Kitab Soal-Jawab Fiqh - Pelbagai Masalah – Juz 5
Pelbagai Masalah:
S 178 / Apakah hukum seseorang yang menjumpai sekeping
gambar dan mengambilnya, kemudian setelah satu atau dua hari dia ingin
mengembalikannya ke tempatnya dengan alasan tertentu, misalnya kerana kesulitan
dalam mengenalinya atau selainnya, adakah dibenarkan mengembalikannya ke
tempatnya?
J / Masalahnya bergantung pada jenis gambar
tersebut, nilainya dan tempat di mana ia menemukannya, dan secara umum lebih
baik menyerahkannya ke tangan orang yang dapat dipercayai yang dapat mengatasinya
menurut Syariah.
S 179 / Adakah nazar dalam alam rukya (mimpi)
wajib dipenuhi di alam dunia ini?
J Tidak wajib.
S 180 / Seseorang mempunyai dana dengan pahala
Imam Al-Hussein (as) dan dia mengalami kesulitan kewangan yang kritikal.
Bolehkah dia mengambil daripadanya dengan tujuan pinjaman atau keperluan,
misalnya?
J / Adalah dibenarkan jika dia adalah penyumbang,
atau dia memberitahu penyumbangnya mengenai hal ini.
S 181 / Seorang ansar di kota Shushtar membina
sebuah perkuburan milik salah seorang putera Nabi Allah Ya’kub (as) dan semua
yang terdapat di makam dan apa yang diterima dari nazar dan hadiah adalah
diusahakannya untuk membina makam.
Dia bertanya: Kadang-kadang saya dapat
mengeluarkan sejumlah wang dari makam, jadi adakah dibenarkan untuk
menyerahkannya ke Bait Al-Mal dakwah yang diberkati?
C: Tidak dibenarkan.
S 182 / Adakah cikgu atau guru boleh menolong
atau mengajar beberapa atau sebahagian jawapan kepada para pelajar dalam
peperiksaan akhir atau peperiksaan yang lain? Adakah dia ada kaitan dengan halal
atau haram upah (gaji) yang diambilnya? Semoga Allah memelihara tuan sebagai
guru seluruh alam, pembimbing, dan bapa yang penyayang.
A / Tidak dibenarkan baginya untuk melakukannya,
kerana dia termasuk sebagai pekerja yang mengawal institusi pendidikan di tempat
dia bekerja.
S 183 / Seorang pensyarah universiti yang
mengkhusus dalam bahasa Arab, adakah dia boleh mengawasi penyelidikan kelulusan
yang berhubungan dengan surah-surah Al-Quran Al-Karim dengan kajian atau garis
panduan bahasa, dan hasil penyelidikan itu sering kali tidak bertepatan dengan
tafsiran Muhammad dan keluarga Muhammad (as)?
J / Boleh.
S 184 / Ada alat untuk memotong kertas dan
memotongnya menjadi helaian yang sangat kecil, yang digunakan oleh pekerja
untuk mencincang kertas, jadi apa hukum untuk memotong kertas yang mengandungi
ayat-ayat dari Al-Quran atau nama-nama Ahl Al-Bait (as) dan hadits-hadits
mereka?
J / Tidak ada masalah mencincangnya untuk
menyingkirkannya.
S / 185 / Kami tinggal di luar Iraq, khususnya
di Australia. Anak sulung saya berkahwin dan mempunyai tiga orang anak. Kerana
masalah perkahwinan yang dialaminya selama bertahun-tahun, dia memutuskan untuk
pergi ke Iraq dan menetap di sana. Dia dapat datang dengan salah seorang anak
lelakinya yang berusia 7 tahun. Sekarang kami perlu menawarkan kewarganegaraan
Iraq kepada anak ini, tetapi kerana ibunya tidak datang ke Iraq dan kerana
tidak ada ikatan (aqad) perkahwinan yang sah, masalahnya agak rumit.
Saya boleh mendaftarkannya dengan nama saya
sebagai datuknya, iaitu bapa ayahnya, tetapi perkara ini memerlukan dua saksi
untuk bersumpah bahawa anak ini adalah anak saya, adakah ini dibenarkan menurut
syarak?
Soalan saya adalah mengenai kesahihan sumpah
tersebut, adakah boleh bersumpah bahawa cucu saya yang merupakan anak saya
sehingga dia didaftarkan sebagai anak saya untuk mendapatkan kewarganegaraan
Iraq untuknya?
J / Tidak dibenarkan.
S 186 / Anak saya terbunuh dalam demonstrasi
baru-baru ini di Tahrir Square, dan sekarang mereka menghubungi saya untuk
mengambil haknya, dan saya bingung, kerana di dalam hati saya ada pelajaran
yang sangat hebat, jadi saya takut mengambil wang dan bersenang-senang
dengannya dan lupakan pelajaran yang saya dapati, kerana dengan mudah membunuh
anak-anak kita dan hendak memuaskan kita dengan sejumlah wang. Saya tidak mahu
ini sama sekali. Sebaliknya, saudara-mara saya menegaskan bahawa saya menzalimi
keluarga saya dengan menghilangkan hak mereka. Apa hukum syar’ei dan apakah bimbingan
tuan kepada saya?
J / Mengenai hak-hak dan yang seumpamanya, ini
adalah wang awam dan bukan wang para penindas itu, jadi anda boleh
mengambilnya.
S 187 / Tuan, mengenai pemuda yang terbunuh
dalam demonstrasi, apakah mereka mati syahid?
J: Ya, pasti. Tidak ada masalah untuk
memanggil mereka para syuhada’ dalam pengertian yang biasanya berlaku kepada
mereka yang dibunuh oleh para penzalim dan dalam menuntut hak-hak mereka.
S 188 / Tuan, tidak tersembunyi lagi bagi tuan
bahawa bandar Tal Afar menderita selama sepuluh tahun sebelum kota itu jatuh ke
tangan ISIS pada tahun 2014, dan setelah lebih dari tiga tahun kami berpindah,
kota itu dibebaskan.
dan kami di antara ansar Tal Afar yang
berpindah ke Hirah. Perlukah kami kembali ke rumah kami atau tidak?
Adalah diketahui bahawa lokasi geografi Tal
Afar seperti yang tuan ketahui, adalah sebuah pulau yang dikelilingi oleh
pengganas dan pusat pemulihan mereka, dan melalui pengalaman kami tahu bahawa
ini akan muncul lagi setelah kembali dari pusat pemulihan mereka, di samping
kesukaran untuk mengamankan sempadan. Serta kehadiran puak Kurdi yang ada kaitan
dengan Kurdi Syria dan Turki di Sinjar, kerana keadaan politik dan keamanan
sangat rumit, jadi kami harap Al-Syed, bapa, semoga Allah melindunginya, untuk
memberikan nasihat atau pendapat atau memerintahkan kami untuk kembali atau tetap
tinggal supaya kami menyedari perkara kami. Dengan ucapan berbanyak-banyak
terima kasih dan pujian kepada tuan.
J / Kembalinya orang-orang beriman ke Tal Afar
dan ke tanah air mereka serta peranan mereka sangat penting. Tidak mengapa bagi
sesetengah orang-orang beriman pergi dari semasa ke semasa ke Tal Afar untuk
mengetahui keadaannya. Dan apabila keadaan sesuai, lebih baik kembali. Saya mohon
kepada Allah agar meneguhkan pendirian anda, menangkis semua kejahatan dan yang
buruk, dan memberikan anda pertolongan yang luar biasa.
S 189 / Setelah pembebasan Tal Afar dari
keganasan ISIS, didapati bahawa mereka telah menjarah wang dan harta benda orang-orang
Syiah dan menjadikannya harta negara takfiri mereka .. Dan seterusnya. Sekarang
terdapat kedai (gudang) untuk beberapa harta tanah ini di tempat yang
berlainan, sehingga di kawasan kejiranan tertentu anda akan menjumpai kedai
untuk katil, dan di kedai lain untuk perabot, dan di kedai lain untuk peralatan
elektrik… ..dan seterusnya.
Persoalannya ialah apakah hukum untuk
mengambil barang yang diperlukan dari kedai-kedai ini, yang tidak dipantau dan
tersedia untuk semua orang, dan beberapa daripadanya terletak di jabatan
kerajaan dan mereka telah mengumumkan bahawa mereka akan membuang barang-barang
ini ke luar jabatan jika keluarga yang pulang ke Tal Afar tidak mengambilnya?
J / Adalah dibenarkan untuk mengambil apa yang
anda perlukan daripadanya selagi barang anda telah dijarah sebelumnya.
S 190 / Adakah dibenarkan menggantung sebilangan
manik yang mengandungi beberapa bentuk dan huruf dan yang dipercayainya? Serta
apa yang disebut dalam beberapa kitab terkenal seperti Al-Tuhfah Al-Radhawiyah
dan kitab-kitab lain yang mengandungi bentuk matematik dan lain-lain. Adakah
dibenarkan mempercayainya, menulisnya, membawanya dan menggantungkannya?
J / Tulisan Ayat Al-Kursi dan Al-Mu3auwizhat
dengan Za’faran sudah memadai, insya Allah.
S 191 / Adakah boleh menghadirkan roh-roh,
sama ada mereka yang beriman atau tidak, dan adakah mungkin mempercayai pada berita
(khabar) yang dilaporkan mengenai perbuatan seperti yang didakwa oleh yang
mengamalkannya?
J / Menghadirkan jin bukanlah masalah yang
sukar, tetapi ia berbahaya. Kebanyakan orang yang melakukan kerja ini akhirnya mereka
sendiri disentuh oleh jin dan dipermainkan oleh jin-jin itu.
Tidak mungkin mempercayai berita dari jin
kerana anda tidak mengetahui keadaannya, iman dan kepercayaannya sehingga anda
mempercayai kata-katanya, maka bagaimana jika ada di antara mereka adalah jin-jin
yang tidak beriman dan munafik. Berbohong adalah alat dan perantara untuk
mencapai apa yang mereka mahukan, dan sebahagian jin mempermainkan dan
bertindak seperti kanak-kanak tanpa ada apa-apa tujuan yang logik (menasabah) dan
mereka hadir di persekitaran anda. Sebaik sahaja orang tertentu meminta kehadiran
jin, orang-orang ini memanggilnya dan mereka menyahut panggilannya dan
menjadikannya alat permainan dan jenaka bagi mereka untuk dinikmatinya.
S 192 / Adakah kami boleh menganggap: Saya adalah
ansar Imam Mahdi (as), akan mengambil gaji dari Hauzah Marajik? Dan perkara ini
sebelum itu kita perlu mendaftarkan nama kita dengan mereka?
J / Boleh.
S 193 / Adakah kalendar Hijriah betul atau
dicemari oleh beberapa masalah?
Melalui kajian lanjut saya ke beberapa laman
web, dikatakan bahawa kalendar Hijriah dicemari kekeliruan, kerana orang yang
yang menetapkan kalendar Hijriah adalah Omar Ibn Al-Khattab?
A / Kalendar lunar (Qamari) Arab pada asalnya
adalah kalendar Ibrani atau Yahudi itu sendiri, iaitu, ia adalah kalendar
lunar-suria (Qamari-Syamsi) dan bukan hanya kalendar lunar seperti yang dipraktikkan
sekarang.
S 194 / Seorang pelajar wanita bertanya kepada
saya setelah saya mengatakan bahawa kita sekarang berada pada semester Musim
Luruh: Mengapa saya menulis tarikh di papan tulis pada bulan Rabi3 Al-Awwal?
Loceng telah mejadi peluang menyelamatkan saya kerana saya bingung bagaimana akan
menjelaskan kepadanya?
Juga, inilah yang ditulis oleh salah seorang
pendidik berbudi bahasa di halamannya dengan mengatakan: Dia banyak menderita
daripada soalan-soalan ini dan tidak mendapat jawapan yang meyakinkan bagi
seorang anak.
Apakah tindak balas yang sesuai, memandangkan
isu ini berkaitan dengan agama Islam?
J / Ini berkaitan dengan tarikh Hijriah
berdasar lunar (Bulan/Qamari), yang merupakan sistem tarikh yang tidak ditetapkan
oleh Rasulullah (S) sehingga diamalkan ke atas agama Islam, tetapi pada zaman Al-Rasul
Muhammad (S). Ia adalah tarikh Ibrani lunar-suria (berdasarkan Bulan-Matahari) yang
diambil oleh orang Arab dari orang Yahudi,
Mengikut tarikh ini, tidak akan ada masalah
dalam penyesuaian bulan musim bunga (Rabi3) dengan musim bunga yang sebenarnya
di kebanyakan negara di dunia. Kerana kekurangannya ditambahkan pada tahun lunar
(bulan - Qamari) untuk penyesuaian dengan tahun suria (Matahari-Syamsi).
S 195 / Apakah perbezaan antara Taurat, Injil,
dan Al-Quran yang tidak diselewengkan?
J / Taurat dan Injil yang betul adalah dianggap
sebahagian dari Al-Qur’an, kerana Al-Qur’an yang mengawalnya.
S 196 / Saya mempunyai beberapa soalan dan
saya harap tuan akan menjawabnya: 1 - Adakah mubahalah adalah perkara khusus
bagi Imam maksum? Adakah dibenarkan bagi orang beriman untuk melakukannya
ketika diminta oleh orang-orang yang menentang dakwah yang diberkati ini?
Kerana mereka (orang-orang yang menentang) ramai yang meminta mubahalah dan
jika kita tidak melakukannya, mereka akan menyangka bahawa mereka berada di pihak
yang benar. Karena (Mubahalah antara yang bukan maksumin) ini kadang-kadang
berlaku di negara saya.
2 - Sekiranya Mubahalah berlaku, adakah orang-orang
yang menentang mati dengan segera atau adakah mereka mempunyai masa untuk
bertaubat?
J / Mubahalah dilakukan di antara dua pihak
untuk dijatuhkan laknat kepada pendusta, oleh itu kedua-dua pihak yang bermubahalah
harus mengetahui dengan jelas kepercayaan (aqidah) masing-masing. Adapun
hukumannya, ia akan jatuh pada pendusta dari kedua-dua belah pihak, dan mungkin
akan jatuh ke atas kedua-duanya jika keduanya berdusta. tidak semestinya hukuman
akan segera berlaku atau pada masa yang sama dengan mubahalah.
S 197 / Tuan, bagaimana Rasulullah (S)
mendapat syahid?
J / Rasulullah (Salawatu Allah 3alaihi Wa 3alaa
Aalihi), mati kerana diracun.
S 198 / Tuan, bagaimana dengan perkahwinan Al-Saiyidah
Fatimah Al-Zahraa’ dengan Imam Ali, (Salawatu Rabbi 3alaihima).
Menurut apa yang saya dengar sejak saya kecil bahawa
Al-Saiyidah Fatimah Al-Zahraa’ meninggal pada usia (18 tahun) dan pada masa itu
dia sudah berkahwin dan menjadi ibu kepada (tiga) orang anak?
J / Tidak benar bahawa dia berusia 18 tahun
ketika syahadahnya (Salawatu Allah 3alaiha).
S 199 / Apakah pernikahan Saidina Muhammad (S)
dengan Aisyah, yang berusia 9 tahun, dianggap sebagai perkahwinan dengan anak
di bawah umur?
J / Dia tidak menikahinya pada usia ini,
tetapi dia sudah besar.
✡✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan ✡✡ Berikut
Tiada ulasan:
Catat Ulasan