Selasa, 13 Februari 2018

Mengenai: Syarat-syarat wajib pada Nazar, sumpah, dan perjanjian



Mengenai: Syarat-syarat wajib pada Nazar, sumpah, dan perjanjian


Syarat-syaratnya Ada Dua:
              

Yang pertama: sempurna akal. tidak dipercayai (tidak diterima) nazar kanak-kanak dan orang gila.

Kedua: Merdeka, maka tidak sah nazar bagi hamba kecuali dengan izin tuannya, walaupun dizinkan bernazar maka nazar wajib dan dibenarkan kepadanya bertindak dengan segera walaupun ditegah, begitu juga hukum pada pasangan suami-isteri.


Tiga Masalah:

Yang pertama: Apabila bernazar membuat haji sebenar, dan penghalang menghalangnya dan melambatkannya sehingga penghalang itu hilang, walaupun dia mampu melakukannya kemudian dia mati, hendaklah diqadha’kan dari asal yang ditinggalkannya. tidak perlu mengqadha’kannya sebelum boleh melakukannya, jika masa yang ditetapkan mengganggunya hendaklah dengan keupayaannya mengqadha’kannya, dan jika yang menghalangnya penyakit atau musuh sehingga dia meninggal dunia tidak wajib mengqadha’kannya. Sekiranya nazar haji atau hajinya rosak, ia adalah satu kesukaran yang tidak wajib untuk dipenuhi.

Kedua: Jika nazar melaksanakan haji, maka niat dari haji (rukun) Islam adalah saling bertindih menggantikan antara satu sama lain, dan jika niat selainnya tidak akan saling bertindih. Begitu juga jika dipisahkan, dan tidak menggantikan antara satu sama lain.

Ketiga: Jika haji nazar dilakukan dengan berjalan kaki, mesti dilakukan pada tempat-tempat perpindahan, maka jika menaiki kenderaan jalannya ditentukan, dan jika menaiki kenderaan sebahagian mencukupi, walaupun tidak mampu menaiki kenderaan.


Mengenai wakil

Syarat-syarat wakil ada tiga perkara: Islam, sempurna akal, dan hajinya itu bukanlah haji wajib ke atasnya, maka tidak sah bagi orang kafir menggantikan atas ketidakupayaannya dari mendekatkan diri (kepada Allah), orang Islam tidak boleh digantikan oleh orang kafir, dan tidak kepada Muslim yang menentangnya melainkan untuk menjadi bapa yang mewakilinya, dan orang gila tidak boleh menjadi pengganti kerana hilang pemikirannya oleh penyakit yang menghalang niatnya, Begitu juga kanak-kanak yang belum mumaiyiz (belum boleh membeza), dan sah bagi bagi yang menggantikannya itu boleh membeza (mumaiyiz).

Dan mestilah dengan niat menggantikannya dan melantik wakil yang dimaksudkan, dan adalah sah menggantikan yang dimiliki (hamba) dengan izin tuannya. tidak sah bagi menggantikan haji yang diwajibkan atasnya dan ditetapkan melainkan dengan ketidakupayaannya mengerjakan Haji walaupun dengan berjalan kaki dan begitu juga tidak sah hajinya secara sukarela (sunat), walaupun haji untuk yang lain, tidak dibenarkan untuk salah satu daripadanya.

Adalah dibenarkan bagi orang yang menunaikan haji membuat umrah bagi pihak orang lain jika Umrahitu tidak diwajibkan atasnya, dan begitu juga bagi orang-orang yang berumrah melakukan Haji untuk orang lain jika haji tidak diwajibkan atasnya. Dan sah menggantikan bagi pihak mereka yang tidak menyempurnakan syarat-syarat, walaupun Haji itu diperlukan.

Adalah dibenarkan bagi wanita untuk melakukan Haji bagi pihak seorang lelaki atau wanita, dan jika dia diupah lalu mati dalam perjalanan, maka jika dia beriharam dan memasuki (Mahjid) Al-Haram, telah diberi balasan haji untuk siapa yang dibuatkannya, Sekiranya dia meninggal sebelum itu, ia tidak akan diberi balasan , dan dia perlu membayar balik apa yang diterima yang kekurangan dengan yang akan pergi dan kembali. Ia wajib mendatangkan seperti yang disyaratkan dari Haji Tamattuk’, Qiran, atau Ifrad...

Jika syarat haji pada cara tertentu (Tamattuk’, Qiran, atau Ifrad), tidak dibenarkan untuk mengubahnya jika ia berkaitan dengan tujuan itu, dan jika diupah, dengan alasan ia tidak dibenarkan untuk dirinya mengupah kepada yang lain sehingga datang yang lebih utama. Sekiranya dia mengundurkan diri sebelum ihram dan sebelum masuk ke Al-Haram (Masjid Al-Haram) , dia akan dibayar balik upah yang kekurangan (mengikut perbezaan), walaupun jika haji itu dijamin di masa depan ia tidak diwajibkan. Jika diupah lalu kurang bayaran upahnya, tidak wajib untuk disemmpurnakan. Begitu juga, jika memilih untuk membuat perbelanjaaan, permberi upah tidak mengembalikannya dengan yang berlebihan.

Tawaf wajib tidak dibenarkan dilakukan oleh wakil kerana ia ada bersama kecuali uzur seperti pengsan, sakit perut, dan sebagainya. Dia wajib melakukannya sendiri walaupun seorang wanita yang membawa kandungan (hamil) hendaklah bertawaf seboleh mungkin untuk mengambil kira setiap orang daripada mereka harus melakukan tawafnya sendiri. Walaupun seseorang menghadiahkan Haji kepada orang lain selepas kematiannya pada tanggungannya.

Semua wakil diwajibkan membayar kafarah (denda), ia adalah dalam bentuk wang (harta), Jika dia merosakkan haji yang diterima, dan tidak akan dikembalikan upah kepadanya. Apabila kerja upah dijalankan, perlu untuk dipercepatkan yang tidak disyaratkan tempohnya. Tidak sah untuk menjadi wakil dua kali dalam setahun. Jika dia telah diupah untuk tahun sebelumnya adalah sah, Sekiranya kedua-dua akad (ikatan janji) dan keselarasan masa digabungkan adalah batal. Dan jika ia terhalang oleh tahlul dengan haiwan korban dan bertawaf, Ia hendaklah melakukan Tawaf Al-Nisaa, dan tidak dibenarkan untuk mengqadha’kannya. Sesiapa yang wajib baginya dua haji yang berbeza, seperti Haji (rukun) dan Haji Nazar. Maka dia dilarang dari dibolehkan melakukan dua upah untuk keduanya dalam satu tahun.

Adalah mustahab mengingatkan wakil yang mewakilnya dengan namanya dalam semua tempat-tempat tinggal, dan pada tiap-tiap perbuatan dari mengerjakan Haji dan Umrah, hendaklah mengembalikan upah yang melebihi padanya selepas haji, dan- hendaklah mengembalikan perbezaan bayaran hajinya dengan pertimbangan yang teliti; adalah makruh mewakilkan wanita jika diperlukan.


Lapan Masalah

Pertama: Jika diwasiatkan untuk melakukan haji untuknya dan tidak menentukan orang upahan, ditukar kepada seperti yang diberi upah. Dan dikeluarkan dari yang asal, jika ia diwajibkan, dan dari satu pertiga jika diwakilkan. Dan orang upahan berhak kepada ikatan janji, jika ada perselisihan apa yang disyaratkan baginya upah wakil..

Kedua: Sesiapa yang mewasiatkan untuk melakukan hajinya dan dia tidak menentukan berapa kali, maka jika tidak diketahui mengenainya hendaklah diulang sekurang-kurangnya sekali, jika diketahui mengenainya keinginan mengulang hajinya sehingga memenuhi sepertiga dari harta peninggalannya.

Ketiga: Jika si mati mewasiatkan untuk melakukan hajinya setiap tahun dengan menyatakan jumlah tertentu, maka ia dibenarkan mengumpul dua tahun dan mengupahnya selama setahun. Begitu juga untuk mengehadkannya ditambah kepada bahagian ketiga.

Keempat: Jika seseorang mempunyai simpanan dan pemiliknya mati, dan dia hendaklah menunaikan haji (rukun) Islam, dan diketahui bahawa ahli waris tidak berbuat demikian, dibenarkan memotong kadar upah haji. lalu akan mengupahnya, kerana ia adalah di luar harta waris.

Kelima: Jika akad ihram orang yang diupah niatnya tidak dipindahkan kepada dirinya, maka itu tidak sah. Jika haji telah selesai, orang yang diupah tidak bertanggungjawab atasnya, dia tidak layak menerima upah, dan ia tidak dibayar salah satu daripadanya.

Keenam: Jika diwasiatkan untuk melakukan haji untuknya dan menyatakan jumlahnya, maka apabila kadarnya satu pertiga dari harta pusaka atau kurang, sahlah kewajipannya atau mandub (dianjurkan), bahkan jika ia lebih masih diwajibkan. Pewaris tidak dibenarkan mengupah wakil dari harta (wang) asal, dan tambahannya dari satu pertiga. Sekiranya diwakilkan haji untuknya dari negaranya ia menanggung satu pertiga. Sekiranya kekurangan untuk melakukan haji untuknya dari sebahagian cara, walaupun kekurangan untuk melakukan haji untuknya, sehingga tidak mahu mengupah orang yang mempergunakannya untuk kebaikan.

Ketujuh: Sekiranya diwasiatkan untuk melaksanakan kewajipan Haji dan tugas-tugas lain, maka dahulukanlah yang wajib, maka. sekiranya menyelesai semua kewajipan dan kekurangan harta pusaka, ia dibahagikan kepada semua bahagian..

Kelapan: Sesiapa yang harus melaksanakan haji (rukun) Islam dan lain-lain nazar, dan kemudian mati setelah ditetapkan membawa haji (rukun) Islam dari yang asal, dan yang dinazar dari satu pertiga. walaupun kekurangan wang kecuali untuk haji (rukun) lebih mengurangkannya lagi, dan dengan itu mustahab melaksanakan haji nazar.


✡✡✡✡✡
 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas



Tiada ulasan: