Khamis, 13 Jun 2019

Kitab Menyuruh Kepada Makruf dan Mencegah Yang Mungkar


Kitab Menyuruh Kepada Makruf dan Mencegah Yang Mungkar


Makruf (berbuat kebaikan): Adalah semua yang diperintahkan oleh syariat  atau menganjurkannya.

Dan mungkar: Adalah semua yang dilarang oleh syariat .
Menyuruh kepada makruf dan mencegah yang mungkar adalah wajib ke atas setiap individu dalam masyarakat mukmin.

Makruf (berbuat kebaikan): dibahagikan kepada: yang wajib dan yang dianjurkan (mandub), Maka perkara yang wajib adalah diwajibkan, perkara yang dianjurkan (mandub, mustahab, sunat) adalah dianjurkan. Dan yang mungkar: ia tidak dibahagikan, maka mencegah kesemuanya adalah wajib.

Tidak wajib mencegah kemungkaran jika tidak menyempurnakan empat syarat:

Pertama: adalah bahawa dia harus diajarkan (mengetahui) perkara-perkara yang mungkar untuk memastikan kesilapan pada keingkaran itu, dan wajib bagi setiap orang mukmin mempelajarinya

Kedua: adalah dibenarkan untuk pengaruh keingkarannya. Adakah ia subur di dalam fikirannya, atau diketahui bahawa ia tidak dipengaruhi, ia tidak wajib.

Ketiga: Dan bahawa pelaku itu bertekad untuk meneruskannya, Jika kelihatan darinya memimpin keengganannya, atau berhenti darinya maka gugurlah keingkarannya itu.

Keempat: Hendaklah ada penyebab kerosakan dalam keingkarannya itu, jika dia menganggap bahaya kepadanya atau kepada hartanya, atau kepada salah seorang yang beriman, maka gugurlah kewajiban itu.

Ada tiga tahap keingkarannya: dengan hati, dan hendak melihatnya dengan marah kepada pelaku kemungkaran dan menolaknya, ia benar-benar wajib, dan dengan lisan dan dengan tangan (perbuaan).

Adalah wajib untuk menghapuskan kemungkaran dengan hati terlebih dahulu, sebagaimana diketahui bahawa yang melakukannya itu ditegur dengan menunjukkan kebencian, dan begitu juga jika dia tahu bahawa ini tidak mencukupi dan dia tahu bagaimana berpuas hati dengan bergerak dan meninggalkannya adalah wajib membatasi dirinya.
.
Sekiranya diketahui bahawa ia tidak meninggikannya, dia berpindah kepada keingkaran dengan lisan, pada tahap yang lebih mudah untuk dikatakan adalah mudah. Jika dia tidak bangkit kecuali dengan tangan, seperti memukul dan perbuatan yang serupa adalah dibenarkan, walaupun dia perlu mencederakan orang lain atau membunuh, tidak dibenarkan kecuali dengan izin imam.

Tidak dibenarkan sesiapa pun untuk mengadakan hudud (had-had – batas-batas) kecuali imam dengan kewujudannya, atau sesiapa yang dilantiknya untuk mengadakannya. Walau bagaimanapun, dengan keatiadaannya dibenarkan bafi seorang pemimpin menetapkan had ke atas yang dimiliknya, dan tidak dibenarkan bagi seorang lelaki untuk menetapkan had ke atas anaknya dan isterinya.


✡✡✡✡✡

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 


Tiada ulasan: