Kitab Khumus
Ia mempunyai dua Fasal:
Fasal Satu: Apa yang perlu dilakukan
Ada tujuh Perkara
Yang pertama adalah harta rampasan hasil peperangan
(Ghanimah), yang dikumpulkan oleh tentera, apa yang tidak dikumpulkan dari
tanah atau di tempat lain, dan apa yang bukan dirampas dari Muslim atau Mu’ahad.
sedikit atau banyak
Kedua: Galian sama ada boleh ditempa
(dibentuk) seperti emas, perak dan plumbum, atau tidak boleh ditempa,
seperti yakut, zamrud dan celak, atau cecair seperti asfalt (bitumen; tar),
minyak dan sulfur (belerang). diwajibkan membayar khumus selepas peruntukan (bekalan).
Ketiga: Khazanah (harta tersimpan), yang merupakan semua harta yang tersimpan di bawah
tanah, Jika ia berjumlah dua puluh dinar dan berada di tanah negeri orang kafir
(Harbi), atau di negeri orang Islam, dan bukannya barang antik diwajibkan membayar
khumus. Sekiranya dia dapati ia memiliki harta yang diketahui penjual, maka
pengetahuannya lebih berharga, dan jika dia tidak mengetahuinya maka ia
mendapatkan pembeli dan membayar khumus. Begitu juga jika dia membeli haiwan
dan dijumpai di dalam perutnya sesuatu yang bernilai. Jika seseorang membeli
ikan dan mendapati sesuatu di dalam perutnya yang mempunyai nilai, dikeluarkan
khumus dan baginya yang selebihnya, dan jangan diceritakan.
Pecahan (Furu’):
Sekiranya harta terpendam didapati di tanah
terbiar dari negeri Islam dan ringgalan Islam maka ianya adalah untuk Imam, Dan
bagi mereka yang mengeluarkannya peruntukan dan ganjaran dikecualikan. Sekiranya
dia dapati ia memiliki harta yang diketahui penjual, maka pengetahuannya lebih
berharga, dan jika dia tidak mengetahuinya maka ia adalah untuk imam..
Keempat: Semua yang dikeluarkan dari
menyelam di laut seperti permata dan mutiara dengan syarat mencapai nilai
dinar atau lebih, Jika ada sesuatu yang diambil darinya bukan dengan menyelam diwajibkan
membayar khumus padanya, begitu juga jika dikeluarkan dengan peralatan.
Pecahan (Furu’): Anbar [1]
jika dikeluarkan dengan menyelam, maka mengambil kira jumlah dinar, dan jika didapatkan
dari permukaan air atau dari pantai ianya mengikut hukum galian.
Kelima: Apa yang tersisa dari peruntukan tahun itu untuknya dan tanggungannya dari keuntungan
perdagangan, perkilangan dan pertanian
Keenam: Jika seorang Zimmi membeli tanah
dari seorang Muslim, wajib bagi Si Zimmi membayar khumus, sama seperto dari apa yang diwajibkan membayar khumus kepada
tanah yang dibuka secara paksa, atau ia bukan
seperti tanah yang telah diserahkan oleh rakyat penduduknya.
Ketujuh: Yang halal jika bercampur dengan
yang haram dan tidak boleh dibezakan, maka diwajibkan membayar khumus.
Pecahan (Furu’):
Pertama: Diwajibkan membayar khumus pada
harta terpendam, sama ada orang yang mendapatnya merdeka atau hamba, kecil atau
besar begitu juga galian dan harta yang terendam (di lautan).
Kedua: Haul tidak dipertimbangkan dalam membayar
khumus, tetapi melambatkan apa yang diwajibkan pada keuntungan perdagangan bagi
pengusaha berhati-hati.
Ketiga: Apabila pemilik dan pemberi sewaan berselisih
pada harta terpendam, jika perselisihan pada milikan maka kata-kata pemberi diterima
dengan bersumpah. jika perselisihan pada kadarnya, maka kata-kata pemberi sewaan
yang diterima.
Keempat: Khumus mesti selepas masa yang
tidak mempunyai pengekstrakan harta dan logam dari penggalian dan pemutus dan
lain-lain.
Fasal Kedua: Pembahagiannya
Dibahagikan kepada enam bahagian:
Tiga untuk Nabi (S) ia adalah: bahagian Allah,
dan bahagian Rasul-Nya, dan bahagian keluarga baginda dan ia adalah Imam (as),
dan selepasnya kepada wakil Imam. Dan apa
yang dipegang Nabi (S) atau imam dipindahkan kepada pewarisnya.
Dan tiga: untuk anak-anak yatim, orang-orang
miskin, dan Ibnu Sabiil - orang yang bepergian (musafir) – dalam
perjalanan). Dipertimbangkan pada ketiga-tiga kumpulan mengikut nasab mereka
dengan Abdul Muttalib sebelah bapa, jika mereka dikaitkan dengan sebelah ibu secara
khusus tidak diberikan khumus. Ia tidak diwajibkan menampung setiap kumpulan,
tetapi jika setiap kumpulan adalah terhad kepada orang yang dibenarkan..
Berikut ada beberapa masalah:
Pertama: Yang layak diberikan khumus, adalah
seorang mukmin dari anak Abdul Muttalib, dan mereka adalah anak-anak Abi Talib,
Al-Abbas, Al-Harith dan Abi Lahab, lelaki dan perempuan, dan didahulukan kepada
anak-anak Abi Talib, dan didahulukan dari mereka keturunan Ali dan Fatimah (as),
dan didahulukan dari mereka anak-anak Muhammad bin Al-Hasan, Imam Mahdi (as).
Kedua: dibenarkan mengkhususkan mengikut kumpulan
khumus.
Ketiga: Imam membahagikan ketiga-tiga kumpulan
itu mengikut kecukupan kadar kekurangan (ekonomi), Maka jika dia mempunyai
kelebihan itu adalah untuknya, dan jika dia kekurangan ia akan melengkapi
bahagiannya.
Keempat: Ibnu Sabiil (musafir) tidak
dianggap faqir, tetapi keperluannya di negara dia berada walaupun dia kaya di
negaranya, dan ini diambil kira pada anak yatim.
Kelima: Tidak dibenarkan membawa khumus ke
negara lain dengan wujudnya yang lebih mustahak, sekiranya dibawa keadaan ini akan
merosakkannya, dan dibenarkan kerana keriadaannya (yang layak).
Keenam: iman dipertimbangkan kepada yang
berhak, dan keadilan tidak dipertimbangkan.
Yang bersangkutan dengan harta rampasan
perang, adalah: apa yang layak diterima Imam dari harta-harta tersebut,
terutamanya yang diterima Nabi (S), ia yang layak meherima seperlima: tanah
yang dimiliki bukan kerana peperangan, sama ada dipindahkan orang atau menyerah
diri secara sukarela, dan tanah-tanah mati yang tidak dikelola sama ada
dimiliki dan kemudian didatangi penduduknya atau tidak menarik pemilikinya kerana
seperti padang pasir (hutan belantara), tepi laut, lereng-lereng bukit dan apa
yang ada di dalamnya, serta perut lembah dan teluk-teluk pantai (lagun).
Apabila membuka negara musuh perang, maka apa
yang di bawah kuasa mereka yang terputus hubungan dan terjalin semula adalah untuk
imam jika tidak yang diculik dari orang-orang Muslim dan Mu’ahad, serta dia
yang memilih apa yang dikehendaki dari harta rampasan perang, daripada kuda-kuda,
pakaian, jariah atau selainnya, dan apa yang diperoleh oleh pejuang tanpa
izinnya ia adalah kepunyaan beliau (as).
Dan tidak dibenarkan untuk melupuskan harta
rampasan perang tanpa izinnya, walaupun pelupus yang melupuskan dengan kekerasan, walaupun hasilnya untuk
kepentingan imam.
----------------------
[1] Anbar, Amber atau ambergris, populer
disebut "muntah paus", yang jarang berlaku dan harganya boleh
mencapai jutaan ringgit. Bentuknya mirip dengan bongkahan batu, berwarna putih,
tetapi sangat berminyak. Ambergris adalah hasil pencernaan paus sperma yang
digunakan sebagai bahan campuran parfum. Gunanya, agar wangi parfum itu tahan
lebih lama di kulit manusia.
Soalan-soalan terkait dari Kitab Al-Jawab
Al-Munir:
Soalan
205 -209: (:ihat soalan 208)
Pakaian Ketika
Sholat
S22. Apakah hukum
bagi seseorang yang bersholat dengan pakaian yang tidak dibayar khumus atau
mengesyakinya?
J. Tiada masalah
dengan sholatnya.
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan