Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur - Dabbah Al-Ardh wa Thala3a Al-Masyriq
Bab III: Yang Muncul Di Timur.
4. Beberapa masalah.
Telah dikatakan ada beberapa masalah mengenai cadangan ini dan sebahagian daripada masalah ini ialah:
Telah dikatakan ada beberapa masalah mengenai cadangan ini dan sebahagian daripada masalah ini ialah:
1. Terdapat beberapa
orang yang percaya bahawa melihat komet
planet (bintang berekor) adalah satu pemandangan kejadian semula jadi yang
berlaku di langit dan ianya dapat dilihat kejadiannya dan mungkin terdapat juga
agamawan yang berkongsi pendapat dengan mereka. Sebenarnya, sudah tentulah
keadaan ini semula jadi dan berulang dan sering telah ditulis oleh ahli sejarah
banyak berlaku keadaan komet-komet yang melingkari di langit dan pada pelbagai
peringkat masa.
Mungkin apa yang diriwayatkan oleh Ibn Thawus dalam
Al-Malahim Wa Al-Fitan hal 42 yang banyak menyaksikan kesaksian-kesaksian
sebagai bukti yang alamat tersebut bukan kebendaan tetapi sebagai simbol perlambangan,
jika tidak, mengapa tidak diharapkan dicapai selepas semua keadaan-keadaan itu:.
(Dan saya melihat bintang
berekor (komet) muncul pada bulan Muharram tahun seratus empat puluh lima pada
waktu fajar menyingsing dan kami lihat di antara fajar sepanjang penghuhung bulan
Muharram dan kemudian menghilang dan kemudian kami telah lihat selepas matahari
terbenam pada waktu senja dan selepas antara terbit dan terbenam matahari, dua
atau tiga bulan dan kemudian menghilang dalam dua atau tiga tahun dan kemudian kami
melihat sebuah bintang menghilang cahayanya dari pandangan mata, hampir masuk
musim sejuk berpaling mengelilingi laluan edarannya pada bulan-bulan Jamad Al-Awwal
dan Jamad Al-Akhir dan hari-hari Rajab kemudian menghilang, Kemudian kami melihat
sebuah bintang tidak terang cahayanya munxul di sebelah kanan menghadap ke Syam
tampak menghala ke Khazaf dari (Armenia). Tamat
Adalah diketahui
bahawa terdapat banyak komet di sekitar bumi dan bentuk-bentuk Meteor secara
berkala, termasuk komet Halley, yang muncul hampir setiap 76 tahun, yang menjadikannya
dianggap komet yang disebut dalam riwayat-riwayat terdahulu suatu Fenomena alam
yang dikecualikan,
Adapun yang dimaksudkan
dengan komet, dari bayangan riwayat-riwayat disebut dalam halaman sebelum ini
dan yang tidak mewakili semua riwayat yang diamati dibawah tajuk ini, bahawa
komet yang disebutkan boleh memilih tertentu yang aneh seperti ular atau seperti tanduk sehingga hampir hujungnya bertemu
ia yang dimaksudkan adalah berbentuk menyeripai bulatan atau meteor (bintang
berekor) dari timur ke barat terdiri daripada komet garis melengkung berbentuk
menyeripai bulatan juga. Iaitu, riwayat-riwayat menjadikan keadaan terakhir
untuk muncul membentuk bulatan untuk komet ini. Sekiranya kita meneliti pada
riwayat-riwayat yang dibawakan oleh Ansar yang menjadikan kebangkitan sebagai syarat
menyediakannya, maksudnya akan jelas sekali
dan tidak diperlukan
ulasan-ulasan lagi..
Dari Abi Ja’far (as):
(... dan tiga ratus orang dan beberapa orang penduduk Mekah akan membai’ahnya,
mereka akan keluar dari Mekah dan membentuk seperti bulatan, aku katakan,
apakah bulatan itu? Beliau berkata sepuluh ribu orang lelaki [263]
Dari Abi Abdillah (as):
(tidak akan keluar Al-Qaim (as) sehingga terbentuknya bulatan (Al-Halaqah) lengkap,
aku katakan, apakah bulatan lengkap itu? Beliau berkata sepuluh ribu orang,
Jibrail di sebelah kanan dan Mikail di sebelah kirinya dan kemudian berkibar
panji-panji, maka tidak ada seorang pun yang tinggal timur dan barat melainkan dilaknatnya,
Dan ia adalah panji-panji Rasulullah (S) yang diturunkan oleh Jibrail pada hari
Badar ...) [264]
Dari Abi Ja’far (as): (...
Apabila keluar (iaitu Al-Qaim (as)) sambil bersandar belakangnys di Ka'bah dan
berhimpun tiga ratus tiga belas orang-orang pertama yang mengucapkan ayat ini
﴿بَقِيَّتُ اللَّـهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن
كُنتُم مُّؤْمِنِينَ﴾
(Tinggalan Allah adalah lebih baik bagimu jika
kamu orang-orang yang beriman) [265]
Kemudian dia berkata, "Aku Tinggalan
Allah di bumiNya, dan apabila berhimpun kepadanya ikatan itu, ia adalah sepuluh
ribu orang ..." [266]
Dari Muhammad Al-Baqir
(as): (Apabila bertemu Ikatan ini dari Ahli Ikhlas menunjukkan urusannya, dan apabila
ikatannya dipenuhi oleh sepuluh ribu orang yang keluar dengan izin Allah AWJ
...) [267]
Walau bagaimanapun berbanding kefahaman
lingkaran (cincin) atau ikatan yang terkandung di dalam riwayat-riwayat yang
dikemukakan secara umum yang telah diterima pakai dalam tafsiran makna komet,
kami dapati bahawa lingkaran (cincin) itu adalah komet atau padanan kata yang
sama dari riwayat-riwayat sebelumnya yang berkaitan atau keadaan yang
menentukan permulaan kezuhuran suci, dan pemahaman sebelumnya bagi riwayat lingkaran
(cincin) adalah fahaman dengan makna secara zahir dan terdapat tafsiran bagi
riwayat-riwayat yang difahamkan dari Al-Syed Ahmad Al- Hassan (as), dan Ini
secara amnya bermakna penyempurnaan lingkaran (cincin) iaitu kemunculan Al-Syed
Ahmad Al- Hassan (as), Dan sebagai penghubung di antara dua belas Imam-imam maksum
(as) dan Mahdi-mahdi (as), dan hakikat penampilannya adalah permulaan kezuhuran
Imam Mahdi (as) Dan permulaan pemerintahan Daulah Keadilan Ilahi yang diutus sebelum
Imam Mahdi (as) dan hakikat seorang dari Mahdi-mahdi akan menjadikan lingkaran
(cincin) ini penghubung antara para Imam (as) an Mahdi-mahdi (as), Dengan itu
melengkapkan lingkaran (cincin) dan untuk mencapai tujuan..
Makna ini bersesuaian
dengan makna pemahaman tentang riwayat-riwayat terdahulu yang dianggap sebagai benda-benda
samawi (objek angkasa) dan apa yang mengikutnya dari bahagian-bahagian dan
butir-butir perinciannya. Adapun apa yang menyokong riwayat ini, ia adalah apa
yang telah dinyatakan dalam bahagian pertama yang dianggap sebagai benda-benda
samawi secara khusus dan bukan sesuatu yang lain.
-----------------------------
[263] Bihar Al-Anwar: J 52 hal 656.
[264] Ghaibah
Al-Nu3mani hal 308.
[265] Hud 11:86
[266] Bihar Al-Anwar:
J 52 hal 191
[267] I3lam Al-Wari hal
435.
2. Pelbagai ungkapan atau
nama benda-benda samawi (objek angksa) yang terkandung dalam riwayat apabila
dianggap benar yang mungkin dianggap sebagai pelengkap atau mengikut pendekatan
simbol perlambangan yang diterima pakai dalam riwayat-riwayat tersebut, dan
kepelbagaian dalam tatanama memberikan kewajaran untuk menyatukan mereka dalam satu
keupayaan pada masa yang sama. Penggunaan simbol oleh riwayat untuk tujuan-tujuannya
telah menjadikan mereka menyerah, tetapi kepelbagaian dalam nama, bagaimana
untuk menjadi kewajaran itu untuk penyatuan keupayaan yang dimaksudkan?!
Soalan ini boleh dijawab
dengan mengikut riwayat-riwayat yang sama, jika mengikuti jenis alamat tersebut
akan didapati ianya mempunyai dalil-dalil yang kuat untuk permulaan kezuhuran dan
ianya membawa sifat suci dan tempat wujudnya alamat tersebut hampir dalam riwayat-riwayat
yang satu, ia merupakan permulaan kezuhuran yang berlaku tiba-tiba, dan alamat-alamat
yang mendahului biasanya apa yang mereka ada hanyalah akhlak dan kemasyarakatan,
alamat-alamat yang mengikutinya biasanya kekacauan dan pembunuhan dan ia adalah alamat-alamat azac (siksaan), ini adalah sifat
yang hampir melengkapi oleh tampilnya alamat tersebut, Ia memerlukan ibarat pada
tempat dan jalan kezuhuran yang tiba-tiba, dan mutu alamat tersebut (alamat alami)
sebagai tambahan kepada apa yang kami telah sebutkan tanda-tanda awal pada
sebahagian riwayat kerana semua peribadi ini memerlukan penyatuan menyeluruh pada
peribadi sebenar dan keperibadian yang satu, Inilah apa yang kami tetapkan dan riwayat-riwayat
yang lain memberikan kesahihan lengkap untuk persiapan pertama pada permulaan kezuhuran
sehingga ia sampai kepada perintah pada yang berpaling darinya adalah terdiri
dari ahli neraka.
3. Sebahagian masalah boleh ditolak ke atas riwayat
yang mungkin menyalahi sebahagian kefahaman yang terkandung di dalamnya,
seperti riwayat yang dinaqalkan daripada Imam Al-Shadiq (as) (Sungguh demi
Allah! Suatu saat Mahdi kalian akan ghaib dari kamu sehingga orang yang
bodoh di kalangan kamu berkata, apa saja bagi Allah diperlukan pada Aali
Muhammad dan kemudian datang seumpama meteor (bintang berekor) yang cahayanya
menembus, maka akan dipenuhinya dengan keadilan seperti sebelumnya dipenuhi
dengan kezaliman dan kebencian) [268]
Riwayat ini dan yang lainnya
membentangkan kefahaman yang ada yang mungkin bertentangan dengan cadangan yang
menyokong wujud pembuka jalan yang mendahului kezuhuran Al-Imam (as), hakikat
bahawa riwayat ini dan yang lainnya yang mengumumkan Imam Mahdi (as) adalah
orang yang datang seumpama meteor (bintang berekor) yang cahayanya menembus..
ini tidak berlawanan dengan pembentangan umum bagi pembuka jalan dengan bukti
kewujudannya dan peranannya oleh banyak riwayat yang tidak boleh diabaikan atau
ditinggalkan, yang memerlukan kesepakatan antara dua kumpulan dari riwayat-riwayat
tersebut akan dianggap bahawa makna riwayat-riwayat ini adalah pembuka jalan yang
menjadi pertimbangan itu tentu saja begitu kuat, Maka dia mewakili Imam (as),
yang diperintahkan oleh Imam (as) , Oleh itu ia adalah rampasan kuasa terhadap
Imam (as) sendiri, tentulah tidak ada pergeseran antara kedua maknanya..
Adaoun kemungkinan yang dimaksudkan dalam
riwayat itu pembuka jalan (Al-Mumahhad)
itu sendiri tidak membangkit syarat pada nama
(Al-Mahdi). Dan keghaiban yang disebutkan dalam riwayat menunjukkan ia berkaitan
ke atasnya. Mahdi pertama juga dipanggil Al-Mahdi, dan dia juga melalui keghaiban
dan ua juga berlaku
sebelum bangkitnya Imam Mahdi (as). iaitu
dalam tempoh persiapan
(membuka jalan) dan permulaan kezuhuran
Dari Amirul Mukminin (as): (...Aku sedang
berfikir akan bayi baru lahir yang akan lahir dari keturunan kesebelas
keturunanku, beliau adalah Al-Mahdi yang akan memenuhi dunia ini dengan
keamanan dan keadilan seperti ia dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Dia
akan hilang (kebimbangan) dan ghaib di mana sesetengah orang akan sesat dari
kebenaran dan beberapa orang lain akan mencari jalan mereka ke jalan yang
betul.” Aku kemudian bertanya: “Wahai Maulai, berapa lama akan hilang
(kebimbangan) dan ghaib ini akan berlalu?” Beliau menjawab: “Enam hari,
enam bulan, atau enam tahun....) [269] adalah jelas dari riwayat
ini, yang dimaksudkan kelahiran Mahdi Pertama (as) Yang mana dari belakangnya
(iaitu benih) Imam Imam Mahdi (as) kerana ia adalah yang ke sebelas daro sulbi Amirul
Mukminin (as): yang muncul sebelum atau permulaan
kezuhuran, Maka anggapan kemunculan Mahdi Pertama selepas Imam Mahdi (as)
adalah salah,, ini adalah sebagai tambahan kepada tempoh keghaiban di dalam riwayat
di atas berbeza daripada tempoh keghaiban Imam Mahdi (as). Banyak kitab-kitab ansar
menulis kajian riwayat ini dan ianya secara terperinci , maka tidak ada
keperluan untuk mengulanginya.
Jadi Kemungkinan kedua
ini untuk memahami (iaitu menganggap meteor (bintang berekor) yang cahayanya
menembus adalah pembuka jalan) dan kedua-dua kemungkinan ini berakhir dengan
satu hasil, bahawa maksud dari meteor (bintang berekor) yang cahayanya menembus
adalah membuka jalan untuk Imam Mahdi (as0 Dari Ka’ab Al-Ahbar: (bahawa bintang
yang muncul dari timur sebelum keluar Al-Mahdi adalah bintang berekor (komet)
yang bersinar) [270]
Dari Nu’aim bin
Hammad: (alamat yang muncul di timur seumpama tanduk) [271]
• Dari Rasulullah (S): (Bagaimana kamu jika umatku berputus asa dengan Al-Mahdi? Kedatangannya seperti matahari terbit yang akan bergembira dengannya penduduk langit dan bumi ...) [272]
------------------------------
[268] Basyarah
Al-Islam, hal 164.
[269] Ghaibah Al-Thusi
hal 165.
[270] Basyarah
Al-Islam, hal 258
[271] Al-Malahim Wa Al-Fitan oleh Ibn Thawus
hal43.
[272] Kitab Al-Raj3ah
oleh oleh Al-Mirza Muhammad Al-Istrabadi hal 40.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan