Ahad, 31 Disember 2017

{Katakanlah, Dialah Allah, Esa}



Kitab Tauhid: Tafsir Surah Al-Tauhid

Qul Huwa Allah Ahad
        ﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾:

{Katakanlah, Dialah Allah, Esa}

Huwa - "Dia" adalah kata ganti (ganti nama) ke tiga (Dhamir Al-Ghaib), yang merujuk kepada Nama Teragung Maha Teragung Lagi Maha Teragung atau Kenyataan dan HakikatNya. Jadi, apa yang dimaksudkan di sini adalah "Katakanlah kepada mereka jika kamu ingin mengenal Hakikat-Nya dan Kenyataan-Nya SWT maka ia adalah mengenali dengan Makrifat Al-Zat Al-Ahdiyah (Mengenal Keesaan Zat)." Kerana Zat adalah hijab pada Kenyataan dan Hakikat-Nya dan tidak akan dikenal apa yang ada di belakang hijab, kecuali dengan menembusi hijab itu dan hijab tidak akan ditembusi kecuali dengan makrifah. Oleh itu, apabila kamu mengenal fana’ (melebur) Nama-nama Ilahiyah pada Zat atau Zat Keesaan Allah dan kamu melihat melaluinya sebagai tabir (hijab) pada kenyataan dan Hakikat-Nya, yang kamu kenal bahawa kesempurnaan Hakikat makrifat adalah ketidakupayaan untuk mengenal.

Dan﴿هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾  - Dialah Allah Esa merujuk pada dua makna:

Pertama: Ia adalah fana’ (melebur) Nama-nama Ilahiyah pada Zat dan mengesakan Zat pada Tauhid yang tak terpisahkan (Tauhid Keesaan).

Kedua: Ia adalah fana’ Al-Uluhiyah pada hakikat martabat yang akhir (ini adalah martabat akhir Tauhid), kerana Al-Uluhiyah mempunyai banyak namaan (kenyataan) kerana ia membawa makna kesempurnaan. Dan dengan itu, berlindung dan datang kepadaNya untuk memenuhi kekurangan dan untuk mencapai kesempurnaan dan untuk kesempurnaan yang mempunyai banyak arah (sudut).

Dan pada makna yang pertama terdapat dua martabat:

Pada martabat pertama: Allah Esa, iaitu Dia berkuasa dan berkeupayaan pada Zat-Nya, dan Maha Pemurah dan melimpah rahmat pada Zat-Nya. Dan pada martabat ini Nama-nama Ilahiyah melebur (fana’) pada Zat tetapi ia dapat dilihat secara terperinci, iaitu Allah Yang Berkuasa, Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Dan pada martabat kedua: Allah Esa, iaitu Dia sempurna tempat berlindung dan datang kepadaNya untuk memenuhi kekurangan mereka dan mencapai kesempurnaan. Dan Nama-nama Ilahiyah melebur (fana’) pada-Nya tanpa memerhatikannya secara terperinci, tetapi secara menyeluruh, sebagai arah-arah kesempurnaan, iaitu, yang melihat kepada Allah SWT, Yang Sempurna tanpa memandang atau beralih ke arah nama-nama yang sempurna. Dan tidak tersembunyi dalam himpunan yang kekal banyak seperti api [kekal] di bawah bara. Oleh itu, apa yang dimaksudkan adalah memenuhi kekurangan dan mencapai kesempurnaan sama ada maksudnya ini adalah secara terperinci atau secara umum.

Adapun makna kedua: Yang merujuk kepada ﴿هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾ - Dialah Allah Esa, adalah fana’ Uluhiyah dan Kesempurnaan pada Kenyataan dan Hakikat, tidak memandang kecuali pada Yang disembah SWT sebagai sembahan, dengan itu, tidak akan ada kewujudan tauhid bagi Uluhiyah (Ketuhanan) pada martabat ini, bahkan, tidak tinggal kecuali mereka melihat ke arah Hakikat dan Kenyataan atau Nama Teragung Lagi Teragung Lagi Maha Teragung (Huwa "Dia") dan ini adalah martabat Tauhid Tertinggi, dan tujuan Insan dan kesempurnaan hakikinya adalah Hakikat dan Kenyataan ibadah. Dan untuk ini disifatkan pada Al-Rasul yang mulia (S) pada martabat tingkatan tertinggi sebagai "hamba".

﴿فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى﴾

{Lalu dia menyampaikan kepada hamba-Nya apa yang telah Allah wahyukan.} [1]


----------------------
[1] Surah Al-Najm 53:10.


✡✡✡✡✡



Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas

Tiada ulasan: