Sabtu, 3 Februari 2018

Pertimbangan Ketiga: Kepada Siapa Diagihkan Dan Masa Penyerahan Dan Niat




Pertimbangan Ketiga: Kepada Siapa Diagihkan Dan Masa Penyerahan Dan Niat
                

Mengenai: Kepada Siapa Diagihkan


Ia dibahagikan kepada beberapa bahagian:

Yang pertama Asnaf mereka yang berhak menerima zakat. Ada Lapan

Orang-orang faqir dan miskin: Orang faqir adalah orang yang mempunyai perbekalan yang tidak mencukupi, dan golongan miskin adalah orang yang tidak mempunyai perbekalan. Orang yang berupaya untuk berusaha menyediakan, (membekalkan) diri dan tanggungannya tidak dibenarkan untuk menerimanya, kerana dia seperti orang kaya, dan begitu juga yang mempunyai pekerjaan. Walaupun ia tidak mencukupi, ia boleh menanganinya, dan apa yang dilakukan adalah mencukupi, dan itu bukan menjadi syaratnya. dan dari bahagian ini dibenarkan kepada sahabat tiga ratus, Dan dilarang kepada sahabat lima puluh,. Dengan menganggap ketidakupayaan pertama untuk mengumpulkan kecukupan dan membolehkan yang kedua. Orang faqir diberikan walaupun dia mempunyai rumah untuk tinggal, atau pelayan yang melayaninya jika dia tidak kaya untuk keduanya. Iaitu yang terpaksa mempunyai pelayan itu kerana cacat, bukan kerana mahukan gelaran yang dituntun tunduk kepada hawa nafsu.

Sekiranya dia mendakwa faqir, maka jika diketahui kebenarannya atau dustanya diuruskan oleh apa yang diketahui darinya, dan jika tidak diketahui kedua-dua perkara itu diberikan dengan tanpa sumpah, sama ada kuat atau lemah, dan begitu juga sekiranya dia mempunyai sumber harta dan dia mendakwa telah rusak.


Orang faqir tidak wajib memaklumkan supaya dibayar zakat kepadanya. Sekalipun dia adalah salah seorang daripada orang-orang yang tinggi kelayakannya dibenarkan untuk diagihkan kepadanya dengan cara yang sepatutnya. Sekiranya diberikan kepadanya sebagai orang faqir, maka dia akan menjadi orang kaya dan dia akan kembali kepada berkemampuan. dan jika diuzurksn, akan kekal perlindungan orang yang mengambilnya. dan tidak perlu pembayar menjaminnya sama ada pembayar itu adalah penguasa, imam, atau penghantar. Begitu juga jika penerima adalah orang kafir atau fasik, atau orang yang wajib dia memberi nafqah, atau bani Hasyimi dan pembayarnya bukanlah dari satu suku (kabilah).

Para Amil: Mereka adalah pengurus-pengurus zakat, dan mereka wajib memenuhi empat sifat: bertanggung jawab (taklif - diberati), beriman, adil, dan faqih (berilmu). Sekiranya dia kurang pada apa yang diperlukan daripadanya - iaitu fiqh - ia dibenarkan, dan dia tidak boleh dari Bani Hasyim, melainkan, dia akan dibatasi untuk memberikannya dari zakat Al-Hasyimi. Dan tidak ada pertimbangan kebebasan. Imam mempunyai pilihan antara memutuskan ganjaran yang dianggarkan atau membayar untuk tempoh yang ditetapkan.

Para mu'allaf yang dipujuk hati mereka: mereka adalah orang-orang kafir dan orang-orang munafik yang tertarik kepada harta jihad.

Al-Riqaab  (memerdekakan) hamba sahaya: Mereka ada tiga bentuk: Al-Mukatibun (orang-orang yang terikat perjanjian), hamba yang berada dalam kesulitan, dan hamba dibeli dan dimerdekakan, walaupun tidak bersangatan, tetapi tidak mustahak pada syarat.

Begitu kiga orang-orang yang telah ditawarkan tebusan (denda) yang akan membebaskannya tetapi dia tidak dapat menemuinya, dan Al-Mukatib (orang yang terikat perjanjian) diberikan dari bahagian ini jika dia tidak mempunyai apa-apa untuk membayar apa yang tertulis dalam perjanjian. Walaupun ia membayar untuk orang lain, dan keadaan ini membolehkan dia menariknya semula. Dan sekiranya dibayar dari bahagian orang-orang faqir, dia tidak akan dapat menariknya semula. Walaupun dia mendakwa bahawa dia telah ditulis dan mempercayai tuannya sebelum ini, dan dia tidak memerlukan bukti atau sumpah.

Al-Gharimun: Mereka adalah orang-orang yang mempunyai hutang dalam hal bukan maksiat dan tidak mampu menyelesaikannya, maka jika dia dalam hal maksiat tidak perlu menyelesaikannya. Ya, jika bertaubat diagihkan kepadanya dari bahagian orang-orang faqir, dan dibenarkan menyelesaikannya, Walaupun tidak diketahui ke mana dia membelanjakannya tidak akan menghalanginya.

Jika pemilik mempunyai hutang terhadap orang-orang faqir, dibenarkan untuk menjelaskannya, dan jika orang yang berhutang sudah mati, dibenarkan untuk menyelesaikannya dan menjelaskannya. Begitu juga, jika hutang itu ada pada orang yang wajib dinafqahkannya, dibenarkan untuk menyelesaikannya samada hidup atau mati dan supaya menjelaskannya. Sekiranya orang yang berhutang membayar apa yang diagihlan kepadanya daripada bahagian orang-orang yang mempunyai hutang (Al-Gharimun) tidak menyelesaikan berundurlah daripadanya, walaupun dia mendakwa bahawa dia mempunyai hutang sebelum daripadanya apabila dibenarkan oleh pemiutang, dan begitu juga jika tuntutannya ditolak atas dasar pengesahan dan penafian.

Fi Sabil Allah (Di Jalan Allah): Ia adalah jihad penyerangan dan pertahanan, dan termasuk kepentingan seperti membina jambatan, menunaikan haji, dan membantu pelawat, dan membina masjid. Dan orang yang berperang mereka diberikan, walaupun ia kaya untuk memastikan kecukupannya, dan jika berperang dia tidak akan kembali darinya, dan jika dia tidak berperang, dia akan kembali.

Ibnu Sabiil  orang yang bepergian (musafir – dalam perjalanan): kehabisan bekal di tengah perjalanan, walaupun kaya di negaranya, begitu juga sebagai tetamu. Dan perjalanan mereka mestilah yang dibolehkan, Jika mereka bertujuan maksiat, mereka tidak diberikan, dan mereka akan dibayar dengan kadar yang cukup untuk ke negara mereka. Sekiranya perkara yang mereka lebih suka adalah dia (meqti) kembali


Kedua: Perihalan (sifat) yang layak


Keterangan Pertama: Iman. Tidak dibenarkan memberikan kepada orang kafir, atau tidak mempercayai kebenaran yang lain melainkan apa-apa yang menyebutkan keadaan mereka untuk mempersiapkan jihad. Dan kerana tiada orang-orang mukmin dibenarkan untuk menukarkan asas utama kepada orang-orang yang lemah, dan diberikan zakat

Anak-anak orang-orang mukmin bukan anak-anak orang lain. Jika dia diberikan zakat kepada mukhalif (yang berselisih) kepada ahli agamanya, nanti dia akan mengembalikannya. 


Keterangan kedua: Mengelakkan dosa besar, seperti arak, zina, dan meninggalkan sholat. Sekiranya tidak ada bukti atasnya, cukup untuk mengetahui sholat-sholat tertentu, dan supaya bersuci dengan mandi taubat, dan hendaklah bersumpah supaya menjauhi dosa-dosa besar.

Keterangan ketiga: Tidak boleh dari mereka yang diwajibkan untuk diafkahkannya oleh pemilik, seperti ibu bapa yang teratas  dan anak-anak bahagian yang paling rendah, isteri dan yang dimilikinya. Dan boleh dibayar kepada selain daripada mereka itu, dari asnab (penerima zakat) walaupun mereka kerabat dekat seperti abang dan bapa saudara.

Sekiranya orang yang diwajibkan untuk menafkahnya seorang amil, dia boleh mengambil zakat, begitu juga orang yang berperang, penghutang dan hamba tebusan (Al-Mukatib), dan Ibnu Sabil (musafir), tetapi ini lebih daripada perbelanjaan asasnya, yang dia perlukan dalam perjalanannya sebagai beban.

Keterangan Keempat: tidak pada keturunan Bani Hasyim. Sekiranya itu berlaku, ia tidak dibenarkan untuk membayar zakat kepada orang lain, dan hanya dibenarkan untuk membayar zakat bagi pihaknya seperti itu pada keturunannya. Sekiranya keturunan Bani Hasyim tidak mendapat cukup dengan khumus, dia dibenarkan mengambil dari zakat walaupun bukan dari keturunan Bani Hasyim, dan tidak melebihi jumlah yang diperlukan. keturunan Bani Hasyim dibenarkan menerima perwakilan dari Bani Hasyim dan seiainnya.

Dan orang-orang yang diharamkan (menerima) shadaqah wajib dari anak-anak Hasyim khususnya, dan mereka sekarang ini:adalah anak-anak Abi Talib, Al-Abbas, Al-Harith, dan Abi Lahan.


Ketiga: Pengendalian untuk Dikeluarkan

Mereka ada tiga pihak: pemilik, imam, dan amil.

Pemilik boleh membahagikan apa yang dia harus lakukan sendiri dan kepada siapa yang dilantiknya, dan yang lebih utama membawanya kepada imam. Ini memastikan ianya mustahab bagi harta benda tampak, seperti ternakan dan hasil bijirin.

Jika imam memintanya wajib diagihkan kepadanya, Sekiranya pemilik tidak bersetuju, ini tidak dibenarkan. Penjaga kanak-kanak adalah seperti pemilik berkuasa mengeluarkannya.
.
Dan imam akan melantik amil-amil untuk mengumpulkan shadaqah (zakat), dan wajib dibayar kepadanya ketika tuntutan dibuat, Dan kedudukan tuntutannya seperti tuntutan Imam. Jika pemilik berkata: Saya telah mengeluarkan apa yang diwajibkan ke aras saya sebelum ini, dan ia tidak perlu membuktikannya atau bersumpah mengenainya.

Dan tidak dibenarkan bagi seorang yang diutus untuk membahagikannya kecuali dengan izin imam. Jika dia dibenarkan untuk berbuat demikian, dia boleh mengambil bahagiannya, maka dia akan membahagi bakinya. Dan yang lebih baik dia membahagikannya mengikut asnaf, dan mengkhususkan setiap kumpulan asnaf. Sekiranya dia agihkan kepada satu asnaf, ia dibenarkan, walaupun khas kepada satu peribadi dari salah satu dari asnaf-asnaf juga dibenarkan.

Ia tidak dibenarkan untuk mengubah suai kepada yang tidak wujud, atau kepada bukan penduduk negara kerana wujud yang lebih memerlukan di negara ini, atau tidak dibenarkan melambatkan pembayaran dengan keupayaan, maka jika melakukannya ia adalah suatu dosa yang menantinya.

Serta sesiapa sahaja yang mempunyai harta di tangannya dan ia adalah peruntukan orang lain adalah dituntut dari menafikannya, atau diwasiatkan sesuatu kepadanya tetapi tidak diagihkannya, atau membayar kepadanya apa yang dibawanya kepada orang lain. Sekiranya dia tidak dapat mencari orang yang layak, dibenarkan memindahkannya ke negara lain dan tidak menjamin termasuk kepadanya dengan yang rosak, melainkan jika terdapat kecuaian. Sekiranya harta itu tidak berada di negara sendiri, maka lebih baik mengagihkannya di negara harta itu berada, walaupun dia membayar ganjaran di negaranya sendiri, walaupun tugas dipindahkan itu wajib ke negaranya dalam tempoh sebelum rosak.

Paada Zakat Fitrah, lebih afdhal dilakukan di negaranya. walaupun hartanya ada pada orang lain, Kerana itu wajib membayarnya, walaupun bahagian Zakat Fitrah dari harta yang tidak ada padanya, dan hendaklah dipindahkan dari negara itu, kerana ada yang layak di dalamnya.


Keempat: Keterangan Tambahan

Terdapat masalah:

Yang pertama: Jika imam atau pengurus menerima zakat, kewajipan pemilik akan dilepaskan walaupun ia rosak selepas itu.

Kedua: Jika pemiliknya masih belum layak, lebih baik baginya untuk mengasingkannya, sekiranya dia menyadari akan kematiannya, ia wajib membuat wasiat mengenainya.

Ketiga: Seseorang yang membayar zakat jika dia mati dan tiada pewaris, yang mewarisinya adalah pengurus-pengurus zakat.

Keempat: Jika shadaqah (zakat) memerlukan sukatan atau timbangan, pemilik harus menyewanya.

Kelima: Jika seorang faqir mempunyai dua sebab atau sesuatu yang lebih berhak pada zakatnya, seperti orang faqir, hamba tebusan (Al-Mukatib), penghutang, dibenarkan untuk memberikan bahagian mengikut setiap satu bahagian alasan (sebab) .

Keenam: Jika imam menerima zakat, mendoakan pemiliknya adalah mustahab.

Ketuiuh: Makruh untuk memiliki apa yang telah dikeluarkannya dalam shadaqah (zakat) sebagai pilihan (ikhtiar) wajib atau mandub (terpuji). Tidak ada salahnya apabila dikembalikan kepadanya dengan warisan dan apa yang serupa dengannya.

KelapanAdalah mustahab untuk dipanggil sebagai shadaqah (sedekah), dan dalam kedudukan terkuat darinya, dan untuk mengungkapnya, seperti asas-asas suatu permakluman (seruan) pada kambing (biri-biri), dan pembahagian unta dan lembu. Ia ditulis dalam Al-Misam (Kesan yang baik dan cantik) apa yang diambil baginya: Zakat, Shadaqah, atau Jizyah.


Mengenai: Masa Penyerahan
            

Sekiranya sampai kepada bulan-bulan yang kedua belas diwajibkan membayar zakat, tidak dibenarkan untuk menangguhkannya kecuali ada halangan untuk mengumpulkannya. Sekiranya mengasingkannya, ia boleh ditangguhkan untuk tempoh satu atau dua bulan. Kelewatan ini adalah untuk sebab yang kekal dan tidak terhad, walaupun ia dicadangkan, ia tidak dapat menjaminnya jika ia rosak.

Dan tidak boleh diberikan sebelum masa diwajibkan, kerana kesan pembayarannya seperti pinjaman, bukannya zakat, dan tidak masuk akal atas nama tergesa-gesa, jika datang masa wajib untuk dikira zakatnya, ia seperti berhutang kepada orang faqir, dengan syarat bahawa ia kekal sebagai pemegang sifat-sifat yang mustahak (masa matang), dan kekal kewajipan pada harta.

Sekiranya nisab dilaksanakan dengan pinjaman, zakat tidak diwajibkan, sama ada barangnya itu tersisa atau rosak. Jika kelayakan terkeluar dari yang diterangkan akan dikembalikan, dan ia boleh menghalang dari dikembalikan sumbernya dengan memberi nilai pada masa pengumpulan sebagai pinjaman (hutang). Sekiranya tidak mungkin untuk menuntut semula, zakat akan ditolak dari modal.

Jika dia layak atas sifat-sifat dan mencapai syarat-syarat yang diwajibkan, dia boleh memulihkannya dan memberikan pampasannya, kerana ia tidak dilantik, dan juga dibenarkan mengubah suainya kepada siapa ianya dibayar.


Tiga Cabang:

Yang pertama: Jika seseorang membayarnya dengan kambing (biri-biri), ia akan bertambah meningkat secara berterusan, seperti lebih gemuk, dan tidak akan kembali sumber sebagai mengangkat kefaqiran. Dan bagi orang faqir ia mengorbankan nilai. Begitu juga jika oeningkatan itu terpisah sebagai anak, tetapi jika dibayar dengan kambing (biri-biri), tidak wajib membayar kepada anak.

Kedua: Jika ia kekurangan, akan dikembalikan dan tiada apa yang ada pada orang faqir.

Ketiga: Sekirannya dia merasa cukup dengan sumber harta, kemudian keadaan haul membolehkan ia mengiranya, dan ia tidak membebankan pemilik untuk mengambilnya dan mengembalikannya,
Dan jika dia cukup selain darinya, akan dikembalikan pinjaman itu.


Mengenai Niat

Pembayar mempertimbangkan niat jika dia seorang pemilik, Sekiranya dia adalah seorang pengantar atau seorang imam atau seorang wakil, adalah dibenarkan baginya mengambil alih niat setiap satu dari pembayar atau pemilik. Penjaga kanak-kanak dan orang-orang gila mengambil alih niat, atau sesiapa yang akan memegang daripadanya seperti imam, utusan dan yang dilantik oleh pembayar, Dan pada hakikatnya tujuannya adalah untuk mendekatkan diri, diwajibkan atau diwakilkan; dan hakikatnya ia adalah zakat harta atau zakat fitrah. Dan tidak memerlukan niat pada jenis yang keluar darinya.

Cabang:

Jika pada dua jenis harta hadir dan tidak hadir pada masa yang sama dikeluarkan zakat diniatkan dari kedua-dua bahagiannya, dan juga seolah-olah dia berkata: Jika hartaku yang tidak hadir agar selamat.

Jika dia mengeluarlkan hartanya yang tidak hadir yang selamat, kemudian didapati rosak, ia dibenarkan untuk memindahkannya kepada orang lain.

Jika dia berniat pada hartanya dan mengharapkan sampai kepadanya, ia tidak dibenarkan walaupun ianya sampai, walaupun pengurus harta tidak berniat dan yang berniat adalah penghantar atau Imam ketika menyerahkannya adalah dibenarkan,  Walaupun penghantar mengambilnya secara tidak sengaja atau secara sukarela.





✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 


Tiada ulasan: