Jumaat, 29 Disember 2017

Pengenalan

Pengenalan
مقدمة

بسم الله الرحمن الرحيم

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

الحمد لله رب العالمين، مالك الملك، مجري الفلك، مسخر الرياح، فالق الإصباح، ديّان الدين، رب العالمين


Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Raja segala raja, Dia yang menetapkan perjalanan bintang-bintang, dan memanfaatkan angin dan yang menyingsingkan pagi, dan menetapkan agama. Tuhan sekalian alam.

الحمد لله الذي من خشيته ترعد السماء وسكانها، وترجف الأرض وعمّارها، وتموج البحار ومن يسبح في غمراتها.

Segala puji bagi Allah, yang takut padaNya gemuruh dari langit dan penghuninya, dan bergoncang bumiNya dan bergegar bangunannya, dan bergelora lautNya dan yang berenang di kedalamannya.

الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله، وعرفنا علم الكتاب بفضله ومنه وجعل لنا نوراً نستغني به و نسير به في الناس .

Segala puji tertentu bagi Allah yang memberi hidayah pada kita ini. Da tidaklah kita mendapat hidayah jika kita tidak diberi hidayah oleh Allah, dan mengenalkan kita ilmu al-Kitab dan dilebihkanNya dengannya, dan Dia menjadikan kita cahaya yang memperkayakan diri kita dan menyebarnya di kalangan manusia

﴿وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلا الْأِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴾

{Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.} [1],

Sesungguhnya telah datang Rasul-rasul Tuhan kami dengan kebenaran, dan Allah telah memenuhi janji-janji-Nya, sesungguhnya Allah tidak memungkiri janji-Nya.

والصلاة والسلام على محمد وآل محمد الطيبين الطاهرين، اللهم صل على محمد وعلى آل محمد الفلك الجارية في اللجج الغامرة يأمن من ركبها ويغرق من تركها المتقدم لهم مارق والمتأخر عنهم زاهق واللازم لهم لاحق.

Dan Selawat dan Salam atas Muhammad dan Keluarga Muhammad yang baik-baik dan Suci, Ya Allah selawatkanlah (sanjung pujilah) atas Muhammad, dan keluarga Muhammad, bintang-bintang yang beredar berterusan dalam kemelut hangat yang mengaman selamat sesiapa yang menaikinya, dan hanyut lemas tengggelamlah sesiapa yang meninggalkannya. Akan musnah sesiapa yang mendahuluinya, dan yang tertinggal di belakang mereka akan sesat, dan yang mematuhi mereka bertahan.

Dan selawat Allah ke atas api dan ke atas orang-orang yang di dalam api dan yang di sekelilingnya api, dan berkat Allah Tuhan sekalian alam

﴿فَلَمَّا جَاءَهَا نُودِيَ أَنْ بُورِكَ مَنْ فِي النَّارِ وَمَنْ حَوْلَهَا وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾

{Maka tatkala dia tiba di (tempat) api itu, diserulah dia: "Bahawa telah diberkati orang-orang yang berada di dalam api itu, dan orang-orang yang berada di sekitarnya. Dan Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam".} [2].

Dan selawat Allah ke atas air, dan ke atas taman-taman dan ke atas pokok-pokok yang diberkati di dalamnya, berkat Allah Tuhan sekalian alam

﴿وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ * فَأَنْشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ * وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ﴾

{Dan Kami turunkan air dari langit menurut suatu ukuran; lalu Kami jadikan air itu menetap di bumi, dan sesungguhnya Kami benar-benar berkuasa menghilangkannya.* Lalu dengan air itu, Kami tumbuhkan untuk kamu kebun-kebun kurma dan anggur; di dalam kebun-kebun itu kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagian dari buah-buahan itu kamu makan,* dan pohon kayu keluar dari Thursina (pohon zaitun), yang menghasilkan minyak, dan pemakan makanan bagi orang-orang yang makan.} [3].

                                                                         
Dan selawat Allah ke atas negeri-negeri yang dilimpahkan berkat, dan keberkatan ke atas negeri-negeri yang berdekatan

﴿وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرىً ظَاهِرَةً﴾

{Dan Kami jadikan antara mereka dan antara negeri-negeri yang Kami limpahkan berkat kepadanya beberapa negeri yang berdekatan.} [4].

Seolah-olah saya melihat beberapa orang yang jahil yang mendakwa membaca baris-baris ilmu dalam buku ini dan mengatakan bahawa ini adalah syirik dan ini adalah kufur, dan mereka tidak membezakan antara kerak (kulit) dan teras dan antara batu dengan permata, dan aku berlindung kepada Allah dari keakuanku (Al-Ana), hamba yang fakir yang serba kurang mengharap rahmat Tuhannya, hamba yang miskin dan mengharapkan limpahan antara Tangan-tangan Tuhannya. Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah Keesaannya dan tidak ada sekutu bagiNya.Tuhan Yang Satu, Tempat HambaNya bergantung, Yang tidak mempunyai sahabat tidak juga anak, BagiNya Uluhuiyah Mutlak, dan BagiNya Rububiyah Mutlak, BagiNya penciptaan dan BagiNya Perintah dan Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan. Dan bahawa Muhammad (S). penciptaan terbaik Allah, penciptaan pertama, dan akal yang pertama, dia adalah hamba Allah (Abdullah) dan Rasul-Nya kepada seluruh penciptaanNya daripada manusia, malaikat, jin, dan apa yang diketahui dan apa-apa yang tidak diketahui.

Sesungguhnya dibebankan Para Nabi dan Aushiak ke atas mereka selawat Tuhanku, dalam menerangkan, dua perkataan dari Makrifah dan Tauhid dan tidak ada yang menerimanya dari mereka, kecuali sebahagian anak-anak Adam, selepas yang itu dan yang ini. Dan apa yang diperlukan hari ini, dan apa yang akan dicapai esok, yang akan disimpulkan kepadanya adalah menjelaskan dua puluh tujuh huruf dari Makrifah dan Tauhid.

عن أبي عبد الله (ع)، قال: (العلم سبعة وعشرون حرفاً، فجميع ما جاءت به الرسل حرفان فلم يعرف الناس حتى اليوم غير الحرفين، فإذا قام قائمنا أخرج الخمسة والعشرين حرفاً فبثها في الناس، وضم إليها الحرفين حتى يبثها سبعة وعشرين حرفاً)

Dari Abi Abdullah (as), beliau berkata: (Ilmu ada dua puluh tujuh huruf. Maka semua yang datang pada rasul adalah dua huruf, dan tidak mengenal manusia sehingga hari ini selain daripada kedua-dua huruf itu. Dan apabila bangkit Qaim kita, dia membawa keluar dua puluh lima huruf dan dia menyebarkannya kepada manusia, dan termasuk dua huruf tersebut, supaya dia menyebarkannya dua puluh tujuh huruf) [5].


Makrifah dan Tauhid yang dibolehkan untuk anak-anak Adam adalah dua puluh lapan huruf, satu huruf daripadanya adalah khusus untuk keluarga Muhammad (as) dan ia adalah rahsia mereka, sesuatu yang diperintahkan kepada mereka tidak terjangkau oleh manusia dan tidak terpikul oleh manusia. 

Dari Ahmad bin Muhammad, dari Muhammad bin Al-Husain daripada Mansur bin Al-'Abbas daripada Safwan bin Yahya dari 'Abdallah bin Maskan dari Muhammad bin 'Abd Al-Khaliq dan Abi Basir yang telah berkata.

Abu Abdullah (as) berkata: (Wahai Aba Muhammad, pada kami ada rahsia dari rahsia Allah dan ilmu dari ilmu Allah.Demi Allah, tiada mampu malaikat yang hampir kepada Allah menanggungnya, tidak pada nabi yang menjadi rasul dan tidak juga orang beriman yang telah diuji Allah hatinya dengan iman. Demi Allah, tidak dikehendaki Allah sesiapa memikulnya yang selain kami dan tidak pula beribadat kepada-Nya sesiapa pun selain kami.

Pada kami ada satu rahsia dari rahsia Allah dan ilmu dari ilmu Allah, kami diperintahkan Allah dengan penyampaianNya, maka sampailah kepada Kami dari Allah Azza Wa Jalla, apa yang kami diperintahkan dengan penyampaianNya. Maka tidak dapat diusahakan untuk melaksanakannya dan tidak di alu-alukan dan tidak terbawa untuk bertahan dengannya sehingga Allah menciptakan baginya sesuatu kaum, diciptanya daripada tanah yang darinya dicipta Muhammad dan Keluarganya dan keturunannya (as) dan dari cahaya yang darinya Allah telah cipta Muhammad dan keturunannya, Dia menjadikan mereka dengan limpah rahmatNya yang dengannya Dia telah menjadikan Muhammad dan keturunannya. Maka kami sampaikanlah dari Allah apa yang kami diperintahkan dengan menyampaikannya, maka diterimanya dan menanggungnya. [maka mereka menerimanya dari kami dan mereka menanggungnya]. Maka disampaikan kepada mereka peringatan kami, maka hati mereka cenderung untuk mengenali kami dan percakapan kami, Sekiranya mereka tidak diciptakan dari ini mereka tidak akan menjadi seperti itu, Tidak, demi Tuhan, mereka tidak dapat menanggungnya

Kemudian dia (as) berkata: (Allah mencipta kaum-kaum tertentu untuk Jahanam dan api Neraka. Maka diperintahkan kami untuk menyampaikan kepada mereka seperti yang telah kami sampaikan kepada mereka, dan kepada orang-orang yang kemudian seolah-olah menjijikkan dan hati mereka merasakan kebencian dan mereka menolaknya dari kami, tidak mengakuinya dan mendustakanya dan mereka berkata, "ahli sihir pendusta." Allah akan mengecap ke atas hati mereka dan menjadikan mereka lupa. Allah kemudian membuka lidah mereka dengan beberapa kebenaran. Oleh itu, mereka bercakap mengenainya tetapi hati mereka berada dalam penafian. Dia menggunakannya dalam mempertahankan rakan-rakannya dan orang-orang yang taat kepadanya. Kalaulah tidak ada hamba Allah di muka bumiNya. Maka diperintahkan kami untuk menghentikan mereka, menutup dan menyembunyikan mereka. Maka disembunyikan dari yang diperintahkan Allah dengan menghentikan darinya dan ditutup yang diperintahkan Allah dengan tutupan dan disembunyikan darinya.

Dia berkata: Kemudian dia (as) mengangkat tangannya dan menangis dan berdoa (Ya Allah, ini adalah satu kumpulan yang sangat kecil. Jadikanlah kehidupan kami seperti kehidupan mereka dan kematian kami seperti kematian mereka. Janganlah jadikan kami dikuasai oleh mereka musuh-musuhMu yang menyebabkan kami mengeluh dengan mereka. Jika Engkau biarkan kami disakiti oleh mereka tidak akan ada yang menyembah Engkau di bumiMu selamanya. Dan selawat Allah atas Muhammad dan keluarganya salam dan keselamatan) [6].

Dan dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Urusan kami adalah rahsia dari rahsia Allah, dan ia adalah rahsia yang tersembunyi, dan tiada yang berdasarkan rahsia selain rahsia, dan rahsia di atas rahsia, dan rahsia yang bertudungkan rahsia) [7].

Dan Abu Ja'far (as) berkata: (Bahawa urusan kami ini tersembunyi, ditutup oleh Perjanjian [8], sesiapa yang melanggar, nescaya Allah akan menghinanya) [9].

Dan Abu Abdillah (as) berkata: (Bahawa urusan kami tersembunyi, ditutup oleh Perjanjian, sesiapa yang melanggar, nescaya Allah akan menghinanya) [10].

Dan Abu Abdillah (as) berkata: (Bahawa urusan kami adalah kebenaran, dan kebenaran dalam kebenaran, dan ia zahir dan batin kepada batin, dan ia adalah rahsia, dan rahsia kepada rahsia, dan rahsia yang tersembunyi, dan rahsia bertudung oleh rahsia) [11].

Dan dua puluh lapan huruf dari ilmu dan makrifah ini adalah seperti bilangan kedudukan bulan, empat belas bulan dan empat belas bulan sabit dalam sebulan, dan ianya adalah hujjah-hujjah Allah (hujjaj Allah) dan Kalimah-Nya yang dikurniakan oleh Allah kepada sekelian alam, dan Haji Akbar (haji dan umrah di musim haji).

Empat belas hari-hari dalam bulan adalah: (Muhammad, Ali, Fatima, Al-Hasan, Al-Husein, Ali, Muhammad, Ja'far, Musa, Ali, Muhammad, Ali, Al-Hasan, dan Muhammad (selawat Allah atas mereka).

Adapun hari-hari bulan sabit, mereka adalah: (dua belas Mahdi, yang pertama daripada mereka mempunyai dua maqam, Maqam Risalah dan Maqam Wilayah, maka ianya akan menjadi tiga belas dan dengan anak perempuan Fatimah Az-Zahra' (as), jadi mereka akan menjadi empat belas).

Dan hari-hari bulan sabit (menurun) dari mereka adalah tanda-tanda Al-Saah dan Al-Qiamah

﴿يَسْأَلونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾

{Mereka bertanya kepadamu tentang bulan sabit. Katakanlah: "Bulan sabit itu adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan haji; Dan bukanlah kebajikan memasuki rumah-rumah dari belakangnya, akan tetapi kebajikan itu ialah kebajikan orang yang bertakwa. Dan masuklah ke rumah-rumah itu dari pintu-pintunya; dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung.} [12].

Dan hari baki bulan adalah hari ketiadaan bulan sabit dan bulan-bulan, dan ia adalah di sisi Allah seribu tahun dan beberapa ribu tahun 

﴿يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ﴾

{Dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian (urusan) itu naik kepada-Nya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu} [13].

Dan ia adalah bersamaan dengan ketiadaan Imam Al-Mahdi (as) seperti yang diketahui, kerana dia perlu ghaib pada suatu hari dan beberapa hari untuk mencukupkan Kalimah Allah [14],

﴿وَلَوْلا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ لَكَانَ لِزَاماً وَأَجَلٌ مُسَمّىً﴾

{Dan sekiranya tidak ada suatu ketetapan dari Allah yang telah terdahulu atau tidak ada ajal yang telah ditentukan, pasti (azab itu) menimpa mereka.} [15],
Dan cukuplah hari-hari Allah dengan tibanya hari terakhir.

Pada hari ini dan beberapa hari (hari Keghaiban Al-Ghaibah) mewakili huruf tersembunyi dan dilindungi di sisi Allah, yang tidak keluar daripada-Nya kepada selain-Nya, dan tidak mengetahuinya suatu pun  dari ciptaan-Nya, dan ia adalah rahsia Keghaiban pada Hakikat dan kenyataan, dan ia adalah wau (و) pada Huwa (هو - Dia). Adapun untuk Ha' (ه) pada Huwa (هو - Dia), ia adalah dua puluh lapan huruf yang tidak ada yang tahu sepenuhnya kecuali bagi keluarga Muhammad (as), dan ia adalah rahsia mereka seperti yang dinyatakan sebelum ini. Maka apa yang dituntut - adalah Tauhid Hakiki – Makrifat Ism Al-A’dzam (nama Teragung), tujuh puluh dua huruf [16],

Ia adalah batin (dalaman) daripada dua puluh lapan huruf [17], supaya dengannya hamba mengetahui bahawa dia tidak berupaya mengenal baki huruf yang tinggal, oleh itu tidak akan tinggal selain (ilmu) Makrifat yang dibenarkan. Maka jika saudara hanya mengenal – 3 huruf - م ح م  (MHM) dari nama Muhammad (محمد), bolehkah dikatakan saudara mengenal Muhammad? Atau dikatakan saudara tidak mengenal Muhammad? Bahkan akhirnya, huruf yang tidak diketahui dari nama itu dan tidak akan mengenal nama itu kecuali dengan kesemua huruf-hurufnya.

Dan segala puji bagi Allah yang menurunkan Taurat, Injil dan Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu, akan menghidupkan mereka yang hidup dari keterangan itu dan membinasakan mereka yang binasa dari keterangan itu

﴿سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُوا لَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا أَشْرَكْنَا وَلا آبَاؤُنَا وَلا حَرَّمْنَا مِنْ شَيْءٍ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ حَتَّى ذَاقُوا بَأْسَنَا قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ * قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ * قُلْ هَلُمَّ شُهَدَاءَكُمُ الَّذِينَ يَشْهَدُونَ أَنَّ اللَّهَ حَرَّمَ هَذَا فَإِنْ شَهِدُوا فَلا تَشْهَدْ مَعَهُمْ وَلا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنَا وَالَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَهُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ﴾

{Orang-orang yang mempersekutukan Tuhan, akan mengatakan: "Jika Allah menghendaki, niscaya kami dan bapak-bapak kami tidak mempersekutukan-Nya dan tidak (pula) kami mengharamkan barang sesuatu apapun". Demikian pulalah orang-orang sebelum mereka telah mendustakan (para rasul) sampai mereka merasakan siksaan Kami. Katakanlah: "Adakah kamu mempunyai sesuatu pengetahuan sehingga dapat kamu mengemukakannya kepada Kami?" Kamu tidak mengikuti kecuali persangkaan belaka, dan kamu tidak lain hanyalah berdusta. Katakanlah: "Allah mempunyai hujjah yang jelas lagi kuat; maka jika Dia menghendaki, pasti Dia memberi petunjuk kepada kamu semuanya." Katakanlah: "Bawalah kemari saksi-saksi kamu yang dapat mempersaksikan bahwasanya Allah telah mengharamkan (makanan yang kamu) haramkan ini" Jika mereka mempersaksikan, maka janganlah kamu ikut pula menjadi saksi bersama mereka; dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, sedang mereka mempersekutukan Tuhan mereka.} [18].

والحمد لله وحده.
Dan segala puji bagi Allah dan Keesaannya.


Yang berdosa dan uang lemah

Ahmad Al-Hasan



-----------------------------
[1]. Surah Al-Syura (42): 52.
[2]. Surah An-Naml (27): 8.
[3]. Surah Al-Mu'minuun ( 23): 18-20.
[4]. Surah Saba ' (34): 18.
[5]. Bihar Al-Anwar: H 52, Hal. 336.
[6]. Al-Kafi- Al-Al-Kulaini: J 1, Hal. 402.
[7]. Basa'ir Ad-Darajat: Hal. 48.
[8]. Saudara akan mendapati maklumat lanjut mengenai Perjanjian dan Al-Hajar (Batu) di mana Perjanjian itu terdapat dalam Lampiran 5.
[9]. Basa'ir Al-Darajat: Halaman 48.
[10]. Basa'ir Al-Darajat: Halaman 48.
[11]. Basa'ir Al-Darajat-Muhammad Bin Al-Hasan As-Shaffar: Hal. 48.
[12]. Surah Al-Baqarah (2): 189.
[13]. Surah Al-Sajadah (32): 5.    
[14]. Perkataan ini, jika ia datang ke alam ini, ia akan menjadi hakim di antara orang-orang yang benar dan dusta dengan kebenaran dan keadilan, jadi ia adalah satu syarat untuk penghakiman ini, dan ia adalah janji yang Allah janjikan kepada semua nabi-nabi dan Aushiak terdahulu,
(وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ)
(Dan sesungguhnya telah tetap janji Kami kepada hamba-hamba Kami yang menjadi rasul,) [Surah Al-Shaffat (37):171].
(وَمَا كَانَ النَّاسُ إِلاَّ أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُواْ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ فِيمَا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ)
(Manusia dahulunya hanyalah satu umat, kemudian mereka berselisih. Kalau tidaklah karena suatu ketetapan yang telah ada dari Tuhanmu dahulu, pastilah telah diberi keputusan di antara mereka, tentang apa yang mereka perselisihkan itu.) [Surah Yunus (10):19].
(وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ وَلَوْلاَ كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ)
(Dan sesungguhnya Kami telah memberikan Kitab kepada Musa, lalu diperselisihkan tentang Kitab itu. Dan seandainya tidak ada ketetapan yang telah terdahulu dari Tuhanmu, niscaya telah ditetapkan hukuman di antara mereka. Dan sesungguhnya mereka dalam keraguan yang menggelisahkan terhadap Al Quran.) [Surah Hud ( 11):110], Surah Fushshilat (41): 45.
(وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّكَ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ أُورِثُوا الْكِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مُرِيبٍ)        
(Dan mereka tidak berpecah belah, kecuali setelah datang pada mereka ilmu pengetahuan, karena kedengkian di antara mereka. Kalau tidaklah karena sesuatu ketetapan yang telah ada dari Tuhanmu dahulunya (untuk menangguhkan azab) sampai kepada waktu yang ditentukan, pastilah mereka telah dibinasakan. Dan sesungguhnya orang-orang yang diwariskan kepada mereka Al-Kitab sesudah mereka, benar-benar berada dalam keraguan yang menggoncangkan tentang kitab itu.) [Surah Al-Syura (42):14]
Kalimah ini adalah Al-Qa'im Al-Mahdi (as) dan hukuman yang beliau iringi, dan kedatangannya membawa dua puluh lapan huruf pengetahuan untuk menyebarkan dua puluh tujuh di kalangan manusia untuk mereka mengetahui Ketidakupayaan untuk mengenal huruf terakhir atau makrifah Realiti dan hakikat dan Al-Qa'im mesti datang selepas akhir beberapa hari terakhir, supaya kedatangannya berada dalam masa yang Allah perintahkan dalam hari terakhir bulan Allah, yang bermakna pada akhir zaman
(قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ * إِلَى يَومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ)
((Allah) berfirman: "maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh,* sampai hari (suatu) waktu yang telah ditentukan,) Surah Al-Hijr 15): 37-38, Hari terakhir, hari ghaib yang melambangkan huruf tersembunyi dan dilindungi.
Imam Al-Mahdi mestilah ghaib dan tidak muncul sehingga kalimah Allah selesai, dan Al-Qa'im akan membawa urusan itu dari anaknya dalam Alam Jasmani (dunia) ini, sehingga Al-Mahdi mampu untuk menunjukkan seruannya dengan kehadiran waris dan hukuman yang menemaninya, jadi Al-Qa'im adalah kalimah Allah dan hukuman di mana Allah membalas kepada musuh-musuh-Nya dan musuh-musuh para nabi dan Aushiak, dan dia adalah janji Allah kepada nabi-nabi-Nya iaitu kemenangan mereka pada akhirnya, dan dia sendiri akan menghukum dan pertolongan yang terhad yang menyertai dakwah mereka sebelum ini, dan dia akan menjadi hukuman dan kemenangan yang paling besar yang Allah janjikan kepada mereka di akhir zaman dari hari hari-hari Allah
(وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ * إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ * وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ * فَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ * وَأَبْصِرْهُمْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ * أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ * فَإِذَا نَزَلَ بِسَاحَتِهِمْ فَسَاء صَبَاحُ الْمُنذَرِينَ)
(Dan sesungguhnya telah tetap janji Kami kepada hamba-hamba Kami yang menjadi rasul, (yaitu) sesungguhnya mereka itulah yang pasti mendapat pertolongan. Dan sesungguhnya tentera Kami itulah yang pasti menang, Maka berpalinglah kamu (Muhammad) dari mereka sampai suatu ketika. Dan lihatlah mereka, maka kelak mereka akan melihat (azab itu). Maka apakah mereka meminta supaya siksa Kami disegerakan? Maka apabila siksaan itu turun dihalaman mereka, maka amat buruklah pagi hari yang dialami oleh orang-orang yang diperingatkan itu.) Surah Al-Shaffat (37): 171-177.
[15]. Surah Tha ha (20): 129.
[16]. Dalam martabat Kenyataan dan Hakikat atau Nama Teragung, Yang Teragung lagi Maha Teragung,
Dari Abu Ja'far (as), beliau berkata: (Nama Allah Yang Teragung mempunyai tujuh puluh tiga huruf. Salah satu huruf tersebut terdapat pada Ashif (bin Barkhiyah). Dengannya dia bercakap di bumi antara beliau dan takhta Ratu Balqis dari ditenggelamkan sehingga dia boleh membawa takhta itu dengan tangan dan kemudian tanah itu kembali lebih cepat daripada sekelip mata, Di sisi kami ada Nama Yang Teragung yang terdapat tujuh puluh dua huruf bersama kami. Satu ada di sisi Allah Ta’ala sumbanganNya pada ilmu ghaib di sisiNya. Dan tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi, lagi Maha Agunf) Al-Kafi: Jilid 1, Halaman 230.
Dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Bahawa Isa Ibn Mariam (as) diberikan dua huruf dan dia telah beramal dengannya. Empat huruf telah diberikan kepada Musa. Lapan huruf telah diberikan kepada Ibrahim. Lima belas huruf telah diberikan kepada Nuh. Dua puluh lima huruf telah diberikan kepada Adam. Sesungguhnya Allah, Yang Maha Tinggi, menggabungkan kesemuanya untuk Muhammad (S). Nama Allah Yang Teragung mempunyai tujuh puluh tiga huruf. Tujuh puluh dua huruf yang diberikan kepada Muhammad (S) dan Dia menghijab satu huruf) Al-Kafi: V1, Halaman 230.
Dari Ali bin Muhammad al-Naufali telah berkata bahawa dia mendengar Abi Al-Hasan Shahib Al-'Askari (as) mengatakan yang berikut: (Nama Allah Yang Teragung mempunyai tujuh puluh tiga huruf. Terdapat hanya satu huruf pada Ashif (bin Barkhiyah). Dengannya dia bercakap pada tanah dan ditebuk tanah antara dia dan Saba’, mengambil singgahsana Ratu Balqis dan dia telah persembahkan kepada Sulaiman. Tanah itu kemudian kembali kepada keadaan asal dalam tempoh kurang dari sekelip mata. Terdapat tujuh puluh dua dari huruf di sisi kami. Satu huruf pada Allah yang Dia telah menyimpannya dalam Ilmu ghaib) Al-Kafi: Jilid1, Halaman
[17]. Dalam Martabat Al-Zhat Au Al-Ism Al-A’dzam Al-A’dzam Al-A’dzam
[18]. Surah Al-An'am (6): 148-150.



✡✡✡✡✡




Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas




Tiada ulasan: