Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Dihadiahkan
Kepada Hussein
bin Ali (as).
Dan kepada semua orang yang melihat
dan menyaksikan
penderitaan dan darah mereka untuk Pemerintahan Allah.
Kepada Zainab Binit
Ali (as) ..
Dan kepada
semua yang telah menyaksikan kebenaran..
Dan kepada
orang-orang yang bangkit dan meninggikan suara mereka kerana menuntut Pemerintahan
Allah ..
Saya mengesahkan bahawa kesaksian kamu diwajibkan dan
ditulis..
Dan akan bertanya kepada musuh dan yang berselisih dengan
kamu..
﴿فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ
الْمُرْسَلِينَ * فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِم بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَآئِبِينَ *
وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَـئِكَ هُمُ
الْمُفْلِحُونَ * وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ
أَنفُسَهُم بِمَا كَانُواْ بِآيَاتِنَا يِظْلِمُونَ﴾
(Maka sesungguhnya Kami akan bertanya
umat-umat yang telah diutus rasul-rasul kepada mereka dan sesungguhnya Kami
akan bertanya rasul-rasul, * maka sesungguhnya akan Kami ceritakan kepada
mereka, dengan pengetahuan, dan Kami sekali-kali tidak jauh dari mereka. * Timbangan
pada hari itu ialah kebenaran, maka barangsiapa berat timbangan kebaikannya,
maka mereka itulah orang-orang yang beruntung. * Dan siapa yang ringan
timbangan kebaikannya, maka itulah orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri,
disebabkan mereka selalu tidak adil dengan ayat-ayat Kami. [Al-A3raf 7: 6 – 9]
Khadimukum
Ahmad Al- Hassan
✡✡✡✡✡
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Mengapa
Kitab Ini?
Allah Subhanahu Wa Taala, pada sifat Ketuhanan Al-Uluhiyah atau
Al-Rububiyah adalah Kewujudan dan HaqiqatNya, bahkan kedua-dua sifat-sifatNya
Yang Maha Suci dan Maha Tinggi, kerana Dialah Allah tempat makhluk (penciptaan)
menyempurnakan dan menolak kekurangan (kelemahan) dari helaian kewujudan
mereka. Dan Dialah Tuhan yang melimpahkan kesempurnaan ke atas makhluk-Nya, dan
yang menutup kelemahan mereka.
Tetapi tidaklah Ilahiyah atau Rububiyah itu adalah Haqiqat
dan KewujudanNya, sebaliknya, Dia Yang Maha Suci dan Maha Tinggi tajalli (dinyatakan)
pada ciptaanNya yang serba kurang di sisi Yang Sempurna Mutlak - maka
Dialah Ilah (Tuhan) yang mutlak -Allah SWT - yang mereka cari dan tuju untuk menutup
kelemahan (kekurangan) mereka, dan mentajalli (menjelaskan) kepada makhlukNya
yang serba kurang dengan sifat Rububiyah (Pengurusan), maka Dia melimpahkan ke atas
kekurangan lengkap mereka, supaya mereka mengenali-Nya dan menyembah-Nya,
kerana beribadah tanpa mengenalNya adalah tidak bermakna dan kosong dari
haqiqat.
Oleh kerana tujuan makrifah yang sebenar adalah: mengetahui
ketidakupayaan untuk mengenal (haqiqat) yang sebenar, kerana tajalli Allah
(SWT) pada ciptaan-Nya dengan sifat uluhiyah, yang mana Dia adalah Yang Sempurna
mutlak menghadap kekurangan mereka, dan yang menggesa mereka untuk menuju
kepada-Nya dan dengan itu mencapai makrifat pada martabat ini yang melayakkan
mereka untuk mengetahui ketidakupayaan mereka untuk mengenal, pada martabat tahap
(haqiqat) yang sebenar.
Ketuhanan (Al-Uluhiyah) itu Kaya dan Sempurna dihadapan yang
serba kurang yang mereka cari dan tuju kepadaNya, supaya dilimpahkan kepada
mereka kesempurnaan, maka mereka mengenal dengan Al-Uluhiyah Nya semasa mereka
kembali dan menuju kepada-Nya, dan mengenal Nya dengan Al-Rububiyah dan Dialah yang
melimpahkan kepada mereka kesempurnaan. Sesungguhnya kegagalan membezakan
antara Ketuhanan (Al-Uluhiyah) dan Haqiqat mrmbuatkan perkara itu bercampur
aduk kepada ramai orang-orang yang mendakwa berilmu dan bermakrifat, apatah
lagi terdapat ramai orang yang hampir tidak boleh membezakan antara Ketuhanan Al-Uluhiyah
dengan Al-Rububiyah, sehinggakan, kita dapati hari ini, cukup jelas mereka yang
mendakwa bahawa mereka adalah ulama-ulama Islam, selama lebih daripada seribu
tahun, tidak dapat menjelaskan maksud firmanNya SWT:
﴿هَلْ يَنظُرُونَ إِلاَّ أَن يَأْتِيَهُمُ اللّهُ فِي ظُلَلٍ مِّنَ
الْغَمَامِ وَالْمَلآئِكَةُ وَقُضِيَ الأَمْرُ وَإِلَى اللّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ﴾
{Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan
datangnya Allah dalam naungan awan dan malaikat, dan diputuskanlah perkaranya.
Dan hanya kepada Allah dikembalikan segala urusan.} [1]
Jadi sama ada mereka menambah perkataan kepada ayat dan akan
tersasar mengikut keinginannya, seolah-olah Dia Yang Maha Suci tidak mampu dengan
ketinggian dan kebesaranNya menambah perkataan ini [2] Dan di
antara mereka ada yang mengatakan Allah SWT boleh datang dan pergi. [3],
Dan demikianlah keadaam mereka seperti pemotong kayu pada malam hari yang tidak
tahu di manakah kapaknya telah jatuh. Maka mereka di antara akan menyalakan dua
nyalaan api: untuk mengatakan bahawa Allah datang dan pergi, Mereka telah merendahkanNya
kepada kedudukan makhluk yang memerlukan tempat, ruang, atau pusat pergerakan, dan
(yang satu lagi) menyangkal Dia datang dan pergi dengan memutarkan ayat dan
mendakwa bahawa ia mempunyai perkataan yang tertinggal di dalamnya. Dengan itu,
mereka merosakkan kalam [Allah] selepas suatu tempat ke suatu tempat yang lain,
tanpa takut kepada-Nya, Maha Suci Allah . Bagaimana berani mereka ini?!
Bagi orang-orang Kristian, mereka telah menjadikan yang
datang di awan, yang disebut di dalam Taurat dan Injil [4] adalah
Isa (as), dan mereka menganggap Isa (as) adalah Allah (SWT).
Dan mereka jadikan Ketuhanan yang mutlak mempunyai jasad
dengan jasad alam dunia ini, oleh itu, mereka telah mengumumkan kekuranganNya
dan keperluan-Nya, dan mereka telah menyelewengkan Ketuhanan yang mutlak terhadap
ketinggian dan kebesaran Allah.
Dari sini datangnya keperluan untuk menulis kitab ini kerana
ia menjelaskan kepercayaan yang sebenar bagi Ketuhanan yang diredhai oleh Allah
SWT. Dan saya juga memohon kepada Allah supaya buku ini boleh menjadi sebab untuk
membimbing sebahagian besar makhluk ciptaan-Nya selepas mereka disesatkan oleh
mereka yang jahil tentang kebenaran yang mengaku sebagai ulamak.
Dan saya juga memohon kepada Allah SWT menjadikan kitab ini
memberi kebaikan dan keberkatan, dan menambah hidayah, dan menghindarkan dari
kesesatan, kepada setiap orang yang membacanya, dan untuk mendapatkan manfaat
darinya. Dan saya telah mencuba dengan semua keupayaan yang Tuhan telah berikan
pada saya untuk menulis buku ringkas ini dan untuk memudahkan semua orang dan bukan
menyukarlan orang-orang untuk memahaminya.
Ahmad Al- Hassan
✡✡✡✡✡
------------------------------
[1] Surah Al-Baqarah 2:210
[2] Untuk mengatakan bahawa ia perlu ditambah atau dibuang adalah
tidak betul, dan cukuplah untuk menanyakan mengenai tambahan yang dibangkitkan
dalam ayat ini, adakah betul pada mereka ia boleh ditambah seperti mana dalam
ayat di atas? Adakah mereka mengatakan apabila menyatakan pada I’rab ayat (perubahan
bentuk akhir kata), contohnya bahawa Allah menambah dan menghapuskan ukuran
urusanya? Dan apa yang mereka lakukan untuk mengangkat kalimah Allah, bukankah ia
adalah kata kerja aktif (Fa3il Fa3al) "Dia datang"?
Ia juga mencukupi dengan bertanyakan: Adakah bijak memadamkan
penambahan jika berada dalam kedudukan Mutasyabih dan akan menyebabkan
penyelewengan dalam aqidah Tauhid? Adakah orang Arab memadamkan sesuatu pada kedudukan
yang serupa? Malah, banyak soalan yang memalukan kepada mereka yang mengatakan
bahawa terdapat yang ditinggalkan dan dijadikannya sudut yang sempit, dan dia
tidak boleh menjelaskan kata-kata dalam batasan tatabahasanya sendiri mengenai peraturan
ini, yang terbaik keadaannya kita akan katakan mengenainya, bahawa ia melibatkan
kemanusiaan, iaitu mengemukakannya supaya menyerahkan kepada Al-Quran sebagai
Kalam Allah SWT bagiNya,
Dan mungkin ia juga sesuai untuk menyampaikan kata-kata imam
ulamak Sunni dan Syiah mengenai perkara ini dan melihat ke dalamnya, contohnya Al-Jurjani,
dan untuk melihat sama ada ia terpakai dalam ayat ini yang boleh dikatakan
bahawa wujud perkataan yang dihapuskan? Al-Jurjani telah berkata: (Kenyataan
mengenai penghapusan adalah jalan di pintu yang sempit dan lembut dalam sumber
dan menakjubkan seperti sihir (silap mata), oleh itu, jika kamu melihatnya tinggalkan
sebutan menjadikan ia lebih fasih daripada menyebutnya, mendiamkannya pada
kenyataan itu lebih bermanfaat dan kamu mengetahui apa yang kamu katakan tetekala
kamu tidak mengatakannya, dan yang paling lengkap dalam menjelaskannya apabila
kamu tidak menjelaskannya) - Dala'il Al-I3jaz oleh Abdul Qahar Al-Jurjani.
Adapun takwil: bermaksud bahawa seseorang yang mengatakan
bahawa Allah di sini bermaksud Perintah Allah, ini tidak ada perkataan dihapuskan:
maka datang pula soalan: Adakah dibolehkan yang lain dari Allah akan dipanggil
Allah SWT? Sehingga ia dipanggil perintah Allah? Jadi, jika ini dibolehkan dari
segi bahasa, maka mengapakah tidak apa yang dimaksudkan dengan perkataan Allah di
sini adalah hamba Allah (‘Abd Allah), dan bukan perintah Allah (Amr Allah),
bermakna yang dimaksudkan di sini oleh adalah Muhammad (S). Oleh itu
persoalannya: apakah perintah Allah atau hamba Allah? Apa perintah Allah atau
hamba Allah yang dipanggil pada "Allah"? Dan akan membawa nama Allah?
Dan mengapa ia membawa nama ini? Dan inilah sebahagian daripadanya yang saya
akan cuba dijelaskan dalam buku ini
[3] Ibn Jibrin, salah seorang daripada penceramah terkenal
daripada golongan Wahabi (Ulama Aqidah), telah berkata : (dan kami katakan Tidak perlu membawa perintah Allah dalam
ayat-ayat menafikan kedatangan Allah – Ta’ala - di dalam ayat yang lain, dan
jika kita buktikan bahawa Allah datang dan pergi, kita akan berkata : Dia
datang sebagaimana yang dikehendaki-Nya ) Ulasan Ibn Jibrin pada Kitab Lima'ah
Al-Iktiqad oleh Ibn Al-Qudamah Al-Maqdisi
[4] Dan juga dalam Al-Quran Dia Yang Maha Tinggi, berfirman:
{Tiada yang mereka nanti-nantikan melainkan datangnya Allah dalam naungan awan
dan malaikat, dan diputuskanlah perkaranya. Dan hanya kepada Allah dikembalikan
segala urusan.} [ Surah Al -Baqarah 2:210]
Dan dalam Injil: (61) Ia tetap diam dan tidak
menjawab. Sekali lagi imam besar bertanya kepada-Nya, “Apakah Engkau Kristus
yang dijanjikan itu, Anak dari Yang Diberkati?” (62) Jawab Yesus: "Akulah
Dia, dan kamu akan melihat Anak Manusia duduk di sebelah kanan Yang Mahakuasa
dan datang di tengah-tengah awan-awan di langit." (63) Maka Imam Besar itu
mengoyakkan pakaiannya dan berkata: "Untuk apa kita perlu saksi lagi? (64) Kamu
sudah mendengar hujat-Nya terhadap Allah. Bagaimana pendapat kamu?" Lalu
dengan suara bulat mereka memutuskan, bahwa Dia harus dihukum mati...) Injil
Mark, bab 14
Dan di dalam Taurat : ((1) TUHAN adalah
Raja! Biarlah bumi bersorak-sorak, biarlah banyak pulau bersukacita!. (2) Awan
dan kekelaman ada sekeliling Dia, keadilan dan hukum adalah tumpuan takhta-Nya.
(3) Api menjalar di hadapan-Nya, dan menghanguskan para lawan-Nya sekeliling.
(4) Kilat-kilat-Nya menerangi dunia, bumi melihatnya
dan gemetar. (5) Gunung-gunung luluh seperti lilin di hadapan TUHAN, di
hadapan Tuhan seluruh bumi. (6) Langit memberitakan keadilan-Nya, dan
segala bangsa melihat kemuliaan-Nya. (7) Semua orang yang beribadah kepada
patung akan mendapat malu, orang yang memegahkan diri karena berhala-berhala;
segala tuhan sujud menyembah kepada-Nya. (8) Sion mendengarnya dan
bersukacita, puteri-puteri Yehuda bersorak-sorak, oleh karena penghukuman-Mu,
ya TUHAN. (9) Sebab Engkaulah, ya TUHAN, Yang Mahatinggi di atas seluruh
bumi, Engkau sangat dimuliakan di atas segala tuhan. (10) Hai orang-orang
yang mengasihi TUHAN, bencilah kejahatan! Dia, yang memelihara nyawa
orang-orang yang dikasihi-Nya, akan melepaskan mereka dari tangan orang-orang
fasik. (11) Terang sudah terbit bagi orang benar, dan sukacita bagi
orang-orang yang tulus hati. (12) Bersukacitalah karena TUHAN, hai orang-orang
benar, dan nyanyikanlah syukur bagi nama-Nya yang kudus.) Mazmur: 97, dan kamu
boleh mencari maklumat lebih dalam Tambahan nombor 4
✡ Sebelum ✡✡ Kandungan
Kitab ✡✡ Selepas ✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan