Khamis, 15 Februari 2018

Pengenalan Haji 3: Jenis-jenis Haji



Pengenalan Haji 3: Jenis-jenis Haji


Ia ada tiga jenis: Haji Tamattuk, Qiran, atau Ifrad.


Haji Tamattuk:

Bentuknya: Berihram di miqat dengan umrah Tamattuk dilakukan bersama, kemudian memasuki Mekah dan melaksanakan tujuh tawaf di Al-Bait (Baitullah), dan bersholat dua rakaat di Maqam Ibrahim, dan kemudian bersa’ei (berlari anak) di antara Shafa dan Marwah sebanyak tujuh kali, dan memendekkan rambut kepala.

Kemudian memakai Ihram Haji dari Mekah pada Hari Tarwiyah yang lebih afdhal, dan jika tidak berihram sekadar mengetahui akan melakukan Wuquf, kemudian pergi ke Arafah untuk wuquf (berada di sana) hingga matahari terbenam, dan kemudian bergerak ke Al-Masy’ar (Masy'aril-Haram) berada di sana (mabit) sehingga selepas terbit Fajar, dan kemudian bergerak ke Mina bercukur (memotong rambut) pada Hari Nahar (Hari Raya Qurban), dan menyembelih haiwan (hadyu), dan melontar Jamrah Al-Aqabah.

Kemudian sekiranya dia mahu dia boleh pergi ke Mekah pada hari itu atau esoknya, lalu bertawaf Tawaf (rukun) Haji, bersholat dua rakaat, bersa’ei untuk Sa’einya, bertawaf Tawaf Al-Nisa; dan bersholat dua rakaat, kemudian dia kembali ke Mina untuk melontar apa yang tertinggal di Jamrah-jamrah. Sekiranya dia mahu, dia akan tinggal di Mina untuk melontar Tiga Jamrah hingga Hari Kesebelas, dan juga pada Hari Dua Belas, kemudian dia akan meninggalkan (Mina) - Nafar Awal - setelah zawal (tengahari). Dan jika dia menetap hingga Nafar kedua juga dibolehkan dan kembali ke Makkah untuk mereka yang melakukan kedua-dua Tawaf dan bersa’ei. Bahagian ini difardhukan jika jarak di antara rumahnya dengan Mekah (22 km) yang bertambah jauh dari setiap penjuru, Maka jika ianya diganti kepada Haji Qiran, atau Haji Ifrad pada Haji (rukun) Islam tidak dibenarkan sebagai pilihan dan boleh jika terpaksa.

Dan syarat-syaratnya ada empat: niat, dan dilakukan dalam bulan-bulan haji, iaitu Syawal, Zhu Al-Qa’eidah dan Zhu Al-Hijjah. Gabungan peraturan waktu; apa yang dikenali sebagai manasik (upacara), dan jika datang musim Haji dan Umrah dalam satu tahun, dan berihrām hajinya di tengah Makkah, dan yang paling utama adalah di masjid dan di Al-Maqam, kemudian di bawah saluran air (pancuran emas) di Ka’bah (Al-Mizab).

Jika berIhram untuk Umrah boleh bertamattuk dengannya bukan dalam bulan-bulan haji, tidak dibenarkan untuk bertamattuk dengannya untuk Haji, dan begitu juga jika diakukan sebahagian daripadanya pada bulan-bulan haji, dan tidak diperlukannya menyembelih dam (hadyu).

Ihram dari Miqat sebagai pilihan, walaupun Ihram dengan Haji Tamattuk dari selain Mekah tidak dibenarkan. Jika ia masuk ke Mekah dengan Ihramnya, wajib meneruskannya, walaupun ini tidak boleh (uzur) untuk meneruskannya jika boleh - walaupun di Arafah - jika tidak sengaja demikian, dan digugurkan bayaran dam (kafarat meninggalkan Ihram dari Mekah) dalam keadaan ini.

Orang yang memilih Tamattuk tidak boleh keluar daripada Mekah sehingga datang untuk haji, kerana ia telah menjadi terikat dengannya, melainkan pada keadaan yang tidak memerlukan untuk memperbaharui Umrah (iaitu keluar bulan Muharram dan kembali semula, atau keluar selain dari bulan Muharram dan kembali sebelum bulan Muharram), walaupun memperbaharui Umrah Tamattuk pada mengakhiri haji.

Jika masuk ke Mekah dengan Umrah dan takut kesuntukan masa, dia boleh memindahkan niat kepada Ifrad dan ia adalah Umrah Ifrad, begitu juga orang-orang yang dalam haid atau nifas yang menghalang mereka dan uzur dari bertahlul kedudukan Ihram pada Haji, kerana kesuntukan masa untuk melakukannya. Jika ada uzur yang baharu dan telah berjalan sekitar empat perkara yang mengesahkan tamattuknya, dengan bersa’ei dan kerja-kerja (Manasik) yang lain, dan telah sempurnalah selepas dibersihkan apa yang tertinggal dari tawafnya, dan apabila sah Tamattuk gugurlah Umrah Ifrad.


Haji Ifrad dan Qiran:

Bentuk Haji Ifrad: Hendaklah berihram di Miqat atau dari apa yang mewajarkan Ihram untuk haji, kemudian pergi ke Arafah dan Wuquf di sana, dan kemudian bergerak ke Al-Masy’ar (Masy'aril-Haram) berada di sana (mabit), dan kemudian ke Mina lalu melaksanakan Manasik – kerja-kerjanya, kemudian Tawaf di Al-Bait dan dan bersholat dua rakaat, dan bersa’ei (berlari anak) di antara Shafa dan Marwah, bertawaf Tawaf Al-Nisa; dan bersholat dua rakaat.
.
Dengan itu dia telah lakukan Umrah Ifrad selepas Haji dan bertahlul darinya, dan kemudian mendatanginya dari tanah halal terdekat, dan dibenarkan melakukannya bukan dalam bulan-bulan haji, walaupun ia berihram tanpa yang demikian itu dan kemudian keluar ke tanah halal terdekat, tidak dibenarkan melakukan ihram terlebih dahulu (pertama), dan perlu untuk meneruskannya.

Haji Qiran pula difardhukan ke atas penduduk Mekah dan mereka yang kurang dari (22 kilometer) dari setiap arah. Maka jika ianya menukar kepada Haji Tamattuk secara terpaksa atau mempunyai pilihan, mereka tidak perlu menyembelih haiwan.

Syaratnya ada tiga: niat, dan hendaklah dilakukan dalam bulan-bulan haji, dan niat ihramnya dari Miqat, atau Duwairah (Kediaman) keluarganya jika rumahnya bukan di Miqat.

Kerja-kerja Haji Qiran dan syarat-syaratnya sama seperti Haji Ifrad, selain yang membezakannya adalah menyembelih dam (hadyu) semasa Ihramnya. Apabila bertalbiah mustahab baginya sebagai syiar apa yang membawanya oleh unta, yang memberatkan puncak-puncaknya dari sebelah kanannya dan dilumurkan mukanya dengan darahnya. Jika bersamanya unta masuk di antaranya, dan yang paling masyhur adalah di sebelah kanan dan kiri.

Penandaan: menggantung di leher Al-Miswaq (unta hamil) tabir yang telah didoakan, dan diumumkan dan ditandakan pada unta, dan dikhususkan pada lembu dan domba dengan penandaan..

Sekiranya yang membuat Haji Qiran atau Ifrad memasuki Makkah dan mahu bertawaf, maka dia harus membaca doa tawaaf. Sekiranya seseorang memasuki Makkah, dia boleh memindanya kepada Haji Tamattuk, dan ia tidak dibenarkan untuk Haji Qiran. Dan di Mekah jika selepas penduduknya berhaji ibadat Haji rukun berihram di Miqat adalah wajib.

Walaupun melaksanakan fardhu Hajinya secara Tamattuk di Makkah ia dikenakan satu atau dua tahun tidak memindahkan fardhunya, dan dia hendaklah keluar ke Miqat jika dia mahu mengerjakan Haji rukun Islam. Sekiranya tidak mampu untuk berbuat demikian dia hendaklah keluar dari kawasan luar Al-Haram (Masjid Al-Haram), Jika uzur berihramlah dari kedudukannya, Jika masuk bermukim kali ketiga dan kemudian fardhu Hajinya berpindah kepada Haji Qiran atau Ifrad. Sekiranya dia mempunyai dua buah rumah di Mekah dan negara-negara lain, dia tinggal lebih dari enam bulan. Dia boleh memilih sebarang jenis haji yang dikehedakinya.

Dan gugur baginya dari menyembelih dam (hadyu), berbanding Haji Qiran atau Ifrad adalah wajib, dan Qurban tidak gugur dan ia adalah mustahab. tidak dibenarkan antara Haji dan Umrah Qiran dengan satu niat, dan tidak dimasukkan yang satu dengan yang lain, dan tidak dengan niat dua Haji dan dan dua Umrah pada satu tahun.


Pengenalan Haji 4: Miqat-miqat


Mengenai: Bahagian-bahagian, dan Hukum-hukumnya.

Ada Enam Miqat:

Bagi penduduk Iraq: Al-‘Aqiq, paling afdhal di Al-Maslakh, diikuti dengan Ghamrah, dan yang terakhir Zhatu Irq.

Bagi penduduk Madinah: pilihan masjid Al-Syajarah, dan apabila darurat di Juhfah.

Dan penduduk Syria: di Juhfah.        

Dan kepada penduduk Madinah: Yalamlam.

Dan penduduk Taif: di Qarn Al-Manazil.

Miqat dari rumahnya lang lebih dekat dengan miqat-miqat: rumahnya.

Dan sesiapa yang mengerjakan haji akan berihram di Miqatnya. Jika mengerjakan haji yang perjalanannya tidak melalui mana-mana Miqat akan berihram mengikut tempat-tempat yang berkemungkinan besar melalui mana-mana Miqat terdekat dan sejajar ke Mekah, dan begitu juga sesiapa yang perjalanan hajinya dari laut.

Haji dan Umrah adalah sama Miqatnya. Kanak-kanak terkecuali dari memakainya.


Mengenai Hukum-hukumnya.

Pertama: Sesiapa yang berihram sebelum di Miqat tidak dikira ihramnya, melainkan orang bernazar dengan syarat bahawa mengenakan Ihram Haji dalam bulan-bulannya atau bagi mereka yang mahu melakukan Umrah Ifrad pada bulan Rajab dan dikhuatiri melepasinya.
               

Kedua: Jika berihram sebelum di Miqat tidak dikira ihramnya, tidak cukup dengan melaluinya dengan tidak menghadkan Ihram dari pangkal. Sekiranya dia tertangguh di miqat yang menghalangnya, kemudian hilang halangan kembalilah ke miqat. Sekiranya tidak boleh memperbaharui ihraam, kerana tersasar (hilang). Jika dia masuk ke Makkah, dia hendaklah keluar pergi ke miqat, Jika tidak boleh hendaklah keluar ke kawasan luar Al-Haram (Masjid Al-Haram), walaupun tidak boleh Ihram di Mekah. Begitu juga, jika meninggalkan ihram kerana terlupa atau tidak jelas bermanasik, dan begitu juga bermuqim di Makkah jika dia mengerjakan Haji Tamattuk. Tetapi jika dia menangguhkannya secara sengaja, tidak sah Ihramnya sehingga dia kembali ke miqat, Tetapi jika uzur sah ihraamnya.

Ketiga: Jika dia lupa berihram dan tidak mengingatinya sampai dia menyelesaikan manasiknya, dia akan diberi pahala.


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 
                               

Tiada ulasan: