Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur - Dabbah Al-Ardh wa Thala3a Al-Masyriq
Bab Satu: Paksi ketiga
Kedua: Urutan Peristiwa- Peristiwa
Memandangkan kesamaran memahami peribadi-peribadi
utama kezuhuran yang akan mengelirukan gambaran sebenar terhadao perjalanan peristiwa-peristiwa
itu dan ini adalah apa yang kita lihat pada perbezaan kefahaman para penyelidik
dalam perkara Imam Mahdi (as) di sepanjang zamannya, dan dalam melangkah kepada
keadaan sedemikian memerlukan kajian bebas, tetapi memadai dalam hal ini menunjukkan
ada banyak kesamaran di mana kenyataannya kebanyakan ulama dan penyelidik berhubung
dengan tempoh yang membawa kepada kezuhuran adalah seperti yang dipanggil oleh Al-Syed
Al-Sadr (tahun kezuhuran) dan pemahaman akan mengikut andaian kajiannya pada zahir
perkhabaran, Maka Jeritan di langit (Al-Shaihah) pada bulan Ramadhan dan bangkitnya
(Al-Qaim) dalam bulan Muharram tanpa memperhatikan pandangan mengenai pemasa peristiwa-peristiwa
yang lain, ini adalah satu kesilapan besar kerana peristiwa-peristiwa tersebut
berkaitan antara satu sama lain dan Ia tidak boleh dipisahkan tiap satu dari yang
lain dan untuk menjelaskan perkara ini dengan lebih jelas kami bawakan jadual
yang mudah ini untuk tahun kezuhuran yang menggunakan kalendar bulan-bulan Arab
dan untuk sebahagian peristiwa seperti yang digambarkan dalam riwayat-riwayat
yang telah kita capai hasilnya berbeza daripada hasil andaian-andaian (tahun
kezuhuran) yang salah.
Adalah diketahui di dalam riwayat-riwayat bahawa
tarikh-tarikh yang disebut bagi Al-Yamani, Al-Sufiani dan Al-Khurasani adalah keluar
pada satu hari, satu bulan dan satu tahun yang sama. Sementara Al-Sufiani
keluar pada bulan Rajab, jadi ketiga-tiganya mesti keluar dalam bulan Rajab. Dari
Abi Jafar (as):
((Al-Sufiani satu
kemestian darinya, dan tidak akan keluar kecuali pada bulan Rajab.)) [85]
Adalah diketahui bahawa Jeritan di langit
(Al-Shaihah) berlaku dalam bulan Ramadhan. dan berlaku Al-Shaihah dalam bulan ini
mestilah selepas ketiga-tiga pihak keluar kerana jika ia berlaku sebelum mereka
keluar sksn diperlukan munculnya Al-Yamani selepas kezuhuran Al-Imam (seperti
yang ditunjukkan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hasan dalam Kitab Al-Nashihah) dan ini
adalah bertentangan dengan riwayat-riwayat yang menyebut bahawa Al-Yamani mendahului
kezuhuran, yang diperlukan untuk mengambil kedudukan bulan terjadinya Al-Shaihah
selepas mereka keluar, tetapi kedudukan bulan manakah selepas mereka keluar itu,
adakah jarak antaranya dan bangkitnya (Al-Qaim) dalam bulan Muharram pada bulan
ketiga dan dalam tahun yang sama (tahun kezuhuran) atau pada tahun berikutnya selepas
tahun mereka keluar atau selepas dua tahun. Pada hakikatnya jika kita
menganggap bahawa terjadinya Al-Shaihah selepas lebih daripada tiga bulan pada
tahun tambahan, akan terbunuh Al-Sufayani sebelum kezuhuran Imam Mahdi (as), pada
hampir lapan bulan. Oleh itu, tempoh itu bertambah apabila kita bergerak
setahun dari anggapan kita dan ini adalah bertentangan dengan riwayat-riwayat
yang menunjukkan bahawa Imam Mahdi (as) akan menyembelih Al-Sufiani dengan tangannya,
bagaimana pula Al-Sufiani terbunuh sebelum kezuhuran Imam Mahdi (as)!? Iaitu, kita
terpaksa akan mengambil asas kefahaman (tahun kezuhuran) dan andaian ini
dimansuhkan oleh banyak riwayat-riwayat, sebagai contoh,
Diriwayatkan dari Muhammad bin Al-Hanafiyah
(( بين خروج
الراية السوداء من خراسان وشعيب بن صالح وخروج المهدي وبين ان يسلم الامر للمهدي
اثنان وسبعون شهرا ))
((Tempoh di antara keluarnya
panji-panji hitam dari Khurasan dan Syu’aib bin Saleh dan keluarnya Al-Mahdi dengan
penyerahan Urusan kepada Al-Mahdi adalah tujuh puluh dua bulan)) [86]
iaitu bahawa Al-Khurasani keluar untuk tempoh
enam tahun sehingga penyerahan panji-panji kepada Al-Imam, bagaimana halnya Al-Khurasani
dalam tempoh lima tahun yang sepatutnya menjadi Imam telah keluar dan membunuh
Sufiani tiga bulan kemudian, dan perkara itu diselesaikan di Iraq, ini berdasarkan
kepada nilai andaian pada zahirnya, Maka lebih besar kemungkinannya bahawa Al-Khurasani
pada hakikatnya bukanlah seperti yang difahami dari salah satu daripada peribadi
utama seperti Al-Qaim iaitu (Khalifah Al-Mahdi) .. atau seperti yang terkandung
riwayat Tsaubaan:. ((Jika kamu melihat panji-panji hitam keluar dari arah Khurasan
maka datanglah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana di sana
ada Khalifah Allah Al-Mahdi)) [87]
Jadi bagaimana keluar kedua-duanya bersama-sama
di mana perginya tempoh persediaan? Begitu juga kekaburan yang dapat
dibayangkan dari pemerintahan Bani Abbas, yang berakhir dengan bangkitnya ketiga-tiga
pihak itu. Adalah diketahui Al-Nafs Al-Zakiyah (Jiwa Suci) terbunuh di tangan
Bani Abbas selepas berbulan-bulan mereka membunuhnya, adakah mereka akan
kembali melakukannya selepas selesai melakukannya!!?
Pada hakikatnya untuk mendapatkan masa bagi riwayat-riwayat
tersebut akan melahirkan kepastian dan muktamad bahawa peribadi sebenar
berubah-ubah dan juga Al-Sufiani yang dimaksudkan pada riwayat X bukanlah Al-Sufiani
yang sama yang disebut pada riwayat Y, Begitu juga halnya dengan semua peribadi-peribadi kezuhuran, dan jika
kita tidak mengambil pengertian ini dengan angapan kita perlu melepaskan sebahagian
besar riwayat-riwayat kerana percanggahan yang jelas antara satu sama lain. Dan
tiada siapa yang akan menerangkan sesuatu kepada kita sama sekali.
Dan saya suka untuk mengakui bahawa ini adalah
beberapa pemilihan yang dibuat di dalam riwayat-riwayat dan telah mengetepikan
semua andaian fahaman terdahulu daripada semua ulamak, apatah lagi jika diperluaskan
pengenalan sebahagian pengaturan masa lain, terutama pembunuhan Al-Nafs
Al-Zakiyah (Jiwa Suci) atau perbezaan dalam tempoh pemerintahan Al-Sufiani atau
tempoh seruan dakwah Al-Yamani .. dan lain-lain. Oleh itu kita mempunyai
gambaran yang berbeza dalam setiap hal dan mungkin juga bertentangan dengan
keadaan yang mendahuluinya, yang bermaksud bahawa memahami hakikat sepenuhnya yang
masih tidak lengkap sehingga pemahaman yang diambil daripada Al-Imam maksum (as)
sendiri. Ini disebabkan perbezaan andaian-andaian urutan (kronologi) peristiwa,
seperti yang telah diterangkan sebelumnya..
Ini adalah menyokong apa yang dikehendaki
untuk mencapai penjernihan dan pengesahannya dan ia adalah cara Ahl Al-Bait
(as) dalam menerangkan perjalanan kezuhuran dalam bentuk simbol perlambangan
supaya ia menjadi mustahil untuk mengetahui peribadi khusus atau tempat-tempat
atau peristiwa-peristiwa khusus melainkan dari jalan Al-Imam (as) sendiri atau dengan
mengutusnya sehingga ia menjadi dalil baginya ke atas manusia mengikuti
kebenaran dan semua yang lain adalah batil..
Kepentingan yang lain dari riwayat-riwayat tersebut
adalah sokongan Pemegang Al-Haq yang menjadi tanggungjawab para mukallaf adalah
terhad kepada pengetahuan Pemegang Al-Haq dengan petunjuk yang disediakan dan
ditadbir dalam kata-kata Ahl Al-Bait (as) seperti wasiat dan berhujjah dengan
Al-Quran dan Sunnah dan kesediaannya untuk bermubahalah (sumpah laknat) dan menuntut
kesaksian dari Allah melalui rukya (penglihatan dalam tidur) atau permintaannya
untuk menggunakan Istikharah. Semua dalil ini mencukupi untuk membuktikan Pemegang
Al-Haq dan pengiktarafan kepadanya dan kepimpinnya untuk membantu Imam Mahdi (as)
dan menegakkan Kalimah Allah ..
----------------------------
[85] Al-Amali oleh Al-Thusi hal 679.
[86] Al-Malahim wa Al-Fitan bab 83,
[87] Al-Mumahidun oleh Al- Kurani hal 101.
Bab Satu: Paksi ketiga
Ketiga: Alamat-alamat
Penggunaan alamat-alamat dalam menerangkan
proses kezuhuran adalah memberi pengaruh utama dalam membentuk gambaran.. Sudah
tentu, alamat-alamat yang terkandung dalam riwayat-riwayat begitu banyak yang
diabaikan oleh sebahagian besar ulamak sebaik sahaja ianya bercanggah dengan
pemahaman mereka..
Manakala tujuan di sebalik sejumlah besar alamat-alamat
dan simbol perlambangan yang digunakan untuk dikemukakan adalah untuk melindungi
perkara yang didedahkan
dan perlu dirahsiakan serta berwaspada menggambatkannya
agar tidak mengizinkan mana-mana sisi didedahkan iaitu rahsia yang mesti
disembunyikan, tetapi tepat pada masanya dan yang mewakili alamat-alamat yang
telah disalah-ertikan:
Pemahaman umum adalah bahawa kezuhuran akan
berlaku di Mekah dari pada permulaannya.
Matahari terbit dari Barat.
Peribadi-peribadi sebenar sama ada peribadi kebenaran
atau peribadi palsu.
Al-Shaihah (Jeritan di langit).
Masa-masa khusus pada tahap-tahap kezuhuran, dipercepatkan
atau ditangguhkan sebahagian atas sebahagian yang lain.
Ini adalah contoh-contoh sahaja, namun masalahbya
lebih rumit dan lebih luas, jika kita mahu memperincikan supaya maksudnya lebih
jelas maka akan disentuh untuk menjelaskan beberapa contoh yang sebelumnya,
seperti Al-Shaihah.
Kita perhatikan dalam riwayat-riwayat bahawa
perkataan dalam Al-Shaihah secara khusus dan secara umum akan memberikan
(maksud yang kedua) bagi ciri-ciri individu dan ini memberi hanya satu kedudukan
dalam garis besar (senario) kezuhuran dan inilah pemahaman umum tentang
kebanyakan ulama pada 23 / Ramadhan iaitu sebelum bangkitnya (Al-Qaim) yang berlaku
pada bulan Muharram iaitu untuk terus memperkenalkan kezuhuran, Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as), telah menjelaskan pembatalan dalil ini dan keputusannya, memandangkan Al-Shaihah
akan berlaku pada tanggal 23 Ramadhan menurut kelulusan pengakuannya. Halnya
adalah hal semua penentuan yang Allah SWT mewakilkannya kepada Imam Mahdi (as)
untuk melaksanakannya pada malam Al-Qadar (Lailatu Al-Qadr) dan dengan itu ia
adalah maklumat pendengaran di sisi sekumpulan orang yang beriman sahaja dan
yang berikutnya adalah untuk didengar oleh manusia dan menurut banyak perkara
yang berkaitan dengan arah penghadapan haqiqi, keikhlasan, amalan, niat dan
lain-lain, Wa Allahu A3lam. ..
Dari sudut yang lain, berlakunya Al-Shaihah di
dalam riwayat-riwayat secara khusus disebut dalam banyak tempat dan banyak masa
bagi peristiwa yang disenaraikan dalam garis besar (senario) kezuhuran. Kadang-kadang
terjadi sebelum kezuhuran, kadang-kadang semasa pertempuran dan kadang-kadang pada
betul-betul di peringkat akhir peristiwa dan yang bermaksud bahawa Al-Shaihah
membawa sifat gandaan (banyak kali) bukannya tunggal (sekali) (sila lihat Fashl
Al-Khitab Fi Rukya Uli Al-Bab) - Pasal percakapan (ucapan) dalam rukya orang-orang
yang berakalsalah satu terbitan Ansar Imam Mahdi (as)
Dengannya kita dapat melihat bahawa hubungan
ini sangat penting dan telah dipenuhi dengan riwayat-riwayat yang terlalu
banyak yang memberikan konsep yang sukar yang tidak dapat difahami sama sekali,
dan para ulamak telah bekerja keras untuk mendapatkan pengertian Al-Shaihah dan
menyelesaikan riwayat-riwayat yang berbeza, tetapi tidak berjaya ..
Jika hubungan penting ini dikelilingi oleh kesamaran
tersebut, bagaimanakah dapat digunakan untuk mengenal Pemegang Al-Haq dan
pertanyaan ini dapat dirumuskan dalam bentuk lain ..
Bagaimana kita dapat menarik (berdakwah) seorang
lelaki dengan alamat yang kita tidak faham? Mengaapa Ahl Al-Beit Al-Hikmah (as)
- yang bijaksana - meletakkan pengunaan simbol perlambangan ini?
Dan menjadi salah satu hasil yang paling
penting dalam keputusan ini, adalah melegapkan maksud atas
Pemegang Al-Haq dan menghapuskan sebarang
kemungkinan pendedahan urusannya, kecuali dalam satu hal, dan dialah sendiri
yang akan menunjukkan hujjah ke atas mereka dengan ilmunya dan penunjuknya yang
akan membongkar simbol perlambangan riwayat-riwayat tersebut.
Dari Malik Al-Jahni katanya: Aku berkata
kepada Abi Abdillah (asp):
قلت لأبي
عبدالله (ع):
(انا نصف صاحب هذا الامر بالصفة التي ليس بها
احد من الناس، فقال لا والله لا يكون ذلك حتى يكون هو الذي يحتج عليكم ويدعوكم
اليه)
(Bahawa kita sifatkan
pemilik urusan ini dengan sifat yang tidak ada pada seorang manusia pun, beliau
berkata, Tidak, demi Allah, tidak terjadi demikian sehingga ada orang yang menghujjah
kamu dan menyeru kamu kepadanya) [88]
Satu lagi contoh alamat yang menjadi samar-samar
dan perlu kepada Al-Maksum untuk mengesahkan ketepatannya untuk mencapai matlamatnya!
Dari Rasulullah (S) bersabda:
(يحكم الحجاز
رجل اسمه على اسم حيوان ، اذا رأيته حسبت في عينه الحول من البعيد ، واذا اقتربت
منه لا ترى في عينه شيء ، يخلفه أخ له اسمه عبدالله ، ويل لشيعتنا منه (اعادها
ثلاثاً) بشروني بموته ابشركم بظهور الحجة)
(Akan diperintah
tanah Hijaz (Saudi) oleh seorang lelaki bernama haiwan, jika kamu melihatnya
dari jauh, kamu mengira matanya juling, jika kamu dekatinya kamu tidak
lihat ada sebarang masalah pada matanya. Dia kelak akan digantikan oleh saudaranya
bernama Abdullah. Celakalah sesiapa yang menjadi pengikutnya! (diulanginya 3
kali)- Berikan khabar gembira kepadaku tentang kematiannya, dan aku akan
memberi tahu kamu khabar gembira tentang munculnya Al-Hujjah.) [89]
Dari Al-Shadiq (as) beliau berkata:
(من يضمن لي
موت عبدالله اضمن له القائم ثم قال (ع) اذا مات عبدالله لا يجتمع الناس بعده على
احد ، ولم يتناهى هذا الامر دون صاحبكم ان شاء الله ، ويذهب ملك السنين ويصير ملك
الشهور والايام ، فقلت: يطول ذلك قال (ع) كلا)
("Siapa yang memberi
jaminan kepadaku matinya – raja - Abdullah, maka aku menjamin baginya Al-Qaim.
kemudian beliau (as) berkata lagi: Kalau -raja- 'Abdullah sudah mati, maka
orang-orang tidak merajakan satu raja (di Hijaz/saudi) dan urusan ini tidak
akan terhenti (yakni terus ada perebutan kekuasaan) sampai datangnya Pemilik
kamu, dengan izin Allah. Pada masa itu, sudah tidak ada lagi raja yang bertahan
bertahun-tahun, dan yang tersisa hanya raja-raja yang bertahan dalam beberapa
bulan atau hari. Aku -Abu Basyir- bertanya: "Apakah hal tersebut lama bertahan?"
Beliau (as) menjawab: "Tidak lama sama sekali.") [90]
------------------
[88] Ghaibah Al-Nu3mani hal 321..
[89] Miatan Wa Khamsun 3alamah hal 122.
]90] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 210.
]90] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 210.
Riwayat yang pertama memberitahu mengenai alamat
pentingnya adalah kematian salah seorang daripada raja-raja tanah Hijaz, dan
dia sangat bermusuhan dengan Syiah dan pada akhirnya riwayat itu mengatakan: Berikan
khabar gembira kepadaku tentang kematian Fahd, dan aku akan memberi tahu kamu
khabar gembira tentang munculnya Al-Hujjah (ini adalah dari konteks riwayat), Ianya
memperkatakan mengenai Fahd dan dengan memberikan sifat-sifat yang menggambarkan
Fahd lalu mempertimbangkan Abdullah sebagai syarat khabar gembira dengan kematiannya
kerana Fahd bukan Abdullah .. yang bermaksud bahawa kematian Fahd adalah alamat
bagi kezuhuran dan riwayat kedua memperkatakan mengenai Abdullah sahaja, dan menetapkan
tempoh pemerintahannya dalam bulan-bulan fsn hari-hari, tidak dalam tahun-tahun,
dan ia adalah tempoh pemerintahannya dan apabila ia mati akan membawa khabar
gembira dengan kezuhuran suci Imam (as),
Kesimpulan daripada kami bawakan kedua-dua riwayat
adalah kedua-dua riwayatnya mengumumkan khabar gembira kezuhuran Imam (as),
walaupun kedua-duanya tidak bertepatan dari segi masa dan ini adalah jelas
kerana terdapat dua tarikh yang berlainan. Pertama ketika Fahd mati dan kemudian
Abdullah menerima pemerontahan dan kemudian menjadi tarikh kedua dengan
kematian Abdullah, Apakah yang dimaksudkan dengan (lebih dari satu) masa-masa
ini??
Jawapannya dua kemungkinan:
Kedua-dua riwayat tidak hanya bermaksud ke[ada
seorang Qaim tetapi dua Qaim iaitu pertamanya adalah Al-Yamani dan yang kedua adalah
Al-Imam (as) sendiri yang memerintah Hijaz selepas Abdullah.
Itu semua memberi isyarat kepada titik permulaan
proses kezuhuran samada dalam tempoh kematian Fahd atau pada kematian
penggantinya, Abdullah yang memberi isyarat bahawa Imam (as) telah menzahirkan urusan
beliau dan semua tanda-tanda ini memberi isyarat kepada urusan tersebut.. Pada
kedua-dua kemungkinan ia mempunyai gaya simbol perlambangan yang diakui, dan
itulah isi keseluruhannya yang tiada pengurangan langsung kesempurnaannya dalam
riwayat-riwayat ini, yang kesimpulannya kita tidak perlu mengambil makna zahir riwayat
dan mengiktiraf kewujudan peribadi tersembunyi yang membuat persediaan mengenai
perisytiharan tersebut..
Marilah kita mengambil satu lagi contoh yang menjelaskan
maksudnya, iaitu, menganggap simbol perlambangan dalam riwayat-riwayat dengan
alamat-alamat, dan untuk menjadi contoh kepada kita yang mengkhususkan dengan berbagai
alamat-alamat:
Banyak riwayat-riwayat telah diriwayatkan bagi
menentukan kezuhuran dengan berbagai alamat-alamat. Sekiranya kita mahu melepasinya
dengan cepat maka kedudukannya tidak mampu untuk diberiksn contoh kepada penelitian
yang besar ini, malah ia membuka pintu kesilapan pandangan, maka bolehlah ditentukan
beberapa alamat seperti yang dinyatakan di dalam riwayat-riwayat kepada tiga
jenis: -
Lima Alamat-alamat, Alamat-alamat Yang banyak
dan perbezaannya
Pertama: Lima Alamat-alamat
Bahawa telah dinyatakan ia adalah
alamat-alamat yang tidak dapat dielakkan, tetapi di dalamnya ada banyak perkara
yang kurang jelas dan sebagai contoh kita menyebut sebahagiannya: (Al-Yamani, Al-Sufiani,
Al-Khusuf (Penenggelaman), Al-Shaihah, Al-Nafs Al-Zakiyah (Jiwa Suci))
Bagi yang lain, ia berbeza dengan alamat Al-Yamani.
Sebaliknya dia disebut Al-Khurasani dan pada yang lain disebut penggantinya.
juga
(Tapak tangan yang muncul di langit) dan sebahagiannya
menyebut (Al-Qaim)
Dan ada yang menyebut bahawa ianya tidak dapat
dielakkan dan dalam riwayat-riwayat lain tidak menunjukkan sebarang kemungkinan
untuk bermula di mana terdapat kesamaran yang keluar dan ianya telah dijelaskan
oleh kitab-kitab Ansar yang dapat dirujuk, Kitab (Aiqadz
Al-Naam Wa Al-Yamani, Al-Mahdi Wa Al-Mahdiyin, Wa ...)
Kedua: Alamat-alamat Yang banyak dan perbezaannya
Alamat-alamat yang tersendiri ada terlalu
banyak, Contoh-contohnya termasuk alamat gerhana matahari dan bulan, kedua-dua
tanda yang belum pernah terjadi sejak Allah menciptakan Adam:
Dsri Abi Ja’far (as) katanya:
((آيتانِ
تَكُونَانِ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ (ع) لَمْ تَكُونَا مُنْذُ هَبَطَ آدَمُ
إِلَى الْأَرْضِ تَنْكَسِفُ الشَّمْسُ فِي النِّصْفِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ
الْقَمَرُ فِي آخِرِهِ فَقَالَ رَجُلٌ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ تَنْكَسِفُ
الشَّمْسُ فِي آخِرِ الشَّهْرِ وَ الْقَمَرُ فِي النِّصْفِ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ
ع إِنِّي أَعْلَمُ مَا تَقُولُ وَ لَكِنَّهُمَا آيَتَانِ لَمْ تَكُونَا مُنْذُ
هَبَطَ آدَمُ (ع)))
((Tanda-tanda yang terjadi
sebelum bangkitnya Al-Qaim (as) yang tidak terjadi sejak diturunkan Adam ke
bumi adalah gerhana matahari di pertengahan bulan Ramadan dan gerhana bulan pada
akhir bulan itu, Bertanya seorang lelaki, wahai putera Rasulullah gerhana matahari
pada akhir bulan dan gerhana bulan pada pertengahanyan, Maka Abu Ja’far (as) berkata:
Bahawa aku lebih tahu apa yang dikatakan dan kedua-dua tanda tidak terjadi
sejak Adam (as) diturunkan)) ]91]
Kedua-dua alamat yang dinyatakan dalam riwayat
ini tidak boleh diuji kebenarannya di atas bumi mengikut maqam sebab musabab tabi’ei,
Salah seorang yang duduk di majlis itu membantah bahawa ianya adalah mustahil,
dan Imam al-Baqir (as) menyokong kata lelaki itu, Tetapi dia mengesahkan
kedua-duanya
juga berlaku, Adakah mungkin untuk keluar
daripada yang disampaikan ini, dengan satu keputusan yang jelas dan nyata. Dan
ia adalah simbol perlambangan semata-mata yang bertujuan untuk meletakkan alamat-alamat
untuk tujuan melindungi di satu pihak dan untuk tujuan dihujjah oleh Imam Mahdi
(as) kemudiannya, dan ini adalah contoh sahaja, tetapi kebanyakan alamat-alamat
telah mengambil pendekatan yang disampaikan ini untuk tujuan yang sama. Masalah
yang sama dinyatakan dalam riwayat-riwayat sepuluh alamat-alamat yang menyebut bahawa
riwayat-riwayat itu terdapat sepuluh alamat-alamat:
Amirul Mukminin (as) mengingatkan:
(( .... إن
لخروجه علامات عشرة أولها طلوع الكوكب ذي الذنب و يقارب من الحادي و يقع فيه هرج و
مرج و شغب و تلك علامات الخصب و من العلامة إلى العلامة عجب فإذا انقضت العلامات
العشرة إذ ذاك يظهر منا القمر الأزهر و تمت كلمة الإخلاص لله على التوحيد
..))
((.... Untuk ia
keluar ada sepuluh alamat; pertama terbit planet (bintang) Zhi Al-Zhanib (yang asing),
hampir dengan atheis, dipenuhi sukaria, timbul kekacauan, rusuhan, dan alamat-alamat
yang baik, dari alamat (biasa) hingga ke alamat pelik, jika kesepuluh-sepuluh alamat
itu berlalu, akan bersinar bulan cemerlang dari kami dan telah sempurnalah
kalimah ikhlas bagi Allah kepada Tauhid..)) ]92]
Dari Rasulullah (S):
(عشرة قبل
الساعة لابد منها السفياني والدجال والدخان والدابة وخروج القائم وطلوع الشمس من
مغربها ونزول عيسى (ع) وخسف بالمشرق وخسف بجزيرة العرب ونار تخرج من قعر عدن تسوق
الناس للمحشر)
(Ada sepuluh (alamat)
sebelum Al-Sa’ah, ia adalah Al-Sufiani, Al-Dajjal, Al-Dukhan (kabut,asap), Al-Dabbah
(haiwan melata), keluar Al-Qaim, matahari terbit dari barat, turunnya Isa (as),
penenggelaman di Timur,, penenggelaman di semenanjung Arab, Api yang keluar
dari 'Adan (nama sebuah kota di Arab Selatan), manusia akan digirng ke padang
Mahsyar) [93]
]Alamat-alamat yang sepuluh sekali ada di
dalam riwayat-riwayat yang menjelaskan petunjuk-petunjuk dan yang lainnya tidak
sedemikian, seperti dalam riwayat kedua di mana ia merujuk kepada alamat-alamat
Al-Sa’ah, walaupun kita menganggap bahawa Al-Sa’ah adalah Imam Mahdi (as)
seperti yang dinyatakan dalam riwayat-riwayat dan seperti yang difahami dari ayat
alamat-alamat kezuhuran yang dinyatakan dalam matan (teks) riwayat yang perlu
dikeluarkan dari ayat yang mempunyai kekeliruan-kekeliruan, yang mengulangi
satu alamat lebih dari satu kali, seperti keluar Al-Qaim dan matahari terbit
dari barat. Maka pada riwayat kedua pada kezuhuran Imam Mahdi (as) seperti yang
difahami dari sebahagian riwayat. Mengapakah maksudnya disebutkan alamat keluarnya
Al-Qaim sebagai suatu alamat?! Mengapa Al-Qaim dijadikan alamat untuk kezuhurannya
sendiri, walaupun kita menganggap bahawa perkataan Al-Qaim yang dimaksudkan adalah
Mahdi Pertama (Al-Yamani). Maka apakah yang dimaksudkan dengan Al-Dabbah yang
mendahului keluarnya Al-Qaim?! Peribadi sebenar bagi Al-Dabbah adalah Mahdi
Pertama, bagaimana ia dijadikan alamat untuk dirinya sendiri ... dan seterusnya,
Sekiranya kita perluaskan lebih banyak lagi untuk
memperlihatkan kesamaran lain akan menghasilkan kepada mencapai hakikat yang tetap.
Ia adalah simbol perlambangan alamat-alamat bagi riwayat-riwayat dan kita perlu
berhati-hati dalam mengenali kebenarannya dengan menggunakan riwayat-riwayat
yang lain yang tidak bertentangan dengan apa yang sahih kefahamannya dan kukuh
pengetahuannya. Wa Allahu A3lam. .
-----------------------
91] Al-Kafi J. 8 hal 212
]92] Basyarah Al-Islam, hal. 88 / Bihar
Al-Anwar: J 36 hal 354
[93] Basyarah Al-Islam, hal 26.
Bab Satu: Paksi ketiga:
Keempat: Kekeliruan dalam pemahaman antara Al-Dzuhur (kezuhuran),
Al-Qiamah, Al-Sa’ah dan Al-Raj’ah
Kekeliruan dirasakan oleh pemahaman umum tajuk
ini disebabkan oleh salah satu sebab bahawa mereka semua merujuk kepada masa
depan dan yang ghaib dan ia sentiasa dikelilingi oleh misteri mengikut tahap
kepercayaan dengan sebahagian perkaranya yang membingungkan dan bercampur
dengan kesamaran seperti dalam masalah pada tajuk Al-Raj’ah.
..
Masalah ini adalah bebas dan terbuka, tetapi apa
yang penting kepada kita adalah melimpahkan cahaya ke atas sebahagian sendi-sendi
yang digunakan oleh Ahl Al-Bait (as) dalam memberi petunjuk kepada sebahagian urutan
peristiwa yang hilang, tetapi bukan melalui riwayat-riwayat yang sememangnya
jelas seperti riwayat-riwayat yang menyentuh tentang kezuhuran suci, tetapi
dengan menggunakan jalan kefahaman lain seperti Al-Qiamah, Al-Raj’ah dan Al-Sa’ah
yang memberikan pertimbangan yang kukuh pada kekeliruan yang telah dilancarkan
kepadanya yang menjadikan penyelidikan ini satu titik petunjuk yang sangat kuat
atas riwayat-riwayat yang dimaksudkan untuk menggunakan kefahaman-kefahaman ini
dengan memisahkannya dari makna kezuhuran dan kebebasannya dengan makna yang lain,
Al-Raj’ah berbeza daripada kezuhuran dan ia pada
peringkat akhir kezuhuran untuk tempoh yang panjang, Al-Sa’ah dan Al-Qiamah juga
berbeza daripada kezuhuran, ia merujuk kepada tajuk-tajuk berasingan dari tajuk
kezuhuran suci ..
Riwayat-riwayat yang boleh disimpulkan pada
pengertian itu ada ada banyak dan kajian ini ditangani dalam beberapa tajuk
untuk keperluannya dan tidak cukup dengan rujukan yang cepat terhadapnya.
1. Al-Raj’ah.
Kebanyakan ulamak yang meragui Al-Raj’ah, mereka
keliru mahamkannya dengan kezuhuran suci, sebagai contoh, ini adalah ulasan Al-Alamah
Al-Thabarisi (rahmahi Allah) dalam mentafsirkan ayat:
﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً
مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا
يُوقِنُونَ﴾
(Dan apabila
perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis binatang melata dari
bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu
tidak yakin kepada ayat-ayat Kami.),[94]
Dengan mengatakan:
(mereka akan mengatakan apa yang menyenangkan
hati mereka, dan mereka akan dimasukkan ke dalam api neraka dengan lidah yang
mereka fahami dan dikatakan mereka akan mengatakan bahawa orang ini mukmin dan orang
ini kafir dan dikatakan mereka memberitahu (bahawa sesungguhnya manusia
dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami) dan ayat-ayat ini adalah kata-kata
Al-Dabbah yang telah keluar dan tafsiran ini menunjukkan bahawa Amirul Mukminin
(as) kembali ke dunia sama ada ketika kezuhuran Al-Qaim (as) atau sebelumnya
atau selepasnya dan telah dinyatakan khabar itu yang menunjukkan pengaruh
atasnya dan menjadi bukti Al-Raj’ah dan kesahannya ..) [95]
Makarim Al-Syirazi juga menyebut dalam tafsir
Al-Amtsal J 12 / hal 142- ((sudah tentu yang diterangkan dari kata-kata sebahagian ulama terdahulu Syiah dan juga dari kata-kata
Al-Alamah «Al-Thabarisi» dalam Mujma3 Al-Bayan. Bahawa «Al-Aqalliyah - minoriti-»
Sebahagian kecil dari Al-Syiah tidak percaya kepada aqidah ini, iaitu «Al-Raj’ah»
dan kedatangan semula kerajaan Ahl Al-Bait (as), tidak kembali peribadi-peribadi
itu dan kehidupan mereka selepas kematian mereka di dunia ini, tetapi perselisihan
dalam pendapar tidak menjejaskannya .......)).
------------------------------
[94] Al-Naml 27:82]
[95] Takwil Al-Ayat hal 397.
Kami mengkaji dua bahagian riwayat-riwayat dalam
hal ini:
Bahagian Satu: Membuktikan
Al-Raj’ah sebagai satu proses yang berasingan daripada kemunculan terlalu
banyak:
Abu Abdullah (as) berkata:
(ايام الله
ثلاثة يوم يقوم القائم (ع) ويوم الكرة ويوم القيامة)
(Hari-hari Allah AWJ
ada tiga, hari bangkitnya Al-Qaim, hari yang mengejutkan (Al-Karrah), dan hari
Kiamat)) [96]
Bahagian Dua:Yang
saya maksudkan dalam rujukan ini, adalah merujuk kepada kezuhuan Imam Mahdi (as).
Bab 30. Khalifah-khalifah Al- Mahdi (selawat Allah
atasnya dan keluarganya): Tafsir Al- 3iyasyi, dari Jabir katanya, Aku mendengar
Aba Ja'far (as) berkata: Allah akan memberi kuasa di bumi kepada seorang lelaki
di kalangan kami Ahl Al-Bait selepas kematiannya tiga ratus dan ditambah
sembilan tahun. Aku bertanya: bilakah ia berlaku? Beliau berkata: selepas
kematian Al-Qaim. Lalu aku bertanya: dan berapa lama Al-Qaim bangkit di
dunianya sehingga dia mati? Beliau berkata sembilan belas tahun dari hari bangkitnya
sehingga dia mati, Aku bertanya, Adakah terjadi huru-hara selepas kematiannya?
Beliau berkata: Ya, selama lima puluh tahun, Beliau berkata lagi: kemudian keluar
Al-Manshur ke dunia menuntut darahbya dan darah para sahabatnya, dia akan
membunuh dan menangkap sehingga ada yang mengatakan: jika ini adalah daripada
anak-anak para nabi dia tidak membunuh manusia, semua pembunuhan ini akan
menghimpunkan manusia kepadanya, mereka yang putih dan yang hitam nanti akan
ada ramai yang meminta tolong darinya ke
tempat perlindungan Allah, jika ditiupkan bala kepadanya, Al-Muntashar akan
mati dan akan keluar Al-Saffah ke dunia, yang memarahi Al-Muntashar lalu akan
dibunuh semua musuh kami yang zalim. dan dia menguasai bumi seluruhnya dan
Allah mengislah urusannya dan dia hidup tiga ratus sembilan tahun. Kemudian Abu
Ja’far (as) berkata, Wahai Jabir, adakah kamu tahu siapakah Al-Muntashar dan
Al-Saffah? Wahai Jabir Al-Muntashar adalah Al-Husein dan Al-Saffah adalah Amirul
Mukminin. (Selawat Allah ke atas mereka semua)) [97]
Dari Abi Abdillah (as): (... Bahawa Al-Husein
ini telah keluar sehingga tidak ragu-ragu orang yang beriman padanya dan
sesungguhnya dia bukan bersama dajjal mahupun Iblis dan Al-Hujjah Al-Qaim tampak
di hadapan mereka. Sekiranya makrifah menetap di dalam hati orang-orang yang
beriman bahawa Al-Husein (as) mendatangi hujah kematian hendaklah ia dimandikan,
dikafankan, diawetkan, dan dikuburkan di liang lahad Al-Husein bin Ali bin Abi
Talib (as) Tiada Washi berikutnya melainkan Washi sepertinya) [98]
Para ulamak terdahulu telah memahami bahawa
selepas Al-Qaim, Al-Husein (as) akan keluar, Ada banyak riwayat-riwayat yang
telah disampaikan dalam hal ini dan ia diuruskan oleh Al-Syeikh Nadzim Al-3uqaili
yang diterbitkan oleh Ansar Imam Mahdi (as). Ia menjelaskan bahawa Al-Qaim yang
dimaksudkan dalam riwayat tersebut adalah Mahdi kedua belas dari Mahdi-mahdi
yang dan ia adalah permulaan Al-Raj’ah. Saya akan menangani sedikit kekeliruan
dalam memahami Al-Raj’ah dalam Bab Al-Dabbah Al-Al-Ardh.
-----------------------
[96] Al-Raj’ah oleh AstarAabadi hal 39.
[97] Bihar Al-Anwar J 53 hal 146.
[98] Al-Kafi J 8 hal 206.
2. Al-Sa’ah
Riwayat-riwayat yang disampaikan dari Ahl
al-Bayt (as) memberi pentujuk dengan gambaran yang jelas bahawa yang
dimaksudkan dengan Al-Sa’ah adalah Imam Mahdi (as).
في كلام بين
المفضل والامام الصادق (ع) سأل المفضل: هل للمأمول المنتظر المهدي (ع) من وقت
يعلمه الناس ؟ فقال (ع): ما شاء الله ان يوقت ظهوره بوقت يعلمه شيعتنا، قلت يا
سيدي ولم ذاك ؟ قال (ع): لانه هو الساعة التي قال الله تعالى فيها
Dalam percakapan di
antara Al-Mufadhdhal dengan Imam Al-Shadiq (as), Al-Mufadhdhal bertanya: Apakah
waktu Al-Mahdi (as) yang dinanti dan ditunggu-tunggu diketahui oleh manusia?
Beliau (as) berkata: Ma sya-Allah, untuk menentukan waktu kezuhurannya dengan waktu
yang akan diketahui oleh Syiah kami, Aku berkata, Wajai tuan, mengapa begitu? Beliau
(as) berkata: kerana ia adalah Al-Sa’ah yang difirmankan Allah:
﴿يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ
مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي ۖ لَا
يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ ۚثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ
وَالْأَرْضِ ۚ﴾
(Mereka menanyakan
kepadamu tentang Al-Sa’ah: "Bilakah terjadinya?" Katakanlah:
"Sesungguhnya pengetahuan tentangnya adalah pada sisi Tuhanku; tidak
seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. (Al-Sa’ah)
itu amat berat yang di langit dan di bumi.)[99]
وهي الساعة التي قال الله
ia adalah Al-Sa’ah
yang difirmankan Allah:
﴿يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ
مُرْسَاهَا﴾ وقال
(Mereka menanyakan
kepadamu tentang Al-Sa’ah: "Bilakah terjadinya?)[100]
dan FirmanNya:
﴿إِنَّ
اللَّـهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ﴾ وقال
(hanya pada Allah di sisiNya
pengetahuan tentang Al-Sa’ah) tidak dikatakan ia ada pada seseorang) [101]
dan FirmanNya
﴿فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن
تَأْتِيَهُم بَغْتَةً ۖفَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا﴾ وقال
(Maka tidaklah yang
mereka tunggu-tunggu melainkan Al-Sa’ah kedatangannya kepada mereka dengan
tiba-tiba,) [102] FirmanNya lagi
﴿اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانشَقَّ الْقَمَرُ ﴾
(Telah dekat
datangnya saat itu dan telah terbelah bulan. [103] , [104]
Dan mempertimbangkan bangkitnya Al-Imam
Al-Sa’ah dengan menetapkan bahawa yang dimaksudkan dengan Al-Sa’ah ialah hari
kiamat (kebangkitan), ia mengukuhkan prinsip penggunaan simbol perlambangan
dalam riwayat-riwayat kezuhurzn suci.
Oleh itu, riwayat-riwayat yang memberi khabar rnegenai
tanda-tanda Al-Sa’ah itu mungkin bermakna Sa’at Kezuhursn Suci atau Imam Mahdi
(as) sendiri dan bukannya hari kiamat (Yaum Al-Qiamah) kerana tanda-tanda yang
diriwayatkan oleh riwayat bsgi Al-Sa’ah itu hanyalah tanda-tanda kezuhuran Imam
Mahdi (as) seperti Al-Sufiani, Al-Dajjal, Al-Dabbah (Al-Yamani) dan keluarnya
Al-Qaim (mungkin difahami darinya Al-Dabbah dengan pedang) ... dan lain-lain.
عن رسول الله
(ص) : (عشرة قبل الساعة لابد منها ، السفياني والدجال والدخان والدابة وخروج
القائم وطلوع الشمس من مغربها ونزول عيسى (ع) وخسف المشرق وخسف بجزيرة العرب ونار
تخرج من قعر عدن لتسوق الناس الى المحشر )
Dari Rasulullah (S):
(Ada sepuluh (alamat) sebelum Al-Sa’ah, ia adalah Al-Sufiani, Al-Dajjal,
Al-Dukhan (kabut,asap), Al-Gabbah (haiwan melata), keluar Al-Qaim, matahari
terbit dari barat, turunnya Isa (as), penenggelaman di Timur,, penenggelaman di
semenanjung Arab, Api yang keluar dari 'Adan (nama sebuah kota di Arab Selatan),
manusia akan digirng ke padang Mahsyar) [105]
Jika riwayat-riwayat ini tidak dimaksudkan
dengan kezuhuran suci maka ia dimaksudkan dengan Al-Raj’ah atau Al-Qiamah
Al-Kubra (Kiamat Besar) yang dengan itu menjadikan penerimanya berhadapan dengan
maksud simbol perlambangan yang diinginkan sebagai penyamaran untuk tujuan
pemeliharaan rahsia besar yang tersimpan dalam kitab dan sumber-sumber untuk
hari yang diketahui
Dari Abi Abdillah (as), katanya:
((Sesungguhnya kembali ke dunia apabila bangkit
Al-Qaim dari mereka yang benar-benar beriman dan mereka yang benar-benar kufur,
Adapun selain dari kedua-dua mereka ini, mereka tidak ada tempat pada hari kembali))
[106]
Riwayat ini menunjukkan bahawa Al-Raj’ah
berlaku pada zaman Al-Qaim (as), manakala riwayat-riwayat lain menerangkan di
antara Al-Qaim dan Al-Raj’ah mengambil tempoh masa yang panjang di mana dalam tempoh
itu adalah tempoh pemerintahan dua belas Mahdi-mahdi. kemudian keluar Al-Husein
(as) dan berlakulah Al-Raj’ah dan ia sesuai bagi mengesahkan dan menguatkan aqidah
oleh penggunaan simbol perlambangan dalam memahami riwayat-riwayat dan tidak diabaikan
atau dikemukakan kerana menggunakan alasan ini, Wa Allahu A3lam.
----------------------------
[99] Al-A3raf 7:187 ,
[100] Al-Nazi3at 79:42
[101] FirmanNya lagi:
[102] [Muhammad 47:18]
[103] [Al-Qamar 54:1]
[104] Basyarah Al-Islam hal 352.
[105] Basyarah Al-Islam, hal 26..
[106] Bihar al-Anwar: 06:00: 254.
3. Al-Qiamah
Ia adalah Al-Qiamah Al-Sughra dan bukan Al-Qiamah
Al-Kubra yang telah ditunjukkan riwayat-riwayatnya dengan cara yang sama seperti
yang ditunjukkan pada Al-Sa’ah..
عن يحيى بن
أبي العلاء الرازي أن رجلا دخل على أبي عبد الله (ع) فقال: جعلت فداك ... أخبرني
عن قول الله عز و جل لإبليس ﴿فَإِنَّكَ
مِنَ الْمُنْظَرِينَ إِلى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ .....﴾ [107] قال (ع): (
......... و يوم الوقت المعلوم يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ نَفْخَةٌ واحِدَةٌ
فيموت إبليس ما بين النفخة الأولى و الثانية)
Dari Yahya bin Abi Al-3ala
Al-Razi bahawa seorang lelaki datang menemui Abi Abdillah (as) dia berkata: Semoga
aku menjadi tebusanmu ... Khabarkan padaku mengenai firman Allah AWJ kepada
Iblis: "Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh, sampai
kepada hari yang telah ditentukan waktunya)".[107].....
(Beliau as) berkata: (. ..... hari yang telah ditentukan waktunya... adalah hari
(ketika) ditiup sangkakala sekali, Maka Iblis akan mati
antara tiupan pertama dan kedua)[108]
Adalah diketahui bahawa tiupan sangkakala yang
berlaku pada hari kiamat sebenarnya adalah hari bangkitnya Al-Qaim juga hari
kiamat (hari kebangkitan), tetapi kecil - sughra – bukan kiamat besar – kubra -
dan mungkin untuk mengesahkannya dituntut menyebutkan riwayat bahawa Iblis mati
pada masa itu. Wa Allahu A3lam. .
.
Perkara pembunuhan Iblis, ada banyak riwayat-riwayat
yang berbeza dan mungkin semuanya sahih pada zahirnya, secara kasar ia disimpulkan
kepada tiga:
1. Al-Qaim (as) membunuhnya di Kufah.
2. Rasulullah (S) membunuhnya di Al-Raj’ah.
3. Mati di antara tiupan (sangkakala) pertama
dan kedua.
Kemungkinan semuanya benar telah menjadikannya
Mutasyabihat yang perlu tersusun rapi, tetapi ditentukan daripada riwayat-riwayat Iblis (la) terbunuh dalam xsmsn Al-Qaim (as), Baginya
mungkin ada pembunuhan lain di Al-Raj’ah yang menunjukkan dia juga akan kembali
selepas kematiannya dan Al-Rasul Muhammad (S) akan membunuhnya di Al-Raj’ah
bahkan ia jelas pada sebahagian riwayat,
Dan memandangkan Iblis mati pada hari yang
telah ditentukan waktunya adalah dikehendaki sekurang-kurangnya salah satu
kemungkinannya adalah (kiamat kecil), yang memberikan lebih daripada peribadi
sebenar untuk kebangkitan yang salah satu darinya adalah kebangkitan Imam Mahdi
(as) kecil (sughra), yang dirujuk kepada nash-nash pada hari yang telah
ditentukan::
Al-Syed Ibn Thawus (Semoga Allah Quduskan
Rohnya) menyebut di dalam kitab Sa3ad Al-Su3ud: Aku dapati di suhuf Nabi Idris (as)
ketika menyebut soal Iblis dan jawapan Allah kepadanya, (Iblis) berkata:
"Ya Tuhanku, beri tangguhlah aku sampai hari mereka dibangkitkan
(Yub3atsun).". Allah berfirman: tidak, tetapi "Sesungguhnya kamu
termasuk orang-orang yang diberi tangguh, sampai kepada hari yang telah
ditentukan waktunya." Ia adalah hari Aku menyempurnakan dan membuat
keputusan untuk membersihkan bumi pada hari itu dari kekufuran, syirik dan dosa,
serta Aku telah memilih pada masa itu hamba-hamba yang telah diuji hati mereka
kepada iman dan memenuhinya dengan warak, ikhlas, yakin, taqwa, khusyu’, jujur,
lembut, sabar, tenang, setia, zuhud di dunia, berharap padaku, Aku akan
menjadikan mereka pendukung matahari dan bulan, Aku akan jadikan mereka mewarisi
bumi, Aku beri kelayakan bagi mereka agama mereka yang Kuredhai dan kemudian mereka
tetap menyembahku-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan-Ku, mereka
mendirikan shalat pada waktunya, membayar zakat bila cukup haulnya, mereka
menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, diletakkan pada zaman
itu amanah ke atas bumi, msks tidak memudharatkan sesuatu atas yang lain dan
tidak takut sesuatu dari yang lain, kemudian dijadikan antara manusia, haiwan
liar dan ternakan tidak menyakiti antara satu sama lain, dicabut semua bisa
(sengatan) dari haiwan dan lain-lain dan dihilangkan racun dari segala yang
menggigit, diturunkan barkah dari langit dan bumi, tanah menjadi subur dengan
tumbuh-tumbuhan yang baik dan mengeluarkan semua jenis buah-buahan dan haruman,
dilimpahkan kasih sayang dan rahmat antara mereka, Maka susah dan senang dikongsi
bersama, maka orang miskin akan menjadi kaya, tidak melebih (meninggi) satu
sama lain, yang tua mengasihi yang muda dan yang muda menghormati yang tua, Mereka
mengutuk atas kebenaran dan mereka menghukum atas keadilan, mereka itu adalah
wali-waliKu Aku pilihkan untuk mereka nabi Mustafa yang jujur diredhai dan Aku
jadikannya untuk mereka nabi dan rasul, Aku jadikan mereka untuknya sebagai
pembantu dan penyokong, Umat itu aku pilih untuk nabi Mustafa yang jujur diredhai,
Pada masa itu ia terhijab dalam ilmu yang ghaib, dan pastilah ditimpakan pada
hari itu kemusnahan kamu, dan kuda-kuda kamu, orang-orang kamu dan tentera kamu
semuanya. Maka pergilah Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh,
sampai kepada hari yang telah ditentukan waktunya.[109]
---------------
[107] Surah Shad 38:80-8
[108] Bihar Al-Anwar J 11 hal 154.
[109] Bihar Al-Anwar J 52 hal 38542
4. Al-Zhuhur Wa Al-Qiyam – Kezuhutan dan
Kebangkitan
Keduanya adalah konsep yang berbeza. Kezuhuran adalah
permulaan seruan dakwah
yang sifatnya memberi maklumat bertujuan aman (penyerahan)
termasuk bantahan dan meletakkan hujah dengan dalil-dalil dan bukti-bukti serta
cabaran perdebatan sebagai sunnah Allah sejak dahulu hingga sekarang oleh nabi-nabi,
para rasul dan imam-imam serta orang-orang sholeh ...
Begitu juga dengan Al-Qiyam –bangkitnya – yang
selalunya bermaksud pertempuran pedang dan yang menjadikan pengertian ini
berbeza dan lari daripada pengertian kezuhuran dan mengelirukan antara keduanya
menjadi urutan alamat yang bertindih dan bertentangan.
Hasilnya
Kita sampai ke penghujung Bab ini dengan
membincangkan apa yang dinyatakan di atas, hasilnya adalah jelas dan nyata, bahawa
tidak terdapat riwayat-riwayat dan sifat kezuhuran suci yang sepenuhnya simbolik
dan tidak menolak peribadi-peribadi atau tempat-tempat atau waktu-waktunya, tetapi
simbol perlambangannya adalah ciri yang jelas dan menonjol dalam konteks riwayat-riwayat,
dan jika kaedah ini diterima pakai! Persoalannya ada apa dengan semua simbol
perlambangannya ini?
Jika didapati simbol perlambangannya sesuai maka akan
ditolak permintaan penjelasannya, kerana dari awal kezuhuran dianggap sebagai revolusi global besar-besaran yang
dibawa oleh seorang lelaki sebelum Imam Mahdi (as), dan dituntut merahsiakan
dan menyembunyikan peribadi ini adalah maksud tedia ada dalam riwayat-riwayat itu
mengikut simbol perlambangannya, dan tidak ada kemungkinan kedua yang boleh diandaikan
yang didakwa pada semua simbol perlambangan ini diterapkan dalam pengenalan riwayat-riwayat
hingga ke tahap tidak boleh diselesaikan melainkan oleh Al-Maksum! Ini adalah
batasan terakhir yang mustahil untuk mengungkap simbol perlambangan melainkan oleh
Al-Maksum yang menjadikan
simbol perlambangan sebagai dalil kepada Pemegang
Al-Haq, kerana dia berkelayakan dan Pemilik yang berhujjah untuk membebaskannya,
Jadi dia lebih berhak dalam urusan ini.
Dari Malik Al-Jahni katanya:
(Bahawa kita sifatkan
pemilik urusan ini dengan sifat yang tidak ada pada seorang manusia pun, beliau
berkata, Tidak, demi Allah, tidak terjadi demikian sehingga ada orang yang menghujjah
kamu dan menyeru kamu kepadanya) [110]
-------------------------
[110] Ghaibah Al-Nu3mani hal 321....
Tiada ulasan:
Catat Ulasan