Mengenai: Syarat-syarat wajib pada Nazar,
sumpah, dan perjanjian
Syarat-syaratnya Ada Dua:
Yang pertama: sempurna akal. tidak dipercayai
(tidak diterima) nazar kanak-kanak dan orang gila.
Kedua: Merdeka, maka tidak sah nazar bagi
hamba kecuali dengan izin tuannya, walaupun dizinkan bernazar maka nazar wajib
dan dibenarkan kepadanya bertindak dengan segera walaupun ditegah, begitu juga
hukum pada pasangan suami-isteri.
Tiga Masalah:
Yang pertama: Apabila bernazar membuat haji
sebenar, dan penghalang menghalangnya dan melambatkannya sehingga penghalang itu hilang,
walaupun dia mampu melakukannya kemudian dia mati, hendaklah diqadha’kan dari
asal yang ditinggalkannya. tidak perlu mengqadha’kannya sebelum boleh melakukannya,
jika masa yang ditetapkan mengganggunya hendaklah dengan keupayaannya mengqadha’kannya,
dan jika yang menghalangnya penyakit atau musuh sehingga dia meninggal dunia
tidak wajib mengqadha’kannya. Sekiranya nazar haji atau hajinya rosak, ia
adalah satu kesukaran yang tidak wajib untuk dipenuhi.
Kedua: Jika nazar melaksanakan haji, maka
niat dari haji (rukun) Islam adalah saling bertindih menggantikan antara satu
sama lain, dan jika niat selainnya tidak akan saling bertindih. Begitu juga jika
dipisahkan, dan tidak menggantikan antara satu sama lain.
Ketiga: Jika haji nazar dilakukan dengan
berjalan kaki, mesti dilakukan pada tempat-tempat perpindahan, maka jika
menaiki kenderaan jalannya ditentukan, dan jika menaiki kenderaan sebahagian mencukupi, walaupun tidak mampu menaiki kenderaan.
Mengenai wakil
Syarat-syarat wakil ada tiga perkara: Islam,
sempurna akal, dan hajinya itu bukanlah haji wajib ke atasnya, maka tidak sah bagi
orang kafir menggantikan atas ketidakupayaannya dari mendekatkan diri (kepada Allah), orang Islam
tidak boleh digantikan oleh orang kafir, dan tidak kepada Muslim yang menentangnya melainkan untuk menjadi bapa yang mewakilinya,
dan orang gila tidak boleh menjadi pengganti kerana hilang pemikirannya oleh penyakit
yang menghalang niatnya, Begitu juga kanak-kanak yang belum mumaiyiz (belum boleh
membeza), dan sah bagi bagi yang menggantikannya itu boleh membeza (mumaiyiz).
Dan mestilah dengan niat menggantikannya dan
melantik wakil yang dimaksudkan, dan adalah sah menggantikan yang dimiliki (hamba)
dengan izin tuannya. tidak sah bagi menggantikan haji yang diwajibkan atasnya
dan ditetapkan melainkan dengan ketidakupayaannya mengerjakan Haji walaupun dengan
berjalan kaki dan begitu juga tidak sah hajinya secara sukarela (sunat), walaupun haji
untuk yang lain, tidak dibenarkan untuk salah satu daripadanya.
Adalah dibenarkan bagi orang yang
menunaikan haji membuat umrah bagi pihak orang lain jika Umrahitu tidak diwajibkan
atasnya, dan begitu juga bagi orang-orang yang berumrah melakukan
Haji untuk orang lain jika haji tidak diwajibkan atasnya. Dan sah menggantikan bagi
pihak mereka yang tidak menyempurnakan syarat-syarat, walaupun Haji itu
diperlukan.
Adalah dibenarkan bagi wanita untuk
melakukan Haji bagi pihak seorang lelaki atau wanita, dan jika dia diupah lalu
mati dalam perjalanan, maka jika dia beriharam dan memasuki (Mahjid) Al-Haram, telah
diberi balasan haji untuk siapa yang dibuatkannya, Sekiranya dia meninggal
sebelum itu, ia tidak akan diberi balasan , dan dia perlu membayar balik
apa yang diterima yang kekurangan dengan yang akan pergi dan kembali. Ia wajib
mendatangkan seperti yang disyaratkan dari Haji Tamattuk’, Qiran, atau Ifrad...
Jika syarat haji pada cara tertentu (Tamattuk’,
Qiran, atau Ifrad), tidak dibenarkan untuk mengubahnya jika ia berkaitan dengan
tujuan itu, dan jika diupah, dengan alasan ia tidak dibenarkan untuk dirinya mengupah
kepada yang lain sehingga datang yang lebih utama. Sekiranya dia
mengundurkan diri sebelum ihram dan sebelum masuk ke Al-Haram (Masjid
Al-Haram) , dia akan dibayar balik upah yang kekurangan (mengikut
perbezaan), walaupun jika haji itu dijamin di masa depan ia tidak diwajibkan.
Jika diupah lalu kurang bayaran upahnya, tidak wajib untuk disemmpurnakan.
Begitu juga, jika memilih untuk membuat perbelanjaaan, permberi upah tidak
mengembalikannya dengan yang berlebihan.
Tawaf wajib tidak dibenarkan dilakukan oleh
wakil kerana ia ada bersama kecuali uzur seperti pengsan, sakit perut, dan sebagainya.
Dia wajib melakukannya sendiri walaupun seorang wanita yang membawa kandungan (hamil)
hendaklah bertawaf seboleh mungkin untuk mengambil kira setiap orang daripada
mereka harus melakukan tawafnya sendiri. Walaupun seseorang menghadiahkan Haji
kepada orang lain selepas kematiannya pada tanggungannya.
Semua wakil diwajibkan membayar kafarah
(denda), ia adalah dalam bentuk wang (harta), Jika dia merosakkan haji yang diterima,
dan tidak akan dikembalikan upah kepadanya. Apabila kerja upah dijalankan, perlu
untuk dipercepatkan yang tidak disyaratkan tempohnya. Tidak sah untuk menjadi
wakil dua kali dalam setahun. Jika dia telah diupah untuk tahun sebelumnya
adalah sah, Sekiranya kedua-dua akad (ikatan janji) dan keselarasan masa
digabungkan adalah batal. Dan jika ia terhalang oleh tahlul dengan haiwan
korban dan bertawaf, Ia hendaklah melakukan Tawaf Al-Nisaa, dan tidak
dibenarkan untuk mengqadha’kannya. Sesiapa yang wajib baginya dua haji yang
berbeza, seperti Haji (rukun) dan Haji Nazar. Maka dia dilarang dari dibolehkan
melakukan dua upah untuk keduanya dalam satu tahun.
Adalah mustahab mengingatkan wakil yang mewakilnya
dengan namanya dalam semua tempat-tempat tinggal, dan pada tiap-tiap perbuatan dari
mengerjakan Haji dan Umrah, hendaklah mengembalikan upah yang melebihi padanya selepas
haji, dan- hendaklah mengembalikan perbezaan bayaran hajinya dengan pertimbangan
yang teliti; adalah makruh mewakilkan wanita jika diperlukan.
Lapan Masalah
Pertama: Jika diwasiatkan untuk melakukan
haji untuknya dan tidak menentukan orang upahan, ditukar kepada seperti yang
diberi upah. Dan dikeluarkan dari yang asal, jika ia diwajibkan, dan dari satu
pertiga jika diwakilkan. Dan orang upahan berhak kepada ikatan janji, jika ada perselisihan
apa yang disyaratkan baginya upah wakil..
Kedua: Sesiapa yang mewasiatkan untuk
melakukan hajinya dan dia tidak menentukan berapa kali, maka jika tidak diketahui
mengenainya hendaklah diulang sekurang-kurangnya sekali, jika diketahui mengenainya
keinginan mengulang hajinya sehingga memenuhi sepertiga dari harta
peninggalannya.
Ketiga: Jika si mati mewasiatkan untuk
melakukan hajinya setiap tahun dengan menyatakan jumlah tertentu, maka ia
dibenarkan mengumpul dua tahun dan mengupahnya selama setahun. Begitu juga
untuk mengehadkannya ditambah kepada bahagian ketiga.
Keempat: Jika seseorang mempunyai simpanan dan pemiliknya mati, dan dia hendaklah
menunaikan haji (rukun) Islam, dan diketahui bahawa ahli waris tidak berbuat
demikian, dibenarkan memotong kadar upah haji. lalu akan mengupahnya, kerana ia
adalah di luar harta waris.
Kelima: Jika akad ihram orang yang diupah niatnya
tidak dipindahkan kepada dirinya, maka itu tidak sah. Jika haji telah selesai, orang
yang diupah tidak bertanggungjawab atasnya, dia tidak layak menerima upah, dan
ia tidak dibayar salah satu daripadanya.
Keenam: Jika diwasiatkan untuk melakukan
haji untuknya dan menyatakan jumlahnya, maka apabila kadarnya satu pertiga dari
harta pusaka atau kurang, sahlah kewajipannya atau mandub (dianjurkan), bahkan
jika ia lebih masih diwajibkan. Pewaris tidak dibenarkan mengupah wakil dari harta
(wang) asal, dan tambahannya dari satu pertiga. Sekiranya diwakilkan haji untuknya
dari negaranya ia menanggung satu pertiga. Sekiranya kekurangan untuk melakukan
haji untuknya dari sebahagian cara, walaupun kekurangan untuk melakukan haji untuknya,
sehingga tidak mahu mengupah orang yang mempergunakannya untuk kebaikan.
Ketujuh: Sekiranya diwasiatkan untuk
melaksanakan kewajipan Haji dan tugas-tugas lain, maka dahulukanlah yang wajib,
maka. sekiranya menyelesai semua kewajipan dan kekurangan harta pusaka, ia
dibahagikan kepada semua bahagian..
Kelapan: Sesiapa yang harus melaksanakan haji
(rukun) Islam dan lain-lain nazar, dan kemudian mati setelah ditetapkan membawa
haji (rukun) Islam dari yang asal, dan yang dinazar dari satu pertiga. walaupun
kekurangan wang kecuali untuk haji (rukun) lebih mengurangkannya lagi, dan dengan
itu mustahab melaksanakan haji nazar.
✡✡✡✡✡
Sebelum ✡✡ Kandungan Kitab ✡✡ Selepas
Tiada ulasan:
Catat Ulasan