Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur - Dabbah Al-Ardh wa Thala3a Al-Masyriq
Bab III:Yang Muncul Di Timur.
1. Kiasan (petunjuk) sebahagian riwayat
bahawa ia adalah peribadi yang diberikan kepadanya ukuran kesucian yang agung.
Saya lihat sesetengah riwayat menjadikan
maksud peribadi bukan satu objek dalam riwayat-riwayat itu:
1. Khutbah Amir Al-Mu'minin (as) yang
disebutkan di atas: Kami menyebutnya secara penuh untuk mendapat manfaat dari
semua perkara diberikan:
Khutbah Amir Al-Mu'minin (as):
Ahmad bin Muhammad Al-Kufi dari Ja’far bin
Abdullah Al-Muhammadi dari Abi Rauh Faraj bin Qurrah Ja’far bin Abdullah dari Mas’adah
bin Shadaqah dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: ((Amirul Mukminin (as) berkhutbah
di Madinah, Maka dia bertahmid dan memuji Allah serta berselawat ke atas Nabi
dan keluarga baginda kemudian beliau berkata, Adapun selepas itu. Allah TWT
tidak melanggar ketetapan masa melainkan selepas menyusun pemulihan dan
kemakmuran dan tidak memaksa patahnya tulang umat itu melainkan selepas dihapuskan
dan diberi percubaan (bala). Wahai manusia, tanpa apa yang kamu terima dari
kerusakan, kamu akan menjaga ucapan yang perlu dipertimbangkan dengan sepenuh hati
dengan bijaksana dan tidak semua yang mendengar memeriksanya dan tidak semua
orang yang mempunyai mata melihatnya dengan baik. Wahai hamba Allah berbuat
baiklah terhadap apa yang kamu lihat dan kemudian perhatikanlah hal-hal yang
telah diberikan oleh Allah kepadanya oleh pengetahuanNya, bahawa mereka adalah
sunnah (kebiasaan) dari keluarga Firaun, ahli syurga, mata air,
tanam-tanaman,dan maqam yang mulia dan kemudian lihatlah apa yang telah Allah
tutupkan bagi mereka selepas kekayaan dan kesenangan, perintah dan larangan dan
bagi yang sabar antara kamu balasannya di Syurga dan Allah mengekalkan mereka,
dan kepada Allah kembali segala urusan. Maka sungguh pelik dan mengapa saya
tidak pelik dengan kesilapan perbezaan golongan ini terhadap hujah-hujah yang
berbeza dalam agamanya, tidak membela peninggalan nabi dan tidak menurut amalan
washi dan tidak beriman kepada yang ghaib dan tidak melepaskan kecacatan yang
dikenali sebagai apa yang mereka ketahui dan kemungkaran di sisi mereka adalah apa
yang mereka ingkarkan dan setiap urusan dari mereka, merekalah menjadi Imam kepada
dirinya sendiri, mereka mengambil darinya apa yang mereka lihat dengan membuka
pakaian dan percaya sebab-sebabnya benar-benar jelas. Mereka senantiasa
menindas dan tidak akan membuat sesuatu melainkan mereka menambah lagi kesilapan,
Mereka tidak akan semkin dekat bahkan semakin jauh dari Allah AWJ dan semuanya
melalaikan antara satu sama lain dan membenarkan antara satu sama lain yang
kesemua ini adalah kemunduran yang diwarisi kerana tidak mengikut Nabi Al-Ummi
(S) dan keengganan mereka akan apa yang dibawa kepada mereka tentang berita
Pencipta langit dan bumi kepada penghuni yang penuh penyesalan dan gua-gua
kecurigaan, dan orang-orang dari suku-suku sesat yang meragui wakil dari Allah
kepada dirinya dan atas pendapatnya, maka adalah selamat bagi orang yang tidak
mengenalinya, kerana orang yang tidak mengenalinya ridak dapat menuduhnya kerana
mereka tidak serupa dengan ternakan yang telah terlepas dari penjaganya. Dan
amat sedih sekali atas perbuatan kaum Syi'ah selepas mengasihi kerabat baginda
pada hari ini bagaimana akan dihina selepasku sebahagiannya atas sebahagian
yang lain, Dan bagaimana akan berbunuhan antara satu sama lain dari keturunan
asal yang berselerak dengan bahagian yang bertujuan membuka tanpa arahnya, Setiap
dari kumppulan (parti) mereka mengambil cawangannya di mana-mana cawangan yang ada
bersamanya kekayaan, Walaupun Allah dan pujian bagiNya akan mengumpulkan mereka
untuk hari kejahatan Bani Umaiyah sebagaimana berkumpulnya awan berarak pada
musim luruh, Allah satukan di kalangan mereka. Kemudian akan dijadikan mereka
tumpukan bagai tumpukan awan, dan akan dibukakan pintu-pintu bagi mereka yang
akan mengalirkan kegelisahan mereka bagai aliran di kedua kebun mereka dengan
aliran besar yang membanjiri, di mana dia merasa sejuk walau tidak diteguhkan
di atas bukit dan tidak menolak perjalanannya mendaki gunung yang diserukan
Allah atas mereka di bawah lembah. Kemudian berjalanlah mereka menjadi mata air
di bumi yang akan membawa hak-hak asasi manusia dan mereka boleh menjadi
orang-orang di dalam rumah yang disisihkan untuk Bani Umaiyah dan akan dirampas
apa yang mereka telah rampas, Allah akan menghancurkan mereka dengan dengan
kuasaNya dan memusnahkan mereka runtuh lebih cepat dari penduduk Iram dan memenuhi
mereka dengan kebun zaitun, maka Dia yang memisahkan gandum dan menyembuhkan dengan
hembusan angin. Akan ada di kalangan, seolah-olah mendengar rengekan suara kuda
dan lelaki mereka didudakan Allah untuk melepaskan apa yang ada di tangan
mereka selepas berkedudukan tinggi dan memperdaya negara seperti punggung yang
cair pada api dan kematian mereka adalah kematian dalam kesesatan. Kepada Allah
AWJ membawa mereka keluar dari bertatih dan akan bertaubat kepada Allah AWJ
orang-orang yang bertaubat, dan mudah-mudahan Allah akan mengumpulkan bersama
Syi'ahku selepas penyebaran hari kejahatan oleh mereka dan tidak ada seorang
pun yang memilih mengingat Allah AWJ, pada hal Allah yang terbaik dalam segala
urusan, dan tidak ada yang berhak menyebut Allah. Wahai manusia, orang-orang
yang menipu terhadap Imamah yang bukan ahlinya ada ramai, Dan jika kamu tidak
berpaling dari kebenaran dan kamu tidak berasa hina pada kelemahan kepalsuan,
maka kamu tidak berani dengan orang yang tidak seperti kamu. Tidak menguatkan
kekuatan kamu dan atas ketinggian ketaatan bagi penghapusan ahlinya tetapi
peduli seperti mana Bani Israel tersesat di zaman Musa bin Imran (as) dan hingga
masa ku, kamu akan lebih tersesat selepasku, kamu akan lebih tersasar lebih
dari Bani Israel dan bagi masa ku, jika kamu selesai selepas tempoh kekuasaan
Bani Umaiyah, kamu akan bertemu dengan kekuasaan yang menyeru kepada kesesatan dan
Kamu akan menghidupkan kembali kepalsuan dan meninggalkan kebenaran di belakang
punggung kamu dan kamu akan terpotong-potong kurang dari orang Badar dan Kamu
telah mencapai sejauh ahli-ahli perang Rasulullah (S) dan zamanku bahawa jika
telah melelahkan tangan mereka, kita mempunyai pembersihan demi pembalasan dan
janjinya telah dekat dan tempohnya telah berlalu dan pada mulanya bintang yang
beriekor akan muncul kepadamu dari sebelah timur, dan kelihatan bulan bersinar
untukmu. Jika berlaku demikian, kembalilah bertaubat dan ketahuilah bahawa jika
kamu mengikut yang muncul di Timur, ikutilah jalan itu ia adalah minhaj Al-Rasul
(S), dan kamu akan pulih dari buta, pekak dan bisu, dan kamu dicukupi pada
keperluan dengan permintaan dan kebimbangan; dan akan dihapus pemberat yang
begayut di leher-leher kamu dan Allah tidak akan menjauhkannya melainkan yang
melampaui batas dari kezaliman, kekejaman, keangkuhan, dan mengambil apa yang
bukan untuknya dan orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui ke tempat
mana mereka akan kembali.. )) [206]
-------------------------
[206] Al-Kafi J 8, hal 66.
Kita mula dengan perkataan (as): (kamu akan
lebih tersesat selepasku, kamu akan lebih tersasar lebih dari Bani Israel dan
bagi masa ku, jika kamu selesai selepas tempoh kekuasaan Bani Umaiyah...).
Di sini ia merujuk kepada tempoh Al-Ghaibah
AL-Kubra dan umat tersesat disebabkan ketiadaan Imam Mahdi (as) dan bagaimana Syiah
disempurnakan selepas tempoh kekuasaan Bani Umaiyah untuk mewakili tempoh
sebelum kekuasaan Bani Abbas, yang keduanya adalah gambaran mempergunakan Ahl Al-Bait
(as) untuk menggambarkan proses kezuhuran melalui simbol-simbol yang sama dan peribadi-peribadi
yang hidup sezaman dengan kedatangan Islam. Iaitu kehidupan awal seperti
Al-Sufiani, Al-Marwan dan pemerintahan orang-orang Umaiyah dan,Bani Al-Abbas
dan lain-lain, dan diketahui dalam hal ini maksud kekuasaan Bani Umaiyah adalah
mustahil mereka menguasai dan mengambil agama sebagai satu cara untuk mengukuhkan
kerajaan mereka seperti yang dilakukan oleh orang-orang Umaiyah (la3nahumu Allah),
adapun selepas lenyap tempoh itu, pemerintahan selepasnya adalah atas nama
agama dan dengan lambang-lambang itu (hak mengembalilan kepada Al-Alawiyin) dan
di bawah slogan (syiar) (Untuk membalas bela Al-Hussein), yang merupakan masalah
orang-orang Al-Abbas yang mengambil kuasa dengan semboyan ini dan pemerintahan yang
juga mendahului kezuhuran Imam sendiri, mereka juga orang-orang Syiah, tetapi kemimpinan
Syiah diambil alih kuasanya (Wilayah) Imam Mahdi (as) sebagai alasan untuk menguasai
mereka seperti yang dilakukan oleh Banu Al-Abbas. demikian yang diterangkan
oleh Ahl Al-Bait (as) di dalam banyak riwayat-riwayat dengan nama tersebut sama
ada pilihan yang patut digambarkan sebagai (penyeru kesesatan) dan yang
membantunya adalah (yang menghidupkan yang batil) dan bahawa ia mewakili
pemimpin Syiah dalam zaman kezuhuran yang tidak dipertikaikan kerana dia (as)
berkata, menangani Syiah (Dan amat sedih sekali atas perbuatan kaum Syi'ah
selepas mengasihi kerabat baginda pada hari ini... bagawa kamu akan bertemu
dengan kekuasaan yang menyeru kepada kesesatan ...) Pertemuan kaum Syi'ah di
sini bermakna yang mengikut dan yang bertaqlid.
Jadi yang dimaksudkannya adalah fuqaha’ (ahli
hukum) pada masa itu atau (orang-orang terkemuka yang mereka rujuk.) Imam Ali (as)
menggambarkannya dengan kebatilan dan kesesatan kerana ia akan memesongkan kaum
Syi'ah daripada mengikuti kebenaran (dan meninggalkan kebenaran di belakang
punggung kamu), yang bermaksud bahawa kebenaran itu ada di kalangan mereka,
Mereka mengkhianatinya dan memutuskannya. Mungkin apa yang diberitahu oleh Imam
Al-Shadiq (as) hampir dengan makna tersebut dan di sini beliau ditanya tentang
ayat
﴿وَأَنَّىٰ لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِن مَّكَانٍ
بَعِيدٍ﴾
(bagaimanakah mereka dapat mencapai (keimanan)
dari tempat yang jauh itu)
Imam (as) menjawab: "Mereka telah mencari
Al-Mahdi (as) dari mana dia tidak mendapat, dan dia telah diselamatkan dari
tempat dia mendapat." [207]
------------------------
[207] Bihar Al-Anwar: J 2 hal 187.
Kemudiannya diikuti oleh Imam Ali (as) dalam
keterangannya, katanya: (dan kamu akan terpotong-potong kurang dari Ahli Badar)
iaiitu yang hampir sama dengan Ahli Badar Al-Rasul Muhammad (S) seramai (313) orang
dan yang pertama beriman daripada mereka adalah washi, wazir dan orang kanannya
(Yamani) yang mengetuai tenteranya, dan dia adalah pengganti selepasnya yang
dipanggil dalam riwayat-riwayat dengan nama (Ahmad), juga menamakan tempat
lahirnya Basrah. Kemudian dia (as) berkata: dan kamu akan mencapai sejauh
ahli-ahli perang Rasulullah (S) dan di sini mereka mewakili orang yang berdiri
di hadapan Imam Mahdi (as) pada masa ini dan mereka jauh dari Rasulullah (S)
dan untuk menuntut sebaliknya dan kesaksian Amirul Mukminin (as), dengan berkata:
(dan zamanku bahawa jika telah melelahkan tangan mereka, kita mempunyai
pembersihan demi pembalasan dan janjinya telah dekat dan tempohnya telah
berlalu) Ini adalah apa yang dikatakan dalam riwayat-riwayat tentang
penguasa Bani Abbas yang berlainan, dan selepas berakhir pemerintahan mereka
dan permulaan pembersihan demi pembalasan yang akan kamu mulakan dan kelihatan
dengan jelas bintang berekor dari sebelah timur (dan pada mulanya bintang
yang beriekor akan muncul kepadamu dari sebelah timur) dan ini adalah peringatan
kepada Syiah dari Amirul Mukminin (as) Apabila mula datang penglihatan ini dan
penyebaran cahaya seperti bulan (dan kelihatan bulan bersinar untukmu) Dari
terus menerus berlaku sekatan-sekatan dan peperangan yang telah dibincangkan
yang dimulai dengan berakhirnya kerajaan penyeru kesesatan (pemuka-pemuka Bani
Abbas) sebagai perubahan sama ada pada nilai (mutu), bilangan atau tempat, di
mana itu adalah sebab untuk diberikan sifat permulaan yang bertepatan dengan
habisnya tempoh seruan kesesatan, walau bagaimanapun Amirul Mukminin (as),menyebutkan
kewujudan ramai penyeru kebenaran pada awal khutbahnya. Perubahan nilai (mutu)
mungkin disebarkan terhadap ilmu-ilmu Ilahiyah dengan (25) huruf semasa tempoh yang
mendahului kebenaran-kebenaran penerangan ini (permulaan kamu ..).
Atau mungkin disebabkan bilangan, sebilangan
besar ansar (penyokong) menjadikan seruan dakwah pengaruh dan kesan yang jelas
yang memberi kesan kepada masyarakat yang layak untuk sifat permulaan kerananya
... atau menjadi sebab tempat dimana berlakunya penghijrahan dan pemindahan seruan
dakwah dari Iraq maka terjadi dia masuk dari arah timur dan bersamanya tentera
Khurasan dan ini seorang pun tidak dapat menafikannya ,ia mudah dilihat pada
riwayat-riwayat keezuhuran... tetapi adakah itu kemungkinan yang dimaksudkan di
sini (dari arah timur) Iran kerana beliau mengarahkan kata-katanya
kepada penduduk Iraq, dan timur Iraq adalah Iran tidak dapat dielakkan dan tidak
benar pada timur Iraq selain Iran, dengan mengambil kira Basrah kerana ia boleh
mewakili timur juga. Ia adalah sindiran untuk kenyataan
ansar pertama dari Basrah dan penyebaran dakwah dalam bentuk yang lebih besar adalah
Basrah dan Pertempuran Ishtakhar adalah di antara Al-Yamani dan Al-Sufiani yang juga terletak
di pusat kawasan sempadan daerah Basrah .. yang bermaksud bahawa peribadi yang
dimaksudkan dengan khutbah ini akan meninggalkan Iraq untuk menghadapi para
pemerintah Bani Al-Abbas dan Bani Umaiyah pada zaman keezuhuran yang
mendustakannya, menganiayanya dan mengikutinya sehingga berakhir di Iran, Dari
sana, seruan dakwah itu mula tersebar, dengan itu, ia akan menjadi asas yang
baik untuk kembali ke negaranya.
Ini adalah tanda permulaan seruan dakwah sebenar
dari segi pengaruh ... Maka semua kemungkinan dari segi bilangan, nilai mutu
dan tempat digabungkan, akan mewakili perubahan yang dimaksudkan pada
permulaannya, Wa-Allahi A3lam..
Perkara penting yang perlu dinyatakan adalah
mungkin membayangkan bahawa yang dimaksudkan dengan yang muncul di timur adalah
Imam Mahdi (as) sendiri, dan ini benar-benar mustahil atas sebab mudah iaitu
Imam Mahdi (as) tidak pergi ke Iran pada permulaan seruan dakwah dan tidak pada
permulaan bangkitnya dari Iran sama sekali, bahkan riwayat-riwayat menyebutkan
bahawa ia akan bangkit di Mekah, dan seruan dakwah tidak mucul di timur, melainkan
membuka jalan untuk keezuhuran Imam Mahdi (as) dan ia adalah seruan dakwah untuk
menyediakan asas dan mengumpulkan ansar sehingga bilangannya mencukupi untuk
bangkit dan ia adalah tugas Al-Yamani ..
Jika berlaku demikian pada permulaan maka kembalilah
bertaubat daripada kurangnya kebenaran dan sedikitnya pertolongan dan juga
perjuangan (Jika berlaku demikian, kembalilah bertaubat) dan kemudian berkata
(as): (dan ketahuilah bahawa jika kamu mengikut yang muncul di Timur,
ikutilah jalan itu ia adalah minhaj Al-Rasul), Adakah boleh bagi manusia
untuk bertaubat dari dosa dengan mengikuti planet (kawakib) untuk menebus dosanya?!
Kemudian jika muncul di Timur sebuah planet (kawakib), bagaimanakah Al-Qur'an
dan Sunnah mengajarkan manusia minhaj Al-Rasul, sebagaimana disebutkan dalam
khutbah itu!! Maka yang dimaksudkannya adalah seorang lelaki (manusia) dan
bukan sesuatu yang lain ..
2. Riwayat Imam Al-Baqir (as) yang
disebutkan di sebelum ini (Pertanyaan Umm Hani):
(Imam dirinya adalah bintang-bintang
sehingga terputus dari manusia mengetahuinya ... kemudian ia tampak seperti
meteor (bintang berekor)..) Kenyataan ini terang dan jelas bahawa beliau (as)
apabila zahir ia seperti meteor (bintang berekor) iaitu (mencerahkan – Al-Munir),
ia adalah sifat yang mungkin dikehendaki iaitu keamatan, kelajuan dan kefasihan
pada masa kezuhuran di samping bimbingan kepada kebuntuan dalam malam yang gelap,
Iaitu kerosakan pada aqidah-aqidah dan pemusnahan agama, dan oleh itu yang dimaksudkan
dengan riwayat adalah tahap membuka
jalan kezuhuran karena ia mewakili Al-Imam (as) sendiri.
Jika kita sahkan, pertama.. bahawa semua panji-panji
sebelum Al-Qaim, pemiliknya adalah tahgut penzalim seperti yang dinyatakan
dalam banyak riwayat:
-
Dari Abi Abdiullah (as) katanya:
( كل راية
ترفع قبل قيام القائم فصاحبها طاغوت يعبد من دون الله عز وجل )
(Semua panji-panji
yang berkibar sebelum bangkitnya Al-Qaim pemiliknya adalah tahgut penzalim yang
mengabdi kepada selain daripada Allah AWJ) [208]
Dan darinya (as):
( كل راية
ترفع او قال تخرج قبل قيام القائم فصاحبها طاغوت )
(Semua panji-panji
yang berkibar atau dikatakan keluar sebelum bangkitnya Al-Qaim pemiliknya
adalah tahgut penzalim) [209]
-----------------------
[208] Al-Kafi J 8, hal 295.
[209] Ghaybah Al-Nu'mani, hal 114-115.
Untuk kami dikeluarkan hanya satu hasil kita tidak
boleh menjangkaunya, Ia adalah suatu batasan yang menentukan jalan terlaksananya
kezuhuran dan hasilnya ialah panji-panji Al-Yamani, yang mendahului kezuhuran adalah
panji-panji Imam sendiri, jika tidak semua riwayat tersebut di atas akan
menjadi sia-sia (jauh ia dari senua itu) yang bercanggah dengan hakikat bahawa
panji-panji Al-Yamani adalah panji-panji hidayah dan mengikutinya adalah suatu
kewajipan dan berpaling darinya jawapannya adalah neraka, dan panji-panji Al-Yamani
adalah sebelum Al-Qaim dan tidak mungkin keluar dari bentuk ini hanya kerana kedua-duanya
satu peribadi, dan oleh itu dianggap keserupaan yang dinyatakan dalam riwayat-riwayat
dengan meteor (bintang berekor) yang cahayanya menembus maksudnya adalah sifat Al-Yamani
(as) lebih besar kemungkinannya dari sifat bagi Imam (as), kerana yang
mula-mula muncul di hadapan umum adalah Al-Yamani dan untuk sekian lama dan
kemudiannya zuhurlah Imam (as) .
..
Riwayat yang dinyatakan sebelum ini dari Imam Al-Shadiq
(as): (dan kamu juga seperti itu, jika datang kepada kamu bintang kamu, maka
pujilah Allah dan bersyukur kepadaNya) di sini Imam Al-Shadiq (as) menggambarkan
keadaan Syiah, mereka tidak mempunyai Imam pada suatu masa yang kekal dan
kemudian mereka mula berkata: dan kamu juga seperti itu, jika datang kepada
kamu bintang kamu, maka pujilah Allah. Adakah munasabah yang dimaksudkan dengan
bintang itu maknanya mengikut lafaz zahir! Selain gandingan kemunculan bintang dengan
segera pujilah dan bersyukurlah atas nikmat itu, Bukankan ia suatu nikmat yang banyak
dari kezuhuran Imam (as). Kesyukuran ini sangat diperlukan pada tempoh zaman yang
penuh dengan fitnah dan kekeliruan!!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan