Kitab Menyuruh Kepada Makruf dan Mencegah Yang Mungkar
Makruf (berbuat kebaikan): Adalah semua yang
diperintahkan oleh syariat atau menganjurkannya.
Dan mungkar: Adalah semua yang dilarang
oleh syariat .
Menyuruh kepada makruf dan mencegah yang mungkar
adalah wajib ke atas setiap individu dalam masyarakat mukmin.
Makruf (berbuat kebaikan): dibahagikan
kepada: yang wajib dan yang dianjurkan (mandub), Maka perkara yang wajib adalah
diwajibkan, perkara yang dianjurkan (mandub, mustahab, sunat) adalah
dianjurkan. Dan yang mungkar: ia tidak dibahagikan, maka mencegah kesemuanya adalah
wajib.
Tidak wajib mencegah kemungkaran jika tidak
menyempurnakan empat syarat:
Pertama: adalah bahawa dia harus diajarkan (mengetahui)
perkara-perkara yang mungkar untuk memastikan kesilapan pada keingkaran itu,
dan wajib bagi setiap orang mukmin mempelajarinya
Kedua: adalah dibenarkan untuk pengaruh keingkarannya.
Adakah ia subur di dalam fikirannya, atau diketahui bahawa ia tidak dipengaruhi,
ia tidak wajib.
Ketiga: Dan bahawa pelaku itu bertekad
untuk meneruskannya, Jika kelihatan darinya memimpin keengganannya, atau
berhenti darinya maka gugurlah keingkarannya itu.
Keempat: Hendaklah ada penyebab kerosakan dalam
keingkarannya itu, jika dia menganggap bahaya kepadanya atau kepada hartanya,
atau kepada salah seorang yang beriman, maka gugurlah kewajiban itu.
Ada tiga tahap keingkarannya: dengan hati,
dan hendak melihatnya dengan marah kepada pelaku kemungkaran dan menolaknya, ia
benar-benar wajib, dan dengan lisan dan dengan tangan (perbuaan).
Adalah wajib untuk menghapuskan kemungkaran
dengan hati terlebih dahulu, sebagaimana diketahui bahawa yang melakukannya itu
ditegur dengan menunjukkan kebencian, dan begitu juga jika dia tahu bahawa ini
tidak mencukupi dan dia tahu bagaimana berpuas hati dengan bergerak dan meninggalkannya
adalah wajib membatasi dirinya.
.
Sekiranya diketahui bahawa ia tidak meninggikannya,
dia berpindah kepada keingkaran dengan lisan, pada tahap yang lebih mudah untuk
dikatakan adalah mudah. Jika dia tidak bangkit kecuali dengan tangan, seperti memukul
dan perbuatan yang serupa adalah dibenarkan, walaupun dia perlu mencederakan
orang lain atau membunuh, tidak dibenarkan kecuali dengan izin imam.
Tidak dibenarkan sesiapa pun untuk mengadakan
hudud (had-had – batas-batas) kecuali imam dengan kewujudannya, atau sesiapa
yang dilantiknya untuk mengadakannya. Walau bagaimanapun, dengan keatiadaannya
dibenarkan bafi seorang pemimpin menetapkan had ke atas yang dimiliknya, dan tidak dibenarkan bagi
seorang lelaki untuk menetapkan had ke atas anaknya dan isterinya.
✡✡✡✡✡
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan