Rabu, 7 Februari 2018

Kitab Khumus



Kitab Khumus

Ia mempunyai dua Fasal:

Fasal Satu: Apa yang perlu dilakukan


Ada tujuh Perkara


Yang pertama adalah harta rampasan hasil peperangan (Ghanimah), yang dikumpulkan oleh tentera, apa yang tidak dikumpulkan dari tanah atau di tempat lain, dan apa yang bukan dirampas dari Muslim atau Mu’ahad. sedikit atau banyak

Kedua: Galian sama ada boleh ditempa (dibentuk) seperti emas, perak dan plumbum, atau tidak boleh ditempa, seperti yakut, zamrud dan celak, atau cecair seperti  asfalt (bitumen; tar), minyak dan sulfur (belerang). diwajibkan membayar khumus selepas peruntukan (bekalan).

Ketiga: Khazanah (harta tersimpan), yang merupakan semua harta yang tersimpan di bawah tanah, Jika ia berjumlah dua puluh dinar dan berada di tanah negeri orang kafir (Harbi), atau di negeri orang Islam, dan bukannya barang antik diwajibkan membayar khumus. Sekiranya dia dapati ia memiliki harta yang diketahui penjual, maka pengetahuannya lebih berharga, dan jika dia tidak mengetahuinya maka ia mendapatkan pembeli dan membayar khumus. Begitu juga jika dia membeli haiwan dan dijumpai di dalam perutnya sesuatu yang bernilai. Jika seseorang membeli ikan dan mendapati sesuatu di dalam perutnya yang mempunyai nilai, dikeluarkan khumus dan baginya yang selebihnya, dan jangan diceritakan.

Pecahan (Furu’):

Sekiranya harta terpendam didapati di tanah terbiar dari negeri Islam dan ringgalan Islam maka ianya adalah untuk Imam, Dan bagi mereka yang mengeluarkannya peruntukan dan ganjaran dikecualikan. Sekiranya dia dapati ia memiliki harta yang diketahui penjual, maka pengetahuannya lebih berharga, dan jika dia tidak mengetahuinya maka ia adalah untuk imam..

Keempat: Semua yang dikeluarkan dari menyelam di laut seperti permata dan mutiara dengan syarat mencapai nilai dinar atau lebih, Jika ada sesuatu yang diambil darinya bukan dengan menyelam diwajibkan membayar khumus padanya, begitu juga jika dikeluarkan dengan peralatan.


Pecahan (Furu’): Anbar [1] jika dikeluarkan dengan menyelam, maka mengambil kira jumlah dinar, dan jika didapatkan dari permukaan air atau dari pantai ianya mengikut hukum galian.



Kelima: Apa yang tersisa dari peruntukan tahun itu untuknya dan tanggungannya dari keuntungan perdagangan, perkilangan dan pertanian

Keenam: Jika seorang Zimmi membeli tanah dari seorang Muslim, wajib bagi Si Zimmi membayar khumus, sama seperto dari apa yang diwajibkan membayar khumus kepada tanah yang dibuka secara paksa, atau ia bukan seperti tanah yang telah diserahkan oleh rakyat penduduknya.

Ketujuh: Yang halal jika bercampur dengan yang haram dan tidak boleh dibezakan, maka diwajibkan membayar khumus.

Pecahan (Furu’):

Pertama: Diwajibkan membayar khumus pada harta terpendam, sama ada orang yang mendapatnya merdeka atau hamba, kecil atau besar begitu juga galian dan harta yang terendam (di lautan).

Kedua: Haul tidak dipertimbangkan dalam membayar khumus, tetapi melambatkan apa yang diwajibkan pada keuntungan perdagangan bagi pengusaha berhati-hati.

Ketiga: Apabila pemilik dan pemberi sewaan berselisih pada harta terpendam, jika perselisihan pada milikan maka kata-kata pemberi diterima dengan bersumpah. jika perselisihan pada kadarnya, maka kata-kata pemberi sewaan yang diterima.

Keempat: Khumus mesti selepas masa yang tidak mempunyai pengekstrakan harta dan logam dari penggalian dan pemutus dan lain-lain.


Fasal Kedua: Pembahagiannya


Dibahagikan kepada enam bahagian:


Tiga untuk Nabi (S) ia adalah: bahagian Allah, dan bahagian Rasul-Nya, dan bahagian keluarga baginda dan ia adalah Imam (as), dan selepasnya kepada wakil Imam. Dan apa yang dipegang Nabi (S) atau imam dipindahkan kepada pewarisnya.

Dan tiga: untuk anak-anak yatim, orang-orang miskin, dan Ibnu Sabiil - orang yang bepergian (musafir) – dalam perjalanan). Dipertimbangkan pada ketiga-tiga kumpulan mengikut nasab mereka dengan Abdul Muttalib sebelah bapa, jika mereka dikaitkan dengan sebelah ibu secara khusus tidak diberikan khumus. Ia tidak diwajibkan menampung setiap kumpulan, tetapi jika setiap kumpulan adalah terhad kepada orang yang dibenarkan..

Berikut ada beberapa masalah:

Pertama: Yang layak diberikan khumus, adalah seorang mukmin dari anak Abdul Muttalib, dan mereka adalah anak-anak Abi Talib, Al-Abbas, Al-Harith dan Abi Lahab, lelaki dan perempuan, dan didahulukan kepada anak-anak Abi Talib, dan didahulukan dari mereka keturunan Ali dan Fatimah (as), dan didahulukan dari mereka anak-anak Muhammad bin Al-Hasan, Imam Mahdi (as).

Kedua: dibenarkan mengkhususkan mengikut kumpulan khumus.

Ketiga: Imam membahagikan ketiga-tiga kumpulan itu mengikut kecukupan kadar kekurangan (ekonomi), Maka jika dia mempunyai kelebihan itu adalah untuknya, dan jika dia kekurangan ia akan melengkapi bahagiannya.
                                                         
Keempat: Ibnu Sabiil (musafir) tidak dianggap faqir, tetapi keperluannya di negara dia berada walaupun dia kaya di negaranya, dan ini diambil kira pada anak yatim.

Kelima: Tidak dibenarkan membawa khumus ke negara lain dengan wujudnya yang lebih mustahak, sekiranya dibawa keadaan ini akan merosakkannya, dan dibenarkan kerana keriadaannya (yang layak).

Keenam: iman dipertimbangkan kepada yang berhak, dan keadilan tidak dipertimbangkan.

Yang bersangkutan dengan harta rampasan perang, adalah: apa yang layak diterima Imam dari harta-harta tersebut, terutamanya yang diterima Nabi (S), ia yang layak meherima seperlima: tanah yang dimiliki bukan kerana peperangan, sama ada dipindahkan orang atau menyerah diri secara sukarela, dan tanah-tanah mati yang tidak dikelola sama ada dimiliki dan kemudian didatangi penduduknya atau tidak menarik pemilikinya kerana seperti padang pasir (hutan belantara), tepi laut, lereng-lereng bukit dan apa yang ada di dalamnya, serta perut lembah dan teluk-teluk pantai (lagun).

Apabila membuka negara musuh perang, maka apa yang di bawah kuasa mereka yang terputus hubungan dan terjalin semula adalah untuk imam jika tidak yang diculik dari orang-orang Muslim dan Mu’ahad, serta dia yang memilih apa yang dikehendaki dari harta rampasan perang, daripada kuda-kuda, pakaian, jariah atau selainnya, dan apa yang diperoleh oleh pejuang tanpa izinnya ia adalah kepunyaan beliau (as).

Dan tidak dibenarkan untuk melupuskan harta rampasan perang tanpa izinnya, walaupun pelupus yang melupuskan dengan kekerasan, walaupun hasilnya untuk kepentingan imam.


----------------------
[1] Anbar, Amber atau ambergris, populer disebut "muntah paus", yang jarang berlaku dan harganya boleh mencapai jutaan ringgit. Bentuknya mirip dengan bongkahan batu, berwarna putih, tetapi sangat berminyak. Ambergris adalah hasil pencernaan paus sperma yang digunakan sebagai bahan campuran parfum. Gunanya, agar wangi parfum itu tahan lebih lama di kulit manusia.

Soalan-soalan terkait dari Kitab Al-Jawab Al-Munir:

Soalan 205 -209: (:ihat soalan 208)

Pakaian Ketika Sholat

S22. Apakah hukum bagi seseorang yang bersholat dengan pakaian yang tidak dibayar khumus atau mengesyakinya?

J. Tiada masalah dengan sholatnya.


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 





Tiada ulasan: