Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5
Yang Berkaitan dengan Haji:
S 42 / Terdapat tawaran untuk mengerjakan Umrah,
Haji dan Ziarah Imam Al-Redha (as) oleh beberapa syarikat swasta dengan membayar
keseluruhannya dan mengambilnya secara ansuran dengan faedah?
J / Tidak ada masalah.
S 43 / Jika seseorang berhutang mengikut hak
syar’ei, seperti khumus, atau dia berhutang kepada seseorang, dan dia
peruntukkan sejumlah wang untuk mencukupkan dia untuk menunaikan haji, apakah
dia boleh menunaikan haji dan apakah dia mendapat pahala untuk Haji Islam
(Hujjatu l-Islam)? Atau adakah dia harus memenuhi hak yang berhutang dan tidak
pergi menunaikan haji?
J / Dengan keyakinan bahawa dia akan dapat membayar
hutang di masa depan, diizinkan baginya untuk menggunakan wang tersebut dalam
menunaikan ibadah haji dan hajinya sah. Jika dia tidak pasti, maka lebih baik
dia membayar hutang yang sudah tersedia ada baginya, makruh baginya
meninggalkan dari membayar hutang itu.
Adapun jika dia tahu dengan pasti bahawa dia
tidak akan dapat membayar hutang di masa depan, maka dia mesti membayar hutang
itu apabila kemampuan membayarnya sudah tersedia.
S 44 / Adakah dibenarkan pergi menunaikan haji
dengan cara yang melanggar undang-undang setempat, sama ada di negara mukallaf
itu atau di Arab Saudi?
J / Jika pemergiannya tidak melanggar hak
orang-orang yang beriman, maka dia dibenarkan pergi dan hajinya sah.
S 45 / Adakah dibenarkan untuk pergi Haji
untuk kedua kalinya, sama ada diinginkannya atau sebagai wakil, jika ini
mempengaruhi orang lain, kerana ia akan menjadi sebahagian daripada bilangan
yang dibenarkan untuk negaranya?
J / Dia tidak dibenarkan pergi jika
perjalanannya menyebabkan bahaya bagi orang-orang yang beriman, seperti kesesakan
mereka mengerjakan haji yang wajib dilakukan, tetapi jika dia pergi, hajinya sah.
S 46 / Sekiranya bapa berwasiat agar anak
sulungnya menunaikan haji bagi pihaknya dan anaknya itu kemudian dapat
menunaikan haji dengan nama ayah, adakah dia berhak menunaikan haji atas
namanya sendiri dan mewakilkan orang lain untuk menunaikan haji bagi pihak bapanya?
J: Tidak ada masalah dengannya.
S 47 / Disebut di dalam Kitab Al-Syarai3
bahawa Haji Tamattu’ adalah fardhu bagi orang yang keluarganya dengan Mekah sejauh
(22 km). Adakah aturan pengiraan di sisi keluarga adalah rumah atau hujung
negara tempat dia tinggal?
J / Sempadan
kepadatan penduduknya (perbandaran) dan binaan bangunan di bandar tempat dia
tinggal.
S 48 / Jika ada dua jalan dari kediaman seorang
mukallaf ke Makkah Al-Mukarramah, salah satu daripadanya kurang dari (22 km)
dan yang kedua lebih dari itu, adakah wajib baginya menunaikan Haji Tamattu'
atau Haji Ifrad?
C: Kedua-duanya sah.
S 49 / Jika seseorang mengerjakan Haji Ifrad,
tetapi dia menunaikan Haji Tamattu', apakah ibadah haji dianggap bermanfaat?
J / Dalam Kitab Syarai3 Al-Islam: (Pada bahagian
ini Al-Quran memfardhukan kepada penduduk Mekah, dan di antara dia dan Mekah jaraknya
kurang dari 22 kilometer) dari setiap sisi. Dan sekiranya orang-orang ini
bersikap adil terhadap (Haji) Tamattu' berdasarkan keperluan atau pilihan, maka
hal itu dibenarkan dan mereka tidak wajib menyembelih binatang (hadyu) .
S 50 / Berkenaan dengan jamaah haji dari dalam
(Arab Saudi) ketika mereka ingin menunaikan haji, mereka memiliki dua cara
untuk memasuki Makkah, baik dia mendapat izin dari pemerintah dengan jumlah
yang terlalu tinggi, atau dia masuk dengan memakai pakaian yang dijahit dan
tidak disoal atau berhenti. Adakah dia harus membayar kifarah jika dia memakai pakaian
yang dijahit dalam masalah ini?
J / Sembelih seekor domba (syah) sudah
mencukupi.
S 51 / Apakah makna Makkah Al-Mukarramah dan
Madinah Al-Munawwarah, yang tertakluk kepada beberapa hukum, kedua-dua Makkah
dan Madinah hanya berdasarkan perbatasan (sempadan) lama sahaja, atau apakah
itu termasuk perluasan yang berlaku pada keduanya?
J / berdasarkan sempadan lama.
S 52 / Jika seorang mukallaf berihram dengan umrah
Ifrad dan menyelesaikan pekerjaannya dan tetap berada di Makkah hingga
hari-hari haji, kemudian dia ingin menunaikan haji Tamattu' atas dirinya
sendiri atau mewakilkan orang lain, adakah dia berihram untuk Umrah Tamattu'
atas penyelesaian paling rendah, atau adakah dia wajib pergi ke salah satu Miqat?
J / Berihram atas penyelesaian paling rendah.
S 53 / Saya sekarang berada di Makkah untuk
menunaikan Umrah Ifrad dan saya ingin menunaikan Umrah sekali lagi bagi pihak
ayah saya. Adakah sah bagi saya untuk mandi dan memakai pakaian Ihram saya di
hotel dan kemudian keluar ke Miqat (Masjid Al-Tan'eim) dan berkumpul menunaikan
umrah di sana, atau adakah mandi dan memakai pakaian Ihram disyaratkan ketika
berada di Miqat?
J / Dibolehkan dia memakai pakaian Ihram dan
mandi di hotel, kemudian pergi ke Miqat dan menunaikan umrah.
S 54 / Adakah boleh bertawaf di tingkat atas
jambatan yang mengelilingi Ka’bah yang mulia ketika sesak?
J / boleh.
S 55 / Sekiranya jalan itu sesak sehingga
sukar untuk tawaf antara makam Ibrahim (as) dan Ka'bah yang mulia, adakah
dibenarkan melakukan tawaf dari belakang makam (Ibrahim)?
J / boleh.
S 56 / Sekiranya jemaah haji ingin mengelak
dari bergeser dengan wanita semasa tawaf, apakah dianggap sebagai sesak yang
dibenarkan untuk tawaf di tingkat atas?
J / Geseran atau kemungkinannya tidak berlaku
kecuali dengan kesesakan yang amat sangat dari biasa, maka menurut kata-kata
soalan, ia dibenarkan.
S 57 / Salah seorang saudara ansar semasa
tawafnya dan karena kesesakan dan kebuntuan, salah satu laluan itu berada di
luar makam Ibrahim (as), apa yang harus dia lakukan?
J / Tidak ada masalah dengannya bertawaf di
luar makam Ibrahim (as) kerana sesak.
S 58 / Kami masuk untuk Tawaf Al-Nisa’ dan kerana
kesesakan menghalang kami dari tawaf mengelilingi Ka’bah, kami naik ke tingkat
pertama dan meneruskan tawaf. Setelah melepasi pusingan pertama, kami melihat
bahawa mereka membuka jalan untuk tawaf di Ka’bah, jadi kami turun dan
menyelesaikan tawaf dari tempat kami berakhir secara langsung. Adakah tawaf ini
sah, atau adakah kami wajib memperbaharuinya semula
dengan tawaf baru?
J / Tawaf itu sah dan tidak perlu memperbaharuinya.
S 59 / Adakah seorang wanita dibenarkan mendahulukan
tawaf dan sa’ei pada bermalam di Mina bukan kerana takut datang haid, tetapi
kerana takut kesesakan orang ramai dan menyentuh lelaki?
J / boleh.
S 60 / Mengenai sholat tawaf, seorang wanita
mungkin berada di hadapan lelaki atau di sebelahnya, dan sukar untuk mencari
tempat di mana wanita berada di belakang lelaki kerana kesesakan, maka apa hukum
sholat di sini?
J / dengan keperluan, sholat itu sah.
S 61 / Pada keadaan keperluan wuquf di kedua-dua
tempat wuquf (Arafah dan Muzdalifah), jika pihak berkuasa yang tidak adil sesuka
hati menghalangnya daripada melakukannya, adakah diberikan pembalasan melintasi
Arafah dan Muzdalifah dengan kereta?
J / Dengan keperluan diberi pembalasan melintasi,
dan jika dia tidak dapat wuquf di kedua-dua tempat itu, walaupun untuk beberapa
waktu, maka dia disekat dan hendaklah beramal secara orang yang disekat, dan
saya telah menerangkannya dalam Al-Syarai3.
S 62 / Sekiranya orang yang diwajibkan (mukallaf)
pergi menunaikan haji dan tidak dapat melakukan wuquf di kedua-dua tempat itu pada
waktu yang ditentukan, atau dengan keperluan, dan dia tidak dapat mengerjakan haji
seterusnya kerana dihalang, dan dia bahkan tidak dapat mengupah seseorang untuk
mewakilinya, apakah yang sesuai dengannya?
J / Tidak ada apa-apa yang sesuai dengannya,
Haji tidak wajib kecuali bagi mereka yang mudah perjalanan untuk mengerjakan Haji,
dan secara amnya perjalanannya akan diberi balasan, kerana amalan dilakukan
dengan niat.
S 63 / Apakah sempadan syar’ei di Mina, apakah
ianya (sempadan lama yang diketahui) atau apakah ia termasuk pengembangan
peluasan geografi semasa oleh pentadbir?
J / Mengikut sempadan lama.
S 64 / Seorang jemaah haji mungkin tidak dapat
menyembelih korban di Mina atau di kawasan yang berdekatan dengannya. Apakah
tanggung jawabnya?
J / Jika dia tidak dapat menyembelih di Mina
atau di sekitarnya, dia harus berpuasa dengan cara yang dinyatakan dalam Al-Syarai3,
tiga hari semasa Haji dan tujuh ketika dia kembali kepada keluarganya. Dan jika
dia tidak dapat berpuasa, maka ia tidak mengapa pada dirinya. Dan lebih baik
baginya menugaskan seseorang untuk menyembelih bagi pihaknya bersama
keluarganya atau di tempat lain.
T 65 / Sebilangan mukminin dari Algeria
tinggal dengan masyarakat yang berbeza (mukhalif) telah bertanya tentang adakah
dibenarkan melakukan korban Adhha pada hari Arafat untuk mengelak bahaya,
kerana hari raya itu jatuh pada lingkungan masyarakat mereka?
J / boleh.
S 66 / Adakah dibenarkan melakukan Sa’ei
antara Shafa dan Marwah di tingkat atas ketika sesak?
J / boleh.
S 67 / Ruang bawah tanah telah dibuat untuk Sa’ei
antara Shafa dan Marwah di tingkat bawah tanah. Adakah melaksanakan sa'ei di
dalamnya bermanfaat?
J / Jika menjadi sukar baginya untuk mencari cara
yang biasa, dia mungkin menggunakan ruang bawah tanah tersebut untuk bersa'ei.
S / 68: Seorang mukmin melakukan Sa’ei antara
Shafa dan Marwah bersama pembawa di ruang bawah tanah, kerana dia tidak selesa bersa'ei
di tingkat bawah tanah. Apakah yang sesuai dengannya?
J / Tidak ada apa-apa atasnya.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan