Pertimbangan Ketiga: Kepada Siapa Diagihkan Dan Masa Penyerahan Dan
Niat
Mengenai: Kepada Siapa Diagihkan
Ia dibahagikan kepada beberapa bahagian:
Yang pertama Asnaf
mereka yang berhak menerima zakat. Ada Lapan
Orang-orang faqir dan miskin: Orang faqir
adalah orang yang mempunyai perbekalan yang tidak mencukupi, dan golongan
miskin adalah orang yang tidak mempunyai perbekalan. Orang yang berupaya untuk
berusaha menyediakan, (membekalkan) diri dan tanggungannya tidak dibenarkan
untuk menerimanya, kerana dia seperti orang kaya, dan begitu juga yang mempunyai
pekerjaan. Walaupun ia tidak mencukupi, ia boleh menanganinya, dan apa yang
dilakukan adalah mencukupi, dan itu bukan menjadi syaratnya. dan dari bahagian
ini dibenarkan kepada sahabat tiga ratus, Dan dilarang kepada sahabat lima
puluh,. Dengan menganggap ketidakupayaan pertama untuk mengumpulkan kecukupan dan
membolehkan yang kedua. Orang faqir diberikan walaupun dia mempunyai rumah
untuk tinggal, atau pelayan yang melayaninya jika dia tidak kaya untuk keduanya.
Iaitu yang terpaksa mempunyai pelayan itu kerana cacat, bukan kerana mahukan gelaran
yang dituntun tunduk kepada hawa nafsu.
Sekiranya dia mendakwa faqir, maka jika
diketahui kebenarannya atau dustanya diuruskan oleh apa yang diketahui darinya,
dan jika tidak diketahui kedua-dua perkara itu diberikan dengan tanpa sumpah,
sama ada kuat atau lemah, dan begitu juga sekiranya dia mempunyai sumber harta
dan dia mendakwa telah rusak.
Orang faqir tidak wajib memaklumkan supaya dibayar
zakat kepadanya. Sekalipun dia adalah salah seorang daripada orang-orang yang
tinggi kelayakannya dibenarkan untuk diagihkan kepadanya dengan cara yang sepatutnya.
Sekiranya diberikan kepadanya sebagai orang faqir, maka dia akan menjadi orang
kaya dan dia akan kembali kepada berkemampuan. dan jika diuzurksn, akan kekal perlindungan
orang yang mengambilnya. dan tidak perlu pembayar menjaminnya sama ada pembayar
itu adalah penguasa, imam, atau penghantar. Begitu juga jika penerima adalah orang
kafir atau fasik, atau orang yang wajib dia memberi nafqah, atau bani Hasyimi
dan pembayarnya bukanlah dari satu suku (kabilah).
Para Amil:
Mereka adalah pengurus-pengurus zakat, dan mereka wajib memenuhi empat sifat: bertanggung
jawab (taklif - diberati), beriman, adil, dan faqih (berilmu). Sekiranya dia kurang
pada apa yang diperlukan daripadanya - iaitu fiqh - ia dibenarkan, dan dia
tidak boleh dari Bani Hasyim, melainkan, dia akan dibatasi untuk memberikannya dari
zakat Al-Hasyimi. Dan tidak ada pertimbangan kebebasan. Imam mempunyai pilihan
antara memutuskan ganjaran yang dianggarkan atau membayar untuk tempoh yang
ditetapkan.
Para mu'allaf yang dipujuk hati mereka: mereka adalah orang-orang kafir dan orang-orang munafik yang tertarik
kepada harta jihad.
Al-Riqaab
(memerdekakan) hamba sahaya: Mereka ada tiga bentuk: Al-Mukatibun (orang-orang
yang terikat perjanjian), hamba yang berada dalam kesulitan, dan hamba dibeli
dan dimerdekakan, walaupun
tidak bersangatan, tetapi tidak mustahak pada syarat.
Begitu kiga orang-orang yang telah ditawarkan
tebusan (denda) yang akan membebaskannya tetapi dia tidak dapat menemuinya, dan
Al-Mukatib (orang yang terikat perjanjian) diberikan dari bahagian ini jika dia
tidak mempunyai apa-apa untuk membayar apa yang tertulis dalam perjanjian.
Walaupun ia membayar untuk orang lain, dan keadaan ini membolehkan dia menariknya
semula. Dan sekiranya dibayar dari bahagian orang-orang faqir, dia tidak akan dapat
menariknya semula. Walaupun dia mendakwa bahawa dia telah ditulis dan
mempercayai tuannya sebelum ini, dan dia tidak memerlukan bukti atau sumpah.
Al-Gharimun:
Mereka adalah orang-orang yang mempunyai hutang dalam hal bukan maksiat dan
tidak mampu menyelesaikannya, maka jika dia dalam hal maksiat tidak perlu
menyelesaikannya. Ya, jika bertaubat diagihkan kepadanya dari bahagian orang-orang
faqir, dan dibenarkan menyelesaikannya, Walaupun tidak diketahui ke mana dia membelanjakannya
tidak akan menghalanginya.
Jika pemilik mempunyai hutang terhadap orang-orang
faqir, dibenarkan untuk menjelaskannya, dan jika orang yang berhutang sudah
mati, dibenarkan untuk menyelesaikannya dan menjelaskannya. Begitu juga, jika
hutang itu ada pada orang yang wajib dinafqahkannya, dibenarkan untuk
menyelesaikannya samada hidup atau mati dan supaya menjelaskannya. Sekiranya orang
yang berhutang membayar apa yang diagihlan kepadanya daripada bahagian orang-orang
yang mempunyai hutang (Al-Gharimun) tidak menyelesaikan berundurlah daripadanya,
walaupun dia mendakwa bahawa dia mempunyai hutang sebelum daripadanya apabila dibenarkan
oleh pemiutang, dan begitu juga jika tuntutannya ditolak atas dasar pengesahan
dan penafian.
Fi Sabil Allah (Di Jalan Allah): Ia adalah jihad penyerangan dan pertahanan, dan termasuk kepentingan
seperti membina jambatan, menunaikan haji, dan membantu pelawat, dan membina
masjid. Dan orang yang berperang mereka diberikan,
walaupun ia kaya untuk memastikan kecukupannya, dan jika berperang dia tidak akan
kembali darinya, dan jika dia tidak berperang, dia akan kembali.
Ibnu Sabiil
orang yang bepergian (musafir – dalam perjalanan): kehabisan bekal di
tengah perjalanan, walaupun kaya di negaranya, begitu juga sebagai tetamu. Dan
perjalanan mereka mestilah yang dibolehkan, Jika mereka bertujuan maksiat,
mereka tidak diberikan, dan mereka akan dibayar dengan kadar yang cukup untuk
ke negara mereka. Sekiranya perkara yang mereka lebih suka adalah dia (meqti) kembali
Kedua: Perihalan (sifat) yang layak
Keterangan Pertama: Iman. Tidak dibenarkan memberikan kepada orang kafir, atau tidak
mempercayai kebenaran yang lain melainkan apa-apa yang menyebutkan keadaan
mereka untuk mempersiapkan jihad. Dan kerana tiada orang-orang mukmin
dibenarkan untuk menukarkan asas utama kepada orang-orang yang lemah, dan diberikan
zakat
Anak-anak orang-orang mukmin bukan
anak-anak orang lain. Jika
dia diberikan zakat kepada mukhalif (yang berselisih) kepada ahli agamanya,
nanti dia akan mengembalikannya.
Keterangan kedua: Mengelakkan dosa besar, seperti arak, zina, dan meninggalkan sholat. Sekiranya
tidak ada bukti atasnya, cukup untuk mengetahui sholat-sholat tertentu, dan supaya
bersuci dengan mandi taubat, dan hendaklah bersumpah supaya menjauhi dosa-dosa
besar.
Keterangan ketiga: Tidak boleh dari mereka yang diwajibkan untuk diafkahkannya oleh
pemilik, seperti ibu bapa yang teratas dan anak-anak bahagian yang paling
rendah, isteri dan yang dimilikinya. Dan
boleh dibayar kepada selain daripada mereka itu, dari asnab (penerima zakat) walaupun
mereka kerabat dekat seperti abang dan bapa saudara.
Sekiranya orang yang diwajibkan untuk menafkahnya seorang amil, dia boleh
mengambil zakat, begitu juga orang yang berperang, penghutang dan hamba tebusan (Al-Mukatib), dan Ibnu Sabil (musafir),
tetapi ini lebih daripada perbelanjaan asasnya, yang dia perlukan dalam
perjalanannya sebagai beban.
Keterangan Keempat: tidak pada keturunan Bani Hasyim. Sekiranya itu berlaku, ia tidak
dibenarkan untuk membayar zakat kepada orang lain, dan hanya dibenarkan untuk
membayar zakat bagi pihaknya seperti itu pada keturunannya. Sekiranya keturunan
Bani Hasyim tidak mendapat cukup dengan khumus, dia dibenarkan mengambil dari zakat
walaupun bukan dari keturunan Bani Hasyim, dan tidak melebihi jumlah yang
diperlukan. keturunan Bani Hasyim dibenarkan menerima perwakilan dari Bani
Hasyim dan seiainnya.
Dan orang-orang yang diharamkan (menerima) shadaqah
wajib dari anak-anak Hasyim khususnya, dan mereka sekarang ini:adalah anak-anak
Abi Talib, Al-Abbas, Al-Harith, dan Abi Lahan.
Ketiga: Pengendalian
untuk Dikeluarkan
Mereka ada tiga pihak: pemilik, imam, dan amil.
Pemilik boleh membahagikan apa yang dia
harus lakukan sendiri dan kepada siapa yang dilantiknya, dan yang lebih utama
membawanya kepada imam. Ini memastikan ianya
mustahab bagi harta benda tampak, seperti ternakan dan hasil bijirin.
Jika imam memintanya wajib diagihkan
kepadanya, Sekiranya pemilik tidak bersetuju, ini tidak dibenarkan. Penjaga
kanak-kanak adalah seperti pemilik berkuasa mengeluarkannya.
.
Dan imam akan melantik amil-amil untuk
mengumpulkan shadaqah (zakat), dan wajib dibayar kepadanya ketika tuntutan dibuat,
Dan kedudukan tuntutannya seperti tuntutan Imam. Jika pemilik berkata: Saya
telah mengeluarkan apa yang diwajibkan ke aras saya sebelum ini, dan ia tidak perlu
membuktikannya atau bersumpah mengenainya.
Dan tidak dibenarkan bagi seorang yang diutus
untuk membahagikannya kecuali dengan izin imam. Jika dia dibenarkan untuk
berbuat demikian, dia boleh mengambil bahagiannya, maka dia akan membahagi bakinya.
Dan yang lebih baik dia membahagikannya mengikut asnaf, dan mengkhususkan
setiap kumpulan asnaf. Sekiranya dia agihkan kepada satu asnaf, ia dibenarkan,
walaupun khas kepada satu peribadi dari salah satu dari asnaf-asnaf juga dibenarkan.
Ia tidak dibenarkan untuk mengubah suai
kepada yang tidak wujud, atau kepada bukan penduduk negara kerana wujud yang
lebih memerlukan di negara ini, atau tidak dibenarkan melambatkan pembayaran
dengan keupayaan, maka jika melakukannya ia adalah suatu dosa yang menantinya.
Serta sesiapa sahaja yang mempunyai harta
di tangannya dan ia adalah peruntukan orang lain adalah dituntut dari menafikannya,
atau diwasiatkan sesuatu kepadanya tetapi tidak diagihkannya, atau membayar
kepadanya apa yang dibawanya kepada orang lain. Sekiranya dia tidak dapat
mencari orang yang layak, dibenarkan memindahkannya ke negara lain dan tidak
menjamin termasuk kepadanya dengan yang rosak, melainkan jika terdapat
kecuaian. Sekiranya harta itu tidak berada di negara sendiri, maka lebih baik
mengagihkannya di negara harta itu berada, walaupun dia membayar ganjaran di
negaranya sendiri, walaupun tugas dipindahkan itu wajib ke negaranya dalam
tempoh sebelum rosak.
Paada Zakat Fitrah, lebih afdhal dilakukan
di negaranya. walaupun hartanya ada pada orang lain, Kerana itu wajib membayarnya,
walaupun bahagian Zakat Fitrah dari harta yang tidak ada padanya, dan hendaklah
dipindahkan dari negara itu, kerana ada yang layak di dalamnya.
Keempat: Keterangan
Tambahan
Terdapat masalah:
Yang pertama: Jika imam atau pengurus
menerima zakat, kewajipan pemilik akan dilepaskan walaupun ia rosak selepas
itu.
Kedua: Jika
pemiliknya masih belum layak, lebih baik baginya untuk mengasingkannya, sekiranya
dia menyadari akan kematiannya, ia wajib membuat wasiat mengenainya.
Ketiga:
Seseorang yang membayar zakat jika dia mati dan tiada pewaris, yang mewarisinya adalah pengurus-pengurus zakat.
Keempat: Jika shadaqah
(zakat) memerlukan sukatan atau timbangan, pemilik harus menyewanya.
Kelima: Jika seorang
faqir mempunyai dua sebab atau sesuatu yang lebih berhak pada zakatnya, seperti
orang faqir, hamba tebusan (Al-Mukatib), penghutang, dibenarkan untuk
memberikan bahagian mengikut setiap satu bahagian alasan (sebab) .
Keenam: Jika
imam menerima zakat, mendoakan pemiliknya adalah mustahab.
Ketuiuh: Makruh
untuk memiliki apa yang telah dikeluarkannya dalam shadaqah (zakat) sebagai
pilihan (ikhtiar) wajib atau mandub (terpuji). Tidak ada salahnya apabila dikembalikan
kepadanya dengan warisan dan apa yang serupa dengannya.
Kelapan: Adalah mustahab untuk dipanggil sebagai shadaqah
(sedekah), dan dalam kedudukan terkuat darinya, dan untuk mengungkapnya,
seperti asas-asas suatu permakluman (seruan) pada kambing (biri-biri), dan
pembahagian unta dan lembu. Ia ditulis dalam Al-Misam (Kesan yang baik dan
cantik) apa yang diambil baginya: Zakat, Shadaqah, atau Jizyah.
Mengenai: Masa Penyerahan
Sekiranya sampai kepada bulan-bulan yang
kedua belas diwajibkan membayar zakat, tidak dibenarkan untuk menangguhkannya kecuali
ada halangan untuk mengumpulkannya. Sekiranya mengasingkannya, ia boleh
ditangguhkan untuk tempoh satu atau dua bulan. Kelewatan ini adalah untuk sebab
yang kekal dan tidak terhad, walaupun ia dicadangkan, ia tidak dapat menjaminnya
jika ia rosak.
Dan tidak boleh diberikan sebelum masa diwajibkan,
kerana kesan pembayarannya seperti pinjaman, bukannya zakat, dan tidak masuk akal atas nama tergesa-gesa, jika
datang masa wajib untuk dikira zakatnya, ia seperti berhutang kepada orang faqir,
dengan syarat bahawa ia kekal sebagai pemegang sifat-sifat yang mustahak (masa matang),
dan kekal kewajipan pada harta.
Sekiranya nisab dilaksanakan dengan
pinjaman, zakat tidak diwajibkan, sama ada barangnya itu tersisa atau rosak.
Jika kelayakan terkeluar dari yang diterangkan akan dikembalikan, dan ia boleh
menghalang dari dikembalikan sumbernya dengan memberi nilai pada masa
pengumpulan sebagai pinjaman (hutang). Sekiranya tidak mungkin untuk menuntut
semula, zakat akan ditolak dari modal.
Jika dia layak atas sifat-sifat dan mencapai
syarat-syarat yang diwajibkan, dia boleh memulihkannya dan memberikan pampasannya,
kerana ia tidak dilantik, dan juga dibenarkan mengubah suainya kepada siapa ianya
dibayar.
Tiga Cabang:
Yang pertama: Jika seseorang membayarnya
dengan kambing (biri-biri), ia akan bertambah meningkat secara berterusan,
seperti lebih gemuk, dan tidak akan kembali sumber sebagai mengangkat kefaqiran.
Dan bagi orang faqir ia mengorbankan nilai. Begitu juga jika oeningkatan itu terpisah
sebagai anak, tetapi jika dibayar dengan kambing (biri-biri), tidak wajib
membayar kepada anak.
Kedua: Jika ia
kekurangan, akan dikembalikan dan tiada apa yang ada pada orang faqir.
Ketiga: Sekirannya
dia merasa cukup dengan sumber harta, kemudian keadaan haul membolehkan ia mengiranya,
dan ia tidak membebankan pemilik untuk mengambilnya dan mengembalikannya,
Dan jika dia cukup selain darinya, akan dikembalikan
pinjaman itu.
Mengenai Niat
Pembayar mempertimbangkan niat jika dia
seorang pemilik, Sekiranya dia adalah seorang pengantar atau seorang imam atau
seorang wakil, adalah dibenarkan baginya mengambil alih niat setiap satu dari pembayar
atau pemilik. Penjaga kanak-kanak dan orang-orang gila mengambil alih niat,
atau sesiapa yang akan memegang daripadanya seperti imam, utusan dan yang
dilantik oleh pembayar, Dan pada hakikatnya tujuannya adalah untuk mendekatkan
diri, diwajibkan atau diwakilkan; dan hakikatnya ia adalah zakat harta atau zakat
fitrah. Dan tidak memerlukan niat pada
jenis yang keluar darinya.
Cabang:
Jika pada dua jenis harta hadir dan tidak hadir
pada masa yang sama dikeluarkan zakat diniatkan dari kedua-dua bahagiannya, dan
juga seolah-olah dia berkata: Jika hartaku yang tidak hadir agar selamat.
Jika dia mengeluarlkan hartanya yang tidak hadir
yang selamat, kemudian didapati rosak, ia dibenarkan untuk memindahkannya
kepada orang lain.
Jika dia berniat pada hartanya dan mengharapkan sampai kepadanya, ia tidak
dibenarkan walaupun ianya sampai, walaupun pengurus harta tidak berniat dan
yang berniat adalah penghantar atau Imam ketika menyerahkannya adalah dibenarkan,
Walaupun penghantar mengambilnya secara
tidak sengaja atau secara sukarela.
✡✡✡✡✡
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan