Sabtu, 16 Disember 2017

Asas Kebenaran kedua




Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur - Dabbah Al-Ardh wa Thala3a Al-Masyriq

Asas Kebenaran kedua
    

Dan juga ayat-ayat (tanda-tanda) di segenap penjuru (ufuk-ufuk) Malakut, iaitu di segenap penjuru langit-langit, dan pada diri mereka sendiri dengan (rukya dan kasyaf), Maka Allah akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda KerajaanNya (Al-Malakut) sampai jelas kepada mereka bahawa keluarnya Al-Qaim itu adalah benar, dan yang berkata-kata dengan mereka adalah (Mahdi pertama dari dua belas Mahdi-mahdi). Ayat-ayat (tanda-tanda) ini adalah alamat-alamat yang mengiringi Mahdi Pertama, dan menerangkan kepada manusia bahawa ia adalah kebenaran (haq) dari Tuhan mereka)..

Maka ayat-ayat (tanda-tanda) itu di segenap penjuru (ufuk-ufuk) dan pada diri-diri mereka sendiri adalah yang berkata-kata dengannya Dabbah Al-Ardh, dan menegur manusia kerana mereka tidak beriman dengannya. Ia adalah ayat-ayat (tanda-tanda) di dalam kerajaan langit-langit (Malakut Al-Samawat)., dan ia adalah rukya dan kasyaf. Di sini kita perlu memberi tumpuan pada rukya, untuk mengetahui betapa pentingnya ia di sisi Allah SWT di dalam Al Qur'an, dan di sisi Al-Rasul (S) dan Ahl Bait baginda (as).
            

Di dalam Al-Quran: Allah SWT memanggil Rukya (kisah-kisah terbaik – Ahsan Al-Qishash) [158] dan mengisahkan kepada kita (Rukya Yusuf) [159], dan menerangkan kenyataannya berlaku di bumi, dan mengisahkan kepada kita (Rukya orang-orang yang dipenjara) [160]  dan kenyataannya yang berlaku dalam kehidupan di bumi, dan (mengisahkan Rukya Firaun) yang kafir [161] dan mengangkat Yusuf (as), seorang nabi dan mentadbir ekonomi negara berdasarkan rukya, dan kemudian kenyataannya berlaku dalam kehidupan, dan Al-Quran mengisahkan kepada kita (hal Balqis Ratu Kerajaan Saba’). Dia mengetahui bahawa Sulaiman (nabi yang mulia) melalui Rukya, dia membenarkan Rukya dan beriman pada akhirnya

﴿قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ﴾

(Berkata ia (Balqis): "Hai pembesar-pembesar, sesungguhnya telah dijatuhkan kepadaku sebuah kitab yang mulia), [162] 

Maka dari mana diketahui bahawa ia adalah kitab Karim (tulisan yang mulia), kalau tidak dari Allah melalui Rukya, dan begitu juga para nabi Allah dan Rasul-rasulNya, dan AuliakNya SWT tidak terpisah dengan Rukya pada (ayat ‘adzimah (besar) dari ayat-ayat Allah) : dan ia adalah cara (Allah berkata-kata dengan mereka). Maka rukya: adalah permulaan munculnya wahyu Ilahi

Adapun Al-Rasul: Baginda sangat mementingkan Rukya, sehingga baginda setiap hari selepas sholat subuh, berpaling kepada sahabatnya dan bertanya kepada mereka: (Adakah sesiapa membawa khabar gembira dari adakah sesiapa yang mendapat rukya.) [163] Pada hari yang tidak ada seorangpun sahabat yang memberitahu baginda tentang rukyanya, baginda berkata kepada mereka: Sebelum ini Jibrail telah berkata kepadaku: Bagaimana kami akan bawa dan akan perlihatkan kepada mereka rukya sedangkan ada kotoran pada kuku mereka.


---------------------------
[158] Allah SWT berfirman: (Kami menriwayatkan kepadamu kisah yang paling baik dengan mewahyukan Al Quran ini kepadamu, dan sesungguhnya kamu sebelumnya adalah termasuk orang-orang yang belum mengetahui.)) Yusuf 12:3:
[159] Allah SWT berfirman:
﴿إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِين﴾
(ketika Yusuf berkata kepada ayahnya: "Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku".) Yusuf 12:4
[160] Allah SWT berfirman:
﴿وَدَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيَانَ قَالَ أَحَدُهُمَا إِنِّي أَرَانِي أَعْصِرُ خَمْراً وَقَالَ الآخَرُ إِنِّي أَرَانِي أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسِي خُبْزاً تَأْآُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنَا بِتَأْوِيلِهِ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ﴾
(Dan bersama dengan dia masuk pula ke dalam penjara dua orang pemuda. Berkatalah salah seorang diantara keduanya: "Sesungguhnya aku bermimpi, bahawa aku memeras anggur". Dan yang lainnya berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi, bahawa aku membawa roti di atas kepalaku, sebahagiannya dimakan burung". Berikanlah kepada kami ta'birnya; sesungguhnya kami memandang kamu termasuk orang-orang yang pandai (menta'birkan mimpi).) Yusuf 12:36
[161] Allah SWT berfirman:
﴿وَقَالَ الْمَلِكُ إِنِّي أَرَى سَبْعَ بَقَرَاتٍ سِمَانٍ يَأْآُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعَ سُنبُلاَتٍ خُضْرٍ وَأُخَرَ يَابِسَاتٍ يَا أَيُّهَا الْمَلأُ أَفْتُونِي فِي رُؤْيَايَ إِن كُنتُمْ لِلرُّؤْيَا تَعْبُرُون﴾
(Raja berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang kering". Hai orang-orang yang terkemuka: "Terangkanlah kepadaku tentang ta'bir mimpiku itu jika kamu dapat mena'birkan mimpi".) Yusuf 12:43
[162] Al-Naml 27:29
[163] Lihat: Al-Kafi: J 8, hal 90, Bihar Al-Anwar: J 68 hal  177.


Baginda (S) bersabda: (Sesiapa yang melihatku, ia telah melihatku, Sesungguhnya syaitan tidak boleh menyerupaiku atau salah seorang dari Aushiakku) [164] dan baginda bersabda, dan baginda bersabda, dan baginda bersabda dalam satu rukya. Lihat Dar Al-Salaam [165], ada empat jilid yang dipenuhi dengan riwayat-riwayat khusus mengenai rukya. Ia diakui oleh Rasulullah (S) bahawa rukya adalah (jalan hidayah dan iman). Dengan itu diakui iman Khalid bin Sa’id bin Al-‘Ash Al-Amawi, melalui rukya bahawa dia telah melihat baginda (S). [166] Diakui rukya seorang Yahudi yang melihat Nabi Allah Musa (as) memberitahunya bahawa kebenaran bersama Muhammad (S) [167]. Dan Rasulullah (S) mengakui bahawa rukya itu adalah benar dari Allah, dan bahawa ia kalam Tuhan berbicara kepada hambaNya. [168]

Adapun telah diriwayatkan dari mereka Ahl Al-Bait (as): (Sesiapa yang melihat kami, ia telah melihat kami, Sesungguhnya syaitan tidak boleh menyerupai kami) [169]


------------------------------------
[164] Bihar Al-Anwar: J 30 hal 132, Dar Al-Salaam: J 1 hal 59.
[165] Sebuah kitab empat juzuk, ditulis oleh Al-Syeikh Al-Muhdats - Al-Mirza Husein Al-Nuri, pemilik Mustadrak Al-Wasail.
[166] Diriwayatkan oleh Ibn Sa'ad: (Dari Muhammad bin Abdullah bin ‘Amru bin ‘Utsman, katanya, Islamnya Khalid bin Sa’id sesudah ia tua, dan dia menjadi saudara-saudara awal yang masuk Islam, dan permulaan dia memeluk Islam adalah apabila dia melihat dalam tidurnya bahawa dia sedang berdiri di tepi api neraka, Beliau menyebut kemampuannya hanya Allah Yang Maha Mengetahui dan melihat dalam tidurnya seolah-olah bapanya menariknya ke dalam dan dia melihat Rasulullah memegang pangkal pahanya supaya tidak terjatuh. Dia bangun dari tidur dan dia berkata, aku bersumpah demi Allah, bahawa ini adalah rukya yang benar..) Al-Thabaqat: J 4 hal 94. .
[167] Dari Jabir bin Abdullah Al-Ansari, katanya: (Jandal bin Janadah Al-Yahudi masuk menemui Rasulullah (S) di Khaibar, beliau berkata: Wahai Muhammad, beritahu padaku apa yang tiada pada Allah, dan apa yang tidak dilakukan Allah, dan apa yang tidak diketahui oleh Allah, Rasulullah (S) bersabda: Adapun apa yang tiada pada Allah, adalah sekutu (rakan kongsi), Adapun apa yang tidak dilakukan oleh Allah adalah menzalimi hamba-hambaNya. Adapun apa yang tidak diketahui oleh Allah adalah apa yang kamu katakan wahai masyarakat Yahudi: bahawa ‘Uzair anak Allah, dan Allah tidak tahu bahawa Dia mempunyai anak, Lalu Jandal berkata: Aku bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah dan bahawa engkau adalah Rasul Allah yang sebenar.  Kemudian dia berkata: Ya Rasulullah, Semalam aku lihat dalam tidurku, Musa bin Imran (as) berkata kepadaku: Wahai Jandal Islamlah kamu di tangan Muhammad dan berpegang teguhlah kamu kepada aushiak selepasnya: maka aku memeluk agama Islam dan Dia telah memberi rezeki kepadaku  ...) Bihar Al-Anwar: J 36 hal 304 - 305. ˾-
[168] Hadits Imam Ali bin Abi Talib (as), lihat: Bihar Al-Anwar: J 58 hal 210
[169] Diriwayatkan oleh Al-Syeikh Al-Shaduq dari Abu Al-Hasan Ali bin Musa Al-Redha (as) bahawa (dia diberitahu oleh seorang lelaki dari penduduk Khurasan: "Wahai anak Rasulullah, aku melihat Rasulullah (S) dalam tidur seolah-olah baginda berkata kepadaku: Bagaimana kamu jika sebahagian daripada diriku dikebumikan di negerimu, dan kamu telah diamanahkan (memelihara) kirimanku; dan tersembunyi di tanahmu adalah bintangku?" Lalu Al-Ridha (as) berkata kepadanya: "Aku akan dikebumikan di negerimu; bahawa aku adalah sebahagian daripada Nabi mu; dan akulah kiriman dan bintang; bahkan sesiapa menziarahiku dan dia tahu apa yang diwajibkan Allah Azza wa Jalla, dari haqku dan taat padaku, maka aku dan bapaku adalah pemberi Syafaat kepadanya pada hari kiamat, dan sesiapa yang kami berikan Syafaat padanya akan terselamat walaupun dia memiliki dosa-dosa yang sama berat dengan dosa tsaqalain (kedua-dua) jin dan Manusia; dan sememangnya aku diberitahu oleh bapaku, daripada datukku, dari bapanya (as​​) bahawa Rasulullah (S) bersabda: "Sesiapa yang melihatku dalam tidurnya maka sesungguhnya dia telah melihatku, kerana syaitan tidak boleh menyerupai bentuk rupa ku, tidak juga dalam bentuk rupa sesiapa dari Aushiakku, tidak juga dalam bentuk rupa seseorang dari Syiah mereka, dan Rukya yang benar adalah sebahagian daripada tujuh puluh bahagian nubuwah (kenabian).") Man La Yahdhuruh Al-Faqih: Jilid 2 halaman 584.
[170] - Riwayat Al-Kulaini dari Abi Abdillah (as​​) bahawa dia berkata: "Bagi yang benar pada [Rukyah] itu adalah jika dia melihat selepas dua pertiga malam, dan dengan kedatangan para malaikat yang ada sebelum Sahur, maka ia adalah benar dan tidak khilaf Insya Allah." Al-Kafi: Jilid 8 halaman 91. hadits 62.
[171] Lihat Syarah Ushul Al-Kafi: - oleh Al-Mazandarani: J 11: hal 476.



Pada akhir zaman, yang tetap ada adalah pengelihatan orang mukmin dan rukyanya, [172] 

Imam Hussein (as) mengakui Iman (Wahab Al-Nasrani) pada rukya yang dilihatnya pada Isa (as), dan Imam Al-Redha (as) mengakui iman beberapa orang (yang meninggalkannya) dengan rukya yang dilihatnya, dia telah mendatangi Abu Al-Hasan Al-Redha (as) pada suatu rukya, dan berkata kepadanya: Allah mengembalikan aku kepada kebenaran. [173]

Jika kita inginkan lebih terperinci, maka ia akan jadi lebih panjang, tetapi apa yang anda lakukan untuk mereka yang menyangkal anda pada perkara yang jelas ini sebagaimana tampaknya matahari di siang hari, dan bagaimana anda menghujjah orang yang mengatakan bahawa ini (tengah malam (kegelapan) di waktu tengah hari) dan kita hanya boleh berkata:

إنا لله وإنا اليه راجعون، ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، وسيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينفلبون

Bahawa kita hanyalah kepunyaan Allah dan kepada-Nya kita kembali, dan tiada daya dan upaya melainkan pada Allah Yang Maha Tinggi Lagi Agung. Dan orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka akan kembali..

Allah SWT berfirman:

﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ۞
 إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِّن لِّقَاءِ رَبِّهِمْ ۗأَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُّحِيطٌ﴾

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (ayat-ayat) Kami di segala pelusuk bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahawa ia adalah kebenaran. Tiadakah cukup bahawa sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu? * Ingatlah bahawa sesungguhnya mereka adalah dalam keraguan tentang pertemuan dengan Tuhan mereka. Ingatlah bahawa sesungguhnya Dia Maha Meliputi segala sesuatu.) [174]

Inilah penafian mereka terhadap rukys, Ia adalah dari tanda-tanda (ayat-ayat) yang tinggi nilainya, tetapi kerana mereka berada dalam keraguan untuk bertemu dengan Tuhan mereka, Wal-Hamdu Lillahi Wahdah
..
Akhir kata-kata Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).

Hakikat bahawa Dabbah Al-Ardh adalah seorang pemberi peringatan yang mendahului Imam Mahdi (as) meletakkan kita di hadapan satu peringkat baru dalam penyelidikan di halaman peribadi ini dan dengan itu mengetahui kebenaran dan kedudukannya dan adakah mana-mana manusia boleh menjadi Dabbah Al-Ardh yang dijanjikan.


----------------------
 [172] Dari Imam Shadiq (as), beliau berkata: (pengelihatan dan rukya orang mukmin pada akhir zaman adalah satu per tujuh puluh bahagian dari nubuwah.) Dar Al-Salam: J 1, hal 18
[173] Al-Hasan bin Ali Al-Wasya berkata, (Kami bersama seorang lelaki di kota Maru dan bersama kami itu adalah seorang lelaki Waqifi (yang berundur), jadi aku berkata kepadanya: "Takutlah pada Allah, sesungguhnya aku pernah seperti kamu, kemudian nur Allah masuk ke hatiku, maka aku berpuasa pada hari-hari Rabu, Khamis dan Jumaat dan bersuci diri dan sholat dua rakaat dan mintalah kepada Allah untuk menunjukkan kepada kamu dalam tidur kamu apa kesimpulan atas perkara ini." Maka aku kembali ke rumahku dan sememangnya surat daripada Abi Al-Hassan mendahuluiku, di dalamnya dia menyuruhku menyeru perkara ini kepada lelaki tersebut, maka aku bergegas kepadanya; dan memaklumkan kepadanya dan berkata: "Pujilah Allah dan memohon ampun seratus kali" dan berkata kepadanya: "Saya mendapat surat daripada Abi Al-Hassan sebelum balik ke rumah, (di dalamnya menyebut) apa yang aku katakan kepada kamu. Aku berharap Allah menerangi hatimu, maka lakukanlah apa yang aku beritahu padamu dengan berpuasa dan sholat." maka dia datang kepada ku pada hari Sabtu semasa Sahur dan berkata kepadaku: "Aku bersaksi bahawa Imam itu sepatutnya ditaati." aku berkata: "Bagaimana boleh demikian?" beliau berkata: "Telah datang Abu Al-Hassan kepadaku semalam di dalam tidurku, dan dia berkata: "Wahai Ibrahim, Demi Allah kamu kembali kepada kebenaran." dan beliau mendakwa bahawa beliau tidak diberitahu kecuali oleh Allah) Bihar Al-Anwar: Jilid 49, halaman 53 -54.
[174] Fushshilat 41:53-54.



 kita menggabungkan beberapa sifat yang dikaitkan dengan Dabbah Al-Ardh, maka kita tidak akan terlepas dari jawapan:

1. Nabi (S) menggambarkan ianya sebagai satu tombol bumi, yang bermaksud bahawa bumi itu akan dirosakkan penghuninya jika dia tidak wujud, seperti yang dijelaskan di atas.
 Jika
Bersamanya ada warisan nabi, dan Tuhan mencabar dengan mengatakan bahawa warisan di sisi Imam Mahdi (as) dan tidak berhak bahkan tidak boleh dimiliki oleh seorang yang lain pada zaman Ghajbah Al-Kubra, dan hanya mungkin yang dibenarkan mewarisinya kepada Mahdi pertama selepasnya tetapi sebelum itu bagaimana urusannya? .

Aku katakan: Riwayat-riwayat adalah jelas mengenainya, Bahawa Dabbah Al-Ardh mahu atau tdak mempunyai warisan, dan cabaran ini tidak mungkin dibenarkan melainkan hanya pada satu anggapan dan ia adalah melakukannya dengan mewariskannya iaitu di penghujung Ghajbah Al-Kubra dan permulaan kezuhuran suggra (kecil) dan Ia adalah permulaan kepada persiapan sebelum Imam Mahdi (as) yang dipersiap dan disokong oleh warisan. dan warisan adalah dalil-dalil seruan dakwah, perantara dan senjatanya ... Dan ini membawa kita kepada hasil atau kedudukan sifat lain atas hasilnya, dan dia adalah peribadi maksum sebagai persiapan, maka tidak boleh diberikan warisan ini kepada seseorang yang bukan maksum dari masyarakat Islam.

Amirul Mukminin (as) menggambarkannya sebagai malapetaka yang sangat besar dan makna malapetaka dalam kamus (kepintaran, mengalahkan orang lain) dan Amirul Mukminin (as) menambah dalam menggambarkannya sebagai membezakan antara yang haq dengan yang batil dan ciri-ciri orang kafir dan ciri-ciri orang yang beriman iaitu ia adalah sempadan yang memisahkan yang haq dengan yang batil, sesiapa yang mendokongnya dia adalah dari ahl Al-Haq dan sesiapa yang merasa berat dari tumit-tumitnya mundur ke belakang berhak dicap kafir di antara kedua matanya (diketahui bahawa Amirul Mukminin (as) berkata dalam satu khutbah beliau (Aku malapetaka yang besar), yang bermaksud bahawa dia (as) sendiri memilikinya..).

Jelas dari riwayat-riwayat sebelum ini bahawa Dabbah Al-Ardh: (Kami keluarkan sejenis yang melata dari bumi (Dabbah Al-Ardh) yang akan mengatakan kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia tidak yakin kepada ayat-ayat Kami) [175] Beliau berkata-kata dengan ayat-ayat Allah dan sebagai pemilik revolusi yang besar untuk menghukum Bani Fulan seperti yang dijelaskan dari yang menghubungkan keluarnya Al-Dabbah lain di akhir kerajaan Bani Fulan.

Dari Amirul Mukminin (as) pada Firman Allah “Apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis Dabbah...) [176] Dan mereka tidak merenungkan pengajarannya, supaya memberitahu kamu berakhirnya kerajaan Bani Fulan...) [177] 



-----------------------------
[175] Al-Naml 27:82.
[176] Al-Naml 27:82.
[177] Ghaibah Al-Nu'mani hal 259.



Ketua yang mewakili revolusi itu perlu berkata-kata kepada manusia dengan fikiran yang logik berasas Al-Quran dan Samawi, dan apabila mereka tidak mengakuinya, ini mengesahkan ayat (sesungguhnya mereka tidak yakin kepada ayat-ayat Kami).

Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).
menyatakan bahawa (Apabila perkataan telah jatuh atas mereka,), Al-Qa'im keluar dan kita mulakan dari makna ini dan bertanya soalan ini:

Apakah kata-kata apabila perkataan telah jatuh atas manusia ini, Allah akan mengeluarkan melaluinya peringatan? .

Rasulullah (S) bersabda:

(ان الثابتين على القول له في زمان غيبته لأعز من الكبريت الاحمر )

(Orang-orang yang yang disahkan pada kata-katanya pada zaman keghaibannya untuk memuliakan dari belerang merah (Al-Kibritul Ahmar)) [177]

Apakah kata-kata yang dituntut oleh Al-Rasul yang mulia (as) yang disahkan pada zaman keghaibannya? Dan telah jatuh perkataan dalam keadaan sedemikian dengan makna yang bertentangan! Sekiranya imam dighaibkan, bagaimanakah dia boleh berkata kepadanya iaitu perkataan imamahnya (as)? Salah satu syarat keghaiban  adalah penolakan imamah dan penghinaan dari manusia, Oleh itu, keghaiban itu dianggap serupa dengan hukuman yang tidak diangkat melainkan apabila manusia kembali dari kesalahan (dosa) mereka dan penolakan mereka kepada imamah. Maka tidak akan dianggap benar perkataan imamahnya yang dinyatakan dalam riwayat melainkan dalam hal penolakan Al-Ghaibah dan pada hakikatnya bahawa tidak akan terjadi demikian melainkan jika dianggap benar kezuhuran bagi Imam (as), Ini tertakluk kepada kenyataan riwayat itu bahawa dia berlaku pada zaman keghaibannya dan bukan pada kezuhuran, dan oleh itu alasan membenarkannya adalah syarat yang terkandung dalam riwayat tersebut (apabila perkataan telah jatuh oleh orang-orang yang disahkan). Maka tidak akan terjadi jatuhnya perkataan dan wujudnya orang-orang yang disahkan ke atasnya kecuali pada suatu keadaan dan ia adalah wujudnya perantaraan di antara Imam (as) dengan manusia yang ditugaskan untuk memulihkan manusia,
untuk menghubungkan jiwa-jiwa dengan imamah sekali lagi
untuk diperingatkan dan dipersiapkan sebelum kezuhuran. Maka jadilah jatuhnya perkataan adalah yang mengizinkan kezuhuran (bagi kezuhuran kecil). Dan bermulalah ianya melalui persiapan permulaan, yang merupakan tokoh terpercaya (kami keluarkan kepada mereka Dabbah Al-Ardh).


Mungkin ada yang menolak dengan mengatakan bahawa orang-orang yang disahkan kata-katanya pada zaman keghaiban mereka adalah semua mukallaf yang memelihara agama dan aqidah mereka dan mengikuti pendekatan Ahl AlBait (as). Oleh itu, mereka adalah orang-orang yang memudahkan (seperti belerang merah). Ini tidak benar dan ia ada banyak kelemahan, termasuk:

Orang-orang yang disahkan adalah mereka yang dihargai yang merupakan belerang merah (Al-Kibritul Ahmar) dan diketahui bahawa Syiah ada berjuta-juta orang dan yang mujtahid ada beribu-ribu jumlahnya dan mereka semua menggunskan perkataan Ahl Al-Bait (as), tetapi orang-orang yang disahkan menggunskan perkataan Imam (as) dan melazimi tsaqalain (peninggalan Al-Rasul) dan keduanya mengikut ukuran dalam makrifah yang sebenar yang merupakan cara yang sama yang berjalan mengikut  persediaan awal dan menjadi ujian kepada manusia. Mereka hanyalah sekumpulan kecil yang mendokong Al-Imam (as), iaitu mereka yang menyokong pendekatan Imam-imam (as) dengan Al-Quran dan Al-Sunnah yang keduanya dapat dipercaya dan mewakili hujjah Allah pada setiap zaman, tidak ada perbezaan dan perubahan yang menjadikan kebangkitan mereka (as) untuk manusia (Dabbah Al-Ardh) yang dapat membezakan antara yang haq dengan yang batil. Oleh itu, padanya terdapat orang-orang yang disahkan untuk mengatakan kepadanya seperti belerang merah (Al-Kibritul Ahmar).

----------------------------
[177] Basyarah Al-Islam, hal 8.
* Belerang Merah - mungkin kita pernah mendengar maqam Wali Allah dengan gelaran Al-Kibritul Ahmar. Maqam tersebut secara mudahnya dapat menjadikan batu bata menjadi permata, besi yang berkarat dapat menjadi pedang yang tajam. Pent.


Dari Imam Ali bin Abi Talib (as) katanya: (... dan akan datang panji dari timur bumi. Ia bukannya dengan kapas, linen atau besi. Lilitan di kepalanya bersinar dengan lilitan ketua tertinggi (Al-Syed Al-Akbar), yang memandunya seorang lelaki dari keluarga Muhammad (S) pada hari ia melayang (muncul - Bihar Al-Anwar) di Timur. Terdapat angin di barat yang baunya seperti kasturi yang sangat harum, berjalan yang takut di hadapannya selama sebulan ) [178]


Kemudian dia menyebut pertolongannya dari beberapa sudut, seperti salah seorang dari pada orang-orang Nasrani Najran, dia musnahkan tempat pertapaannya, Dia menghancurkan salibnya dan menunggang kuda kepada Al-Husein kedua-dua berlumba seolah-olah mereka menunggang kuda pacu, untuk mengatakan: (dan penyeru yang menyeru pada bulan Ramadhan dari sebelah timur apabila matahari terbit: wahai ahli hidayah berkumpullah, dan menyeru dari sebelah barat selepas matahari terbenam: wahai ahli hidayah berkumpullah, dan esok pada tengah hari lingkaran bola matahari akan menjadi hitam gelap, dan pada hari ketiga dibezakan di antara yang haq dengan yang batil dan akan keluar Dabbah Al-Ardh...) dan kemudian menyebut beberapa perkara yang mengiringi peringkat ini dan kemudian menambah (dan berjalanlah sahabat besar dengan panji-panji hidayah dan pedang Zulfikar sebagai tongkat sehingga menuruni tanah hijrah dua kali iaitu Kufah ... bersamanya ada tabut dan tongkat Musa ....) [179]

Kita boleh keluarkan perkara-perkara dari riwayat tersebut yang terlibat dalam penyelidikan itu:

Riwayat ini menyebut kedatangan seorang yang membawa panji-panji, dan kemudian menyebut sifat-sifat panji-panji dan diketahui sifat-sifat ini berkaitan dengan sifat-sifat panji-panji Imam Mahdi (as), maka yang mungkin menjadi pembawa panji-panji bagi pihak Imam Mahdi (as) atau washinya atau wazirnya.

Menurut apa yang disampaikan mengenai urutan peristiwa-peristiwa dalam riwayat terxebut Al-Shaihah (Jeritan di langit) berlaku selepas panji-panji dibawa dan permulaan kezuhuran kecil dan ini adalah dalil yang menunjukkan bahawa ia bukan Imam Mahdi (as) sendiri.


----------------------
[178] Basyarah Al-Islam, hal 97.
[179] Basyarah Al-Islam, hal 100.


Kemudian menyifatkan lelaki itu membuat persediaan sebagai Dabbah Al-Ardh mdngikut urutan hadits dan tidak dapat dipisahkan antara tajuk-tajuknya kerana kedua-duanya mewakili tokoh yang satu, untuk menjayakannya banyak sifat-sifat suci yang melayakkannya untuk perlantikan Imam dan maksum, dan ini adalah jelas kepada pemegang panji-panji, manakala Dabbah Al-Ardh yang membezakan antara yang haq dengan yang batil memegang warisan. Kedua-dua peribadi mempunyai sifat-sifat Al-Hujjah yang sempurna. Maka salah seorang daripada mereka harus menjadi hujah terhadap yang lain, Kesatuan mesti ada pada tokoh-tokoh terpecaya itu dan bahawa kepelbagaian perlambangan dan berbagai pertimbangan di sini mungkin untuk penyamaran dan perlindungan..

Kemudian menyifatkan lelaki itu sebagai tokoh ter[ecaya yang terbesar dan bersamanya ada warisan, ada pedang Zulfikar, dan ia adalah dalil yang menunjukkan Al-Hujjah dan kepada pertempuran dan pemindahan seruan dakwah dari peranan media secara damai, dan ia adalah peringkat amaran (peringatan) kepada peranan pertempuran yang merupakan peringkat azab, dan ini adalah apa yang disebutkan oleh riwayat-riwayat:

Dari Abi Abdillah (as) katanya: "Azab yang paling rendah adalah Dabbah Al-Ardh " [180]

Adalah diketahui dari banyak riwayat-riwayat yang tidak mampu didedahkan sekarang adalah hakikat bahawa Imam Mahdi (as) mengazab orang-orang kafir, mengaisihi dan melapangkan orang-orang mukmin, dan yang dibezakan oleh Al-Dabbah dengan sifat ini, dan nama ini sahaja yang dikaitkan kepada urusan Al-Imam (as) yang merupakan perintah Allah, yang mengandungi azab yang paling rendah.

Hasil daripada riwayat ini yang menerangkan Dabbah Al-Ardh dengan ketokohan terbesar yang membawa panji-panji Imam Mahdi (as) dan dengan semua sifat-sifat ini dan yang lainnya iaitu yang dibawanya sebagai warisan seperti tongkat Musa, Cincin Sulaiman, tongkat Adam dan pedang Zulfikar yang menggambarkan malapetaka  besar dan azab yang paling rendah dan ianya berkata-kata dengan manusia dengan ayat-ayat Allah dan membezakan antara yang haq dengan yang batil dan dinamakan tombol bumi (Zar Al-Ardh) dan yang diibaratkan dan dikaitkan dengan Amirul Mukminin (as) dan lain-lain sifat, kita meletakkan peribadi-peribadi agung dan suci ini di hadapan, sementara ia diabaikan oleh sejarah dan kejahilan ulamak. dan tidak ada seorangpun dari mereka yang mempedulikannya, inilah rahsia dari rahsia-rahsia Imam Mahdi (as), bahkan rahsia Allah SWT yang tidak dibenarkanNya melainkan pada ketikanya, inilah saatnya dan inilah limpah kurnia Allah kepada kita, Maka diizinkan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).untuk memulakan dakwah Imam Mahdi (as). Dialah orang yang telah membangkitkan ilmu ini dan menunjukkan haqiqat-haqiqat asas ini dan tidak seorang daripada kita lebih utama pengetahuannya mengenai riwayat-riwayat ini, walaupun Allah tidak berkehendakkan kezuhuran yang mulia ini tiada sesiapa yang dapat mentafsirkan riwayat tersebut walaupun selepas beribu-ribu tahun, dan dalil ini sahaja sudah cukup bagi kebenaran dakwah ini seperti yang dinyatakan dalam riwayat-riwayat Ahl Al-Bait (as):


Rasulullah (S) bersabda, ketika berbicara dengan Ubai bin Ka’ab: ((Dia tahu jika sudah tiba waktunya ia keluar untuk menyebarkan ilmu itu oleh dirinya sendiri dan untuk mengucapkan firman Allah AWJ maka semua panji-panji keluar menyerunya, Wahai Wali Allah, bunuhlah musuh-musuh Allah...)) [181]


-----------------------------------------
[180] Takwil Al-Ayat hal 437
[181] Bihar Al-Anwar: J 36 hal 207








Tiada ulasan: