Isnin, 25 Disember 2017

4. Beberapa masalah.


Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur - Dabbah Al-Ardh wa Thala3a Al-Masyriq


Bab III: Yang Muncul Di Timur.
4. Beberapa masalah.


Telah dikatakan ada beberapa masalah mengenai cadangan ini dan sebahagian daripada masalah ini ialah:

1. Terdapat beberapa orang yang percaya bahawa  melihat komet planet (bintang berekor) adalah satu pemandangan kejadian semula jadi yang berlaku di langit dan ianya dapat dilihat kejadiannya dan mungkin terdapat juga agamawan yang berkongsi pendapat dengan mereka. Sebenarnya, sudah tentulah keadaan ini semula jadi dan berulang dan sering telah ditulis oleh ahli sejarah banyak berlaku keadaan komet-komet yang melingkari di langit dan pada pelbagai peringkat masa.

Mungkin apa yang diriwayatkan oleh Ibn Thawus dalam Al-Malahim Wa Al-Fitan hal 42 yang banyak menyaksikan kesaksian-kesaksian sebagai bukti yang alamat tersebut bukan kebendaan tetapi sebagai simbol perlambangan, jika tidak, mengapa tidak diharapkan dicapai selepas semua keadaan-keadaan itu:.

(Dan saya melihat bintang berekor (komet) muncul pada bulan Muharram tahun seratus empat puluh lima pada waktu fajar menyingsing dan kami lihat di antara fajar sepanjang penghuhung bulan Muharram dan kemudian menghilang dan kemudian kami telah lihat selepas matahari terbenam pada waktu senja dan selepas antara terbit dan terbenam matahari, dua atau tiga bulan dan kemudian menghilang dalam dua atau tiga tahun dan kemudian kami melihat sebuah bintang menghilang cahayanya dari pandangan mata, hampir masuk musim sejuk berpaling mengelilingi laluan edarannya pada bulan-bulan Jamad Al-Awwal dan Jamad Al-Akhir dan hari-hari Rajab kemudian menghilang, Kemudian kami melihat sebuah bintang tidak terang cahayanya munxul di sebelah kanan menghadap ke Syam tampak menghala ke Khazaf dari (Armenia). Tamat

Adalah diketahui bahawa terdapat banyak komet di sekitar bumi dan bentuk-bentuk Meteor secara berkala, termasuk komet Halley, yang muncul hampir setiap 76 tahun, yang menjadikannya dianggap komet yang disebut dalam riwayat-riwayat terdahulu suatu Fenomena alam yang dikecualikan,

Adapun yang dimaksudkan dengan komet, dari bayangan riwayat-riwayat disebut dalam halaman sebelum ini dan yang tidak mewakili semua riwayat yang diamati dibawah tajuk ini, bahawa komet yang disebutkan boleh memilih tertentu yang aneh seperti ular atau seperti tanduk sehingga hampir hujungnya bertemu ia yang dimaksudkan adalah berbentuk menyeripai bulatan atau meteor (bintang berekor) dari timur ke barat terdiri daripada komet garis melengkung berbentuk menyeripai bulatan juga. Iaitu, riwayat-riwayat menjadikan keadaan terakhir untuk muncul membentuk bulatan untuk komet ini. Sekiranya kita meneliti pada riwayat-riwayat yang dibawakan oleh Ansar yang menjadikan kebangkitan sebagai syarat menyediakannya, maksudnya akan jelas sekali
dan tidak diperlukan ulasan-ulasan lagi..

Dari Abi Ja’far (as): (... dan tiga ratus orang dan beberapa orang penduduk Mekah akan membai’ahnya, mereka akan keluar dari Mekah dan membentuk seperti bulatan, aku katakan, apakah bulatan itu? Beliau berkata sepuluh ribu orang lelaki [263]

Dari Abi Abdillah (as): (tidak akan keluar Al-Qaim (as) sehingga terbentuknya bulatan (Al-Halaqah) lengkap, aku katakan, apakah bulatan lengkap itu? Beliau berkata sepuluh ribu orang, Jibrail di sebelah kanan dan Mikail di sebelah kirinya dan kemudian berkibar panji-panji, maka tidak ada seorang pun yang tinggal timur dan barat melainkan dilaknatnya, Dan ia adalah panji-panji Rasulullah (S) yang diturunkan oleh Jibrail pada hari Badar ...) [264]

Dari Abi Ja’far (as): (... Apabila keluar (iaitu Al-Qaim (as)) sambil bersandar belakangnys di Ka'bah dan berhimpun tiga ratus tiga belas orang-orang pertama yang mengucapkan ayat ini
﴿بَقِيَّتُ اللَّـهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ﴾
(Tinggalan Allah adalah lebih baik bagimu jika kamu orang-orang yang beriman) [265]
Kemudian dia berkata, "Aku Tinggalan Allah di bumiNya, dan apabila berhimpun kepadanya ikatan itu, ia adalah sepuluh ribu orang ..." [266] 

Dari Muhammad Al-Baqir (as): (Apabila bertemu Ikatan ini dari Ahli Ikhlas menunjukkan urusannya, dan apabila ikatannya dipenuhi oleh sepuluh ribu orang yang keluar dengan izin Allah AWJ ...) [267]

Walau bagaimanapun berbanding kefahaman lingkaran (cincin) atau ikatan yang terkandung di dalam riwayat-riwayat yang dikemukakan secara umum yang telah diterima pakai dalam tafsiran makna komet, kami dapati bahawa lingkaran (cincin) itu adalah komet atau padanan kata yang sama dari riwayat-riwayat sebelumnya yang berkaitan atau keadaan yang menentukan permulaan kezuhuran suci, dan pemahaman sebelumnya bagi riwayat lingkaran (cincin) adalah fahaman dengan makna secara zahir dan terdapat tafsiran bagi riwayat-riwayat yang difahamkan dari Al-Syed Ahmad Al- Hassan (as), dan Ini secara amnya bermakna penyempurnaan lingkaran (cincin) iaitu kemunculan Al-Syed Ahmad Al- Hassan (as), Dan sebagai penghubung di antara dua belas Imam-imam maksum (as) dan Mahdi-mahdi (as), dan hakikat penampilannya adalah permulaan kezuhuran Imam Mahdi (as) Dan permulaan pemerintahan Daulah Keadilan Ilahi yang diutus sebelum Imam Mahdi (as) dan hakikat seorang dari Mahdi-mahdi akan menjadikan lingkaran (cincin) ini penghubung antara para Imam (as) an Mahdi-mahdi (as), Dengan itu melengkapkan lingkaran (cincin) dan untuk mencapai tujuan..

Makna ini bersesuaian dengan makna pemahaman tentang riwayat-riwayat terdahulu yang dianggap sebagai benda-benda samawi (objek angkasa) dan apa yang mengikutnya dari bahagian-bahagian dan butir-butir perinciannya. Adapun apa yang menyokong riwayat ini, ia adalah apa yang telah dinyatakan dalam bahagian pertama yang dianggap sebagai benda-benda samawi secara khusus dan bukan sesuatu yang lain.


-----------------------------
[263] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 656.
[264] Ghaibah Al-Nu3mani hal 308.
[265] Hud 11:86
[266] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 191
[267] I3lam Al-Wari hal 435.



2. Pelbagai ungkapan atau nama benda-benda samawi (objek angksa) yang terkandung dalam riwayat apabila dianggap benar yang mungkin dianggap sebagai pelengkap atau mengikut pendekatan simbol perlambangan yang diterima pakai dalam riwayat-riwayat tersebut, dan kepelbagaian dalam tatanama memberikan kewajaran untuk menyatukan mereka dalam satu keupayaan pada masa yang sama. Penggunaan simbol oleh riwayat untuk tujuan-tujuannya telah menjadikan mereka menyerah, tetapi kepelbagaian dalam nama, bagaimana untuk menjadi kewajaran itu untuk penyatuan keupayaan yang dimaksudkan?!

Soalan ini boleh dijawab dengan mengikut riwayat-riwayat yang sama, jika mengikuti jenis alamat tersebut akan didapati ianya mempunyai dalil-dalil yang kuat untuk permulaan kezuhuran dan ianya membawa sifat suci dan tempat wujudnya alamat tersebut hampir dalam riwayat-riwayat yang satu, ia merupakan permulaan kezuhuran yang berlaku tiba-tiba, dan alamat-alamat yang mendahului biasanya apa yang mereka ada hanyalah akhlak dan kemasyarakatan, alamat-alamat yang mengikutinya biasanya kekacauan dan pembunuhan dan ia adalah alamat-alamat azac (siksaan), ini adalah sifat yang hampir melengkapi oleh tampilnya alamat tersebut, Ia memerlukan ibarat pada tempat dan jalan kezuhuran yang tiba-tiba, dan mutu alamat tersebut (alamat alami) sebagai tambahan kepada apa yang kami telah sebutkan tanda-tanda awal pada sebahagian riwayat kerana semua peribadi ini memerlukan penyatuan menyeluruh pada peribadi sebenar dan keperibadian yang satu, Inilah apa yang kami tetapkan dan riwayat-riwayat yang lain memberikan kesahihan lengkap untuk persiapan pertama pada permulaan kezuhuran sehingga ia sampai kepada perintah pada yang berpaling darinya adalah terdiri dari ahli neraka.

3. Sebahagian masalah boleh ditolak ke atas riwayat yang mungkin menyalahi sebahagian kefahaman yang terkandung di dalamnya, seperti riwayat yang dinaqalkan daripada Imam Al-Shadiq (as) (Sungguh demi Allah! Suatu saat Mahdi kalian akan ghaib dari kamu sehingga orang yang bodoh di kalangan kamu berkata, apa saja bagi Allah diperlukan pada Aali Muhammad dan kemudian datang seumpama meteor (bintang berekor) yang cahayanya menembus, maka akan dipenuhinya dengan keadilan seperti sebelumnya dipenuhi dengan kezaliman dan kebencian) [268]

Riwayat ini dan yang lainnya membentangkan kefahaman yang ada yang mungkin bertentangan dengan cadangan yang menyokong wujud pembuka jalan yang mendahului kezuhuran Al-Imam (as), hakikat bahawa riwayat ini dan yang lainnya yang mengumumkan Imam Mahdi (as) adalah orang yang datang seumpama meteor (bintang berekor) yang cahayanya menembus.. ini tidak berlawanan dengan pembentangan umum bagi pembuka jalan dengan bukti kewujudannya dan peranannya oleh banyak riwayat yang tidak boleh diabaikan atau ditinggalkan, yang memerlukan kesepakatan antara dua kumpulan dari riwayat-riwayat tersebut akan dianggap bahawa makna riwayat-riwayat ini adalah pembuka jalan yang menjadi pertimbangan itu tentu saja begitu kuat, Maka dia mewakili Imam (as), yang diperintahkan oleh Imam (as) , Oleh itu ia adalah rampasan kuasa terhadap Imam (as) sendiri, tentulah tidak ada pergeseran antara kedua maknanya..

Adaoun kemungkinan yang dimaksudkan dalam riwayat itu pembuka jalan (Al-Mumahhad)
itu sendiri tidak membangkit syarat pada nama (Al-Mahdi). Dan keghaiban yang disebutkan dalam riwayat menunjukkan ia berkaitan ke atasnya. Mahdi pertama juga dipanggil Al-Mahdi, dan dia juga melalui keghaiban dan ua juga berlaku
sebelum bangkitnya Imam Mahdi (as). iaitu
dalam tempoh persiapan (membuka jalan) dan permulaan kezuhuran

Dari Amirul Mukminin (as): (...Aku sedang berfikir akan bayi baru lahir yang akan lahir dari keturunan kesebelas keturunanku, beliau adalah Al-Mahdi yang akan memenuhi dunia ini dengan keamanan dan keadilan seperti ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Dia akan hilang (kebimbangan) dan ghaib di mana sesetengah orang akan sesat dari kebenaran dan beberapa orang lain akan mencari jalan mereka ke jalan yang betul.” Aku kemudian bertanya: “Wahai Maulai, berapa lama akan hilang (kebimbangan) dan ghaib ini akan berlalu?” Beliau menjawab: “Enam hari, enam bulan, atau enam tahun....) [269] adalah jelas dari riwayat ini, yang dimaksudkan kelahiran Mahdi Pertama (as) Yang mana dari belakangnya (iaitu benih) Imam Imam Mahdi (as) kerana ia adalah yang ke sebelas daro sulbi Amirul Mukminin (as):  yang muncul sebelum atau permulaan kezuhuran, Maka anggapan kemunculan Mahdi Pertama selepas Imam Mahdi (as) adalah salah,, ini adalah sebagai tambahan kepada tempoh keghaiban di dalam riwayat di atas berbeza daripada tempoh keghaiban Imam Mahdi (as). Banyak kitab-kitab ansar menulis kajian riwayat ini dan ianya secara terperinci , maka tidak ada keperluan untuk mengulanginya.

Jadi Kemungkinan kedua ini untuk memahami (iaitu menganggap meteor (bintang berekor) yang cahayanya menembus adalah pembuka jalan) dan kedua-dua kemungkinan ini berakhir dengan satu hasil, bahawa maksud dari meteor (bintang berekor) yang cahayanya menembus adalah membuka jalan untuk Imam Mahdi (as0 Dari Ka’ab Al-Ahbar: (bahawa bintang yang muncul dari timur sebelum keluar Al-Mahdi adalah bintang berekor (komet) yang bersinar) [270]
  

Dari Nu’aim bin Hammad: (alamat yang muncul di timur seumpama tanduk) [271]


• Dari Rasulullah (S): (Bagaimana kamu jika umatku berputus asa dengan Al-Mahdi? Kedatangannya seperti matahari terbit yang akan bergembira dengannya penduduk langit dan bumi ...) [272]
                                                          

------------------------------
[268] Basyarah Al-Islam, hal 164.
[269] Ghaibah Al-Thusi hal 165.
[270] Basyarah Al-Islam, hal 258
[271] Al-Malahim Wa Al-Fitan oleh Ibn Thawus hal43.
[272] Kitab Al-Raj3ah oleh oleh Al-Mirza Muhammad Al-Istrabadi hal 40.





Tiada ulasan: