sama ada dia
membelanjakannya untuk keluarganya, atau untuk dirinya sendiri, atau
membelanjakannya untuk tujuan kebajikan yang diredhai Allah.
Soalan 128 /
Salah seorang ansar, isterinya tidak sholat, dan dia juga seorang ansariah, dan
dia melakukan segala daya untuk membuatnya bersholat, dan dia menggunakan semua
cara syar’ei untuk membuatnya bersholat, tetapi tidak berhasil. bolehkah dia
memukulnya supaya sholat atau menceraikannya?
J / Dia menasihatinya, membentaknya,
mendorongnya (memberi semangat) supaya sholat dan meneruskan perkara ini, dan janganlah
memukulnya atau menceraikannya.
S 129 / Apakah
seorang ansar berhak memaki, menghina dan memukul isterinya, dan setiap
kesalahan yang berlaku di rumah itu akan menyalahkannya?
J / Sudah tentu, memaki dan menghina tidak
dibenarkan, dan perkara ini tidak perlu dipertanyakan lagi. Hubungan antara
pasangan suami isteri seharusnya menjalin hubungan kasih sayang dan cinta,
bukan perselisihan, dan kedua-dua belah pihak diminta untuk mengerjakannya.
S 130 / Telah dinyatakan bahawa pasangan yang bersetubuh tidak dibenarkan menikahi ibu dan saudara perempuan dari orang yang disetubuhinya. Bagaimana jika pasangan yang bersetubuh itu belum mencapai usia taklif (belum baligh), adakah larangan itu juga berlaku? Dan bagaimana jika seseorang itu mencurigakan akil baligh ketika dia melakukan perbuatan jahat ini?
J / Pada kedua-dua andaian itu tidak haram.S 131 /
Bagaimana jika diketahui wanita yang terkenal dengan zina dan bolehkah
membatalkan ikatan perkahwinan sementara jika perjanjian itu adalah bertahun,
tetapi dia meragui wanita itu tidak taat, dan untuk menyingkirkan masalah itu,
adakah dibenarkan membatalkan perkahwinan selepas bersama (dukhul-bersetubuh)?
J / wanita yang
terkenal kerana zina dikenali dengan terkenalnya di persekitaran sosialnya
kerana amalan maksiat, dia boleh membatalkan ikatan perkahwinan sementaranya pada
bila-bila masa yang dia mahukan.
S 132 / Teks berikut
disebutkan dalam Kitab Al-Syarai3, Jz III: (Sekiranya dia hamil kerana berzina, lalu
suami menceraikannya yang mengambil masa berbulan-bulan tidak melahirkan.
Dan jika dia disyaki budak
lelaki itu bersetubuh dengannya kerana suaminya menjauhkan diri darinya dan
kemudian suami menceraikannya. Dia bersedia
melahirkan dari
persetubuhan haram, kemudian dia meneruskan iddah perceraian setelah melahirkan.)
Adakah wanita
yang hamil kerana berzina dan tidak ada suami kerana tempoh iddah yang
tertentu? Adakah boleh menikahinya, sama ada oleh orang yang berzina dengannya,
atau orang lain semasa kehamilannya?
J / Dia tidak
perlu menunggu iddahnya, dan dia boleh menikah dengan orang yang berzina
dengannya semasa kehamilannya, dan makruh dengan orang lain.
S 133 / Ada
seorang ansar, lebih dari enam tahun yang lalu, suaminya lemas di laut, dia dan
kumpulannya bepergian bersamanya, mereka tidak menemui mayatnya seperti yang
lain dalam kumpulannya, tetapi dia tidak melewati tempoh iddah kematian itu. Sekarang, salah
seorang ansar melamarnya, apakah dia harus mengqadhakan iddahnya supaya sah perkawinannya,
atau apa yang harus dia lakukan?
J / Dia mesti melewati tempoh iddah kematian terlebih dahulu.
S 134 / Di
Australia, apabila seseorang bekerja dengan cara yang betul, gajinya dipotong,
begitu juga dengan gaji isterinya, dan kadang-kadang pemotongan itu dapat
mencapai gaji kanak-kanak, sehingga menjadi sukar, terutama ketika dia mahu melakukan perjalanan, dia akan meninggalkan mereka tanpa gaji dan terpaksa bergantung kepada apa
yang dia dapat dari pekerjaannya. Di sini orang-orang Iraq, serta beberapa saudara
ansar, terpaksa menyingkirkan masalah ini dan mengusahakan keselesaan mereka
dan tidak membahayakan gaji isteri atau anak-anak dan banyak faedah lain yang
mereka beritahu kepada pemerintah Australia mengenai proses pemisahan dari
isterinya, dan perpisahan pada pemerintah Australia tidak bermaksud perceraian
tetapi tahap penceraian yang lebih rendah, yang hanya mengisi borang, apakah hukum
syariahnya?
J / Pemisahan,
menurut apa yang disebutkan dalam pertanyaan, tidak dianggap sebagai
perceraian, dan isterinya kekal menurut hukum Syariah.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan