Ahad, 24 Disember 2017

3. Mengapakah tumpuan riwayat ke arah timur?



Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur - Dabbah Al-Ardh wa Thala3a Al-Masyriq
                          
Bab III: Yang Muncul Di Timur.
3. Mengapakah tumpuan riwayat ke arah timur?


Kebanyakan riwayat menyebutkan bahawa kezuhuran ansar pertama Imam Mahdi (as) ialah dari timur, dan pemegang panji dengan pelbagai ukuran dan nama-nama yang keluar membawa panji-panji itu juga dari arah timur.

·      Dari Haitsam bin Abdul Rahman, menceritakan kepadaku yang mendengar dari Ali (as), katanya: (... dan akan keluar sebelumnya seorang lelaki dari Ahl Baitnya dengan penduduk timur yang menyandang pedang di atas bahunya selama lapan bulan ...) [250]

Lelaki ini yang disebut dalam riwayat adalah daripada Ahl Al-Bait (as) akan keluar dari timur dan membawa pedang dan berjuang selama lapan bulan.

·      Dari Abdullah bin Al-Harits bin Al-Zubaidi berkata, "Rasulullah (S) bersabda, (Akan keluar orang-orang dari Timur dan mereka akan datang untuk kekuasaan Al-Mahdi) [251]

·      Dari Alqamah bin Abdullah berkata:

بينما نحن عند رسول الله (ص) اذ اقبل فتية من بني هاشم فلما رآهم النبي (ص) اغرورقت عيناه وتغير لونه ، قال ، فقلنا ما نزال نرى في وجهك شيء نكرهه ، قال (ص) : انا اهل بيت اختار الله لنا الاخرة على الدنيا وان اهل بيتي سيلقون بعدي بلاءاً وتشريداً وتطريداً حتى يأتي قوم من قبل المشرق ومعهم رايات سود فيسألون الخير فلا يعطونه فيقاتلون فيُنصرون فيعطون ما سألوا ولا يقبلونه حتى يدفعونها الى رجل من اهل بيتي فيملأها قسطا وعدلا ...فمن ادرك ذلك منكم فليأتهم ولو حبواً على الثلج)

Ketika kami berada di sisi Rasulullah (S) Tiba-tiba datang pemuda-pemuda dari Bani Hashim, maka apabila Nabi (S) melihat mereka maka berlinanglah air mata baginda dan berubahlah warna (wajah) baginda, katanya, maka kami berkata: Mengapa kami melihat di wajahmu sesuatu yang tidak disenangi? Baginda (S) bersabda: (Sesungguhnya kami Ahl Bait,dipilih Allah untuk kami akhirat berbanding dunia, dan Ahl Al-Baitku akan menerima ujian selepasku, dikerumuni dan menjadi buruan (musuh), sehingga datang satu kaum dari sebelah timur bersama mereka panji-panji hitam, mereka meminta kebaikan tetapi mereka tidak memberinya, kemudian mereka dibantu dalam perjuangan, maka diberikan apa yang mereka minta dan tidak menerimanya sehingga mereka dihantar kepada seorang lelaki dari Ahl Al-Baitku yang memenuhinya dengan keadilan ... Maka sesiapa yang menyedarinya di antara kamu hendaklah mendatangi mereka walaupun terpaksa merangkak di atas salji,) [252]
                                                     
Ini menjelaskan bahawa pemilik panji-panji hitam yang juga datang dari timur dan mereka juga membuka jalan kepada Al-Mahdi (as) sehingga mereka dihantar kepadanya (as) dan Rasulullah (S) mewajibkan supaya menyertai panji-panji dari timur itu.

·      Dari Rasulullah (S) :(akan datang panji-panji hitam dari sebelah timur, hati mereka seolah-olah seperti kepingan besi, dan sesiapa yang mendengarnya, maka pergilah kepada mereka, dan membai’ah mereka, walaupun dengan merangkak di atas salji) [253]

Dari Amirul Mukminin (as) dalam khutbah yang panjang (...dan akan datsng panji-panji dari sebelah timur bumi, lilitan di kepalanya bukannya dengan kapas, linen atau sutera, dililit pada ketua tertinggi (Al-Syed Al-Akbar), yang memandunya seorang lelaki dari keluarga Muhammad (S) yang muncul di Timur. Terdapat angin dari barat baunya seperti kasturi yang sangat harum, akan berjalan menakutkan selama sebulan) [254]
                                                
Adalah diketahui bahawa sifat-sifat itu adalah sifat-sifat panji-panji Imam Mahdi (as), tetapi yang membawanya adalah seorang lelaki dari keluarga Muhammad dan bukannya Imam Mahdi (as), yang juga berangkat dari timur bumi. 


---------------------------
[250] Al-Malahim wa Al-Fitan oleh Ibn Thawus hal 66.
[251] Al-Munaqib, hal 300.             
[252] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 363.
[253] Kasyf Al-Ghamma J 2 hal 373.
[254] Basyarah Al-Islam, hal 97.


« Dari Abi Ja’far (as), beliau berkata :( Seakan-akan [aku melihat] segolongan manusia yang keluar dari Timur, mereka menuntut hak (kebenaran) namun tidak diberikan, kemudian mereka menuntutnya namun tidak diberikan, lalu apabila mereka mendapati demikian maka mereka akan menyandang pedang dibahu mereka lalu mereka diberikan apa yang mereka tuntut, namun mereka menolaknya sehingga mereka bangkit dan mereka tidak menyerahkannya kecuali kepada pemilik kamu, yang terbunuh di antara mereka adalah para syuhada’. Jika aku berada pada masa itu, akan kujaga jiwaku untuk pemilik urusan ini) [255] riwayat ini tidak memerlukan ulasan kerana ia sama dengan makna yang dibentangkan oleh riwayat-riwayat terdahulu pada panji-panji Timur.
                  
« Dalam riwayat yang lain: (Akan keluar dari Timur panji-panji hitam bagi Bani Al-Abbas, lalu mereka ditetapkan apa yang dikehendaki Allah. Kemudian keluar panji-panji hitam kecil yang memerangi anak-anak Abi Sufyan dan para pengikutnya mereka itu beralih mentaati Al-Mahdi) [256]

Ia menjelaskan bahawa ada pertolongan kepada Imam Mahdi (as) dan penyerahan panji-panji kepadanya telah disempurnakan melalui panji-panji dari Timur.. Jika kita memperluaskan riwayat riwayat dari Timur ini, tidak akan ada ruang untuk menyebutnya apatah kagi untuk mengkajinya, tetapi kita akan segera menyampaikan beberapa tajuk yang lain pula.

« Imam Abi Abdillah (as) ditanya oleh seorang penyoal: Bilakah keluarnya, semoga aku menjadi tebusan tuan? Beliau (as) berkata: Apabila dikehendaki Yang mempunyai penciptaan dan urusan itu, katanya lagi: Adakah ia mempunyai alamat sebelumnya? Beliau (as) berkata: Ya, ada pelbagai alamat, keluarnya Dabbah Al-Ardh dari Timur, dan...) [257]

« Dari Rasulullah (S) dalam menyebutkan alamat-alamat: (dan meteor (bintang berekor) melanggar dataran rendah dari timur ke barat dan semua orang mendengarnya...) [258]
       
« Dari Amirul Mukminin (as) :(... dan janjinya telah dekat, tempohnya telah berlalu dan pada mulanya bintang yang beriekor akan muncul kepadamu dari sebelah timur, dan kelihatan bulan bersinar untukmu. Jika berlaku demikian, kembalilah bertaubat dan ketahuilah bahawa jika kamu mengikut yang muncul di Timur, ikutilah jalan itu ia adalah minhaj Al-Rasul (S)...) [259]


« Diriwayatkan dari Rasulullah (S) :( (akan ada pertempuran di sisi perbendaharaan kamu antara tiga pihak, kesemua mereka anak-anak Khalifah, maka tidak berlaku kepada seseorang dari mereka, kemudian muncul panji-panji hitam datang dari arah timur. Dan terjadi perperangan yang belum pernah berlaku pada suatu kaum dan kemudian menyebut tentang pemuda, lalu baginda bersabda: Jika kamu melihatnya maka berbai’ahlah padanya, kerana dia adalah Khalifah Al-Mahdi) [260]


---------------------
[255] Ghaibah Al-Nu'mani hal 285.
[256] Al-Mumhidun Al-Kurani hal 102.
[257] Bihar Al-Anwar: J 83 hal 62.
[258] Al-Malahim oleh Ibn Thawus hal.95.
[259] Al-Kafi, J 8, hal 63.
[260] Basyarah Al-Islam, hal 30



« Dinyatakan dalam Syarah Ihqaq J 29, hal 620:. (... Allah akan keluarkan ke atas Al-Sufiani dari penduduk Timur, Wazir Al-Mahdi, maka akan mengalahkan Al-Sufiani hingga Syam).

Selepas menyatakan sekumpulan riwayat-riwayat ini adalah jelas bahawa Ahl Al-Bait (as) yang menetapkan arah untuk kezuhuran yang sebenar iaitu dari timur, tidak dari arah yang lain dan diwajibkan menyokongnya dan memberikan bai’ah kepadanya. Dengan itu telah menjadi kenyataan atas kita untuk metetapkan dan menentukan Timur adalah yang dimaksudkan dalam riwayat. Adakah yang mengabaikan atau tidak mengambil tahu mengenai panji-panji ini mungkin menganggap bahawa ia datang untuk menyokong Imam Mahdi (as) dan menyerahkan panji-panji kepadanya lebih utama dan menunggu untuk membai’ah Imam sendiri dan membantunya secara langsung ..?

Jawapan pada pandangan ini adalah mudah jika kita tahu bahawa semua riwayat menyebut panji-panji dari timur diwajibkan menyokongnya dan diharamkan berpaling darinya. Oleh itu jika menganggap bahawa Imam Mahdi (as) berada di suatu tempat semasa berlakunya peristiwa-peristiwa, itu adalah suatu kesalahan besar, kerana jika sekiranya ia wujud dan boleh dilihat di suatu tempat (iaitu beliau mengisytiharkan dirinya secara langsung) untuk menjadi hujah sebagai pemilik panji-panji dari timur, maka akan menjadi wajib memberikan bai’ah dan menyertai Imam sendiri lebih utama dan tidak panji-panji dari timur. Tetapi Ahl Al-Bait mewajibkan supaya memberikan bai’ah kepada panji-panji dari timur disebabkan bahawa Imam Mahdi (as) adalah yang ditujukan kepada panji-panji itu, yang menjadi ketua melalui lelaki itu, yang disifatkan sebagai seorang lelaki dari Ahl Al-Bait kami. Dia adalah satu-satunya yang dicetuskan bertemu secara bersendirian dengan Imam (as) sebagai mana disahkan oleh beberapa riwayat (tidak dilihat pada kedudukan seorang pun dari anak-anaknya atau oreng lain melainkan Wali yang mengikuti urusannya ....).

Takrif Timur, yang dimaksudkan dalam riwayat-riwayat, pada hakikatnya adalah tempat di mana langkah pertama kezuhuran suci berlaku, seperti yang saya sebutkan di Iraq dan Iran, Dalam sesetengah riwayat, kenyataan itu adalah umum dan jelas, dan ia menunjukkan bahawa dia berada di Iraq, yang disebut sebagai Kufah dan Hirah, dan bagaimana Al-Khurasani dan Al-Yamani berlumba-lumba ke Kufah,

Sekali ia menunjukkan bahawa ia di Iran, seperti menyebut panji-panji Al-Khurasani atau Khurasan atau Thalaqan dan lain-lain dan ia pada hakikatnya tiada yang khilaf, kerana kedua-dua negara terletak di timur kepada yang membicarakannya, jika kita menganggap bahawa yang berbicara berada di Hijaz seperti pada kebanyakan riwayat yang dikeluarkan oleh para maksum (as),

Oleh itu, jika yang dikemukakan pengakuan ini atau yang  menggugat kenyataannya setelah dilihat dari andaian mudah dan kesalahan-kesalahan yang diambil dari riwayat-riwayat yang disesuaikan dengannya dan meninggalkan mana-mana riwayat yang bertentangan dengannya yang menjadikan banyak riwayat-riwayat yang terabaikan, Adalah diketahui ulamak yang mengakui kesahan riwayat-riwayat mengabaikannya, Tetapi mereka mengecualikannya kerana mereka tidak bersetuju dengan cadangan yang mereka anggap menerusi kefahaman yang salah pada sesetengah riwayat atau apa yang muncul dari maknanya sahaja selaras dengan peraturan tersebut (riwayat-riwayat yang bertentangan akan digugurkan) !!

Jadi cabarannya adalah perlu dicari penyelesaian atau pilihan kepada masalah ini yang kita bawa dan meletakkan penyelesaian yang sesuai dengan semua riwayat dan tidak bercanggah dengan yang lain ... Seperti yang dinyatakan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dalam menerangkan maksud Al-Yamani (tidak dibolehkan berbilang-bilang Al-Hujjaj (Hujjah-hujjah) maka Al-Hujjah hanya seorang), bagaimana jadihya boleh dilangkau atas semua riwayat-riwayat yang dijadikan hujjah bagi keseluruhan yang berkaitan dengan panji-panji dari timur dan tidak mempunyai khilaf mahu pun kekusutan. Kekusutan seperti yang difahami ialah yang sedikit melawan yang banyak, dan semua ini amat berat dan hujah ini adalah untuk membuka jalan yang datang dari anggapan bagi andaian yang tidak dibuar-buat yang menjadikan kuzuhuran langsung Imam Mahdi (as) tanpa pembuka jalan (persiapan) atau pengenalan!! Bahkan sebahagian riwayat menyebut bahawa yang akan datang dari Khurasan adalah Khalifah Allah Al-Mahdi (as): - 

Dari Nabi Muhammad (S): (Apabila kamu melihat panji-panji hitam dari Khurasan maka datanglah kepadanya walaupun dengan merangkak di atas salji kerana di sana ada Khalifah Allah Al-Mahdi.) [261]
.
Ia sudah tentu bukan Imam Mahdi (as), tetapi adalah Mahdi Pertama (as), yang juga dikenal sebagai  Al-Yamani, yang pergi untuk memberikan pertolongan dari Iran, dan mungkin sebahagiannya mengatakan bahawa inilah yang dimaksudkan dengan Imam Mahdi (as) sendiri, kerana atas banyak sebab, kami merujuknya dalam kitab-kitab ansar, termasuk bahawa riwayat-riwayat mengesahkan bahawa bermulanya kuzuhuran pertama adalah dari Iraq dan bangkitnya di Mekah, Riwayat-riwayat tidak menyebutkan yang pergerakan kuzuhuran bermula dari Iran, ia bermula dari Iraq dan kemudian tersebar keluar, tambahan pula panji-panji hitam yang berasal dari Khurasan datang ke Iraq untuk membai’ah atau menyerahkan panji-panji kepada Imam Mahdi (as) seperti dosebutkan dalam banyak riwayat:

Dari Abi Ja’far (as): (diturunkan panji-panji hitam yang keluar dari Khurasan ke Kufah, apabila zahir Al-Mahdi diutus kepadanya untuk dibai’ah) [262]


----------------------------
[261] Basyarah Al-Islam, hal 376
[262] Basyarah Al-Islam, hal 137


Jadi jika urusan permulaan kezuhuran dianggap sebagai bergeraknya Al-Yamani di antara Iraq dan Iran, ia adalah pergerakan membawa panji-panji hitam, maka kumpulan Iraq yang mengikutinya kemudian pergi ke Iran untuk meminta bantuan lalu kembali bersama tentera Khurasan ke Iraq sekali lagi dan Al-Sufiani telah menguasai Iraq .. gambaran ini adalah gambaran yang hampir difahami dari riwayat-riwayat secara umum, Wa-Allahu A3lam.
..

Apabila riwayat-riwayat mahu menentukan tempat berlakunya peristiwa,maka peristiwa-peristiwa itu ditentukan oleh arah timur, Timur atau bumi sebelah timur dan lain-lain dan tidak boleh ada di sana mana-mana cadangan lain yang selari (sama) dengan semua pertikaian dan percanggahan secara zahir yang terdapat di dalam riwayat-riwayat, dan sebarang cadangan yang dikemukakan selain darinya lebih dahulu akan menjadi sia-sia dan tidak sempurna.

Dan hasil khusus cadangan yang kita gunakan berhubung dengan penyelidikan kami ini adalah sifat Al-Thali3’ - yang muncul – ini, yang akan keluar di timur, maka gambaran simbol perlambangan yang disebutkan menjadi jelas dalam riwayat-riwayat yang muncul di Timur yang sebelum ini adalah peribadi yang maksudnya tersembunyi ,dan dia adalah peribadi Imam Mahdi Pertama, Al-Yamani yang dijanjikan.

Dan hasil cadangan yang kita gunakan dari penyelidikan kami ini adalah berhubung dengan panji-panji Timur, yang disahkan oleh riwayat-riwayat ke atasnya dan ia menggesa orang mukmin untuk menyokong dan memberi peringatan kepada mereka yang berpaling darinya adalah panji-panji yang sama yang nyatakan atau yang dinyatakan maksudnya oleh riwayat-riwayat dalam kajian kami ini, yang memberikan sifat masa yang benar-benar sahih dan waktu berlakunya peristiwa-peristiwa ini adalah dalam tempoh yang sama iaitu tempoh persiapan untuk kezuhurlan suci dan dari arah yang sama (Timur), maka sudah tentu menjadi pertemuan dengan semua petunjuk ini dan bersama-sama bersatu dengan yang muncul dari Timur ini dalam persiapan (membuka jalan) pertama dan tanpa sedikit pun keraguan.









Tiada ulasan: