Pendahuluan
والحمد لله رب العالمين
والصلاة على أشرف الخلق محمد وآله الأئمة والمهديين وسلم تسليماً.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha
Penyayang,
dan segala puji bagi Allah, Tuhan semesta
alam,
Dan selawat dan salam ke atas semulia-mulia
penciptaan, Muhammad dan keluarganya, para imam dan para Mahdi. Salam pengiktirafan.
[Sifat yang paling penting bagi seorang wanita
adalah kewanitaannya, yang bermaksud kelembutan, kebaikan, belas kasihan,
simpati dengan golongan yang lemah tertindas dan keunggulan akhlaq mereka, yang bermaksud penyelesaian yang
baik, penyayang dan adil.
Wanita itu pengasih dan lemah-lembut, tidak membenci
dan berdengki.
Pendek kata, ia berlawanan dan bertentangan
dengan lelaki yang jauh dari berlembut, dan dia tidak ganas
Sebaliknya adalah kekasaran lelaki,
kegelisahannya, dan tingkah lakunya yang sering kasar dan ganas [1].
Tidak mungkin bagi mereka yang mengucapkan
kata-kata ini melainkan bersikap adil dengan wanita, adil pada zaman banyak dihancurkan
hak-hak wanita dengan pelbagai alasan, termasuk apa yang berkaitan dengan
pemahaman yang salah pada nash-nash agama, termasuk apa yang berkaitan dengan
adat istiadat dan tradisi masyarakat. Maka ada yang berpendapat bahawa auratnya
itu mesti disembunyikan dari pandangan dan dari berada bersama dalam
masyarakat, dan yang lain menganggapnya sebagai barangan murah untuk memuaskan
naluri. Dalam kedua-dua hal tersebut, menanganinya adalah dianggap sesuatu yang
melemahkan, meremehkan atau dipandang rendah. Ini menghasilkan sudut tanggapan sudut
yang berbeza yang diperlakukan terhadap ciri-ciri (kelakuan) keperempuanan di
seluruh dunia, sehingga kadang-kadang wanita itu berubah menjadi watak
pendendam, dan pada masa lain dia berubah menjadi makhluk yang lemah dan patah
hati.
Dan di antara semua itu, kaum wanita sibuk
dengan takdir dari peranannya, dan dunia sibuk dengan cara yang salah padanya.
_________________________________
[1] - Dipetik dari ucapan yang diterbitkan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) di laman Facebook rasminya -
pada: 8 Mac 2020 sempena Hari Wanita Sedunia
Wanita
Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)
Mengenai Wanita - 8
Ramai pemikir Muslim dan mereka yang lain
berusaha untuk menangani kewujudan ini dengan kajian dan penyelidikan.
Pandangan mengenai wanita dan peranannya serta
pandangan agama-agama Samawi terhadapnya berbeza, dan di antara semua pandangan,
sukar untuk mencari seseorang yang berlaku adil terhadap wanita itu dan
meletakkannya dalam kedudukan di mana dia harus ditempatkan tanpa keterlaluan
atau kelalaian. Kedudukan yang menjaga kemuliaannya, melindungi hak-haknya dan
menjaga kesuciannya, dan pada masa yang sama memberinya peluang untuk melakukan
sesuatu dalam masyarakat agar suaranya dapat didengar, dan inilah keadilan yang
diinginkan oleh setiap wanita untuk bersama-sama sehingga menyebabkan semua
tingkah laku keperempuanan ketika ini menjadi imbang, tenang, dan bahkan
mungkin dilenyapkan. kerana
rawatan kali ini akan menjadi matlamat dan merangkumi ilmu dan agama, iaitu, yang
menyempurnakannya.
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), yang kami yakini
bahawa dia adil terhadap wanita, dia banyak menulis mengenai hal ini dan
menjawab banyak pertanyaan, dan menjelaskan arah sebenar agama samawi yang melihat
bahawa wanita sama dengan lelaki kecuali dalam beberapa perincian dan spesifik
yang berkaitan dengan hukum-hukum. Adapun yang berkaitan dengan kerja, dia
melihat bahawa: [Seorang wanita yang beriman adalah seperti seorang lelaki yang
beriman, kerana dia bersholat, berpuasa, dan beramal dalam mencari redha
Tuhannya, Yang Maha Suci secara lengkap, sama seperti orang lelaki yang
beriman, kecuali dalam beberapa perincian dan kekhususan. Maka dia bertanggung
jawab mengenal agamanya dan menyampaikan kepada manusia dan mengenalkan mereka
dengan kebenaran dalam batas-batas kesanggupannya,
﴿لا يُكَلِّفُ االله نَفْساً الا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَ يْهَا مَا اكْتَسَبَتْ﴾
Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Baginya apa yang diusahakannya dan ia mendapat siksa apa yang dikerjakanny
Jangan gagal menyampaikan kepada manusia dan
mengatakan kebenaran, sama ada menyampaikannya secara bersemuka atau melalui
media yang sedia ada, seperti Internet.[1]. Dari sisi kekeluargaan, Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) melihat bahawa kebajikan terhadap isteri adalah permulaan
kehidupan yang tepat, seperti yang dia katakan, "Bersikap baik kepada
isteri yang beriman permudahkanlah perkara-perkara untuk kebaikan akhirat dan
dunia, dan itu akan menghasilkan rezeki dan menangkis kemiskinan dan kejahatan [2],
dan dengan demikian beliau banyak menjawab soalan yang berkaitan dengan wanita
sehingga jika jawapan ini dibandingkan dengan ahli teori, sama ada pada
ahli-ahli agama atau mereka yang lain, untuk mengadakan penyelidik mengenai kebenaran
akan mendapati kalimat dan arahan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) adalah seperti
sinar cahaya yang menembusi kegelapan.
_________________________
[1] – Kitab Kitab Bersama Abdus Soleh - Jilid 2,
hlm. 86
[2] - Al-Jawab Al-Munir Melalui Internet- Jz 5, hlm.86
Terbitan Ansar Imam Mahdi (as) .......... 9
Yang terpenting dari segalanya, Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) memastikan untuk menjawab keraguan yang ingin ditimbulkan oleh
penentang agama yang berasa musykil dengan hak persamaan wanita dalam keadilan
Islam dan kewajarannya. Mereka percaya bahawa agama mengurangkan hak-hak wanita
kerana mereka tidak sama dengan lelaki, dan wanita, dalam batas pemahaman
mereka, disalah anggap kerana disyari’atkan kepada lelaki, antara apa yang
dijawab oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as). Dan secara objektif, kenyataan berat
sebelah banyak yang ketinggalan zaman yang diamalkan oleh mereka yang menentang
(yang khilaf), jadi dia menyoal mereka dengan berani, dengan berkata:
... [Juga, siapa pun yang ingin mengkritik
undang-undang tertentu dalam sistem perundangan dan yang disyariatkan, dia
harus memperhatikan undang-undang ini sebagai bahagian dari sistem ini dan
tidak memotong bahagian ini dan memperlakukannya secara terpisah dari sistem
secara keseluruhan.
Dia seharusnya melihat hak-hak dan kewajiban
wanita dalam undang-undang Ilahi setidak-tidaknya, tidak hanya melihat hak-hak dan
mengatakan bahawa wanita diberi hak-hak lebih sedikit daripada lelaki dalam undang-undang
Ilahi, mengapa tidak melihat kewajipan dan mengatakan bahawa lelaki itu
menjalankan tugas lebih banyak daripada wanita dalam undang-undang Ilahi?
Contohnya, ada dua orang pekerja, salah seorang
darinya ditugaskan untuk membina bangunan setinggi lima tingkat dan yang seorang
lagi membina bangunan sepuluh tingkat. Adakah wajar saya memberikan kepada
mereka bahan binaan yang sama dan jumlah yang sama untuk pembinaan tersebut? Dan
jika anda memberikan kepada pembina sepuluh tingkat dua kali ganda dari pembina
lima tingkat, adakah betul seseorang yang datang dan mengatakan anda tidak adil
kerana anda tidak memberikan sama rata kepada keduanya sedangkan mereka berdua
bekerja untuk anda?] [1].
Oleh itu, kita melihat bahawa keraguan yang
ditimbulkan oleh pihak penentang dan menghasut kepada agama tidak lain hanyalah
suatu yang berat sebelah yang berdasarkan pada memutarbelitkan fakta dan
menunjukkannya dengan cara yang menyimpang jauh dari kesesuaian dan keadilan.
__________________________________
[1] - Kitab Al-Hawari Ketiga Belas – hal. 13
Wanita Dalam Islam [Himpunan Panduan Kata-kata dan Fatwa Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) Mengenai Wanita - 10
Dan jika seseorang yang berakal ingin melihat
keseluruhan gambaran, maka Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) memberikan banyak
tanggapan yang memuaskan terhadap isu-isu yang berkisar pada wanita, sama ada
dalam bidang perundangan, sosial, amalan atau pelajaran, dan banyak lagi yang lain.
Hari ini, kami mengajak kaum wanita, kerana
mereka adalah orang-orang yang bertanggungjawab, untuk membaca warisan Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) dan mengetahui hak yang mesti dihadamnya. Kami menyeru
semua orang yang berminat dalam masalah wanita untuk membaca dan merenungkannya,
dan membaca pendapat-pendapat Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as), yang telah kami
kumpulkan dari kitab, risalah, arahan, halaman di media sosial, jawapan-jawapan
dan komennya. Untuk mempunyai gambaran yang jelas tentang garis besar cara
agama samawi memandang wanita, hak-hak dan tugas mereka, Oleh itu, kami
meletakkan kata-kata ini di tangan pembaca yang terhormat, agar mereka dapat
mengembalikan kebenaran dan mengungkapkan kebenaran yang telah hilang atau
diremehkan dengan banyak pendapat yang diperdebatkan. Sebagaimana Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) mengembalikan martabat wanita kepada mereka dan menetapkan
simbol wanita dan kemanusiaan untuk mereka ikuti. [Dan wanita pada setiap masa
dan tempat dapat mengambil pelajaran dari apa yang dilakukan Zainab (as) dan
mendapat manfaat dari kekuatan kedudukannya dan mengikuti teladannya, kerana
dia adalah simbol wanita dan manusia yang hebat, bahkan bagi mereka yang tidak mempercayainya
... Mana-mana wanita boleh melakukan tugas besar dalam hidup ini, yang
memperjuangkan kebenaran, keadilan dan kejujuran terhadap yang batil, yang zalim dan yang melampau batas.] [1]
Untuk mempermudah mengakses (mendapatkan) kandungan
kitab, kami membahagikannya kepada bab-bab yang berbeza yang dikumpulkan dari jawapan
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) mengenai tajuk umum kepada bab-bab, kemudian
jawapannya dibahagikan di bawah tajuk sederhana terperinci. Kami mulakan dengan
jawapan yang berkaitan dengan kedudukan dan peranan wanita dan apa yang
disebutkan tentangnya dalam nash-nash agama. Kemudian kami bincangkan
peranannya dalam masyarakat dan politik, dan kami akhiri dengan hukum-hukum syari’ah
yang berkaitan dengannya, begitu juga dalam keluarga atau perkahwinan dan
lain-lain.
Kami berharap kami berjaya mencapai matlamat
kami, iaitu: Keadilan terhadap wanita. Kadar kepentingannya dengan tujuan ini,
adalah perlu bagi kami untuk menunjukkan betapa agama ilahi itu sendiri telah dicemar
(dizalimi) dan diselewengkan atas nama wanita, kadang kala oleh lawannya, dan
pada masa lain terdedah kepada takwilan (tafsiran) oleh yang bukan dari ahlinya..
______________________
1 – Disiarkan di halaman rasmi Imam Ahmad Al-Hassan
(as) di Facebook - Tarikh: 29 Ogos 2020.
Terbitan Ansar Imam Mahdi (as) .......... 11
Dan kami berharap agar menjadi jelas bagi
mereka yang membaca apa yang terkandung dalam kitab ini bahawa keadilan bagi
agama ini tidak akan dapat dicapai melainkan dengan mengambil dari yang dilantik
oleh Allah Ta’ala untuk mensyari’atkan dan melaksanakan dalam SyariahNya yang bertoleransi.
والحمد لله رب العالمين.
Dr. Haifa’ Behbehani
Rabi3 Al-Awwal / 1442 Hijrah
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikutnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan