Rabu, 28 Februari 2018

Rukun kedua: Kerja-kerja Haji





Rukun kedua: Kerja-kerja Haji

Wajib atasnya dua belas perkara: Ihram, Wukuf di Arafat, berada di Al-Masy’ar (Masy'aril-Haram, dan pergi Mina, melontar, menyembelih, dan bercukur atau memendekkan rambut, dan Tawaf, dan sholat dua Rakaat selepasnya, dan Sa’ei, Tawaf Nisa’, sholat dua Rakaat selepasnya.
                     

Adalah mustahab sebelum pergi: bersedekah, sholat dua rakaat, dan berdiri di pintu rumahnya dan membaca Al-Fatehah di hadapannya, di kanan dan di kirinya serta juga membaca Ayat Al-Kursiy, dan hendaklah berdoa dengan perkataan melapangkan dan dengan doa-doa Al-Ma’tsurah (peninggalan Rasulullah), dan apabila mula melangkah kaki menaiki kenderaan dengan menyebut:

بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله وبالله والله أكبر

Bismillahi Al-Rahman Al-Rahim, Bismillahi Wabillah Wallahu Akbar
Dengan nama Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Dan dengan nama Allah Allah dan dengan Allah dan Allah Maha Besar ,

Dan apabila duduk dalam perjalanannya, berdoalah dengan doa-doa Al-Ma’tsurah.


Mengenai Ihram


Mengenai: Yang mendahuluinya, Cara-cara, dan Hukum-hukumnya.

Semua yang mendahuluinya adalah mustahab iaitu:

Merapikan rambutnya dari awal Zhu Al-Qa’eidah jika dia mahu bertamattuk, dan lebih pasti lagi apabila bulan baru Zhu Al-Hijjah, hendaklah membersihkan badan, memotong kukunya, dan menipiskan (membuang) misai, dan membuang rambut dari tubuhnya dan merapi (bulu) ketiaknya, Walaupun bahagiannya dia telah menempel selama tidak melepasi lima belas hari.


Dan mandi (Ghusl) untuk ihram, jika dia tidak menemui air, dia boleh melakukan tayammum untuknya. Sekiranya dia melakukan ghusl, dia makan atau memakai apa yang tidak dibenarkan makan atau memakainya ketika iharam, dia hendaklah mengulangi ghusl (mandi), ianya adalah mustahab. Dia boleh mendahulukannya sebelum ke Miqat jika dia takut kekurangan air, dan sekiranya menemuinya mustahab untuk dia mengulanginya. Dia harus melakukan ghusl pada awal hari untuk hari itu, dan pada awal malam untuk malamnya, selagi belum tidur. Jika dia memakai iharam tanpa ghusl (mandi) atau sholat, kemudian dia ingat dan sedar bahawa dia telah meninggalkannya dan dia hendaklah mengulangi ihramnya.

Dan hendaklah berihram seterusnya bersholat Fardhu Dzohor atau Fardhu-fardhu yang lain, tetapi jika tidak mempersetujui dengan bersholat Ihram enam rakaat sholatlah sekurang-kurangnya dua rakaat, dengan membaca pada rakaat pertama: (Al-Hamd) dan (Qul Ya Aiyuha Al-Kafirun), dan pada rakaat kedua: (Al-Hamd) dan (Qul Huwa Allahu Ahad), Dan dia menetapkan nafilah ihram adalah mengikutinya. - walaupun ia adalah waktu sholat Fardhu - mendahulukan nafilah yang tidak menyempitkan sholat Fardhu dilakukan secara tunai.

Tatacaranya:      

Termasuk yang wajib dan mandub (Sunat).
Yang wajib ada tiga perkara:

Pertama: Niat di dalam hatinya bertujuan kepada empat perkara: berihram Haji atau Umrah untuk mendekatkan diri (kepada Allah), dan dari jenis Tamattuk, Qiran atau Ifrad, sifatnya wajib atau mandub (Sunat) dan yang diiharamkan untuknya adalah Haji (rukun) Islam atau yang lain. Jika dia berniat melakukan sesuatu jenis dan dia mengatakan sesuatu yang lain pada niatnya, dan dia jika menyalahi niatnya secara sengaja atau tidak sengaja, ihramnya tidak sah.. Walaupun ihram untuk Haji dan 'Umrah, dan dia berada dalam bulan-bulan haji atau yang lain adalah batal, dan dia perlu memperbaharui niat dan ihramnya. Jika dia berkata: Seperti Ihram si Fulan dan dia tahu akan apa yang diihramkan adalah betul (sah) dan apabila tidak tahu batallah ihramnya,.

Kedua: adalah Talbiyah yang empat, maka tidak dikira niat Ihram untuk Tamattuk dan Ifrad melainkan dengannya, atau dengan isyarat kepada orang bisu bersama menyebut niat di dalam hatinya. Dan Qiran dengan pilihan jika dia mahu menyebut niat Ihram dengannya, dan jika dia mahu meniru atau dengan sepenuh hatinya, dan dengan kedua-duanya yang mana dari mula hingga akhir adalah mustahab.


Dan bentuk sebutannya:

لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك، إن الحمد والنعمة لك والملك لك، لا شريك لك

(Labaika Allahumma Labaik, Labaika La Syarika Laka Labaik, Inna Al-Hamda Wal-Ni3mata Laka Wal-Mulka Lak, La Syarika Lak)
Aku penuhi panggilan-Mu Ya Allah, aku penuhi panggilan-Mu, aku penuhi panggilan-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu, aku penuhi panggilan-Mu. Sesungguhnya segala puji dan nikmat hanyalah milik-Mu, juga semua kerajaan hanyalah milik-Mu, tidak ada sekutu bagi-Mu.


Jika membuat akad bagi niat Ihram dan memakai pakaiannya kemudian tidak memenuhi, dan melakukan apa yang tidak dibenarkan bagi orang berihram dengan berbuat demikian dia dikenakan kafarah jika mengerjakan Haji Tamattuk dan Ifrad, dan begitu juga jika pada Haji Qiran dan tidak dengan sepenuh dan meniru.

Yang ketiga adalah memakai pakaian Ihram, kedua-duanya wajib, dan tidak dibenarkan berihram dengan apa yang tidak dibenarkan memakainya semasa sholat. dibenarkan Ihram dengan memakai sutera untuk wanita, dan dibenarkan memakai Ihram yang lebih daripada dua helai pakaian, dan mengganti pakaian ihramnya, jika mahu bertawaf maka adalah lebih afdhal dalam memakainya. Jika seseorang tidak memakai pakaian ihram, dan bersamanya ada kain kolar, ia dibenarkan memakainya secara terbalik untuk membuat ekornya di bahunya.


Mengenai hukum-hukumnya, Pada masalah:

Pertama: Tidak dibenarkan bagi mereka yang berihram untuk memakai pakaian ihram yang lain sehingga lengkap kerja-kerja Ihram yang perlu dilakukan untuknya, jika dia berihram Tamattuk dan memasuki Mekah dan berihram Haji sebelum memendekkan rambut oleh kelalaian, dia tidak mempunyai apa-apa, walaupun berbuat demikian dengan sengaja batallah umrahnya maka hajinya menjadi Haji Mabtulah (perawan).

Kedua: Jika berniat melakukan Haji Ifrad dan kemudian memasuki Mekkah, ia dapat melakukan tawaf dan sa’ei dan memendekkan rambut dan menjadikannya Umrah Tamattuk.

Ketiga: Jika penjaga Ihramkan anaknya dan bertahlul dari Ihram, dan dia melakukan apa yang harus dilakukan semasa Ihram dan menjauhkan dari apa yang perlu dijauhkan. Sekiranya budak itu melakukan apa yang diwajibkan kifarah padanya, penjaga mesti berbuat demikian dengan wangnya, dan semua yang budak itu tidak boleh lakukan sedang dikendalikan oleh penjaga untuk bertalbiyah, sa’ei, tawaf dan sebagainya. Penjaga diwajibkan menyembelih haiwan (hadyu) juga dari wangnya. Jika kanak-kanak itu sudah mumaiyiz, dia dibolehkan untuk berpuasa dari menyembelih haiwan, dan jika dia tidak dapat berpuasa, penjaganya akan berpuasa kerana tidak berupaya untuk menyembelih haiwan (hadyu).

Keempat: Jika disyaratkan dalam ihramnya, yang menghalalkannya dari berpantang dan kemudian dia terbatas pada tahlul.. Tidak digugurkan dari menyembelih haiwan (hadyu). Dan digunakan apa yang disyaratkan bagi membenarkan bertahlul dari berpantang.

Kelima: Jika bertahlul dari berpantang tidak gugur hajinya dalam tanggung jawab jika diwajibkan, dan gugur jika ia disunatkan (sunnah).

Perkara-perkara yang digalakkan (disunatkan). Meninggikan suara Talbiyah bagi lelaki, dan mengulang-ulanginya ketika akan tidur dan berjaga, dan pada ketika ketika mendaki bukit dan menuruni dari tempat tinggi, Maka jika sampai akan mengerjakan haji hingga hari Arafah pada waktu tengah hari, dan jika berumrah dengan Tamattuk apabila melihatnya dari rumah-rumah Makkah, dan jika berumrah dengan Ifrad, adalah satu perkara yang baik untuk memberhentikan Talbiyah ketika memasuki Al-Haram (Masjid), atau ketika memandang Kaabah.

Dan meninggikan suara Talbiyahnya jika dia berhaji dari jalan Madinah dengan tinggi suara perjalanannya Al-Baida’, jika dia berjalan kaki ketika dia beriharam. Dan mustahab untuk melafazkan apa yang ia berazam atasnya dan mensyaratkan untuk menghalalkannya dari berpantang, walaupun bukan merupakan haji lalu berumrah, dan hendaklah berihram Haji dalam pakaian kapas dan yang terbaik berwarna putih. Jika ia berihram Haji dari Mekah untuk mengangkat suaranya dengan Talbiyah jika memperhatikan di Al-Abthah (Al-Muhashshab), dan menaikkan suara pada empat syahadah, Bagi Allah dengan keesaannya (Al-Wahdaniah), bagi Rasul dengan Risalahnya, bagi Ali dan para Imam dengan wilayahnya, dan bagi Mahdi-mahdi dengan Hidayahnya



Perkara-perkara Yang Mesti Ditinggalkan Semasa Ihram:


Ia adalah yang haram dan yang makruh,
yang diharamkan adalah                 

Pertama: Memburu hidupan liar di darat atau memakannya walaupun buruannya itu halal, mengikut petunjuk dan dalil-dalil. Mati atau disembelih. Walaupun ia disembelih, ia adalah bangkai yang diharamkan ke atas yang bertahlul, dan juga yang beriharam dan begitu juga diharamkan anak burung dan telurnya. Dan belalang dalam pengertian memburu binatang liar. Tidak dilarang untuk menangkap hidupan laut, yang bertelur dan menetas di dalam air.

Kedua, dan bersama wanita di tempat tidur, menyentuh dengan bernafsu, dan akad (nikah) untuk dirinya sendiri dan orang lain, dan menjadi saksi kepada mendirikan akad (nikah) walaupun mengandungkannya halal, dan tiada masalah jika selepas tahlul, dan mencium dan memandang dengan nafsu, serta melancap..


Furu’:


Pertama: (Haram) Jika pasangan berselisih di dalam akad (nikah), salah seorang daripada mereka mendakwa bahawa dia berada di dalam ihram, dan yang satu lagi menafikannya dengan mengatakan kata-kata yang mendakwa telah bertahlul, jika perempuan yang menafikannya dia diberikan separuh mas kahwin, untuk mengiktiraf apa yang menghalang dari persetubuhan.

Kedua: (Haram) Sekiranya dilantik sebagai wakil dalam keadaan ihramnya, maka ia menaburkan perselisihan antaranya; jika sebelum tahlul lantikan sebagai wakil batal. Tetapi jika selepas itu ia sah. Adalah dibenarkan untuk merujuk semula wanita yang diceraikan, dan pembelian hamba-hamba perempuan dalam keadaan ihram.


Ketiga: Dan yang baik secara umum kecuali untuk menyantuni Ka'bah (iaitu melumuri Baitullah dengan wangian atau memakaikannya pakaian (kelambu) atau apa yang dibawanya untuk mewangikan Baitullah) walaupun dalam makanan. Jika dia terpaksa makan apa yang baik, atau sentuhan yang baik dihidu oleh hidungnya..
                  

Keempat: (Haram) Memakai pakaian berjahit untuk lelaki, dan wanita boleh memakai pakaian berjahit secara terpaksa dan sukarela. Dibolehkan memakai seluar bagi seorang lelaki jika dia tidak menemui pakaian pembalut, serta memakai kain (jubah) besar untuk lelaki sebagai pakaian, tetapi bukan pakaian dirinya sendiri.

Kelima: (Haram) Celak yang menghitamkan, dan bagi apa yang baik, dan sama bagi laki-laki maupun perempuan.


Keenam: Begitu juga (Haram) melihat cermin, dibenarkan jika bukan untuk berhias.


Ketujuh: Dan (Haram) untuk mencaci (gelar yang buruk, kefasikan) dan ia adalah berdusta.

Kelapan: (Haram) Berdebat: Dengan kata: La Wa Allah – Tidak demi Allah, dan Bala Wa Allah – Ya, demi Allah.

Kesembilan: (Haram) Membunuh serangga atau haiwan perosak badan walaupun kutu, dan ia boleh dialihkan dari satu tempat ke tempat lain dari tubuhnya, boleh dibuang, diketuk dan diperlakukan dengan lemah lembut.

Kesepuluh: Haram memakai cincin untuk hiasan dan dibenarkan bagi sunnah, dan wanita yang memakai perhiasan untuk hiasan, tidak ada salahnya dengan apa yang sudah biasa padanya, tetapi dilarang atasnya menunjuk-nunjuk walaupun kepada suaminya.

Kesebelas: (Haram) Penggunaan minyak wangi setelah ihram, dan sebelum itu jika bau itu kekal pada ihram. Begitu juga yang tidak wangi – secara pilihan - selepas Ihram, dan dibenarkan jika secara paksa.


Kedua belas: (Haram) Membuang rambut sedikit atau banyak, dan jika darurat tidak berdosa.


Ketiga belas: (Haram) menutup kepala, jika menutup kepalanya kerana lupa, lemparkan penutupnya adalah wajib, dan mustahab diperbaharui talbiyahnya, dan ianya dibenarkan kepada orang perempuan.


Keempat belas:  Berpayung adalah haram baginya pada siang hari, Jika dia dipaksa ia tidak haram. Jika rakannya sakit, atau seorang isteri yang khususnya sakit dan wanita itu berhak untuk berpayung. Ia boleh berpayung di kapal terbang (sesiapa yang menaiki pesawat), dan adalah haram pada pesawat jika ia menaiki tangga dan tidak mudarat berpayung.

Kelima belas: (Haram) Mengeluarkan darah kecuali apabila perlu, Begitu juga menggaru kulit yang menyebabkan berdarah, serta ketika bersiwak yang menyebabkan berdarah..

Keenam belas: (Haram) Memotong kuku.

Ketujuh belas: Dan (Haram) memotong pokok-pokok dan rumput, melainkan yang tumbuh dalam milikannya.

Kelapan belas: Mandi dilarang mengguna kapur barus walaupum untuk kematian..

Kesembilan belas: (Haram) Memakai senjata yang tidak diperlukan (darurat).

Kedua puluh: Dan (Haram) menyelam, iaitu seluruh kepala di dalam air..

Kedua puluh satu: Dan (Haram) menutup zahir kaki, jika terpaksa dibolehkan.

Dan yang makruh adalah: Ihram dalam pakaian yang dicelup hitam dan kuning dan yang serupa dengannya, dan sangat kuat kehitamannya, dan ianya dibawa tidur, dan dalam pakaian kotor tetapi masih suci, dan memakai pakaian Al-Mu’alamah, dan menggunakan barangan curl untuk hiasan, Dan begitu juga bagi wanita walaupun sebelum Ihram, jika bergandingan dengan pasangannya, dan memakai Niqab (tutup muka) bagi wanita, dan memasuki bilik mandi, dan mengurut badan, dan bertalbiyah dengan menyeru-nyerunya, dan menggunakan bau-bauan.



Kesimpulan:



Setiap orang yang memasuki Mekah perlu mematuhi pantang larang (yang diharamkan), melainkan sesiapa memasukinya selepas ihramnya sebelum luputnya satu bulan, atau berulang-alik sebagai pemotong (penjual) kayu dan Al-Hasysyasy. Dan sesiapa yang masuk untuk berperang boleh memasuki secara halal, sebagaimana Nabi (S) masuk pada tahun pembukaan dan baginda dimaafkan.


Dan Ihram terhadap wanita seperti ihram bagi lelaki melainkan dengan pengecualian tertentu. Kalaulah dia hadir di Miqat ia boleh berihram walaupun dia sedang haid, tetapi tidak perlu bersholat Ihram. Jika merasa (secara agakan) meninggalkan Ihram dia tidak boleh kembali ke Miqat dan berihram di sana, walaupun ia dihalang berihram dari tempat ihram. Jika memasuki Mekah, pergi ke tanah halal terdekat, walaupun jika ia dihalang dari berihram dari Mekah.


✡✡✡✡✡

 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 



Tiada ulasan: