Binatang Bumi dan Yang Muncul Di Timur - Dabbah Al-Ardh wa Thala3a Al-Masyriq
Bab IV
Hubungan Al-Mumahhad
(pembuka jalan) dengan peribadi Amirul Mukminin (as),
Mungkin orang yang mengikuti
riwayat-riwayat dan ucapan (khutbah) Amirul Mukminin (as) terutamanya yang
menyentuh banyak perlambangan dan perkataan Mutasyabih dan rahsia-rahsia besar yang
tidak dapat dipikul oleh manusia, kecuali orang yang telah diuji Allah hatinya dengan
iman sehingga kita dapati banyak daripada orang-orang Syiah bahkan ulama Syiah
dan para bijak pandai tidak mampu (memahami) sebahagian ucapan tersebut.
Sebaliknya, mereka mengambil jalan untuk mengurangkan minatnya atau
mempersoalkan sandarannya, atau sebaik-baiknya meninggalkannya atau mengabaikannya.
Mungkin dalam
bahagian-bahagian yang kita bincangkan dalam kajian ini terdapat banyak kata-kata
yang tidak mampu untuk orang-orang yang telah lalu memahaminya kerana ia tidak
tepat pada masanya dan kerana ia dari sindiran-sindiran yang berkaitan dengan
perkara dan bahagian ini, iaitu yang berkaitan peribadi Amirul Mukminin (as), dengan
Al-Mumahhad (pembuka jalan) pertama
dalam riwayat-riwayat dan tidak ada yang salah dengan pendedahan untuk meletakkan
keperluan riwayat-riwayat itu.
Kata-kata Rasulullah (S)
terhadap Amirul Mukminin (as):
وهو
دابة الارض الذي ذكر الله في كتابه ﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ
أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ
كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ﴾ ثم
قال: اذا كان آخر الزمان اخرجك الله في احسن صورة ومعك ميسم تسم به اعدائك ....
((....Dan dia adalah Dabbah
Al-Ardh, yang disebut Allah di dalam kitabNya (Dan apabila perkataan
telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis Dabbah dari bumi yang akan
berkata-kata kepada mereka, bahawa sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin
kepada ayat-ayat Kami.) [273] dan kemudian bersabda :
Pada akhir zaman Allah akan dikeluarkan kepada kamu dalam rupa bentuk (shurah)
yang terbaik bersama kamu ada gelaran yang dipanggil oleh musuh-musuh kamu.....)) [273]
Adalah diketahui
bahawa makna rupa bentuk (shurah) yang terbaik bukanlah bentuk atau warna atau
lain-lainnya, tetapi ia adalah kenyataan terhadap janji Allah, meninggikan dan
menyerlahkan maqam Muhammad (S) di kalangan penciptaan. ini adalah apa yang
belum dicapai pada mana-mana zaman, kecuali pada zaman kezuhuran dan seperti
yang dinyatakan dalam riwayat ini adalah (akhir zaman), yang menjadikan Dabbah
Al-Ardh Al-Mumahhad (pembuka jalan) dan Washi
kepada Imam (as) yang melengkapkan perarakan selepasnya, dan dikhususkan bahawa
dialah yang mewakili Al-Imam (as) pada zaman itu bergelar Dabbah Al-Ardh,
beliaulah yang dikatakan: bersama kamu ada simbol gelaran yang dipanggil
oleh musuh-musuh kamu dan inilah sifat Dabbah Al-Ardh yang sama dalam sejumlah
besar riwayat.riwayat.
Tidaklah boleh
dipersoalkan dengan mengaitkan andaian-andaian antara kedua-dua perbadi (as) kerana
wujudnya hubungan pernyataan ini
seperti dalam riwayat berikut:
Dari Abdullah Al-Jarni katanya
دخلت على
امير المؤمنين (ع) فقال : ألا احدثك ثلاثا قبل ان يدخل عليّ داخل ، قلت بلى ، فقال
:انا عبدالله وانا دابة الارض صدقها وعدلها وأخو نبيها، ألا اخبرك بأنف المهدي
وعينه، قلت بلى، فضرب بيده على صدره وقال أنا )
Aku masuk bertemu
Amirul Mukminin (as) beliau telah berkata: Maukah kucakapkan pada kamu tiga
perkara sebelum kamu masuk bertemuku? Aku berkata: Ya. Beliau berkata: Aku
adalah Abdullah, dan Aku Dabbah Al-Ardh, kebenaranNya, keadilanNya, dan saudara
NabiNya, Maukah kuberitahu pada kamu tentang hidung Al-Mahdi dan matanya? Aku
berkata: Ya. Dia memukul tangannya di dadanya dan berkata: Aku)) [275]
----------------------------
[273] Al-Naml 27:82
[274] Bihar Al-Anwar:
J 39 hal 243
[275] Bihar Al-Anwar:
J 39 hal 243
Ia adalah pernyataan yang jelas yang dibuat oleh
Amirul Mukminin (as) dengan menepuk dadanya dan berkata bersamanya (Aku). Terdapat
banyak padanan yang mengaitkan Imam Ali (as) dengan yang membuat persiapan yang
akan kita bincangkan nanti dan kemudian pada tajuk yang berbeza (Dabbah Al-Ardh
atau Yang Muncul Di Timur dan lain-lain) dan yang lebih cenderung untuk menjadikan
Al-Mahdi yang dimaksudkan dalam riwayat di atas bukanlah Imam Mahdi (as),
tetapi yang mewakilinya dan yang membuka jalan baginya, ia adalah Mahdi Pertama
(as) dengan padanan kewujudan Dabbah Al-Ardh dalam kaitan kata-kata yang
merupakan gelaran Mahdi Pertama. Selain itu Mahdi Pertama adalah pemegang
panji-panji Imam Mahdi pada masa Keghaiban dan membuat persiapan (membuka
jalan). Maka jadilah dia berkelayakan membawa sifat-sifat tersebut yang
mencerminkan sifat-sifat yang mengutusnya atau yang mewakilkannya semasa Keghaibannya
dan mungkin sebagai petunjuk bahawa yang dimaksudkan dengannya adalah Al-Mumahhad (membuat persiapan) untuk Imam Mahdi (as). Amirul Mukminin (as) berkata dalam
riwayat tersebut: (Maukah kuberitahu pada kamu tentang hidung Al-Mahdi dan
matanya...) Hidung - Al-Anf menandakan semangat (kesombongan) dan Al-Anfah kebanggaan,
keperkasaan dan kekuatan dan penetapan pada Allah; dan mata menandakan mata air, wazir, wali anak dan saudara .... dan
lain-lain, Tidak menjadi rahsia lagi bahawa sifat-sifat yang diilhamkan daripada
(hidung dan mata Al Mahdi (as)) adalah jelas terpakai kepada Yamani (orang
kanan) Imam Mahdi (as) sebagai Al-Mumahhad (pembuka jalan) dan yang berperang bagi pihaknya... dan lain-lain.
Keadaan penggabungan pribadi Imam Ali (as) ini
dengan pribadi yang membuat persiapan (Al-Mumahhad) yang pertama dan keadaan zaman
antara mereka berdua adalah pada masa yang lain disebabkan oleh alasan-alasan yang
sangat kuat, dan saya fikir ia adalah satu isyarat bagi Syiah tetapi risalah (mesej)
kepada mereka pada zaman yang lain pada kedudukan pribadi ini dari Amirul
Mukminin dan ukurannya sangat besar, sebesar apa yang mewakili hakikar Muhammad
(S) iaitu Kota Ilmu dan Washinya Ali bin Abi Talib (as) adalah pintunya
sementara Imam Mahdi (as) adalah pewaris Kota Ilmu dan Washinya Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) adalah pintunya yang berhadapan dengan manusia sepertimana Amirul
Mukminin (as) pada zamannya. Dari kedudukan yang besar ini merujuk kepada Amirul
Mukminin (as) bagi dirinya dan wajahnya dan yang dikaitkan dengannya
disampaikan dalam keterangan yang sah dan dalam ungkapan bagi semua hati-hati yang
sejahtera (Zhi Qalbin Salim) kerana Allah SWT sahaja Yang Maha Mengetahui dan
Maha Bijaksana untuk menyokong makna yang dinyatakan dengan jelas:
من سؤال ابي
الطفيل لامير المؤمنين (ع) في قول الله تعالى (( وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ
عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ
النَّاسَ ...)) ما الدابة ؟ قال (ع): يا
أبا الطفيل اله عن هذا. فقلت : يا
أمير المؤمنين أخبرني به جعلت فداك. قال (ع) : هي
دابة تأكل الطعام و تمشي في الأسواق و تنكح النساء فقلت :- يا أمير المؤمنين من هو؟ قال(ع)
: هو زر الأرض الذي إليه تسكن الأرض. قلت : يا
أمير المؤمنين من هو؟ قال(ع): -
صديق هذه الأمة و فاروقها و رئيسها و ذو قرنها. قلت يا أمير
المؤمنين من هو ؟ قال (ع) :
الذي قال الله عز و جل وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَمَنْ
عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ
وَ الَّذِي جاءَ بِالصِّدْقِ و الذي صدق به أنا و الناس
كلهم كافرون غيري و غيره. قلت يا أمير
المؤمنين فسمه لي؟ قال (ع): قد
سميته لك يا أبا الطفيل و الله لو دخلت على عامة شيعتي الذين بهم أقاتل الذين
أقروا بطاعتي و سموني أمير المؤمنين و استحلوا جهاد من خالفني فحدثتهم شهرا ببعض
ما أعلم من الحق في الكتاب الذي نزل به جبرئيل على محمد (ص) و ببعض ما سمعت من
رسول الله (ص) لتفرقوا عني حتى أبقى في عصابة حق قليلة أنت و أشباهك من شيعتي. ففزعت و قلت
يا أمير المؤمنين أنا و أشباهي نتفرق عنك أو نثبت معك؟ قال (ع) : لا
بل تثبتون ثم أقبل علي فقال إن أمرنا صعب مستصعب لا يعرفه و لا يقر به إلا ثلاثة
ملك مقرب أو نبي مرسل أو عبد مؤمن نجيب امتحن الله قلبه للإيمان يا أبا الطفيل إن
رسول الله ص قبض فارتد الناس ضلالا و جهالا إلا من عصمه الله بنا أهل البيت
Dari soalan Abi Al-Thufail kepada Amirul Mukminin (as) pada firman Allah:
Beliau
(as) berkata: Wahai Abi Al-Thufail, Ini ada di sisi Tuhan.
Lalu
aku berkata: Wahai Amirul Mukminin, khabarkan padaku mengenainya. Semoga aku
menjadi tebusan tuan.
Beliau
(as) berkata: Ia Dabbah yang makan makanan dan berjalan di pasar-pasar dan
berkahwin dengan perempuan, Lalu aku berkata: - Wahai Amirul Mukminin, siapakah
dia?
Beliau
(as) berkata: Dia adalah pasak bumi yang dengannya bumi kekal.
Lalu
aku berkata: Wahai Amirul Mukminin, siapakah dia?
Beliau
(as) berkata: - Dia sebagai teman (Shadiq) bagi umat ini, yang tegas (Faruq),
dan yang kepalanya bertanduk (Zhu Qarn).
Lalu
aku berkata: Wahai Amirul Mukminin,
siapakah dia?
Beliau
(as) berkata: orang yang difirmankan Allah AWJ,
﴿وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ﴾
dan diikuti pula oleh seorang saksi dariNya. [277]
﴿وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ﴾
dan antara
orang yang mempunyai ilmu Al Kitab. [278]
﴿وَالَّذِي جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ﴾
Dan orang yang membawa
kebenaran dan membenarkannya. [279], adalah aku dan manusia seluruhnya tidak mempercayaimya dan yang
lain-lain)..
Lalu aku berkata: Wahai
Amirul Mukminin. Namakanlah dia padaku.
Beliau
(as) berkata: Telah aku namakan pada engkau, Wahai Abi Al-Thufail, dan Demi
Allah Jika aku menemui orsng awam Syiahku yang memerangi mereka yang mengaku
taat kepadaku dan memanggilku Amirul Mukminin dan mereka menghalalkan berjihad
orang yang menyelisihiku dan aku bercakap dengan mereka selama sebulan dengan
pengetahuan tentang kebenaran dalam kitab yang diturunkan Jibtail ke atas
Muhammad (S) dan sebahagian daripada apa yang aku dengar dari Rasulullah (S) lalu
mereka menjauhiku sehingga tinggal sekumpulan yang mengakui kebenaran, sedikit
dari kamu yang menyerupai kamu dari Syiahku..
Aku
terkejut dan berkata, Wahai Amirul Mukminin, Aku dan yang menyerupai ku berpisah
daripadamu atau kami bersama kamu?
Beliau
(as) berkata: Tidak, bahkan kamu kekal maka terimalah aku, Lalu beliau berkata: Itulah urusan kami sulit
dan sukar tidak mengetahuinya dan mengakuinya melainkan tiga malaikat yang
rapat atau seorang nabi yang diutus atau hamba mukmin yang sempurna diuji Allah hatinya dengan iman, Wahai Abi
Al-Thufail, sesungguhnya Rasulullah (S) bimbang manusia kembali kepada kesesatan
dan kejahilan kecuali orang-orang yang dipelihara oleh Allah bersama kami Ahl
Al-Bait. [280]
-----------------------------
[276] Al-Naml 27:82
[277] Hud 11:17
[278] Al-Ra3d 13:43
[279] Al-Zumar 39:33
[280] Buku Salim bin
Qais 561.
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) telah menjelaskan
riwayat ini dan terdapat beberapa tuntutan dari apa yang difahami darinya. Wa-Allahu
A3lam:
1.
Hubungan
Amirul Mukminin (as) dengan ayat itu dengan Dabbah Al-Ardh yang keluar pada
akhir zaman.
2.
Apabila Abi Al-Thufail menyoal mengenai Al-Dabbah, Imam (as) mengelak dari menjawab
dengan mengatakan (ini ada di sisi Tuhan), dan saya percaya ini menunjukkan
kurangnya manfaat untul menjawab persoalan untuk zaman yang masih jauh dari
zamannya. Wa-Allahu A3lam.
3.
Manusia Al-Dabbah makan makanan dan berjalan di pasar-pasar.
4. Jawapan
Amirul Mukminin (as) mengenai Al-Dabbah bahawa ia adalah yang menetapkan bumi,
adapun apa yang dimaksudkan dengan bidalan ini kita dapat dari riwayat berikut::
Dari
Abi Ja'far (as) katanya, Rasulullah (S) bersabda (Aku dan dua belas anak-anakku,
dan engkau wahai Ali tombol (pengimbang) bumi ini iaitu pasaknya dan gunung-gunungnya,
dan melalui kita Allah memasak bumi agar ia tidak musnah bersama manusianya,
jadi jika dua belas dari anak-anakku menghilang, bumi ini akan musnah)) [281]
Kita
perhatikan bahawa para maksumin (as) telah menjadi tiga belas tombol (pengimbang)
bumi semuanya adalah pasak-pasaknya, maka dari yang ketiga belas itu bukanlah Dabbah
Al-Ardh yang disebut dalam kebanyakan riwayat persiapan kezuhuran.
5. Sifat-sifat
pembuka jalan yang membuat persiapan (Dabbah Al-Ardh) pada zaman keluarnya
adalah (sebagai teman (Shadiq) bagi umat ini, yang tegas (Faruq), dan yang
kepalanya bertanduk (Zhu Qarn).), adalah sifat-sifat yang sama dengan Amirul
Mukminin (as).
6. Dia
mengatakan sebagai mengelak dari menjawab siapa peribadi Dabbah Al-Ardh, dengan
bersaksi kepada firman Allah SWT (dan diikuti pula oleh seorang saksi
dariNya), yang mengesahkan Amirul Mukminin (as), yang disaksikan oleh
Al-Rasul (S), baginda sebagai saksi beliau dan membenarkan bahawa Al-Dabbah itu
yang disaksikan oleh (Imam Mahdi (as), dan disaksikan juga oleh Ayat kedua (dan
antara orang yang mempunyai ilmu Al Kitab) ia ditetapkan kepada Amirul
Mukminin (as) dan menetapkan Dabbah Al-Ardh untuk membawa warisan seperti dalam
riwayat-riwayat. Adapun pada Ayat (Dan orang yang membawa kebenaran dan
membenarkannya.) Ini juga berkaitan dengan Amirul Mukminin (as). Beliau
adalah yang pertama menganut Islam dan membenarkan dakwah Nabi (S). Dan Al-Dabbah
adalah orang pertama yang beriman dengan Imam Mahdi (as). Maka dalam riwayat Wasiat:
(dialah yang pertama beriman) dan menyeru kepada Imam (as) supaya berbai’ah.
7. Dia
(as) mengucapkan selepas semua tuntutan itu dan dia mengelak dari menjawab
kepada soalan (Siapakah Dabbah Al-Ardh) dengan (as) mengatakan (aku dan manusia
seluruhnya tidak mempercayaimya dan yang lain-lain).). perkataan Aku yang
didahului ucapan itu tidak boleh dianggap sebagai jawapan kepada soalan (Siapakah
Dabbah Al-Ardh) kerana apa yang mengikuti jawapan ini adalah satu soalan ulangan
dari Abi Al-Thufail (Namakan untukku) yang merupakan satu petunjuk bahawa dia
memahami niat (maksud) lelaki pada akhir zaman dan nanti semua manusia akan menginkarinya
(kafir), melainkan peribadi yang pertama beriman dan oleh itu tidak akan ada
orang percaya selain darinya kepada Imam Mahdi (as), sama dengan Imam Ali (as) di
mana dia adalah yang pertama percaya dan beriman kepada Nabi Muhammad (S): -
Dari
Abi Al-Thufail dari Ali (as): - ((katanya: Dan orang yang membawa kebenaran Rasulullah
dan yang membenarkannya adalah aku, dan semua orang-orang kafir mendustakannya
dan yang lain darinya.) [282]
Oleh
itu, perkataan aku, dari ucapan yang sebelumnya digunakan untuk mengesahkan
supaya tidak akan menjawabnya iaitu (manusia seluruhnya tidak mempercayaimya selain
aku dan yang lain darinya).
8. Kefahaman
Aba Al-Thufail melalui desakan beliau dalam soalannya bahawa orang yang dimaksudkan
bukanlah Amirul Mukminin (as) kerana beliau (as) berkata kepadanya, Aku telah
menyebutkan namanya kepada kamu dan beliau tidak menyebut apa-apa nama! Sebagai
petunjuk bahawa dia menyebutnya dengan sifat dan bukannya dengan nama, Inilah
yang disokong oleh banyak riwayat yang melarang menyebut nama Al-Qaim (Al-Mumahhad - pembuka jalan) atau ia mempunyai dua nama, nama yang tersembunyi dan
nama yang diumumkan seperti yang disebutkan dalam ayat sebelumnya..
9.
Imam (as) menjawab kepada soalan itu jika aku memberitahu mereka beberapa
perkara yang aku tahu dari kebenaran dalam Al-Kitab .... lalu mereka menjauhiku
melainkan sekumpulan yang mengakui kebenaran,... hinggs akhir ucapan. Ini
bermakna bahawa ilmu yang dibawa oleh Imam (as) sekiranya diketahui manusia mereka
akan dikhianat (murtad) kepadanya dan ia tidak akan berlaku melainkan pada zaman
Imam Mahdi (as). Ilmu yang disebarkan dari dua puluh lima huruf, dan aku percaya
bahawa ada dua sokongan yang menunjukkan hubungan itu:
Pertama: Dinyatakan riwayat bahawa urusan kami adalah sulit dan sukar dalam riwayat
kezuhuran dalam banyak bentuk..
Kedua: Imam (as) berkata pada penghujung riwayat: Sesungguhnya Rasulullah (S)
bimbang manusia kembali kepada kesesatan dan kejahilan kecuali orang-orang yang
dipelihara oleh Allah bersama kami Ahl Al-Bait (as) dan mereka wujud dalam
setiap zaman kecuali pada zaman Ghaibah Al-Kubra yang selari dengan matlamat
daripada riwayat ini iaitu memurtadkan manusia dan ini juga disokong oleh riwayat-riwayat
orang-orang yang berpegang teguh dengan
Ahl Al-Bait (as).g
Dan
adalah diketahui pada akhir zaman orang pertama yang mewakili Ahl Al-Bait (as) ini
adalah Al-Mumahhad (pembuka jalan) pertama, Al-Yamani (as) yang memberi
petunjuk ke jalan yang lurus dan yang berpegang teguh dengannya akan terselamat.
Telah diterangkan
sebelum ini bahawa tajuk Dabbah Al-Ardh, yang disebutkan dalam riwayat-riwayat
khusus untuk Al-Mumahhad (pembuka jalan) pertama kepada Imam Mahdi (as) dan dia
dikaitkan dengan Imam Ali bin Abi Talib (as). Adapun riwayat-riwayat yang
merujuk kepada kaitan itu bukan dari riwayat Al-Dabbah, sebahagian darinya
menyebut:
Dari
Amirul Mukminin (as): (Ketahuilah untuk keluarnya ada sepuluh alamat, yang
pertama tertancap panji-panji di lorong-lorong Kufah dan masjid-masjid diganggu
dan muncul planet komet - Al-Kawakib Al-Muzhannab – dan bintang-bintang
bergandingan, penjarahan dan pembunuhan dan peperangan dan .... Apabila
berakhir alamat-alamat itu bangkitlah Al-Qaim kita...) [283] Di
sini kaitannya jelas dan tidak perlu diulas. Kerana Amirul Mukminin (as): memulakan
kata-katanya dengan mengatakan (Ketahuilah untuk keluarnya ada sepuluh alamat...).
Beliau tidak mengatakan untuk keluarnya Al-Qaim dan dia maksudkan dalam
ucapannya adalah kezuhuran suci, bukannya Al-Raj3ah, seperti yang dijelaskan pada
penhhujung riwayat.
Kami telah menyediakan
pada Bab Dabbah Al-Ardh yang berasingan untuk kata-kata Amirul Mukminin (as),
yang menggambarkan seorang lelaki Al-Mumahhad (pembuka jalan) dan seorang Tokoh
Besar yang bersenjatakan Zhi Al-Fiqar (Zulfiqar) dan lain-lain sebahagian dari
sifat-sifat Amirul Mukminin (as), tetapi Amirul Mukminin (as) menyifatkan sesiapa
yang memanggil dengannya; adalah orang yang berdusta lagi sombong:
Diriwayatkan dari Abu
Sa'id Al-Khudri berkata, , Amirul Mukminin (as) berkhubah: katanya ((... Aku
adalah saudara Rasulullah (S) dan penyimpan ilmunya, aku adalah Al-Shiddiq
Al-Akbar. Tidak ada yang mengatakannya kecuali mengada-adakan kedustaan dan aku
adalah Al-Faruq Al-‘Adzim....)) [284]
Jadi mempertimbangkan bahawa
seseorang yang tidak boleh dipanggil dengan nama ini melainkan jika orang itu
Amirul Mukminin yang dikhaskan kepadanya, dan mempertimbangkan kiasan ini mungkin sebahagian daripada pintu Wilayah,
ini kerana peribadi ini memegang Wilayah Amirul Mukminin ke tahap hanya dihadkan
kepadanya; tiada siapa boleh menjadi pemegang Wilayah Amirul Mukminin dan tidak
boleh mengisytiharkan kesetiaan dan bai’ah yang membawa makna bahawa dia
menjadi Pintu untuk Kekuasaan Ketuhanan (Wilayah Ilahiyah) dan adalah Haram bagi seorang Muslim berpaling
darinya dan sesiapa yang melakukannya adalah dari penghuni neraka seperti yang
dinyatakan mengenainya oleh Imam Al-Baqir (as): -
(Tiada panji-panji yang
lebih mendapat petunjuk selain daripada panji Al-Yamani, panji-panjinya adalah
panji petunjuk (hidayah), kerana dia mengajak kepada pemilik kamu (Imam
Mahdi (as)). apabila keluar Al-Yamani, maka diharamkan penjualan senjata ke
atas orang ramai dan setiap muslim. Dan apabila keluar Al-Yamani, maka
pergilah kepadanya kerana panji-panjinya adalah panji petunjuk. Dan diharamkan
bagi muslim untuk berpaling daripadanya, dan barangsiapa yang berbuat demikian
adalah dari kalangan ahli neraka kerana dia mengajak kepada kebenaran dan
jalan yang lurus. [285]
Pada hakiatnya riwayat
ini dan riwayat-riwayat yang lain yang menunjukkan bagaimana tahap kesahihan Al-Yamani
adalah (Dabbah Al-Ardh) dan betapa besarnya untuk menjelaskan hubungan kuat
yang serupa dengan keadaan Amirul Mukminin (as) untuk menunjukkan kepada manusia pada banyak khutbahnya
siapa yang mewakili beliau (as) seperti yang dinyatakan dalam salah satu khutbahnya
ketika dia memukul dadanya dan berkata (Aku), dan yang dimaksudkannya adalah Al-Qaim,
Al-Yamani.
Semoga dengan menyatakan
riwayat-riwayat tersebut adalah bukti yang mencukupi untuk tajuk-tajuk dan
melihat lebih banyak hubungan itu saya cadangkan supaya membaca khutbah Amirul
Mukminin (as).
والحمد لله
وحده
Dan hanya kepada Allah
puji-pujian.
----------------------------
[281] Al-Kafi, 22, ms
543.
[282] Syawahid
Al-Tanzil J 2 gal 181.
[283] Basyarah
Al-Islam, hal 103,
[284] Bihar Al-Anwar:
J 26 hal 260
[285] Al-Ghaibah -. Muhammad
bin Ibrahim Al-Nu3mani hal 264
Tiada ulasan:
Catat Ulasan