Qul Huwa Allah
Ahad
﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾:
{Katakanlah, Dialah
Allah, Esa}
Huwa - "Dia" adalah
kata ganti (ganti nama) ke tiga (Dhamir Al-Ghaib), yang merujuk kepada Nama
Teragung Maha Teragung Lagi Maha Teragung atau Kenyataan dan HakikatNya. Jadi,
apa yang dimaksudkan di sini adalah "Katakanlah kepada mereka jika kamu
ingin mengenal Hakikat-Nya dan Kenyataan-Nya SWT maka ia adalah mengenali
dengan Makrifat Al-Zat Al-Ahdiyah (Mengenal Keesaan Zat)." Kerana Zat adalah
hijab pada Kenyataan dan Hakikat-Nya dan tidak akan dikenal apa yang ada di
belakang hijab, kecuali dengan menembusi hijab itu dan hijab tidak akan ditembusi
kecuali dengan makrifah. Oleh itu, apabila kamu mengenal fana’ (melebur)
Nama-nama Ilahiyah pada Zat atau Zat Keesaan Allah dan kamu melihat melaluinya sebagai
tabir (hijab) pada kenyataan dan Hakikat-Nya, yang kamu kenal bahawa kesempurnaan
Hakikat makrifat adalah ketidakupayaan untuk mengenal.
Dan﴿هُوَ اللَّهُ
أَحَدٌ﴾ - Dialah Allah Esa merujuk pada dua makna:
Pertama: Ia adalah fana’ (melebur) Nama-nama
Ilahiyah pada Zat dan mengesakan Zat pada Tauhid yang tak terpisahkan (Tauhid Keesaan).
Kedua: Ia adalah fana’ Al-Uluhiyah pada hakikat
martabat yang akhir (ini adalah martabat akhir Tauhid), kerana Al-Uluhiyah mempunyai
banyak namaan (kenyataan) kerana ia membawa makna kesempurnaan. Dan dengan itu,
berlindung dan datang kepadaNya untuk memenuhi kekurangan dan untuk mencapai
kesempurnaan dan untuk kesempurnaan yang mempunyai banyak arah (sudut).
Dan pada makna
yang pertama terdapat dua martabat:
Pada martabat
pertama: Allah Esa, iaitu Dia berkuasa dan berkeupayaan pada Zat-Nya, dan Maha
Pemurah dan melimpah rahmat pada Zat-Nya. Dan pada martabat ini Nama-nama
Ilahiyah melebur (fana’) pada Zat tetapi ia dapat dilihat secara terperinci, iaitu
Allah Yang Berkuasa, Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
Dan pada martabat
kedua: Allah Esa, iaitu Dia sempurna tempat berlindung dan datang kepadaNya untuk
memenuhi kekurangan mereka dan mencapai kesempurnaan. Dan Nama-nama Ilahiyah
melebur (fana’) pada-Nya tanpa memerhatikannya secara terperinci, tetapi secara
menyeluruh, sebagai arah-arah kesempurnaan, iaitu, yang melihat kepada Allah
SWT, Yang Sempurna tanpa memandang atau beralih ke arah nama-nama yang
sempurna. Dan tidak tersembunyi dalam himpunan yang kekal banyak seperti api
[kekal] di bawah bara. Oleh itu, apa yang dimaksudkan adalah memenuhi
kekurangan dan mencapai kesempurnaan sama ada maksudnya ini adalah secara
terperinci atau secara umum.
Adapun makna
kedua: Yang merujuk kepada ﴿هُوَ اللَّهُ
أَحَدٌ﴾ - Dialah Allah Esa, adalah fana’ Uluhiyah
dan Kesempurnaan pada Kenyataan dan Hakikat, tidak memandang kecuali pada Yang
disembah SWT sebagai sembahan, dengan itu, tidak akan ada kewujudan tauhid bagi
Uluhiyah (Ketuhanan) pada martabat ini, bahkan, tidak tinggal kecuali mereka
melihat ke arah Hakikat dan Kenyataan atau Nama Teragung Lagi Teragung Lagi
Maha Teragung (Huwa "Dia") dan ini adalah martabat Tauhid Tertinggi,
dan tujuan Insan dan kesempurnaan hakikinya adalah Hakikat dan Kenyataan
ibadah. Dan untuk ini disifatkan pada Al-Rasul yang mulia (S)
pada martabat tingkatan tertinggi sebagai "hamba".
﴿فَأَوْحَى
إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى﴾
{Lalu dia
menyampaikan kepada hamba-Nya apa yang telah Allah wahyukan.} [1]
----------------------
[1] Surah Al-Najm
53:10.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan